Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: seppoko - 1.04.2015 kello on 21:51
-
Kävin panemassa Petteri Punakuonon lämpiämään, että olisi mukavampi siivota ja laittaa lähtökuntoon. Samalla katsoin akkujen varaustilaa.
Yllätyksekseni ajoakku oli melkoisen tyhjä, vain 10+V. Tämä siitäkin huolimatta, että joka yö oli ollut 230V autossa pari-3 tuntia. Nyt illalla olikin sitten tilanne jo parantunut. Oli n. 12,5V, eikä tuo ylläpito ole juurikaan enempää ladannut.
Huomenna sitten se siivous ja muukin varustelu paitsi ruoat. Ne sitten kun lähtö varmistuu ja tapahtuu.
-
Miksi se ylläpitolaturi ei ole kokoajan kytkettynä. Jos akun napajännite laskee mainitsemiisi lukemiin muutamiksi päiviksi, akku ei kestä sitä. :)
-
Kävin panemassa Petteri Punakuonon lämpiämään, että olisi mukavampi siivota ja laittaa lähtökuntoon. Samalla katsoin akkujen varaustilaa.
Yllätyksekseni ajoakku oli melkoisen tyhjä, vain 10+V. Tämä siitäkin huolimatta, että joka yö oli ollut 230V autossa pari-3 tuntia. Nyt illalla olikin sitten tilanne jo parantunut. Oli n. 12,5V, eikä tuo ylläpito ole juurikaan enempää ladannut.
Huomenna sitten se siivous ja muukin varustelu paitsi ruoat. Ne sitten kun lähtö varmistuu ja tapahtuu.
Oliko lataus päällä kun mittasit?
-
Siirsin asia-aiheisen keskustelun Takkahuoneesta tänne.
-
Yllätyksekseni ajoakku oli melkoisen tyhjä, vain 10+V. Tämä siitäkin huolimatta, että joka yö oli ollut 230V autossa pari-3 tuntia. Nyt illalla olikin sitten tilanne jo parantunut. Oli n. 12,5V, eikä tuo ylläpito ole juurikaan enempää ladannut.
Noin minäkin pidän autoni talvella silloin kun se ei ole käytössä. Maasähkö on kytkettynä ajastimella joka pitää virrat päällä yöllä kolmen tunnin ajan. Tuo on ainakin minulla riittänyt pitämään hupiakun ja ajoakun täytenä.
-
Noin minäkin pidän autoni talvella silloin kun se ei ole käytössä. Maasähkö on kytkettynä ajastimella joka pitää virrat päällä yöllä kolmen tunnin ajan. Tuo on ainakin minulla riittänyt pitämään hupiakun ja ajoakun täytenä.
Miksi ei jatkuvasti. ::)
-
Yösähkö on halvempaa ja aina sitä turhaan johonkin kuluu jos on sähkö päällä. Jos ei muuten niin vähintään joku kontaktori vetää sähkökeskuksessa tms.
-
Nyt sinä aloit veikeilemään. No, se ei ole kiellettyä. :D
-
Miksi se ylläpitolaturi ei ole kokoajan kytkettynä. Jos akun napajännite laskee mainitsemiisi lukemiin muutamiksi päiviksi, akku ei kestä sitä. :)
Niin kuin Catiskakin totesi, niin yösähkö on huomattavasti halvempaa kuin päiväsellainen. Lisäksi minulla on lattialämmitys samalla päällä tehostamassa ilman kiertoa.
Oliko lataus päällä kun mittasit?
Ei ollut.
-
Niin kuin Catiskakin totesi, niin yösähkö on huomattavasti halvempaa kuin päiväsellainen. Lisäksi minulla on lattialämmitys samalla päällä tehostamassa ilman kiertoa.
Ei ollut.
Monellako eurolla menisi sähköä jos se olisi jatkuvasti päällä. Luulisin että 0,01 e/kk. Jos älylaturi pidetään silloin tällöin päällä (muutama tunti) se ei saavuta koskaan ylläpitovarausta, josta akku "nauttii". Mutta jokkainen tyylillään. ;D
-
Saattaa tuo ajoakku olla kohta tiensä päässä, jos latauksenkin jälkeen oli vain 12.5V - se tietysti vaikuttaa, mikä on mittarin tarkkuus - oliko oikeasti vain 12.5V.
Minulla on vaunun akussa ollut talven jäljiltä ennen latausta 12.7-12.8V eli 4-5kk seisotettuna pakkasessa.
-
Miksi se ylläpitolaturi ei ole kokoajan kytkettynä.
Miksi ei jatkuvasti. ::)
Nyt sinä aloit veikeilemään. No, se ei ole kiellettyä. :D
Monellako eurolla menisi sähköä jos se olisi jatkuvasti päällä. Luulisin että 0,01 e/kk. Jos älylaturi pidetään silloin tällöin päällä (muutama tunti) se ei saavuta koskaan ylläpitovarausta, josta akku "nauttii". Mutta jokkainen tyylillään. ;D
Onko tässä ongelmana se että tämä ei ole sinun käyttämäsi tekniikka vai mikä kun vänkäät asiasta muttet varsinaisesti perustele omaa näkemystäsi vaan miettimättä asiaa kummoisemmin toistelet samaa?
En käytä ylläpitolaturia, käytän auton omaa sähkökeskusta joka lataa hupiakun että ylläpitolataa auton käynnistysakkua. Ja kyllä, tuo muutama tunti yössä riittää molempien akkujen osalta siihen nauttimiseen, akut ovat täynnä. Tuolla sähkökeskuksella on oma tyhjäkäyntivirtansa, ei se tyhjästä pysy päällä ja lataus aktiivisena. Suurista summista ei ole kyse, mutta miksi tuhlata niitäkäään roposia. Ja jos akku ei pysy täynnä käyttämättömänä niin että sitä ladataan päivittäin muutama tunti, vika on silloin jossain muualla, ei liian vähäisessä latauksessa. Eikä se vika parane lataamisella.
Seppoko myös mainitsi että lattialämmitys on samalla päällä ilmankierron varmistamiseksi. Siihen riittää mainiosti myös tuo muutama tunti vuorokaudessa.
Perustele miksi minun pitäisi pitää sähköissä tuota ympäri vuorokauden? Mikä olisi parempaa sinun ratkaisussasi?
-
Onko tässä ongelmana se että tämä ei ole sinun käyttämäsi tekniikka vai mikä kun vänkäät asiasta muttet varsinaisesti perustele omaa näkemystäsi vaan miettimättä asiaa kummoisemmin toistelet samaa?
Tuotahan se tuppaa olemaan joillakin palstalaisilla. "Vain minun tapani on oikea".
-
Saattaa tuo ajoakku olla kohta tiensä päässä, jos latauksenkin jälkeen oli vain 12.5V - se tietysti vaikuttaa, mikä on mittarin tarkkuus - oliko oikeasti vain 12.5V.
Minulla on vaunun akussa ollut talven jäljiltä ennen latausta 12.7-12.8V eli 4-5kk seisotettuna pakkasessa.
Ei pitäisi olla tiensä päässä, kun vaihdettu reilu kuukausi sitten.
-
Tuotahan se tuppaa olemaan joillakin palstalaisilla. "Vain minun tapani on oikea".
Kuten jo mainitsin, jokainen tyylillään. Jos ei muuta, niin lattialämmityksellä ilmanvaihtoa. ;D
Ottakee raahallisesti. Thumb
-
Ei pitäisi olla tiensä päässä, kun vaihdettu reilu kuukausi sitten.
No sitten se kaipaa kunnon täyteenlatausta Thumb
-
Kävin panemassa Petteri Punakuonon lämpiämään, että olisi mukavampi siivota ja laittaa lähtökuntoon. Samalla katsoin akkujen varaustilaa.
Yllätyksekseni ajoakku oli melkoisen tyhjä, vain 10+V. Tämä siitäkin huolimatta, että joka yö oli ollut 230V autossa pari-3 tuntia. Nyt illalla olikin sitten tilanne jo parantunut. Oli n. 12,5V, eikä tuo ylläpito ole juurikaan enempää ladannut.
Huomenna sitten se siivous ja muukin varustelu paitsi ruoat. Ne sitten kun lähtö varmistuu ja tapahtuu.
Taijat aprillata. Jos et, niin mikäli akussasi on korkit, hanki ominaispainomittari ja mittaa kennonesteiden ominaispainot eli realistinen varaustila.Mikä juoruaa esim pimeät kennot. Jos on alle 11.7 laita akku latautumaan hyvälaatuisella älylaturilla, missä on recovery-toiminto (esim Auto+ tai C-tech) Lataa kunnes älylaturi ilmoittaa latauksen olevan valmis tai ominaispano. 12.70 Tuollasessa tilassa akku sulfatoituu piloille. Jos autolla ei ajeta on akun jännite tarkastettava viikoittain itsepurkautumisen ja ajoneuvossa pienvirtaa käyttävien laitteiden vuoksi. Kolme tuntia ei riitä mihinkään riittävään lataamiseen jos auto on seissyt päiviä.
-
Ei pitäisi olla tiensä päässä, kun vaihdettu reilu kuukausi sitten.
Uudet akut on useasti heti latauksen tarpeessa?Ainakin minulle osuneet.
-
Kolme tuntia ei riitä mihinkään riittävään lataamiseen jos auto on seissyt päiviä.
6Ah lataus päivittäin riittää ehjän akun ja ehjän auton ylläpitolataukseksi vallan mainiosti. Jos ei riitä, on vika akussa tai autossa.
-
Miks ehjää akkua pitää ladata päivittäin?
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Jos auto seisoo vaikka parikin kuukautta yksikseen tuolla tallilla niin akun varaus laskee johtuen akun sisäisestä vastuksesta ja tiettyjen ajoneuvon toimintojen ylläpidosta. Tuo kulutus ei ole suurta, mutta pitkä aika tekee tehtävänsä.
Joko pitäisi katkaista kaikki virrat (ja ohjelmoida yhtä sun toista sitten käyttöönotossa uudestaan) tai nakittaa joku aina välillä kytkemään latauksen päälle/pois. Sujuvampaa on antaa sen olla säännöllisessä tai jatkuvassa latauksessa jotta ehkäistään akun tyhjeneminen -> uuden akun investonti. Myös reissuun lähtö on mukavampaa kun ei tarvitse miettiä onko akussa virtaa vai ei.
Lattialämmityksen pito päällä talvella auttaa pitämään kosteuden pois. Jos kulkineen sisälämpötila on edes hitusen lämpimämpi kuin ulkoilman, ei kosteus tiivisty auton/vaunun sisälle. Sama voidaan hoitaa millä tahansa vastaavalla pienitehoisella lämmittimellä, vaikka kellarin pakkasvahdilla.
Tuosta seuraa vain turhaa sähkölaskua jos se lämmittää 24/7 läpi talven, muutama tunti vuorokaudessa riittää tuohonkin ja samalla akut pysyy latingissa.
-
Miks ehjää akkua pitää ladata päivittäin?
Jos akku on kytketty hereillä olevaan järjestelmään, kyllä siellä kuluu pikkusen virtaa koko ajan.
-
Jos akku on kytketty hereillä olevaan järjestelmään, kyllä siellä kuluu pikkusen virtaa koko ajan.
Merkityksettömästi. Kun Voorti asettaa itsensä lepotilaan, niin mittari näyttää pelkkää nollaa. Se ajoneston ledi välähtää silloin tällöin, eli jotain kuluu.
-
Mulla oli ajoakku viimetalven paikoillaan 4kk ja hyvin lähti fiiu tulille, hupipuoli oli irti ja tallissa kuten tänäkin talvena. mielenkiinnolla odotan lähteekö nyt keväällä käymään ilman apuvirtaa.
-
http://www.autotarvike.fi/akkuasiaa.html
http://www.autowiki.fi/index.php/Akku
http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/support/faq
-
Saattaa tuo ajoakku olla kohta tiensä päässä, jos latauksenkin jälkeen oli vain 12.5V - se tietysti vaikuttaa, mikä on mittarin tarkkuus - oliko oikeasti vain 12.5V.
Paljonkos siellä pitäisi olla? Ei mun auton akussa oo kun 12.57V kun ajon jälkeen heti mittaa. Tuntuu olevan täydessä terässä kuitenkin startatessa.
Edit: just näytti linkki tulleen jossa kerrottiin, eli 12.72V = 100%.
-
Sytytysvirran katkaisun jälkeen auton radio sekä ajonestolaite, kello jne käyttävät sitä akun virtaa. Eli heti kun akku liitetän kiinni auton sähköjärjestelmään alkaa tietyt laitteet sitä pieniä määriä kuluttamaan. Ihan normi juttua. Ladata kuitenkin kannattaa jos ei ole paljon ajoa, älylaturilla.
-
Sytytysvirran katkaisun jälkeen auton radio sekä ajonestolaite, kello jne käyttävät sitä akun virtaa.
Niin tekee, helposti hukkaantuu 0.1A vaikka kaikki "pois päältä". Isompi invertterikin imee virtaa vaikka ei olis virta päällä. Eli muutamassa viikossa akku aivan tyhjä/syväpurkautunut.
-
Niin tekee, helposti hukkaantuu 0.1A vaikka kaikki "pois päältä". Isompi invertterikin imee virtaa vaikka ei olis virta päällä. Eli muutamassa viikossa akku aivan tyhjä/syväpurkautunut.
Tuota inverterin kulutusta olen miettinyt...
Viekö se tosiaan virtaa, kun siitä on virta katkaistu? Lepovirta on kyllä suuri omassanikin 1,6A. Missään ei kuitenkaan kerrota, mikä olisi virran kulutus, kun inverteristä on virta katkaistuna.
-
Tuota inverterin kulutusta olen miettinyt...
Viekö se tosiaan virtaa, kun siitä on virta katkaistu? Lepovirta on kyllä suuri omassanikin 1,6A. Missään ei kuitenkaan kerrota, mikä olisi virran kulutus, kun inverteristä on virta katkaistuna.
Olisikohan sillee, että inverttereissä, missä on kaukokäynnistysmahd ollisuus, on pieni kulutus. Ei ainakaan luulisi, että muissa on kulutusta kytkimen OFF-asennossa.
-
Olisikohan sillee, että inverttereissä, missä on kaukokäynnistysmahd ollisuus, on pieni kulutus. Ei ainakaan luulisi, että muissa on kulutusta kytkimen OFF-asennossa.
Voisi olla näin...
Mulla on kaukokäynnistin, mutta siinä tapauksessa pitemmällä seisonnalla, tulisi käyttää inverterin omaa katkaisijaa.
-
Olisikohan sillee, että inverttereissä, missä on kaukokäynnistysmahd ollisuus, on pieni kulutus. Ei ainakaan luulisi, että muissa on kulutusta kytkimen OFF-asennossa.
Jotain tämmöstä. Mun laitteessa optio kaukokäynnistyksell e, mittailin että 0.13A vie virtaa vaikka OFF-asennossa. Eihän siellä oikeesti voi kaikki virrat katketakkaan pikkunappulalla jos sisään menee 50mm2 kaapelit, ei siellä niin isoo relettä sisällä naksahda.
-
^ Meillä tuo HQ 1700 W. invertteri ei kuluta yhtään 0- asennssa, jos ottaisin siihen kaukokäynnistyksen se olisi langallinen, todennäköisesti ei silloinkaan veisi yhtään. Langattomat systeemithän tarvii olla aina "hereillä", joten ne yleensä kuluttavat.
-
Paljonkos siellä pitäisi olla? Ei mun auton akussa oo kun 12.57V kun ajon jälkeen heti mittaa. Tuntuu olevan täydessä terässä kuitenkin startatessa.
Edit: just näytti linkki tulleen jossa kerrottiin, eli 12.72V = 100%.
Kokeile mitata vaikka 10min ajon päättymisen jälkeen. Siellä on paljon elektroniikkaa mikä on vielä hereillä vaikka auto onkin sammutettu. Tai sit ota kenkä irti ja mittaa pelkästä akusta.
Volvon henkilöautoissa ainakin kulutus on yli amppeerin ennenkun kaikki purkit nukkuu. Sit ei enään mene ku 0.01a
-
Paljonkos siellä pitäisi olla? Ei mun auton akussa oo kun 12.57V kun ajon jälkeen heti mittaa. Tuntuu olevan täydessä terässä kuitenkin startatessa.
Edit: just näytti linkki tulleen jossa kerrottiin, eli 12.72V = 100%.
Minulle on kerrottu että paras mitata väh 8 h. päässä ajosta, hyvä olisi 12.6V. tai yli.Tuo nykyinen akku uudesta asti näyttää n. 12.3 V. silti näin lauhana talvena riitti starttivirta. Lataus pakkasilla liki 15 V. josta laskee pikku hiljaa lämmitessä jonnekkin n. 14.3 V..
-
Tuolla raskaalla puolella varoitetaan, että päävirtoja ei saa ottaa pois päältä heti ajon päätyttyä. "Tietokoneille", joita autossa on kymmeniä pitää antaa aikaa laskea itsensä alas.
Elikä en lähtisi ainakaan heti ajon päätyttyä katkomaan päävirtoja, enkä ottamaan akunkenkää irti.
-
Juuri vaihdoin ducatoon käynnistyakun. Samalla mittasin tyhjäkäyntivirran sytytysvrta katkaistuna. Tarkalleen 0.13A meni.