Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: Vihannes - 13.02.2015 kello on 17:57
-
Moi!
Uutena vaunun omistajana kyselisin että mikähän mahtaa mättää, kun vaunun (Solifer Artic 45t vm.82) lämmitin (kuvista tunnistaen Primus 2450) lähtee kyllä tulille kivasti, mutta hetken lämmittelyn (n.5min) jälkeen työntää paisuntasäilion korkin läpi tulevan letkun pois paikaltaan ja sen jälkeen luikauttaa nesteet nätissä n. 2 metrin kaaressa parkkipaikalle..? Lämmittäessä työntää myös melko runsaasti höyryä (ainakin minun mielestä, enkä nyt asiasta niin hirveästi mtään tiedä :)) Vaunu ei ihan suorassa tainnut olla, voipiko olla siinä ongelma? Myöskään kiertovesipumpun ääntä en kyllä mielestäni kuullut, vaikka kierto oli kytkimestä päälle laitettu.
-
Moi!
Uutena vaunun omistajana kyselisin että mikähän mahtaa mättää, kun vaunun (Solifer Artic 45t vm.82) lämmitin (kuvista tunnistaen Primus 2450) lähtee kyllä tulille kivasti, mutta hetken lämmittelyn (n.5min) jälkeen työntää paisuntasäilion korkin läpi tulevan letkun pois paikaltaan ja sen jälkeen luikauttaa nesteet nätissä n. 2 metrin kaaressa parkkipaikalle..? Lämmittäessä työntää myös melko runsaasti höyryä (ainakin minun mielestä, enkä nyt asiasta niin hirveästi mtään tiedä :)) Vaunu ei ihan suorassa tainnut olla, voipiko olla siinä ongelma? Myöskään kiertovesipumpun ääntä en kyllä mielestäni kuullut, vaikka kierto oli kytkimestä päälle laitettu.
Kierto-ongelma on ja ilmeisesti kiertovesipumppu. Oletko tarkistanut vessan lavuaarin alla sivuseinällä olevan sulkuhanan, että on auki?
-
Jaa eipä ollut tietoakaan että tuolla vessassa olisi sulkuhana :) No huomenna tarkastan sen ja katson mitä tapahtuu. Kiitos nopeasta vastauksesta!
-
Eipä ole vessan lavuaarin alla mitään venttiiliä mitä vois avata/sulkea, lienee siis joku aiemmin korjaillut järjestelmää ja poistanut sen. Pitääpä ruveta sitten pumpun vaihtoon.
-
Eipä ole vessan lavuaarin alla mitään venttiiliä mitä vois avata/sulkea, lienee siis joku aiemmin korjaillut järjestelmää ja poistanut sen. Pitääpä ruveta sitten pumpun vaihtoon.
Onko kiertovesipumppu kytketty suoraan pannun kyljessä olevaan liittimeen vai onko välissä ruuviliitinrima, jossa kaksi diodia kuten kuvassa?
(http://karavaanari.org/kuvat/1423927437.jpg)
-
Kappas. Onko tuossa syy siihen, että jos diodeja ei ole niin, kun kattila on ylhäällä ja laittaa kiertovesipumpun päälle niin pumpun ääni muuttuu. Eli ilmeisesti ylmenovastuksen verran tulee virtaa siinä tapauksessa, kun siinä on silloin kakksi plussaa ja niiden erotus pyörittää moottoria. Onko näin, vai mten tällainen nopea päättely vastaa todellisuutta?
-
Kappas. Onko tuossa syy siihen, että jos diodeja ei ole niin, kun kattila on ylhäällä ja laittaa kiertovesipumpun päälle niin pumpun ääni muuttuu. Eli ilmeisesti ylmenovastuksen verran tulee virtaa siinä tapauksessa, kun siinä on silloin kakksi plussaa ja niiden erotus pyörittää moottoria. Onko näin, vai mten tällainen nopea päättely vastaa todellisuutta?
Riippuu aivan siitä, miten on kytkentä suoritettu. Diodin kynnysjännite on 0,7 volttia.
-
Minun vaunussa ei ole diodeja. Kun kattila on päällä ja, kun laitan kiertovesipumpun päälle ohjauspaneelista niin pumpun ääni muutuu joka tarkoittaa jännitteen muutosta. Mitä siinä oikein tapahtuu. Mikään ei ole siis vialla vaan ihan mielenkiinnosta mistä se voi johtua. Onko kytkimen kautta oleva virtapiirin vastus vain pienempi kuin suoraan liekkivahdin kautta kulkeva. Kun mittasin niin pumppu vie.42 ja kattila päällä .45A ja jos magneettiventtilli on neljännesohmia niin se tekee 0.02 jolloin tuo .1A kärkivastus liekkivahdilla, tekee tuon kierrosluvun muutoksen? Näin minä sen näkisin.
-
Minun vaunussa ei ole diodeja. Kun kattila on päällä ja, kun laitan kiertovesipumpun päälle ohjauspaneelista niin pumpun ääni muutuu joka tarkoittaa jännitteen muutosta. Mitä siinä oikein tapahtuu. Mikään ei ole siis vialla vaan ihan mielenkiinnosta mistä se voi johtua. Onko kytkimen kautta oleva virtapiirin vastus vain pienempi kuin suoraan liekkivahdin kautta kulkeva. Kun mittasin niin pumppu vie.42 ja kattila päällä .45A ja jos magneettiventtilli on neljännesohmia niin se tekee 0.02 jolloin tuo .1A kärkivastus liekkivahdilla, tekee tuon kierrosluvun muutoksen? Näin minä sen näkisin.
Ota kuva kytkennästä. Selityksesi ei oikein täsmää kytkentään.
-
Nyt lähti pumppu pyörimään, kun vähän heiluttelin sen johdotusta ja oikaisin vaunun kunnolla suoraan. Patteritkin rupes saamaan lämpöjä, eikä mitään lorinoita yms. kuulunut, eli ei siis ole ilmaa putkissa juurikaan?
Paljonkos tuon pannun kuuluu höyrytä kun on päällä? Nyt tulee ainakin mun silmään aika runsaasti höytyä, mutta ei enää heittele nestettä ulos, eikä kuuluu muutenkaan mitään outoja ääniä päästele, vain tasainen kohina kuuluu jonka voimakkuus kasvaa kun vääntää lisää polttimia päälle.
Mulla on ainakin johdotukset tälleen:
(http://karavaanari.org/kuvat/1424003608.jpg)
Ylöspäin menevät punainen ja musta menee moottorille ja alas menevät neljä johtoa (mustaan suojakuoreen) ilmeisesti suoraan termostaatille.
(http://karavaanari.org/kuvat/1424003625.jpg)
-
Nyt lähti pumppu pyörimään, kun vähän heiluttelin sen johdotusta ja oikaisin vaunun kunnolla suoraan. Patteritkin rupes saamaan lämpöjä, eikä mitään lorinoita yms. kuulunut, eli ei siis ole ilmaa putkissa juurikaan?
Paljonkos tuon pannun kuuluu höyrytä kun on päällä? Nyt tulee ainakin mun silmään aika runsaasti höytyä, mutta ei enää heittele nestettä ulos, eikä kuuluu muutenkaan mitään outoja ääniä päästele, vain tasainen kohina kuuluu jonka voimakkuus kasvaa kun vääntää lisää polttimia päälle.
Mulla on ainakin johdotukset tälleen:
(http://karavaanari.org/kuvat/1424003608.jpg)
Ylöspäin menevät punainen ja musta menee moottorille ja alas menevät neljä johtoa (mustaan suojakuoreen) ilmeisesti suoraan termostaatille.
(http://karavaanari.org/kuvat/1424003625.jpg)
Kuulostaa hyvälle. kyllä sitä höyryä pakkasel syntyy kaasun palaessa..
-
No ei se nyt mennytkään ihan putkeen... Jätin sen tohon pihalle pöhisemään ja lähin ite kahville n. puoleksi tunniksi, kun tulin takas niin työnsi höyryä paisuntasäiliöstä ja nestettä pumpun akselin ympäriltä oma diagnosi oli, että kun oli koppa kiinni, niin on liikaa kosteutta siellä joka johtaa siihen että tuo pumppu lakkaa pyörimästä ja nesteen lämmöt nousee vähän turhan korkealle, voisiko olla näin? Pitänee huomennä käydä hakemassa Motonetistä joku edullinen pumppu ja testata mitenkä tuo reagoisi uudellä pumpulla..
-
Mulla oli tossa syksyllä pitkään käytössä artic 40T, jossa tuo primuksen 2450. Ainut vika mikä ilmeni oli just tuo kiertovesipumpun liitin. Kiertovesipumppu ei pyörinyt, mutta ei myöskään keittänyt. Oli aika jatkuvassa käytössä ja vaikka en heti hokannut tuota liitosta tarkastaa, niin pannu vain sammu ennenkuin alkoi puskeen vesiä pihalle. Liekkö tastä paljo apua, mutta näin täällä.
-
No ei se nyt mennytkään ihan putkeen... Jätin sen tohon pihalle pöhisemään ja lähin ite kahville n. puoleksi tunniksi, kun tulin takas niin työnsi höyryä paisuntasäiliöstä ja nestettä pumpun akselin ympäriltä oma diagnosi oli, että kun oli koppa kiinni, niin on liikaa kosteutta siellä joka johtaa siihen että tuo pumppu lakkaa pyörimästä ja nesteen lämmöt nousee vähän turhan korkealle, voisiko olla näin? Pitänee huomennä käydä hakemassa Motonetistä joku edullinen pumppu ja testata mitenkä tuo reagoisi uudellä pumpulla..
Varo ettet pety motonetin pumppuun.. Satsaa kunnon pumpuun. Tohon jos passaa tuo moottori, mikä muissakin on niin löytyy moottoreita tohon..
-
Mulla oli joskus vuonna käpy vaunussa vastaava ongelma.
Kaikki oli muuten kunnossa, mutta vaunun tekijä oli
laittanut pannun nestekiertoon pesukoneen poistoletkun,
josta oli irronnut tavaraa ja tukkinut nestekierron. Ongelma
ilmestyi tietenkin myöhään syksyllä ensimmäisten pakkasten
aikana.
-
No ei se nyt mennytkään ihan putkeen... Jätin sen tohon pihalle pöhisemään ja lähin ite kahville n. puoleksi tunniksi, kun tulin takas niin työnsi höyryä paisuntasäiliöstä ja nestettä pumpun akselin ympäriltä oma diagnosi oli, että kun oli koppa kiinni, niin on liikaa kosteutta siellä joka johtaa siihen että tuo pumppu lakkaa pyörimästä ja nesteen lämmöt nousee vähän turhan korkealle, voisiko olla näin? Pitänee huomennä käydä hakemassa Motonetistä joku edullinen pumppu ja testata mitenkä tuo reagoisi uudellä pumpulla..
Kannattaa tarkistaa pumpun sähköjohdot kunnolla. Sinulla on ilmeisesti mekaaninen ohjauspaneeli kun pumpun johdot on kierrätetty sisäkäutta ja jos liitoksissa on ongelmia niin pumppu saattaa pysähtyä kun liitos lämpenee. Se valkoinen johto menee vaunun sisälle ja tulee takaisin sinisenä, meneekö suoraan ohjauspaneeliin ja onko abikoliittimiä välissä?
-
Pitääpä tutkia nuo johdot ihan mielenkiinnosta :) Varmaan jotain sähköliitos suihketta noihin liitoksiin+ löysien kiristely/korjaus. Onko tuossa pumpun akselin ympärillä normaalisti joku tiiviste (en siis ole purkanut vielä) jonka vois vaihtaa yms.?
Kopan sisässä on melkonen tropiikki kun on pönttö päällä, tuli mieleen että saisko tuon pakokaasun/ höyryn jotenkin suoraan ulos kotelosta, pitää miettiä joku viritys siihen joka tapauksessa, kun taitaa olla projekti luvassa heti kun säät lämpenee. Kosteusvaurio korjailua ja varmaan samalla pintoja ja jotain tekniikkaa uusiks ;D
-
minulla samaa ongelmaa että ampuu vähän väliä vedet pihalle ja vain alkupäästä patterit lämpenee.
vaunu oli botnia vaunuhuollossa korjattavana koska pannu ei toiminut. sieltä kun se tuli niin olivat poistaneet sen pannussa olevan pienen 12v kiertovesipumpun? ja sitä ei mielestäni ole tulpattu millään sitä mistä moottori on irroitettu ja taisi siitä ampua veden pihalle.
Sisällä on kiertovesipumppu, en tiedä onko se 12v vai 230v en ole koittanut, enkä katsonut. mutta mitähän kannattaisi tehdä tämän asian kanssa että saisi lämmityksen toimimaan.
-
minulla samaa ongelmaa että ampuu vähän väliä vedet pihalle ja vain alkupäästä patterit lämpenee.
vaunu oli botnia vaunuhuollossa korjattavana koska pannu ei toiminut. sieltä kun se tuli niin olivat poistaneet sen pannussa olevan pienen 12v kiertovesipumpun? ja sitä ei mielestäni ole tulpattu millään sitä mistä moottori on irroitettu ja taisi siitä ampua veden pihalle.
Sisällä on kiertovesipumppu, en tiedä onko se 12v vai 230v en ole koittanut, enkä katsonut. mutta mitähän kannattaisi tehdä tämän asian kanssa että saisi lämmityksen toimimaan.
Olisko ne siellä liikkeessä, vaihtaneet uuden 12v pumpun ja ilmaus olis jäänyt
vajaaksi. Saisitko kuvia sieltä pannun takaa ja sieltä sisällä olevasta pumpusta.
Epäilen että ilmavaivoja on.
-
niin sanoivat ettei laitettu mitään uutta, purettiin vain vanha 12v pois koska heidän mielestään ei voinut olla pannun omaa pumppua ja sisällä toista pumppua.
-
niin sanoivat ettei laitettu mitään uutta, purettiin vain vanha 12v pois koska heidän mielestään ei voinut olla pannun omaa pumppua ja sisällä toista pumppua.
must tuntuu ett jotakuta pissitty silmään... ookkos mis päi suomee jos joku kävis jelppaan?
-
Jos vaunu oli Botnia vaunuhuollossa niin veikkaan pohjanmaata
-
Juu näky olevan Seinäjoen suunnas, valitettavasti mull ei ny oo käyntii siell..
-
Jos ne on asentanut pumpun väärinpäin niin kierto on ylhäältä alas pannussa ja varmasti on ongelmia. Siis oliko uusi pumppu aennettu sisälle? Jäi vähän epäselväksi kun nopeasti luin.
-
Sisälle ei siis asennettu uutta pumppua vaan vain pannulta irroitettiin pumppu. Sisällä on siis kokoajan ollut pumppu.
Käyn jonain päivänä ottamassa kuvia.
Kiitos jo nyt erittäin paljon
-
Sisälle ei siis asennettu uutta pumppua vaan vain pannulta irroitettiin pumppu. Sisällä on siis kokoajan ollut pumppu.
Käyn jonain päivänä ottamassa kuvia.
Kiitos jo nyt erittäin paljon
Mikä pumppu sisällä on? Ethän tarkoita sähköpatruunan pumppua?
-
Tässä näitä kuvia jos näistä joku saa jotain irti
-
Pannun yläpäästä lähtee putki sisään kiertoon, onko pumppu kytketty sen putken väliin?
-
elikkäs tuo toisessa kuvassa oleva pumppu on niin että siihen tulee pannulta letku ja siitä lähtee pattereille ja kiertää vaunun ja toisesta letkusta taas pannuun. kolmannessa kuvassa näkyvä kirkas metalliputki joka on kumiletkussa kiinni, niin tästä on tietääkseni otettu joku pumppu irti? ja siitäkin sylkee vettä pihalle.
Mistähän tässä kannattaisi lähteä liikkeelle. Lisää kuvia voin ottaa kun pyydätte ja kerrotte mistä.
vaunu on 30km päässä ja käyn vain viikonloppuisin, mutta kyllä tämä yhdessä kuntoon saadaan eikö?!
Ps. botnia vaunuhuolto on nyt muuttanut kolhoon ja vissiin myymälä tuurissa. Omat kokemukset ei hirveän hyvät kyseisestä firmasta, mutta taisi olla ainut vaunun korjaaja täällä seinäjoella..
-
elikkäs tuo toisessa kuvassa oleva pumppu on niin että siihen tulee pannulta letku ja siitä lähtee pattereille ja kiertää vaunun ja toisesta letkusta taas pannuun. kolmannessa kuvassa näkyvä kirkas metalliputki joka on kumiletkussa kiinni, niin tästä on tietääkseni otettu joku pumppu irti? ja siitäkin sylkee vettä pihalle.
Mistähän tässä kannattaisi lähteä liikkeelle. Lisää kuvia voin ottaa kun pyydätte ja kerrotte mistä.
vaunu on 30km päässä ja käyn vain viikonloppuisin, mutta kyllä tämä yhdessä kuntoon saadaan eikö?!
Ps. botnia vaunuhuolto on nyt muuttanut kolhoon ja vissiin myymälä tuurissa. Omat kokemukset ei hirveän hyvät kyseisestä firmasta, mutta taisi olla ainut vaunun korjaaja täällä seinäjoella..
Tuki se vanhan pumpun alumiiniputki ja siirrä pumppu pannulle menevään letkuun. Voi olla, että riittää kun tukit alumiiniputken.
-
ja kun pumppu ei ole paisunta-astian ja pannun välissä, ni mielestäni toi pannun ilmaus putki tulisi tukkia koska on vaara että imasee ilmaa systeemiin sitäkautta
-
Tälleen syteemi pitäis olla kytkettynä, saahan se pumppu olla siellä sisälläkin
mut muuten letkut noin.
(http://karavaanari.org/kuvat/1427195560.jpg)
-
ok. Täytyy sitä katsoa kun käyn viikonpäästä, mitenkäs tuo sytytys noissa onko se kipinällä? Ja onko termostaattia mahdollista vaihtaa? Oransseilla oleva. Ei kovin tarkka.
-
ok. Täytyy sitä katsoa kun käyn viikonpäästä, mitenkäs tuo sytytys noissa onko se kipinällä? Ja onko termostaattia mahdollista vaihtaa? Oransseilla oleva. Ei kovin tarkka.
Tarkoititko nyt sisällä olevaa ohjauspaneelia? Hehku sytytys on alkuperäinen, kipinäsytytys jälkiasennus.
-
Joo tosiaan tuota sisäpuolen ohjauspaneelia tarkoitin. Onko vaikea homma vaihtaa tuollainen kipinäsytytys? onnistuuko sähköasentajalta.
ja vielä sellaista, että olisiko ehdotuksia millä tulppaisin/tukkisin tuon alumiinisen putken.
-
Joo tosiaan tuota sisäpuolen ohjauspaneelia tarkoitin. Onko vaikea homma vaihtaa tuollainen kipinäsytytys? onnistuuko sähköasentajalta.
ja vielä sellaista, että olisiko ehdotuksia millä tulppaisin/tukkisin tuon alumiinisen putken.
Poista se koko härpäke ja vie kumiletkulla pannun alaosaa. Tarvitset T-haaran paisuntasäiliölle.
-
Tähän soveltuu varmaan autoihin tarkoitetut syylärien letkut ja t haarat?
-
Juu, kokoluokka on lämmityslaitteen letkuissa kai oikea.
-
Lämmityslaitteiden letkut vaunuissa ei ole kudosvahvisteisia, joten osta jostain lähimmästä vaunuhuoltoliikkees tä.
-
Tarkoitin kyllä autojen lämppäreitä. Mutta parhaat saat vaunuliikkeestä. Ei tarvitse viritellä ,eikä ole hinnankiroisssa (i.m.h.o)
http://www.sarkacaravan.fi/index.php?p=1_50_Vesikeskusjarjestelman-asennustarvikkeet
-
Tarkoitin kyllä autojen lämppäreitä. Mutta parhaat saat vaunuliikkeestä. Ei tarvitse viritellä ,eikä ole hinnankiroisssa (i.m.h.o)
http://www.sarkacaravan.fi/index.php?p=1_50_Vesikeskusjarjestelman-asennustarvikkeet
Kävin aikoinaan Motonetista katsomassa sopivia putkia, mutta oikeita kokoja ei ollut ja ne on aika kovia.
-
onko tuosta jotain haittaa jos on kudosvahvistettua? ainut vaunuhuolto liike muutti juuri pois täältä. kiitos kun jaksatte auttaa
-
onko tuosta jotain haittaa jos on kudosvahvistettua? ainut vaunuhuolto liike muutti juuri pois täältä. kiitos kun jaksatte auttaa
Ei, jos löydät sopivan kokoista ja saat kiristettyä tiukaksi.
-
Paljonkos noissa on sisähalkaisija letkulla? Vaunu on kaukana niin saisi valmiiksi haettua tänään.
-
Paljonkos noissa on sisähalkaisija letkulla? Vaunu on kaukana niin saisi valmiiksi haettua tänään.
21mm
-
Ei, jos löydät sopivan kokoista ja saat kiristettyä tiukaksi.
Joskus luin täältä että käyttää jousipuristeisia lemmareita, jotka joustaa lämmön mukaan. Onko vahvistetussa vaara että jousi ei kiristä tarpeeksi ja normi lemmari särkee putken jos vetää kireälle.
-
Se vahvistettu ei ajan oloon pidä. :)
-
Joskus luin täältä että käyttää jousipuristeisia lemmareita, jotka joustaa lämmön mukaan. Onko vahvistetussa vaara että jousi ei kiristä tarpeeksi ja normi lemmari särkee putken jos vetää kireälle.
Ne perinteiset löystyy ajan mittaan ja alkaa tihkumaan. Varsinkin kuumavesilinjoissa tuo ilmiö. Jousipuristeinen puristaa koko matkalta ja perinteisessä jää kaksi pykälää kierreosan kohdalla. Minulla oli tuo ongelmana lisälämmittimen liittimissä, lämmitin siis toimii moottorin jäädytyskierrossa. Klemmarit vaihtamalla ongelma poistui
-
Sisälle ei siis asennettu uutta pumppua vaan vain pannulta irroitettiin pumppu. Sisällä on siis kokoajan ollut pumppu.
Käyn jonain päivänä ottamassa kuvia.
Kiitos jo nyt erittäin paljon
Tuo mulle vaunu korjattavaksi. Yritykseni on Alavudella (Töysä)
-
Täytyy harkita, mihinkä hintaan tuon järjestelmän korjaus suunilleen sijoittuu?
-
Sisällä oleva pumppu on pannun alaputkessa kiinni ja siinä siis on tuo paisuntasäiliöllekk in lähtevä putki kiinni. Mitähän lähtisin tälle tekemään?
-
Sisällä oleva pumppu on pannun alaputkessa kiinni ja siinä siis on tuo paisuntasäiliöllekk in lähtevä putki kiinni. Mitähän lähtisin tälle tekemään?
Onko kytkentä kuvan mukainen?
(http://karavaanari.org/kuvat/1428318001.jpg)
-
Tuo letku menee joo pannun alaosaan
hmm.. kumminkahan päin tuola nesteet kiertää. Mutta patterilta tulee tuo putki oven puoleisilta pattereilta.
-
Tuo letku menee joo pannun alaosaan
hmm.. kumminkahan päin tuola nesteet kiertää. Mutta patterilta tulee tuo putki oven puoleisilta pattereilta.
Nyt minä en saanut kyllä vastauksesta selvää, että mikä putki menee mihinkin. :-[
-
Elikkä otetaas uudestaan, anteeksi epäselvä vastaus. Letku joka tulee pannun alaosasta on tuo joka tulee tuohon pumpun kylkeen. Ja pumpun päästä lähtee/tulee patterilta. Eli taitaa olla niinkuin piirsit
-
Letkut on varmaan oikein, mutta vika on siinä että se on saanut ilmaa tuosta avonaisesta
vanhan pumpun putkesta. Helpoin ratkaisu mikä onnistuu itseltäkin, ostat 10cm pätkän
kumiletkua jossa on 16mm reikä, se lemmarilla kiinni tohon alumiiniputkeen.
Toiseen päähän laitat 16mm pultin lemmarilla kiinni, niin se on siinä.
Sen jälkeen laitat pannuun 1 liekin päälle, ja käyttelet pannua ja seuraat paisuntasäiliötä
ettei ala keittämään. Se ilmaantuu siinä pikkuhiljaa itestään.
Tämä minun mielipide.
-
Letkut on varmaan oikein, mutta vika on siinä että se on saanut ilmaa tuosta avonaisesta
vanhan pumpun putkesta. Helpoin ratkaisu mikä onnistuu itseltäkin, ostat 10cm pätkän
kumiletkua jossa on 16mm reikä, se lemmarilla kiinni tohon alumiiniputkeen.
Toiseen päähän laitat 16mm pultin lemmarilla kiinni, niin se on siinä.
Sen jälkeen laitat pannuun 1 liekin päälle, ja käyttelet pannua ja seuraat paisuntasäiliötä
ettei ala keittämään. Se ilmaantuu siinä pikkuhiljaa itestään.
Tämä minun mielipide.
Mielipide oli aivan oikea. Poistaisin kuitenkin ne vanhat härpäkkeet kokonaan. ;)
-
Mielipide oli aivan oikea. Poistaisin kuitenkin ne vanhat härpäkkeet kokonaan. ;)
Niin minäkin, mutta jos vaunu ei ole ihan lähellä,
hankalampi touhuta, noi osat voi ottaa mukaan ja tehdä paikalla.
-
Kiitoksia! Täytyy miettiä nyt kumpaan ratkaisuun päädyn mutta kiitos erittäin paljon! Täytyy toivoa että tällä tulee kuntoon.