Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Aakku - 1.02.2015 kello on 09:10
-
Sähköyhtiö voi kolmen vuoden ajalta antaa mätkyjä sähkömittarin virheestä...
Luin tuon jutun, jossa todettiin, että asennusvirheen takia yksi vaihe jäi laskuttamatta. Mitenkä tällaisen voi laskuttaa, jos ei ole mitään lukematietoa?
Näin maalaisjärjellä ajatellen jokainen vaihe kuluttaa omia aikojaan. Lähes jokainen laite käyttää yhtä vaihetta kerrallaan. Ainakin meille jaettiin sähkölämmitys eri vaiheiden kesken eri huoneisiin.
Joku juttu tässä on, mutta jutun perusteella en vain ymmärrä?
Meillä kun uusittiin sähköt, niin laitettiin uusi mittari. Kolmen kuukauden kuluttua oli omin päin mittari käyty vaihtamassa toisenlaiseen. Aika omavaltaista touhua sanoisin.
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/02/01/etaluettava-sahkomittari-asennettiin-vaarin-asiakkaalle-taannehtivasti-jopa-parin-tonnin-lisalasku
-
Luin tuon jutun, jossa todettiin, että asennusvirheen takia yksi vaihe jäi laskuttamatta. Mitenkä tällaisen voi laskuttaa, jos ei ole mitään lukematietoa?
Tuossahan mainittiin että syöttöpisteen mittari oli kyllä raksuttanut = energiamäärä joka on ko. alueelle syötetty on kyllä tiedossa. Nyt kun käydään alueen kaikki mittarit läpi ja havaitaan virheellinen asennus, niin eikös tuossa ole matemaattinen laskentaperuste siis olemassa. Toki tuo voi perustua ainakin osittain olettamaan että kaikkia 3 vaihetta on kuormitettu tasaisesti, mutta kuitenkin ???
-
Tuossahan mainittiin että syöttöpisteen mittari oli kyllä raksuttanut on yhtä kuin energiamäärä joka on ko. alueelle syötetty on kyllä tiedossa. Nyt kun käydään alueen kaikki mittarit läpi ja havaitaan virheellinen asennus, niin eikös tuossa ole matemaattinen laskentaperuste siis olemassa. Toki tuo voi perustua ainakin osittain olettamaan että kaikkia 3 vaihetta on kuormitettu tasaisesti, mutta kuitenkin ???
Näin kaiketi...
Tasaisesti juu. Mullakin yksi vaihe lämmittää yläkertaa, joka on säästölämmöllä. Alakerrassa taas sähköpatterit useimmiten huilaa omassa vaiheessaan. Uunit kun lämmittää näin leudolla talvella.
Joku ei silti minusta täsmää. Mistä ne lukemat luotettavasti tulee, jos eivät mittarissa näy?
Onko joskus yhtiöt mahtaneet joskus maksaa takaisin, jos mittari on laskuttanut liikaa. Kymmenen vuoden velvoite taannehtivasti, mutta miten näyttää toteen?
-
Kyllä virheen tehnyt pitäisi olla velvollinen korvaamaan virheen kustannukset. Asiakas ei voi muuta kuin luottaa, että kaikki on OK.
-
Kyllä jännitti
et saadaanko mekin iso lasku
kun laitoivat uuden mittarin
mutta ei sieltä ainakaan vielä ole tullut
kuin sen verran mitä kulutetaankin
tai ainakin yritän siihen uskoa ja toivoa
et tietävät mitä tekevät :)
-
Viime syksyltä on laskuttamatta yksi 2 kk:n siirtomaksujakso.
En ole kysellyt, maksan sitten kun tulee - jos tulee.
-
Omasta kokemuksestani voin vain sanoa että sähköyhtiöön ei ole mitään,ei niin mitään luottamista.
Minulla 10 v raksutti viallinen mittari kiihdyttäen tahtiaan kun kulutus lisääntyi ja väkäleuoille selitykseksi että yhden pulssin sijasta löi kaksi ja sen myötä talvikulutus oli hirveä.
Mittarissa oli rakenteellinen vika josta etäluettavan mittarin vaihdon jälkeen reklamoin sillä vuosikulutuksemme tippui 35% ja aivan samat toiminnot on päällä ympäri vuoden kuin mitä aiemminkin.
Fortumin käyttöpäälikkö Helsingissä myönsi puhelimessa kyseisen mittarin kohdalla olevan juuri tälläisiä vikoja varsinkin kun mittarin fyysinen lämpötila laskee ja kulutus kasvaa ja ohjeisti vaatimaan kompensaatiota.
Tämän asian tiimoilta jumppasin oikeutta itselleni jonka myötä fortumin politiikka muuttui täysin ja käyttöpäälikkö ei vastannut enään yht.ottopyyntöihin kunnes lopulta tuli sieltä kirje että kulutus menee normaaliin vuosivaihteluiden piikkiin.
Näin helpolla ne pesivät kätensä vastuustaan ja kuluttaja maksaa.Minkäs isoille voit?
t migel
-
Juu näinhän se menee,mekin on valitettu muuan kerta mittarin toiminnasta ja vastaus on ollut että juu lähetämmä miehemme kattoon jateille lasku...
Ööö se heidän oman firman mies ei varmasti vikaa löydä...jotta turha hommahan tuo olisi..
Tästä viisaampana tontille ei sähköjä vedetä..mennään muilla vaihtoehtoisilla sitten..pitäkööt linjansa..
-
Hiukan jeesaa seuraamista tuo energiaraportointi netissä....
Päivän viiveellä tulee kulutustiedot ja kulutus tunnin tarkkuudella. Siitä kyllä hyvin näkee milloin on kytkeytynyt paljon virtaa vieviä laitteita päälle.
Vuosikulutuksessa ei ole ollut heitto kuin jotain 200-400 kWh. Tämäkin riippuu vuoden keskilämmöistä.
-
Omasta kokemuksestani voin vain sanoa että sähköyhtiöön ei ole mitään,ei niin mitään luottamista.
Minulla 10 v raksutti viallinen mittari kiihdyttäen tahtiaan kun kulutus lisääntyi ja väkäleuoille selitykseksi että yhden pulssin sijasta löi kaksi ja sen myötä talvikulutus oli hirveä.
Mittarissa oli rakenteellinen vika josta etäluettavan mittarin vaihdon jälkeen reklamoin sillä vuosikulutuksemme tippui 35% ja aivan samat toiminnot on päällä ympäri vuoden kuin mitä aiemminkin.
Fortumin käyttöpäälikkö Helsingissä myönsi puhelimessa kyseisen mittarin kohdalla olevan juuri tälläisiä vikoja varsinkin kun mittarin fyysinen lämpötila laskee ja kulutus kasvaa ja ohjeisti vaatimaan kompensaatiota.
Tämän asian tiimoilta jumppasin oikeutta itselleni jonka myötä fortumin politiikka muuttui täysin ja käyttöpäälikkö ei vastannut enään yht.ottopyyntöihin kunnes lopulta tuli sieltä kirje että kulutus menee normaaliin vuosivaihteluiden piikkiin.
Näin helpolla ne pesivät kätensä vastuustaan ja kuluttaja maksaa.Minkäs isoille voit?
t migel
Voi kauheaa
en luota sitten enään Forttumiin pätkän vertaa
on se kumma
ettei korvauksia saa
mutta jos se on johtajien palkkioista pois
niin koitetaan ymmärtää >:(
-
Juu näinhän se menee,mekin on valitettu muuan kerta mittarin toiminnasta ja vastaus on ollut että juu lähetämmä miehemme kattoon jateille lasku...
Ööö se heidän oman firman mies ei varmasti vikaa löydä...jotta turha hommahan tuo olisi..
Tästä viisaampana tontille ei sähköjä vedetä..mennään muilla vaihtoehtoisilla sitten..pitäkööt linjansa..
Juuri näin Virpi! Mullakin Apteekkariin tulee vain aurinkoenergia ja dieselaggre.
-
Minun sisko lämmitti taloa ja käytti muutenkin sähköä ilmaiseksi viime keväästä syksyyn. N. vuoden vanha mittari ei mitannut kulutusta ollenkaan ja kun Fortum tuon huomasi sieltä otettiin yhteyttä ja kysyttiin onko talo tyhjänä. Mittari vaihdettiin uuteen ja laskua tuosta ei ole kuulunut.
Tiedä sitten oliko sillä vaikutusta laskutukseen kun hän pystyi osoittamaan, että oli s-postin laittanut kun huomasi mittarin pimeäksi. 3 kuution varaajan lämmitys sai olla sähkövastusten varassa tuon ajan kun odotti uutta mittaria.
-
Muutama vuosi sitten kävi silleen, että yhden vuorokauden aikana meni mittarin mukaan yli 2000 kWh, ilmoitin sähköyhtiöön ja tulivat vaihtamaan mittarin. Näytin asentajalle seurantalukemat, joita olin ottanut kerran vuorokaudessa ja Fortum hyvitti mukisematta 2000 kWh.
-
Kyllä se niin on että ei noihin sähköyhtiöihin voi luottaa. Eräs tuntemani yritys lopetti toimintansa ja kaikesta huolimatta tuon yrityksen toisessa rakennuksessa sijaitsevasta entisestä tuotantotilasta tuli reipas sähkölasku. Yhtiöön kun soitettiin ja ihmeteltiin että miten se voi olla mahdollista kun siellä ei ole mitään kulutusta kun toiminta on ajat sitten lopetettu, niin vastasivat että kyllä siellä on, että heiltä on käynyt mittarinlukija paikalla ja lasku sitten ilmeisesti koostuu loisvirrasta. Seuraava kysymys oli että miten se mittari on luettu kun kun laitoksessa on ovet lukittuina ja vain soittajalla on avain tiloihin. Seuraavaksi sanoivat että mittari onkin luettu puhelinliittymän kautta etäluentana. No... sitten kysyttiin että miten se on mahdollista kun puhelinyhteys on katkaistu silloin kun yhtiön toiminta lopetettiin, vasta siinä tilanteessa antoivat periksi, eikä minkäänlaista anteeksipyyntöä asian tiimoilta herunut.
Itse pidän päivittäistä seurantaa ja kirjaan exeliin tekemääni taulukkoon päivittäisen kulutuksen kotona, joka sitten laskee sen kulutuksen rahassa, joten tiedän aina ennakkoon minkä suuruinen lasku on tulossa. Ja jos jotain outoa joskus tulee eteen niin on näyttää todellinen kulutus usealta vuodelta kyseiseen vuodenaikaan.
Laskujahan yhtiö voi periä max kolme vuotta taaksepäin, ellei niitä sitä välillä ole yritetty periä.
Mätkyjähän tuosta ei voi seurata mutta tietenkin todellinen kulutus täytyy maksaa. Mielestäni mitään viivästysmaksuakaan tuollaisesta ei voi periä koska vika on yhtiön aikaansaama eikä se johdu kuluttajasta. Mutta ainahan nuo voivat yrittää, niin kuin tässä edelläkertomassanik in tapauksessa.
-
Uusissa mittareissa saadaan yleensä eri rekisteriin vastavirtaan mennyt sähkö. Meillä ainakin luetaan säännöllisesti ja sitä seurataan, tätä kautta paljastunut myös omatuotanto kohteita joista ei ole tehty asian mukaisia ilmoituksia. Osa asennusvirheistä oli asentajan vaihtotyössä tekemiä osa oli edellisen asentajan tekemiä jotka korjattiin ajantasalle. Uuteen mittariin tulleet lukemat laskutettiin ja vanhoja ei lähdetty penkoon, selvisivät muutaman kuukauden viiveellä joten kohtuu hinnoissa pysy. Nykyisin taitaa joka verkkoyhtiöltä löytyä reitti että pääsee netin kautta tuntitehot näkeen. Taka vuosina oli yksi mittari malli ja tietyt valmistusvuosi jossa oli "laukkaamis" ongelmaa, tietty lämpö ja kosteus niin saattoi mennä 2kWh/minuutti vaikkei ollut muutakuin sähkö päällä, oli irtoava tinaus. Ongelma esiintyi vain osassa mittareissa jotka oli ulkona ilman lämmitystä olevassa keskuksessa ja yleensä naama aurinkoon päin.
-
Kyllä se niin on että ei noihin sähköyhtiöihin voi luottaa. Eräs tuntemani yritys lopetti toimintansa ja kaikesta huolimatta tuon yrityksen toisessa rakennuksessa sijaitsevasta entisestä tuotantotilasta tuli reipas sähkölasku. Yhtiöön kun soitettiin ja ihmeteltiin että miten se voi olla mahdollista kun siellä ei ole mitään kulutusta kun toiminta on ajat sitten lopetettu, niin vastasivat että kyllä siellä on, että heiltä on käynyt mittarinlukija paikalla ja lasku sitten ilmeisesti koostuu loisvirrasta. Seuraava kysymys oli että miten se mittari on luettu kun kun laitoksessa on ovet lukittuina ja vain soittajalla on avain tiloihin. Seuraavaksi sanoivat että mittari onkin luettu puhelinliittymän kautta etäluentana. No... sitten kysyttiin että miten se on mahdollista kun puhelinyhteys on katkaistu silloin kun yhtiön toiminta lopetettiin, vasta siinä tilanteessa antoivat periksi, eikä minkäänlaista anteeksipyyntöä asian tiimoilta herunut.
Itse pidän päivittäistä seurantaa ja kirjaan exeliin tekemääni taulukkoon päivittäisen kulutuksen kotona, joka sitten laskee sen kulutuksen rahassa, joten tiedän aina ennakkoon minkä suuruinen lasku on tulossa. Ja jos jotain outoa joskus tulee eteen niin on näyttää todellinen kulutus usealta vuodelta kyseiseen vuodenaikaan.
Laskujahan yhtiö voi periä max kolme vuotta taaksepäin, ellei niitä sitä välillä ole yritetty periä.
Mätkyjähän tuosta ei voi seurata mutta tietenkin todellinen kulutus täytyy maksaa. Mielestäni mitään viivästysmaksuakaan tuollaisesta ei voi periä koska vika on yhtiön aikaansaama eikä se johdu kuluttajasta. Mutta ainahan nuo voivat yrittää, niin kuin tässä edelläkertomassanik in tapauksessa.
Tuo etäluenta ei suinkaan mene puhelinpiuhaa pitkin vaan mittarissa on gsm modeemi ja se lähettää lukemat datana. Muuten en ota tapaukseen mitään kantaa
-
On se jumalauta kumma jos pitää itte lukea mittari joka päivä ja pitää kirjaa siitä! Ei ...tana voi olla enään pakko tuollaisiin toimiin ryhtyä nykypäivänä. Missä on fortumin tuotevastuu? ...tana tätä maata hallitsee verottaja,vakuutuslaitokset ja sähköyhtiöt ja kaikki lisää vaan laskutustaan,-suurta kusetusta.
Sama kun taksiautoilijat valittavat asiakaskatoaan,voi fiddu,katsoisivat hintojaan!
Lyön mämmilaatikon vetoa että yksikään taksirenki ei käytä taksin palveluja vapaa-aikanaan normihinnoilla!
Ja kaiken huippu ettei päästä eroon edes tosta fidun Liliuksesta joka on täysi huijari ja kuppaa vielä meitä normikansalaisia vaikkakin nautti kovaa eläkettä.
Kuinka saaterin tyhmä tämä kansa ja sen valtuuttama eduskunta oikein on?
Jos kansakunnan tulevaisuus on guseniinojen ja alatalojen ja elomaiden hartioilla niin voi jeesus! Tää farssi on loputon,mut minkäs teet? Koht ne lyö viell meitin kaasupullot erityisveroll....tu linpa kiukkuiseksi tästä eriarvoisesta ja legalisoidun ryöstön kohteena olemisesta. Lintukoto ja silleen.... >:( >:( t migel
-
Tuo etäluenta ei suinkaan mene puhelinpiuhaa pitkin vaan mittarissa on gsm modeemi ja se lähettää lukemat datana. Muuten en ota tapaukseen mitään kantaa
Näin ehkä tänäpäivänä, tuo ei ihan tuore juttu ole mutta tältä vuosituhannelta kuitenkin.
-
Seuraavaksi sanoivat että mittari onkin luettu puhelinliittymän kautta etäluentana. No... sitten kysyttiin että miten se on mahdollista kun puhelinyhteys on katkaistu silloin kun yhtiön toiminta lopetettiin, vasta siinä tilanteessa antoivat periksi, eikä minkäänlaista anteeksipyyntöä asian tiimoilta herunut.
Onko joku joskus kuullut, että mittareita olisi luettu 'Puhelinliittymän kautta'?
-
EI!
-
Kysyin asiaa tuolta silloin asiaa hoitaneelta, hän sanoi että tuolla alueella ei silloin vielä kännykät toimineet luotettavasti, hän muisteli että joku viritys siinä kuitenkin oli laitettu tuolle etäluennalle.
-
Etäluettavien sähkön kulutusmittareiden tämän päivän tilanteesta en osaa sanoa mitään. Vielä tämän vuosituhannen alussa, kun sähköyhtiöt alkoivat siirtymään etäluettaviin mittareihin. Olin minäkin vetämässä yli 200:n rakennuksen sähköpääjakamon ja talon puhelinjakamon välille kaapeliyhteyttä, jota pitkin sähköyhtiön keskusvalvomo saattoi lukea langallisen puhelinmodeemi yhteyden kautta kulutustiedot. Tekniikka on kehittynyt noista 12-15 vuoden takaisista ajoista huimasti.
-
Uusissa mittareissa saadaan yleensä eri rekisteriin vastavirtaan mennyt sähkö. Meillä ainakin luetaan säännöllisesti ja sitä seurataan, tätä kautta paljastunut myös omatuotanto kohteita joista ei ole tehty asian mukaisia ilmoituksia. Osa asennusvirheistä oli asentajan vaihtotyössä tekemiä osa oli edellisen asentajan tekemiä jotka korjattiin ajantasalle. Uuteen mittariin tulleet lukemat laskutettiin ja vanhoja ei lähdetty penkoon, selvisivät muutaman kuukauden viiveellä joten kohtuu hinnoissa pysy. Nykyisin taitaa joka verkkoyhtiöltä löytyä reitti että pääsee netin kautta tuntitehot näkeen. Taka vuosina oli yksi mittari malli ja tietyt valmistusvuosi jossa oli "laukkaamis" ongelmaa, tietty lämpö ja kosteus niin saattoi mennä 2kWh/minuutti vaikkei ollut muutakuin sähkö päällä, oli irtoava tinaus. Ongelma esiintyi vain osassa mittareissa jotka oli ulkona ilman lämmitystä olevassa keskuksessa ja yleensä naama aurinkoon päin.
Mulla oli tuommoinen Enermentin mittari lämpimässä varastossa. Sielläkin alkoi laukkaamaan kilowattitunnin alle minuutissa. Yksi vuositasaus tuli suurena ennenkuin huomasin tuon. Herrfors laski kolmen aiemman vuoden keskikulutuksen ja viimeisin vuosi laskettiin menneen sen mukaan ja ylilaskutus hyvitettiin.
-
Minä luulin kanssa saaneeni "mätkyt" sähköstä. Oli nettipankkiin tullut verkko-operaattorilta kahden viikon välein laskut.Sitä ihmettelemään ja avaamaan laskut.Siellä oli 1. lasku 1,5 kuukaudelta ja toinen 0,5 kuukaudelta. Aikani kun mietin, nii tulin tulokseen, että verkko-operaattori katkaisi laskutuksen samaan aikaan kun tapahtui energian tarjoajan vaihtuminen kilpailutuksen takia.
Energian toimittajan taas vaihdoin sen takia, että entinen peri maksua etukäteen. Olen maksanut jo kolmelta kuukaudelta etumaksua. Saapa nähdä, milloin palauttaa liikaa perityn.
-
Minä luulin kanssa saaneeni "mätkyt" sähköstä. Oli nettipankkiin tullut verkko-operaattorilta kahden viikon välein laskut.Sitä ihmettelemään ja avaamaan laskut.Siellä oli 1. lasku 1,5 kuukaudelta ja toinen 0,5 kuukaudelta. Aikani kun mietin, nii tulin tulokseen, että verkko-operaattori katkaisi laskutuksen samaan aikaan kun tapahtui energian tarjoajan vaihtuminen kilpailutuksen takia.
Energian toimittajan taas vaihdoin sen takia, että entinen peri maksua etukäteen. Olen maksanut jo kolmelta kuukaudelta etumaksua. Saapa nähdä, milloin palauttaa liikaa perityn
Miten ne sen osaa tehdä
kun eivät tiedä mitä milloinkin kulutatte ?
no toivotaan, että ne ekut tulee teille
ettei vaan saatavat olekkin, jostain syystä maksettavia :o
-
Onko joku joskus kuullut, että mittareita olisi luettu 'Puhelinliittymän kautta'?
Kyllä, silloin kun kilpailu alkoi isommissa kuluttajissa (yli 63A pääsulakkeilla olevat). Nykyisin luenta yhteys verkkoyhtiön vastuulla ja on hyvä niin( tuskin kukaan enään käyttää lankalinjaa).
-
Miten ne sen osaa tehdä
kun eivät tiedä mitä milloinkin kulutatte ?
no toivotaan, että ne ekut tulee teille
ettei vaan saatavat olekkin, jostain syystä maksettavia :o
Veloittavat ennakkoa ja tasaavat sitten oikean kulutuksen mukaan. Ymmärsin aikanaan vasta kun olin tehnyt sopimuksen, että laskutus on tuollainen. Onneksi ei tehnyt konkurssia kahden edellisen vuoden aikana. Toivottavasti ei myöskään ennen kuin maksavat liikaa veloitetun pois.
-
Kyllä, silloin kun kilpailu alkoi isommissa kuluttajissa (yli 63A pääsulakkeilla olevat). Nykyisin luenta yhteys verkkoyhtiön vastuulla ja on hyvä niin( tuskin kukaan enään käyttää lankalinjaa).
Kas, minun elämästäni puuttuu sitten yksi aikakausi. Ennen moisia ei ollut ja senjälkeen ei ole tarvinnut tietää... :D
Oliko siellä jonkinlainen modulaattori, joka työnsi tiedon linjaan, ei kai se nyt voinut sitä piuhaa 'varata' omin nokkinensa?
-
Sähkönluentamodeeme jahan on firmojen sähkökeskukset pullollansa...varma an vieläkin.
Useita mennyt mykäksi, kun yritys siirtynyt mobiiliaikakauteen ja vanha kiinteän verkon vaihde kannettu kaatopaikalle. Sitten on huomattu, että vaihteen alaliittymä oli sähkönluentamodeemi lla. Samoin käynyt useille hissipuhelimille, kylmävalvonnoille, yms.
Ja jopa joskus hälytysliittymille.