Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: faari - 18.02.2015 kello on 21:48
-
Tietääkö joku onko dieselin ja bensakoneen kytkinlevyt samanlaiset ja ovatko vaihteistot vaihtokelpoiset keskenään.Kiitokset etukäteen
-
Esim. Motonetin varaosanumero voisi kertoa jotakin. Itse en ole bensakoneen levyä käsissäni käyttänyt.
-
Luulisi välitysten poikkeavan, löytyisiköhän vastaus esim Tamgearsin sivuilta
-
Eppäilen. Onhan moottorit täysin erilaiset.
-
Korjaamokirjan mukaan 1,9 litran dieselin ja molempien bensamoottoreiden kytkinlevy on 215 mm/145 mm (ulko/sisä d) ja tyyppi 215DBR475.
1,9 TD, 2,5D ja 2,5 TD ja diesel CRD kytkinlevy on 228,8 mm/155 mm ja tyyppi 230DBR575.
Vaihteiston välityssuhteessa ei ole eroa muutenkuin että viitonen on normaalisti 0,767, paitsi 10 D ja TD malleissa 0,733.
Perävälityksissä on eroja:
10 ja 14 bensiini, 14 D ja 10 / 18 TD 12/62
18 bensiini, 10 / 18 D 13/73
14 TD 13/62
-
Moi, levyt ovat tosiaan erilaiset ja noi yllä olevat peksit pitävät kutinsa. Lootan/ tasauspyörästö rattaiden välitys suhde on erilainen
niinku tossa ohjessa näkyy.
Itselläni on myös matkailuauto LMC 566 2L pensa konella. 8)
-
Tuhannet kiitokset. täältä näyttää löytyvän vastaukset kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan. Hyvää kevättalvea.
-
Moi sen verran tiettoa, että jos ihmettelet lootan ääniä. Ducaton I korisessa niin niitä ei kuulemma saa millään täysin äänettömäksi .Kahinoista ja rahinoista, jolinasta pienellä vaihteella alamäessä mentäessä se on ominaisuus .Laakerit ei kuulemma hajoa ,mutta väljistyy ja aiheutaa vaihteen jumittumista johtaa remontteihin .
Mulle tämä tieto on tullut 2 asentajalta molemmat eri korjaamoista, tehneet Ducaton lootaremonteja 25v . Siinä mielessä pomminvarmaa tietoa. ;D
-
Loota ei muuten metelöi, mutta vitosella laulaa, löysässä vedossa 80-90 vauhdissa on löysällä vedolla pintakaasulla melko hiljaa.Keväällä joudun vaihtamaan kytkinlevyn sillä viime kväänä vaihdoin öljyt 2l kuten on neuvottu.Kytkinakse lin stefa näköjään vuotaa, arvaatte varmaan minne.
-
Loota ei muuten metelöi, mutta vitosella laulaa, löysässä vedossa 80-90 vauhdissa on löysällä vedolla pintakaasulla melko hiljaa.Keväällä joudun vaihtamaan kytkinlevyn sillä viime kväänä vaihdoin öljyt 2l kuten on neuvottu.Kytkinakse lin stefa näköjään vuotaa, arvaatte varmaan minne.
Sinnehän se levylle ja stefan vaihto vaatii lootan purkamisen.
-
Eikös sitä saa vaihdettua irroittamalla holkki jonka päällä painelaakeri liukuu ja sen jälkeen pääsisi siihen käsiksi.Tietääkö joku?
-
Eikös sitä saa vaihdettua irroittamalla holkki jonka päällä painelaakeri liukuu ja sen jälkeen pääsisi siihen käsiksi.Tietääkö joku?
Uudemmissa saa mutta ykköskoppasessa Ducatossa se on yhtä puuta lootan päädyn kanssa.
-
Noinhan se on. Yritin liittää tähän kuvakopion laatikon poikkileikkauksesta aiemmasta laatikkokeskustelus ta viime toukokuun vaiheilta. Kuvasta näkyy, että kytkiakselin laakeri ja stefa purkautuvat laatikon sisään päin.
-
Moi taas. Kyllähän jos toi stevah menee vaihtoon niin kannatta samalla päivitää. Vaelon asetelma / painelaakerilla. Johon on kuulemma hyvä olla välissä silikooni prikka . En tiedä kuulukoon pakettiin.
Onhan se kova urakka -12h ammattimieheltä loota irti levälleen ja uudet romut sisään paikallen laitto. 64e tunti laskutus. :-X
Jotku makkailuauto ducato korjaamot on kovastikkin kuulemma yrittäneet saada kyseistä lootaa ( Ducato I )hiljenmaksi kun asiakas
on maksannut ja vaatinnut, huonolla menestyksellä kertoi asentaja.
Sama asentaja sanoi että öljyllä on suurimerkitys pitäisi olla Mobilube 1 SHC 75W-90 GL4 suositus . Jostain syystä ei kuleemma GL5 . Alkaa kulemma loota happanee Thumb
-
Semmonen foliohattuidea, että jos stefa on vuotanut sen takia, että öljyn pinta on ollut akselin korkeudella, ei stefassa välttämättä ole vikaa eikä kytkimessäkään. Öljyä pitäisi vähentää ja kytkintä voisi yrittää pestä jarrukliinerillä tai vastaavalla ihan paikallaan. Onkohan bensamallin kytkinkopassa sytytyksen säädön ajoitukselle aukko. Ainakin merkit ovat sitä varten vauhtipyörässä.
Puhdistin kesällä Jawan osia ja ihastuin jarrukliinerin tehoon.
Kytkinakselin stefan ongelma on vissiin yleinen, koskapa varaosana tarjotaan sen viereiseen laakeriin vaihtoehtoa, jossa on muovinen tiivis levy öljypuolelle.
-
Oletteko törmänneet vastaavaan laatikko remonteissa. Elikkä laakeripesä kulunut/venynyt soikeaksi. Ohessa kuva jossa 0,8mm rakotulkki pesän ja laakerikoolin välissä. Kyseessä siis ducato-1 laatikko.
Uskoisin kyseisen ilmiön johtaneen moniin laatikon rikkoutumisiin, asia ei vaan ole tullut esiin näissä 5-vaihde vaurioissa.
-
Fiatin laatikoissa ei ylensä ole GL 5 vaatimusta öljyillä. Moni on rikkonut askin GL 5 öljyllä kun vaatimus on GL 4
Liika paineenkesto ei tee hyvää mm syncroille.
Itsellä oli 1-koppanen 2,5 D jonka askin ääni ei kuulunut ainakaan koneen äänen yli..
Nykyisessä -99 2,8 idTD laatikko ei myöskään ääntele. Lootaan on hankittuna lyhyempi vitonen, pitäis pöristellä pajalle joskus vaihtamaan.
-
Fiatin laatikoissa ei ylensä ole GL 5 vaatimusta öljyillä. Moni on rikkonut askin GL 5 öljyllä kun vaatimus on GL 4
Liika paineenkesto ei tee hyvää mm syncroille.
Ja sitten faktaa jatkoksi.... Odotamme.
-
Moi toi kuva tosta väljyydestä . Tossahan on nyt koko lohkon kehärunko muokkaantunnut sököksi. Mun se asentaja tuttu puhui juuri tosta väjyydestä . Sanoi että kun loota on otettu allas ,joskus kytkinlevyn vaihdon yhteydessä.
Kokenut asentaja kuulemma kokeilee, kytkinpuolen akselin laakerin väljyyttä samalla. Heiluttamalla jos selvää poikittais klappia tunttuu. Loota alkkaa mitä todennäkösesti jumittumaan aika pian . Laakerit ei kuulemma hajoa mutta väljistyvät, aiheuttava vaihteiden toimintahäiriöitä ja parhainmillaan totaali jumittumisen. :-[
Olisi mielenkiintoista kuulla, onko kellään I koppaisen ducaton lootasta tullut rauta ulos . Se lähemmin kertoisi laakerin pettänneen .
-
http://www.flitalia.it/it/fl/content/view/163/293/
-
Rkele, keväällä loota pois.Onneksi pääsen kaverin pihalle remonttiin,lupasi tulla ttalkoisiin.Tarvita anko purkuun erikoistyökaluja,kuulalaakerin ulosvetäjää tai muita. onneksi tuli oltua nuorena myös asentajana.Onko jotain erityistä huomioitavaa.
Ompa hyvä että tuli homma keväällä kun kunto on vielä kohtuullinen jos pahus huononee kun tulee 80 kesällä täyteen.
-
.Onko jotain erityistä huomioitavaa.
Kone pitää roikkua melkein 45 asteen kulmassa, jotta saa lootan pujotettua pois paikaltaan. JOs sopivia kaluja ei ole, pitää vähän säveltää, miesvoimin ei mitään nostella.
-
Valmista kuvan tyyppinen orsi, konehuoneeseen,niin moottoripakettia on helppo laskea. Riittävän pitkä kierretanko plus kettinki joka kiinni koneen nostokorvakkeeseen.
Vetoakselit voi olla tosi tiukassa siellä laatikossa, tällöin pura suojakumin kautta tripodi.
Itse tykkään poistaa jousijalan alatukivarsineen, niin tulee mukavasti lisätilaa työskennellä.
Itse laatikko ei tarvitse erikoistyökaluja. Ennen varsinaisen vaihteistokuoren irroittamista poista peruutuvalokytkin ja sen vieressä oleva pieni suojakansi( sisältää lukituskuulat plus jouset),niin kotelo irtoaa helpommin.
-
Valmista kuvan tyyppinen orsi, konehuoneeseen,niin moottoripakettia on helppo laskea.
Laskitko tuolla myös moottorin alas?
-
No niin homma alkaa seuraavalla viikolla,mietin tässä olisko mitään itua nostaa koko paketti ylös
jos on pääsu montulle ja nosturi katossa,kuitenkin vetoakselit poistettava,korvakkeet auki.
Eihän siinä paljoa jää enää lisätöitä
-
Jos moottoriin on tarvis tehdä huoltohommia,esim.jakopään laitto,niin silloin voi itua olla. Siinä joutunee silti purkamaan keulan syylareineen, pakoputki,vaijerit ja sähköjohdot. Lisäksi pitänee poistaa lämppärin ilmanotto kotelo, sekä se oikea vetoakseli näin tehden on työläämpi. Jos auto ei ole alkovi, niin tilanne voi olla toisenlainen .
-
Faari taas asialla. kytkin piti aika mukavasti,ottaessani auton tallista 8kk.seisonnan jälkeen
Tarkistin öljyn määrän mittatikusta ,5cm.yli ylämerkin. Oliskohan asentajalta jäänyt öljtä
laatikkoon vaihtaessaan sitä,sillä lisäys oli 2litraa jota olen kirjoitusten mukaan pitänyt sopivana max määränä.Laskin pois noin puolilitraa,nyt pinta on noin 8mm.ylämerkin yläpulella.
Kokeilin vieraan konstia,jarrupuhdistusainetta,sitä ruutattiin kahdessa vaiheessa purkillinen
toimii, kytkin pelittää normaalisti.Voiko öljyntaso olla 2litralla noin ylhäällä? Onko joku tsekannut.
Kiitoksia kaikille neuvoista.
Ps.Tuttu oli aikoinaan alumiinihitsari,käyttivät puhdistusainettanra svan poistoon ennen hitsausta oli paras turkoitukseen.
-
Faari taas asialla. kytkin piti aika mukavasti,ottaessani auton tallista 8kk.seisonnan jälkeen
Tarkistin öljyn määrän mittatikusta ,5cm.yli ylämerkin. Oliskohan asentajalta jäänyt öljtä
laatikkoon vaihtaessaan sitä,sillä lisäys oli 2litraa jota olen kirjoitusten mukaan pitänyt sopivana max määränä.Laskin pois noin puolilitraa,nyt pinta on noin 8mm.ylämerkin yläpulella.
Kokeilin vieraan konstia,jarrupuhdistusainetta,sitä ruutattiin kahdessa vaiheessa purkillinen
toimii, kytkin pelittää normaalisti.Voiko öljyntaso olla 2litralla noin ylhäällä? Onko joku tsekannut.
Kiitoksia kaikille neuvoista.
Ps.Tuttu oli aikoinaan alumiinihitsari,käyttivät puhdistusainettanra svan poistoon ennen hitsausta oli paras turkoitukseen.
jos auto seissy pitkään ajothan sillä kymmenen kilometriä ennenku tarkistit öljy määrän?
-
Kyllä tuli ajettua.
-
Kyllähän siinä öljynvaihtajalle on nähtävästi tullut töllönen. Yksi proppu vaan avattu, kun niitä on kaksi. Sitten laitettu 2litraa ,niin reilustihan siellä silloin on.
Kahden litran laitolla nousee noin sentin ylämerkin päälle. 1,75 litraa taitaa olla valmistajan viimeinen ohjemäärä,alkuun oli vain 1,25 litraa. Lisäksi noissa mittatikkujen merkeissä voi olla eroja vuosimallien mukaan, joten se kaksi litranen oikein laitettuna nähdäkseni turvallisin.
-
Moi ,käytännön kokemuksesta ,kannattaa ensilaskea loota tyhjäkis. Anna valua rauhassa tyhjäsi kunnolla ,sinun tapauksessa 2l pensa, niikuin minulla löytyy kaksi tyhjennys roppua alta. Sen jälkeen tarkka 1.75 l -2l mittaus öjyt takaisin peruutusvalo kakaisimen aukon kautta ropun kautta yläpuolelta. Ja kannatta ehdottomasti GL4 Tutela tai modira ZC-80/S
öljyä, älä missää tapauksessa GL4/GL5 tai GL5 vuotaa takuuvarmasti jossain vaihessa . Niiku kylkeen ammuttu saavi.
1,75 L jämptti jää just kytkinakselin stefan alle. Thumb
-
Helskutin paljon kiitoksia! Näin varmaan on käynyt.huomenna homma iha ite uusiks.
-
Moi taas. Eikö täyttö kävisi yhtälailla mittatikun reiästä pieni tratti ja muoviletku.
-
Viittaan tässä kohdin viimekesäiseen voimansiirron
remonttiin josta (toistaiseksi) keskeneräinen kuvasarja
säikeessä: "Remonttikuvia Ducato voimansiirto"
http://karavaanari.org/index.php/topic,11720.0.html
"Voiko öljyntaso olla 2litralla noin ylhäällä? Onko joku tsekannut."
-On tsekannut.... Multa kyseltiin jo remontin aikana öljytason
asemaa kytkinakseliin nähden ja siksi liitin kuvasarjaan siitä
selvityksen (Vastaus #6 : 10.09.2014 kello 04:38)
"1,75 L jämptti jää just kytkinakselin stefan alle"
- Outo juttu, mitenhän tähän tulokseen on tultu?
Em. 1,75L täsmäsi mulla melko hyvin mittatikun näyttämään ja
tuossa kuvassa (ylösalaisin) kohdunkaulantähysti men varsi on
osoittamassa pinnan asemaa mittatikun merkin tasalla. Öljyn
pinta on silloin hyvin kaukana kytkinakselin tiivistyksestä.
Tuota kuvaa ottaessani tiesin jo ettei öljyn ylimääräisestä
korkeudesta ole näille vaihteistoille mitään hyötyä mutta tulipa
todettua ettei aivan vähästä haittaakaan. Toisin sanottuna
mielenrauhaa joillekin.
Mulla on myös kuvia vastaavasta markkeerauksesta
vetopyörästön puolelta mutta sieltä ei ilmennyt mitään erityisen
mielenkiintoista.
Moi taas. Eikö täyttö kävisi yhtälailla mittatikun reiästä pieni tratti ja muoviletku.
Letku ja tratti käyvät mainiosti ja näissä mittatikullisissa
malleissa en heti oivalla syytä käyttää peruutusvalon kytkimen
aukkoa. Mittatikun aukkoa olen itse käyttänyt.
Jos haluaa pienten nestemäärien siirtelyn sujuvan todella
siististi niin kuvasarjan esittämän pneumaattisen siirtoastian
tekee pienellä askartelulla eikä kustannuskaan päätä huimaa.
(Vastaus #14 : 16.09.2014 kello 03:51)
Pumppu löytyi Biltemasta, alta kymmenen euroa taisi olla ja halusin
pienen sarjan vaihtosäiliöitä eri nesteille niin ostelin
suolakurkkuja aina samanlaisessa tölkissä. Pumpussa on sekä imu
että paine, kanteen olen juottanut läpiviennit kupariputkesta.
Nesteitä täytettäessä on sisällä (muovinen) nousuputki paikoillaan,
imettäessä otan sen pois.
-
Ja kannatta ehdottomasti GL4 modira ZC-80/S
öljyä, älä missää tapauksessa GL4/GL5 tai GL5 vuotaa takuuvarmasti jossain vaihessa . Niiku kylkeen ammuttu saavi.
-"modira ZC-80/S" ? Mikä tekee juuri tästä öljystä ehdottoman? Juuri tälle vaihteistolle
vaiko siis laajemminkin?
- Kun tulee harvemmin ammuskeltua saaveja niin en osaa heti yhdistää asiaa GL5:n
vaikutukseen. Voisitko avata hieman tarkemmin?
-
;D ; Morjes äijät,kerrankin saa hyvän härdellin aikaan hyvä juttu että tulee keskustelua. No tämä tieto öljystä tulee kahdelta Dugato korjaamolta. Sekä Ducato I alustaisen korjaamoille tarkotetusta korjaus kirjasta.
Pahoittelen huonoa kopio laatua. Mutta kun tarkaa katsoo ala reunaa löytyy myös tieto öljyn määrästä 1,5 . Käytäntö on korjaamot käyttää 1,75- 2l jämpti / Ja mitä öljyä (Tutela zc-80/s) valmistaja suosittelee käytettävän lootassa korjaamoille . Toi GL5 on ihan oikeati käytännön vakta tietoa Ducato korjaamolta mitä ei kannattaisi käyttää Ducato I lootassa .
Täytyneen myös muistaa kysessä on Ducato I alustaiset lootat. Varmasti Ducato II ja III on suositus muutunnut.
Jokainen voi itse laitaa tietenkin lootaan mitkä katsoo parhainmaksi. Öjyjä on tänä päivänä tarjolla kyllä paljon erilaista
ja tietysti mielipiteitä . Toin vain kirjoista luettua tietoa ja Ducato korjaamolta hyväksi havaittua kokemuksia.
http://www.tdauto.lv/en/info/gear-oil-tutela-zc-80s-1l.html
Ja mitä tulee vesisaavin ammuskelua ,niin kannatta ainakin kerran elämämässä kokea 8)
yst ter velimatti. Thumb
-
Mahtoikohan GL5:sta olla silloin kun tuo kirja on painettu? ;D
-
Mahtoikohan GL5:sta olla silloin kun tuo kirja on painettu? ;D
oli keksitty. gl4 ja gl5 on lähelle samoja öljyjä mutt gl5:sta puuttuu synkrojren liukaste, ja gl5:ssa on käsittääkseni hieman parempi paineen kesto
-
Kun ajelin (17 vuotta) -89 Dicatolla huolto kertoi ettei GL-5 öljyä pidä käyttää koska se aiheuttaa sykka ongelmia.
Kone oli 2,5TD, kuin bensakoneessa lieko sama laatikko, mutta 2 l Nesteen GL-4 öljyä laitettiin aina vaihdossa mittatikun reiästä tratilla ja letkulla.
n. 250tkm kohdalla petti 5-vaihteen laakeri joka oli SKF:n valmistama, kovakromaus kuoriitui osin pois. Rattaat olivat priima kunnossa.
-
Kiitos vielä kaikille Liikkeellä ollaan pelittää hienosti.
-
n. 250tkm kohdalla petti 5-vaihteen laakeri joka oli SKF:n valmistama, kovakromaus kuoriitui osin pois. Rattaat olivat priima kunnossa.
(1)
- Tätä olen yrittänyt todentaa muualta mutta vastaavaa ei ole osunut kohdalle...
Eli että laakerissa on kovakromattu pinnoite. Mistä tieto on, oletko nähnyt itse
tällaisen kuoriutumisen?
(1)(myös vastaavasti: Vs: Hirveetä Meteliä! Apuaa!
« Vastaus #7 : 13.07.2013 kello 16:20 »
"luottokorjaajani sanoi: älä aja sillä yhtään muuta kuin korjaukseen.
5-vaihteen akselin laakerista oli lähtenyt kovakromaus pinta irti,
laatikon hammasrattaat olivat hyvässä kunnossa. Alusta oli
Ducato -89 2,5 TD")
-
Ei niissä mitään kovakromausta käytetä. Siinä on vain klassinen laakerin ylikuormitus ja laakerirenkaan karkaisun alta lähteneet halkeamat kuorineet karkaistun pinnan irti.
Lähetetty minun SM-A300FU laitteesta Tapatalkilla