Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: relluttelija - 27.02.2015 kello on 09:47
-
Hommasin linkin mukaisen virtamittarin vaunuun. Tuolla on helppo seurata latausta ja kulutusta, kumpaa nyt sattuu milläkin hetkellä olemaan. Sitä silmällä pitäen, että hankin joskus paneeleja katolle. Nyt voi jo alkaa seurailla kulutusta ja sitten vois ehkä saada laskettua mikä on riittävä paneelimäärä.
Samasta paikasta löytyy myös jännitemittareita. Näitähän ei toki tarvitse jos on vaunussa/autossa jo ennestään moiset vehkeet, mutta meikäläisellä kun ei ole niin ajattelin hommata. Ja kaikki ei tietenkään halua edes tietää mitä tapahtuu mutta itse jostain syystä haluan arvoja esille.
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?_a=product&product_id=278
-
Sitä silmällä pitäen, että hankin joskus paneeleja katolle. Nyt voi jo alkaa seurailla kulutusta ja sitten vois ehkä saada laskettua mikä on riittävä paneelimäärä.
Paneleita niin monta kun asiallisesti saa mahtumaan ja sittenkään niitä ei ole liikaa. Sitten säätimen kylkeen "lisäosa" josta näät panelien toiminnan, akuston tilanteen ja kulutuksen. :)
-
Paneleita niin monta kun asiallisesti saa mahtumaan ja sittenkään niitä ei ole liikaa. Sitten säätimen kylkeen "lisäosa" josta näät panelien toiminnan, akuston tilanteen ja kulutuksen. :)
Miten perustelet tuon? Meillä ei ole ainoatakaan panelia ja valtakunnan verkkoon auto on tainnut viimeksi olla kytkettynä toissa vuonna. Meidän käytöllä akut pysyy täynnä ilman ulkopuolista latausta
-
^
Vähän samaa tuumailin....
Onko tuo paneelien määrä itsetarkoitus. Itse kokisin paneelin hyvänä hyvänä akkujen ylläpitäjänä.
Riittävän iso akusto, jotta voi seisottaa puskissa tarpeellisen ajan.
Paneelin kaikkein tärkeimmäkjsi ominaisuudeksi kokisin akuston ylläpitolatauksen. Pidemmillä seisokeilla akut eivät pääse tyhjentymään panelin ansiosta.
Akut saa kyllä polvilleen, vaikka olisi useampikin paneeli katolla. Silloin pitää joka tapauksessa olla verkkovirta, taikka liikuttava aika ajoin.
-
Kukin käyttää kuinka käyttää; jotkut voi tykätä viilentää vaunua tai lämmittää mikrolla nuorimmille asukkaille ruokaa, toiset taas ei käytä sähköä juuri nimeksikään.
Ajonaikainen lataus autosta vaunuun ei ole järin suurta, ei voi verrata asuntoauton ja vaunun ajonaikaista latausta toisiinsa.
Itse olen myös sillä kannalla että sopivasti mahdutettuna maksimi määrä paneeleita.
Sähkön käyttö ei nyt kuitenkaan ollut tämän ketjun pointti, vaan tuo mielestäni kohtuullinen virtamittari, jossa ei tarvitse asentaa johtojen väliin mitään erillisiä osia vaan vain pihti ympärille.
-
Tallentaako tuo mittari muistiin kulutuksen, vai näyttääkö vain realiaikaisen?
Itselläni on vain tavallinen pihtimittari, jolla olen etsinyt virtasyöppöjä laitteita. Esimerkiksi Webaston todellinen virrankulutus autossa tulee hyvin esille. Siitä näkee helposti auton sisäpuhaltimen vaikutuksen.
kun tietää mitä jokin laite kuluttaa, niin käyttöasteen mukaan voi määritellä minkälaisen akuston tarvitsee. Toinen vaihtoehto on muuttaa käyttötottumuksia ja sähköä kuluttavia laitteita.
-
Ei ole tallennusmahdollisu utta, eli vain reaaliaikaista kulutusta. Joo, ei ole tavallaan vaikea laskea mitä mikäkin laite kuluttaa, mutta helppo se on mittarista katsoa illan pimeydessä kun on valoja ja telkkaa ja jos jonkinmoista härveliä päällä että paljonko sitä virtaa katoaa. Voi asentaa niin, että lataus näkyy positiivisena ja käyttö negatiivisena.
-
Tähän aloitukseen.. Mitä tuolla Ampeeri-tiedolla tekee.. tulee ne sitten a-paneeleilta, auto- tai verkkolaturilta sekä mitä menee.. eikö kyse minkä verran energiaa on oikeastaan jäljellä? Toisinsanoen akkuissa..
Hetkelliset numerot ovat vain numeroita, joista päätellään jotain - mitä?Mihin sitä tietoa tarvitsee..
Aurinkopaneelien, akkujen ja kulutuksen määrää/tarvetta voi myös selvittää laskemalla..
Kieltämättä oikein suunniteltu aurinkosähköjärjest elmän toiminta on tavan käyttäjälle "helpoin" kun vain käyttää, eikä tuijottele viisareita tai numeroita - yksinkertaisuus; periaatteessa "liikennevalot" (vi/ke/pu) ilman arvojakin kertoo paljon.. :D
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1425033687.jpg)
Minulla on tuon tyyppinen. Helppo ja helposti mukaan otettavissa, saan jonkinlaisen käsityksen jäljellä olevasta virrasta ja minua enemmän kiinnostavasta lkatausjännitteestä ja lepojännitteestä. Pihtimittarikin on ja harvemmin sitä tulee käytettyä, kerran kun on kulutuskohteen mitannut, tietää missä mennään
-
Kuten jo aloituksessa totesin:
Ja kaikki ei tietenkään halua edes tietää mitä tapahtuu mutta itse jostain syystä haluan arvoja esille.
Jos paneelit laitan katolle, niin näkee sitten aika helposti kuinka paljon latausta on, vai onko ollenkaan. Onpa tuola paneelikeskusteluss a aika montakin postausta siitä, kuinka paljon latausta oli minkäkinlaisena päivänä, eli tuntuu kiinnostavan muitakin. Voin peittää mittarin jos joskus joku semmoinen tulee käymään joka ei siedä kolmea pientä numeroa taulussa.
Yhtään "irto"-härpäkettä en kulkimeeseen halua(isi). Puhelinten laturit on vaan siedettävä.
-
Tähän aloitukseen.. Mitä tuolla Ampeeri-tiedolla tekee.. tulee ne sitten a-paneeleilta, auto- tai verkkolaturilta sekä mitä menee.. eikö kyse minkä verran energiaa on oikeastaan jäljellä? Toisinsanoen akkuissa..
Hetkelliset numerot ovat vain numeroita, joista päätellään jotain - mitä?Mihin sitä tietoa tarvitsee..
Aurinkopaneelien, akkujen ja kulutuksen määrää/tarvetta voi myös selvittää laskemalla..
Kieltämättä oikein suunniteltu aurinkosähköjärjest elmän toiminta on tavan käyttäjälle "helpoin" kun vain käyttää, eikä tuijottele viisareita tai numeroita - yksinkertaisuus; periaatteessa "liikennevalot" (vi/ke/pu) ilman arvojakin kertoo paljon.. :D
tuo on tiettee aivan totta, mutta kyll meikäläinen haluu tietoo kulloisestakin tilanteest, eihä sitä muuten voi suhteuttaa kulutusta ja varaustilaa...
mun valinta
http://www.ebay.com/itm/Dual-LED-DC-Digital-Display-Ammeter-Voltmeter-LCD-Panel-Amp-Volt-Meter-100A-100V-/301226800899?
-
tuo on tiettee aivan totta, mutta kyll meikäläinen haluu tietoo kulloisestakin tilanteest, eihä sitä muuten voi suhteuttaa kulutusta ja varaustilaa...
mun valinta
http://www.ebay.com/itm/Dual-LED-DC-Digital-Display-Ammeter-Voltmeter-LCD-Panel-Amp-Volt-Meter-100A-100V-/301226800899?
Pitääkös tuossa laittaa se palikka piuhan väliin, että näkee amppeerit?
Mulla tulee pikkuinen jännitemittari erikseen.
-
Yhtään "irto"-härpäkettä en kulkimeeseen halua(isi). Puhelinten laturit on vaan siedettävä.
Minusta tuollainen pihtimittari eri muodoissaan on juurikin sellainen irtohärpäke...
Mitenkä olisi..eikö noissa aurinkopaneelin säätimissä ole juuri sellainen näyttöpaneeli saatavana kiinteästi tai johdolla vedettynä sopivaan paikkaan?
En tiedä mitä niistä näkee, mutta kai jonkinlaisen päivän saldon kuitenkin. Omassa säätimessä on vain yksi pieni punainen ledi, joka vilkkuu iloisesti kaiketi latauksen merkiksi.
-
Tuosta Pihti-Vitestä ei näy ulospäin kuin tuo näyttö, johdot kulkevat jossain. Eli ei ole tupakansytkärin reiässä mitää tököttämässä. Ja kaikissa säätimissä ei ole näyttöä/mahdollisuutta näyttöön.
-
Tuosta Pihti-Vitestä ei näy ulospäin kuin tuo näyttö, johdot kulkevat jossain. Eli ei ole tupakansytkärin reiässä mitää tököttämässä. Ja kaikissa säätimissä ei ole näyttöä/mahdollisuutta näyttöön.
Juu ihan käypä pelihän tuo on...
Kaiketi tarkoitettu autohifistien testikaluksi kuitenkin eli väliaikaiseen käyttöön. Juju on siinä, ettei tarvitse purkaa johtoja testauksen ajaksi ja näyttö on ergonomisesti paremmassa paikassa.
Nyt tuli vain mieleen, jotta jos kiinteästi ajattelee mittausta tehtävän, niin eikö yksi vaihtoehto voisi olla perinteinen ampeerimittari piuhojen väliin. Maksaa alle 10€ ja hiukka piuhaa päälle.
-
Juu ihan käypä pelihän tuo on...
Kaiketi tarkoitettu autohifistien testikaluksi kuitenkin eli väliaikaiseen käyttöön. Juju on siinä, ettei tarvitse purkaa johtoja testauksen ajaksi ja näyttö on ergonomisesti paremmassa paikassa.
Nyt tuli vain mieleen, jotta jos kiinteästi ajattelee mittausta tehtävän, niin eikö yksi vaihtoehto voisi olla perinteinen ampeerimittari piuhojen väliin. Maksaa alle 10€ ja hiukka piuhaa päälle.
Ja viereen volttimittari kun satsaa muutaman euron lisää. Tai yhdistetty.
Kiinteäksi asennettu pihtimittari on minusta outo ratkaisu ja kompromissi. Ja tuollainen sytkäriin laitettava on helppo säilyttää vaikka hanskalokerossa, ei sitä tarvitse siellä jatkuvasti pitää.
-
Kaikenmoisia katselin, mutta tuohon päädyin. Ei tarvitse tehdä johtoihin ylimääräisiä liitoksia. Liitos on kuitenkin liitos, teki sen kuinka hyvänsä.
Tupakansytkämittari lla ei kyllä virtoja pahemmin mitata...
-
Totta tuokin.
Miten olet toteuttanut tuon. Onko pihdin leuat kiinteästi kiinnitetty niin ettei ne liiku ja johto niin ettei se hankaa leukoihin. Hyvä liitos on mielestäni parempi vaihtoehto kun mahdollinen hankaus johtoon.
-
Pitääkös tuossa laittaa se palikka piuhan väliin, että näkee amppeerit?
Mulla tulee pikkuinen jännitemittari erikseen.
mun käsityksen mukaan toss on kymmenenamppeerin suntti itessään ja jos haluu 100A ni sit lisäsuntti piuhojen väliin..
-
Tällä hetkellä tallissa "testissä" 2*200 AGM sarjassa, siitä mitattu invertterin kulutusta noin 40A, eli ei aivan 10 riitä :)
Katsotaan kun saa kevään mittaan kaikki rojut kärrättyä vaunuun että mitä siitä tulee. Sarjassa siksi, että pienemmilläkin kaapeleilla pärjää ja tuo mun 3in1 murikka on 24V jännitteelle. Eli samassa kotelossa invertteri, laturi ja MPPT. Vaihtaa katkeamatta verkkovirrasta akkuvirtaan ja takaisin kun on taas verkkovirtaa saatavana. Tuossa ei ole itsessään kuin sisäänmenevä ja ulostuleva jännite numeroin sekä viidellä palikalla akkujen varaustaso.
-
Nyt tuli vain mieleen, jotta jos kiinteästi ajattelee mittausta tehtävän, niin eikö yksi vaihtoehto voisi olla perinteinen ampeerimittari piuhojen väliin. Maksaa alle 10€ ja hiukka piuhaa päälle.
Ainakin noissa meillä olleissa on se haittapuoli, ettei ne näytä pientä virtaa tarkasti, eikä kestä isoa. Otin sellaisen tarpeettomana vaunusta pois viime keväänä.
-
Tällä hetkellä tallissa "testissä" 2*200 AGM sarjassa, siitä mitattu invertterin kulutusta noin 40A, eli ei aivan 10 riitä :)
Katsotaan kun saa kevään mittaan kaikki rojut kärrättyä vaunuun että mitä siitä tulee. Sarjassa siksi, että pienemmilläkin kaapeleilla pärjää ja tuo mun 3in1 murikka on 24V jännitteelle. Eli samassa kotelossa invertteri, laturi ja MPPT. Vaihtaa katkeamatta verkkovirrasta akkuvirtaan ja takaisin kun on taas verkkovirtaa saatavana. Tuossa ei ole itsessään kuin sisäänmenevä ja ulostuleva jännite numeroin sekä viidellä palikalla akkujen varaustaso.
Jaha sitä on taas touhuttu ;D
-
Miten perustelet tuon? Meillä ei ole ainoatakaan panelia ja valtakunnan verkkoon auto on tainnut viimeksi olla kytkettynä toissa vuonna. Meidän käytöllä akut pysyy täynnä ilman ulkopuolista latausta
Ymmärtääkseni oli kysymys vaunusta, ei autosta. Vaunussa yleensä vähän akkuukapasiteettia. Ja jos sitä satutaan käyttämään ilman verkkovirtaa, on akut pian tyhjät, joten kennoja oltava riittävästi. :)
P.S. Eilen näin vaunun liikenteessä eka kerran tänä vuonna. Hoppu oli ja veturina WW touran. :D
-
Voisiko tällaista mittaria käyttää aurinkopanelin tuottaman virran ja jännitteen seurantaan?
http://www.ebay.com/itm/Hot-FT08-RC-150A-Watt-Meter-And-Power-Analyzer-W-Backlight-LCD-Hight-Precision-/271594824343?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f3c502297
-
Voisiko tällaista mittaria käyttää aurinkopanelin tuottaman virran ja jännitteen seurantaan?
http://www.ebay.com/itm/Hot-FT08-RC-150A-Watt-Meter-And-Power-Analyzer-W-Backlight-LCD-Hight-Precision-/271594824343?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f3c502297
Vois varmaan jos kaapelit olis järkevän paksuiset. Ei nuo kyllä 150A virtaa kovin hyvin läpi päästä.
-
Voisiko tällaista mittaria käyttää aurinkopanelin tuottaman virran ja jännitteen seurantaan?
http://www.ebay.com/itm/Hot-FT08-RC-150A-Watt-Meter-And-Power-Analyzer-W-Backlight-LCD-Hight-Precision-/271594824343?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f3c502297
tosi hyvin sopii siihen tarkotukseen, ja jollei sulla ole yli 600W invertteriä niin toi sopii koko kulutuksen seurantaan, kytkentä riippuu mitä tahdot tietää...
mutta jos vastaa vain sun kysymykseen niin kyllä käy, en usko ett sun aurinkopanelit tuottaa niin paljon jotta mentäisiin tuon laitteen kestävyyden rajoille..