Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Jääkaapit => Aiheen aloitti: tapani pokkinen - 2.04.2015 kello on 21:35
-
Laitoin 140W aurinkopanelin katolle, lähinnä kevään pilkkireissun takia ja nyt ajattelin sen panelin hyödyntämistä kesällä ihan paikoillaan ollessa. Tuo kaappihan ei käsittäkseni toimi kuin moottorin käydessä?
Minkälainen kytkentämuutos pitäisi tehdä, että voisi hyödyntää kesäkelillä aurinkopanelin akkuun tuottamaa virtaa. Ja vielä pohdinnassa onko siinä mitään järkeä? Vai voiko se akkukäyttö, kuumilla keleillä olla jopa parempi vaihtoehto kuin kaasu?
-tapani-
-
Kytkin sinne vaaditaan. Ei muuta, volttimittari on hyvä olla ettei kuivata akkuja.
Kyllä kaasu pieksää 12v käytön mennentullen jäähdytyskyvyltään.
-
Tuossa on liitteena n-sarjan kytkentä...12V vastuksen virtapiiri on kytketty dc input high current + ja - nastoihin, ne on kytketty auton akkuun. Käytön mahdollistava ohjaus tulee auton laturilta D+ signaali.
Paljonkohan tuo systeemi tuottaa? 100l kaappi kuluttaa noin 1.5kWh vuorokaudessa.
-
Kiitoksia kovasti ohjeesta, vieläkö tuosta ite ymmärrän. Toki aina löyttyy jokin kaveri joka on fiksumpi ja jelppaa Thumb
Eikä ajatuksena ollutkaan, että pelkästään kaappia akulla vs panelilla käyttäisin vaan silloin kun tapanamme poistumme päiväksi autolta kala sekä retkihommiin ja sitten vaikka illan kähmyssä takaisin kaasulle.
-tapani-
Nyt kun kuvaa katsekin, jatkuvan virran ohjaus siis heräte plus kytketään tuon dc inputin ja ac inputin väliin, d-+ nastaan?
-
Normaali pikkuruinen kotikaappi toimii mainiosti autossa ja on halpa (sadan euron huitteissa luulis löytyvän) ja se jaksaa pyoriä aurinkopaneelin voimin. Yöksi jääkaappi pois päältä ja kun aurinko paistaa niin voi taas kytkeä päälle. Yhdellä ystävälläni oli moinen systeemi ja ihan loistavasti toimi, kaasua ei hänen autossa ollut muuta kuin ruoanlaittoa varten..Hän laittoi kotikaapin autoonsa kun sähkö/kaasukaappi meni rikki ja uusi olisi maksanut moninkertaisesti enemmän.
-
Nyt kun kuvaa katsekin, jatkuvan virran ohjaus siis heräte plus kytketään tuon dc inputin ja ac inputin väliin, d-+ nastaan?
Joo, D+ = 0V 12V vastuksen käyttö estetty, D+ = 12V 12V vastuksen käyttö mahdollista.
High current nastat 12V vastuksen syöttö, normaalisti kytketty autonakun puolelle.
Low current nastat jatkuva sähkö kaapille, kytketty hupiakun puolelle.
Mikä sulake/virranjako boxi siellä on? Aurinko systeemi on yleensä kytketty hupiakkuun, 12V vastus auton akun puolelle ja D+ auton laturiin. Mistä tuota nyt sitten lähtisi muuttamaan....
-
Tapanilla on EBL99 laturi niin ei kytkintä voi ainakaan suoraan D+:saan laittaa, kun se on auton laturin kautta maissa kun auto ei käy. Jotain diodi-kytkentää ehkä. Hetkinen, EBL:ssä taitaa löytyä liitin johon sen voi kytkeä, täytyy tarkistaa asia.
-
Hapero, mitä mieltä olet jos kytkimen kytkisi suoraan A1-pisteeseen?
-
Hapero, mitä mieltä olet jos kytkimen kytkisi suoraan A1-pisteeseen?
Kyllä se on yksi mahdollisuus. Paneelin tuotto ja kaapin todellinen kulutus kannattaa myös selvittää mittaamalla.
-
Mukava lukea kun tietävämmät,( näistä asioista ) selvittää miten toimia. Ei muuta ku ite odottaa parasta vaihtoehtoa, vähän samaan tapaan kuin Kokko Mikko joulua.
Ite oon ajatellut, että katson sen akun kulutuksen ihan vain Hymerin näytöstä kun siinä on akun varauksen tila.
-tapani-
-
Mikäs lataussäädin paneelilla on ja mihin se on kytketty?
-
Piti tulla mijon suosittelema parempi säädin, mutta liikkeessä ei sellaista ollutkaan ja tuttu myyjä väitti tuollakin homman pelittävän, ja tokihan säätimen voi aina vaihtaa, Rolli sellaista jo edullisesti ehdottikin.
Nyt siis säätimene victron energyn blue solar charger 12/24/10A ja se on kytketty suoraan aika suureen geeliakkuun, mikä autossa oli valmiina, ei siis ainakaan vielä toista akkua.
Muutten säätimessä on virtanappi ja sen merkitys ei omalla kouluenglannillani tullut oikein selväksi, säädin kyllä lataa, mutta sen virtanapin, säätimen oikeassa laidassa, merkitys ja käyttö on aika hepreaa.
-
Muutten säätimessä on virtanappi ja sen merkitys ei omalla kouluenglannillani tullut oikein selväksi, säädin kyllä lataa, mutta sen virtanapin, säätimen oikeassa laidassa, merkitys ja käyttö on aika hepreaa.
Liekkö kysessä tuollainen säädin http://goo.gl/XQGXPs ?
Nappi on kuorma lähdön oikosulun/ylikuorman kuittaus.
Olisiko parempi jatkaa kaasulla, vähän tuntuu ettei tuotto ja kulutus oikein natsaa...
-
Juuri tuollainen säädin. Ei haittaa vaikka kaasulla jääkaappi jatkossakin, kaasu on halpaa. kiitoksia kaikille.
-tapani-