Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: matson1 - 21.01.2015 kello on 14:12

Otsikko: Ei Kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: matson1 - 21.01.2015 kello on 14:12
Tervehys

Kabe talviautona on ihan jees, mutta ihmetellä pitää kun ei ole voitu noihin vesiputkiin laittaa päälle tuota solumuovi putkea.
Täällä on nyt peukkunut tuo pakkanen tuossa -25-30 välillä ja hieman meinaa tuo lämminvesiputki jäätyä, tosin vain pieneltä matkaa. Tutkailin asiaa ja vaikkakin vesijohdot kulkevat patterin alapuolella, noin 30cm patterista, niin takakulmassa on kohta josta putki meinaa jäätyä. Eilen illalla sain tuon jäätymiskohdan paikallistettua ja laitoin putken ympärille tuota solumuovi putkea, vaikkakin piti ahtaassa tilassa ährätä niin sain paikalleen, ja yöllä oli -30 pakkasta ja aamulla testasin niin hyvin tuli vesi.
Ihmetystä herättääkin että miksi tehtaalla jo valmistusvaiheessa ei noita eristeitä putkenympärille voi laittaa.
Onko jollakin yhteyksiä esim edustajaan jonka kautta viesti menisi eteenpäin.
No plussana kuitenkin sen verran että kyllä auto on lämmin vaikkakin paukkupakkaset kolkuttelee, tässäpäs rehellisiä mielipiteitä autosta.
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: rantaesa - 21.01.2015 kello on 15:09
Ihan uteliaisuuttani kysyn minkäkokoinen kabe ja paljonko vaatii  lämmitysenergiaa tuollaisessa -30c paukkupakkasessa ? Kabehan on talviautojen aatelia.
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: matson1 - 21.01.2015 kello on 15:59
Saapi toki kysyä.....eli auto on vm 09 3.0 litran kone ja automaatti, malli on 750l.
Kovalla pakkasella eli -25 ja siitä kylmemmäksi kaasu pullo näyttäisi riittävän n. 3vrk.
Kyllä se paikkaansa näköjään pitää että talvilämmin on, tuo ohjaamo on karvan verran kylmempi mutta ei niin kylmä että aiheuttaisi toimenpiteitä, ohjaamoon on saatavilla nestekiertonen matto jälkiasennuksena jos sellaisen haluaa.
Muuten auto on kyllä tasaisenlämmin ja ei ole ns. Kylmiä kohtia. Kaikki tuntuu toimivan vaikka on paukkupakkaset, tosin pikkusen tuon vesiletkun kanssa joutui tekemään töitä......no nyt se on huolesta pois.
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: Alan - 21.01.2015 kello on 17:02
Älysinkö oikein, että putki kulkee sisätiloissa? Eli pakkanen pääsee pirttiin asti, vai onko kaksoispohja tms. ratkaisu? Ilmeisesti kovin korkeaa sisälämpötilaa et ole pitänyt?

Minkälaisessa paikassa tuo jäätymiselle herkkä putken kohta tarkkaan ottaen on, takatallissako?

Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: matson1 - 21.01.2015 kello on 17:54
Se o moro

Eli tuo putki kulkee auton sisäseinustaa ja tuo jäätymiskohta on auton perä kulmassa jossa putki tekee käännöksen, tässä ei ole kaksoispohjaa. Osasinkohan selostaa .......
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 21.01.2015 kello on 18:02
Se o moro

Eli tuo putki kulkee auton sisäseinustaa ja tuo jäätymiskohta on auton perä kulmassa jossa putki tekee käännöksen, tässä ei ole kaksoispohjaa. Osasinkohan selostaa .......
Aika jännä ilmiö,kun kuitenkin putket kulkee sisällä :( Hyvä,kun huomasit ajoissa Thumb
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: vaanari61 - 21.01.2015 kello on 18:20
Dollanenko ?

http://www.nettikaravaani.com/kabe/travel-master-750-l/1419346

Kaben ohjekirjan mukaan noita nesteputkia lattialämmityksessä ei ole seinänvieressä, abouttiaralla sellaset 30 cm seinästä ( arvio suurpiirteisestä kuvasta ) jolloin ymmärrettävää että nurkat on kylmät. 

Nuot lattialämpöputket on laitettu pellissä olevaan uraan jotta pelti jakaisi lämpöä isommalle alueelle, näin on annettu ymmärtää . . .
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: K.E.V - 21.01.2015 kello on 18:23
Vuonna keppijakivi kun meillä oli Astro vaunu. Kolomenkybän pakkasessa yritti jäätää kylmävesiletkun yön aikana kasettivessan luukun luota. Päivällä ei ongelmaa kun vettä käytettiin. Muuten se oli lämmin, tietenkin lattialämmitys olisi ollut vesikiertoisena jees. Kaikkea ei voi saada.
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: matson1 - 21.01.2015 kello on 19:01
Dollanenko ?

http://www.nettikaravaani.com/kabe/travel-master-750-l/1419346

Kaben ohjekirjan mukaan noita nesteputkia lattialämmityksessä ei ole seinänvieressä, abouttiaralla sellaset 30 cm seinästä ( arvio suurpiirteisestä kuvasta ) jolloin ymmärrettävää että nurkat on kylmät. 

Nuot lattialämpöputket on laitettu pellissä olevaan uraan jotta pelti jakaisi lämpöä isommalle alueelle, näin on annettu ymmärtää . . .

Jep just tuollainen, nesteputket on lattiassa ja sitten vielä seinissä kiertää nestepatterit.
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: matson1 - 21.01.2015 kello on 19:02
Koitan vielä tarkentaa, eli putket tuolla perässä kulkee ikäänkuin kotelossa jossa patterit on ylhäällä ja vesiputket alhaalla, jos nuo putket olis vedetty pattereiden yläpuolelle, niin ongelmaa ei olisi.
Tuo putki on jäätynyt silloin kun olen lähtenyt aamulla töihin ja  laskenut lämmöt 7 asteeseen, olen pois 24h siis töissä. Tuota jäätymistä esiinty kun pakkasta oli yli -20.
No huommenna taas töihin ja tuun autolle pe klo 14 aikoihin joten katotaan onko minun korjaus onnistunut....
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: Alan - 21.01.2015 kello on 19:04
Se o moro

Eli tuo putki kulkee auton sisäseinustaa ja tuo jäätymiskohta on auton perä kulmassa jossa putki tekee käännöksen, tässä ei ole kaksoispohjaa. Osasinkohan selostaa .......

Jep, nyt selkesi. Eihän se lämpötilaero iso ole, kun 7 asteeseen laskit.  :)

Se vielä uteloitti, että onko siinä luukkua tai jotain kylmäsiltaa lähellä? Hymerissä luukun kehys on melko viileä pakkasella.
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: matson1 - 21.01.2015 kello on 19:28
On tuo takaluukku lähellä, no eristeet laitettu ja ootellaan mitäs se sanoo nyt.......jäätyykö vai ei..
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: vaanari61 - 21.01.2015 kello on 19:32
---- kotelossa jossa patterit on ylhäällä ja vesiputket alhaalla,---- jos nuo putket olis vedetty pattereiden yläpuolelle

Todennäköisesti vesiputket on asennettu erilleen lämpöputkista jotta käyttövesi ei olisi 40 asteista hanasta tullessaan, ( Käyttöveden mahdollinen lämpötila riippuisi kuinka likellä/kosketuksissa käyttövesiputki olisi lämpöputkesta )

Eikö tuo ole jo riskaapelia touhua pitää vedet järjestelmässä ja antaa kaluston olla lämmittämättä ?  Hanat on yksi arkapaikka pakkaselle . . .

Vai onko lämpö pois päältä noin pitkiä aikoja ja vedet "sisällä" ?
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: matson1 - 21.01.2015 kello on 19:50
Todennäköisesti vesiputket on asennettu erilleen lämpöputkista jotta käyttövesi ei olisi 40 asteista hanasta tullessaan, ( Käyttöveden mahdollinen lämpötila riippuisi kuinka likellä/kosketuksissa käyttövesiputki olisi lämpöputkesta )

Eikö tuo ole jo riskaapelia touhua pitää vedet järjestelmässä ja antaa kaluston olla lämmittämättä ?  Hanat on yksi arkapaikka pakkaselle . . .

Vai onko lämpö pois päältä noin pitkiä aikoja ja vedet "sisällä" ?

Moro mulla on autossa lämmöt päällä kokoajan +21, paitsi kun menen töihin pudotan lämmöt + 7-10asteeseen.
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: vaanari61 - 21.01.2015 kello on 20:03
Voi olla hyvinki mahdollista että tuo eristäminen ei vaikuta asiaan sillä se massa joka tuossa vesiputkessa veden kera on, on niiin niin pieni.

Ainut jos lämpöä johtuu vettämyöden niin eristys "pelastaa" tilanteen mutta ei kuitenkaan pitkäksi aikaa jos kylmää piisaa edelleen  . . .

Se voi olla parempi konsti että otat vesiputken kokonaan esiin jotta se on siinä samassa +7 asteen lämmössä eikä piilossa kiinni kylmää seinää vasten . . .

Pähkäilyjä kokemusten perusteella . . .
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 21.01.2015 kello on 20:41
Jos lämmöt on laskettu kulkimessa termostaatin mittauspisteessä 7:n asteeseen. Lämmöt seinän vieressä, missä putket kulkevat, on pakkasen puolella.  :)
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: matson1 - 21.01.2015 kello on 20:48
Näin voi olla, mutta katsotaan tuossa perjantaina, aamulla lähen ja lämmöt pudotan 10 asteeseen....
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: Hauho - 21.01.2015 kello on 20:58
Pohdiskelin tuota omani osalta ja mieleen tuli takakulmani kaasukotelo joka on lämmittämätön.  Eli sinne lämpöä menee 10-12 mm:n vaneriseinän läpi auton sisätilasta.  Kaasukotelon ovihan on tietenkin eristetty, mutta "lämmittämätöntä"  tilaa yli puoli kuutiota. 
Tuolla vaneriseinällä kai saadaan koteloon sen verran lämmintä että kaasuuntuu hyvin myös kovemmilla pakkasilla.
Vaikka talvilämmin auto niin mikähän on sen putken lämpötila kun termostaatin anturi säätelee sisälämpötilaa esim. ko 7 asteeseen.  Onko putki lähellä nollaa jo?
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 21.01.2015 kello on 21:04
Minulla Fiilisvanhuksessa on lämmöt seisonnassa säädetty, niin että pöydällä lämpömittari näyttää 8 tai 9 astetta. Ei ole vesi putkissa jäätynyt. Kop, kop.  :)
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: matson1 - 21.01.2015 kello on 21:08
Kyllä se varmaan hieman pakkasen puolella on käyny koska jäätynyt, nyt laitettu eristys putken ympärille ja tehostettu sen tilan lämpöä laittamalla patterin yläpuolella olevia reikiä tukkoon ( pahvin pala päälle ).
Nuo tukitut reijät ovat sängyn päädyssä.......josp as se lämmin ilma pysyisi paremmin siellä missä putket on...
Otsikko: Vs: ei kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: Vesseli - 21.01.2015 kello on 23:24
Mulla KABE:ssa vesi tulee, mutta ei mene.
WC:n altaasta vei tulee pakkasella keittiön
altaaseen. Poistovesiletkun vieressä on saman
eristeen sisällä kuulemma lämmitysputki,
mutta on niin etäällä, että ei pysty lämmittämään.

Otsikko: Vs: Ei Kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: matson1 - 23.01.2015 kello on 15:07
Haloo vaan puhe oli palata asiaan perjantaina ja nyt sitten sanotaan miten kävi.
Eli lämmin putkihan ol jäässä eli eristys oli turhaa, no syykin ehkä selvisi eli ihmettelin useasti miksi suihkutilassa oleva kuivaus teanko on kylmä ja sitä pitää ilmata ennenkuin se lämpenee.
No tuossa tangon sisällä kiertää sama vesi kuin pattereissa ja tuossa paisunta säiliössä oli nestettä vähän ja se sieltä todennäköisest otti ilmaa mukaan ja tanko kun on korkealla niin sinne tuli ilmalukko ja silloin ei kiertänyt vesi tuolla patterissakaan joka on noiden vesiputkien lähellä.
Nestettä lisätty ja nyt tanko pysyy lämpimänä ja eristeet putken ympäriltä purettu joten seurataan nyt tilannetta ja tiedotetaan sitten lisää.......ps. lämminvesi putki nyt sulana ja toimii.
Otsikko: Vs: Ei Kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 23.01.2015 kello on 15:18
Ei auta se putkien eristäminen. Eriste on laitettava siihen mistä kylmä hohkaa. Jos putki jäätyy lattian ja seinän liittymän kohdasta, on eristettä laitettava siihen kulmaan. Monesti siinä kulmassa ei ole eristettä ollenkaan, vain eristämätön tukirakenne.   ::)
Otsikko: Vs: Ei Kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: matson1 - 24.01.2015 kello on 07:22
Huommenta päivä uusi eli lauantai ja vesi toimii yön jäleltä, eli eipä ole enää jäätynyt, kuivaus tankokin on lämmin eli ei ole ilmaa vetänyt. Tosin ulkona ei ole pakkasta kuin -15.
Otsikko: Vs: Ei Kabekaan ole täydellinen....
Kirjoitti: Hauho - 24.01.2015 kello on 11:54
Nyt kaikki tarkistamaan paisuntasäiliön nestepinta!
Ei mikään turha toimenpide.
Muistaakseni sinne vain vettä lisää koska jos nesteet vaihdettu ajallaan niin pakkaskestävyys on kohonnut
veden haihtuessa?