Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: 0d3_ - 1.02.2015 kello on 22:57
-
Terve!
Tässä omaa sähköalan opinnäytetyötä tehdessä tuli mieleen ensi kauden reissailuja varten, että onkos joku asentanut webastoa tai eberiä omaan vaunuunsa?
hyödyt ja haitat?
ei tuo primus 2450 oikeen tahdo toimia..
-
Sähkösyöppö jos vesikiertoiseen
-
Sähkösyöppö jos vesikiertoiseen
mutta viehän se primuksen kiertovesipumppukin sähköä?
-
mutta viehän se primuksen kiertovesipumppukin sähköä?
vebaston vesitila ja luovuovuttava pinta-ala on niin pieni jott tarttee vilkkaamman veden kierron jottei kiehahda, priimuksen pumppuun verrattuna vebaston pumppu ottaa noin amppeerin enempi virtaa, lisäksi vebasto tarvitsee paloilma puhaltimen mikä ottaa noin amppeerin myös..toi mun termotoppi vie täysteholla noin 3.5 amppeerii ja osateholla karvan vajaa 2.5A on aika paljon priimuksen 400mA:n verrattuna.
Jos puska käyttöö ni vaunuss latauksen takia suosittelisin kaasua, autos voi tietyin edellytyksin webasto olla jopa parempi
-
Vaunuun pitäisi vielä asentaa jonkinlainen polttoainesäiliökin, kovin monessa ei ole vakiona diesel-tankkia. Jos diesel olis hyvä vaihtoehto, uskon että se olisi jo käytössä.
-
Varmaan dieselin käry on yksi syy miksei noita enemmän asenneta tehtaalta.
-
Kuinka lie Teven kaasuttomissa autoissa lämmitys järjestetty. ::)
-
Kyllähän ton 2450:sen korjaus kaikkein halvimmaksi tulee, kun se on jo kytkettynä.
-
Varmaan dieselin käry on yksi syy miksei noita enemmän asenneta tehtaalta.
Kyllä. Omassa autossa kun Eberi välillä heittää sellaiset käryt ettei kyllä viittis vaunuun sellaisia hommata.
Siis silloin kun käynnistyy.Palon ollessa parhaimmillaan, ei käryä tuu.
-
Kyllä. Omassa autossa kun Eberi välillä heittää sellaiset käryt ettei kyllä viittis vaunuun sellaisia hommata.
Siis silloin kun käynnistyy.Palon ollessa parhaimmillaan, ei käryä tuu.
Nimenomaan, käynnistyksessä saattaa hajua tulla mutta ulkoilmaan. Jos lämmitin on jatkuvassa käytössä, se on termarin takana ja suht lämmin aina kun käynnistyy. Enkä ole kyllä huomannut, että Weba aiheuttaisi sisälle hajuhaittoja kun aamusella pakkasesta lähtee liikkeelle.
Kaasuttomissa matkakulkimissahan käytetään auton omaa polttoainetta, tavalla tai toisella.
-
Eihän se käry nenään käy kun lähtee liikkeelle. Vaan kun on paikoillaan ja tuulen suunta on sopiva...
Ja jos siinä ympärillä sattuu olemaan muita harrastajia asustelemassa, saattaa joku huomattaa kärystä ja siitä suihkarin ulinasta mikä yleensä ulos kuuluu.
Eihän tuo iso ongelma ole, mutta jokin syy on miksei noita juuri käytetä. Hinta se ei ole, koska ei nuo kalliita ole.
-
Eihän se käry nenään käy kun lähtee liikkeelle.
Emäntä nukkumaan vaunuun, ja liikkeelle. ;D
-
On noita oikein caravanlämmittimiäk in dieselkäyttöisiä
http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=2073
Keskustelua aiheesta
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=75194168
-
Edelleen kehotan huomioimaan aloituksen jossa oli kyse vaunusta, ei autosta. Autoista löytyy se tankkikin aika usein jo tehdasasenteisena. ;)
-
Teve, kaasuton auto eli jääkaappi 12voltin kompressori, hellana wallaksen keraaminen diesel ja lämppärinä Webastoo / Eberiä . . .
Tällasta löyty googlettamalla . . . Ei kauaa kun juttelin kaverin kanssa jolla oli tuon näkönen Teve kaasuton auto:
http://www.keltainenporssi.fi/search/kulkuneuvot/matkailuautot/search.mec?pob_post_id=14471877&pob_action=show_post&pob_cat_id=10702&pob_view_language_i d=fi
(http://karavaanari.org/kuvat/1422900867.jpg)
-
Edelleen kehotan huomioimaan aloituksen jossa oli kyse vaunusta, ei autosta. Autoista löytyy se tankkikin aika usein jo tehdasasenteisena. ;)
Ei se tankki nyt ole mikään ongelma. Toki siihen kytkettävä siirtopumppukin vaatii virtaa.
-
Edelleen kehotan huomioimaan aloituksen jossa oli kyse vaunusta, ei autosta. Autoista löytyy se tankkikin aika usein jo tehdasasenteisena. ;)
Ei pidä pikkuasioiden antaa häiritä hyvää keskustelua :) Joskus tuurilla voi saada vastauksen siihen mitä on kysymässä, vaikka yleensä me hairahdutaan muualle ja kukaan ei muista mistä puhuttiin...
-
Edelleen kehotan huomioimaan aloituksen jossa oli kyse vaunusta, ei autosta. Autoista löytyy se tankkikin aika usein jo tehdasasenteisena. ;)
Truma compi 6D istuu myös vaunuun, jos se siihen asennetaan.
-
Edelleen kehotan huomioimaan aloituksen jossa oli kyse vaunusta, ei autosta. Autoista löytyy se tankkikin aika usein jo tehdasasenteisena. ;)
Niin, esiintuomani vermeet on asennettavissa niin vaunuun kuin asuntoautoonkin.
-
ja jos vakavissaan asiaa miettii niin on myös vesikiertosia öljy kaminoita mitä käytetään muun muass veneissä, ja eikä vie sähköä eikä käryä.. muistaakseni Glembring oli yks merkki
-
Niiden säädettävyys ja käytettävyys on vaunukäytössä aika heikko. Tuppaa tehoakin olemaan liikaa.
Meillä oli veneessä pienin kabola (6kW), en sitä todellakaan laittaisi vaunuun.
Jo pelkästään vaaditun savupiipun asentaminen olisi hilpeyttä herättävä operaatio...
Aloittajalle. Kannattaa pitää järki kädessä näiden ehdotusten kanssa ja miettiä mikä on oikeasti järkevää...
-
Mulla on eberi matkailuautossa. Kylmänä pölläyttää välillä savuja mutta ei se silloin savuta/haise kun se on valmiiksi lämmin ja lähtee uudelleen päälle.
Mulla on ollu toi sama laite varmaan kymmenen vuotta, ensin työautossa ja siitä siirsin sen tuonne asuntoautoon.
Jos tankki pääsee liian tyhjäksi ja toi joutuu ilmaamaan itsensä niin silloin kestää ennenkuin tulee lämmintä, muuten on toiminut hyvin tähän asti.
Nyt eberi on purettuna pöydällä, paloilmapuhaltimen laakeri hajosi. Muilta osilta näyttää vielä ihan ehjältä ja puhaltimen hiilistäkin on noin puolet jäljellä. Yritän löytää tuohon jostain oikean kokoiset laakerit, uusi puhallin on aivan järjettömän hintainen. Toki vaunuunkin onnistuu jos noin harrastemielessä haluaa tehdä. Dieselin siirtopumppua ei mielestäni tarvi, toi eberin oma pumppu riittää kyllä.
-
Lähetä tänne laitan viidelläsadalla lämmittimen kuntoon.
-
Nyt eberi on purettuna pöydällä, paloilmapuhaltimen laakeri hajosi. Muilta osilta näyttää vielä ihan ehjältä ja puhaltimen hiilistäkin on noin puolet jäljellä. Yritän löytää tuohon jostain oikean kokoiset laakerit, uusi puhallin on aivan järjettömän hintainen. Toki vaunuunkin onnistuu jos noin harrastemielessä haluaa tehdä. Dieselin siirtopumppua ei mielestäni tarvi, toi eberin oma pumppu riittää kyllä.
Olisiko tuosta linkistä apua varaosapulmiin?
http://www.eeperi.com/eberspacher_varaosat.html
-
Olisiko tuosta linkistä apua varaosapulmiin?
http://www.eeperi.com/eberspacher_varaosat.html
Ei taida olla, hinnat on aivan älyttömiä. Löysin uudet laakerit, vajaan vitosen kipale. Sitten pitäis pelittää.
Toi paloilmapuhallin on aivan ryöstöhintanen; 170 euroo. Saman hintanen vähintään vähän joka paikassa. Onhan se laadukas moottori, kunnon laakerit ja kaikki. Mutta ebaysta saa korvauseberin hintaan 369, niin melkein puolet lämppärin hinnasta menis yhteen puhaltimeen.
-
Kiitos kaikille vastauksista. Sen takia nimenomaan kysyinkin teiltä kokeneemmilta vaanareilta. Täytynee tuo primus 2450 laittaa kuntoon..
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Kiitos kaikille vastauksista. Sen takia nimenomaan kysyinkin teiltä kokeneemmilta vaanareilta. Täytynee tuo primus 2450 laittaa kuntoon..
Sent from my iPad using Tapatalk
mielestäni teit hyvän valinnan Thumb
-
Kiitos kaikille vastauksista. Sen takia nimenomaan kysyinkin teiltä kokeneemmilta vaanareilta. Täytynee tuo primus 2450 laittaa kuntoon..
Sent from my iPad using Tapatalk
Just näin Thumb MJO korjaa ;)
-
Onko kukaan vaihtanut autoonsa truma 6 tilalle diesel trumaa? Mietin että millanen homma ois se vaihto tehdä?
-
Onko kukaan vaihtanut autoonsa truma 6 tilalle diesel trumaa? Mietin että millanen homma ois se vaihto tehdä?
Olisko tuosta :
http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/Combi%206%20Diesel%20asennusohje.pdf
apua??
-
Jees. Mietin lähinnä että onko liitännät, kiinnitykset ym samallalailla kun kaasumallissakin. Toimisiko vanhalla ohjauspaneelilla, sisälämpötunnistime lla vai pitääkö kaikki nuo vaihtaa kans. Kait ne tuon mukana tulisi mutta helpommalla pääsisi jos pystyisi vaan vaihtamaan tuon laitteen itessään. Löpöletku sinne tietysti pitäisi vetää.
Pitempäähän sitä reissussa viihtyisi kun ei tarttisi kaasun riittävyyttä miettiä
-
Naftaputkea vaan kaasun tilalle.