Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: LunaNegra - 8.04.2015 kello on 21:01
-
Onko normaalia että invertteri "sirisee" ollessaan päällä?
Minulla on ollut aiemminkin halpis 300W intikka joka on täysin äänetön ja nyt ostin Inteligentin 1500W intikan joka pitää jatkuvasti sirinä ääntä kun on käynnissä, eli onkohan minulle sattunut viallinen malli vai onko normaalia toimintaa että ilman kuormaa laite sirisee.
Muistaakseni Perho ukolla ainakin on/oli saman merkkinen ja kokoinen intikka.
Tässä vielä linkki ko. intikkaan: http://shop.huvipiste.fi/intelligent-1500w-3000w-invertteri-12v-fi
-Luna
-
Sirinä johtuu muuntajan käämin värähtelystä, ja on harmitonta. Osaava voi lakata muuntajan käämit jolloin sirinää ei enää kuule.
-
siihen saattaa vaikuttaa jopa syöttö kaapeleiden asento, mutt aika normaali ilmiö..
mulla ei intikka sirise muulloin kuin Kottarainen kyyviss ;D
-
Sirinä johtuu muuntajan käämin värähtelystä, ja on harmitonta. Osaava voi lakata muuntajan käämit jolloin sirinää ei enää kuule.
Mitä lakkaa ja mistä nykyään saa?
-
käämilakkaa saa eletrniikka kaupsata
-
Ei ole kuitenkaan puhaltimesta tuleva siritys että ropeli osuisi johonkin.
-
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=11687
Vaikka tuo
-
Ei ole kuitenkaan puhaltimesta tuleva siritys että ropeli osuisi johonkin.
Juu ei ole puhallin, se toimii oikein. Huomasin että sirinä vaimenee kun intikalle antaa kuormaa eli ratkaisu on kuormittaa sitä ja tuon lakkauksen teen myös jossain vaiheessa. 90 luvulla lakattiin Commodoren muuntaja uusiksi kun piti niin inhottavaa sirinää, mutta en osannut arvata että uudessa laitteessa olisi näin huono lakkaus muuntajassa...
-
Mulla on Intelligent 1000W ja sirisee kuuluvasti...
Laite on ollut kaapissa, joten ei ole haitannut. Nyt on siniaaltoinverteri 2000W tilalla, joka hieman humisee, jos tarkkaan kuuntelee.
-
Juu ei ole puhallin, se toimii oikein. Huomasin että sirinä vaimenee kun intikalle antaa kuormaa eli ratkaisu on kuormittaa sitä ja tuon lakkauksen teen myös jossain vaiheessa. 90 luvulla lakattiin Commodoren muuntaja uusiksi kun piti niin inhottavaa sirinää, mutta en osannut arvata että uudessa laitteessa olisi näin huono lakkaus muuntajassa...
onnee muutajan metsästykseen Thumb
-
Mulla on Intelligent 1000W ja sirisee kuuluvasti...
Laite on ollut kaapissa, joten ei ole haitannut. Nyt on siniaaltoinverteri 2000W tilalla, joka hieman humisee, jos tarkkaan kuuntelee.
Sama vika minullakin ja sama laite, mulla on välipohjassa tuo intikka niin ei häiritte, mutta luukut kun ottaa auki ja intikka käytössä niin pitää kyllä ääntä.
-
Sama vika minullakin ja sama laite, mulla on välipohjassa tuo intikka niin ei häiritte, mutta luukut kun ottaa auki ja intikka käytössä niin pitää kyllä ääntä.
Hyvä tietää että on ominaisuus eikä vika :D
-
Mulla on Intelligent 1000W ja sirisee kuuluvasti...
Laite on ollut kaapissa, joten ei ole haitannut. Nyt on siniaaltoinverteri 2000W tilalla, joka hieman humisee, jos tarkkaan kuuntelee.
Ei sulla sattumoisin olisi inteligentistä jäänyt sitä kauko-ohjainta ylimääräseksi?
-
Ei sulla sattumoisin olisi inteligentistä jäänyt sitä kauko-ohjainta ylimääräseksi?
Eipä ole sellaista. Lienee lisävaruste.
-
Joo...Minulla on samanlainen intikka,mutta ei pidä ääntä Thumb
-
Joo...Minulla on samanlainen intikka,mutta ei pidä ääntä Thumb
No höh ::) Mikähän siinä sitten on kun osalla pitää ääntä ja osalla ei, onko laatu huonontunut ajan saatossa? Laitan omanikin piiloon niin ei sirinä haittaa.
-
Minulla sirisee samanlainen, mutta ei sitä metrinpäästä kuule enää.
-
Entäpä, mikäli pikku muuntaja ( läppäri, liiketunnistin jne ) aloittaa vanhetessaan sirinän. Paloriski?
-
Itse en näistä ymmärrä mutta minulla oli neljävuotta sitten vani vetoautona ja siihen hommasin invertterin joka piti sirinää...myyjä sanoi olevan ihan normaalia mutta kun oltiin reissussa niin se perk*** paloi siihen kuskin penkin taakse Thumbd tiedä sitten oliko tuo sirinä alkavaa vikaa/paloa vai ei?Mutta minulle ei enään invertteriä tule....ei ainakaan siihen käyttöön että ajon aikana olisi käytössä.Oli kyllä kiire ajaa parkkiin kun liekit nousi selän takana :) ...no ei ne liekit nyt suuria ollut mutta savu oli ;)
-
Minulle tais sattua "juhlamalli", kun on äänetön,ainut ääni on joskus puhaltimen hiljainen hurahdus ! Thumb
-
Kyllä munkin invertteri pitää ääntä ja varsinkin jos akun virtataso on heikko niin alkaa ulisemaan.......... .....mutta mulla on vaan sellainen pieni ja halpa joka riittää just läppärille ja that´s it.Muistaakseni 350W t migel
-
http://www.solar-tronics.de/spannungswandler/sw-12v-2001.html
Tommonen on mulla , eikä sirise. Käynnistyksessä vinganhtaa ja syttyy viheriä valo Thumb
-
Nyt kokeiltu kunnon kuormalla ja sirinä selvästi vaimenee kun kuormaa tulee joten jotain resonointia tapahtuu siis tyhjäkäynnissä kun virtaa ei kulje laitteen läpi. Hyvin jaksaa jääkaapin ja mikron yhtäaikaa :) Puhallin pyörähtää sekunin kun jääkaapin kompura ottaa startissa virtapiikin sit hiljenee ja puhaltaa taas jos mikro on samaan aikaan päällä kun jääkaappi.
Hyvästi kaasujääkaappi, olen tyytyväinen!
-
Nyt kokeiltu kunnon kuormalla ja sirinä selvästi vaimenee kun kuormaa tulee joten jotain resonointia tapahtuu siis tyhjäkäynnissä kun virtaa ei kulje laitteen läpi. Hyvin jaksaa jääkaapin ja mikron yhtäaikaa :) Puhallin pyörähtää sekunin kun jääkaapin kompura ottaa startissa virtapiikin sit hiljenee ja puhaltaa taas jos mikro on samaan aikaan päällä kun jääkaappi.
Hyvästi kaasujääkaappi, olen tyytyväinen!
Samaa mieltä !
-
Mikä vika kaasukaapissa? :o
-
Mikä vika kaasukaapissa? :o
Liikkuva karavaanari voi olla kuukausia poissa suomalaisista kaasunmyyntipisteis tä ja silloin jopa jääkaapin kulutuksella on merkitystä. Kausipaikalla tai suomessa matkaavalle tuo ei tietty ole ongelma.
-
Mikä vika kaasukaapissa? :o
Teho ja se kaasu !!!!
-
Teho ja se kaasu !!!!
Kaasu on tehokas Thumb
-
Oma -89 Upo alko olemaan niin oikukas kapistus et hermot meni viime kesänä ja päätin korjata asian. Vaihtoehtoja pohtiessani välillä, kaasu, 12v kompura tai 230v kompura + intikka päädyin viimeiseen. Syynä pääosin kustannukset ja järjestelmän tarjoamat extra ominaisuudet.
-Luna
-
Porissa +30 jääkaapissa +3.2 Thumb Ja kaasulla :D Thumb
-
Kuvittelin aina, että kun vaihdan uuden auton, niin siinä on iso jääkaappi ja erillinen pakastusosio. Vaan aina ei käy kuin kuvittelee. Nyt olen miettinyt takatalliin sellaista Lahden messuilla näkemääni arkkua, kävi kaikilla energioilla ja pystyi käyttämään joko jääkaappina tahi puhtaasti pakastimena ja mikä parasta, esittelijä väitti sen menevän ainakin -18. Olikos jokin Waveco?
Tietty toinen vaihtoehto on, ettei hamstraa niitä kaloja ja hilloja aina niin per.....n paljoa.
-tapani-
-
Kun on pitkään puskissa,varsinkin lapissa,kaasua ei ole saatavilla,mutta kennot katolla ja intikka akkujen kanssa takaa jääkaapin ja pakastimen toimimisen,tässä syy !
-
Kun on pitkään puskissa,varsinkin lapissa,kaasua ei ole saatavilla,mutta kennot katolla ja intikka akkujen kanssa takaa jääkaapin ja pakastimen toimimisen,tässä syy !
Ok Thumb
-
Kun on pitkään puskissa,varsinkin lapissa,kaasua ei ole saatavilla,mutta kennot katolla ja intikka akkujen kanssa takaa jääkaapin ja pakastimen toimimisen,tässä syy !
Varmasti toimiva kombinaatio, mutta eikös jääkaapin pitäisi hörhöttää täydellä pullolla kuukaudenpäivät.
-
Varmasti toimiva kombinaatio, mutta eikös jääkaapin pitäisi hörhöttää täydellä pullolla kuukaudenpäivät.
Lämmitys päälle ja ruuanlaitto. Elokuun yöt voi Norjassa olla hyvinkin kylmiä
-
Porissa +30 jääkaapissa +3.2 Thumb Ja kaasulla :D Thumb
Laitetaan eteen 20v ja kuunnellaan sitten tuloksesi :laugh: Kyllä kaasukaappi on aikansa elänyt.
-
Porissa +30 jääkaapissa +3.2 Thumb Ja kaasulla :D Thumb
Juuri näin, ja vielä oli termarissa varaakin,..
-
Kun kerta intikan sirinä tuli selväksi niin hyppään minäkin sekaan ;) Ehkä tämän rönsyn voisi lohkaista omaksi keskutelukseen 230v jääkaapeista.
Olen vallan tyytyväinen kaasukaappiini, tehoa riittää ja kaasun riittävyyden kanssa ei ainakaan minulla ole ollut ongelmia. En tosin muutenkaan ole kuukausia pois "sivistyksen" ääriltä, vähintäänkin kaupassa pitää käydä aina välillä ja muutenkin työntää nenä ulos puskasta, joten kaasun hankkiminen ei ole ongelma. Ulkomaan turneista olemme tähän asti selvinneet sujuvasti ilman lisäkaasua, mukana olleet pullos on aina riittäneet. Adapterin kanssa onneksi selviää melko pitkälle jos kaasua menisi enemmän.
Mutta, jos tuo kaasukaappini hajoaisi jostain syystä muuttaisin sen varmaankin joko itse kompurakaapiksi (veneeseen teimme itse jääkaapin kokonaan, paksummilla PU eristeillä ja Danfoss kompuralla) tai sitten verkkovirta/intikka-malli.
Minkä verran tarvitsee olla kennovarustusta katolla jotta talvella pärjää puskissa viikon intikka/jääkaappiyhdistelmällä? Ilman kennoja ja kaasukaapilla minulla ei ole ongelmaa viikon aikana kaasun riittävyyden suhteen, mutta sähkö tekee ongelmaa. Onko kukaan mittaillut minkä verran tuo intikka/jääkaappipaketti kuluttaa sähköä vuorokaudessa?
Invertterin tyhjäkäynti taitaa viedä n. 8Ah, entä kaappi?
-
Sen verran omaa kommenttiani tähdennän että puhun vanhoista kaasukaapeista.
On vaihdettu kaikki mitä vaihtaa voi mutta niinhän se käy ihmiselläkin että kun ikää
tulee niin "varaosilla" saadaan hetkellinen elämänlaatu paremmaksi. Suunta on kuitenkin
kohti horsman juurta :)
-
Nyt olen miettinyt takatalliin sellaista Lahden messuilla näkemääni arkkua, kävi kaikilla energioilla ja pystyi käyttämään joko jääkaappina tahi puhtaasti pakastimena ja mikä parasta, esittelijä väitti sen menevän ainakin -18.
Oletko katsellut niitä 12V kompressoriarkkuja? Sellainen voisi olla kaikkein paras.
-
Minkä verran tarvitsee olla kennovarustusta katolla jotta talvella pärjää puskissa viikon intikka/jääkaappiyhdistelmällä? Ilman kennoja ja kaasukaapilla minulla ei ole ongelmaa viikon aikana kaasun riittävyyden suhteen, mutta sähkö tekee ongelmaa. Onko kukaan mittaillut minkä verran tuo intikka/jääkaappipaketti kuluttaa sähköä vuorokaudessa?
Invertterin tyhjäkäynti taitaa viedä n. 8Ah, entä kaappi?
Catiska, suuntaa antaa jääkaapin vuosittainen energiankulutustiet o jonka valmista ilmoittaa. Kun kerrot sen ensin intikan hyötysuhteella(esim. 1.2 jos 80% ja ollaan nyt realistisia), jaat sen päivätasolle ja jaat sen käyttämälläsi akkujänniteella saat keskimääräisen päiväkulutuksen teoriassa jos sisälämpötila on n.+20 astetta autossa.
Eli esim: 89000W*1,2/365/12V+12Ah/2 = 30,4Ah / Päivä.
Oman systeemini keskikulutus on siis n.24-25Ah / päivä + invertterin tyhjäkäyntiajat eli noin 5Ah eli about 30Ah / 24h. Kaaappi on mallia A++ ja pakastinta ei ole koska en sitä tarvitse. Järjestelmää lataa 105W aurinkopaneeli ja ajaessa myös auton laturi. Pelkällä paneelilla pitäisi pärjätä aika pitkälle mutta auton voi laittaa käyntiin hetkeksi jos tekee tiukkaa. Jos välillä saa tolppasähköä invertti ohikytketään ja akustot ladataan. Lämmitys autossani tapahtuu dieselillä joten kaasua kuluttaa vain keittolevyt.
-
Kiitos hyvästä vastauksesta! Paneeleiden hommaamista suunnittelen, kiinteät katolle. Kompurakaapin kanssa minun pitäisi ilmeisesti varautua hieman suurempaan kulutukseen koska käytän pakastinta ihan säännöllisesti, eli varmaan luokkaa 35Ah per päivä. Saman verran menee muuhunkin talvella, joten n. 70Ah vuorokaudessa.
Jostain kun vielä saisi selville minkä verran nuo paneelit talvella lataa puskissa, tuota puskaparkkeerausta kun tulee talvellakin harrastettua harrastusten vuoksi. Katsoin että katolle saisi järkevästi pari 100w paneelia mahtumaan...
Juuri sähkön ja dieselin voimaan on vannottu syrjäpuskissa, siksi tuo kiinnostaa itseänikin. Tosin kaasu on kyllä pelannut hyvin ja sitä on riittänyt. Mutta jos jääkaappi imaisee noin paljon, pitää sitä sähköä jostain taikoa lisää, muuten hyytyy lämmityskin kun sähköt loppuu.
-
Jostain kun vielä saisi selville minkä verran nuo paneelit talvella lataa puskissa, tuota puskaparkkeerausta kun tulee talvellakin harrastettua harrastusten vuoksi. Katsoin että katolle saisi järkevästi pari 100w paneelia mahtumaan...
Mulla kokemusta aurinkopaneelista vain mökkikäytössä, ja sellainen tuntuma että ei ne kyllä ainakaan alkutalvesta juur mitään tuota. Eli hyvä jos saa sen verran tuottoa kuin mitä akut itsepurkautuu. Ja matalalta paistava aurinko-silloin harvoin kun sitä talvella näkee-yhdistettynä lappeellaan auton katolla olevaan paneeliin ei ole kovin hyvä yhdistelmä. Kyllä ne reipasta valoa tarvii että alkaa ampeereita syntymään.
-
Kyllä panelien tuotto marras helmikuu on todella vähäistä, ainakin tääl oulun korkeuddella.
myös lumi ja jää vähentää tuottoa, ainakaan mulla ei o maholisuutta pitää kennoja jatkuvasti puhtaana.
-
Jotain tuollaista vähän pelkäsinkin. Miten "kaasuttomat" tämän on ratkaisseet? Taidan vain pysyä kaasun käytössä, sitä tulee helposti pullosta ja se on riittänyt minun puskailuni hyvin.
70ah/vrk ei kyllä viitsi auton omalla laturilla alkaa tuottamaan. Siinä saisi tovin jos toisenkin hörskytellä tyhjäkäynnillä eikä ole ns vaivatonta ja huomaamatonta.
-
Kulutus noin 30-35Ah/vrk (12V, @21astetta)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/482199/Jaakaappi-92L-12V24V
joka on sitteen 35Ah / 0.8 = 43,8Ah akkukapasiteettia / vrk + invertterin tyhjäkäynnit päälle..
-
Jotain tuollaista vähän pelkäsinkin. Miten "kaasuttomat" tämän on ratkaisseet? Taidan vain pysyä kaasun käytössä, sitä tulee helposti pullosta ja se on riittänyt minun puskailuni hyvin.
70ah/vrk ei kyllä viitsi auton omalla laturilla alkaa tuottamaan. Siinä saisi tovin jos toisenkin hörskytellä tyhjäkäynnillä eikä ole ns vaivatonta ja huomaamatonta.
Minä käytän kylmälaukkuja ulkona talvella. 0Ah/vrk Thumb
-
Jäätyy, koirat syö tai poromiehet juo. Eikä edes mukavaa hilppaista kalsareillaan ulos hakemaan olut keskelle pahinta viimaa ja tuiskua.
-
^
Saattaahan siinä niinkin käydä.
-
http://www.motonet.fi/fi/tuote/482199/Jaakaappi-92L-12V24V
joka on sitteen 35Ah / 0.8 = 43,8Ah akkukapasiteettia / vrk + invertterin tyhjäkäynnit päälle..
Kulutuslaskelmat ei koskaan pidä todellisuuden kanssa,se riippuu monesta seikasta,oven aukaisusta,mitä sinne laitetaan,ja minkä lämpöistä tavaraa,itsellä tuo kompurapakastin,niin kun se saavuttaa kylmyytensä,täynnä,niin hurahtelee aika harvoin lyhyitä jaksoja,käytännössä jatkuva käyttö ei paljon kuluta !