Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: tapani pokkinen - 7.04.2015 kello on 22:23
-
No voi tuhanne kerran ja vielä jokunen ärräpää päälle :'(
Tänään ajeltii Rokualta pikkuteitä Kylmälän kylän kautta Tyrnävälle. Tie oli väliin sellaista pottupeltoa, ettei paremmasta väliä. Jossain vaiheessa kun kahtakymmppiä köröttelin ni aloin kuuntelemaan felksin puhina ja ajettelin nokan avaamista talven jäljiltä. Siellä nokan takana oli telttapatja paksuin nippusitein kiinni ja minä kyselin rouvalta pihtejä. Pihdit hukassa ja puukko löytyi. Kolme nippusidettä poikkeen ja neljännen kanssa puukko pikkasen lipes ja SSUUUU, puhkui ilmastoinnin kenno, mikä lie lauhdutin.
Auto fiat 2,3 ja oisko alustan vuosi 2011, koppana B-klas hymeri.
Mistähän uutta osaa vai onnistuuko paikkaus jollain keinoa? puukon kärki vain hipas ja tapani tanssi korpitien rispaskaa :-\
-
Ei taida onnistua paikkaus. Sen verran kovat paineet. Uusi lauhdutin ja täyttö. Ei saa olla kovin pitkää tyhjänä, ettei tule muuta vikaa.
-
Ei voi paikata, vaatii uuden kennon ja sitä myöten myös kuivaimen. Kuivain menettää kykynsä kuivata poistaa kosteutta järjestelmästä kun se pääsee tekemisiin ulkoilman kanssa, kuten nyt on kennon puhkaisun vuoksi käynyt.
Kannattaa katsella ilmastoinnin osia nettikaupoista ja ulkomailta, saattaa säästää pitkän pennin. Oma kokemus on ilmastoinnin lauhduttimen tuulettimesta henkilöautoon, marmoritiskillä n.500€, alvadi.ee n.200€.
PS. Mikäli haluaa säästää eikä laita uutta kuivainta niin se sitten lyhentää huomattavasti ilmastoinnin muiden osien (l. kompura) elinikää
-
Ei voi paikata, vaatii uuden kennon ja sitä myöten myös kuivaimen. Kuivain menettää kykynsä kuivata poistaa kosteutta järjestelmästä kun se pääsee tekemisiin ulkoilman kanssa, kuten nyt on kennon puhkaisun vuoksi käynyt.
Kannattaa katsella ilmastoinnin osia nettikaupoista ja ulkomailta, saattaa säästää pitkän pennin. Oma kokemus on ilmastoinnin lauhduttimen tuulettimesta henkilöautoon, marmoritiskillä n.500€, alvadi.ee n.200€.
PS. Mikäli haluaa säästää eikä laita uutta kuivainta niin se sitten lyhentää huomattavasti ilmastoinnin muiden osien (l. kompura) elinikää
miten vaihdetaan kuivain ettei se joudu tekemisiin ulkoilman kanssa?
eli järjen käyttö sallittua myös näissä asioissa, jos puukolla lähes huomaamaton reikä ei siitä juurikaan enempää kosteutta mene parin viikon aikana mitä kymmenessä minuutissa kaikki letkut auki kun kenno va/kuivain vaihdetaan. tilanne on toinen jos kunnon reikä ja ollut pitkään järjestelmä tyhjänä.
-
Eikös siinä kuivaimessa ole jokin anturi? Sen tehtävä?
-
tilasin käytetyn lapin auto-osasta ja sain Sulo Vilenin hintaan 100 euroa, kunhan päivittävät sivunsa sovittuun hintaa, ja saas nähdä miten äijän kanssa käy. halvalla menee oppirahat jos tuolla ja järjestelmän täytöllä pääsen.
-tapani-
-
tilasin käytetyn lapin auto-osasta ja sain Sulo Vilenin hintaan 100 euroa, kunhan päivittävät sivunsa sovittuun hintaa, ja saas nähdä miten äijän kanssa käy. halvalla menee oppirahat jos tuolla ja järjestelmän täytöllä pääsen.
-tapani-
tuollaisten vanhojen osien kanssa on erittäin tärkeää kunnollinen tyhjiöinti-> kosteus systeemistä poistuu tehokkaasti.
kun vaihat kennon muista öljytä o-renkaat ennen takaisin asennusta, ja jos reijästä valui öljyä niin mahdollisesti kompuran öljyn lisäys, ei yleensä tarpeellinen pienessä vuodossa..
Eikös siinä kuivaimessa ole jokin anturi? Sen tehtävä?
antunnistaa järjestelmän paineen ja sammuttaa kompressorin, joko kylmä aineen karattua tai kaiken aineen ollessa nesteenä ja odottavan höyrystymistä
-
tilasin käytetyn lapin auto-osasta ja sain Sulo Vilenin hintaan 100 euroa, kunhan päivittävät sivunsa sovittuun hintaa, ja saas nähdä miten äijän kanssa käy. halvalla menee oppirahat jos tuolla ja järjestelmän täytöllä pääsen.
-tapani-
Pidetään peukkuja et on samanlainen, kuin vanha.....useissa automerkeissä/malleissa on käytetty montaa erilaista(merkkistä,mallista,kuivaimen kiinnitys yms.) lauhdutinta, siis samanmallisessa ja samanvuotisessa...F iatista ei tosin tietoa.
Itse en käytettyä lauhdutinta laittaisi, väärä paikka säästää, kun useasti vanhemmiten alkavat vuotamaan(alumiinia), monasti uuden lauhduttimen mukana tulee myös uusi kuivain, valmiiksi kiinnitettynä.
-
Tässä Roista tilaamassani lauhduttimessa on juuri sama valmistaja, myös numerot kuin vanhassa, ainoastaan valmistuspäivässä on eroa, kuvassakin ovat sama kuin autossa katsottuna. Totta myös se, että pitää ostaa ensin halpa ja sitten hyvä, mutta voi tuokin vörkkiä, ainakin on ehjä ja se on jo maksettu ja minulle postitettu matkahuollon kautta.
-
Millaisella paikalla tuo reikä on ?
Olisiko ollut mahdollista TIG hitsaamalla korjaus ?
Hitsari ( työpaikallani, korjaa alumiiniosia viikonloppu/ilta hommina ) hän tuumas että jos ei ole "ihan mahottomassa" paikassa ja ei ole kauheen hapettunut/syöpynyt niin korjaaminen on mahdollista. ( Etäisyydet tekevät varmaankin tuon hitsarin palveluista liian tyyriit )
Yllättävän "vaikeissakin" olosuhteissa toimivia alumiini osia korjataan hitsaamalla. Tuon lauhduttimen paineet eivät ole vielä "päätähuimaavia" joten paine ei korjaamista estä, syöpymät / hapettumat kylläkin.
Jos tuo korjausoperatzuuni viivästyy ? Kompuran öljy on erittäin aktiivista imemään itseensä kosteutta ilmasta. Helpoin konsti päästä kosteudesta eroon vaihdattaa öljy uuteen, ei ole hinnankiroissa. Esimerkkinä tuossa ,
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/65643/ilmastoinnin-tyokalut/pag-kompressorioljyt
-
kyllä niit korjataan tigillä iha yleisesti, mutt Tapsa sai nii halvall ett en ees kehannu esittää korjausta..
-
Ei voi paikata, vaatii uuden kennon ja sitä myöten myös kuivaimen. Kuivain menettää kykynsä kuivata poistaa kosteutta järjestelmästä kun se pääsee tekemisiin ulkoilman kanssa, kuten nyt on kennon puhkaisun vuoksi käynyt.
PS. Mikäli haluaa säästää eikä laita uutta kuivainta niin se sitten lyhentää huomattavasti ilmastoinnin muiden osien (l. kompura) elinikää
Kuivaimen vaihtohinta tulee takaisin, varsinkin jos autoa meinaa pitää.
Kosteus on myrkkyä järjestelmälle...
-
Kuivaimen vaihtohinta tulee takaisin, varsinkin jos autoa meinaa pitää.
Kosteus on myrkkyä järjestelmälle...
riippuu tilanteesta, ei ain ole kuivain kosteuden armoilla vikatilanteessa...
-
Mulla on mennyt fiiusta parikertaa putket irti poikki huonosta tuennasta johtuen. Kummallakin kerralla ne hitsattiin kasaan kun uusia ei löytynyt mistään, tosin korjaus tehtiin vasta seuraavana kesänä. Eli onkos mulla ollut hyvä tuuri kun en ole heti korjauttanut ilmastointia ja mitään muuta vahinkoa ole tuon takia tullut vai liioitteletteko te kosteuden tuomista vaaroista?
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Vapaaehtoista tuon vaihto on.
Nimi kertoo, miksi se on järjestelmään asennettu.
Kuivaimen vaihto ei edellytä järjestelmänään päässyttä ulkoilmaa.
PS. Jarrunestekin kerää kosteutta vaikka autolla ei ajettaisi
Toiset vaihtaa, toiset ei koskaan.
-
Jäi sulta Arska kesken se helmihoppeeketju. Noh rouvan pyöreet meni juur ohi, mut seuraavat on sit 10v kuluttua Thumb
-
Jäi sulta Arska kesken se helmihoppeeketju. Noh rouvan pyöreet meni juur ohi, mut seuraavat on sit 10v kuluttua Thumb
Noo joo,en tainnu ottaa sua todesta.
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Mulla on mennyt fiiusta parikertaa putket irti poikki huonosta tuennasta johtuen. Kummallakin kerralla ne hitsattiin kasaan kun uusia ei löytynyt mistään, tosin korjaus tehtiin vasta seuraavana kesänä. Eli onkos mulla ollut hyvä tuuri kun en ole heti korjauttanut ilmastointia ja mitään muuta vahinkoa ole tuon takia tullut vai liioitteletteko te kosteuden tuomista vaaroista?
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
kyl täällä ja muuallaki foorumeil on fanaatikkoja jotka ei oikeesti tiiä laitteiden toimintaa ja sit pelätään kaikkee mikä menee ohi oman huollon kertomuksen..
nimimerkill kolkyt vuotta korjannu omat ja kavereitten vehkeet... ;D ja tilaa jää kaksmielisyyksille va toivottavasti niit ei esiinny
-
Koskas mä olen sulle lööperiä puhunu, saati oharia tehnyt Thumbd
siis Arskalle, mut jos sit taas seuraavan kerran onnistuu Thumb
-
PS. Jarrunestekin kerää kosteutta vaikka autolla ei ajettaisi
DOT5 ei kerää.
-
Mun täytyy pyytää mitä nöyrimmin Arskalta anteeksi. kaivoin esiin sen ketjun missä tilasin sulta sen helmihopeen, laitoin vaan, että tee meille tuollainen keskipitkänä. Typeränä en lukenut kunnolla vastaustasi jossa kysyit tarkempaa ohjetta ja jäin itse vain odottamaan, että saan taas hienon paketin ja monta syntiä rouvaltani anteeksi :-[
Noh tulee niitä uusia mahdollisuuksia ja ei sillä meidän harakalla ole vasta kuin kaksi SINUN tekemää korua.
-tapani-
-
Sorry Tapani,vikaa oli minussakin,olisi pitänyt laittaa yv:tä niin kaikk olisi kunnossa..
Tosiaan tuohon mun kotteron ilmastointiin yritettiin saada uusia putkia mutta eipähän tuohon uusia löytynyt.. Ilmastointi on maahantuojan jälkiasentama jajopa asennusfirmakin löytyi mutta kun olivat laittaneet sen seitsemää erilaista systeemiä autoihin niin oikeanlaisia putkia ei vaan millään löytynyt. Joku metallimies putket hitsasi ja lisäsi monta kannatinta putkille ettei enää tärinästä murru poikki. Ekalla kerralla oli putki poikki konehuoneen puolelta ja toisella kerralla ne oli katkenneet kojetaulun alta kennon juuresta..
-
DOT5 ei kerää.
Ei niin paljoa, sillä on DOT 5 on silikonipohjainen, (rallineste)
mutta älä vaan menen sekoittamaan sitä muihin tavanomaisiin jarrunesteisiin DOT 3, 4 tai 5.1:een
Enempää ohi aiheen en ala vääntää...
-
Nonni, aamulla puhelimessa viesti, jotta paketin saa noutaa matkahuollosta. Lähettäjänä Lapin Auto-osa Rovaniemeltä.
Eilen tinkasin Sulo Vilenin tyyliin ja maksoin saman tien. Toki lähtöhintakin oli melko sopiva, mutta ei kait sitä kukaan käytetystä tavarasta enää täyttä hintaa Thumb
Nyt jos lauhdutin on vielä soiva peli niin hattua nostan tuolle Lapin Auto-osalle Thumb Thumb Thumb
-tapani-