Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: starps - 15.02.2015 kello on 12:06
-
Moro,
Ensimmäistä vaunua haeskellaan, intoa on...ymmärrystä sitäkin vähemmän, kovasti tykästyttiin nettikaravaanista löytyneeseen
Bürstner Flipper 460 TL vaunuun.
Olisiko kokemuksia tietoa ko tapauksesta tai Burstnereista noin yleensä?
Vaunu oli vuosimallia 2006, mitähän tuon ikäisestä pitäisi osata katsoa/tarkastaa?
Kiinnostaisi myös miten tuollainen tulee perässä, kokonaismassa 1200kg, auton vetokapasiteetti
on 1300kg?
-
Vaanariksi vaan rohkeasti Thumb Vaunuun en ota kantaa kun ei ole kokemusta merkistä mutta kerro lisää vetoautosta.
-
Vetoautona Toyotan Auris vm -11 (omamassa 1350kg ja kokonaismassa 1750kg)...lueskelin tuosta kitkavetopäästäkin. ...mielipiteitä?
Vaikuttaisi ainakin siltä että olisi aloittelevalle vetäjälle varsin hyödyllinen lisä....pysynee vaunuineen paremmin tiellä ^-^
-
Vetoautona Toyotan Auris vm -11 (omamassa 1350kg ja kokonaismassa 1750kg)...lueskelin tuosta kitkavetopäästäkin. ...mielipiteitä?
Vaikuttaisi ainakin siltä että olisi aloittelevalle vetäjälle varsin hyödyllinen lisä....pysynee vaunuineen paremmin tiellä ^-^
Hyvin pysyy ilman kitkaakin vetopäässä. Millä moottorilla auto on? Kiinnostaa nuo vääntöominaisuudet. Nimittäin
alitehoisella vetoautolla tappaa 100% tämän harrastuksen. Se antaa osviittaa vaunun hankintaan.
Mulla ei ole ollut koskaan tarvetta kitkapäälle.Vastatk oon ne joilla kitka on Thumb
-
Sit kannattaa selailla tämän foorumin aiempia kirjoituksia. Silläkin on merkitystä
käytätkö vaunua koko vuoden vai et. Tulee tuo elintärkeä lämmitin juttu mietintään...
ja lattialämmitys pitää olla. Ainakin mulla. :)
-
Näyttäisi Tojosta löytyvän 130 heppaa....on 1.6 l koneella...miten tuo yhdistelmä pelittää?
Vaunu tulee yksinomaan kesäkäyttöön, joten lämmitykseen en ole juurikaan paneutunut
tosin Suomen kesistähän ei koskaan voi olla kovin varma :-X
-
Älä huoli kesälämmityksestä trumalla, kyllä tuolla ilmeisesti S3002 pärjää pakkaskeleilläkin. Onhan sateisina kesinä hyvä välillä lämmittää kosteus pois vaunusta ja vaikka ei sataiskaan kun muistelee viime juhannuksen seutua.
-
Kesät ja syksyt selviät heittämällä. Kova talvi laittaa sitä lattialämmitystä miettimään ;)
No minusta tuo vaunu on max mitä tuolla moottorilla lähtisin vetämään. Aina löytyy
toisinajattelijoita mutta ikänä ei ole liikaa voimaa vaunun edessä kun lähdetään esim.Moottoritielle
tai pitkiin ylämäkiin. Käytä jotain vaunuliikkeen vaunua perässä niin saat käsityksen asiasta. Thumb
Siistin näköinen tuo Burstner ainakin on.
-
Kitkavetopää on hyvä, etenkin jos vetoauton riittävyys on siinä rajoilla. Ehdottomasti renkaat kuntoon, etenkin jos on vielä jotkut kiinalaiset ensiasennusnakit alla, mieluiten kantavuus ylimitoittaen eli vahvistettua C-merkintäistä alle. Ja huomio kuormaukseen, jotta on riittävästi, mutta ei liikaa aisapainoa.
80-luvulla vedettiin Ladoilla sun muilla vaikka mitä. Muistan, että 360 Volvo oli jollain tutuntutulla, ja pidettiin melkoisena vetoautona. Toistasataa hevosvoimaa jopa. :)
Bürstneristä olisi hyvä tietää eristepaksuudet kuitenkin. Tiedän, että ko. merkillä on ollut sekä normaalisti eristettyjä että keveitä kesämalleja, jotka voi olla vilpoisia jo nollakelin tuntumassakin.
-
Yksi vanhempi karavaanari joskus minulle sanoi kun ekaa vaunua katselin, että jos autossa 100 hv niin älä osta yli 1000 kg vaunua. eli jos tämä nyrkkisääntö pitää kutinsa niin 130 hv autolle 1300 kg tai alle vaunu on passeli ja Jos rek.ote tuon sallii.
-
Kiitoksia neuvoista...mitäs kohtia vaunusta pitäisi osata tutkia kun sitä sitten liikkeessä ihmettelee?
Voiko pyytää todistusta kosteusmittauksista?
Siis onko siitä enempää hyötyä jos vaunu ei tuoksu mitenkään tunkkaiselle omituiselle.
-
Kiitoksia neuvoista...mitäs kohtia vaunusta pitäisi osata tutkia kun sitä sitten liikkeessä ihmettelee?
Voiko pyytää todistusta kosteusmittauksista?
Siis onko siitä enempää hyötyä jos vaunu ei tuoksu mitenkään tunkkaiselle omituiselle.
Vaunu voi olla kostea/märkä ilman hajujakin.
-
Sit kannattaa selailla tämän foorumin aiempia kirjoituksia.
Komppaus tälle. Löytyy hirmuisesti tietoa.
2006 mallinen saksalaisvaunu tuskin on märkä, mutta täysin varma ei tietenkään voi olla.
Jos mahdollista niin kannattaa hiukan selvitellä, millaisessa käytössä se on ollut. Liikkeestä vai yksityiseltä? Jos jälkimmäiseltä, niin tietoa on saatavissakin.
Edit: Tämäkö? (http://www.nettikaravaani.com/burstner/flipper/1421283) Nätti vaunu. Ei vaan pääse emännän viereen kun on erillispetit. :)
-
Muista pyytää / vaatia myös käyttöopastusta myyjältä sekä käyttöohjekirja ! Ja jos sattuu kavereissa olemaan joku jotain vaunuista ymmärtävä niin ota kaveriksi mukaan !!
Tuo vaunuhan on ihan hyvä kesäreissuille keväästä syksyyn !
Tietysti tuo flipper on rakennettu mahdollisimman simppelisti ja keveästti !
Ja jos kaipaat apua jonkin verran tietävältä paikan päälle niin ota viestillä yhteyttä, mulla matkaa lomapalveluun noin 40 km
-
Muista pyytää / vaatia myös käyttöopastusta myyjältä sekä käyttöohjekirja ! Ja jos sattuu kavereissa olemaan joku jotain vaunuista ymmärtävä niin ota kaveriksi mukaan !!
Tuo vaunuhan on ihan hyvä kesäreissuille keväästä syksyyn !
Tietysti tuo flipper on rakennettu mahdollisimman simppelisti ja keveästti !
Ja jos kaipaat apua jonkin verran tietävältä paikan päälle niin ota viestillä yhteyttä, mulla matkaa lomapalveluun noin 40 km
Tämmöistä tarjousta ei kyllä kannata ohittaa Thumb Reilua hommaa Pefletti Thumb
-
Jopa joo.. Toiset vetää hevosilla ja minä autolla.. Itselläni on huimat 115hv lehmässäni. Ja jos oikein muistan niin vaunu kokonaislaaki on 1600kg.. Kyllä ne muut olleet yleensä jarruna kuin minä. Mää meren väännöllä! 8)
Vaunun/kärryn perässä vetämiseen perus säännöt ylimääräiset ohjaus liikkeet pois. Maantienopeuksissa jos hankala keli pidä klo 7 ratista kiinni, jos vielä hurjempi keli niin paa toinen käsi kello 5. Et saa kovin suurta töppäystä silloin tehtyä. Tarvittavat liikkeet olen kerännyt tehdä ja lepposampi ajaa.. Siitä on nopeasti saa sitten heitettyä kädet 10 vaille 2 asentoon.. Perus setti on rengas paineet oikeat ja yks akselissa ainakin c renkaat. Kyllä näillä nykyajan autoilla kuskissa vikaa jos ei tiedä oman auton optimi vääntöä diiselissä..
Edit. Näköjään nuo renkaat oli mainittu..
-
Jopa joo.. Toiset vetää hevosilla ja minä autolla.. Itselläni on huimat 115hv lehmässäni. Ja jos oikein muistan niin vaunu kokonaislaaki on 1600kg.. Kyllä ne muut olleet yleensä jarruna kuin minä. Mää meren väännöllä! 8)
Vaunun/kärryn perässä vetämiseen perus säännöt ylimääräiset ohjaus liikkeet pois. Maantienopeuksissa jos hankala keli pidä klo 7 ratista kiinni, jos vielä hurjempi keli niin paa toinen käsi kello 5. Et saa kovin suurta töppäystä silloin tehtyä. Tarvittavat liikkeet olen kerännyt tehdä ja lepposampi ajaa.. Siitä on nopeasti saa sitten heitettyä kädet 10 vaille 2 asentoon.. Perus setti on rengas paineet oikeat ja yks akselissa ainakin c renkaat. Kyllä näillä nykyajan autoilla kuskissa vikaa jos ei tiedä oman auton optimi vääntöä diiselissä..
Edit. Näköjään nuo renkaat oli mainittu..
Sinulla on DIESEL auto , jossa hv/nm on huimasti parempi kuin bensiinissä. Oletan että aloittajalla on bensiini auto. Minulla on LMC:n vetämisestä(painoi 1300kg) TDI Golffilla (90hv) ja hyvin kulki Thumb Mut eipä mulla enempää vetoautosta.
-
Ehkäpä olisikin parempi puhua väännöstä, vaikkapa 100Nm/700kg kärryä kohden. Nykyaikaiset bensakoneetkin kun vääntää alhaalta miehekkäästi, siis nämä ahdetut suorasuihkut. Vaikka VW 1,4TSI 250Nm/1500rpm.
Mutta Auriksessa sellaista ei ole tarjolla, joten tuon vaparin vääntömomentti (160Nm/4400rom) on kyllä laimeahko vaunun vetoon. Toki kun käyttää pieniä vaihteita ja kierroksia niin kulkeehan se sitten teholla.
-
Ehkäpä olisikin parempi puhua väännöstä, vaikkapa 100Nm/700kg kärryä kohden. Nykyaikaiset bensakoneetkin kun vääntää alhaalta miehekkäästi, siis nämä ahdetut suorasuihkut. Vaikka VW 1,4TSI 250Nm/1500rpm.
Mutta Auriksessa sellaista ei ole tarjolla, joten tuon vaparin vääntömomentti (160Nm/4400rom) on kyllä laimeahko vaunun vetoon. Toki kun käyttää pieniä vaihteita ja kierroksia niin kulkeehan se sitten teholla.
Täysin samaa mieltä. Mäkin hieman pelkään että toi Auris jää kepeäksi tuolle vaunulle. Mä hajoitin yhen Mazdan 1.6 vaparin melko totaalisesti repimällä motille liian suurta vaunua. Silloin päätin tiettyjä periaatteita ;)
-
Kai se tollanen sukkulanmallinen tonnin koppi tulee Auriksenkin perässä helpostikin, pienempää pykälää ja jengaa vaan koneeseen. Isompimoottorisella vetohomma tietysti leppoisampaa eikä tarvii mäkiin hyytyillä. Dieselin parempi vääntö/vääntöalue sopisi vaunun vetoon tietysti ihan eri hyvin, riittäisi pienempikin huipputeho.
Isäukko veteli aikoinaan vaunua 127 Fiiatilla, siinä vasta menemisen meininkiä on ollu. ;D On mahtanu haistella mäet jo kaukaa.