Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Alan - 19.03.2015 kello on 22:06
-
Meillä on Hiace veturina...
Olen usein miettinyt tätä ratkaisua ja varmaan siitä avautunutkin. Paku tai miksei järeä avolava kovalla kuomulla veturiksi ja vähän pienempi vaunu perään.
Sitten, kun lapset ei enää kulje mukana. Pakun tavaratilaan iso skootteri tai sähköpyörät, sekä kaikki nykyinen takatallitavara.
Jäänee tilaa vielä vuoden viineille. :)
-
Olen usein miettinyt tätä ratkaisua ja varmaan siitä avautunutkin. Paku tai miksei järeä avolava..
Täällä on samaa mietitty ihan perheen voimin. Kun polkypyöriä kuskataan mukana, ja kisakalusto mieluusti puhtaana, ois paku melko kova sana. Ilmeisen hyvin veturiksikin, ainakin moni kehuu.
Mutta kolmen hengen järkevät tilat tulisi olla.
Kun vielä talouteen saapuu todennäköisesti koira taas jossain vaiheessa, niin tila ei olis pahitteeksi.
Tämä ois kyllä ihan oman topiccinsa paikka: pakut/avolavat vetureina. Kuka aloittaa?
-
Tämä ois kyllä ihan oman topiccinsa paikka: pakut/avolavat vetureina. Kuka aloittaa?
Olit oikeassa.
Olisi mukava kuulla niitä huonoja puolia. Itsellä tulee mieleen se, onko paku sitten ykkös- vai kakkosauto, kun kaksi tarvitaan vielä yli 10 vuotta varmuudella.
Mutta onko pakun käytössä veturina suoranaisia ongelmia? Minkälaiseksi kulutus nousee, jne.
-
Meillä sama juttu. Kaksi liikenteessä vielä years to come. Sen tiedän, että itse tykkäisin pakulla ajaa ihan arki ajossakin. Kaverin Vitolla joskus ajanut. Hyvät kyydit ja liikenteessä näkee eteen hyvin. Toki muut suunnat rajoittuneita. Samaten uudehkolla Transportterilla on tullut ajettua koeajomielessä sekä vanhalla Hiacella muuttokuormaa yms. Hiacesta ei jäänyt kovin miellyttäviä muistikuvia. Mutta portteri oli oikeinkin mukava. Vielä kun ois automaattina niin mikäs ois ajella.
Mutta vetokokemuksia ei ole. Ja niistä minäkin kuulisin mielellään.
-
minä olen lava-autoillut arkiajoni jo vuodesta 2003, muita on ollu sivussa mutta aina lavuri pääautona :) Eikä mitään ongelmia ole ollut, päinvastoin saisin näppylöitä jos vaihtaisin johonkin muuhun kun ei mahtuiskaan enää yllätysromua kyytiin ;D
Lava-autoiluun päädyin aikanaan siksi että paljon henkilöautomaisempi ajoasento näissä on mitä rehellisissä pakettiautoissa mutta puolensa on kaikilla..
-
Ei ole moitittavaa, tai ei ainakaan kynnyskysymyksiä.
Hiace vie ilman vaunua n. 8 litraa satasella, vaunun kanssa 10 litraa.
Vaunu tulee perässä lähes huomaatta, paitsi ylämäet, jolloin Hiacen tehot yskii.
Ollaan useaan kertaan todettu, että pakusta ei luovuta niin kauan kuin jalka nousee.
Arjessa on niin usein kaikenlaista kuljetuksen tarvetta. Henkilökuljetusta meilla on vain ukko, akka ja borderterrieri. Arjessa koira on kotona, mutta viemme 85 v. anopin Prismaan kaupoille kerran viikossa. Hänelläkin jalka nousee, jotta kykenee nousemaan kyytiin.
Usein kuskataan skootterimopoa kausipaikalle ja takaisin. Pari viikkoa sitten tosi yllätyskuljetus oli pesukoneen kuskaus. Parit lasten muutot on hoidettu, kuten myös omat huonekaluhankinnat. Kiva olla omavarainen kuljetustarpeissa. Kesälomalla on niinn mukavaa kun ei ole niin nokonuukaa otanko 13 pariakenkiä mukaan vai tyydynkö n. 8 pariin....
Talvilomalla (ilman vaunua) oli niin helppo heittää tavaratilaan sukset, laskettelusukset, lumikengät, sauvat eri lajeille sekä lukematon määrä kasseja, kenkiä, monoja eikä tarvinu "järjestellä".
Ainoa huono puoli tulee mieleen:
Ulkomailla on kaupunkikohteissa vaikea löytää riittävän pitkää parkkipaikkaa. Auton pituus rekisteriotteen mukaan on 506 cm. Tämä ongelma voi tulla muillaiin isommilla autoilla vastaan. Hiacen korkeus on harvoin esteenä parkkihalleissa. Hallit on ainakin kotimaassa bähintään 210 cm, sinne mahdutaan. Hiacen pitkä akseliväli tekee myös kääntymiset kankeiksi. Emme myöskään vedä vaunua liukkailla vuodenajoilla, talvirengaskaudella .
-
Onhan noilla ajettu, vanhakoppasella 312 sprintterillä ja uusimman kopan 315 sprintterillä eniten.
Toi uus on tosi hyvä ajaa ja ollaan käyty sillä lapissa talvella. Etenkin huonolla kelillä yliveto verrattuna henkilöautoihin. Mahdottomasti ei oo tullu tällä vedettyä, mutta yllättäen tällä kyllä ajaessa huomaa jos perässä on jotain. Sen vanhempi oli tunnottomampi vaunulle.
Jos pakun pituus on luokkaa 5,5 metriä ni mahtuu viel ruutuukin, pidemmällä parkkeeraaminen on vaikeeta.
Kulutus ei kauheesti nouse ainakaa noilla.
-
Pakettiauto on ok vaihtoehto kahdelle ja mahdollisesti kolmelle jos se kolmas istuu turvaistuimessa. Erilliset penkit edessä eli kaksipaikkainen antaa mukavuutta ja ergonomiaa.
Jo sateella tuossa vaimon pakussa on ikävä istua kun lasinpyyhin ei vaan pyyhi vänkärin edestä lasia kunnolla, puhumattakaan sen kahden istuttavan vänkärin istuimen olemattomista säätövaroista.
Hyvät puolet on sitten tilat ja mahdollisuus kuljettaa mukana vaikka mopo tai pyörät sisätiloissa. Vaunun vaikutus kulutukseen on pieni, huomattavasti pienempi kun henkilöautoissa.
Suomessa lainsäädäntö vaihtelee koko ajan ja lisäpenkkeihin suhtaudutaan nihkeästi. Mukavahan sellainen paku olisi jossa edessä kaksi erillistä istuinta ja takapenkki.
-
Juu, Hiace on karvalakkimallia ilman ylimääräisiä mukavuuksia. Puolsinkin lähinnä paku veturina -vinkkelistä.
Meille riittää just just se tilapäinen kolmannen henkilön paikka edessä keskellä. Tosi on, että pakussa on hankala ottaa päivätirsoja repsikan paikalla ja repsikan penkin säätöjä ei ole. Mutta ne 13 paria kenkiä yms. ... ;)
-
Jos vaan kortti piisaa, niin kevyt k-a veturiksi. Saa monta matkustajapaikkaa, jää eläimille tilaa, mahtuu mopedit ja fillarit, verot ei päätä huimaa. Ainut negatiivinen on nopeudenrajoitin (jos toiminnassa) , mutta eihän vaunu perässä saisi muutenkaan ajaa yli 80.
-
Tulisi ongelmia Keski-Euroopassa. Tiemaksuissa ja jopa liikennerajoituksis sa. :(
-
Jos vaan kortti piisaa, niin kevyt k-a veturiksi. Saa monta matkustajapaikkaa, jää eläimille tilaa, mahtuu mopedit ja fillarit, verot ei päätä huimaa. Ainut negatiivinen on nopeudenrajoitin (jos toiminnassa) , mutta eihän vaunu perässä saisi muutenkaan ajaa yli 80.
Nykysäännöillä on niin jotta jos kevytkuormurilla kuskaat muuta kuin omaa tavaraa (vaikkapa veljentytön muuttokuorma) on kuljettajalta löydyttävä ammattipätevyys. Penkkien kannalta olisi kyllä hyvä ratkaisu.
-
Mulla on kakkosautona T5 Transporter TDI-koneella. siinä edessä erillispenkit käsinojineen , Navi ,6-cd:n vaihtaja, ilmastointi, 2x webasto, puhelin ,vakionopeussädin, koukku ja13 napainen. Tuollaisella olisi ihan hyvä vaunua vedellä. Itse en ole kuin siirtänyt muutamia kymmeniä kilometrejä. Tuo Polarkaan ei tunnu pahemmin koukussa. 174hv ja 400nM vakionakin. On nk "lyhyt" 4.9m pitkä ,1,96m korkea , leveys 1,9m joten kapeata vaunua vetäisi ilman lisäpeilejä kun omat on isot. Muistaakseni 2600kg saa kiskoa
-
Tulisi ongelmia Keski-Euroopassa. Tiemaksuissa ja jopa liikennerajoituksis sa. :(
Jaa, eikös niillä siellä ole tämmöisiä autoja ollenkaan jos ongelmia tulee?
Onneksi ei ole suunnitelmissa perustaa rahtifirmaa tai lähteä eurooppaan.
Tuo on kyllä hyvä pontti myös laivaa ajatellen, joillain yhtiöillä menee eri taksalla kun veturi on kuorkki.
-
Lava-auto pitkällä ohjaamolla ja kovalla kuomulla. Sopii muija ja mukulat ja vielä tavaratkin.
Näyttää isolta farmarilta ja koukkuun saa laittaa 3500kg.
-
Jaa, eikös niillä siellä ole tämmöisiä autoja ollenkaan jos ongelmia tulee?
Onneksi ei ole suunnitelmissa perustaa rahtifirmaa tai lähteä eurooppaan.
Monilla on suunnitelmissa.
Tiemaksuja varten tarvii monessa maassa hankkia erillisen laitteen.
Samoin voi olla tiekohtaisia ajokieltoja tai sunnuntaiajokieltoj a. Nopeusrajoitukset voivat myös olla alhaisemmat kuorma-autoille.
Pidän noita ongelmina. Vaativat ennakkoselvittelyjä ja moni tuollainen rajoitus saattaa jäädä havaitsematta siihen asti, kunnes poliisi pysäyttää.
-
Paku-vaunu -yhdistelmällä Liettuassa jouduimme maksamaan tiemaksun jota henköautolla ei ole. Muistaakseni oli 9 euroa/vrk.
Puolassa yli 3500 kg yhdistelmillä menee Viatol-masinasta kalliimpi taksa. Tämä ei liittynyt nimenomaan pakettiautoon.
Yllätyksenä tuli, ettei Saksassa saa sunnuntaisin ajaa moottoritiellä pakettiautolla jos vetää vaunua tai peräkärryä.
Meillä kortit riittäisi kuorma-autoon, mutta Alanin kanssa olen samoissa ajatuksissa, että keski-Euroopan rajoitukset tuntuvat hankalilta.
Autoliiton kirjasta löytyy hyvin tietoa eri maiden määräyksistä.
-
Lava-auto pitkällä ohjaamolla ja kovalla kuomulla. Sopii muija ja mukulat ja vielä tavaratkin.
Näyttää isolta farmarilta ja koukkuun saa laittaa 3500kg.
Lava-auton lava korkeus on huomattavasti korkeammalla kun pakun lattia. Skootterit, fillarit sun muut ei välttämättä mahdu kyytiin pystyssä ja lastaaminen hankalampaa. Muuten ok vaihtoehto.
-
Lava-auton lava korkeus on huomattavasti korkeammalla kun pakun lattia. Skootterit, fillarit sun muut ei välttämättä mahdu kyytiin pystyssä ja lastaaminen hankalampaa. Muuten ok vaihtoehto.
Tuo kävi mielessä. Liekö niin korkeita kuomuja, joiden alle sopisi pystyyn.
Lisäksi turvallisuus on astetta heikommalla tasolla, jos ja kun rosvo näkee lavalle ja ilmeisesti murtautuminenkin on helpompaa.
-
Itsellä oli tämmöinen, väri oli keltainen mutta muuten samanlainen.http://www.truckscout24.com/vehicle-details/Vans-Mercedes-Benz-Vito-110-d-Double-cabin/15141185/1
Sillä vedin velipojan matkaajaa 9004 ja hienosti tuli perässä.http://www.nettikaravaani.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=3090228&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=3090228@tb=tmp_find_agent
-
Itselläni on kokemusta pakettiautolla vaunun vedossa yli kymmenen vuoden ajalta. Ja vuosittain tulee vedettyä 2000-3500 km/vuosi. Tämä kesäisin joten talvi kokemusta minulla ei ole. Ja kokemukset olleet hyviä.
Tärkeää, että autossa on tarpeeksi voimaa ja vääntöä. Hyvät puolet on tulleet esiin jo tuolla aikaisemmin ja minä kun olen tälläinen kotimaan matkailija, niin ei nuo tietullit haittaa, mutta hyvä että nekin on tulleet esille.
-
Tähän tyyliin sisustettuna kun ois:
http://www.nettiauto.com/citroen/jumper/6929880#yritys=suzu-auto
-
Tähän tyyliin sisustettuna kun ois:
http://www.nettiauto.com/citroen/jumper/6929880#yritys=suzu-auto
Keittomahdollisuus
Taitaa olla niitä, joiden matkailuauto-status on katkolla?
-
Yllätyksenä tuli, ettei Saksassa saa sunnuntaisin ajaa moottoritiellä pakettiautolla jos vetää vaunua tai peräkärryä.
Saa vetää pakettiautolla. Katso kohta 5.
Saksan osavaltioiden liikenneministereid en konferenssi (VMK) tehnyt päätöksen, jonka mukaan sunnuntai- ja juhlapyhäajokieltoa ei tule soveltaa seuraaviin ajoneuvoihin tai ajoneuvoyhdistelmii n:
1. Näyttelyajoneuvot, myös sellaiset, joihin on kiinnitetty perävaunu, mikäli rahtina kuljetetut esineet
2. kuuluvat ajoneuvojen varastoluetteloihin
3. Omalla moottorilla varustetut työkoneet
4. Pelastus-, hinaus- ja tiepalveluajoneuvoj en hälytysajot
5. Matkailuvaunut tai muut perävaunut, joita vedetään urheilu- tai vapaa-ajan tarkoituksia varten kuorma-autolla (tai tavaran kuljetukseen tarkoitetulla autolla), jonka suurin sallittu kokonaismassa on alle 3,5 tonnia.
Lähde Autoliitto
-
Pakettiautolla on mainio vetää vaunua.
Irtotavara, kuten pihatuolit tai pöytä, grilli, yms mahtuvat mukavasti tavaratilaan. Meillä on viime aikoina ollut mukana kaksi mopo-skootteria, toinen rouvalle ja toinen mulle.
Reissaillessa voi helposti ja mukavasti pysähtyä tienvarteen yöksi, kun ei tarvitse siellä vaunussa kuljettaa niitä tavaroita. Vaunu on siis vedossakin asuttavassa kunnossa.
Manuaalivaihteisiss a pakettiautoissa on manuaalivaihteisia perushenkilöautoja paremmat välitykset liikkeellelähtöön ja peruutteluun, kytkimen luistattamisen tarve on pienempi ja manuuverointi miellyttävämpää.
-
Nykysäännöillä on niin jotta jos kevytkuormurilla kuskaat muuta kuin omaa tavaraa (vaikkapa veljentytön muuttokuorma) on kuljettajalta löydyttävä ammattipätevyys. Penkkien kannalta olisi kyllä hyvä ratkaisu.
Ei tarvita tuohon ammattipätevyyttä.
Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä (16.3.2007/273)
2 § Soveltamisala
Tämä laki koskee kuorma- ja linja-auton sekä niiden ja hinattavan ajoneuvon muodostaman ajoneuvoyhdistelmän kuljettajalta tieliikenteessä vaadittavaa ammattipätevyyttä.
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa; taikka
Mutta linja-autossa ei saa olla kyydissä muita kuin samassa taloudessa asuvia. Jos on parhaat kaverit kyydissä, tarvitaan ammattipätevyys.
-
Tässä minun yhdistelmäni :)
(http://karavaanari.org/kuvat/1426869826.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1426869842.jpg)
-
Soon hjyvä yhistelmä,,etenkii kon kiskuri näyttää normi pakulta.Voi olla että saa nukkua puskissakin rauhassa.Työmiehill e unirauha,matkaajille kiusaa . Thumb
-
Joskus tuumailin kytkeä tuon retkuiluauton perään vaikka Poksin....
Sitten olisi oikein kaksio matkassa. Molemmille oma kämppä. Vois sitten pyytää vaikka yökylään ja jos hyvä flaksi kävisi, niin vois päästäkin. :)
-
Vakaasti tuli perässä, painaa tuo vetoauto tarpeeksi.
Jos oikein alkaa ahistaa niin nukutaan eri kämpissä.
-
Joskus tuumailin kytkeä tuon retkuiluauton perään vaikka Poksin....
Sitten olisi oikein kaksio matkassa. Molemmille oma kämppä. Vois sitten pyytää vaikka yökylään ja jos hyvä flaksi kävisi, niin vois päästäkin. :)
No niinpä,meilläkin on molempi parempi,vaan kortti ei riitä tai no painorajoissa pysytään,tai jotain,mutt fiiun 4:kin saattaa kyrvähtää pidemmällä ajolla näin "talvella" ???
-
Nostetaas tätä. Olen katsellut näitä henkilömallin pakuja suunnilleen seuraavin kriteerein: penkit irroitettavissa ja uudelleen järjesteltävissä. Mielellään mahdollisuus laittaa jonkinlainen pöytä matkan ajaksi. Ja ilmastointilaite ehdoton sekä automaattilaatikko.
Nämä vähentää tarjontaa aikalailla. Tarkoittaa käytännössä Vianoa (tai kalustettu Vito ) taikka Multivan ( / kalustettu Transporter ). Viano 3.0 litran koneella ois ehkä kiinnostavin. Tai Transporter 2.5 litraisella. Ja kun budjetti ois aika rajallinen niin puhutaan n. 250-350tkm ajetuista.
Onko porukalla näistä kokemuksia? Vitoja on kaverilla ollut ja niitä ainakin on ruoste vaivannut jo yllättävän tuoreessa pelissä. Transportereista en tiedä mitään.
Uudemmat DSG porterit ei kiinnosta, sellainen oli tuttavan firmalla ja huolto tuli turhan tutuksi kyseiselle autolle.
Vetomassaa näyttää olevan ainakin se 2000kg noilla edellämainituilla. Jopa enemmänkin. Mutta mitenhän automaatit suoriutuu hommasta? Ja onkohan tankit mitoitettu isoiksi, että vaununkin kanssa pääsee sen 500km? Mersuissa sisutus näyttää olevan yllättävän heikkolaatuista mitä nyt paria Vitoa olen kurkkinut. 300tkm ja kuskin penkki voi olla jo ihan pettänyt sekä verhoilut rikki.
-
Vito 120 CDI sopii mainiosti vetohommiin. Itsellä
Työn puolesta kyseinen keksintö ja mitään ihmeellistä
ei ole ollut. Mittarissa 240000 kilometriä. Koiran luut
kesti 140 tuhatta ja nyt istun Vehon kahviossa ja
odotan että saisivat vaihdettua etujouset. Sisusta
on täysin ehjä ja kori ruosteeton. Auto pestään usein
eikä anneta lian muhia pinnassa. Laatikko tuntuu vahvalta
jos muistaa vaihtaa välillä öljyt. Vääntöä mukavasti ja
kulutus kohtuullinen, vaunun kanssa n. 12-14 litraa
sadalla kaasujalasta riippuen. Ainut miinus minun
mielestä on unelias laatikko joka miettii että
onko tuo kujettaja tosissaan kun seisoo kaasupolkimen
päällä :D
-
Tuossa huutokaupassa mersu sprintteri, hyvä veturiksikin saa vetää 2800kg
https://huutokaupat.com/fi/v/145773
-
Kamux kaupittelee Europcarin entisiä Caravellejä nelikkoina ja etuvetoina. Mitenkä näkisitte tuollaisen 2011 mallin 2.0 TDI:n yhdeksänpaikkaisena . Pyytävät 30-35000€ riippuen mallista ja kilsoista. Tuossa ois mahdollisuuksia muokata istuinjärjestelyä ja sais kamat kyytiin. Myönnetään, että nelivetoinen versio jopa nostattelee kuumetta. Vetää sais 2500kg.
Niin, ja autoissa on carsportin tuunaama sisusta. Jotain dvd:tä yms sälää ja webasto.