Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Projektit => Aiheen aloitti: ottijatuota47 - 19.04.2015 kello on 16:42
-
Tällainen "kukkamulta"-projekti olis alkamassa, kunhan ilmat vähän lämpenee. Kaikki kastunut peltikuoren sisäpuolelta menee purkuun ja uutta kuivaa sitten tilalle.
Nyt haluaisin saada ohjeita teiltä nikkareilta seuraaviin asioihin:
1) työjärjestys (lattia -seinät-katto)
2) materiaalit (runkopuut-eristeet)
3) liimat massat
4) tarvittavat tuennat purkamisen yhteydessä
5) muuta huomioitavaa
Sisäpuolen rempan jälkeen vuoroon tulee ulkopuolen listat ja butylihommat, mutta niistä kyselen sitten vähän myöhemmin.
Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen
-
työ järjestys ihan hyvä jos saat katonalla touhuta, muuten ois ulkopinta ykkösenä jottei tuu vesi sisään..
itell samanlainen vanhus joka tarttis vähä saman suuntasta fiksausta...
-
Otin rohkeasti kok seinän kerrallaan auki. Ristituet ja tuen yläsuuntaan vaatii ettei retkahda työn tuoksinassa. Runko-sisäpuoli-eristeet-ulkopinta-lista oli järjestys kasatessa.
-
Vielä kun joku keroisi, mitä liimaa/massaa sisäpuolen kiinityksiin:
1) alumiinipelti/runkorimat
2) finfoam/alumiinipelti
3) fin foam/runkorimat
niin projekti saadaan liikkeelle.
Kiitoksia taas kerran mahdollisista vastauksista!
-
Vielä kun joku keroisi, mitä liimaa/massaa sisäpuolen kiinityksiin:
1) alumiinipelti/runkorimat
2) finfoam/alumiinipelti
3) fin foam/runkorimat
niin projekti saadaan liikkeelle.
Kiitoksia taas kerran mahdollisista vastauksista!
Kaikkien noiden liimamiseen soveltuu polyuretaani liima joko yks-i tai kaksikomponenntisen a
-
^
Yksikomponentti vaatii sen veden, muuten aika huonoa omien kokemusten mukaan.
Uretaani liimavaahtoa myös monet käyttäneet eristeiden liimaukseen. Vaikea tietää sitä parasta menetelmää, riippuu niin paljon puhdistuksesta, ja muista olosuhteista, ilmenee sitten 30 v. päästä. ;D
Oletko lukenut?
http://karavaanari.org/index.php/topic,9392.0.html
Esim.
http://karavaanari.org/index.php/topic,9527.0.html
Muitakin projekteja.
-
Eilen liimasin pikkupalan Finfoamia ja Styroxxia yksikomponentti polyurtaani liimalla, tiukassa tuntui olevan. Litra hinnaltaan aika tyyristä, kuitenkin riittoisaa, isoja koloja ei mielestäni täytä.
-
Käytin SikaFlexiä alumiinin/rimojen kanssa, tällä onnistui kolojen ja saumojen täyttö suht helposti.
Finnfoamit peltiin Kiillon Kestopur? 2-komp. liimalla aluksi, on hidas kuivumaan ja urakan loppupuolella
siirryinkin uretaanivaahtoon. Vaahdolla myös sisävanerit kiinni seiniin. Puoli vuotta on pysyneet paikoillaan
mutta kuten edellä todettiin, aika näyttää miten kestää. Idean vaahdon käytöstä liimana sain tältä palstalta.
Vaahdon kanssa toimiessa kannattanee ostaa uretaanipistooli, aikamoista räpimistä ja vaahdon tuhlausta
oli pullojen mukana tulleiden pillien kanssa.
-
Komppaan Venttiä tässä, pistooli + puhdistus-asetonipullo on pop. Uretaanivaahdolla ollaan liimailtu viime syksyn loppurutistuksista lähtien kaikki eristelevyt ja pintavanerit kiltisti lähinnä uretaanivaahdolla. Paaaaaljon nopeampi ja helpompi kuin tuo D4-liima, vaikka kyllä senkin kanssa hyviä tuloksia saa, mikäli liiman levitys on sopivan tasaista, tarjoaa liimalle sen tarviman kosteuden (sumutinpullo) ja puristusta liimauksen ajan.
Vaahdoista osa tuntuu tulevan pistoolista ulos ja laajentuvan lopulliseen kokoonsa jopa sekunneissa (sika Boom-G, Tytan, Puuilosta) ja osa sitten turpoaa kymmeniä minuutteja (Bilteman kesä- ja talvilaadut).
1-komponenttisista D4-liimoista (Cascol D4, Sika 545) tuo jälkimmäinen on selvästi edukkaampaa. Halvimmat hinnat tulleet vastaan Kärkkäisellä ja Puuilossa (luokkaa 16-17 €/plo), kun Cascolin aine on ollut selvästi jopa yli 30 €/ plo.
Meidän 1976-vuoden Matkaajaan on laitettu kaikki puutavara männystä, paitsi 4 mm vaneri on koivua ja lattian alimpana levynä käytetty 6,5 mm filmivaneri on mitä on. Rimat on henkiseksi tueksi vielä maalattu valkoiseksi kosteantilan maalilla -- tuskin merkkaa juuri mitään, mutta mukavampi käytellä valkoisia rimoja, kun mekit näkyy paremmin, näyttää uudemmalta (henkinen jaksaminen parempi? :D ).
Eristeenä 30 mm Finnfoam / Solimate / XPS / jne. sininen tavara. Toimii ja tekee jumalaisen lujan rakenteen, kun sen liimaa esimerkiksi pelkästään alumiiniin hyvin. Pyöräkotelon päälle kesti istua (80 kg +), kun se oli päällystetty 30 mm foamilevyillä. Tuon pintaan kun kiskaisee vielä 4 mm koivuvanerin, on rakenne ns. pomminkestävää luokkaa.
-Sale
-
Ai niin. Jos ei ole jo, on yksi tärkeimmistä työkaluista purku- ja puuhahommissa tämmöinen:
http://www.bosch-professional.com/fi/fi/gop-300-sce-27295-ocs-p/
(Tai vastaava, linkin kaltainen kampe tuli hommattua maaliskuussa ja voi sanoa, että prkl, tämä projekti olisi pitemmällä, jos olisi hankkinut saman tien viime keväänä moisen...)
-Sale