Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Muumuupapa - 8.03.2015 kello on 10:34
-
Ivecon jarrut menevät kylmänä lukkoon kun jarrupoljinta hipaiseekin. Vaiva häviää parin kilometrin ajon jälkeen.
Pääsylinteri on vaihdettu. Ei muutosta tilanteeseen.
Takajarrukengät ja jarrusylinterit on vaihdettu. Ei muutosta.
Jarruneste vaihdettu. Ei muutosta.
Jarrupaineen säädintä (kuorman haistelijaa) säädelty. Lukkiutuminen siirtyy takapyöristä etupyöriin.
Mitä vikavaihtoehtoja jää jäljelle? Jarrutehostin?
-
nois mun rakkineisssa miss on hydraulinen tyehostaja tekee tuota jos "ohjaustehostimen" öljy on menny huonoksi.
onko ivekos alipaine vai hydrauli tehostin?
-
Imukuppijarrut, tämän tekee jarrupöly ainakin rumpujarruissa.. Se kun on kosteaa niin toimii kuin liima..
Nuo nissanin lava-autot isoilla rummuilla tekee samaa joten kostealla ilmalla hiissaan käsijarrua pätkän matkaa ja vaiva poistuu..
Luonnollisesti tässä kyse takajarruista, levyjarrut tätä ei tee.. Kieltämättä talvella aika vaarallinenkin ilmiö jos sattuu kohdalle, se kun on tuollaisessa kevytperäisessä lavurissa sama ku kiskasis käsijarrusta ja sitten lähettiin :o
Joskus mietittiin asiaa syvällisemmin ja se tulee osin siitä pölystä ja nykyisten hihnojen materiaalista joka reagoi kosteuteen eri lailla kuin ammoiset asbestipohjaiset.. Kenkiä vaihtamalla ongelma ei välttämättä poistu jos materiaali on tätä kosteuteen reagoivaa.. Sama ilmiö myös jos rumpu alkaa olla liian kulunut ja kengät ottavat vain keskiosastaan -> kenkä liikahtaa ja tehostaa itse itseään..
-
nois mun rakkineisssa miss on hydraulinen tyehostaja tekee tuota jos "ohjaustehostimen" öljy on menny huonoksi.
onko ivekos alipaine vai hydrauli tehostin?
Ivecossa on alipainetehostin. Olisiko mahdollista että alipainepumppu antaa jostakin syystä kylmänä liikaa alipainetta?
-
Imukuppijarrut, tämän tekee jarrupöly ainakin rumpujarruissa.. Se kun on kosteaa niin toimii kuin liima..
Nuo nissanin lava-autot isoilla rummuilla tekee samaa joten kostealla ilmalla hiissaan käsijarrua pätkän matkaa ja vaiva poistuu..
Luonnollisesti tässä kyse takajarruista, levyjarrut tätä ei tee.. Kieltämättä talvella aika vaarallinenkin ilmiö jos sattuu kohdalle, se kun on tuollaisessa kevytperäisessä lavurissa sama ku kiskasis käsijarrusta ja sitten lähettiin :o
Joskus mietittiin asiaa syvällisemmin ja se tulee osin siitä pölystä ja nykyisten hihnojen materiaalista joka reagoi kosteuteen eri lailla kuin ammoiset asbestipohjaiset.. Kenkiä vaihtamalla ongelma ei välttämättä poistu jos materiaali on tätä kosteuteen reagoivaa.. Sama ilmiö myös jos rumpu alkaa olla liian kulunut ja kengät ottavat vain keskiosastaan -> kenkä liikahtaa ja tehostaa itse itseään..
Tätä minäkin ensin mietin, mutta lukkiintuminen ei ole riippuvainen kosteudesta. Tekee samaa kuivalla pakkaskelillä ja kesälläkin. Ja myös levyjarrut edessäkin vetävät joskus lukkoon.
-
No jos etujarrut tekee samaa niin kyllähän siinä joku tehostinvika sitten on.. Onko abs ?
-
Onko abs ?
Ei.
-
En tunne ivecon sielunelämää mutta joku pumppuhan sulla siellä alipainetta tekee jos kyseessä dieseli.. Sieltä letku tehostimeen etc.. Onko siinä letkussa jossain haaraa mistä voisit ottaa mittarin alipaineen määrälle ? Jos siellä on kovin vaihtelua niin vikaa voi lähteä purkamaan..
Japseissa ainakin on nuo laturinpersuspumput ja niiden toimintaa voi testata polkemalla jarrua paikoillaan tyhjäkäynnillä.. Normaalia on jos tehostusvaikutus loppuu muutaman polkaisun jälkeen (yleensä myös käsijarrun merkkivalo syttyy) palatakseen sitten kun pumppu saa pyöriä hetken...
-
Ehdotan jarruletkuja. Paineet voivat jäädä letkun sisällä olevan palkeen taakse. Asia selviää kun ilmausruuvia aukasee ja jarrut irrottavat ja voit rajata vikaa.
-
Onko tämä ominaisuus tullut yhtäkkiä vai ajankanssa? Rumpujarru voi napata kiinni, niin että polkimen nosto ei jarrua irrotakaan, uusi ja vanha kenkä voi tehdä toki erisyistä. Mitäs muuten tapahtuu kun heti eteenpäin mentäessä jarrut nappaa kiinni ja heittääkin pienen pakin? Rumpujarrujen pitäisi tässä tapauksessa irrottaa, olettaen ettei jarrua paineta samalla. Voisihan vikaa rajata silläkin että ajaa suunnilleen sen matkan jonka vika kestää ja varovasti kokeilee kädellä mikä kulma on kuuma.
Oho luin jotenkin ohitse kysymyksen, noh jos tästä jollekin muulle olisi sitte apua :-[
Mitäs jos nyppää tehostajan letkun irti? vika ja jarrut pitäisi poistua molemmat?
-
Jos jarrurummut on kuluneet niin tuo itsetehostus on Ivecon jarrujen murhe. Itse olen vaihtanut rummut ja kengät. Mutta kuitenkin jos jarrujen kehiminen on jäänyt kauas, kiitos automaattisten jarrujen kehimiseen, itsetehostus lisääntyy. Itse teen niin, että ennen liikkeelle lähtöä painan jarrupoljinta muutaman kerran voimakkaasti pohjaan. Silloin jarrut ei nappaa eka jarrutuksessa kiinni. Ennen katsastukseen menemistä on jarruja käytettävvä muutaman kerran. :D
-
Takarumpujen/kenkien asentoasian kuittaa pois kokeilemalla käsijarrua (taakse- ja eteenpäin) - jos se on yhtä äkkinäinen -> siellä ongelma.. mutta jos ne puree nätisti, niin jarrupiirin puolelta tulee äkkinäinen käsky..
-
Onko jarrunestesäiliön korkin "huohotusreikä" kunnolla auki. ( puhdista esim. nuppineulalla) Olen kerran ihmetellyt erään auton kanssa missä kanssa oli äkäiset jarrut ja lopulta tuppasi jäämään päälle. Vika löytyi, puhdistamalla tuon kannen/korkin reikä, palasi normi toiminta.
-
Ainakin pari Ducatoa tiedän joissa etujarrujen letkut on haurastunut sisältä ja aiheuttanut oikkuilua jarrutuksissa, neste menee paineella sylintereille mutta palautus ei sitten toimikaan kunnolla. Päällepäin hyvän näköiset oli nuo
-
Vie se auto mäkeen. Sammuta kone ja poljeskele alipaineet pois. Mene kotiin nukkumaan.
Seuraavana aamuna sitten päästät auton rullaamaan ja poljet jarrua...
:D
-
Taitaa se vika sittenkin olla takarummuissa. Peruutettaessa pyörät ei lyö lukkoon käyttöjarrulla eikä käsijarrulla. Eteenpän ajettaessa pienikin käsijarrun nosto lukitsee takapyörät kuten myös pienikin jarrupolkimen painallus. Muutaman polkaisun jälkeen vika poistuu.
-
Kuten jo aiemmin totesin :)