Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: rantaesa - 15.01.2015 kello on 08:44
-
Mitenkäs arvon hymeristit oletteko fiksanneet eli lisäeristäneet autonne etupäätä ? Kori on muuten hyvin eristetty mutta tuo etupää kävi viileäksi lapissa -30c pakkasessa yöpyessä , ilman etupenkkien välissä olevaa pikku sähköpatteria truma olis huutanu täydellä teholla . Olen itse eristänyt kaasupullokotelon ja kattoikkunassa on finfoam levy +kattoluukuissa solumuovia sen verhon alla , ei kuitenkaan estä ilmanvaihtoa. Truman pienempi teho riitti -18c asti jonka jälkeen kytki lisätehoa päälle. Pidän tätä aika hyvänä tuloksena kun kyseessä on integroitu auto. Nyt olis suunnitelmissa hankkia solumuovia ja laittaa se lattiaan sekä purkaa kojelaudan alaosaa senverran että pääsee laittamaan sinnekin rintapeltiin mahdollisimman ylös asti eristettä . Hiljenis samalla tuo ajomelukin.
-
Mitenkäs arvon hymeristit oletteko fiksanneet eli lisäeristäneet autonne etupäätä ? Kori on muuten hyvin eristetty mutta tuo etupää kävi viileäksi lapissa -30c pakkasessa yöpyessä , ilman etupenkkien välissä olevaa pikku sähköpatteria truma olis huutanu täydellä teholla . Olen itse eristänyt kaasupullokotelon ja kattoikkunassa on finfoam levy +kattoluukuissa solumuovia sen verhon alla , ei kuitenkaan estä ilmanvaihtoa. Truman pienempi teho riitti -18c asti jonka jälkeen kytki lisätehoa päälle. Pidän tätä aika hyvänä tuloksena kun kyseessä on integroitu auto. Nyt olis suunnitelmissa hankkia solumuovia ja laittaa se lattiaan sekä purkaa kojelaudan alaosaa senverran että pääsee laittamaan sinnekin rintapeltiin mahdollisimman ylös asti eristettä . Hiljenis samalla tuo ajomelukin.
Muistaakseni uretaani vaahtoa on palon kestävänä, entäs jos sitä rakoihin ja aukkoihin. :)
-
En usko että sieltä aukkoja löytyy , luulisin että paljasta peltiä tai ohkaista eristettä. Tuo solumuovi on hyvä eriste jos paljasta peltiä löytyy, sen kun liimalla laittaa niin ei tule kondessiongelmiakaa n. Onhan siellä polkimet ja muut läpiviennit jotka johtaa kylmää sisälle eikä niitä saa täydellisesti eristettyä mutta parannettua kumminkin . Ja onhan tuo solumuovi mukavan pehmeä jalankin alla, muistaakseni 6mm menee vielä hymerin oman mattosarjan kanssa niin että roskis ja jääkaapin ovi aukeaa, ohjaamon lattiaan voi laittaa sitten enemmänkin
-
Mitenkäs arvon hymeristit oletteko fiksanneet eli lisäeristäneet autonne etupäätä ? Kori on muuten hyvin eristetty mutta tuo etupää kävi viileäksi lapissa -30c pakkasessa yöpyessä , ilman etupenkkien välissä olevaa pikku sähköpatteria truma olis huutanu täydellä teholla .
En tiedä onko näissä eroja uudempiin ja Starline malleihin. Meillä on keula pysynyt lämpimänä Lapissakin, mutta minulla näyttää olevan kaasupullokotelo eristetty jo tehtaalta. Keulassa on myös tuplalasit ja alkuperäinen lasien lämpöpeite ulkopuolelle joka istuu aika tiiviisti laseille.
Onko sinulla se alkuperäinen keulan truma (E2400) lämmityämässä keulaa? Lisäeristin sen putket konetilasta, ehkä hieman lisäsi lämmitystehoa ja vaimensi loputkin moottorin äänistä.
-
Muistaakseni uretaani vaahtoa on palon kestävänä, entäs jos sitä rakoihin ja aukkoihin. :)
Mitään uretaania en suosittele käytettämän, on se vaan tosi kettumaista kaivaa pois jos se päivä koittaa ja yleensä sekin päivä koittavi. Solukumi on erittäin tehokas ja vettymätön eriste. Vettymätön näissä "karavan" olosuhteissa, on olosuhteita joissa solukumikin vettyy. . .
Jos solukumia levynä asentaa, minä suosittelen ilman liimaa olevaa mattoa, liimaa sen eristeliimalla niin saa lujemmanpidon matolle ja maton vaivattomammasti paikoilleen, varsinkin kun on kyseessä muotoillut levyn palaset.
Mikä paloluokka eristeellä pitää tuolla "konehuoneen" lähistöllä oleman ?
Jos ei kummosempi kuin : Paloluokka: BL-s3, d0 niin tuo alla oleva käy . . .
http://www.taloteknikko.fi/product/198/solukumilevy-ilman-liimapintaa-1999
http://www.taloteknikko.fi/product/199/itseliimautuva-solukumilevy-1399e
-------------
Älkää tehkö omia virityksiä ja teippauksia matkailu välineenne kattosaumoihin . koska se on merkki ainakin ostajalle että jokin on pielessä. Ainakin se vaatii katkemattoman listan tarkastuksista. ja niitä löytyy vähän.
Määränsä se on jäärälläkin, jokainen teipakkoon vermeitään ihan miten tykkää . . . Ei kaikki ole vaihtamassa kulkinetta joka toinen / kolmasvuosi, sen takia yritetään tahdä voitava mitä kotikonstein on tehtävissä. Ja nuo teipit saa pois jos on tarvetta ja piste.
Lisätty linkki ja pätkä tekstiä.
-
Uretaani vaahto on hyvä niihin rakoihin joihin ei muuten pääse. Pitkä suutinputki, sillä on nätti laittaa vaahtoa ahtaisiin paikkoihin.
Ja palo luokka siksi että, on tavallinen vaahto ja vaahto joka pitää sisällään jonkunmoisen paloluokan. Sitten mieluummin paloluokkaista. Thumb
Tottakai tämä meni pois aiheesta, Hymerin koristelistat. Mutta minä en aloittanut. ;D
-
En tiedä onko näissä eroja uudempiin ja Starline malleihin. Meillä on keula pysynyt lämpimänä Lapissakin, mutta minulla näyttää olevan kaasupullokotelo eristetty jo tehtaalta. Keulassa on myös tuplalasit ja alkuperäinen lasien lämpöpeite ulkopuolelle joka istuu aika tiiviisti laseille.
Onko sinulla se alkuperäinen keulan truma (E2400) lämmityämässä keulaa? Lisäeristin sen putket konetilasta, ehkä hieman lisäsi lämmitystehoa ja vaimensi loputkin moottorin äänistä.
Minulla on karvalakkimalli hiivatin alustalla , ei siinä keulassa trumaa ole . On senkin asentaminen käynyt mielessä mutta kokeillaan ensin parantaa eristystä. Tuplalasit on paitsi siinä kuskin oven sähköikkunassa. Tuulilasille on peite mutta se taitaa olla ns syksymallia kun on aika ohkainen. Nyt on ostettu kunnon rulla 6mm solumuovia ja vkl eristys alkais.
-
Tuplalasit on paitsi siinä kuskin oven sähköikkunassa. ------------- Nyt on ostettu kunnon rulla 6mm solumuovia ja vkl eristys alkais.
1. Mitä olet mieltä kuljettajan ovesta ?
2. Käytätkö sitä ?
3. Pärjäisitkö ilman kuljettajan ovea ?
Oma vastaukseni noihin kysymyksiin on: 1. Turhake 2.Hyvin harvoin, yleensä vain huoltiksella tankatessa, ei muulloin. 3. hyvin pärjäisi ilman kuljettajan ovea.
Auto olisi huomattavasti paremmin eristetty jos tuota ovea ei olisi, astin kolo on kylmä lokero, ei ole juurikaan eristetty. Ilman ovea sivulasi olisi tuplasinen kummaltakinpuolelta, niin kuljettajan kuin "vänkärinki" puolelta. Huurtuminen olisi huomattavasti vähempää.
---------
Solumuovia ja 6mm ? Montako kerrosta ajattelit laittaa ? 19mm solukumi antaa jo todella hyvän eristyksen ja se on helppoa käsitellä/liimata. Tai sitten 2x13mm . . .
-
1. Mitä olet mieltä kuljettajan ovesta ?
2. Käytätkö sitä ?
3. Pärjäisitkö ilman kuljettajan ovea ?
Oma vastaukseni noihin kysymyksiin on: 1. Turhake 2.Hyvin harvoin, yleensä vain huoltiksella tankatessa, ei muulloin. 3. hyvin pärjäisi ilman kuljettajan ovea.
Auto olisi huomattavasti paremmin eristetty jos tuota ovea ei olisi, astin kolo on kylmä lokero, ei ole juurikaan eristetty. Ilman ovea sivulasi olisi tuplasinen kummaltakinpuolelta, niin kuljettajan kuin "vänkärinki" puolelta. Huurtuminen olisi huomattavasti vähempää.
---------
Solumuovia ja 6mm ? Montako kerrosta ajattelit laittaa ? 19mm solukumi antaa jo todella hyvän eristyksen ja se on helppoa käsitellä/liimata. Tai sitten 2x13mm . . .
Käytän kyllä kuskin ovea mutta kyllähän asia on niin että se on se iso tekijä joka viilentää auton etupäätä , jos uutta autoa tilaisin niin tuskin sitä siihen ruksaisin. Kalliskin on mokoma. Tuon 6mm solumuovi sentakia ettei roskiksen ja jääkaapin oven alle paksumpaa mahdu. Nyt on vkl painittu auton etupään kanssa ja eipä tuo ihme jos vähän viileää kovalla pakkasella pukkaa, siellähän oli paljasta peltiä näkyvissä , mm iskunvaimentimien yläpäissä . Ei ihme että etupenkkien välistä lattia oli viileä , siinä on ohkaisen maton alla iso peltilevy ohjaamon ja asunto-osan liitoksessa. Laiton ohjaamon lattiaan 3 kerrosta solumuovia ja asunto-osassa on se 6mm joka tuntuu mukavan pehmeältä jalan alla . Tuo kuskin oven astinlaatikko on ongelma, siinä ei ole eristystä , pelkkä muovilaatikko ja se meni pakkasella jäähän. En tiedä kannattaako se irroittaa ja eristää altapäin vai pistänkö eristeen päälle. Yksi keino olis käyttää siinä irtonaista eristelevyä koska ei sitä ovea käytetä kun lasin peite on paikallaan. Seuraavaksi kokeilen käyttää tuota 6mm solumuovia tuulilasin peitteen alla , se kun on tosi ohkainen malli, luulis että eristys paranee huomattavasti kun sen lasia vasten laittaa ja peite päälle, ja jos oikein viitsis niin tekis palat sivulaseihinkin. Tuohon kuskin oven sähköikkunaan olen nähnyt fiksun ratkaisun , kaksi kiskoa kehykseen ja yläkautta pudotetaan siihen pleksi, siinä sulla on tuplalasi ja ei huurru , kesäksi sitten pois jos niin haluaa. Näin sitä taas harrastus vie mennessään , meinottelin tätä hymeriä ostaessani etten ala sitä rakentelemaan mutta eipä tästä malta näppejään irti pitää. Etupään laiton jälkeen on vuorossa asunto-osan ikkunat , mitä niille tekis että kylmän hohkaminen loppuisi, edelliseen autoon oli helppo tehdä tiiviit ikkunalevyt finfoamista mutta tähän ei onnistu kun tuo verhosysteemi on tielläja nuo ikkunan hakasetkin on erilaiset. Solumuovi lasia vasten voisi olla yksi keino mutta sisäpuolelta kun eristää niin ongelmaksi tulee ikkunan hikoilu jos siihen jää pienikin rako. Lasin rakenteen takia ulkopuolinen eristyspeitto ei onnistu. Pitäiskö sitten vaan jatkaa tuota sängyn alla olevaa lämpimän ilman putkea ja viedä se puhaltamaan lasin alle ? Sekään ei tosin ole paras ratkaisu kun tuo truma käy katkokäyntiä eli huilaa tovin ja siinä ehtii kylmää valua nukkujan niskaan. Lapissa -30c keleillä ratkaisin ongelman tilapäisesti laittamalla peitteen sisäpuolelle lasin päälle , oli kyllä melkoisesti sitten jäätä lasissa mutta loppuipas emännän narina kylmän hohkamisesta
-
Käytän kyllä kuskin ovea mutta kyllähän asia on niin että se on se iso tekijä joka viilentää auton etupäätä , jos uutta autoa tilaisin niin tuskin sitä siihen ruksaisin. Kalliskin on mokoma. Tuon 6mm solumuovi sentakia ettei roskiksen ja jääkaapin oven alle paksumpaa mahdu. Nyt on vkl painittu auton etupään kanssa ja eipä tuo ihme jos vähän viileää kovalla pakkasella pukkaa, siellähän oli paljasta peltiä näkyvissä , mm iskunvaimentimien yläpäissä . Ei ihme että etupenkkien välistä lattia oli viileä , siinä on ohkaisen maton alla iso peltilevy ohjaamon ja asunto-osan liitoksessa. Laiton ohjaamon lattiaan 3 kerrosta solumuovia ja asunto-osassa on se 6mm joka tuntuu mukavan pehmeältä jalan alla . Tuo kuskin oven astinlaatikko on ongelma, siinä ei ole eristystä , pelkkä muovilaatikko ja se meni pakkasella jäähän. En tiedä kannattaako se irroittaa ja eristää altapäin vai pistänkö eristeen päälle. Yksi keino olis käyttää siinä irtonaista eristelevyä koska ei sitä ovea käytetä kun lasin peite on paikallaan. Seuraavaksi kokeilen käyttää tuota 6mm solumuovia tuulilasin peitteen alla , se kun on tosi ohkainen malli, luulis että eristys paranee huomattavasti kun sen lasia vasten laittaa ja peite päälle, ja jos oikein viitsis niin tekis palat sivulaseihinkin. Tuohon kuskin oven sähköikkunaan olen nähnyt fiksun ratkaisun , kaksi kiskoa kehykseen ja yläkautta pudotetaan siihen pleksi, siinä sulla on tuplalasi ja ei huurru , kesäksi sitten pois jos niin haluaa. Näin sitä taas harrastus vie mennessään , meinottelin tätä hymeriä ostaessani etten ala sitä rakentelemaan mutta eipä tästä malta näppejään irti pitää. Etupään laiton jälkeen on vuorossa asunto-osan ikkunat , mitä niille tekis että kylmän hohkaminen loppuisi, edelliseen autoon oli helppo tehdä tiiviit ikkunalevyt finfoamista mutta tähän ei onnistu kun tuo verhosysteemi on tielläja nuo ikkunan hakasetkin on erilaiset. Solumuovi lasia vasten voisi olla yksi keino mutta sisäpuolelta kun eristää niin ongelmaksi tulee ikkunan hikoilu jos siihen jää pienikin rako. Lasin rakenteen takia ulkopuolinen eristyspeitto ei onnistu. Pitäiskö sitten vaan jatkaa tuota sängyn alla olevaa lämpimän ilman putkea ja viedä se puhaltamaan lasin alle ? Sekään ei tosin ole paras ratkaisu kun tuo truma käy katkokäyntiä eli huilaa tovin ja siinä ehtii kylmää valua nukkujan niskaan. Lapissa -30c keleillä ratkaisin ongelman tilapäisesti laittamalla peitteen sisäpuolelle lasin päälle , oli kyllä melkoisesti sitten jäätä lasissa mutta loppuipas emännän narina kylmän hohkamisesta
Ikkunoiden kylmän hohkaminen johtuu siitä, että ikkunan sisäpinnassa oleva kylmä ilma valuu alas päin, joka tuntuu vedolta. Lämmitysilmaa on ikkunoiden alle saatava, kuten kotonakin. :)
-
Näinhän se on ja kyllä siihen hymerin takaikkunan alle saa suunnattua ilman mutta se on silloin tuo Truman katkokäynti ongelma. Tietysti kun ilma tarpeeksi kylmenee ja pannu käy kokoajan niin tätä kylmän valumista ei tapahdu. Mietin että silloin kun on sähkössä niin pieni patteri takatallissa korjaisi tilannetta. Olen nähnyt monen asentaneen pienet patterit sinne tavaratilaan ikkunoiden kohdalle. Nekin tarvis olla öljytäytteiset , luulisin että ovat turvallisemmat siellä tavaratilassa kuin läpivirtauspatterit .
-
Minulla ei ole tietoa Truman sielun elämästä. Että saako sen tehoa säädettyä, niin että se kävisi jatkuvasti. :)
-
Aika hankalaa on, jos sen haluaa käyvän kokoajan niin on käännettävä termostaattiin lisää asteita ja sitten onkin liian kuuma
-
Minulla ei ole tietoa Truman sielun elämästä. Että saako sen tehoa säädettyä, niin että se kävisi jatkuvasti. :)
Jos ei Trumakin ole jo väyläohjattu, niin silloin puhallinta voisi käpelöidä niin, että se jäisi aina pyörimään hiljaisella nopeudella....?
-
No joo , kohta tämän voi siirtää tuonne projektit-osastolle , aihe vaihtunut vesitiiviydestä lämmöneristykseen
-
No nyt on eristyskeskustelu erikseen, jatkakeepa tässä. Ja teipeistä omassa ketjussa, jos on tarpeen.
-
Joo näillä mennään. Mietin tuossa tuota ikkunoiden eristystä ja kerrankin lamppu syttyi , siihenhän voi asentaa muotoon leikatun 50mm paksun solukumin , tulee varmasti tiivis kun leikkaa sen vähän isommaksi kuin aukko on ja vesihöyrytkin se pitää pois lasista. Kesäksi sen nyppäsee kätevästi pois. Nyt eikun paikalliseen etolaan hyllyjä tonkimaan.
-
En tiedä missä hymerin lämmitin sijaitsee ja onko se kaksoispohjallinen. Jos on tuo mainio tila noille tekniikoille, niin sitä kautta kun vetää yhden lämpöputken sinne ovimonttuun niin tilanne korjautuu jo paljon.
Ja takatalliin voi kanssa vetää yhden 40 mm putken kiertämään vuoteen reunoja ja tekee siihen reikiä säännöllisin välein
Yleensä trumassa on muutenkin liian vähän putkia ja suuttimia käytössä ja putkiston patopaine vie osan tehosta pois.
Omassani olen vetänyt auton lämmityskanavaan yhden putken eikä lasi huuru tai hikoile pahemmin.
Alun perin oli jo molempien etupenkkien viereen tuotu noin 40 mm putket eli sitä ei tarvinnut tehdä.
Se tietysti auttaisi tilannetta paljon että edes puhallin pyörisi lämmittimessä pienimmällä nopeudella.
Olisin kiinnostunut siitä jos se onnistuu.
-
Mulla tuo hymeri ei ole kaksoispohjalla ja siihen ei tule eteen kuin yksi ilmasuutin kuskin penkin viereen ovimonttuun . lman sitä oven kohta olis tosi viileä. Olen kyllä miettinyt tuota putkien lisäämistä molempiin päihin , taakse tavaratilaan se on helppo juttu mutta eteen hankala ja mihinkään sitä ei saa piilotettua. Pitäis vetää se alakautta pohjan läpi niinkuin oli entisessä autossa.
-
1. Mitä olet mieltä kuljettajan ovesta ?
2. Käytätkö sitä ?
3. Pärjäisitkö ilman kuljettajan ovea ?
1. Erittäin tarpeellinen
2. Aina kun olen kuljettaja. Tai no..ehkä noin 90% poistumisista ja sisääntuloista tapahtuu kuljettajan ovesta.
3. Varmaan pärjäisin, mutta pärjäisin myös ilman lämmityslaitetta, ilman ajovaloja, ilman vasenta kättä...
-
Pitäis vetää se alakautta pohjan läpi niinkuin oli entisessä autossa....
Mahtanee mennä hukkaan tuolla tavalla lämpöä vaikka tekisi millaiset eristeet siihen putken ympärille. :-\
-
Millä ootte eristänyt putket?
-
Muistelen että siinä entisessä dethlefsissä oli vedetty lämpöputki alakautta toisen haitariputken sisällä vailla mitään eristettä, se lämmitti harmaavesisäiliötä. Jos itse laittaisin niin eristäisin solumuovilla riittävän paksusti.
-
Laitoin LMC:hen astinkotelon pohjalle 30 mm paksun uretaanieristelevyn ja päälle alumiinikyynel levystä uuden astinpohjan. En tiedä auttoiko lämpöön mutta ainakin sisälle tuleva ääni vaimeni huomattavasti.
-
kuskin penkin viereen ovimonttuun ----------------- ---------------- Pitäis vetää se alakautta pohjan läpi niinkuin oli entisessä autossa.
Laita kansi ovimontun päälle. Kannen alapintaan eriste. Kannen reunaan solukuminen tiivistenauha jolloin ovipinnan epätasaisuudet ei haittaa.
Alakautta vedettäessä solukumieriste kera alumiinikourun. Alumiinikouru suojaa loskalta / roiskeilta.
Ruma mutta lämmin . . . 9mm solumuovi, kummallakin puolella kestopeite . . . http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=kestopeite3x5
(http://karavaanari.org/kuvat/1421690861.jpg)
-
Joo tuo kansi ovimonttuun taitaa olla paras ratkaisu . Veistelen sen finfoam levystä. Sitten ei olis muuta jäljellä kuin tuo ikkunapropleemi. Tuo kuvan peite onkin parempi kuin omassani sillä tuo peittää näköjään konepellin yläsauman ja estää veden menon sinne. Minulla kävi kerran niin että pakkasten välissä kävi suojan puolella ja vesi valui siihen konepellin yläsaumaan jäätymään ja sitten olikin hiustenkuivaajalla sulatettava pitkään ennenkuin sai pellin auki.
-
No nyt on ovimontun kansi tehty finfoamista ja täytyy todeta että yllättävän paljon ajoäänet hiljeni, se tuo eristämätön muovilaatikko näköjään tuo rengasmelua sisälle kiitettävästi. Lämpötalouteen vaikutusta ei vielä tiedä
-
1. Mitä olet mieltä kuljettajan ovesta ?
2. Käytätkö sitä ?
3. Pärjäisitkö ilman kuljettajan ovea ?
Oma vastaukseni noihin kysymyksiin on: 1. Turhake 2.Hyvin harvoin, yleensä vain huoltiksella tankatessa, ei muulloin. 3. hyvin pärjäisi ilman kuljettajan ovea.
Auto olisi huomattavasti paremmin eristetty jos tuota ovea ei olisi, astin kolo on kylmä lokero, ei ole juurikaan eristetty. Ilman ovea sivulasi olisi tuplasinen kummaltakinpuolelta, niin kuljettajan kuin "vänkärinki" puolelta. Huurtuminen olisi huomattavasti vähempää.
En tähän aiemmin vastannut kun olin toisella mantereella ja ensin piti päästä kotiin varmistamaan oma muistikuvani.
Ehdottomasti olen kuskin oven kannalla. En halua talvella kulkea asunto-osan kautta lumisilla kengillä, kuskin ovesta tuo hoituu helpommin.
En tiedä kuinka muiden kulkineissa, mutta ainakin minun autossani kuskin oven sähkölasikin on tuplalasi kuten muutkin, eli ei tuo sikäli poikkea apukuskin ikkunasta.
-
Käytän kuskin ovea, ei kantaudu lumi ja ryönä sisälle niin helposti. Lämmöneristys puutteellinen ainakin Italian ihmeessä, yksinkertaiset liukulasit. Useampi ovi mistä voi yrittää sisälle;)
-
En halua talvella kulkea asunto-osan kautta lumisilla kengillä, kuskin ovesta tuo hoituu helpommin.
Lumisilla kengillä autonrattiin ?
Ulkokengät jätetään ovimatolle ja kuskin jalkatilassa on kuljettajan "lipposet" joita pidetään ainoastaan ajonaikana, ei edes sisätiloissa niillä kuljeta. Näin pysyy auto puhtaana. Kaik' mikä kengissä sisälle tulee, jää ovimatolle joka on "vohvelikuvioinen" kumimatto, juuri sopivan kokoinen kengille, ei juurikaan isompi mitä kengät tarvitsee ja mitä tarvitsee tilaa kenkien jalkaan laittamiseen.
Kuljettajan ovisyvennyksessä kesällä on "kroksit" satunnaista kuljettajan ovesta kulkua varten. Omistamassani autossa kun sattui tuo kuljettajan ovi olemaan, ilman kuljettajan ovea seuraavan laitan jos vain sellainen on tarjolla. Näillä tarpeilla mitä meillä on ei uuden auton hankinta ole järkevää jollei sitten Lotossa tärppää . . .
-
Näillä tervon opeilla menen minäkin ja jos seuraava on integroitu, niin ovea ei kuskille tule ja mitä suurempi kaksoispohja tila sen parempi.
-
kyllä kuskinovi pitää olla en ala hyppäämään ees taas sivuovesta esim leiriytyessä,ja lisäähän se muutoinkin turvallisuutta esim.kolarissa poistumistie,auto on integroitu hymer alden lämmitimellä 3.0ltr koneella.
-
kyllä kuskinovi pitää olla en ala hyppäämään ees taas sivuovesta esim leiriytyessä,ja lisäähän se muutoinkin turvallisuutta esim.kolarissa poistumistie,auto on integroitu hymer alden lämmitimellä 3.0ltr koneella.
Miten se moottorin koko ja lämmitin oveen vaikuttaa, no, intekroitu kylläkin. Monesti intekroidussa ovi on rimpula verrattuna pakettiauton peltiohjaamon oveen. ::) Minulla ei ole lotisevaa ja vetoista kuskin ovea. Sen verran pystyn vielä taivuttelemaan että tulen toimeen yhdellä ovella.
Jokkainen tyylillään. ;)
-
En ymmärrä miten tuo ovi on rimpula vs pakun ovi?
Oveni ei lotise eikä se ole vetoinen. Siinä on sama foam eristys kuin muuallakin autossa, lasi on tuplalasi eikä se vuoda muutenkaan mistään...
Myös se ovisyvennys on eristetty foamilla kuten muualtakin ja sinne on lämmitys järjestetty. Ko oven luokse tulee kolme lämmitysilmasuutint a Trumalta, tosin vain yhden niistä suuntaan siihen suuntaan.
Huomattavasti parempi kuin pakun kumiseva peltiovi.
-
kyllä kuskinovi pitää olla en ala hyppäämään ees taas sivuovesta esim leiriytyessä,ja lisäähän se muutoinkin turvallisuutta esim.kolarissa poistumistie
Pientä tarkkaavaisuutta siihen lukemiseen. Jos rekka tulee Filiksen paraatiovesta sisään, niin onhan se mukavampi kulkea sieltä palvelusväen puolelta, kuin ruveta ikkunoista könyämään.
-
Useimmissa integroiduissa on kuskin oven säätömahdollisuus. Itse kuuntelin muutaman tuhannen kilometrin verran suhinoita ja vihellystä, kunnes uhrasin aurinkoisen iltapäivän Välimeren rannalla oven säätelyyn. Nyt joutuu käyttämään hieman enemmän voimaa oven sulkemiseen, mutta suhinat loppuivat.
-
Joo, hätä tilannetta varten on jokaisen sisäistettävä, että jos ovesta (ovista) ei pääse ulos, on ikkuna potkaistava pihalle. :)
-
Omassa on samanlainen ikkunan särkemis väline kuin linj-autoissa on kiinnitettynä seinää molemmilla puolilla etu-istuinten luo. Joten juuri tuo pakotien homma kuulostaa naurettavalta perustelulta oven tarpeelle.
Monessako bussissa on matkustajille molemmin puolin ovi, saati kuljettajalle ?
-
Useimmissa integroiduissa on kuskin oven säätömahdollisuus. Itse kuuntelin muutaman tuhannen kilometrin verran suhinoita ja vihellystä, kunnes uhrasin aurinkoisen iltapäivän Välimeren rannalla oven säätelyyn. Nyt joutuu käyttämään hieman enemmän voimaa oven sulkemiseen, mutta suhinat loppuivat.
Yleensä kun ovitiivisteet painetaan liian lyttyy ne menettää joustavuutensa äkkiä ja ongelma tulee takaisin.
Oven pitäisi sulkeutua ilman voiman käyttöä.
-
Omassa on samanlainen ikkunan särkemis väline kuin linj-autoissa on kiinnitettynä seinää molemmilla puolilla etu-istuinten luo. Joten juuri tuo pakotien homma kuulostaa naurettavalta perustelulta oven tarpeelle.
Monessako bussissa on matkustajille molemmin puolin ovi, saati kuljettajalle ?
Ei asiaa nyt tarvitse sentään kärjistää. Suomen talvessa pieni lipsasdus, eikä ovi enää aukea. Kiire ei ole mutta ulos pitäisi päästä.
Bussi voi olla ongelma yhtä vähällä. Olen nähnyt kun Mini niittasi oven kiinni ja siellä sitten matkustajat odottelivat aikansa, kunnes löytyi rautakanki. Onneksi ei ketään alkanut ahistaa, vaikka entinen Minikuski makasi siinä vieressä heinikossa. Ei siis tarvinnut ruveta rikkomaan ikkunoita, eikä muutakaan.
-
Ei asiaa nyt tarvitse sentään kärjistää. Suomen talvessa pieni lipsasdus, eikä ovi enää aukea. Kiire ei ole mutta ulos pitäisi päästä.
Bussi voi olla ongelma yhtä vähällä. Olen nähnyt kun Mini niittasi oven kiinni ja siellä sitten matkustajat odottelivat aikansa, kunnes löytyi rautakanki. Onneksi ei ketään alkanut ahistaa, vaikka entinen Minikuski makasi siinä vieressä heinikossa. Ei siis tarvinnut ruveta rikkomaan ikkunoita, eikä muutakaan.
No sitten aukaistaan se avattava etusivu-ikkuna ja kas ei tarvinnut särkeä mitään.
-
niin turhaahan ne ovet on matkailu-autossa kun on avattavat ikkunat,mutta on hiukka helpompi liikunta rajoitteisen kulkea ovesta.
-
Ei asiaa nyt tarvitse sentään kärjistää. Suomen talvessa pieni lipsasdus, eikä ovi enää aukea. Kiire ei ole mutta ulos pitäisi päästä.
Bussi voi olla ongelma yhtä vähällä. Olen nähnyt kun Mini niittasi oven kiinni ja siellä sitten matkustajat odottelivat aikansa, kunnes löytyi rautakanki.
Missä bussissa on ainoastaan yksi ovi, itse en muista sellaista nähneeni mutta kai niitä sitten on
-
Missä bussissa on ainoastaan yksi ovi, itse en muista sellaista nähneeni mutta kai niitä sitten on
No, tämä näkemäni tapahtui vähän kauemman aikaa sitte. ;D
Nykyäänhän noissa isommissa alkaa olla koko sivu täynnä ovia mutta ei se vain yksi reikä vielä ole kovin tavatonta.
(http://karavaanari.org/kuvat/1423063489.jpg)
-
Missä bussissa on ainoastaan yksi ovi, itse en muista sellaista nähneeni mutta kai niitä sitten on
Tässä
http://www.nettikone.com/volvo/b10/1375773 ;D
-
Nyt kun näitä vastauksia luki ajan ja ajatuksen kanssa, taitaa osin ovesta tulevat mielikuvat johtua korin valmistajat panostuksesta asiaan.
Osalla ovi on vetoisa ja vuotaa tiivisteistä, osalla ei. Eli, joko ovi on tehty hyvin tai huonosti ja halvalla. Omassa on ovella paksuutta liki 10cm ja sama eristyis foamilla kuin muuallakin. Tiivistys on kaksinkertainen, ei suhise ja vuoda, menee helposti kiinni.
Ovimonttu myös aiheuttaa vilunväreitä joillekin. Siinäkin taitaa syynä olla enemmänkin korivalmistaja. Jos se on eristämätön ja lämmittämätön niin eihän se ole oven syy vaan tekijän ja kauttarantain ostajan kun suostuu moista ostamaan. Tutkin omani, sama eristys sielläkin ja lämmitys järjestetty.
Se oven ikkuna sitten. Kylmä yksilasinen vai kuinka. Varmaan vetää jos siinä on säästetty. Mutta kun on se sama 12mm paksu tuplalasielementti kuin muuallakin niin toimii ongelmitta.
Tuo suuri integroitu tuulilasikin on saatu jotenkin kuosiin lämpötalouden kannalta, ainakin paremmin kuin edellisessä. Tehtaan oma lämpöpeite istuu hyvin ja melko tiiviisti peittäen myös sivulasit. Tuulilasissa on lisäksi sähkölämmitys.
Lasin sisäpinnassa on alumiinipinnoitus joka taasen helpottaa myös omalta osaltaan, heijastaa lämpösäteilyä. Talvella se heijastaa takaisin autoon sisälle, kesällä taas auringon porotusta takaisin sinne mistä on tullutkin.
Eli, negatiiviset mielipiteet eivät välttämättä johdu itse ovesta vaan kuinka se on toteutettu.
-
Tuossa Granducassa on eristämätön liukulasi-ikkuna. Olenkin harkinnut josko poistaisi sen ja teettäisi lämpölasit tilalle etuoviin. Kun teettää laminoidusta lasista niin ei mene helposti rikki eikä tule sanomista katsastuksessa. Myös kolmioikkunat tuulilasin ja ovien välissä on yksikerroksiset, niihin voisi liimata tiivisteen sisäpuolelle tuplat. Oviin sitten tuplatiivisteet..ja ..
-
Kyllä se ovi ja aukeava ikkuna kuskin puolella on kiva jos meinaa Euroopassa matkustaa ja tietulleja maksella. Hitusen olisi haastavaa jokaisella tietulliportilla asunto oven kautta könytä :). :o