Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Jääkaapit => Aiheen aloitti: Kva66 - 30.03.2015 kello on 22:19
-
Otsikon mukainen jääkaappi. Juuri huollatettiin. Viikonlopun reissussa. Ei jäähtynyt sähköllä eikä kaasulla. :-[ ulkoämpötila oli -2 C - + 3 C.
Talvella toimi. Minulla oli talvisuojat päällä. Kaksi ritilää. Molempiin laitoin talven aluksi talvisuojat.
- tuossa syksyllä katsoin miten muut olivat suojia laittanut.
- luin netistä, käyttöohjeesta (siitä ei paljon infoa saa :o). Tätä foorumiakin kävin läpi.
- selkeää ohjetta ei ole suojien käytöstä missään. Paljon erilaisia mielipiteitä.
- nyt otin suojat pois. Laitoin kaapin kaasulla päälle ja vaunuun lämmöt.
Nyt hetken päälläolon jälkeen tuntuu että toimii?
Voiko kyseessä olla tilanne, että kaapin takana ilmanvaihto ei ollut riittävä, siksi ei jäähtynyt?
Onko jollain vastaavia kokemuksia?
-
Otsikon mukainen jääkaappi. Juuri huollatettiin. Viikonlopun reisussa. Ei jäähtynyt sähköllä eikä kaasulla. :-[ ulkoämpötila oli -2 C - + 3 C.
Talvella toimi. Minulla oli talvisuojat päällä. Kaksi ritilää. Molempiin laitoin talven aluksi talvisuojat.
- tuossa syksyllä katsoin miten muut olivat suojia laittanut.
- luin netistä, käyttöohjeesta (siitä ei paljon infoa saa :o). Tätä foorumiakin kävin läpi.
- selkeää ohjetta ei ole suojien käytöstä missään. Paljon erilaisia mielipiteitä.
- nyt otin suojat pois. Laitoin kaapin kaasulla päälle ja vaunuun lämmöt.
Nyt hetken päälläolon jälkeen tuntuu että toimii?
Voiko kyseessä olla tilanne, että kaapin takana ilmanvaihto ei ollut riittävä, siksi ei jäähtynyt?
Onko jollain vastaavia kokemuksia?
En tiedä oman jääkaappini maliia. Mutta mulla kävi syksyllä suunnilleen tuossa lämpötilassa seuraavasti. Laitoin suositusten mukaan molemmat talvisuojat paikalleen.. Kaappi lämpeni. Otin ylemmän pois, kaappi toimi oikein.
Eli kannattaa vähän testailla eri vaihtoehtojen kanssa.
-
Jos siellä ei ilma pääse ollenkaan kiertämään niin eihän se silloin kummoisesti voi jäähtyä. Minä kun en muistanut ostaa koko talvisuojia niin en muista minkälaiset ne on, voiko ne kokonaan tukkia ilmankierron. Meillä mentiin talvipakkasetkin ilman suojia, ilman ongelmia. Mutta jos vain muistan niin ostan ensi talveksi suojat :)
-
Meillä on kolme aukkoa ja talvisuojat sellaiset, että kahteen jää raot ja yksi peittää kokonaan (muistaakseni)
-
Ei tänä talvena ole tarvinnut talvisuojia, vaikka kuljin ollut käytössä. Ne jotka ei käytä talvella tamineitaan laittakoon talvisuojat paikalleen, ettei tuiskuta aukoista sisään. :D
-
Jos auto on vinossa, jääkaappi ei välttämättä lähde kylmenemään.
-
Vaunu suorassa. Nyt pelaa ilman suojia.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Ei tänä talvena ole tarvinnut talvisuojia, vaikka kuljin ollut käytössä. Ne jotka ei käytä talvella tamineitaan laittakoon talvisuojat paikalleen, ettei tuiskuta aukoista sisään. :D
Näinhän se juuri on. Ne on vaan lumisuojia, pakkanen vaan paranta kaapin tehoa. Tosin, jos on oikein kylmä, voisi ajatella, ettei poltin enää jaksa, jolloin ilmankiertoa pitäisi pienentää..... ::) Jouluna -35:ssä kaappi kyllä toimi.
-
Nyt ilman talvisuojia toimii.
Paikallaolevissa ritilöissä on hyttysverkot. Kannattaakohan nämä poistaa?
Taidan virittää ylimääräisen tuulettimen ilmankiertoa parantamaan.
- Niitä taitaa saada valmiina. Mistä kannattaa hankkia?
- Sähköosien juottaminen/rakentelu ei onnistu, siksi varmaan valmis paketti pitää hankkia.
>:D :-[ :-X tää karavaanaritouhu on kyllä ihmeen hankalaa noitten vermeitten osalta. Selkeitä ohjeita ei oikein ole missään. Vaunussa on ohjekirja, siitä ei moni asia ole selvinnyt. Thumbd Thumbd :o :o
-
Nyt ilman talvisuojia toimii.
Paikallaolevissa ritilöissä on hyttysverkot. Kannattaakohan nämä poistaa?
Taidan virittää ylimääräisen tuulettimen ilmankiertoa parantamaan.
- Niitä taitaa saada valmiina. Mistä kannattaa hankkia?
- Sähköosien juottaminen/rakentelu ei onnistu, siksi varmaan valmis paketti pitää hankkia.
>:D :-[ :-X tää karavaanaritouhu on kyllä ihmeen hankalaa noitten vermeitten osalta. Selkeitä ohjeita ei oikein ole missään. Vaunussa on ohjekirja, siitä ei moni asia ole selvinnyt. Thumbd Thumbd :o :o
Mitä sinä niillä ohjekirjoilla teet kun on tämä foorumi sähköisessä muodossa. ;)
-
Hyttysverkko pienetää aukkoa yli puolella ja vaikuttaa siis hyvinkin paljon ilmanvaihtoon. Poistaminen ei välttämättä ole hyvä ratkaisu ja tuulettimen asentaminen taas hyvinkin korvaa tuon tilanteen.
Termostaattiohjattu tuuletin on hyvä ratkaisu ja aiheesta löytyy pitkä keskustelu täältä. Dometic myy valmiin sarjan jossa johdot, termostaatti, liittimet ja tuuletin samassa paketissa asennusohjeineen. Kalliimpi vaihtoehto kun osien ostaminen erikseen mutta helposti itse asennettavissa. Tietty tämäkin voi olla hankala jos ei pääse käsiksi kaapin taustaan helposti
-
Pari keskustelua aiheesta
http://karavaanari.org/index.php/topic,10671.0.html
http://karavaanari.org/index.php/topic,95.0.html
-
Tutkin jääkaapin takaosaa ja tuuletusaukkoja.
Minulla palokaasut jäävät jääkaapin taakse. Putki ohjaa kaasut yläritilän tasolle, sen taakse. Eli jäävät sisäpuolelle. Tämähän nostaa tilan lämpötilaa.
Kuvissa näkyy systeemi, joka johtaa kaasun suoraan ulos. Olisiko tämä muutos järkevä? Liittyykö ongelmia!
-
Jos tuo sopii niin varmasti auttaa ilman kiertoa. Ongelmana näen sen ettei tuota pysty asentamaan nykyiseen yläritilän asennusreikään.
Kyllä palokaasu joka jää sisäpuolelle vaikuttaa painovoimaiseen kiertoon mikä pitäisi kulkea vierestä.
Ekaa kertaa kuulen kaapista jossa tuo on toteutettu ilman palokaasujen ohjausta ulos.
-
Ekaa kertaa kuulen kaapista jossa tuo on toteutettu ilman palokaasujen ohjausta ulos.
No, nyt toisen kerran. Sinne yläritilän taakse on ohjattu palokaasut minunkin jääkaappi ratkaisussa. :)
-
No, nyt toisen kerran. Sinne yläritilän taakse on ohjattu palokaasut minunkin jääkaappi ratkaisussa. :)
Kolmas kerta toden sanoo. Sama täällä. ;)
-
Ooho.
En kyllä varmasti ole tuota tutkinutkaan kaikissa mitkä on vastaan tullut. On se hyvä kun joka päivä jotain uutta oppii.
-
Meikäläisen vaunussa ei ole kuin yksi ainoa ritilä ja kaapin taakse hönkii siinäkin.
-
Samoin Solifer Finlandia 620 -95 mallissa pakoputki ei tule ulos vaan jää ritilän taakse.
-
Voiskohan sitten -07 Detskussakin jäädä sinne ritilöiden taakse, en ainakaan ole löytänyt pakoreittiä. Ajattelin että se on laitettu Alden piippuun, mutta voihan tuo jäädä sinne taaksekin. Hormi-ilmiö tehostuu kun lämpimät palokaasut saavat imua aikaiseksi.
-
Hormi-ilmiö tehostuu kun lämpimät palokaasut saavat imua aikaiseksi.
Aivan. Thumb
-
Että palamiskaasut vaunuun sisälle ritilän tuntumaan? Mitä jos palotapahtuma jää vajavaiseksi? Poistuuko häkä varmasti ritilän kautta joutumatta sisäilmaan?
-
Että palamiskaasut vaunuun sisälle ritilän tuntumaan? Mitä jos palotapahtuma jää vajavaiseksi? Poistuuko häkä varmasti ritilän kautta joutumatta sisäilmaan?
Ei pääse sisätilaan ja poituu, suorastaan valuu ulos.
-
Miten tämä "valuminen" tapahtuu mahdollisen häkä kaasun kohdalla?
-
Nestekaasun pääasiallinen palamistuote on vesihöyry, joka viiletessään tiivistyy nopeasti vedeksi. Mihin tämä vesi joutuu, jos ja kun pakokaasut johdetaan ritilän sisälle?
-
:(
Miten tämä "valuminen" tapahtuu mahdollisen häkä kaasun kohdalla?
Pelleiletkö sinä. Sovitaan, että nöusee ylös. Helpottaako?
-
Jos nyt rivienvälistä luen, muutosta ei kannata tehdä.
- lisää tuon tuulettimen ja hylkää talvisuojat.
Häkä on hyvä pitää mielessä. Eiköhän se poistu tuosta ylemmästä ritilästä ulos.
Vesihöyry: minun vaunussa ei ole ainakaan merkkejä kosteudesta jääkaapin takana. Erillinen astia kaapin sisältä tulevaa kondenssivettä varten.
-
Häkä on käsittääkseni vain hiukan ilmaa keveämpää ja sen liikkeeseen vaikuttaa suuresti ilmanvirran suunta. Jääkaapin pakoputken syöttäessä palokaasut sisätilaan ritilän lähelle, on todellakin toivottavaa, että esimerkiksi voimakas tuuli ei sotke virtausta ulospäin, ainakaan mikäli palotapahtuma aiheuttaisi jostain syystä häkää.
Ihmejärjestely.
-
Häkä on käsittääkseni vain hiukan ilmaa keveämpää ja sen liikkeeseen vaikuttaa suuresti ilmanvirran suunta. Jääkaapin pakoputken syöttäessä palokaasut sisätilaan ritilän lähelle, on todellakin toivottavaa, että esimerkiksi voimakas tuuli ei sotke virtausta ulospäin, ainakaan mikäli palotapahtuma aiheuttaisi jostain syystä häkää.
Ihmejärjestely.
Minulla kaksi ritilää jääkaapin takana. En osaa tarkemmin laskea, onko se edes mahdollista että häkää syntyisi siinä määrin, että se olisi vaaraksi vaunun sisällä. Siis ajatellen että tuuli painaisi häkäkaasun sisälle.
Tämä konstructio näyttää olevan kuitenkin aika yleinen. Jos siitä olisi ollut vaaraa, olisi siitä varmaan luovuttu jo aikaa sitten.
-
Häkä on käsittääkseni vain hiukan ilmaa keveämpää ja sen liikkeeseen vaikuttaa suuresti ilmanvirran suunta. Jääkaapin pakoputken syöttäessä palokaasut sisätilaan ritilän lähelle, on todellakin toivottavaa, että esimerkiksi voimakas tuuli ei sotke virtausta ulospäin, ainakaan mikäli palotapahtuma aiheuttaisi jostain syystä häkää.
Ihmejärjestely.
Mulla oli auto, jossa oli ritilä ulos mutta myös 3 pienempää reikää pöytälevyssä, jotta lämpöä tuli kylmillä sisään...
Ehkä ihme järjestely mutta ihan 'tehtaassa' tehty. ;D
-
Hormi-ilmiö tehostuu kun lämpimät palokaasut saavat imua aikaiseksi.
Tekeekö se tuon. Palokaasuja tulee isolla liekillä aika paljon ja jos ne tehostavat hormi-ilmiötä verkolla vuoratun ritilän vastus vaikuttaa jotenkin. En sen enempää väitä vastaan, ne muutamat joita olen itse rassanut on ollut varustettuja omalla poistolla palokaasuille. Niin tuo nykyinenkin jääkaappipakastin ja se pysyy kylmänä hyvin todella lämpimissä olosuhteissa
-
Että palamiskaasut vaunuun sisälle ritilän tuntumaan? Mitä jos palotapahtuma jää vajavaiseksi? Poistuuko häkä varmasti ritilän kautta joutumatta sisäilmaan?
Ainakin minun autovanhuksessa on jääkaapin takana oleva koneisito ilmatiivis sisätiloihin nähden. :)
-
Tutkin jääkaapin takaosaa ja tuuletusaukkoja.
Minulla palokaasut jäävät jääkaapin taakse. Putki ohjaa kaasut yläritilän tasolle, sen taakse. Eli jäävät sisäpuolelle. Tämähän nostaa tilan lämpötilaa.
Kuvissa näkyy systeemi, joka johtaa kaasun suoraan ulos. Olisiko tämä muutos järkevä? Liittyykö ongelmia!
Koti/mökki kaasujääkaapit ottavat palamisilman sisätiloista ja päästävät palamistuotteet sisälle. Käyttöohjeissa ei ole mainittu mitään rajoituksia siitä, minkä kokoiseen tilaan jääkaapin saa laittaa.
Minulla on autossa kuvan mukainen ratkaisu pakokaasujen johtamisesta ritilän kautta ulkoilmaan. Noissa matalissa jääkaapeissa tuntuu oleva kaapin taustan tuuletus ilman puhallinta aika huono. Kesälläkin jo yli +20 asteen lämpötiloissa kaappi jäähtyy huonosti vapaakiertoisella tuuletuksella.
Talvisuojat ovat liian peittävät ja estävät kaapin taustan tuulettumisen. Siksi käytän yläritilässä talvisuojaa vasta yli -15 pakkasissa. Alarititilän talvisuojan voi laittaa halutessaan -10 asteen tienoilla ilman haittavaikutusta.
-
Minulla on talvisuoja kovalla pakkasella, vain ala-aukon kohdalla ja se peittää vain polttimen puolen. Yläaukon "peittää" kolme 120mm:n puhallinta. Hyvin pelloo. ...Se on viisautta. :D
-
Otsikon tyyppimerkintä viittaa vain "perheeseen" - sieltä kaapin sisältä löytyy arvokilvestä oikeampi merkintä RM 436.. (tms)
http://www.dometicmanuals.com/2004%5C821%5C266102FI.pdf
Savukaasujen poisto
Jääkaapin ja ajoneuvon seinän välinen tila, kuva 6, on
tiivistetty asuintilaan nähden. Täten ei voi muodostua
kylmää vetoa (talvisin) eivätkä savukaasut pääse tunkeutumaan
vaunuun. Tässä tapauksessa ei sen vuoksi tarvita
tavanomaista savukaasujen poistoaukkoa -savukaasut
poistuvat ylemmän säleikön kautta yhdessä ilmanvaihtoilman
kanssa.
Huom.: Tämän tyyppisessä ilmanvaihdossa käytetään
samantyyppistä säleikköä sekä ylhäällä että alhaalla - ilman
yhtenäistä savukaasuläpivienti ä. Pakkaukseen mahdollisesti
sisältyvää T-kappaletta ei tarvita tässä tapauksessa.
Alumiininen ohjauslevy (B), kuva 6, syvennyksessä savukaasuputken
(I) yläpuolella helpottaa lämmön poistumista.
Eli ihan noiden asennusohjeiden mukaan (kuva 6a) ylhäällä ja alhaalla L200-ritilät. Vaihtoehtoisesti "parempi" (kuva 6b) L100+pakoputkiritiliä ylhäällä ja alhaala L200.
Koti/mökki kaasujääkaapit ottavat palamisilman sisätiloista ja päästävät palamistuotteet sisälle. Käyttöohjeissa ei ole mainittu mitään rajoituksia siitä, minkä kokoiseen tilaan jääkaapin saa laittaa.
..
Muutamaa manuaalia pläränneenä mulla on jäänyt päinvastainen "kuva" - kuutiot mainittu.. esimerkki;
http://www.sibir.com/media/4629/s55ge_nodafi_m.pdf
Huoneen ilmanvaihdon tulee olla hyvä ja tilavuuden (pituus x leveys x korkeus)
vähintään 30 m3
, eikä huonetta saa käyttää makuuhuoneena, ellei pakokaasuja
johdeta ulkoilmaan.
-
Otsikon tyyppimerkintä viittaa vain "perheeseen" - sieltä kaapin sisältä löytyy arvokilvestä oikeampi merkintä RM 436.. (tms)
http://www.dometicmanuals.com/2004%5C821%5C266102FI.pdfEli ihan noiden asennusohjeiden mukaan (kuva 6a) ylhäällä ja alhaalla L200-ritilät. Vaihtoehtoisesti "parempi" (kuva 6b) L100+pakoputkiritiliä ylhäällä ja alhaala L200.
Muutamaa manuaalia pläränneenä mulla on jäänyt päinvastainen "kuva" - kuutiot mainittu.. esimerkki;
http://www.sibir.com/media/4629/s55ge_nodafi_m.pdf
Taidanpa kuitenkin tehdä muutoksen ja ohjaan palokaasut ulos. Tämän lisäksi tuuletin.
- hyvä postaus, kiitos!
-
Tulipahan tehtyä semmoinen havainto, että Dometicin ison jääkaapin 230 vastus on aika rajoille mitoitettu. Kun verkon jännite lisääntyneiden leiriytyjien myötä putosi 214 korville, niin ei jaksanut enää jäähdyttää. Heti kun vaihtoi kaasulle niin alkoi jäähtyä. Eli alle 10% jännitteen lasku riittää siihen, ettei sähkövastus jaksa jäähdyttää. Mikään muu ei siis ole muuttunut kuin jännite.