Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Muumuupapa - 24.03.2015 kello on 19:17
-
Olen harkinnut retkeilyauton rakentamista suhteellisen tuoreelle pakettiauton alustalle. Tarkoitus olisi hankkia Saksasta vähän ajettu alusta tai ostaa Suomesta täysin uusi rekisteröimätön, josta ei vielä ole maksettu autoveroa.
Vaihtoehtoja näyttää olevan paljon. Reunaehtoina olisi kuitenkin seuraavat:
- Ketjukone
- Pituus 6-7m
- Teho vähintään 150 hp.
- Tavaratilan korkeus verhoilujen jälkeen vähintään vaadittu 190 cm. Mieluummin reilusti yli.
Vaatimukset täyttäviä olisi tarjolla ainakin:
Sprinter: Kallis ja kapea tavaratila. Takaveto plussaa.
Crafter: Sama kuin Sprinter, mutta epäluotettavalla VW:n tekniikalla.
Iveco: Uusi malli kysymysmerkki. Jotta saisi edes hinnan selville, pitäisi kai palkata yksityisetsivä.
Transit: Samoin uusi malli markkinoilla. Vanhassa riitti tyyppivikoja. Kuskin paikka liian ahdas pitkälle kuljettajalle.
Master / Movano: Kapea ja lyhyt
Jumper /Boxer: Uusi paranneltu malli markkinoilla. Kaikki moottorit jakoketjulla. Levein tavaratila.
Ducato: Sama kuin edellinen, paitsi vain 3 litrainen moottori täyttää vaatimukset. Ja se on hieman janoinen. Ja Fiatin maahantuonti ja merkkihuolto ovat arvoituksia.
Tuossa ne vaihtoehdot taisivat olla. Itse kallistuisin Jumperin puoleen. Siinä L4H3 korimalli on aika edullinen ja erittäin tilava.
Mitä porukka suosittelisi ja miksi?
-
Mites nuo jenkit?
-
Crafter: Sama kuin Sprinter, mutta epäluotettavalla VW:n tekniikalla.
Jumper /Boxer: Uusi paranneltu malli markkinoilla. Kaikki moottorit jakoketjulla. Levein tavaratila.
Ducato: Sama kuin edellinen, paitsi vain 3 litrainen moottori täyttää vaatimukset. Ja se on hieman janoinen. Ja Fiatin maahantuonti ja merkkihuolto ovat arvoituksia.
VW versus Fiat parivertailu on näköjään tehty valmiiksi.
Eipä siis tarvitse kommentoida, vaikka mulla on kyllä kovin eri käsitys siitä, missä värkissä on epäluotettava tekniikka. ;D
-
Mites nuo jenkit?
ite tykkään niist mutt ovat onnettoman ahtaita ja pieniä tähän käyttöön...
-
Crafter tai MB ?
Mieluummin Crafter kun on luotettavaa VW laatua . . .
Loput joutaa paalaamoon . . .
-
Ihan uteliaisuudesta, mitä tyyppivikoja Transiitissa oli?
-
Jos itse pähkäilisin tommosia niin ei kysellä tarttis.
Vaihtoehto 1. MB Sprinter 4x4
Vaihtoehto 2. sitä ei ole ! ;D
-
Kovin näkyvät olevan ruosteisia tuolla liikenteessä nuo sprinterit, siis ihan pari vuotta vanhat. Ja katsastustilastoiss a häntäpäässä. Toki niissä on usein paljon käyttöä ja kilometrejä takana kohtuu uusissakin.
En ole Crafterin omistajien kuullut valittelevan tekniikasta, että vähän ihmetyttää tämä kommenttisi tekniikan heikkoudesta. Itselle jos hankkisin, niin slti mersun puolelle kääntyisi automaattilaatikon saatavuuden vuoksi.
Hiivattia tai pösöä en osaa oikeen kenellekkään suosittaa, vaikka esim asuntoautoa ostaessa tuppaa olemaan vähän pakkorakosessa, kun ei oikein muilla alustoilla ole tarjolla. Mutta sen mitä olen muiden pakettiautoja ollut korjaamassa, niin on todettu, että italiaanot kasaavat auton vielä kehnommin, kuin ranskalaiset. Ei sitä heti huomaa, mutta tuossa 100 000 km paikkeilla ero on jo selkeä.
-
Ihan uteliaisuudesta, mitä tyyppivikoja Transiitissa oli?
Egr, pumppu, suuttimet, turbo, nestevuodot.
Työpaikalla on yksi 3,2-litrainen, joka on jatkuvasti korjaamolla. Autolla ajettu vasta noin 100 tkm eikä moottori tahdo millään pysyä kasassa. Vuosimalli on muistaakseni 2011.
-
Jos itse pähkäilisin tommosia niin ei kysellä tarttis.
Vaihtoehto 1. MB Sprinter 4x4
Vaihtoehto 2. sitä ei ole ! ;D
Olen samaa mieltä. Thumb Kyllä ne ruostuu, mutta tulee niitä kilometrejäkin. :D
-
Crafter tai MB ?
Mieluummin Crafter kun on luotettavaa VW laatua . . .
Loput joutaa paalaamoon . . .
Molempiin joutuu nykyään lisäämään kusta, mikä vaikuttaa jotenkin työläältä ja kalliilta.
Ja se VW:n laatu...no ihan uusi 2-litrainen on kysymysmerkki, mutta vanha 2,5 tdi söi turboja ja öljyä. Lisäksi kytkimet ja kaksoismassavauhtip yörät menivät vaihtoon turhan usein.
-
Hiivattia tai pösöä en osaa oikeen kenellekkään suosittaa, vaikka esim asuntoautoa ostaessa tuppaa olemaan vähän pakkorakosessa, kun ei oikein muilla alustoilla ole tarjolla. Mutta sen mitä olen muiden pakettiautoja ollut korjaamassa, niin on todettu, että italiaanot kasaavat auton vielä kehnommin, kuin ranskalaiset. Ei sitä heti huomaa, mutta tuossa 100 000 km paikkeilla ero on jo selkeä.
Eikös nuot edellämainitsemasi tule samalta linjalta vielä Citikan kera ? Logot vain vaihtuu merkin mukaisiksi . . .
Vuoden ajellut oon pitkällä/täyskorkeella Ducatolla ja jokaisen päivän vaihtaisin pois. Aivan surkea alusta verrattuna -04 Peugeot Boxeriin jolla ajoin 10 vuotta. Laatu laskenut kuin lehmän häntä.
-
Molempiin joutuu nykyään lisäämään kusta, mikä vaikuttaa jotenkin työläältä ja kalliilta.
Ja se VW:n laatu...no ihan uusi 2-litrainen on kysymysmerkki, mutta vanha 2,5 tdi söi turboja ja öljyä. Lisäksi kytkimet ja kaksoismassavauhtip yörät menivät vaihtoon turhan usein.
Mitä tuolla tarkoitit kun en ymmärrä?
-
No joka bilika ruostuu se on selvä !
Mutta onko vaikee rasti käyttää uus tai melkeen uus koppero ruostesuojauksessa ?? Monelle se parin sadan euron säästö siinä kohtaa on käsittämätöntä nuukuutta Thumbd
-
Mitä tuolla tarkoitit kun en ymmärrä?
http://fi.wikipedia.org/wiki/AdBlue
-
Molempiin joutuu nykyään lisäämään kusta, mikä vaikuttaa jotenkin työläältä ja kalliilta.
Ja se VW:n laatu...no ihan uusi 2-litrainen on kysymysmerkki, mutta vanha 2,5 tdi söi turboja ja öljyä. Lisäksi kytkimet ja kaksoismassavauhtip yörät menivät vaihtoon turhan usein.
Kusta ? Heko Heko .....
Samalla tavoin kaksoismassavauhtip yöriä menee Mersuistakin, viimeisin muutama kuukausi sitten . . .
-
http://fi.wikipedia.org/wiki/AdBlue
En ole moisesta kuullutkaan. :-[
-
En ole moisesta kuullutkaan. :-[
En minäkään tämän painoisissa. Kylläkin rekoissa (vetureissa) jne
-
En minäkään tämän painoisissa. Kylläkin rekoissa (vetureissa) jne
Mersulla on Bluetec- ja VW:llä bluemotion-järjestelmä, joissa urea (virtsa-aine) ruiskutetaan moottoriin puhdistamaan pakokaasuja.
http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW5.nsf/HTML/050.040.030.080?OpenDocument
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talous/urea-puhdistaa-pakokaasuja/1815348
Ainakaan uutta Crafteria ei saa ilman tuota urearuiskutusta:
http://www.volkswagen-hyotyautot.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/EE5E3218E3FE9B45C2257DB2004392E3/$file/VW%20Crafter%20GP%20PA%20umpi%20BMT%20Nro%204%202.1.2015.pdf
-
Tuohan on uutta pikkuautoissa. Noita "blue" tekstejä lukee jopa Golfeissa jne. Onko niissäkin tuo lisäaine käytössä niissäkin?
Noita tottunut näkemään vaan raskaalla puolen.
-
Vuoden ajellut oon pitkällä/täyskorkeella Ducatolla ja jokaisen päivän vaihtaisin pois...Laatu laskenut kuin lehmän häntä.
Ducaton omistajana tahtoisin kuulla lisää alustan vioista.
-
Transit: Samoin uusi malli markkinoilla. Vanhassa riitti tyyppivikoja. Kuskin paikka liian ahdas pitkälle kuljettajalle.
Oletko yli 2m? ::)
-
urea (virtsa-aine) ruiskutetaan moottoriin puhdistamaan pakokaasuja.
Pakko kommentoida ::) ei sitä ureaa moottoriin ruiskuteta, vaan pakokaasujen joukkoon
-
Ducaton omistajana tahtoisin kuulla lisää alustan vioista.
( Takaovien "topparit" puuttuu, ei liity alustaan ), surkea kuormankantokyky, suuntavakaus kaikkea muuta kuin hyvä, ajourat/tien halkeimet ohjaa, pienetkin kolot "tulee" tupaan jne jne .. .. ..
Paljon huonompi kuin 10 vuotta vanha Pösö . . .
-
^
Miten tuo Pösö siihen vaikuttaa...?
Eikös kymmenen vuotta vanha Ducato, Boxer ja Jumper ole kuitenkin jotakuinkin sama auto.
Kohta joku alkaa selittämään, että Proace on aivan jumalattoman paljon parempi auto, kuin Expert, Scudo, tai Jumpy. :)
-
Tollanen vanhempi mese.
Hienosti kiipiää ..
https://www.youtube.com/watch?v=H06c5U9-csE
-
Tuohan on uutta pikkuautoissa. Noita "blue" tekstejä lukee jopa Golfeissa jne. Onko niissäkin tuo lisäaine käytössä niissäkin?
Noita tottunut näkemään vaan raskaalla puolen.
Euro 6 vaatimusten myötä on tullut tuo urean käyttö myös henkilöautoihin.
Murheita tulee lisää. Joissakin ohjekirjoissa lukee mm. että ureaa ei saa lisätä pakkasessa, vaan auto pitää ajaa urean täytön ajaksi esim. lämpimään halliin. Hienoa, kun urea loppuu ja auto menee vikatilaan. Pitää ensin nilkuttaa johonkin halliin ja odottaa, että auto lämpiää. Urea vielä jäätyykin pakkasessa. On taas ajateltu Pohjolan oloja hyvin.
-
^
Miten tuo Pösö siihen vaikuttaa...?
Eikös kymmenen vuotta vanha Ducato, Boxer ja Jumper ole kuitenkin jotakuinkin sama auto.
( Lue juttusikermä alusta asti niin selkiee asia . . . )
Jotakuinki . . . .
Iso on ero, ei vain jotakuinki, kymmenen vuotta ja osin kehitystä "taate päin" . . .
Yhtäläisyyksiä lienee että 4 ratasta löytyy, kaikki muu lienee erilaista ?
Se mihin vertaan on tuo Pösö jolla ajoin 10 vuotta ja nyt vuoden Ducatolla, vertaisin johonki muuhun jos käytössäni olisi ollut se "jokin muu" . . .
-
^
Joo ymmärrän pointin, mutta kaikki eivät, kun merkkiä korostetaan.
-
Jaa että kysytään mistä kannattaisi tehdä retkeilyauto.
Rakennan parasta aikaa kolmatta bussia. Näistähän ne parhaat retkiautot tulee. Ensimmäinen on vanhempi Volvon keskimoottori, automaatilla, ilmajousin, alumiinikorilla ja mm. saunalla varustettu. Talven aikana rakensin tuoreemmasta Volvo 9700 bussista luksusauton, kaasuttoman, aurinkosähkökatolla ja kaikilla mahdollisilla varusteilla varustetun huippuauton. Nälkä kasvoi syödessä ja nyt on tekeillä niinikään Volvo 9700 mutta iShift automaatilla ja 520hv koneella. Näissä Volvoissa on hyvää se että ne kestävät kuusi kertaa pidemmälle mitä pakettiautot, ovat ruostumattomasta teräksestä kokonaan tehtyjä, erillisjousitetun ilmapussin kyyti on maailman paras, kulkee ripeästi, saa ajaa satasta ja kestää ammattikäyttöäkin miljoonia kilometrejä, tiedän firmoja jotka ajaa ensin 3 miljoonaa ja sitten vaihdetaan taloa. Tilaakin on laittaa 700 litran vesisäiliöitä lämpimiin tiloihin ja katolle sopii kilowatin paneelit. Tähän uusimpaan laitoin vesikiertoisen lattian ja tasoitin sen niin että kyllä on tilava.
Kuitenkin palaa reilusti euroja kun aloitetaan uudesta pakettiautosta. Oletko miettinyt oikean liikkuvan kodin rakentamista. Suosittelen 10 vuoden kokemuksella. Ajattelin itsekin ensin pienen 7 metrisen hankintaa mutta täräytin ekaksi matkailuautoksi heti 13 metrisen Volvon.
-
Takaveto Master taitaapi olla puolisen metriä pitempi kuin jumper. Muutaman sentin on kapeampi.
-
Ajattelin itsekin ensin pienen 7 metrisen hankintaa mutta täräytin ekaksi matkailuautoksi heti 13 metrisen Volvon.
Tulikos näihin jotain korttivaatimuksia lisää...?
Jotain muistan kuulevinani, että varsinkin tuo pituus saattaa määrätä D ajoluvan. Penkkien määrä ei kaiketi ollut ratkaiseva.
Muutosvaatimus ei tiettävästi koskenut jo rakennettuja ja matkailuautoiksi hyväksyttyjä busseja.
Voi olla, että ymmärsin väärin, mutta jotain tällaista Trafin edustaja joskus vuosi sitten puheli.
-
Kuitenkin palaa reilusti euroja kun aloitetaan uudesta pakettiautosta. Oletko miettinyt oikean liikkuvan kodin rakentamista. Suosittelen 10 vuoden kokemuksella. Ajattelin itsekin ensin pienen 7 metrisen hankintaa mutta täräytin ekaksi matkailuautoksi heti 13 metrisen Volvon.
Jäi mainitsematta, että lopputuloksen pitäisi olla ajettavissa b-kortilla. Isot alustat eivät siis tule kysymykseen.
-
Takaveto Master taitaapi olla puolisen metriä pitempi kuin jumper. Muutaman sentin on kapeampi.
En löytänyt mistään takavetoisen Masterin hintoja ja mittoja?
-
Oletko yli 2m? ::)
En ihan, mutta selkä on parimetrisen selkä. Olen kokeillut istua Transit-alustaisissa matkailuautoissa ja nenä on tuulilasin yläreunan korkeudella. Johtuneeko sitten kääntöalustan tuomasta lisäkorkeudesta.
-
, suuntavakaus kaikkea muuta kuin hyvä, ajourat/tien halkeimet ohjaa, pienetkin kolot "tulee" tupaan jne jne .. .. ..
Paljon huonompi kuin 10 vuotta vanha Pösö . . .
Sitten on Tukaatti mennyt huonompaan suuntaan. Wanha oli pirun hyvä ajaa, ei tuntutnut tuulet, ei tien epätasaisuudet...
-
En ihan, mutta selkä on parimetrisen selkä. Olen kokeillut istua Transit-alustaisissa matkailuautoissa ja nenä on tuulilasin yläreunan korkeudella. Johtuneeko sitten kääntöalustan tuomasta lisäkorkeudesta.
Siinä penkissä on turhia säätöpalikoita, ota ne pois, putoo 5cm.
PS. Eikä tarvi kenenkään sanoa, että niitä tarvitaan, en ole tarvinnut. ;D
-
Hopeiset sprintterit ei ruostu yhtään niin paljon kuin valkoset. Muista väreistä en tiedä. Ainakin omalla kohdalla ollu tosi luotettava ja hyvä ajaa.
Jos mersuun päätyy niin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota seinien eristyksen suunnitteluun ja sisustukseen, leveydessä niitä senttejä ei oo yhtään liikaa.
-
En löytänyt mistään takavetoisen Masterin hintoja ja mittoja?
http://www.renault.fi/documents/10331/17847/B_Master_X62_FI_PDF-BD.pdf
Tuossa ei vain ole taulukossa L4-versiota, mutta kun laskeskelee kokonaismittaeroa ja lisää sen kuormatilaan, niin sitten saa suuntaa.
-
Sitten on Tukaatti mennyt huonompaan suuntaan. Wanha oli pirun hyvä ajaa, ei tuntutnut tuulet, ei tien epätasaisuudet...
Mitä tarkoitat Wanhalla? 2007 - 2014 mallilla vai sitä vanhemmalla?
Ainakaan sitä vanhempi Adrian tilaamalla alustavarustuksella ei ollut kovin häävi. Kyllähän sillä ajoi, mutta kaasujalka siinä kipeytyi (halvan hinnan kääntöpuolia, tehdas tilasi ilman vakkarin kaapeleita), asfaltin saumat hakkasi läpi ja muutkin jyvät, sivutuuli ja rekat tuntui oikeinkin selvästi. Tuolla uudemmalla en ole ajanut, mutta tuohon nykyiseen alustaani verrattuna ero on melko selvä.
-
Hopeiset sprintterit ei ruostu yhtään niin paljon kuin valkoset. Muista väreistä en tiedä. Ainakin omalla kohdalla ollu tosi luotettava ja hyvä ajaa.
Jos mersuun päätyy niin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota seinien eristyksen suunnitteluun ja sisustukseen, leveydessä niitä senttejä ei oo yhtään liikaa.
Leveys siinä Mersussa eniten epäilyttääkin. Pitäisi mahtua kaksi pitkittäistä kerrosvuodetta ja väliin jonkinlainen kulkutila, mieluummin 40 cm leveä. Sisäleveys ilman verhoiluja on ilmeisesti 1780 mm, joten vuoteille ei jää leveyttä edes 70 cm ja ylempänä vielä vähemmän.
-
Mitä tarkoitat Wanhalla? 2007 - 2014 mallilla vai sitä vanhemmalla?
Ainakaan sitä vanhempi Adrian tilaamalla alustavarustuksella ei ollut kovin häävi.
Wanhempaa. Ja se oli hyvä ajaa.
-
Oma on Ducato maxi cc 2010 alustalla ja en ole sitten autoilija uran alun jälkeen ajanut yhtä huonolla autolla, telivetoisessa jyryssäkin oli parempi etupää. Se etupää tosiaan haistaa montut jo kilometrijen päästä ja täräys on sen mukainen, menee uraisella tiellä minne itse tahtoo ja ohjaus geometriakin on ihmeellinen. Eikä ole jouset lähelläkään pohjausta. Ja rengastus ei vaikuta asiaan kovin paljon, nyt kolmas merkki alla ja ilmeisesti siitä syystä paras että paino indeksi on iso, niin voi pitää pikkaisen pienempää painetta renkaissa. Edessä kierrejouset ja takana kahdella lehdellä olevat. Eli on täydellinen hammaslääkärille potilaita hommaava vekotin.
Tosin 85 000km matkalle ei ole tarvinnut mitään korjata.
Mutta otsikon mukaisesti ostaa sen mikä itseä miellyttää, se on se paras alusta.
-
Oma on Ducato maxi cc 2010 alustalla ja en ole sitten autoilija uran alun jälkeen ajanut yhtä huonolla autolla, telivetoisessa jyryssäkin oli parempi etupää. Se etupää tosiaan haistaa montut jo kilometrijen päästä ja täräys on sen mukainen, menee uraisella tiellä minne itse tahtoo ja ohjaus geometriakin on ihmeellinen. Eikä ole jouset lähelläkään pohjausta. Ja rengastus ei vaikuta asiaan kovin paljon, nyt kolmas merkki alla ja ilmeisesti siitä syystä paras että paino indeksi on iso, niin voi pitää pikkaisen pienempää painetta renkaissa. Edessä kierrejouset ja takana kahdella lehdellä olevat. Eli on täydellinen hammaslääkärille potilaita hommaava vekotin.
Tosin 85 000km matkalle ei ole tarvinnut mitään korjata.
Minullakin oli aikoinaan maxi-alustainen Ducato ja kovin tutulta tuo kuulostaa. Takapuolessa tunsi senkin, kun ajoi tupakantumpin yli. Mutta minä pidin Maxin jämäkkyydestä. Oli jotenkin rauhoittavaa tuntea, ettei auto ole läheskään kantavuutensa äärirajoilla. Ohittaminen oli helppoa ja kurveihin uskalsi ajaa kovaa koska auto ei juurikaan kallistellut. Kun sen jälkeen astuin Sprinterin rattiin, luulin että se oli rikki. Auto keinui ja kallisteli enemmän kuin auton kuuluisi.
Ja maxi-ducato on varmasti vähävikaisempia matkailuauton alustoja. Ainakin jos vikojen määrää mitataan euroilla.
-
Ja maxi-ducato on varmasti vähävikaisempia matkailuauton alustoja. Ainakin jos vikojen määrää mitataan euroilla.
Tuosta voi olla montaa mieltä. Laatikko-ongelmia ollut todella monessa mallissa ja ei ne halpoja ole olleet omistajille.
-
Noita alustoja verratessa kannattaa muistaa notta retkeilyauto ja matkailuauto on vähän eri asia painon suhteen. Lisäksi matkailuautoissa on eroja. Jotkut merkit ottaa sen halvimman perusversion mitä vain tehtaalta saa. Paku taas on yleensä pienemmällä kuormalla suurimman osan ajastaan toisin kuin matkailuauto. Siksi sitten jotkut hieman laadukkaammin ajattelevat taasen saattavat ottaa alustaan sellaisia optioita mitkä auttaa tuossa ajettavuudessa tuolla maksimikuormalla kuten matkailuauton tapauksessa.
Siitä johtuen erot ajettavuudessa ns. saman merkin alustojen keskenkin on erillaisia, saati tietty eri merkkienkin osalta.
Eli, jos on yhtä ajanut niin ei välttämättä kannata yleistää. Ja vielä jos käytetyistä puhutaan niin esim iskareiden kunnosta ei voi varmuutta tietää.
-
yksi mihinkä minä kiinnittäisin huomiota on ohjaamomelu
harmittaa niin vietävästi Fiatin 2,3JTD:n moottoriääni ,eikä se lisäeristämisellä ole sitä liiemmin muuttunut
kaverilla on Citroen 2,8 koneella, kevytkuorkkina ja sen käyntiääni ohjaamoon on miellyttävän matalaa ja vaimeata
-
yksi mihinkä minä kiinnittäisin huomiota on ohjaamomelu
harmittaa niin vietävästi Fiatin 2,3JTD:n moottoriääni ,eikä se lisäeristämisellä ole sitä liiemmin muuttunut
kaverilla on Citroen 2,8 koneella, kevytkuorkkina ja sen käyntiääni ohjaamoon on miellyttävän matalaa ja vaimeata
Liekö tuossa sitten joku vika? Oletko ollut muissa samanlaisissa kyydissä??
-
Liekö tuossa sitten joku vika? Oletko ollut muissa samanlaisissa kyydissä??
en tiedä mitään vikaa
olemme nyt toista kymmentä tuhatta sillä ajelleet ja hyvin se muuten toimii
tietysti ne ajokierrokset ovat 2300-2600 kun välitykset on tiuhennettu
-
Onko se kaverisi Citikka vastaavassa korissa? Näitä vertailuja ei helpota jos verrokki ei ole koriltaan yms vastaava. Omani (nykyinen) on valtavasti hiljaisempi kuin edellinen juurikin tuolla samalla fiuden koneella, mutta suurin osa lienee tulee korin eroavaisuudesta. Siis integroitu vs alkovi. Nykyisessä voi jutella aika hiljaa myös takana istuville, moottorin ääni ei kuulu kuin kiihdytyksessä.
Mutta, kun edellistä hankin niin ainakin siinä vastaavan laisessa mallissa 2.8JTD oli kovaäänisempi kuin tuo nykyaikaisempi kone. Tiedä sitten mahdollisista korivalmistajan äänieristyksistä...
Mutta, nythän on kyse retkeilyautosta, joten nämä matkailuautokokemuk set ei taida paljoa jalostaa kysyjän aihepiiriä? Isompi koppa ja kuorma + varuste-erot tekevät kokemukset matkailuauto vs retkeilyauto melko lottoamiseksi. Kertokaa ainakin onko kommenttinne pakuun perustuvia vai matkailuautoon...
-
Seppo.
Sinulla on varmasti eniten, tai ainakin hyvin lähelle, kokemusta Fiat alustalla olevista matkailuautoista. Onko mielikuvasi laadusta minkälainen.
Itse käyttänyt niitä aika monta, mutta yleensä vain lomareissun verran / auto.
-
Seppo.
Sinulla on varmasti eniten, tai ainakin hyvin lähelle, kokemusta Fiat alustalla olevista matkailuautoista. Onko mielikuvasi laadusta minkälainen.
Itse käyttänyt niitä aika monta, mutta yleensä vain lomareissun verran / auto.
Joup, niin kuin wine aloittaisi. Viides Ducato on menossa ja yli kahdenkymmenen vuoden ajan niillä ajellut. Ensin oli kaksi alkovi autoa, LMC 2,5D (muistaakseni vapari), Dethleffs 2,5Dturbo, sitten 2,3JTD puoli-integroitu Bürstner, 2,8JTD integroitu Bürstner ja nyt puoli-integroitu Dethleffs 130 Multijet, kone 2,3JTD.
Niiden ajo-ominaisuuksia en oikein osaa eritellä, ei ole vertailukohteita muihin merkkeihin eikä pelkkään Ducato pakuunkaan. Toimeen olen tullut kaikkien kanssa niin maan- kuin muillakin teillä. Mutta tuota melua kysyin siksi, kun aikanaan vaihdoin 2,5TD:stä 2,3JTD:hen, niin jopa oli eroa. Edellisessä ei tarvinnut juurikaan keskustella eikä radiotakaan paljoa kuunnella. Kuvaavaa asialle, hiljaisuudelle, oli, että uudemman koeajolla en ollenkaan huomannut nopeuden nousseen reilusti sakon puolelle hiljaisuuden takia. Onneksi vastaantulleella poliisiautolla ilmeisesti oli muuta puuhaa, mutta kuitenkin sen verran aikaa, että pysäytti minut sanoen "Aja vähän hitaammin".
-
Itellä jäi fiuusta mieleen ne polkimet, jotka mielestäni oli liian ahtaassa tilassa (lmc vm 2004) moottorimallia en muista, kun jarrua painoi niin kaasupolin tahtoi painua mukana..
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1427356652.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1427356663.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1427356711.jpg)
ylin on hiljainen 2,8 moottorilla
kaksi alimmaista on äänekkäitä 2,3 JTD moottorilla
-
Jos oikein tulkitsen kuvista niin ylin on paku, sellaisena kun se Suomeen myydään. Alemmat ovat matkailukulkineita, sellaisena kuin matkailuajoneuvoteh das ne on tilannut, eli mahdollisesti säästösyistä riisunut tilausvaiheessa sellaisia asioita pois mitkä myyntipakussa on.
Itse törmäsin Adrian osalta ainakin siihen johtosarjoista karsimiseen (mielestäni naurettava säästö, ei voi montaa euroa säästää) ja ABS jarrujen poisjättö mikä on jo säästönä isompi asia mutta vielä arveluttavampi näissä kapineissa.
Epäilin että äänieristyksestäkin olisi säästetty, hiljainen ei sekään 2.3 ollut vaikka ajamani 2.8 oli vielä kovaäänisempi.
Aiheen aloittajalle olisi parempi että itse kävisi koeajamassa eri pakuja, saat varmaan oikeampaa tietoa juuri niistä mitä olet ajatellut ostaa. Nämä matkailukulkineet kun on tilattu tehtaalta milloin milläkin kokoonpanolla ihan riippuen siitä kuinka vähän korivalmistaja on ajatellut omaa loppuasiakastaan ja kuinka paljon on pitänyt myyntihintaa puristaa alas. Sama asia näkyy siellä korin puolellakin, niitä ei vain huomaa messuilla katsellessa. Vasta kun kulkineessa asuu, saa jatkuvasti "ahaa elämyksiä" kuinka paljon paremmin moni yksityiskohta on suunniteltu ja toteutettu...
-
samoin noissa 2003 mallisissa matkailukulkineissa ei ollut kummassakaan esim: vakkarin johtimia ,mitkä pakettiautoissa ovat
tarkalla on budjetti ko alustoja ostetaan
-
Jos oikein tulkitsen kuvista niin ylin on paku, sellaisena kun se Suomeen myydään. Alemmat ovat matkailukulkineita, sellaisena kuin matkailuajoneuvoteh das ne on tilannut, eli mahdollisesti säästösyistä riisunut tilausvaiheessa sellaisia asioita pois mitkä myyntipakussa on.
Itse törmäsin Adrian osalta ainakin siihen johtosarjoista karsimiseen (mielestäni naurettava säästö, ei voi montaa euroa säästää) ja ABS jarrujen poisjättö mikä on jo säästönä isompi asia mutta vielä arveluttavampi näissä kapineissa.
Epäilin että äänieristyksestäkin olisi säästetty, hiljainen ei sekään 2.3 ollut vaikka ajamani 2.8 oli vielä kovaäänisempi.
Matkailuautoissa saattaa riisumisen syynä olla myös tarve pudottaa painoa, jotta saataisiin tarpeeksi istumapaikkoja ja pysyttäisiin vielä alle 3,5 tonnin luokassa.
-
Ei ainakaan minun edellisessä Adriassa ollut tarvetta. Kapine painoi 2850kg ja muutaman piuhan poistolla tuskin suurta vaikutusta oli. Minun mielestäni enemmänkin oli kyse hinnasta.
Jos alustasta säästää tonnin, niin se on myyntihinnassa jo useamman tonnin alennus. Ostaja ei ostaessa huomaa mistä kaikesta on säästetty, vasta ajan kanssa alkaa harmittamaan...
-
Ei ainakaan minun edellisessä Adriassa ollut tarvetta. Kapine painoi 2850kg ja muutaman piuhan poistolla tuskin suurta vaikutusta oli.
Raskailla äänieristysmatoilla saattaa olla jo merkitystä omapainoon.
-
Ei ainakaan minun edellisessä Adriassa ollut tarvetta. Kapine painoi 2850kg ja muutaman piuhan poistolla tuskin suurta vaikutusta oli. Minun mielestäni enemmänkin oli kyse hinnasta.
Ja jälkimarkkinoinnist a. Kun jotain puuttuu, sen voi myydä asiakkaalle sitten tarvittaessa. Aikoinaan etsiskelin Hymerin alta perävaunupistoketta, vaan en läytänyt... Johdot oli katkaistu taka-akselin luona olevan pistokkeen jälkeen ja pistoke täytetty kitillä. En ostanut edes uutta pistoketta vaan kolvasin sinne uudet johdot. Ja kaikki toimi. ;D
-
Se on Saksalainen tapa karsia kaikkea pois, omassa on valmis pistoke puskurin alla . Samalta kohtaa löytyy kameran kaapeli jonka toinen pää on ratti alapuolella oikealla laidalla olevassa sulakekotelossa.
Aurinkopaneelin kaapelit oli vedettynä asuin-osan oven päällä oleva paneelin alle.
Ja kun tehtaan asiakaspalvelusta kysyy jotain, vastaus tulee päivän sisällä sp:na.
Ja mukana ei ole kehoitusta ottaa yhteyttä huoltoon, vaan työselostus tarvitulle toimenpiteelle.
En tiedä onko Hymerillä samankaltaista systeemiä.
Ja edelleen se paras on itselle mieleinen oli se sitten vaikka Ural.
-
Ja edelleen se paras on itselle mieleinen oli se sitten vaikka Ural.
Tuo on harvinaisen totta. Joskus oikein ihmetyttää, miten täälläkin suureen ääneen selitetään, miten väärässä joku voi olla....
-
Samaa olen pitkään ihmetellyt, kuten kaksi ylläolevaa.
-
Asunto/retkeilyautoista en tiedä mut pakuja on ollu sen verran että kun verrataan Fiattii ja sen Ranskalaisia sisarmalleja niin Fiatissa on huonoin äänieristys vs Citroen/Pösö.
-
Ajattelin itsekin ensin pienen 7 metrisen hankintaa mutta täräytin ekaksi matkailuautoksi heti 13 metrisen Volvon.
Ja sahasit metrin perästä pois? Matkailuauto kun ei saa olla kuin 12 metrinen.
-
^
Eikös se käy, jos se kötöstys on jätetty D-kortilla ajettavaksi (paikkoja väh. 1+9)?
-
Tämä keskustelu on taas päässyt aika kauas alkuperäisen kysyjän kysymyksistä... Bussit eikä matkailuautot taida paljoa palvella alkuperäisiä kysymyksiä.
Jos hieman vetäisi yhteen niitä kommentteja jotka liittyi kysymykseen niin MB taitaa olla liian kapea. VW ei muuten kelpaa, Fordikaan ei miellytä. Fiat meluisa joten jääkö muuta kuin Jumper/Boxer?
-
NOISTA kolmesta joku MB, FORD tai WV ei tartte sen enempiä selityksiä Thumb
-
Jos hieman vetäisi yhteen niitä kommentteja jotka liittyi kysymykseen niin MB taitaa olla liian kapea. VW ei muuten kelpaa, Fordikaan ei miellytä. Fiat meluisa joten jääkö muuta kuin Jumper/Boxer?
En ole täysin sulkenut MB:tä pois, mutta uutena se menee yli budjetin. Uusi Sprinter on verottomanakin jo kymppitonnin kalliimpi kuin saman kokoinen ja tehoinen Jumper. Toki Saksasta saa kohtuu hintaan vähän ajettua uusinta korimallia. Ja minkä MB leveydessä häviää, sen se pituudessa voittaa. Extrapitkä Sprinter on noin 40 cm pitempi kuin pisin Jumper/Boxer. Tosin Jumperinkin pituus riittäisi.
-
En ole täysin sulkenut MB:tä pois, mutta uutena se menee yli budjetin. Uusi Sprinter on verottomanakin jo kymppitonnin kalliimpi kuin saman kokoinen ja tehoinen Jumper. Toki Saksasta saa kohtuu hintaan vähän ajettua uusinta korimallia. Ja minkä MB leveydessä häviää, sen se pituudessa voittaa. Extrapitkä Sprinter on noin 40 cm pitempi kuin pisin Jumper/Boxer. Tosin Jumperinkin pituus riittäisi.
Ootko ostamassa täysin uutta vai käytettyä autoa josta rakennat?
-
Ootko ostamassa täysin uutta vai käytettyä autoa josta rakennat?
Sorry ei sillä ole väliä ootko ostamassa uutta tai käytettyä, noi kolme MB , FORD, WV ja
Chevy myös mut siinä ne on. Alusta on auton tärkein osa, ei se miten jonkun penkin tai muun saa mahtumaan. Vielä kun puhutaan muutamista senteistä.
-
Ostin oman 315 sprintterin 260 ajettuna, nyt on 350 mittarissa. Takajarrut on laitettu nyt kahdesti, kerran heti ostamisen jälkeen ja nyt. Etujarrut mielestäni kerran.
Raidetangon päitä on menny muistaakseni 1 pari, takajouset meni poikki muutama vuosi sitten ja vuodenvaihteessa meni taka-akselilta pyörännavan boorit pyöreiksi. Moniurahihnan kiristin poksahti myös, ja viskoflekti on ollut rikki jo useamman vuoden, on jumissa niin ei haittaa ajoa.
Useempi vuosi ollu, viime vuodet on menty noin 90-prosenttisesti kaupunkiajoa. Oikeastaan aina täynnä tavaraa. Mersu on mielestäni tehty pääosin helposti korjattavaksi, vieläkin tosin osaa epäilyttää toi pieni kone, että miten se kestää. Facelifteistä on paukkunu noita 316 cdi-koneita reilusti alle 100 tkm ajettuina. Ilmeisesti maahantuoja tulee hyvin vastaan kun siitä ei ole isompaa haloota noussu. Sisusta on sen tuntunen että kestää käyttöä, en juurikaan sääli tota kun se kuitenkin on vain työkalu.
Ajonvakautus ja luistonesto on oikeasti hyvät ja toimivat. Melkein kaikissa tilanteissa luistonesto toimii paremmin kuin mihin kuski pystyy. Ehkä vähän yllättäen kuskin paikalla huomaa kyllä heti jos perään laittaa jotain painavampaa.
-
Olen harkinnut retkeilyauton rakentamista suhteellisen tuoreelle pakettiauton alustalle. Tarkoitus olisi hankkia Saksasta vähän ajettu alusta tai ostaa Suomesta täysin uusi rekisteröimätön, josta ei vielä ole maksettu autoveroa.
Vaihtoehtoja näyttää olevan paljon. Reunaehtoina olisi kuitenkin seuraavat:
- Ketjukone
- Pituus 6-7m
- Teho vähintään 150 hp.
- Tavaratilan korkeus verhoilujen jälkeen vähintään vaadittu 190 cm. Mieluummin reilusti yli.
Vaatimukset täyttäviä olisi tarjolla ainakin:
Sprinter: Kallis ja kapea tavaratila. Takaveto plussaa.
Crafter: Sama kuin Sprinter, mutta epäluotettavalla VW:n tekniikalla.
Iveco: Uusi malli kysymysmerkki. Jotta saisi edes hinnan selville, pitäisi kai palkata yksityisetsivä.
Transit: Samoin uusi malli markkinoilla. Vanhassa riitti tyyppivikoja. Kuskin paikka liian ahdas pitkälle kuljettajalle.
Master / Movano: Kapea ja lyhyt
Jumper /Boxer: Uusi paranneltu malli markkinoilla. Kaikki moottorit jakoketjulla. Levein tavaratila.
Ducato: Sama kuin edellinen, paitsi vain 3 litrainen moottori täyttää vaatimukset. Ja se on hieman janoinen. Ja Fiatin maahantuonti ja merkkihuolto ovat arvoituksia.
Ootkohan joka kohdasta varma, tai sekoitatkohan eri vuosikertoja?
Fordista; vain Duratorg sarjan 2.4 TDCi (ja 3.2) ovat ketjukoneita (siis takavetojen mosat). Ei ole mitään ongelmaa reilu 1.9m kuskilla löytää Fordin omista penkeistä hyvää ajoasentoa (ei häiritse yläreuna tai alkovi) - korokeet pois, jos liikaa.. Väittäisin, että tyyppivikoja selkeästi väh. mitä fiiussa.
Joku taisi vihjata fiiun pedaalien sijoitukseen - juu, niin on oudon keskellä kabiinia. Jo 127 oli kummajainen kun pelkääjän kanssa piti jakaa pedaalit ;D Sama jatkui muissakin malleissa mm. I ja II ducatot. III -sarjaan laittoivat mittariston alapuolelle kumman patin (joku avattava lokero), joka ottaa pitkäkoipisella sääriin...
Viittaatko Jumper /Boxer osastossa PSA/Ford yhteismoottoriin (2.2 HDi / TDCi Puma -sarjaa) - tietääkseni on henkselikone ;)
-
Ootko ostamassa täysin uutta vai käytettyä autoa josta rakennat?
Sanotaanko, että alle vuoden vanhaa. Jos ostan Suomesta, ostan verottoman uuden. Jos haen Saksasta, ostan vähintään puolivuotiaan, jonka saa Saksan pienemmällä alvilla.
-
Ootkohan joka kohdasta varma, tai sekoitatkohan eri vuosikertoja?
Fordista; vain Duratorg sarjan 2.4 TDCi (ja 3.2) ovat ketjukoneita (siis takavetojen mosat). Ei ole mitään ongelmaa reilu 1.9m kuskilla löytää Fordin omista penkeistä hyvää ajoasentoa (ei häiritse yläreuna tai alkovi) - korokeet pois, jos liikaa.. Väittäisin, että tyyppivikoja selkeästi väh. mitä fiiussa.
2,4 TDCI ei ole tuttu, mutta 3,2 on kestävyydeltään täysi susi. Kokemusta on tosin vain yhdestä, mutta siinä on ollut niin paljon erilaisia kalliita vikoja, että kyseessä ei voi enää olla poikkeusyksilö. Niin, ja kuskin penkki hajosi täysin jo jossakin 80 tkm tietämillä.
Viittaatko Jumper /Boxer osastossa PSA/Ford yhteismoottoriin (2.2 HDi / TDCi Puma -sarjaa) - tietääkseni on henkselikone ;)
Kaikki Jumperin ja Boxerin vuosimallin 2015 hdi-moottorit ovat ketjulla. Myyjätkään eivät tunnu tätä tietävän, vaikka asia on sanottu esitteessä sivulla 8:
http://veho.kateetti.fi/static/peugeot/boxer/esite/pdf
-
Sanotaanko, että alle vuoden vanhaa. Jos ostan Suomesta, ostan verottoman uuden. Jos haen Saksasta, ostan vähintään puolivuotiaan, jonka saa Saksan pienemmällä alvilla.
Tossa on ainoot järkevät MB, FORD, WV ja Chevy ei ne tartte sen enempiä selityksiä
-
Tossa on ainoot järkevät MB, FORD, WV ja Chevy ei ne tartte sen enempiä selityksiä
Jos elettäisiin vuotta 1985, en edes kaipaisi enempiä selityksiä. Mutta nämä uudemmat ovat arvoituksia, enkä laske merkin menneisyyden hyvälle maineelle paljoakaan arvoa. Suuntaus laadussa näyttäisi menevän siten, että ns. saksalaismerkit huonontuvat ja ranskikset paranevat.
Chevyn matkailumitat täyttävää pakua ei taida saada alle 3,5 tonnin kokoluokkaan?
-
Uutta Foordia kävisin "tutkailemassa" / koeajamassa / tutustumassa teknikkaan (sen verran mitä ite yrmältäisin ).
Lienee ainut "uutukainen" muut on jo koettu/nähty vuosia aiemmin ?
Voortin korin mittoihin en ole tutustunut, reilu vuosi sitten kun työautoni vaihto oli ajankohtainen niin tuo Voorti oli tulossa ja VW:n oli tulossa se 1.9 kone, nyt ne on tätäpäivää . . .
Voorti voi olla varteenotettava vermes, varmaan kuitenkin parempi mitä Viiu ? Tuo käytössäni oleva Viiu Ducato 2.3 koneella ja KA:si rekisteröitynä on "susi lamphaan" vetimissä.
Vaikka sanontakin antaa ymmärtää:
Piika ei oo ihiminen ja Voorti ei oo auto . . .
Mene ja tiedä . . .
-
Onko Ducatoon tullut muuta muutosta kuin ulkonäkö?
Viirusilmät ainakin...
-
Onko Ducatoon tullut muuta muutosta kuin ulkonäkö?
Viirusilmät ainakin...
"Laadullinen persmäki" . . .
-
"Laadullinen persmäki" . . .
Mites tuo tulkitaan?
-
Mites tuo tulkitaan?
Ihan "vapaasti" . . .
-
Miten olis Toyota? Ei ainakaan tilat kävis ahtaaks: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/inserat/180621926.html
Ei nyt tietenkään perinteinen retkeilyautoksi mielletty korimalli, mutta pakualusta ja jokseenkin pomminvarmaa tekniikkaa. Kone nyt ei ketjulla oo, mut puolet rojuista pyörii rattailla ja nokan ja pumpun välillä on lyhyt hihna, jonka vaihtaa vaikka kotipihassa.
-
^
Dynaa hankittaessa pitää olla sitten itse kohtuullisen pienikokokoinen.... :)
Meillä on töissä tuollainen, eikä isompi kaveri mahdu kuskin paikalle, kun ratti ottaa jalkoihin kiinni.
-
Ihan "vapaasti" . . .
Kiitos hienosta kokemusperäisestä lausunnostasi...
Tuossa nyt kuitenkin jotain lisää. Omakohtaisia kokemuksia odotellessa.
http://www.camper.fi/uutiset/fiat-ducaton-uusi-sukupolvi
https://www.fiatcamper.com/fi/home
-
^
Dynaa hankittaessa pitää olla sitten itse kohtuullisen pienikokokoinen.... :)
Meillä on töissä tuollainen, eikä isompi kaveri mahdu kuskin paikalle, kun ratti ottaa jalkoihin kiinni.
Ja aivan karsea ajaa... Todella kivikautinen kapine. Pitäisi olla melko vannoutunut Toyota-mies jotta tuollaisella viitsisi lomamatkojansa ajaa.
-
Sitten joskus kun aloitan uuden auton tekemisen, hankin alustaksi jonkun tälläisen:
http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/mercedes-benz-vario-816-hoch-lang-maksi-alrad-blueteg-parsdorf/203935636.html?lang=en&pageNumber=2&__lp=9&scopeId=VUT75&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.m akeId=17200&makeModelVariant1.m odelDescription=vario&makeModelVariant1.s earchInFreetext=false&makeModelVariant2.s earchInFreetext=false&makeModelVariant3.s earchInFreetext=false&vehicleCategory=VanUpTo7500&segment=Truck&minFirstRegistratio nDate=2007-01-01&negativeFeatures=EXPORT&grossPrice=false&noec=1
Mutta kysyjälle tämä ei tietty käy, kun ei toi b-kortilla mee mitenkään.
-
Juu, tuon Varion korista löytyy tilaa kantikkuuden johdosta ja alustasta kantavuutta. Kestää varmaan muutaman sukupolven ajan.
Tosin eräs linja-auton kuljettaja ei tykännyt tuolle alustalle tehdyistä linja-autoista, huonot ajo-ominaisuudet. ??
Olisi kiva päästä koeajamaan moinen.... Saattaapi tuntua vaan kun ajaa täyskokoista bussia sitten välillä "pätkää" ....
-
Tuossa olisi yksi hienokin vaihtoehto alustaksi ..
http://www.iveco.com/finland/tuotteet/pages/new_daily_iveco.aspx
Tuo sininen väri kyllä istuu hienosti tuohon videon korotettuun malliin. Ja tuossa on vielä oikea wanhan ajan nokka.
-
Iveco on jämäkkää tekoa ja selkeästi rakennettu kovalle kuormalle. Käytiin kaverin kanssa sellaista kokeilemassa kun se haki itselleen työautoa. Epämiellyttävä ajaa ainakin tyhjänä.
Päätyi sitten Transitiin
-
Sitten joskus kun aloitan uuden auton tekemisen, hankin alustaksi jonkun tälläisen:
Mutta kysyjälle tämä ei tietty käy, kun ei toi b-kortilla mee mitenkään.
Toi olis kyllä pätevä alusta, nelivetoinenkin vielä. Thumb Ategon nelipyttynen kone nyt ei kaiken sivistynein käyntiääneltään, mut muuten passeli.
(http://imageshack.us/a/img661/9729/BjPSV0.jpg)
-
Toi olis kyllä pätevä alusta, nelivetoinenkin vielä. Thumb Ategon nelipyttynen kone nyt ei kaiken sivistynein käyntiääneltään, mut muuten passeli.
(http://imageshack.us/a/img661/9729/BjPSV0.jpg)
Noita näky viime kesänä useita joista oli tehty matkailuauto, yhtä kävin sivusta vilkaisee oli hienosti tehty. Thumb
-
Jos elettäisiin vuotta 1985, en edes kaipaisi enempiä selityksiä. Mutta nämä uudemmat ovat arvoituksia, enkä laske merkin menneisyyden hyvälle maineelle paljoakaan arvoa. Suuntaus laadussa näyttäisi menevän siten, että ns. saksalaismerkit huonontuvat ja ranskikset paranevat.
Chevyn matkailumitat täyttävää pakua ei taida saada alle 3,5 tonnin kokoluokkaan?
Mistä moisen väitteen keksit?
-
Fordista; vain Duratorg sarjan 2.4 TDCi (ja 3.2) ovat ketjukoneita (siis takavetojen mosat).
On tuo 2.2:kin ketjulla...
-
Mistä moisen väitteen keksit?
Väitteeni ei kaipaa enempiä selittelyjä ;)
-
Tuossa olisi yksi hienokin vaihtoehto alustaksi ..
http://www.iveco.com/finland/tuotteet/pages/new_daily_iveco.aspx
Tuo sininen väri kyllä istuu hienosti tuohon videon korotettuun malliin. Ja tuossa on vielä oikea wanhan ajan nokka.
Uusi Iveco vaikuttaa lupaavalta, mutta jostakin syystä kukaan ei ole kehdannut laittaa sen hintaa näkösälle.
-
Siitä alusta :D
http://fi.wikipedia.org/wiki/KamAZ#/media/File:Rallye_Lac_Rose_097 .jpg
-
On tuo 2.2:kin ketjulla...
Jeps. 122-lenkkinen ketju siinä.
-
Ivecoa jos ostaa niin saattaa myyjä hyvittää aika reilusti vaihdokista(jos sellainen on). Mutta hinta lienee vastaavan ducaton kanssa samoissa ja reilu hyvityshinta vaihdokista.