Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: Kva66 - 3.04.2015 kello on 12:31
-
Täällä foorumissa olen kysellyt useampaan ongelmaani ratkaisua. Ensimmäinen vaunu, jossa Alde. Lattialämmitys sähköllä, tämä ns. mukavuuslattialämmi tys.
Itsellä on jo selkeä käsitys vaunun pohjasta/asioiden sijoittelusta, mitä tulevaisuudessa haluan.
Talviretkeilyyn olen miettinyt nestekiertoisen lattialämmityksen tarpeellisuutta. Onko vain Alden lämmitykseen olemassa tämä?
Miten putkiston veto on vaunuissa toteutettu? Onko putkisto koko vaunun pohjan alueella? Onko eri valmistajilla eroa? Onko ratkaisut vuosien saatossa muuttuneet?
Onko lattiat tasalämpöisiä vai tunteeko jalalle selkeästi kylmä-kuuman kohdan erot?
Mielipiteitä asiassa? Onko järkeä vai ei?
-
Pohjoismaisissa on olleet nestekiertoiset lattialämmitykset iät/ajat. Olikohan joskus 25v sitten jo esim Solifereissa, ainakin osassa mallistoa.
-
Pohjoismaisissa on olleet nestekiertoiset lattialämmitykset iät/ajat. Olikohan joskus 25v sitten jo esim Solifereissa, ainakin osassa mallistoa.
?
-
Minulla oli Solifer Coldie:ssa Primus nestekiertoinen lämmiys ja lattialämmitys myös. Vuosimallia en muista. Ei lattia ollut koskaan kuuma, lämpöinen vain. Lämpö tuntui aika tasaiselta jaloissa. Solifereihin sai valita ostaessaan lattialämmityksen. Tuossa yksi sellainen mallia 1995.
http://www.nettikaravaani.com/solifer/goldie/1428192 (http://www.nettikaravaani.com/solifer/goldie/1428192)
-
Soliferin matkailuautoissa oli Primuksen vesikiertoinen lattialämmitys ainakin jo 1987. Corsarin matkailuvaunuissa se oli jo vuotta aikaisemmin.
-
Täällä foorumissa olen kysellyt useampaan ongelmaani ratkaisua. Ensimmäinen vaunu, jossa Alde. Lattialämmitys sähköllä, tämä ns. mukavuuslattialämmi tys.
Itsellä on jo selkeä käsitys vaunun pohjasta/asioiden sijoittelusta, mitä tulevaisuudessa haluan.
Talviretkeilyyn olen miettinyt nestekiertoisen lattialämmityksen tarpeellisuutta. Onko vain Alden lämmitykseen olemassa tämä?
Miten putkiston veto on vaunuissa toteutettu? Onko putkisto koko vaunun pohjan alueella? Onko eri valmistajilla eroa? Onko ratkaisut vuosien saatossa muuttuneet?
Onko lattiat tasalämpöisiä vai tunteeko jalalle selkeästi kylmä-kuuman kohdan erot?
Mielipiteitä asiassa? Onko järkeä vai ei?
Minulla on solkussa käytävän suuntaisesti 2 putkea noin 30cm:n välein. Uusimmissa putki tekee mutkan ovisyvennyksen kautta. Kuvaa en tähän hätään löytänyt.
-
Minulla on Lmc 720 jossa on alden 3000 lämmitin ja nestekiertoinen lattialämmitys koko vaunun pituudelta. Minulla ei tee erillistä lenkkiä oven edessä.
Lattialämmitykselle on oma kiertovesipumppu, jonka saa kytkettyä pois ja päälle erillisestä kytkimestä.
-
Minulla on Lmc 720 jossa on alden 3000 lämmitin ja nestekiertoinen lattialämmitys koko vaunun pituudelta. Minulla ei tee erillistä lenkkiä oven edessä.
Lattialämmitykselle on oma kiertovesipumppu, jonka saa kytkettyä pois ja päälle erillisestä kytkimestä.
Laitappa kuva systeemistä ;)
-
Ei tuosta mitään kuvaa tarvita, johan teksti kertoi kaiken. ;)
-
Ei tuosta mitään kuvaa tarvita, johan teksti kertoi kaiken. ;)
Lähinnä siitä katkaisiasta Thumb
-
Ei se ihan. Kertoi vain että koko pituudelta mutta onko leveyssuunnassa yhtä kapea kuin em mainituissa. Niissä mielestäni enemmänkin käytävälämmitin, koko lattian lämmittämisestä puhuminen vähän liioittelua (mikä kuitenkin sallittanee koska myyjät tuon on vakiinnuttaneet termiksi näissä).
-
Ei se ihan. Kertoi vain että koko pituudelta mutta onko leveyssuunnassa yhtä kapea kuin em mainituissa. Niissä mielestäni enemmänkin käytävälämmitin, koko lattian lämmittämisestä puhuminen vähän liioittelua (mikä kuitenkin sallittanee koska myyjät tuon on vakiinnuttaneet termiksi näissä).
Eihän sitä putkistoa kannata kaappien alle laittaa. Jos käytävä on 90cm leveä ( kuten minulle leveimmästä kohtaa ) ja putkien väli 30cm ja keskellä niin joka väli on 30cm.
-
Mutta voisi se kiertää istuinryhmän alta, vessan jne. Etenkin istuinryhmässä tulee oltua ja jalkoja pidettyä lattialla.
-
Mutta voisi se kiertää istuinryhmän alta, vessan jne. Etenkin istuinryhmässä tulee oltua ja jalkoja pidettyä lattialla.
Putkisto menee istuinryhmän alla. Harmi kun en löydä kuvaa. :-[
-
Ok, en minä sinänsä kuvaa tarvitse, tieto riittää. Muistan joskus vuosien takaa kun istuttiin tuttavien vaunussa talvella. Siinä käytävä oli lämmin mutta istuinryhmän ulkoreunassa lattia oli ikävän viileä, teki mieli kaivaa villasukat jalkaan. En vain muista enää vaunun mallia, siitä on jo aikaa paljon.
Vaan haittaa ei tuollaisesta lattialämmityksestä ole, plussapuolelle sen aina lasken oli se kuinka laaja tahansa.
-
Ok, en minä sinänsä kuvaa tarvitse, tieto riittää. Muistan joskus vuosien takaa kun istuttiin tuttavien vaunussa talvella. Siinä käytävä oli lämmin mutta istuinryhmän ulkoreunassa lattia oli ikävän viileä, teki mieli kaivaa villasukat jalkaan. En vain muista enää vaunun mallia, siitä on jo aikaa paljon.
Vaan haittaa ei tuollaisesta lattialämmityksestä ole, plussapuolelle sen aina lasken oli se kuinka laaja tahansa.
Omassa on juuri tuo ongelma. Istuinryhmän kohdalla lattialla ei ole lämmitystä. Sama suihkun ja WC pöntön kohdalla.
Tämä on juuri se, joka erityisesti kiinnostaa.
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1428075888.jpg)
Tuossa kuvassa näkyy Cabbyn lämmitysputkistoa. Rakenne on muillakin merkeillä (ainakin pohjoismaalaisilla) pääpiirteissään sama. Eli useampi putkisto lähtee keulasta perään mutkitellen kaikki käytävät mutkineen, sohvaryhmien lattiat mukaanlukien. Lämmitysputkien yläpuolella on alumiinilevy joka jakaa lämmön tasaisesti lattialle. Käytännössä kaikki avoimet lattiapinnat on lämmitetty, kaapistojen alusia ei. Lattialämmitys voi olla erikseen säädettävissä shunttiventtilillä ja termostaatilla erillisen kiertovesipumpun kera tai sitten sen on kytketty yhteen patteriverkoston kanssa.
Siinä, miten hyvin lämmityksen rakentaminen on käytännössä onnistunut voi tietysti olla eroja. Itsellä kokemusta lähinnä Cabbystä ja Kabesta, joista en ole kylmiä paikkoja lattiasta löytänyt vaikka matkailua talvella harrastetaankin.
-
Par aikaa istuskelen tässä solikan pöydän vieressä istuinryhmässä edessä ja työnnän varpaita penkin alle sen mitä mahtuu ja lämpimältä tuntuu.Putkisto kiertää oven edessä kuin myöskin w.c ssä. Nestekiertoinen lämmitys toimii täysin huomaamattomasti ja on todella miellyttävän, sopivan lämmin.Oikeastaan vois sanoa että se on jonkin sortin tunnelmanluoja.
-
Par aikaa istuskelen tässä solikan pöydän vieressä istuinryhmässä edessä ja työnnän varpaita penkin alle sen mitä mahtuu ja lämpimältä tuntuu.Putkisto kiertää oven edessä kuin myöskin w.c ssä. Nestekiertoinen lämmitys toimii täysin huomaamattomasti ja on todella miellyttävän, sopivan lämmin.Oikeastaan vois sanoa että se on jonkin sortin tunnelmanluoja.
Puhut vähän, mutta asiaa. Thumb
-
Par aikaa istuskelen tässä solikan pöydän vieressä istuinryhmässä edessä ja työnnän varpaita penkin alle sen mitä mahtuu ja lämpimältä tuntuu.Putkisto kiertää oven edessä kuin myöskin w.c ssä. Nestekiertoinen lämmitys toimii täysin huomaamattomasti ja on todella miellyttävän, sopivan lämmin.Oikeastaan vois sanoa että se on jonkin sortin tunnelmanluoja.
Näyttäs toimivan myös solifer/Polarissa Thumb
Oikeestaan olisi kiva tietää minkä merkkisestä/ikäisestä vaunusta noita kylmiä eturyhmiä yms kohtia löytyy?
-
Hobbyssa on sähköinen lattialämmitys, joka lähti etupenkin alta käytävän keveydeltä, mutta ei ulko-oven kohdalla. Kfu mallissa loppui lämpöelementti parisängyn kohdalla. Eniten Hobbyssa juuri kaipasi Soliferin nestekiertoista lattialämmitystä.
-
Tuossa kuvassa näkyy vasemmalla 630PH , minulla on vastaavassa Polarissa vastaava kaavio putkistoissa ja lämpölevyissä.
Kattaa wc:n ja suihkun myös.
(http://karavaanari.org/kuvat/1428085632.jpg)