Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Kimmo75 - 20.03.2015 kello on 11:51

Otsikko: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 20.03.2015 kello on 11:51
Tässä on mietintämyssyä soviteltu, että kuinka saisin yhdistettyä kaksi erilaista minulle läheistä matkailukohdetta yhteen autoon. No ainut olisi ostaa kolari/projekti/huono matkailuauto josta asunto-osaston irroittaisi ja pulttaisi sen 4x4 Sprinterin päälle. Tietenkin parhaiten osaa vastata katsastuskonttorin setä mutta kysynpä ensin täältä. Saksanmaalta löytyy Sprinterin alustoja ja ihan kotimaasta vaikka kolaroitu koko matkailuauto MUTTA se verotus,laki,paino ja mitäköhän vielä päälle mietityttää. Asuntoautoa tekeepi mieli hommata ja voisi tosiaan yhdistää kaksi tekijää toisiinsa tälläisellä idealla. Onko tietoa,kokemusta saati jo tehtykkin tälläisiä? Joku keskustelu löytyi vuodelta 2012 mutta siitä ei vielä auennut asia. Merkkifanaatikko en ole mutta 4x4 alusta ja matkailuauton päälirakenne ei ole löytäneet toisiaan minulle sopivalla tavalla. Nytkin on nettiautossa yksi myynnissä mutta sen "maasto" ominaisuudet olemattomat jo kuvasta pääteltynä ja hinta hipoo yli taivaan Mutta jokainen arvostaa omaansa erilailla!
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: "Masi" - 20.03.2015 kello on 12:54
Tässä on mietintämyssyä soviteltu, että kuinka saisin yhdistettyä kaksi erilaista minulle läheistä matkailukohdetta yhteen autoon. No ainut olisi ostaa kolari/projekti/huono matkailuauto josta asunto-osaston irroittaisi ja pulttaisi sen 4x4 Sprinterin päälle. Tietenkin parhaiten osaa vastata katsastuskonttorin setä mutta kysynpä ensin täältä. Saksanmaalta löytyy Sprinterin alustoja ja ihan kotimaasta vaikka kolaroitu koko matkailuauto MUTTA se verotus,laki,paino ja mitäköhän vielä päälle mietityttää. Asuntoautoa tekeepi mieli hommata ja voisi tosiaan yhdistää kaksi tekijää toisiinsa tälläisellä idealla. Onko tietoa,kokemusta saati jo tehtykkin tälläisiä? Joku keskustelu löytyi vuodelta 2012 mutta siitä ei vielä auennut asia. Merkkifanaatikko en ole mutta 4x4 alusta ja matkailuauton päälirakenne ei ole löytäneet toisiaan minulle sopivalla tavalla. Nytkin on nettiautossa yksi myynnissä mutta sen "maasto" ominaisuudet olemattomat jo kuvasta pääteltynä ja hinta hipoo yli taivaan Mutta jokainen arvostaa omaansa erilailla!

 www.mobile.de . Siellä motorhome ja haku sanalla any ja laita malliksi/kriteeriksi 4X4.
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 20.03.2015 kello on 13:04
Juu kattelin ne vaihtoehdot ja sieltä löytyi myös pakettiauton rungolla oleva alumiinilavallinen Sprinter järkihintaan. Sit nettiautossa on kolaroitu Ducato niin siitä sais yhden hyvän. Mutta mitä sanoo Suomenlaki ?


Niin jos sais pysymään kaikkena muuna kuin kevyt kuorma-autona niin  Thumb sillä sekin palvelee paremmin tarkoitusta vaikka oliskin halvempi pitää muuten.
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: "Masi" - 20.03.2015 kello on 13:08
4X4 alusta rungon päälle vaihtokontti systeemi ja sen jälkeen asuntokontti asian mukaisille sovitteilla kyytiin.  Ei haittaa lain eikä verotuksen kautta tekemisiäsi.
Ja kun viellä + 3500 kg rekisteröit.
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 20.03.2015 kello on 13:12
Yhden auton taktiikalla liikun joten ei sen suurempia hässäköitä vaan yks ja ainut kiesi olis tarkoitus tehdä. 2 kpl maastureita on tullut rakennettua retkeilytarkoitukse lla ja retkeilinkin niin mutta matkailuauton suoma lisävarustelu on jo maksimaalista luxusta hakevalle  :D metsäteillä. Kipaisen ensiviikolla konttorilla kyselemässä mutta jos on tietoa niin saapi jakaa täälläkin  Thumb
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Duster - 20.03.2015 kello on 13:20
Mie kysäsin tuota korinvaihto juttua katsurilta, sitä ei saa Suomessa kilpiin....
Kyl hää selitti pitkät litanniat eri EU-direktiiveistä & hyväkssynnöistä vast. mitä ei tavallinen tallaaja saa mistään siis tyssää tähän Thumbd
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: 88k5 - 20.03.2015 kello on 13:25
Varmaan aika hankalaa (=pykälä tarkkaa) Suomessa..  :-X

Valmiin matkailuauton korin käyttäminen, ainakin 2000-luvun laitteiden, saattaa olla hankalaa. Yhdenmukaisuus (CoC) todistus ei varmaan ole käytettävissä mitenkään. Vaikka alustana olisi Fiat Ducato, ei se matkailuautoversion merkki ole tuo, vaan combo 2. vaiheen valmistajaa, esim. Hymer Bxxx Fiat Ducato jne.. Jos sitten auton päälirakennevaihtuu, niin mitähän dokumentteja tarvitaan muutoskatsastukseen - tuleeko omavalmiste tms. ?

Vuosimallit varmaa sanelee lakivaatimukset. Sitten kun molemmat palat otettaisiin tuontiautoista - pitääkö alusta ensiksi laittaa kilpiin, jotta ajoneuvoluokkamuuto s/muutoskatsastuksen vaatimukset selviävät? Entäs kannattaako tuoda 4x4 prinsu kuorkkina..

Varmaan osaava konttori tietää vastauksia - ei kyllä ihan pikku paikat..
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 20.03.2015 kello on 17:31
No tätä pitää käydä selvittämässä konttorilla sillä sen olen päättänyt et vielä yhden auton rakennan ja tässä yhdistyisi kaikki yhes koos. Sellanen nelikko matkailuauto olisi hieno päätös autonlaitto uralle  :P
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: 560FMK - 20.03.2015 kello on 21:45
MUTTA se verotus,laki,paino ja mitäköhän vielä päälle mietityttää. Asuntoautoa tekeepi mieli hommata ja voisi tosiaan yhdistää kaksi tekijää toisiinsa tälläisellä idealla. Onko tietoa,kokemusta saati jo tehtykkin tälläisiä?
Mitä ne pelottelee ettei sais kilpiin?  ::) Hommahan on suhteellisen simppeli ja täysin toteuttamiskelpoine n ajatus.

Asunto-osan osalta muutamia päivämääriä jotka vaikuttavat toteutukseen:
•1.7.1997 jälkeen käyttöönotetun auton turvavöiden kiinnityspisteet pitää olla hyväksytyt, mutta yksittäintuodussa autossa on osoitettava "katsastustoimipaikk aa tyydyttävällä tavalla että direktiivin yleiset vaatimukset täytetään". Koskee siis ihan perusasioita, toteutus silminnähden järkevä ja tukeva. http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478446/64689ebb4e98b8d58e915d2699d80a36/2519-Lisapoytakirja_EURO_M1N1_ko_ennen_112010.pdf
•1.10.1999 jälkeen käyttöönotetussa autossa sama homma istuimien lujuusasioiden tiimoilta
•20.10.2007 jälkeen käyttöönotetussa autossa ei saa olla sivuttain suunnattuja matkustajapaikkoja (istuin saa kyllä olla, mutta sitä ei saa käyttää ajon aikana)
Em. seikkoihin riittää selvitykseksi se että koppa on aiemmin ollut jossain toisessa matkailuautossa käytössä.

Periaatteessa siis onnistuu ihan rekisteröintikatsas tuksella (tai muutoskatsastuksell a jos on jo valmiiks suomenkilpinen alusta). Tuontiauton alustalle tarvitaan vaatimustenmukaisuu stodistus jos sitä ei ole EU-tyyppihyväksytty (pakualustoissa n. 2010->). Nestekaasuasennuksi sta lisäksi tarkastustodistus, samoin sähkölaitteiden asennuksesta ja homma on sillä bueno. Valojen tietysti oltava kohdillaan (saattaa lipsahtaa liian ylös jos joku korkearunkoinen 4x4-alusta).
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 21.03.2015 kello on 07:51
Tuo kuulostaa kyllä järkeen käyvältä mutta sääntöSuomi voi muuttaa helpon vaikeaksi. Lähinnä askarruttaa matkailuautojen Ajoneuvoluokka ja jos alkaa pakettiauton rungolle sovittelemaan niin eikös nää ole henkilöautoja joten tässähän onkin jo vaikea Suomen lain kannalta.?
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: RR - 21.03.2015 kello on 08:07
Entäpä jos hankkisi avolavamallisen 4x4 sprintterin, teettää jossain rekkojen koreja valmistavassa paikassa siihen lämpöeristetyn kopan päälle ja sitte sisustaa mieleisekseen? Ikkunat ja kaapit kiinni ja menoksi.

Teettää siksi että sen pitää kuitenkin täyttää jonkun standardin vaatimukset.

En tiedä mutta kuvittelen ettei asunto-osa ihan käden käänteessä irtoa ducatosta. Ainakaan ehjänä.

Joskus haaveilin itsekin nelikosta, mutta kokemus on osoittanu että toi oma menee sinne mihin matkailuautolla uskaltaa yleensä mennä. Ja peltikuoret kestää paremmin silloin kolhuja.

Liian offroad-menossa rupeaa nimittäin tavarat tippumaan vaikka vauhtia on vähän.
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 21.03.2015 kello on 08:45
Sellanen kopinpäällä oleva makuutilallinen asunto-osasto ei ehkä sovellu mun käyttöön mutta intekroitu versio vois sopiakkin. Tosiaan 2 erilaista maastoauto versiota tullut tehtyä ja niiden tilat kovin rajalliset vaikka kuinka paperilla raapusteli ja rakenteli. Armeijalla olis valmiita aihioita kyllä ja uudemalla kuin LT alustalla mutta tuskin vielä myynnissä ja mihin hintaan. Ei se tietenkään halvaksi tule millään tavalla mutta ettei posahda kerralla maksuun olis ideana. Ja sellainen suo/upotus/muta offroad ei ole hakusessa vaan perus etenemistä karjalan tiestöllä ja tien sivussa. Samalla autolla saisi sitten kotimaan matkailut lappia myöten eli "kaksi kohdetta kerralla,kaikki samassa paketissa"
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 21.03.2015 kello on 08:52
On toki mahdollista et tekis perus nelikko sprintteristäkin moisen pelin mutta nää lait ja asetukset pitää opiskella tarkkaan ettei sit maksa oikeasti hunajata haaveeni. Henkilömäärä 2/3 riittänee joten joten tätä pitää kysyä inssiltä ja hakea tarkennuksia. Kaipa iän tuoma mukavuusasteikko kasvaa ja alkaa harrastaminenkin maksamaan ja vaikeutumaan  :D
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: 560FMK - 21.03.2015 kello on 11:36
Tuo kuulostaa kyllä järkeen käyvältä mutta sääntöSuomi voi muuttaa helpon vaikeaksi. Lähinnä askarruttaa matkailuautojen Ajoneuvoluokka ja jos alkaa pakettiauton rungolle sovittelemaan niin eikös nää ole henkilöautoja joten tässähän onkin jo vaikea Suomen lain kannalta.?
Tuossa ne säännöt pääpiirteissään ylempänä kerroin. Muutetaanhan sitä jatkuvasti pakettiautoalustais ia vehkeitä ambulansseiksi, poliisiautoiksi ja pikkubusseiksi, kaikki M1/henkilöautoja kuten matkailuautokin, ei se mikään ongelma ole. Käytetyn kanssa vielä helpompaa.
Entäpä jos hankkisi avolavamallisen 4x4 sprintterin, teettää jossain rekkojen koreja valmistavassa paikassa siihen lämpöeristetyn kopan päälle ja sitte sisustaa mieleisekseen? Ikkunat ja kaapit kiinni ja menoksi.

Teettää siksi että sen pitää kuitenkin täyttää jonkun standardin vaatimukset.
Saa sen tehdä vaikka kotona, ei korista tarvii todistella mitään. Etupäädyn ja kuormansidontapiste iden lujuus ja korin kiinnitystodistus koskee vain kuorma-autoja.
En tiedä mutta kuvittelen ettei asunto-osa ihan käden käänteessä irtoa ducatosta. Ainakaan ehjänä.

Joskus haaveilin itsekin nelikosta, mutta kokemus on osoittanu että toi oma menee sinne mihin matkailuautolla uskaltaa yleensä mennä. Ja peltikuoret kestää paremmin silloin kolhuja.

Liian offroad-menossa rupeaa nimittäin tavarat tippumaan vaikka vauhtia on vähän.
Voi tosiaan olla puurunkoinen styroksikoppi turhan heiveröinen jos mennään ojan toisella puolella. Rungon kiertymäasiat ja muut rassaa myös kovasti koria ja pitää ottaa (kiinnityspisteiden) suunnittelussa huomioon.
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 21.03.2015 kello on 14:58
Onko siis mahdollista tehdä ihan perus pakettiautosta kaikkine tykötarpeineen jollainlailla matkailuautoa ilman veroseuraamuksia? Yhdestä portterista tein viikottaisen työajokin jossa siis asuin viikot ja "sänky" oli työtaso ja siis pakettiauton mitat täyttyi vaikka työkalu jne tila oli perässä ja 190cm "työtaso" etupenkeistä laskettuna.
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Aakku - 21.03.2015 kello on 15:20
^
Eikös se nyt mene niin, että tavallinen paku muuttuu verolliseksi henkilöautoksi, kun siihen asettaa jakkarat ja katsastaa sen matkailuautoksi.
Verovapauden saa tietyin ehdoin, jos auton sisäkorkeus on 190cm.

Nythän tuli uudet verotusohjeet, jossa käsittääkseni lievennettiin verotusarvoa. Laskennassa huomioidaan auton nykyinen arvo, eikä siis aikoinaan maksettua uuden auton hintaa.

Trafin ohjeet:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto_2
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Ossi66 - 21.03.2015 kello on 17:15
Onko siis mahdollista tehdä ihan perus pakettiautosta kaikkine tykötarpeineen jollainlailla matkailuautoa ilman veroseuraamuksia? Yhdestä portterista tein viikottaisen työajokin jossa siis asuin viikot ja "sänky" oli työtaso ja siis pakettiauton mitat täyttyi vaikka työkalu jne tila oli perässä ja 190cm "työtaso" etupenkeistä laskettuna.

Tottakai on. Muutoskatsastuksess a auto muuttuu M1 luokkaan, mutta jos verottomuuden ehdot täyttyy, veroja ei mene maksuun.

Otsikon aiheeseen,  Jos pakun päälle laittaa matkailuautosta irrotetun matkailukorin, on kumma jos ehdot ei täyty.
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Oulaa - 21.03.2015 kello on 18:06
http://suchen.mobile.de/wohnwagen-inserat/hymer-eriba-b-564-4x4-nr-81-westerstede/168033848.html?lang=de&pageNumber=3&__lp=7&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.m odelDescription=4x4&makeModelVariant1.s earchInFreetext=false&makeModelVariant2.s earchInFreetext=false&makeModelVariant3.s earchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&negativeFeatures=EXPORT&noec=1 (http://suchen.mobile.de/wohnwagen-inserat/hymer-eriba-b-564-4x4-nr-81-westerstede/168033848.html?lang=de&pageNumber=3&__lp=7&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.modelDescription=4x4&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&negativeFeatures=EXPORT&noec=1)
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 21.03.2015 kello on 19:03
Tuollaisella ei uskalla minkäänlaiseen metsikköön mennä sillä leviää ku Esterin eväät ja hinta hirvittää. Tässä kuvassa rupeaa olemaan se mistä haaveilen.
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: 560FMK - 22.03.2015 kello on 12:46
Onko siis mahdollista tehdä ihan perus pakettiautosta kaikkine tykötarpeineen jollainlailla matkailuautoa ilman veroseuraamuksia? Yhdestä portterista tein viikottaisen työajokin jossa siis asuin viikot ja "sänky" oli työtaso ja siis pakettiauton mitat täyttyi vaikka työkalu jne tila oli perässä ja 190cm "työtaso" etupenkeistä laskettuna.
On, mutta vaatimuksiin tuli tiukennettuja vaatimuksia reilu vuosi sitten: http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581759/7164bd6ffbb40a6ab36e2c08844697ec/16062-Trafin_ohje_matkailuauton_luokitteluun_liittyviin_kysymyksiin.pdf
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Aakku - 22.03.2015 kello on 12:53
^
Tämä on mielenkiintoinen kohta....

"Aiemmin hyväksyttyihin matkailuautoihin ei tätä ohjetta tarvitse määräaikaiskatsastu ksen yhteydessä soveltaa, ellei niiden varustelu ole olennaisesti puutteellinen verrattuna ohjeen vaatimuksiin."
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: vaanari61 - 22.03.2015 kello on 20:19
Miksi ei tuollainen kävisi ?

Ei tarvitsisi "sääliä", anti mennä vaan . . .

Jatko-ohjaamolla ja "asuinkorilla", keli kuin keli, maasto kuin maasto, kaikki kelpaa . . .

http://www.nettikone.com/sisu/a-45/1375678
Otsikko: Vs: korinvaihto kysymys, siis asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Rölli - 23.03.2015 kello on 02:43
On, mutta vaatimuksiin tuli tiukennettuja vaatimuksia reilu vuosi sitten: http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581759/7164bd6ffbb40a6ab36e2c08844697ec/16062-Trafin_ohje_matkailuauton_luokitteluun_liittyviin_kysymyksiin.pdf
Nuohan ovat verrattain lepsut säännöt verrattuna parinkymmenen vuoden takaisiin, ja jos oikeeta matkailuautoa on tekemässsä niin kaikki muu paitsi huonekorkeus tulee ihan itettestään...
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 23.03.2015 kello on 05:20
Tämä sääntöviidakko pitää tulostella paperille ja lueskella rauhassa sillä jopa minusta siitä löytyy järki. Enkä siis etsi veronkierto mahdollisuutta vaan mulle mieleistä autoa missä yhdistyy moni asia. Nää armeijan vanhat kuorkit ja sähkölaitoksella esim. Käytössä olleet MAN fae kuorma-autot ovat karuja ja kolhoja niin siihen yhdistetään rajan muodollisuudet niin K-A vaihtoehto jää pois. Nelikoista jotka pakettiauton runkoihin alkaa tekemään ei hirveämmin jää kuin sprinter tai en oikein löydä muita?!. Transporter pienehkö ja sen nivelet tunnetaan niin tällä rahamäärällä ei hirveästi jää vaihtoehtoja. Tää on mielestäni sama kuin on yhdistetty matkapuhelimeen monta asiaa jotta kaikki olisi yhdessä paketissa, joista kaikki eivät kuitenkaan pidä. No mutta tällä viikolla pitää käydä turisemassa katsurien luona.
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 23.03.2015 kello on 10:54
Ja näin on tulevaisuuden suunnitelmat selvillä ja alkaa muotoutumaan ideakin. Ehkäpä fiksuin hommata asuntovaunu jossa on ne asiat mitä haen ja toivon olevan ja sitten alkaa muokkaamaan mieleistään. Budjetti on pieni vielä ja tosiaan asuntovaunusta saisi paljon juttuja, että pitänee alkaa metstämään ehkäpä vaunua joka ei enää palvele omistajaa ja hinta sen mukainen  8) Kuitenkaan en hae sellaista autoa alle jossa rymytään soitten läpi tai upoteta koko laitosta mutaan ja revitään verenmaku suussa ylös ojista vaan tieltä voi poiketa pois vaikkapa sitä moton jälkeä myöten ja pääsee hietikossakin eteenpäin. Eli vaunun rakenne "tietyllä" tapaa riittää ja omat systeemit päälle niin siitä se idea sitten lähtee. Mutta on siis mahdollista tehdä moinen liitos jossa nelikko sprinter ja asunto-osa vaikkapa sitten vaunusta ja ei tule veroseuraamuksia vaan tulee matkailuauto joka henkilöauto siis.  Thumb
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Alan - 23.03.2015 kello on 11:11
Mutta on siis mahdollista tehdä moinen liitos jossa nelikko sprinter ja asunto-osa vaikkapa sitten vaunusta ja ei tule veroseuraamuksia vaan tulee matkailuauto joka henkilöauto siis.  Thumb

Joitain tuontyyppisiä nähnyt keskieurooppalaisil la leirintäalueilla. Ei siitä kovin kaunista lopputulosta tule, kun yhdistää vanhan vaunun alustaan.

Moton jälkeäkään ei taida kovin pitkälle nelivetosprintteril lä päästä. Jos Proton lavalle pienen vaunun laittaisi niin sitten kyllä, mutta kauhean pitkiä moottorimarsseja taas ei sillä varmaan huvittaisi tehdä.

Miten olisi kunnon maasturi, jolla pääsee minne haluaa, ja vaunu perään, jonka voi jättää vähän helpompaan paikkaan. Rakentaisi vaunun alustaa siten, että maavara kasvaisi?
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 23.03.2015 kello on 11:52
Maastureilla on tullutkin kierrettyä näitä retkiä mihin haen "uutta" ideaa ja visiota. Tosin kaikki siis mietinässä vielä mutta yhden auton taktiikkaa haen ja maasturilla leiriytyminen on onnistunut ja sen rakentaminenkin leirikäyttöön todettu ok versioksi mutta jos vielä kokeilisi viedä astetta pidemmälle ja järjenkanssa. Mene ja tiedä mitä tästä tulee mutta pitää nyt punnita/selvittää/laskea huvit ja haitat! Siksi lähinnä näitä valmiita vaunupaketteja mietin et sais ulkonäöllisesti juurikin edes paremman kuin hevoskoppi versioita eikä seinissä lukis WisaWood  :-X Sisältä ja rakenteet sitten omaa luokkaa mutta mutta ei kuopata ideaa vielä ja maasturiin en enää ala rakentamaan suurempia matkailuversioita, se on koettu jo.
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: vaanari61 - 23.03.2015 kello on 21:03

(http://karavaanari.org/kuvat/1427137194.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1427137225.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1427137289.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1427137342.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1427137350.jpg)

Hyvää ja halpaa yhdessä ei ole, ne joutuu ostamaan "eri paketeissa".

Tuollainen mitä haet on aina kompromissi, jos jotain "saa", jostain joudut luopumaan . . .

Tuo lantikka jossa "nostokatto", siitä löytyi keittiö ja VC, suihku oli kuoren ulkopuolella.  Sänky löytyi niin ylä kuin alakerrastakin. Kummallekkin "pojalle" oma . . .
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: tsahkali - 24.03.2015 kello on 09:00
Matkailukorien kohdalla pitäisi saada kumoon Suomen typerät lait. Oiskohan joku direktiivi, johon voisi vedota?
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: 88k5 - 24.03.2015 kello on 09:22
Juu, eikait N1 luokan (avolava)pakusta voi tehdä M1 luokan verovapaata matkailuautoa mm. vaaditun seisomakorkeuden takia..

Aloittajan tapauksessa Saksasta kait kannattaisi katsoa N2 luokan nelikkoa (kuorma-auto), eli kokonaismassaltaan yli 3.5tn, jotta välttyisi autoverolta. Meinaan, että jos tuo N1 pakuksi, ja sitten muutoskatsastaa M1 verovapaaksi matkaluautoksi kori (/päälirakennemuutoksella) - valtio ottaa autoveron välistä, eikä palauta..  :'(

Edelleen oudoksun, jos ei matkailuautoilta 2007 eteenpäin vaaditun Eu-tyyppihyväksynnän myötä vaadita "oma tekele" matkailukorilta minkäänlaisia laskemia/hyväksyntää lujuudesta. Elikö "märkä 80-luvun vaununtekele auton tikapuurungon päälle - ja se on siinä.."  :laugh:
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: tsahkali - 24.03.2015 kello on 09:31
Juu, eikait N1 luokan (avolava)pakusta voi tehdä M1 luokan verovapaata matkailuautoa mm. vaaditun seisomakorkeuden takia..

Sehän tulee vasta toissijaisena...   Viranomaisen ajatuksen ytimenä oli aiemmin, että JOS lavalle PULTATAAN matkailukori, niin pakua ei enää voi käyttää alkuparäiseen tarkoitukseensa, vaikka kori on irroitettavissa, joten täysi autovero vaan.  Minusta ihan sama asia kun se, että lavalla on halkokuorma eikä autolla voi silloin kuljettaa heiniä!
Lisäksi pakusta on verot maksettu, eikä niitä tule lisää, vaikka tyhjän lavan kanssa ajelisi kuin pitkään. Minusta tässä kohtaa voisi jopa unohtaa sen seisomakorkeuden.
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: 88k5 - 24.03.2015 kello on 09:57
^
Jaa - niin, että lavalla vain kuljetetaan styroxiboxi paikasta A paikkaan B jne.. ihan totta Suomen (Trafin ja edeltäjien) virkamieskoneisto on kyllä keksineet "epä-Eu-harmoonisia" lisälauseita säädöksiin/ohjeisiin. Thumbd En ihmetele yhtään, että niitä vain ajanoloon varisee pois, niin kuin on jo käynyt.. liekö tuo camberbox kohta luvallinen  :-\

Eihän se kopperon kuskaaminen lavalla poikkea yhtään siitä on se "tavara" rekan, kuorkin vai pakun selässä, kunhan sitä ei ole pultattu kiinteästi..
Siellä hän ei matkusteta/asuta ajonaikan - voi jättää vaikka kämppärille jalkojensa varaan ja lähteä nupilla ostoksille..
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Ossi66 - 24.03.2015 kello on 10:12
Juu, eikait N1 luokan (avolava)pakusta voi tehdä M1 luokan verovapaata matkailuautoa mm. vaaditun seisomakorkeuden takia..

Miten niin ei voi. Jos sinulla on muutoskatsastuksess a avolava paku, johon on rakennettu päälle kiinteä matkailukori, miksei se vaadittu seisomakorkeus täyty? Ja lavapakuhan se ei enää ole.
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: 88k5 - 24.03.2015 kello on 10:24
Miten niin ei voi. Jos sinulla on muutoskatsastuksess a avolava paku, johon on rakennettu päälle kiinteä matkailukori, miksei se vaadittu seisomakorkeus täyty? Ja lavapakuhan se ei enää ole.
Viittasin tuollaiseen ns. tonnin pick-up pakuun - siihen kun laittaa kaksmetrisen vessan pystyyn, niin pitää kurvit ajaa hiipimällä  ;D Suorat taas rekkojen imussa..

3-3.5tn alusta eriasia kyllähän siihen jo isompaa laittaa.
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Rölli - 24.03.2015 kello on 10:46
Juu, eikait N1 luokan (avolava)pakusta voi tehdä M1 luokan verovapaata matkailuautoa mm. vaaditun seisomakorkeuden takia..



Ai eikö hyvä ettei kukaan kertonu aikasemmin  ;D

(http://karavaanari.org/kuvat/1427186783.jpg)
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: 88k5 - 24.03.2015 kello on 10:48
^
Mutt sulla onkin alustana muuta kuin tojo..  ;D
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Rölli - 24.03.2015 kello on 10:49
^
Mutt sulla onkin alustana muuta kuin tojo..  ;D
va tojossahan on suurempi kantavuus ,ainaki paperilla
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: "Masi" - 24.03.2015 kello on 10:56
Rolli talli ei ole näköjään turhan lämmin.

Ja linkistä sitten asiaa.
Sieltä voi hakea vinkkejä rakentamiseen.
http://www.bimobil.de/

Voi sieltä tilatakkin jos haluaa valmiin vekottimen vaikka toy-ota lavalle.
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: tsahkali - 24.03.2015 kello on 11:09
Eihän se kopperon kuskaaminen lavalla poikkea yhtään siitä on se "tavara" rekan, kuorkin vai pakun selässä, kunhan sitä ei ole pultattu kiinteästi..
Siellä hän ei matkusteta/asuta ajonaikan - voi jättää vaikka kämppärille jalkojensa varaan ja lähteä nupilla ostoksille..

Jos tehdään 'matkailukorin' näköinen laite, joka ei ole autoa leveämpi ja kiinnitetään sen liinoilla noihin lavan sivulla oleviin kiskoihin, niin kuormahan on laillinen ja veroton.  Takaylitystäkin saa olla se metri ilman lippua. Ihan hyvä kalakämppä miehelle ja koiralle, ehkä kahdellekin miehelle...
Leveys on se ongelma, kun kuorma ei saa olla ulkopuolella, eikä jatkuva 'erikoislupa' taida onnistua.   ;D

Skibotnissa näin kerran yhden kalakämpän Suomen rekkareissa: Mersun matala, isolavainen paku, lavalla 2x2,5m (?) vanerimökki, liinoilla ristiin kiinni ja vene perässä.   Thumb
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 24.03.2015 kello on 11:10
Siis jos hakee Saksanmaalta vaikka sen nelikko sprintterin lavalla ja ajaa sen suoraan talliin eikä verota sitä mitenkään. Myy lavan halkokauppiaalle ja rakentaa siihen päälle sen matkailu auton/vaunun päälirakenteen JA sit vie se verolle/leimalle tulee siitä matkailuauto, (ajoneuvosta valtiolle tuontivero???, verovapaa matkailuauto???) Näin neuvottiin! Kyllä siinä tulee vaikka 2.5 metriä korkeutta ja itäistä leveyttäkin tarpeeks ja Saksan maalla on sitten kuulemma molempia PA ja KA painoluokassa yli 3500kg jolla ei niin vaikutusta tässä projektissa kumman ostaa kunhan painot pysyy kurissa, koska siitä tulee henkilöauto, matkailuhenkilöauto mikälie  :laugh: En tiedä onko alustassa eroja sitten heidän PA ja KA versioissa mutta selvitellää, selvitellää!

Sitäpaitsi nuo bavarian linkittämät sivut  :o  Thumb

http://www.bimobil.com/modell/bimobil-ex-366/?lang=en
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Ossi66 - 24.03.2015 kello on 12:11
Eikö tuo olis hyvä ratkaisu maastoon ;)
http://www.bimobil.com/modell/bimobil-ex-510/?lang=en
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Catiska - 24.03.2015 kello on 13:06

...Saksan maalla on sitten kuulemma molempia PA ja KA painoluokassa yli 3500kg jolla ei niin vaikutusta tässä projektissa kumman ostaa kunhan painot pysyy kurissa, koska siitä tulee henkilöauto, matkailuhenkilöauto mikälie  :laugh: En tiedä onko alustassa eroja sitten heidän PA ja KA versioissa mutta selvitellää, ...

Ennen rahojen sijoituksia varmista asia kirjallisena, mutuilut tulee monesti kalliiksi.
Itselläni on kotilo sprinterin alustalla, kyse on PA versiosta johon on lisäoptiona otettu korotettu kantavuus, eli KA alusta. Kyse ei ole pelkästä rekisteröintikikkai lusta vaan kun auton (MB) tietoja tutkii on siihen tilattu normi 316 mallin osien sijasta vahvemmat etu- ja taka-akselit, jäykemmät jouset, jäykemmät iskarit, tukevammat iskarin korvakkeet, paksummat kallistuksen vakaajat ja järeämmät takajarrut. Nuo kaikki sisältyy siihen pakettiin millä korotettu kantavuus on tilattu.

En usko että kovinkaan moni Saksan pakuversio on tilattu tuolla optiolla, joten kannattaa perehtyä ensin asiaan, selvittää kuinka erotat onko alusta haluamasi ja suhtaudu terveellä epäilyksellä kaikkiin juttuihin mitä myyjät sanoo tai baarissa kuulee.
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: "Masi" - 24.03.2015 kello on 13:19
Tyyppikilvestä näkee kokonaispainon,etu- ja taka-akselin kantavuudet ja vetopainon.
Ja jos akselipainoilla saadaan ylitettyä 3500kg, niiin saa alusta k-a rekisteröityä.
Tuonut jonkun kymmenen spirteriä uutena suomeen.
Mutta varovainen jarrujen kohdalta kannattaa olla, sillä saksasta löytyy noita 4X4 ilman abs jarruja.
Ja  et saa kilpiin ilman niitä abs jarruja.
Noita on nimittäin työkoneiksi rekisteröitynä ja silloin ei tarvitse abs jarruja.
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: Kimmo75 - 24.03.2015 kello on 13:45
Juu sitten kun sen itse auton hankinta iskee päälle niin varmasti neuvoja kyselen, koska itte en ole hakenut autoja ulkomailta ylipäätään niin tietoja sitten kaivataan. Niin ja esimerkkitapaus tuolta bimobil vehkeistä juurikin tuo EX366 4x4 sprinter ja sen maavara riittää erittäinkin hyvin siihen mitä minä haluan ja haen. vähän vinssiä jnejne niin mitäpä sitä maailmanmatkaaja muuta tarttee  ;D  tuo noitten 112.800€ ei lämmitä persaukista  :laugh:
Otsikko: Vs: Korinvaihtokysymys - asunto-osaston vaihto toiseen alustaan.
Kirjoitti: "Masi" - 24.03.2015 kello on 13:57
Juu sitten kun sen itse auton hankinta iskee päälle niin varmasti neuvoja kyselen, koska itte en ole hakenut autoja ulkomailta ylipäätään niin tietoja sitten kaivataan. Niin ja esimerkkitapaus tuolta bimobil vehkeistä juurikin tuo EX366 4x4 sprinter ja sen maavara riittää erittäinkin hyvin siihen mitä minä haluan ja haen. vähän vinssiä jnejne niin mitäpä sitä maailmanmatkaaja muuta tarttee  ;D  tuo noitten 112.800€ ei lämmitä persaukista  :laugh:

Iveco ja renault ovat aivan hyviä vaihto-ehtoja mersulle 4X4. Molemmilta löytyy noita alustoja ja usein aika paljon edullisempia kuin mersu. Ja onhan noita myös mitzulla.

P.s. Katsoppa kylähullut kulkurit palstaa, sieltä varmastikkin löytyy asian harrastajia.