Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: harkonen - 19.01.2015 kello on 08:51
-
Osaakos joku neuvoa tämmöisen ongelman kanssa, jota ei ole ennen tullut vastaan...
Viime syksynä huomasin, että toista kesää alla olevat kesärenkaat alkoivat kovassa vauhdissa (~120km/h ilman vaunua :) tärräämään, ja ajattelin, että tasapainotukset ovat menneet pieleen, mutta samalla ohjaus alkoi puoltaa oikealle. Jotenkin pidin siis epätodennäköisenä, että syynä olisi painotus, ja meinasin viedä tutkittavaksi. Mutta kas, siinä samalla kun vaihdoin talvirenkaat autoon, nämä ongelmat hävisivät. Tai en siitä tärräyksestä niin tiedä, kun en viitsi nastoilla ajaa niin lujaa. Mutta eipä puolla.
Mutta olisiko sittenkin niin, että uudella painotuksella nämä ongelmat häviävät kesärenkaistakin, vai voiko tuohon vaikuttaa näin selektiivisesti joku muu seikka? Kesärenkaissa ei ole merkittyä kiertosuuntaa, mutta talvirenkaissa on.
-
Eiköhän se tärräys johdu lähes aina epätasapainosta, ehdottomasti tasapaino kuntoon. Tietysti vanteessa on voinut olla hietaa ja pikkukiviä
Voiko oikealle puoltaminen johtua siitä että se tärräävä rengas olisi oikealla edessä ja kun se tärisee, on sen pito huonompi kuin vasemman renkaan ja auraus saa auton puoltamaan??
-
Kudosvika?
Rengas näyttää ehjältä, mutta voi olla aivan sökö.
Ja kuulemani mukaan Nokialaisissa näitä on kai havaittu paljonkin.
-
Kudosvikaa minäkin veikkaisin !
Aiempi auto skoda octavia scoutissa oli "tyyppivikana" se että keräs kaiken paskan takavanteen sisälle, oli sitte kesä eli hiekkapölyä tai talvella jääklimppejä.
Vikaa esiinty vaan alkuperäsillä 17" aluvanteilla jotka oli vaan scout mallissa ! Monesti talvella kun jääpaakku ajonaikana irtos vanteesta niin tuntu et amalgaamit tippuu just hampaista !
Mut tosiaan kudosvikaa veikkaan alottajalla olevan, eikä välttämällä silmillä erota renkaasta !
-
Kesärenkaissa ei ole merkittyä kiertosuuntaa, mutta talvirenkaissa on.
Renkaissa on nykyisin merkintä ulkoreunasta. Onko oikein.
Itse vaihtaisin keväällä sen oikealla edessä olleen renkaan vasemmalle taakse. Jos renkaissa on muuten vielä kulutuspintaa reilusti eikä vielä kannattaisi hankkia uusia. Miten toimisi? Ehkä rengasliikkeestä löytyy toinen vastaava rengas täristävän sijalle?
-
Renkaissa on nykyisin merkintä ulkoreunasta. Onko oikein.
Itse vaihtaisin keväällä sen oikealla edessä olleen renkaan vasemmalle taakse. Jos renkaissa on muuten vielä kulutuspintaa reilusti eikä vielä kannattaisi hankkia uusia. Miten toimisi? Ehkä rengasliikkeestä löytyy toinen vastaava rengas täristävän sijalle?
No jopas, pitääpä tarkistaa nuo merkinnät ja ehdottomasti viedä rengasliikkeeseen, ennenkun alan vaihtamaan noita. Harmillista jos on joku kudosvika tms. että pitää rengasta vaihtaa, mutta ehkä lohduttavampi vaihtoehto kuin se, että pitäis autosta jotain ronklaamaan, se on lähes poikkeuksetta kalliimpaa. :D
Kiitoksia kaikille vastauksista!
-
Renkaissa on nykyisin merkintä ulkoreunasta. Onko oikein.
Itse vaihtaisin keväällä sen oikealla edessä olleen renkaan vasemmalle taakse.
Et ole sitten huomannut, että renkaiden 'nappulat' kuluu epäsymmetrisesti? Kun vaihtaa pyörimissuuntaa, niin saa kyllä nopeammin uudet renkaat.... ;D
-
Kudosvika. Ääni sille. Rengas irti vanteelta ja tiirailemaan löytyykö jtn mielenkiintoista..
-
Mulla työautossa puuttui soviterenkaat vanteesta ja tärryytti kynsille melkolailla moottoritie nopeudessa. Jos sellaiset vanteet jotka vaatiin sovitteet niin tarkista että on oikein paikallaan.
-
Noniin, tänään livahti alle tasapainotetut renkaat, olikin aika paljon tullut kulumaa, pahimmillaan 40g näytti kone yhdessä kohtaa, aikamoisen klunssin laittoivat. Ei puolla eikä jyskytä enää.
Toivon vaan, etten liian aikaisin vaihtanut, vähän sateli päivällä vielä lunta täällä etelärannikollakin. .. :D
-
Tarkkaile kulumisia nyt. Jos suuntaus muuttunut tulee nuo oireet. Kun kulumattomat renkaat ei tuo oire tule ennenkuin kulumisten myötä. Saattaa kulua hyvinkin nopeasti.
-
Renkaissa on nykyisin merkintä ulkoreunasta. Onko oikein.
Eipäs yleistetä. Joissain on, joissain ei. Sama homma kun niitten pyörimissuuntanuoli en kans.
-
Eipäs yleistetä. Joissain on, joissain ei. Sama homma kun niitten pyörimissuuntanuoli en kans.
Siis jos renkaassa on vain pyörintäsuunta merkitty sen on pakko olla molemmilla puolilla sillä muuten toiselle puolelle asennettuna se ei näkyisi. Työn puolesta noita hommia tulee aika paljon tehtyä eikä vielä ole tullut vastaan rengasta jossa olisi vain toisella puolen pyörintäsuunnan merkintä.
Jos renkaassa on merkintä "outside" riitäisi se ulkopuolelle mutta niissäkin on myös merkintä "inside" toisella kyljellä.
Toisaalta kokemusta ei ole pinnatuista renkaista ja niiden merkinnöistä kun en sellaisia ole koskaan työpaikalla asentanut...
-
Siis jos renkaassa on vain pyörintäsuunta merkitty sen on pakko olla molemmilla puolilla sillä muuten toiselle puolelle asennettuna se ei näkyisi. Työn puolesta noita hommia tulee aika paljon tehtyä eikä vielä ole tullut vastaan rengasta jossa olisi vain toisella puolen pyörintäsuunnan merkintä.
Jos renkaassa on merkintä "outside" riitäisi se ulkopuolelle mutta niissäkin on myös merkintä "inside" toisella kyljellä.
Toisaalta kokemusta ei ole pinnatuista renkaista ja niiden merkinnöistä kun en sellaisia ole koskaan työpaikalla asentanut...
Eikö se "outside" oo rengas mekaanikkoa varten, kylläkait suurin osa osaa laittaa sitten vanteella olevan renkaan paikalleen oikeinpäin.
-
Eikö se "outside" oo rengas mekaanikkoa varten, kylläkait suurin osa osaa laittaa sitten vanteella olevan renkaan paikalleen oikeinpäin.
Tuo Outside kun on vanteessa niin pyörä renkaineen menee aina oikeinpäin. Sensijaan, jos on määrätty pyörimissuunta, niin se määrää onko vasemman, vaiko oikean puolen pyörä. Tämä on siinä ensiasennuksessa tärkeää. Myöhemmin sitten homma hoituu sillä, että jokainen renkaansa vaihtava merkkaa pyörän paikan renkaan sisäsyrjään. Onnistuu hyvin sellaisella renkaan merkkauskynällä.
Valitettavasti ei ole mahdotonta, etteikö rengasliikekin laita renkaita väärinpäin vanteelle. Hyvähän se on uusista renkaista itsekin varmistaa.
Juurikin tällä viikolla piti laittaa alle etupyörät vanteineen kuorma-auton alle, kun havaittiin, että molemmat oli vasurin puolelle. Ei muuta kuin takaisin rengasliikkeeseen.
Moottoripyörissä on myöskin sellainen erikoisuus, että takarengas ja eturengas asennetaan joissakin tapauksissa eri suuntiin, mitä nuoli näyttää. Johtuu kuulemma siitä tuleeko renkaasta vetävä, tai oikeammin työntävä, vaiko vapaasti pyörivä.
-
^
Ja nelivetotraktoreiss a tavataan laittaa etupyöriin ripakuviot nurinpäin, niin ei kulu pelkästään joka-toinen harjas - kumma ilmiö :-X
Noissa paku- ja hlörenkaissa en ole enää nykyään nähnyt rengasta, jossa ei olisoi joko pyörimissuunta- tai sisä/ulkopuolimerkintää..
Kärrynpyärät 155/80R13 tuntuvat vielä olevan valmistajan puolesta immuuneja sijoitukselle..
-
No juuri tällä viikolla laitettiin Sitikan uudet suvikumit aluvanteille ja noissa gummeissa ei ollut sen paremmin pyörimissuuntaa kuin outside-merkintääkään = asentaja sai arpoa kumit vanteille ihan haluamassaan järjestyksessä - ja kyseessä ei siis olleet mitkään kottikärrynpyörät, mittaa kun noilla sentään on 225/55-17 :D
(http://cdn.1001renkaat.com/static/img/tyre_medium_cp/86795.jpg)
Merkintöjen vaikutus:
- pyörimissuunta => renkaan V/O puoli on lukittu ja asentajan tulee tämä huomioida
- outside => renkaan V/O puoli on vapaa, kunhan asentaja vain laittaa kumit oikein päin vanteelle
- pyörimissuunta + outside => rengasvalmistajalla tulee olla muotit erikseen V/O renkaille ja ne tilataan aina pareina. Myös asennuksessa huomioitava että tulee 2 paria renkaita eikä suinkaan 4kpl renkaita
Ja sitten käytössä on suositeltavaa että kauden jälkeen sen renkaan pyörimissuunta kun on jo joka tapauksessa "vakiintunut", niin sitä ei enää seuraavalla kaudella muutettaisi, sillä tuo saattaa aiheuttaa normaalia nopeampaa renkaan kulumista, sen asettuessa uudelleen nyt tuohon muuttuneeseen pyörimissuuntaansa. Tuon tuntee kädelläkin kun renkaan pintaa kokeilee, toiseen suuntaan käsi luistaa, toiseen renkaan pinnassa on ikäänkuin "karvoja" vastassa. Renkaan "tottuma" pyörimissuunta on tuo sileä edellä 8)
-
Ja sitten käytössä on suositeltavaa että kauden jälkeen sen renkaan pyörimissuunta kun on jo joka tapauksessa "vakiintunut", niin sitä ei enää seuraavalla kaudella muutettaisi, sillä tuo saattaa aiheuttaa normaalia nopeampaa renkaan kulumista, sen asettuessa uudelleen nyt tuohon muuttuneeseen pyörimissuuntaansa. Tuon tuntee kädelläkin kun renkaan pintaa kokeilee, toiseen suuntaan käsi luistaa, toiseen renkaan pinnassa on ikäänkuin "karvoja" vastassa. Renkaan "tottuma" pyörimissuunta on tuo sileä edellä 8)
Eiköhän tuo suositus pitäisi olla just toisinpäin? Nimenomaan tuon takia pitäisi paikkoja vaihdella ristiin (jos ei pyörintäsuuntaa määrätty), etenkin yhtään karkeammissa renkaissa. Muuten kuluu palat hampaalle, käyttöikä lyhenee ja rengasmelu kasvaa.
-
Eiköhän tuo suositus pitäisi olla just toisinpäin? Nimenomaan tuon takia pitäisi paikkoja vaihdella ristiin (jos ei pyörintäsuuntaa määrätty), etenkin yhtään karkeammissa renkaissa. Muuten kuluu palat hampaalle, käyttöikä lyhenee ja rengasmelu kasvaa.
Saattaa olla näin...
Minun käsittääkseni kuitenkin on kysymys renkaan kudosrakenteesta, joka on sopeutunut renkaan pyörimissuuntaan.
Kun renkaan pyörimissuuunta muuttuu, niin kudokset alkaa myötäillä toiseen suuntaan ja runko saattaa pettää.
-
Mulle aikoinaan sano BMW huolossa jotta kuuluu puoltaa vähän oikealle jotta vältytään nokkakorarit...
-
Nimenomaan tuon takia pitäisi paikkoja vaihdella ristiin (jos ei pyörintäsuuntaa määrätty), etenkin yhtään karkeammissa renkaissa. Muuten kuluu palat hampaalle, käyttöikä lyhenee ja rengasmelu kasvaa.
No jos ajattelet että sulla on tasapäinen palikka, jota pyörität ja se osuu se tietty kulma edellä nauhahiomakoneeseen joka kerta. Se kulma kulahtaa tuosta palikasta aika nopsasti pois ja lopulta sen palikan pää ei enää olekaan suora. Mutta nyt sitä "ensikontaktin pintaa" onkin enempi ja kuluminen hidastuu Thumb
Vaan käännäppäs tuo palikka toistepäin ja nyt se "terotettu" särmä osuukin ekana nauhaan. Pulikkahan kulahtaa ihan silmissä, kunnes se on taas muotoutunut uuteen suuntaansa ja sitä "ensikontaktin pintaa" on jälleen enempi. Ja kyllä, tässä kohtaa se kuluminen jälleen hidastuu Thumb
No ihan tasan sama ilmiö tapahtuu myös niissä renkaan kuvioinnin nappuloissa ja nappuloiden reunoissa. Tie ei hio sitä nappulan päätä ihan yhtä nopsaan, mutta siltikään tuo ilmiö ei mihinkään katoa. Ja tämän juuri todistaa tuo renkaan pinnan pyyhkiminen kädellä, kuinka sulavasti se liukuukaan toiseen suuntaan ja toiseen on vastassa ikäänkuin pieniä "karvoja" 8)
-
^No sovitaan että sitikassa ei tartte paikkoja vaihdella jos ei tykkää, mutta 15 vuotta maasturin renkaita vajaan puolen miljoonan kilsan aikana venkslatessa on asia harvinaisen selväks tullu, käyttöikä kasvaa huomattavasti ja rengasmelu pysyy kohtuullisena kun muistaa vaihdella ristiin.
-
Kyllä mä laitan aina edellisenä vuonna edessä olleet renkaat taakse ja päinvastoin. Saa renkaat kulumaan tasaisesti.
Asuntoautossa piti pyytää tuossa par vuotta sitten pyytämään huollon yhteydessä vaihtamaan renkaat edestä taakse ja päinvastoin kun eturenkaat kuluvat paljon nopeammin. Tosin tänä tai ensi kesänä menee nyt gummit uusiksi. 5 vuotta ja 65tkm nyt ajettu.
-
käyttöikä kasvaa huomattavasti ja rengasmelu pysyy kohtuullisena kun muistaa vaihdella ristiin.
Itse vaihtelen etu- ja takarenkaita keskenään s.e. renkaan pyörimissuunta ei muutu ja näin saan henkilöauton renkaat kulumaan tasaisesti, since 1986. En sitten tiedä jos nappulakokoa kasvattaa, muuttuuko tuo jotenkin, itsellä kun nuo konepyörätkin ovat olleet ihan katulaitteita ???
-
(http://www.fuelslut.net/ihost/files/123/97FZJ80RotationDiagram.JPG)
-
Miten vanhasta toyo manuaalista tuo on kopsattu??
-
Myähäästä iltaa.
Täällä on tainnu tua alootuksen ajatus jo vähän karota, mutten parempaakaan paikkaa löytäny.
Moomma äireen kans moittinu meirän viiattia, notta se on keksiny ruveta puatamahan, ei kuskia eikä äiteetä vaan itteksensä ojaa kohti. Ensin sitä ei muka huamannu, mutta lopuuksi oli pakko myäntää ettei se kulie suarahan. Olikialla pualella tiätä se yrittelöö ojahan ja vasemmalla pualen se menöö suarahan. Kun kumminkin pitää vähän toisiakin ajatella, niin vasemmalla ei oikeen kauaa viitti ajaa.
Pyärien asentoja katteltihin, allakin maattihin, muttei keksitty mitään vikaa. Sitte äireen kans miätittihin oikeen aijan kans, ja päätettihin vaihtaa etupyärien paikkaa keskenänsä. Ja kattos ryäkälestä, niivvaan viiatti rupes kulukemahan suaraa. Oikialla pualella tiätä suarahan ja vasemmalla yrittelöö ojahan. Kummien vöis taitaa olla jotakin sanomista. On oikeen kuutjöörit ja melekeen loppuhun päästellyt. Että näin. Mutta ny on hyvä kun saa päästellä omaa pualta ja suarahan menöö.
-
Saman teki oma tänään, alkoi vetämään metttän puolelle ihan selvästi. Loppumatkasta alkoi hiukan vispata ratissa asti. Kuskinpuolen etusessa vyövika, selvä patti kädellä tunnustellen. Misukat ei sitten päässy edes puoliväliin kulumisessa kun menee roskiin.