Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: IikkiP - 16.02.2015 kello on 15:18
-
Moi kaikille,
olen aloitteleva äiti-karavaanari, joka osti uuden käytetyn vaunun syksyllä 2014 ja innoissani haalautin sen talveksi kausipaikalle. Nyt tarvitsisin asiallisia neuvoja kysymyksiini, en niinkään iänikuista keskustelua/väittelyä Dethleffs’in talvikelpoisuudesta tms., koska a) en kysy sitä eikä minulla b) ole nyt varaa aika halua alkaa vaihtaa vaunua. En myöskään ymmärrä kytkentäkaavioita, joten niitä saa esittää, mutta selvennyksen kera. Tarina on pitkähkö ja kysymykset tulevat tuolla väleissä, olkaatten siis kärsivällisiä...
Ostin perheelle riittävän suuren vaunun kolmen lapsen kerrossängyllä ja ensimmäinen ongelma oli ns. tunturikytkimen käyttö (tiedän, mikä se on, ja olen sitä joskus käyttänyt). Haluan siis vaunun toimivan niin,e ttä se lämpiää saatuaan paikalla olevasta tolpasta virtaa, kun asetan tolpan ”On”-asentoon tekstiviestillä. Tolppa toimiin toivotulla tavalla. Tunturikytkintä en löytänyt vaunustani mistään. Alde 3010 tarjosin ”Ext”- toiminnon käyttöön ja kokeilin sitä. Ei toiminut. 12 V kytkin oli päällä. Seuraavan kerran testasin ”Ext”-toimintoa niin, että 12 V pääkytkin oli pois. Ei tominut (gnnn..gnnn… tässä vaiheessa purin jo ranteita). Aldessa asennettu säädin niin, että se käyttää 230 V lämmityssysteemiä, kun se on saatavana. Sitten kokeilin tylysti niin, että jätin vaunun ennalleen, lämmityssysteemin ollessa ”230 V” asennossa ja pumppu ”Auto” asennosta. Otin virran pois tolpasta. Seuraavan kerran laitoin virran tolppaan ja kas, vaunu alkoi lämmetä. Eli onko tässä jokin sisäänrakennettu tunturikytkin? Ja mikä tuo ”Ext”-toiminto olisi ollut, kun se ei edes toimi? Tosin tämän jälkeen meni 4 vkoa taukoa ja menin vaunulle, ei lämmitys ollutkaan lähtenyt käyntiin. Ohjauspaneelissa luki vain ”Low bat”, enkä saanut virtaa tulemaan vaunuun ollenkaan. Syyksi ilmeisesti löytyi se, että ulkoa tuleva virtajohto oli aika hapettunut ja sisältä jäässä (töpselikotelo haljennut ja olisiko vettä valunut sisään ja johto hapettunut). Johto vaihdettiin ja virtaa alkoi tulla. Viikon päästä tästä lämpesi taas normaalisti. Teenkö tämän nyt oikein? Kuuluuko Alden toimia noin? Vai oliko pitkä tauko syynä jotenkin akkujen loppumiseen ja se tarvii sittenkin 12 V virtaa? Vai pitääkö minun lähtiessäni sammuttaa 12V virran akkujen pääkytkimestä ja vasta sen jälkeen sammuttaa virta tolpasta? Vaunu on ollut edellisellä omistajalla myös talvikäytössä vaunupaikalla, joten joku toimiva systeemi tuossa täytyy olla.
?
Toinen kysymys: Ensimmäisten reissujen aikana lämpötila vaunussa on ollut todella tasainen ja miellyttävä ja aikalailla toivotun (21 C) mukainen. Pakkasta ulkona muutama aste. Kerran sain aikaiseksi ”OHEAT2” –ilmoituksen, minkä tulkitsin johtuvan siitä, että pidin vastusta ”3” päällä liian pitkään(?). Kaasupuolta en muuten ole vielä edes kokeillut. Kun vastuksen arvo aldelle on ollut ”2” vesikierrolle ja sähkövastuksiselle lattialämmitykselle pienin mahdollinen, ei ongelmia ole ollut. Paitsi taas viime kerralla… Paisuntasäiliössä oli tällä kertaa kuplimista ja lämpötila humppasi vaunussa +14 - + 19,5 C välillä. Kertaakaan se ei noussut toivottuun +21 C saakka. Lämpötila tosiaan vaelsi. OHEAT2 –ilmoitus tuli taas kertaalleen, enkä ymmärrä miksi. Toki saan sen resetoitua 12V pääkytkimestä, mutta silti ajatus häiritsee. Poissaollessa tai nukkuessa vika on kiusallinen, koska muutenkin matalasta lämpötilasta ei kestä kauaa viiletä liikaa. Mistä tuo nykyinen lämpötilan vaeltelu johtuu? Pakkasta oli n. -10 C, joten mistään paukkupakkasista ei ollut kyse. Onko temostaatti mennyt rikki vai joku sensori? Missä termostaatit/sensorit edes sijaitsevat? Alden käyttöohje on harvinaisen huono, siitä ei sijainteja löydy. Systeemi on ilmastettu ja kiertävät putket/patterit ovat kauttaalta lämpimät, eli kylmiä kohtia ei löydy. Ärsyttää yhtäkkiä ilmennyt vika, jolle en itse paikan päällä oikein osaa tehdä mitään.
Asialliset neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan. ? Väittelyä truman/alden/primuksen paremmuudesta en jaksaisi käydä, koska nyt ei ole tosiaa varaa/halua/aikaa alkaa mitään muuttelemaan. Varaosia voin toki ostaa tarpeen mukaan. Vaunun takaosa lasten kerrossänkyjä myöten on ollut kiitettävän lämmin. Ihana vaunu 3 lapsiselle perheelle, kun kaikille omat kiinteät pedit! :-D
-
Tervetuloa joukkoon !
Jostakin olen lukenut, että detskussa ei olisi tunturikytkintä vakiona. Kannattaa nyt ensin selvittää onko siinä tunturikytkintä.
Tutustu vaikka alkuun näillä.
Tunturikytkin asiaa on käsitelty täällä jonkun verran.
http://karavaanari.org/index.php/topic,8078.30.html
Tuossa Oheat2 keskustelua
http://karavaanari.org/index.php?topic=9054.0
-
Tämä ei ole mikään Suomi24 tai Etuteltta. Sitä mukaa, kun asiattomia kommentteja väärässä paikassa havaitaan, ne poistetaan.
Sille, mikä on paras lämmitin, vaunu tai vetoauto, on omat ketjunsa, joissa saa vääntää. Tässä ei.
-
Samanlaisella mennään!
Tuo Alden 2 kW ei mielestäni tuossa vaunussa riitä pitämään vaunun lämpötilaa 30 astetta ulkolämpötilaa korkeammalla. En toki itse ole talvella matkannut, mutta mitä tuossa pihassa sitä olen testaillut niin noin 10 astetta saa yhdellä kW:llä lämpöä ylemmäksi kuin ulkolämpö.
-
Voihan sinne sisälle kait laittaa vielä pienen lisälämmittimen jos vain sulakekoko antaa myöden. Ja nopsastihan se sitten kaasun kanssa nostaa loput lämmöt kun itse pääsee pelipaikoille?
-
Missä termostaatit/sensorit edes sijaitsevat? Alden käyttöohje on harvinaisen huono, siitä ei sijainteja löydy.
Matkailuajoneuvon valmistaja valitsee termostaattien ja tuntoelimien sijoituspaikat (usein jopa teknisesti täysin väärään paikkaan). Alden käyttöohjeesta ei tästä johtuen löydy tämänkaltaista tietoa, muutoin kyllä käyttöohje on varsin kattava.
-
Matkailuajoneuvon valmistaja valitsee termostaattien ja tuntoelimien sijoituspaikat (usein jopa teknisesti täysin väärään paikkaan). Alden käyttöohjeesta ei tästä johtuen löydy tämänkaltaista tietoa, muutoin kyllä käyttöohje on varsin kattava.
Ohjekirjaan kyllä kannattaa tutustua jos semmonen on. Hyödyllistä tietoa eri toiminnoista ja aikani kuluks Hietasaaressa testailen paneelia ja eri toimintoja. Thumb
-
Missä termostaatit/sensorit edes sijaitsevat?
Uskoisin että etätuntoelintä ei Aldelle ole ollenkaan, pelkästään ohjauspanelin yhteydessä, korjatkaa jos olen aivan hakoteillä. Ainakaan omastani en ole löytänyt ja luullakseni saman vuosimallin vehkeillä mennään. Tilasin itselleni tuntoelimen ja sille 8 metrin piuhan niin saan sen kyllä sinne mihin haluan.
-
No, huumorilla mennään. Meillä ADRIASSA on käsittääkseni lämpötila-anturi myöskin jossain muualla kuin paneelissa. Aloittajan kysymykseen en osaa vastata, muuten kuin tuolla OHEAT2 ketjussa todetulla, että kokeileppa laittaa vettä boileriin ja sitten lämpiämään? Meillä OHEAT tulee vain jos vesisäiliö on tyhjä. Ja silloinkaan sitä ei aina tule.
-
Meillä oli 2010 vuoden pefletissä Alden anturi oven yläpuolella olevassa valolipassa, aivan toisessa kulmassa. Maahantuoja oli sen kohdalle läimäyttänyt vaahtosammuttimen, joka peitti anturin taakseen, ja esti kunnollisen ilmankierron. Sen seurauksena lämpötila vaelteli. Siirsin omatoimisesti sen anturin keskemmälle sitä valolippaa, jonka jälkeen se toimi moitteettomasti.
-
Ketju siivottu, kiitos aiheesta huomioita tehneille. Jos homma jutteluttaa asian vieressä, niin sopivaan ketjuun jatkamaan. Tätä ei ollut mielekästä jakaa.
-
Tarkista toimiiko kiertovesipumppu.Mi nulla oli 230v pumppu hajalla ja se aiheutt tuollaista kuplimista ja ilmoituksen korkeasta lämpötilasta.Siellä on myös 12v pumppu joten kokeileppa toimivatko molemmat valintakytkin on paneelin valikossa valittavissa.
-
Noihin pääohjainkortteihin tulee sellainen vika, että kun alkaa lämmitys ja ollaan verkossa niin heittää jonkun ajan kuluessa verkkopumpun pois käytöstä ja jossain vaiheessa ottaa taas käyttöön ja tämä sopisi hyvin ketjun aloittajan ongelmaan. Pääohjainkortti on korjattavissa.
-
Kävin kurkkaamassa Alden ohkauspaneelin taakse, eikä sieltä ainakaan näyttänyt lähtevän muuta kuin ohjauskaapeli. Eli edelleen veikkaan että Detskussa ei etätuntoelintä ole. Liitinnastat JP2, JP3 ja JP4 olivat tyhjänä, vain JP1:ssä oli tuo ohjauskaapeli.
-
Noihin pääohjainkortteihin tulee sellainen vika, että kun alkaa lämmitys ja ollaan verkossa niin heittää jonkun ajan kuluessa verkkopumpun pois käytöstä ja jossain vaiheessa ottaa taas käyttöön ja tämä sopisi hyvin ketjun aloittajan ongelmaan. Pääohjainkortti on korjattavissa.
Tarkoitatko "pääohjainkortilla" lämmittimen piirikorttia, vai paneelin korttia? En olekaan moisesta viasta ennen kuullut???
-
Tarkoitatko "pääohjainkortilla" lämmittimen piirikorttia, vai paneelin korttia? En olekaan moisesta viasta ennen kuullut???
Tarkoitan pannussa olevaa korttia kun se on pääohjainkortti. Ohjauspaneeli on ohjauspaneeli. ;) Eipä tosta viasta ilmeisesti muut tiedä kun eivät korjaa kortteja.
-
Kiitos kaikille vastaajille! Tuo piirikorttijuttu vaikutti aika potentiaaliselta, koska aiemmin lämpötila ei tosiaan vaellellut edestakaisin. Täytynee käyttää sitä huollossa tarkistettavana.
Ja voihan olla, että pitää laittaa vaan lisää pökköä pesään (3) ja säätää sähköistä lattialämmitystä suuremmalle ja laittaa boileriin vettä. En ole halunnut laittaa sinne vettä, koska en ole ihan varma, saanko vesisysteemin putkiston tyhjennettyä tarpeeksi hyvin lähtiessä. Kanisterivedellä ajattelin pärjätä, ettei tarvi turhia säätöjä lähtiessä. Pitänee tutustua kaasulämmitykseen. Itsehän tarkenisi vaikka kuinka hyvin viileässäkin, mutta lapset tuppaavat marisemaan. :-)
Pumpun pitäisi toimia, ja patterit ja putket joka paikassa kyllä lämpimiä.
Tuossa aikaisemmin olleessa linkissä tunturiketjukysymyk seen olen tutustunut jo aiemmin, mutten juuri tullut siitä hullua hurskaammaksi (paitsi että ilmeisesti minulla sitä ei ole). Olisinkin vain utelias tietämään, käyttääkö joku muukin tuota "suoraan kylmästi vain sähkö pois tolpasta ja käynnistä tolppa uudestaan"-tekniikkaa, kun kerta "Ext" ei toimi. Tuntuu toimivan ainakin silloin, kun olen viikon pois. Jää vain mietityttämään, jääkö 12V kiertovesipumppu päälle, kuten manuaalissa lukee (asetus pumppu "Auto", jolloin käytetään 230V, kun on sähkövirtaa saatavana, 12V, kun ei ole). Jostain syystä tuntuu siltä, että 12V ei olisi päällä, kun virta katkaistaan. En kuule hurinaa ja vaunu alkaa kylmetä. Tästä syystä en ihan luota manuaaliin, joka tosiaan voisi olla vähän havainnollisempikin joiltain osin. Edestakaisin olen sitä kyllä lukenut.
No, eikähän tuo kodin etäispesäke tule tässä aikaa myöten tutummaksi. Bisnesidea muuten jollekin; te asoista tietäjät voisitte alkaa tarjota pikahuoltopalveluit a ja neuvontaa hiihtokeskuksissa maksua vastaan meille avuttomille... muutama työkalu ja paljon tietoa auttaisi monia meitä aloittelevia koppeilijoita pulasta. :-)
-
Olisinkin vain utelias tietämään, käyttääkö joku muukin tuota "suoraan kylmästi vain sähkö pois tolpasta ja käynnistä tolppa uudestaan
Käytössä tuo on ollut, ei ole tarvinnut turhia kikkailla.
-
te asoista tietäjät voisitte alkaa tarjota pikahuoltopalveluit a ja neuvontaa hiihtokeskuksissa maksua vastaan meille avuttomille... muutama työkalu ja paljon tietoa auttaisi monia meitä aloittelevia koppeilijoita pulasta. :-)
No jos joskus satutaan samalla alueelle ja on ongelmia, ja satut minulta tulla kysymään niin apu lähtee kyllä ihan ilmaiseksi. Mikäli jotain suurempaa varaosaa joutuu laittamaan, niin sitten voidaan maksusta neuvotella. Uskoisin että moni muukin on ilmaisten ohjeiden antaja. Thumb
Siinähän se on yksi tämän harrastuksen suola kun voi mennä kaverilta kysymään neuvoa tuntematta suurta syyllisyyttä siitä että ei ole hirveää maksua tyrkyttämässä.
Suosittelisin tutustumista kaasulämmitykseen. Ei nimittäin ole paljonkaan hankalampi kuin sähkö. Suurin ero on siinä että kaasu tulee pullosta ja sähkö johdosta. Ja kaasu on paljon tehokkaampi.