Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: kpt72 - 12.03.2015 kello on 10:16
-
olen piakkoin hankkimassa a-autoa. autokin on jo tiedossa. myös sekin että mainitussa autossa nämä hupiakut on vaihto kunnossa.
ajattelin hommata 2x120ahvapaa ajan akkua hupi osastoon.kytkeä ne rinnan,toisin kun suositellaan.aloite taan kuitenkin näin.
kaunko edellä mainittu "kapasiteetti" kestää täyteen ladattuna. lämmitys kaasulla. jääkaappi 12v. siis ihan vaan pakolliset.
eli virtaa kuluttavat laitteet olisivat vesi pumppu/jääkaappi. varmaan kulunu aihe,mut kysytään nyt kuitenkin :)
-
Jos virtaa haluaa säästää niin jääkaappi kaasulle. Jos noilla akuilla pidät jääkaappia kylmänä, niin veikkaisin että 15 tuntia on maksimi aika mitä jaksaa akut kantaa. Jos kaapin vastus on 170W, niin silloin kulutusta on noin 14A ja sehän on alle 10 tuntia per akku, ja akuthan ei aivan loppuun asti jaksa kunnolla.
-
Teit "pahan" virhearvion - yleensä se auton alkup. jääkaappi ei toimi 12V:lla kuin ajonaikana. Sähköttömässä paikallaanolossa sitä voi käyttää kaasulla .Sen teho on 100-150W eli virrankulutus 8.3 - 12.5 A..
eli 120Ah akku ~10h:ssa ongelmajätettä - akkua ei pidä kokonaan syväpurkaa, vaan jättää varausta 30-50% (akkutyypistä kiinni) syklisessä käytössä
-
Riippuu jäkaapista, mutta kyllä se ottaa vähintään 10A. Eli tuolla kapasiteetilla pärjää max. parikymmentä tuntia käytännössä.
Miksi jääkaappi ei ole kaasulla? Silloinhan tuolla kapasiteetilla pärjäisi viikon ;D
Edit:
Nopeet taas kerkes... Thumb
-
Yleensä m-autojen jääkaapin 12V on kytketty niin, että se toimii vain auton käydessä eikä ole hupiakun perässä. No sen verran hupiakun takana kun valo ja mahdollinen automaattisytytys vaativat.
-
Meillä jääkaappipakastin kuluttaa aika tarkkaan 17A. Siinä ei ole mahdollisuutta käyttää kaappia 12v vaan se valitsee itse energiamuodon.
Tarkentamalla perustietoja vastauksen antaminen helpottuu ja saa myös oikeita vastauksia heti.
Valot, radio/tv, laturit lämmitys, kaikki nuo vie hiukan sähköä mutta kohtuullisesti. Meillä on 100 ah hupiakku ja se on hyvin riittänyt meidän käyttöön, harvoin 2 tai useampi yö samassa paikassa ja hyvinkin ajopainotteista käyttöä.
Seppo näemmä jo kerkesi tuohon ajonaikaiseen vastata.
-
kiitos,vaan. kirjotin tosiaan ton hivenen väärin. tarkoitus oli että jääkaappi olisi juuri kaasulla käytössä.
paljonko ton lämmityksen sähkön kulutuksen kanssa oikein on. oikeesti käytännössä.
lisäksi vielä paljonko jääkaappi sitä kaasua kuluttaa?
-
lisäksi vielä paljonko jääkaappi sitä kaasua kuluttaa?
Pienemmät (<100 L) kaapit siinä 0.20-0.27kg/vrk (24h) - eli 11kg potulla pärjää 41-55 vrk ;)
-
Helpottaa huomattavasti vastaamista jos laitat, merkin tai mallin jonka kulutuksia haluat tietää.
-
jos kerran toi 0.2 kg/vrk pitää paikkansa edes sinne päin niin eiköhän tuo tie to riitä.
eli pakollista virran käytöä olisi vain tuo lämmityksen aihettama,vesikierto pumppu? paljonko tuo ottaa virtaa tolla patteri määrällä. paljonko käyttö tunteja siltä kannattaa odottaa? kysymys juuri siksi ettei tulis kättelyssä tuhottua uusia akkuja :)
-
Pienemmät (<100 L) kaapit siinä 0.20-0.27kg/vrk (24h) - eli 11kg potulla pärjää 37-55 vrk ;)
Tuokin vaihtelee paljon. Jos kaappi toimii hyvin ja tausta pysyy kohtalaisen viileänä kulutus laskee. Vanhoissa kaapeissa palaa jatkuvasti pieni liekki ja uusissa termostaatti ja kipinäsytytys käynnistää jäädyttämisen silloin kun on tarvetta. Tuulettimen asentaminen kaapin taakse voi vaikuttaa hyvinkin paljon kulutukseen ja jo pysäköinti niin, että kaapin puoli on varjossa vaikuttaa. Täydellä kulutuksella pieni kaappi tosiaan toimii kuukauden pullollisella kaasua (11kg).
-
^
Täysin totta.
Ei olla enää 3-4 vko etelä-euroopan reissuilla toista 11 kg lestiä raahattu kun koskaan ei toista tarvittu vaikka sähköttömään paikallaolloon kaasua tuohon menee.. Kokki käyttää päivittäin kaasuhellaa ruuan- ja kahvilaittoon. Lisäksi lämmintävettä tehdään säännöllisesti kaasulla..
-
kiitos vastauksista.
ajatus tässä on vaan että oon aika kyllästyny suhaamaan hki-päijäthäme väliä joka ikunen päivä. johan tollekin hintaa tulee. hyvihän tossa a-autossakin jokusen yön viettäisi. olisi siten samalla kesämökin "korvike"samalla kun matkaileminen olis perheen kanssa mahdollista .
yritän vaan hivenen kartottaa tuota oma varasuuden astetta tollaisella akku määrällä koska sitä piuha paikkaa ei aina ole takuu varmasti tiedossa työn sijainnista johtuen. :)
-
paljonkohan tuo 12v 17" lätty tv mahtaa virtaa oikeen kuluttaa?
-
19" salora LED näyttää kuluttavan 24W, eli 2A, vanhemmat LCD:t suunnilleen tupla tuohon.
-
pittäkö paikkansa että esim.alden kierto pumppu veisi virtaa vain 0.17A?
-
pittäkö paikkansa että esim.alden kierto pumppu veisi virtaa vain 0.17A?
sitä luokkaa
-
elikkä jos minulla on akku kapasiteettia tuo 2x120ah täyteen ladattuna voi lämmitystä ilman ulko poulista virtaa käyttää päivä tolkulla.
miten tuo lasku kaava menikään? jos kulutus on vaikka 10ah,se ei visiin kuitenkaan tarkoita että akuissa virta riittäisi 240 tunnin verran?
kiitos vastauksista,aloittelijalle :) jostain vaan pitää aloittaa :)
-
Puolittamalla ilmoitettu Ah määrä olet aika lähellä totuutta.
-
elikkä jos minulla on akku kapasiteettia tuo 2x120ah täyteen ladattuna voi lämmitystä ilman ulko poulista virtaa käyttää päivä tolkulla.
miten tuo lasku kaava menikään? jos kulutus on vaikka 10ah,se ei visiin kuitenkaan tarkoita että akuissa virta riittäisi 240 tunnin verran?
kiitos vastauksista,aloittelijalle :) jostain vaan pitää aloittaa :)
Ei tarkoita - sinulla on dekadin virhe ;)
Kuten 88k5 jo tuolla alussa laittoi, akkuja ei saa syväpurkaa eli voit ottaa akuista max. 50-70% kapasiteetista.
Silloin sinulla on 2x120Ah akuilla käytettävissä 120-170Ah.
Jos käytät 10A jatkuvasti, jaat tuon käytettävissä olevan kapasiteetin sillä 10Ah:lla ja saat aikaa 12-17 tuntia.
Jos tarkoitit käyttäväsi yhden ampeerin, pääset tuohon laskelmasi 120-170 tuntimäärään ;)
-
ok. selvensi senkin asian :) millä tuon 50-70% varaus tilan voi havaita,jännitteen laskun arvolla? 11v-11.5v onko kenties noinkin alhainen kuten joku on väittänyt :)
-
Kaikissa laitteissa on arvokilpi. Kilvessä on tiedot laitteen sähkön kulutuksesta ja kaasua käyttävisssä laitteissa kaasun kulutuksesta eri tehoalueilla. Valaistuksen osalta voi vähentää paljon sähkön kulutuksessa vaihtamalla halogeeni polttimot LED polttimoihin. Eikä pimeään aikaan aina tarvitse polttaa kaikkia valoja yhtä aikaa, vaan käyttää sillä hetkellä tarpeellista/ tarpeellisia kohdevaloja oikein suunnattuina.
Mikäli sinulle tulevassa autossa ei ole valmiiksi asennettuna Voltti- ja Amppeeri mittaria (mikä näyttää virran kulutuksen sekä latauksen, 30 A), olisi ne hyvä asennuttaa.
Minulla on autossa 2 x 100 Ah akut rinnan kytkettynä. Talven pakkasilla truman ilmalämmitys toimii 5-7 vrk akun jännitteen vielä laskematta alle 11,5 V:n
Keväällä kun auringon säteet lämmittävät päivällä piirongin sisätiloja, käy lämmitinkin päivisin harvemmin. Säästyy kaasua ja akun virran kulutusta muuhun käyttöön.
-
Ehkä tuo 11.5V on hyvä raja-arvo akun purkamisessa, jos haluaa niiden uusien akkujen säilyvän hyvinä useampia vuosia.
-
Kun ei muista ulkoa, niin äkkiä kuukkeli antoi lyijyhappoakulle;
Ominaispaino Lepojännite Varaustila
1,28 12,72 V n. 100%
1,25 12,54 v n. 85%
1,22 12,36 V n. 70%
1,18 12,12 V n. 50%
1,16 12,00 V n. 40%
1,13 11,82 V n. 25%
1,10 11,64 V n. 10%
1,00 11,04 V n. 0%
eli mittauksen ajaksi kuorma pitäisi olla 0W ja mieluummin 30s-1min lepoa ennen mittausta..
Toistan samaa mantraaa kun toisaalla - minusta paras kaikkien käyttäjien, myös vähemmän insinöörien, kannalta on värillinen ledpylväsnäyttö, jossa varaustilan (jännitteen) mukaan väri kertoo oleellisen. Lapsikin ymmärtää :D
Mitä se volttimittarin viisarin lukeminen (vielä hieman sivusta huonossa valossa -> lukuvirhettä) mitään auttaa kun lopulta ei ymmärrä/muista millä alueella se pitäs olla :laugh: ;D
A-mittarit normikäytön kannalta menee vielä enempi hifistelyn puolelle - 1 min kun näyttää arvoa A1, seuraavan 5 min arvoa A2 jne, niin mitä se tarkoittaa akun varaustilan kannalta? Vähän kuin vahtisi vesimittarin juoksupyörää 8)
Edit: tuo taulukko siis koskee +25C lämpötilaa - homma muuttuu;
Happopaino Akun varausaste lämpötilassa:
+25°C -18°C
1,280 100 % n. 80%
1,240 75 % n. 55%
1,200 50 % n. 30%
1,160 25 % n. 15%
1,100 0 % --
-
Ehkä tuo 11.5V on hyvä raja-arvo akun purkamisessa, jos haluaa niiden uusien akkujen säilyvän hyvinä useampia vuosia.
Ehkä se on ainakin turvallinen raja. Inverttereillä katkoraja voi olla jopa 10V. Tosin suurilla virroilla akku notkahtaa nopeammin.
-
Kuljin on hyvä testata omilla kulutuslaitteilla ja akkukapasiteetilla koti pihassa. Kun napajännite laskee 12V:iin, sitten verkkovirtaan. Ja se on siinä. :D
-
kiitos vaan kaikille asiallisista kommenteista :) noilla tiedoilla on hyvä lähteä jatkoa suunnittelemaan :)