Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: JPS - 21.01.2015 kello on 11:38
-
Herätetäänpä keskustelua.
Mitenkä suhtaudutte matkailuautossa liikkumiseen ajon aikana.
Kaikki varmaan tietää että se ei ole sallittua mutta aika usein näkee tienpäällä että lapset touhuaa vapaana matkailuautossa tai repsikka touhuaa jotain ilmeisen tarpeellista.
Parhaissa tapauksissa muksut vilkuttavat tervehdyksen alkovin ikkunasta.
Kun itsellä oli auto tuli itsekin joskus touhuttua silloin tällöin,jostain syystä se auto herättää väärää turvallisuuden tunnetta.Joitakin vuosia sitten uutisissa oli juttua ikävästä onnettomuudesta jossa matkailuauto hajosi aivan päreiksi,tuli itsekin mietittyä miten tuommoiselle kävisi jos se menisi ympäri,veikkaan että melkoisia surmanloukkuja ovat.
Toinen asia mikä on aina mietityttänyt on istuma paikat asunto-osassa,miten voi olla että siinä on
pöytä suoraan istuimen edessä,melkoinen keskivartalo giljotiini.
Omat muksut köytin aina turvavöihin ja istuimiin,jos on kolmipistevyö kaikilla paikoilla niin ok mutta lannevyö ei kyllä kolarin sattuessa paljon auta,ainakin pää jysähtää pöytään ikävästi ellei se ole jo poistunut selkämenosuuntaan istuvan päälle.
Mielestäni asiasta ei ole paljon melua pidetty vaikka ehkä aihetta olisi,aina se kuitenkin jollakin omalle kohdalle sattuu,valitettavasti.
Alla olevassa videossa nokkakolari ja vielä suhteellisen alhaisella nopeudella ajassa 8:20-10:30
Jo tuossa nopeudessa asunto-osa liikkuu ohjaamon päälle niin ettei sieltä edes pääse pois esim tulipalon sattuessa.
Mitä sisällä pöytäpaikoilla ja alkovissa tapahtuu voi jokainen itse katsoa.
Mitä mieltä olette onko matkailuautojen kolari turvallisuuteen panostettu vai onko asenne tyyliin herran huomaan jos kolahtaa.
http://youtu.be/qmTCej6gfis
-
Ohhoh. Ahdasta tuli ruokapöydän ääressä. Ehkäpä
korirakenteita voisi jäykistää enemmänkin.
Ajellaan varovasti.
-
Herätetäänpä keskustelua.
Yllättävää. Näytti nimittäin siltä, että se nukkuja selvisi vähimmällä! :o Tosin, olen muistavinani Saksasta sellaisen uutisen, jossa todellisessa kolarissa nukkujia oli kaksi ja silloin kyllä molemmat lähtivät kuin hauki rannasta. Olihan siinä massaakin tuplasti.
Jäin tuossa kaipaamaan tarkempaa sisäkuvaa, eli mitä tapahtui matkustajille? Näytti että ainakin takamatkustajjien vyöt antoivat periksi vaikka kuinka paljon. Aikoinaan lantiovöillä tehdyssä testissä pöydästä irtosi kaksi 'kaunista' pään kokoista palaa mutta miten tässä kävi?
Mitä tapahtuisi esim nykyaikaiselle Hymerin korille?
-
Meillä pätee samat säännöt
kuin henkilöautossakin
kaikilla pitää olla turvavyöt päällä ja kiinni
ja jos haluaa wc niin sitten p-paikalle pysähdyksiin
ei matkan aikana hypitä mihinkään
eikä muutenkaan as.autossa pompita
vaan istutaan vaan nätisti
niin kuin henkilöautossakin :)
Tuolla espanjoollassa
sai kaverini muutama vuosi sitten 70 e sakon
kun oli tullut ajon aikan wc.tä
ja toki poliisit videoineet
että ei ollut turvavyö kiinni ::)
no ei ollut ehtinyt laittaa
mutta minkäs teet
ja maksu piti maksaa käteisellä
jotta näin se voi käydä suomessakin ???
-
Veikkaan että jos vauhtia lisättäisiin normaaliin nopeuteen puhumattakaan 100km/h niin alkovin tyyppi olisi ulostautunut ikkunan kautta ulos.
Näytti siltä että takamatkustajat luisuivat vöistä lattialle,jo jossain 60km/h vauhdissa tuo pöytä painaa satoja kiloja ja selkä menosuuntaan matkaajat saavat sen suoraan vatsaan/rintakehään,melkoiset sisäiset vammat odotettavissa,menosuunnassa istuville päävammat.
Pahoin pelkään että uusissakaan autoissa ei ole juuri paremmat oltavat muuten tulisi paino vastaan joka noissa on aina ollut ongelma.
Yritin hakea testiä jossa matkailuauto ajettaisiin ympäri mutta en onnistunut löytämään,enkä usko että yksikään valmistaja sellaista uskaltaisi tehdä.
Jos saisin valita jakkaran modernista henkilöautosta/matkailuautosta kolari tilanteessa niin valinta olisi aika selvä.
Pikkuisen kärjistetysti sanoisin että on jopa yllättävää ettei näiltä vaadita minkäänlaista kolari testiä kun kiinan autoteollisuuden tuotteiltakin vaaditaan ja lopputulos on lähes sama.
Kävisikö samalla lailla eli myynti loppuisi euroopassa.
-
Veikkaan että jos vauhtia lisättäisiin normaaliin nopeuteen puhumattakaan 100km/h niin alkovin tyyppi olisi ulostautunut ikkunan kautta ulos.
Hmm... Mikäli tuossa ei olisi ollut tuota ikkunaa alkovin etupuolella, niin näyttäisi olleen auton turvallisin paikka... vaikkakin luvaton paikka oleskella ajon aikana. Vähiten tulisi irtokamaa niskaan ja tasainen tausta selän takana. Tuollaisessa ikkunamallissa näyttäisi olevan viisainta nukkua housut jalassa. :laugh:
-
Pärekoreja nuo on oli rakenne mikä vaan. Peltikorisessa ehkä hiukan enemmän vahvuutta ja jäykkyyttä.
Lapsenlapset jos on kyydissä niin ehdottomasti turvaistuimissa ja kiinni ajon aikana.
Kahdestaan kun ollaan liikkeellä vaimon kanssa niin kyllä hän eväitä tai pureskeltavaa hakee takaa, puukkoja ei ajon aikana käytetä paitsi kuorimaveistä jos hedelmää on tarjolla.
Joskus olen autossa kun autossa huomannut köyttäneeni itseni, aika harvoin kuitenkin, ainakin jos itse tai vaimo ajaa, vieraitten kyytiin harvoin meen ja silloin se vyökin tulee herkemmin laitettua. Ja jos jälkikasvu kyydissä niin silloinkin se kiinnittyy herkemmin.
-
Nykysissä taitaa olla pikkaisen paremmin tuo takana istuvien penkin kiinitys ja runko tehty. Omassa ainakin on pään korkeuteen asti aika jytäkkä rautakehikko joka on rungossa kiinni. Mutta tuossa filmissähän juuri alusta runko on se joka antaa periksi aika pahasti.
Ja turvavyön käytöstä sen verran että aikanaa kun ensi kertaa riitti rahat uuden rekan vetäjän ostoon ( Volvo F 12),
niiin siinä oli turvavyöt ja niitä käytin. Aika usein kun aamulla tukholmasta lähti alas päin menemään kuuli lällärissä kavereilta kuittailu vyön käytöstä, mutta se verran oli jo siinä vaiheessaa iskostunut homma automaattiseksi ettei tullut mieleen jättää sitä pois.
Nämä belgian ihmiset on aika huonoja käyttämään vöitä ja usein näkee kun kolmi neli vuotias lapsi seisoo etupenkkijen välissä. Jonkun kerran koulun vanhempain illassa siitä puhuin, niin lähinnä ihmiset naureksi että ei niitä tässä kylällä tarvitse. Yleensä vastasin että onneksi myös hautuumaa on kylällä, niin ei tarvitse edes ruumis-autoa kuljettamiseen, aika hiljaiseksi menivät.
-
Joskus olen autossa kun autossa huomannut köyttäneeni itseni, aika harvoin kuitenkin, ainakin jos itse tai vaimo ajaa, vieraitten kyytiin harvoin meen ja silloin se vyökin tulee herkemmin laitettua. Ja jos jälkikasvu kyydissä niin silloinkin se kiinnittyy herkemmin.
SIIS MITÄ? VÄITÄTKÖ ETTET KÄYTÄ TURVAVYÖTÄ?? :o Hakeudu hoitoon. >:(
Niin kauan kuin turvavöitä on ollut olemassa, olen käyttänyt periaatetta, että jos auto liikkuu niin paljon, että jalka pitää nostaa kytkimeltä, vyö on kiinni.
-
SIIS MITÄ? VÄITÄTKÖ ETTET KÄYTÄ TURVAVYÖTÄ?? :o Hakeudu hoitoon. >:(
Ihan uteliaisuuttani kyselen, että miksi sillä sulle on niin suuri merkitys käyttääkö joku muu turvavyötä? Käytän kyllä itsekin, etten siksi kysele. Kai ne riskit jokainen tietää, ja itse valintansa tekee...
Minusta näyttää siltä että kun tuossa matkailuautossa matkakori irtoaa ja liikkuu metrin ohjaamon päälle kaikkine kaappeineen, pöytineen ja tavaroineen, niin ei siinä paljoa mahdollisuuksia ole kenelläkään sisälläolijalla. Jos se olisi vielä ollut jokin korkeampi este - siltapylväs tai vaikka rekka-auto - johon tuo törmäisi, niin olisi alkovikin painunut rusinaksi.
-
Laki vaatii vyön käyttöä Thumb Itse,kun alotin työt isolla kalustolla,niin siinäkin käytin vyötä,se on semmonen pakon omanen liike mikä pistää kokeilemaan onko vyötä ja onhan se turvallinen Thumb Se on järjen köyhyyttä jos ei vyötä käytä!
-
Tasa-arvoista, vähemmän turvallista, taitavemman kyydissä, ammattikuski jne..
Minkähän takia eräiltä ajoneuvoilta on takamatkustajat vapautettu vöiden käytöstä (ei vöitä) - vastaava auto eri vuosimallia, vyöt ja niiden käyttö pakollista ..
Sama kuljettaja ajaa taksia tai "siviiliautoa" - tarviii/ei käyttää vyötä..
Jonkun jonka "sormi joka osoittaa - hyi-hyi" - saattaa päissään aivan sujuvasti taksin takapenkillä olla vyötön ..
Tai varsinainen kummajaisuus; kauko- tai tilausvuoron linja-autossa WC - eihän sitä saa käyttää ajonaikana eli käytännössä ei koskaan ..
tai paikallisliikenteen vuorolla saa jopa seistä tai kävellä 80km/h vauhdissa...
Ei laki aukoton tai täydellinen ole - saa ajatella myös itse..
-
Tuossa filmissä nopeus oli vain 45km/h eli taajamassakin ajellaan usein kovempaa.
-
Toisaalta törmäysenergian määrä harvemmin on peräisin betoniseen siltapilariin töräämisestä, vaan jostain kimmoisammasta.
Taajamanopeuksilla erityisesti, mutta myös maantiellä, jos kuljettalla yhtään ajatusta ajaessaan on mukana, niin kerkeää jarrutuksella leikkaamaan törmäysnopeutta alemmaksi.
Tietty, jos liikkuu riskirajalla jatkuvasti, niin lipsahtaa tai sattuu olemaan väärään-aikaan-väärässä-paikassa..
-
Aika paljon pitää nopeutta leikata, että 90km/h ei aiheuta vakavia seurauksia. Olipa sitten vastassa sähköpylväs taikka 100km/h vastaan tuleva auto.
-
Aika paljon pitää nopeutta leikata, että 90km/h ei aiheuta vakavia seurauksia. Olipa sitten vastassa sähköpylväs taikka 100km/h vastaan tuleva auto.
Törmäyksestä on aina vakavia seurauksia. Esim. jos ei kätä turvavyötä, kuolettavia vammoja voi saada jo 8km/h nopeudessa.
Törmäys pylvääseen, tai vastaantulijaan on sitten kovasti monimutkainen juttu. Onneksi tällainen törmäys on harvoin täysin kohtisuora, jolloin energiaa purkautuu muuhun liikkeeseen. Koppi kyllä menee lunastukseen.
-
Aika paljon pitää nopeutta leikata, että 90km/h ei aiheuta vakavia seurauksia. Olipa sitten vastassa sähköpylväs taikka 100km/h vastaan tuleva auto.
Sellaista henkilöautoakaan ei taida olla vielä keksittykään, jolla rekan keulaan ajetaan elokuvatyyliin "..sitten kömmitää romusta ulos, pölyjen ravistus ja juoksuun.." :'(
Mistähän löytyis törmäysvideo, jossa 1.5-2tn "jäähalliperässä" ajetaan hlöautolla viittäkymppiä betonibunkkeriin / -seinään. Takakontissa leiriromut, grilli ja kovapuu pihakalusteet.. Jotain videoo olen nähnyt kuinka sitomattomat lasketteluvehkeet tulevat takapenkin selkänojan kanssa tuulilasiin.. ??? Maantienopeudesta äkkipysäys taitaa olla kaikilla peleillä vaarallista ihmiskropalle. Ja tieliikenteeseen sisältyy aina riskinsä, eteenkin jos kohtaavaa liikennettä..
Näistä m-autoista juurikin dineten pöytälevy on aika giljotiin varsinkin, jos se mennään vaihtamaan kevyestä kennolevystä 3x painavempaa kuitu- tai vanerilevyyn. Mitään painavaakaan ei pitäisi yläkaappeihin hillota (kirjoja, tölkkejä, purkkeja jne..). Vaikuttavat painopisteeseen->ajettavuuteen. Jo ihan väistötilanteissa voi kaikki irtotavara kaapeissa (mitä enempi massaa, sitä suurempi liikemäärä) aiheuttaa loukkaantumisia asunto-osan matkustajille - saati törmäys tai ympäriajo..
-
Sellaista henkilöautoakaan ei taida olla vielä keksittykään, jolla rekan keulaan ajetaan elokuvatyyliin "..sitten kömmitää romusta ulos, pölyjen ravistus ja juoksuun.." :'(
Maantienopeudesta äkkipysäys taitaa olla kaikilla peleillä vaarallista ihmiskropalle. Ja tieliikenteeseen sisältyy aina riskinsä, eteenkin jos kohtaavaa liikennettä..
Tuota minäkin aloin miettimään tuon ylemmän pätkän luettuani. Ei lie mahdollista keksiä autoa jossa selviää rekan keulaan törmäyksestä, sillä vaikka auto säilyisi täysin ehjänä tai pomppaisi kumipallon lailla pois, lienee se äkkinäinen liikemäärän muutos liikaa matkustajana olevalle ihmiselle.
-
Tuota minäkin aloin miettimään tuon ylemmän pätkän luettuani. Ei lie mahdollista keksiä autoa jossa selviää rekan keulaan törmäyksestä, sillä vaikka auto säilyisi täysin ehjänä tai pomppaisi kumipallon lailla pois, lienee se äkkinäinen liikemäärän muutos liikaa matkustajana olevalle ihmiselle.
Minua lähinnä arveluttaa sivutörmäys. Keula on normaali tehdastekoinen, mutta mikä siinä kehikossa suojaa sivutörmäykseltä. Esimerkiksi auton lähtiessä liukuun kylkimyyryyn, tai pyörähtäessä ojaan.
-
Tuossa on hieman juttua matkailuajoneuvojen turvallisuudesta.
http://www.procarseatsafety.com/recreation-vehicles-rv.html
Tuossa Hymerin testipätkä.
https://www.youtube.com/watch?v=opR8f_-Pp8o
Tuossa vähän lisää.
https://www.youtube.com/watch?v=LLh6IV7RhEs
-
Kohdasta 11:00 eteenpäin lienee tuossa alemmassa videossa tärkein.
Ei voi muuta sanoa kuin huh huh ja turvallista matkaa. Thumbd
-
Kohdasta 11:00 eteenpäin lienee tuossa alemmassa videossa tärkein.
Ei voi muuta sanoa kuin huh huh ja turvallista matkaa. Thumbd
Niinpä...
Tuon sivukestävyyden vuoksi usein vaistomaisesti hakeudun linja-autossakin taka-akselin kohdalle istumaan.
-
Meillä linja-auto ja kaikki istuu penkeillä turvavöissä eikä kukaan hortoile kyllä matkailutiloissa ajossa.
-
Sellaista henkilöautoakaan ei taida olla vielä keksittykään, jolla rekan keulaan ajetaan elokuvatyyliin "..sitten kömmitää romusta ulos, pölyjen ravistus ja juoksuun.." :'(
Ei varmasti ole keksitty,eikä ole keksitty semmoista rekkaakaan jolla voi törmätä vertaisensa kanssa.
Näitä onnettomuuksia valitettavasti kuitenkin sattuu vuosittain kuten jo topicin avausviestissä kerroin,matkailuauto valitettavasti luo monella turvallisuuden tunteen kokonsa takia vaikka totuus on ihan jotain muuta ja sen todistaa joka kesäinen ilmiö jonka jokainen on varmasti nähnyt,eli siellä asunto-osassa vaeltelijat ja ikkunoista vilkuttelevat lapset.
Kuitenkin totuus taitaa olla että siellä ollaan tosipaikan tullessa turvattomampia kuin henkilöautossa.
Hyvä että keskustelua on herännyt ja toivottavasti joku on saanut jopa ns Ahaa elämyksen ja korjaa totuttuja tapojaan asian suhteen.
Vaikka kaikki ollaan niitä hyviä kuskeja joille ei vahinkoja satu ;) niin aina on mahdollista että se vastaantulija on se joka mokaa.
Aina ei onnettomuutta voi välttää mutta mahdollisuudet selvitä paranee kun toimitaan oikein.
Loppuun vielä linkki onnettomuuten jossa lopputulos on se surullisin.
http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/2007/d52007y_tutkintaselostus/d52007y_tutkintaselostus.pdf
-
Meni näköjään lainauksella koko teksti mutta menköön,lukekaa tarkasti tutkijalautakunnan raportti asunto-osan turvallisuudesta.
Turvallisia kilometrejä kaikille,vöissä.
-
Tuossa Hymerin testipätkä.
Tarkottikohan tuo, että kori todella on perinteistä lujempi? Pysyi kasassa, eikä tullu kaapit kuskin niskaan.
-
Tarkottikohan tuo, että kori todella on perinteistä lujempi? Pysyi kasassa, eikä tullu kaapit kuskin niskaan.
Veikkaan itse että siinä kiilotetaan näennäistä kolariturvallisuutt a vauhtia ei varmasti ole juuri mitään. 60km/h ku vetäis seinään niin ei paljoa jää jäljelle kun on massaa vauhdissa.
-
Tässä yksi pakutesti. Kantsii muistaa että irtonainen liikkuu.
https://www.youtube.com/watch?v=Z5J16pLeVYw
Kaikki ne hajoaa. Oli auto millanen hyvänsä.
Tällaiset ehkä tänä päivänä eniten hirvittää. Yhdistelmälla perusauto+ rajumpi nopeus+ törmäys.
https://www.youtube.com/watch?v=cr5wE0NVUw8
-
Tuossa topicin aloituksen videossa itseäni varsin suuresti :o tuo asuntovaunun käytös. Tottahan toki se perään tulija tekee vaunuun oman oviaukkonsa, tuollainen vaneripalanen mitään pidättele. Mutta että vaunun aisa rupeaa tapailemaan kuskin takaraivoa, niin se laittaa kyllä jo "hieman" ajattelemaan, veturissa kun aika usein on myös siellä takajakkaralla matkustavia kyydissä :-X
Mutta mitä tulee as.autoon, niin meillä on asiaa edes hieman huomioitu, liikkuminen minimissään ja aina vöissä kiinni jos suinkin mahdollista kun liikenteessä ollaan. Samaten tavarat on tuettu nimenomaan etureunastaan, jolloin nekään eivät pääse "ottamaan vauhtia" tuota etureunaa vasten paiskautuessaan = tod.näk. pysyvät edes hiukan paremmin paikoillaan. Mutta eihän sitä aina ihan kaikkeen voi ennakoivalla liikennesilmälläänk ään varautua ja jos sen vimosen menolipun on sitten määrä napsahtaa, niin sehän napsahtaa ja sille mitään voi :-\