Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Weicco - 8.04.2015 kello on 16:52
-
Aurinko ja aika oli tehnyt tehtävänsä vetopään suojakumille. Tässä parhaillaan kun talvilomaa vietän, päätin suorittaa homman itse. Suojakumin hain jo aikaisemmin Hyvinkää Caravanista. (http://www.hyvinkaacaravan.net)
(http://karavaanari.org/kuvat/1428498558.jpg)
Homma alkaa irroitamalla vetopäässä olevat kaksi Torx-kantaista pulttia (http://en.wikipedia.org/wiki/Torx), toisella puolella on vastamutterit omissa koloissaan, joten vastapuolelle ei tarvitse avainta.
(http://karavaanari.org/kuvat/1428499047.jpg)
Pultit on kannalla T-55.
(http://karavaanari.org/kuvat/1428499160.jpg)
Lukituslaitteen irroituksen jälkeen kannattaa puhdistaa ylimääräiset rasvat ja muut liat pois, ennen uuden kumin asennusta.
(http://karavaanari.org/kuvat/1428500142.jpg)
Suojakumissa on reijät jotka kannattaa asennusvaiheessa jättää alapuolelle jotta mahdollinen kosteus pääsee niistä valumaan pois.
(http://karavaanari.org/kuvat/1428500386.jpg)
Vetopään putken sisällä on muutama holkki joiden läpi pultit tulee. Kasataessa kannattaa varmistaa että tuo etummainen holkki on paikoillaan, se putoaa sieltä aika helposti. Takimmaisessa pultin reijjässä on myös vetopään iskunvaimentimen kiinnitys.
(http://karavaanari.org/kuvat/1428500763.jpg)
Lopuksi, jos haluaa, kumin voi kiinnittää varmuudenvuoksi vaikka nippusiteellä jos epäilee että se ei muuten paikoillaan pysy.
Koko hommaan tuhraantui aikaa noin 5-10min joten tällaiset pikku korjaukset voi hyvin tehdä itsekkin.
-
Hintaa ei ollut hyvinkään caravan sivuilla suojakumista. Mitäpä maksoi suojakumi?
-
Hintaa ei ollut hyvinkään caravan sivuilla suojakumista. Mitäpä maksoi suojakumi?
Oisko ollut 5-10€ kun hain sen sieltä, on kyllä jo aikaa kun olen sen hakenut.
-
Löysitkö noille pulteille kiristysmomentin?
Justiin illalla lyhensin pultteja lukon asennuksessa - Paikallaan jouduin rälläköimään, kun en tohtinut epätietoisena avata.
-
Sellaisen tiedon löysin että tuollaisella pultilla momentit liikkuu 218-256Nm.
-
No nehän saa vetää lyhyellä varrella oikeasti kiinni ;D
-
Sellaisen tiedon löysin että tuollaisella pultilla momentit liikkuu 218-256Nm.
En tiedä, mistä ko lukeman löysit, mutta ALKO AKS 3004 valmistajan ohje antaa noille kiristysmomentiksi 120 Nm.
Huom. Pultit uusittava joka kerta!
Lähde: http://www.al-ko.fi/download/download-Sweden/03_-_______________-_AKS_2004_turvakytkin.pdf
-
Pultti on 8.8 torx ja sellaisen pultin momentin katsoin taulukosta. Sieltä löysin.
-
En tiedä, mistä ko lukeman löysit, mutta ALKO AKS 3004 valmistajan ohje antaa noille kiristysmomentiksi 120 Nm.
Huom. Pultit uusittava joka kerta!
Lähde: http://www.al-ko.fi/download/download-Sweden/03_-_______________-_AKS_2004_turvakytkin.pdf
Lukitusmuttereista tuo maininta oli.
M12 8.8 pultin kun kiristää 250Nm taitaa kuulua naps :D vai kestikö ne tuo :o
Maksiksi 93 Nm antaa http://www.imatranpultti.fi/images/pdfs/tietoa_ruuviliitoksista.pdf
Momenttia eivät juurikaan kaipaavan tuollaiset "pulttisokat" kun nylocit päissä
-
Torxsille löysin tuo rajumman momentin torx taulukosta.
-
Lukitusmuttereista tuo maininta oli.
Totta turiset.
Tuo Weikon löytämä TORX taulukon iso luku viitannee lähinnä tietynkokoisen avaimen maksimi vääntömomentinvälit yskykyyn. Olettaen, että pultin nimellishalkaisija on M10, tuo valmistajan 120Nm kuulostaa hieman normaalimmalta, kuin tuo yli 200 Nm lukema. Mutta kokonaisuudessaan Weikolta hyvä ohje joka tapauksessa :)