Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: rantaesa - 14.01.2015 kello on 11:24
-
Makailuauto hymer b574 vm 2000. Onkos kukaan avannut tällaisen kulkimen ulkokuoren korin ja seinän liitoksen listaa taikka sitä ns sadevesikourua ? Kurkistin omassani sinne listan alle ja ihmettelin kun sinne on päässyt likaa ja varmaan myös kosteutta. Vuotoa ei ole mutta onko tässä kysymyksessä saumalista jonka ei ole tarkoituskaan olla vesitiivis vai onko tuo muovinen lista kutistunut ajan saatossa. Lista alla oli reilusti vaaleaa tiivistemassaa . Olisko nuo listat syytä uusia vanhemmiten ? Mistä tuota listaa ja "sadevesikourua" mahtaa saada ? Onko kukaan tehnyt tällaista listavaihtohuoltoa hymeriin ? Kannattaisiko nuo katon ja takaseinän liitosten listat suojata esim. säänkestävällä koriteipillä ?
-
Makailuauto hymer b574 vm 2000. Onkos kukaan avannut tällaisen kulkimen ulkokuoren korin ja seinän liitoksen listaa taikka sitä ns sadevesikourua ?
Onko kyseessä Hymerin nykyinen 'pyöreänurkkainen' rakenne, vai aiempi kantti x kantti?
Kuva?
-
Onko kyseessä harmaa lista seinän sivulla alhaalla. minusta tuo takaseinän ja katon sauma on tehtaalla jo tehty siihen kuntoon ettei asiakkaan tarvi sitä rusnata
-
Kyseessä on se hymerin pyöreänurkkainen malli . Nuo peittolistat ovat katossa etu ja takaosassa , katon reunassa kulkeva on malliltaan ns. sadekouru , ainakin se näyttää siltä, kulkevat nähtävästi seinä ja kattoelementtien liitoksissa. Olis mukava tietää tarviiko noita koskaan uusia tai alle laittaa lisää tiivistemassaa vai onko ne auton eliniän kestäviä . Käsittääkseni tuo korimalli tuli markkinoille 1998 ja kuulopuheiden mukaan ainakin niissä ekoissa malleissa olis ollu takaisinkutsuja juuri kattolistan vuotojen takia, niihin laitettiin kai lisää massaa. Olen nyt laittanut säänkestävät teipit niihin kattosaumoja peittävien listojen päälle, ihan mielenrauhan vuoksi.
-
http://www.nettikaravaani.com/hymer/b-574/1401800
Auto on tällainen malli. Tuossa näkyvät ne listatkin seinän ja katon liitoksessa
-
MInulla on samanlainen kattorakenne. Auton sivut on sellaisia etten usko että herkästi repsahtaa auki, mutta mahdollista se on esim. katolla kävely taivuttaa muotoa sen verran että aukeaa. Ainut paikka mitä tulee seurattua on takaosassa tuo ylhäällä takapala (muovia) ja kattopellin sauma. Tuossa on potentiaalinen vuotopaikka. Tuo paikka on vielä sen verran paha tutkia sisältäpäin kun rakenne kulmassa on kattopelti/eristysvaahto/jokin kalvo/tyhjää tilaa 4cm/ja kattoverhoilu ja nimenomaan omani takaosassa. Tämän alla on vielä kaapistoa, rakennetta pääsee tutkimaan tuuletus(?) rei-istä mitä on takakaapiston sisällä. Vaikea selittää, pitäs ottaa kuva :)
-
http://www.nettikaravaani.com/hymer/b-574/1401800
Auto on tällainen malli. Tuossa näkyvät ne listatkin seinän ja katon liitoksessa
Unohda koko juttu... Ei niitä muovilistoja edes saa pois kuin kirveellä. Ei nyt ole kuvaa mutta sauma on 'valettu' uretaanilla kokoon ja listassa oleva 'evä' on työnnetty sinne sekaan.
-
No jonkinlaiselta evältä se lista näyttääkin kun sitä kurkistin. Ajattelin että jos tuon haluaa suojata niin yksi vaihtoehto on listan ja seinäpellin reunaan vedetty ohut silikoonisauma. Itseasiassa mulla on kattolistan näkyvät päät silikoonilla suojattu ja siellä katolla olevat listat ja kattoluukkujen sekä kattoikkunan saumat mustalla 5cm leveällä säänkestävällä teipilla päälle vedetty. Katselin tuolta ulkomaanelävien sivuilta että sieltä saisi tilattua auton kiveniskuteippiä paljon halvemmalla kuin kotomaasta, on eri värejä ja vaikka minkäläista leveyttä ja kestää varmasti säätä. Jos tilais pellin väristä ja peittäis päädyissä olevat listasaumat niin olis siisti eikä paistais silmään. Näkyy tuota olevan motonetissäkin vastaavanlaista http://www.motonet.fi/fi/tuote/413026/Kiveniskuteippisarja-kirkas Näissä hymmereissä kuuluu olevan myös etulasin kanssa jonkinlaista vaivaa , ainakin joissakin yli 200tkm ajetuissa on alkanut etulasin vuotamaan yläosastaan koska lasi on tärinästä ajan saatossa laskeutunut alas ja yläosaan on tullut veden mentävä rako. Tämä kylläkin on helppo korjata vetämällä silikoonisauma tai vastaava tiivistemassa lasin reunuskumin alle. Omallani on ajettu 100tkm ja vielä ei lasin laskeutumista ole havaittavissa. Onko kellään tiedossa muita tyyppivikoja/ominaisuuksia tässä mallissa joihin tulisi kilometrien karttuessa varautua ?
-
MInulla on samanlainen kattorakenne. Auton sivut on sellaisia etten usko että herkästi repsahtaa auki, mutta mahdollista se on esim. katolla kävely taivuttaa muotoa sen verran että aukeaa. Ainut paikka mitä tulee seurattua on takaosassa tuo ylhäällä takapala (muovia) ja kattopellin sauma. Tuossa on potentiaalinen vuotopaikka. Tuo paikka on vielä sen verran paha tutkia sisältäpäin kun rakenne kulmassa on kattopelti/eristysvaahto/jokin kalvo/tyhjää tilaa 4cm/ja kattoverhoilu ja nimenomaan omani takaosassa. Tämän alla on vielä kaapistoa, rakennetta pääsee tutkimaan tuuletus(?) rei-istä mitä on takakaapiston sisällä. Vaikea selittää, pitäs ottaa kuva :)
Lainauksessa hyvin selitetty asiaa. Ja tästä lisää:
Etupala on myös lasikuitua ja sen saumaa koristaa samanmoinen muovilista. ( etupala= tuuliasin ja katon välinen osuus )
Takana ylhäällä keskellä on jarruvalo, sen reunat voivat vuotaa. Vesi valuu sisäpuolelle ja tulee näkyviin takaseinälle jos takana ikkuna voi ensimmäisenä tulla mieleen että ikkuna vuotaa. Tuon jarruvalon reunat korjasin caravanbutyylillä joka on likipittäin samaa värkkiä kuin tavallinen butyylikin.
Itse hain mainostoimistosta valkoista mainosteippiä leveydeltään n. 2cm. Mainosteipeille luvataan hyvät UV kestävyydet ja tarvittaessa helppo irroitus. Väri passasi kuin "nappi takkiin".
Teippasin keulasta ja perästä katon poikki menevän listan laidat tukkoon. Ensiksi kokeilin teipata yhdellä leveällä teipillä, ei onnistunut teippi meni ruttuun mutta kapealla onnistuu listan kummallekkin puolelle teippi sauman päälle , katon ja seinän välissä olevan listan katon puoleisen sauman tukkoon etupuskuriin asti ja takana n. 160cm maasta.
Tuulilasi on "vanhanvallan" mukainen, tiivisteellä kiinni, ei liimalasi. Autoni on vm.1998 ja kilometrejä takana vajaa 80 tuhatta. Ymmärrettävää että raskas integroidun lasi väsyttää lämpimässä tallissa säilytetyn auton ikkunatiivisteen väsyessään tiivistä painuu alhaalta lyttyyn jolloin yläsauma alkaa vuotaan. Tuon tuulilasin kumitiivisteen ja auton keulan välisen sauman teippasin samaisella teipillä kiinni, vuoto loppui siihen.
Tommottiinen ilman tuota "perälautaa"/kattokaiteita mutta samanlainen markiisi kylläkin on:
http://www.camperconsult.nl/aanbod/hymer-b-654-1998/photos/5/
Ajattelin silloin kun auton ostin että otan tiivisteet pois ja laitan uudet butyylit, kysyin caravanhuoltomiehel tä neuvoja työhön, kertoi että kusiset saada pois mutta helvetin työläät saada takaisin. Venyvät pois ottaissa ja ovat sitten liian pitkät ja "kurvit" sitämyöden väärissä paikoissa, tiivistettä pitää lyhentää ja se tarkoittaa sitä että tiiviste venyessään ohenee ja se tarkoittaa että tiiviste ei enää tiivistä niin hyvin. Lopullinen ohje oli että auto on lämpöeristeeltään vettymätön joten vesivuoto näkyy sisälle ennenkuin se on aiheuttanut mitään "vakavaa", korjataan sitten kun vuoto näkyy. Anna olla, sano huoltomies. Olen uskonut häntä ja toiminut niin, tosin tein nuot teippaukset häneltä kyselemäti ;-))
Lisään viel' ::
Lokasuojankaaret jotka on muovia, ovat ruuveilla kiinni. Ruuvien kiinnitykset alkaa muovin murruttua pettämään, kannattaa hyvissäajoin korjata kiinnitykset ennenkuin murtuvat pilalle.
Työ kannattaa tehdä lämpimässä tilassa, reunassa olevaa pehmeää kumi ? muovitiivistettä taivuttaa jolloin pääsee kiinnitysruuveihin käsiksi, ruuvata ruuvit yksikerrallaan irti ja laittaa jos mahdollista nylon tai rosteririkka ? ( mitä sattuu löytyyn ) ruuvinkannan alle jotta kiinnitys on laajemmalla alueella.
-
Kyseessä on se hymerin pyöreänurkkainen malli . Nuo peittolistat ovat katossa etu ja takaosassa , katon reunassa kulkeva on malliltaan ns. sadekouru , ainakin se näyttää siltä, kulkevat nähtävästi seinä ja kattoelementtien liitoksissa. Olis mukava tietää tarviiko noita koskaan uusia tai alle laittaa lisää tiivistemassaa vai onko ne auton eliniän kestäviä . Käsittääkseni tuo korimalli tuli markkinoille 1998 ja kuulopuheiden mukaan ainakin niissä ekoissa malleissa olis ollu takaisinkutsuja juuri kattolistan vuotojen takia, niihin laitettiin kai lisää massaa. Olen nyt laittanut säänkestävät teipit niihin kattosaumoja peittävien listojen päälle, ihan mielenrauhan vuoksi.
Mutta oletko huomioinut kun / jos joudut autosi myymään/vaihtamaan viet mielenrauhan ostaja ehdokkaalta kun se katselee teippauksia . Jotkut teipit istuu aika terhakkaasti kiinni kun aurinko pääsee niitä hyväilemään
-
Mutta oletko huomioinut kun / jos joudut autosi myymään/vaihtamaan viet mielenrauhan ostaja ehdokkaalta kun se katselee teippauksia . Jotkut teipit istuu aika terhakkaasti kiinni kun aurinko pääsee niitä hyväilemään
Niimpä, teippi kannattaa hakea "alanliikkeestä" jossa tunnetaan / tiedetään teippien ominaisuudet . . .
-
Vaihtohetkellä on hyvä olla kosteusmittaustodis tus näytillä , suojateippauksen laskisin itse ainakin plussaksi , tarkoittaisihan se sitä että omistaja on pitänyt huolta kulkimestaan.
-
Mutta oletko huomioinut kun / jos joudut autosi myymään/vaihtamaan viet mielenrauhan ostaja ehdokkaalta kun se katselee teippauksia . Jotkut teipit istuu aika terhakkaasti kiinni kun aurinko pääsee niitä hyväilemään
Älkää tehkö omia virityksiä ja teippauksia matkailu välineenne kattosaumoihin . koska se on merkki ainakin ostajalle että jokin on pielessä. Ainakin se vaatii katkemattoman listan tarkastuksista. ja niitä löytyy vähän.
-
Takana ylhäällä keskellä on jarruvalo, sen reunat voivat vuotaa. Vesi valuu sisäpuolelle ja tulee näkyviin takaseinälle jos takana ikkuna voi ensimmäisenä tulla mieleen että ikkuna vuotaa. Tuon jarruvalon reunat korjasin caravanbutyylillä joka on likipittäin samaa värkkiä kuin tavallinen butyylikin.
Lokasuojankaaret jotka on muovia, ovat ruuveilla kiinni. Ruuvien kiinnitykset alkaa muovin murruttua pettämään, kannattaa hyvissäajoin korjata kiinnitykset ennenkuin murtuvat pilalle.
Siinä kaksi muutakin erittäin huomion arvoista paikkaa. Omassa syksyllä havaitsin tuon mahdollisen vuotopaikan jarruvaloista myös. Valitettavasti pakkaset ei anna nyt myöten ottaa kokonaan irti ja uudelleen massata, vaan tukittu jollain silikoon tms. massalla kunhan vaan pysyy kesään asti.
Lokasuojan kaarteet ja alkovi versiossa heti asuinosan muovihelmat irroitin kun hitsailtiin uusia helmapeltejä. Suojien taakse/välissä oli kukka multaa ja seuraavassa vaiheessa olisi kuluttanut vaneroinnit pehmeäksi, nyt ei niin ollut ehtinyt käydä vaan tervettä hyvin bitumin tapaisella massalla suojattu.
-
Täytyypä katsoa itseltä tuo jarruvalo , sen voi kyllä talvellakin silikoonikäsitellä jos vähän huputtaa ja jättää lämpöpuhaltimen tohisemaan pressun alle.
-
Täytyypä katsoa itseltä tuo jarruvalo , sen voi kyllä talvellakin silikoonikäsitellä jos vähän huputtaa ja jättää lämpöpuhaltimen tohisemaan pressun alle.
Alumiini ei kestä silikonia eli hommaa jotain oikeaa tiivistys massaa, butyyli- tai polymeerimassaa.
Se siliconissa oleva etikkahappo syövyttää alumiinia.
-
Ei kestä mutta tuon alumiinin päällähän on maali , eri asia tietenkin jos maalipinta on rikki niin silloin saattaa syövyttää. Saakohan tuota oikeaa tiivistysmassaa värittömänä , silloin ei ohut ulkopuolinen sauma näkyis jos päältäpäin suojais. Olen käyttänyt kirkasta saniteettisilikooni a maalatun alumiinin päällä ja seurannut säännöllisesti sauman kuntoa , tarvittaessa tehnyt sen uusiksi. Näin on menty vuosikaudet. Siis kysehän on ns. mielenrauhasuojauks esta listoissa. Jos avaisin jotakin niin tietty oikeaa massaa laittaisin sisälle
-
Alumiini ei kestä silikonia eli hommaa jotain oikeaa tiivistys massaa, butyyli- tai polymeerimassaa.
Se siliconissa oleva etikkahappo syövyttää alumiinia.
Se lisäjarruvalon ympäristö ei ole alumiinia vaan jotain kovamuovia.
-
Älkää muut vaan menkö teippailemaan . vaikka tuo Jari Tervo on sen virheen jo mennyt autoonsa tekemään. Aurinko polttaa sen teipin niin että se ei lähde jälkiä jättämättä.Joudutte käyttämään kovia liuotinaineita. KYSYKÄÄ ASIAA AMMATTILAISILTA ENNEN TEIPPAUKSIA.
-
Älkää muut vaan menkö teippailemaan . vaikka tuo Jari Tervo on sen virheen jo mennyt autoonsa tekemään. Aurinko polttaa sen teipin niin että se ei lähde jälkiä jättämättä.Joudutte käyttämään kovia liuotinaineita. KYSYKÄÄ ASIAA AMMATTILAISILTA ENNEN TEIPPAUKSIA.
Mikä "tuo" ite olet ?
--------
Niin sinähän olet varmaan ammattilainen ? Vai kuinka ?
Itse hain teipit mainostoimistosta joka on teipannut niin rekkoja kuin näyteikkunoita kymmeniä vuosia, luulisi heillä olevan kokoemusta niin teippaamisesta kuin teippien irroittamisesta ?
Kerroin käyttötarkoituksen ja sen mukaan valitsivat teipin.
----------
Jeesustele vaan, rivejä tälle saitille mahtuu. Näin on ylläpito antanut ymmärtää . . .
Lisätty "tuo" . . .
-
^^Nykypäivänä saa sopivaa teippiä lähes jokatarkoitukseen ja saa myös teippejä jotka todella kestää pitkään, ei välttämättä ole huono vaihtoehto tuo teippaus ja ei siitä mitään haittaakaan luulisi olevan.
-
"Tuo" sanonta taitaa tulla Turun Rauman suunnalta, Se ei ole ihmistä alentava ilmaisu. Sama kun Tamperelainen sanoo "Nääs" . Mister Tervo olisit valinnut mainostoimiston sijaan autosi maahantuojan huollon tuon teippi asian kanssa . Turhaan minua parjaat. Koska semmoista teippiä ei ole jota ei AURINKO polta alustaansa. Vai olisiko selvempi käsittää se liima teipissä. Otan osaa kun menit tärvelemään autosi
-
"Tuo" sanonta taitaa tulla Turun Rauman suunnalta, Se ei ole ihmistä alentava ilmaisu. Sama kun Tamperelainen sanoo "Nääs" . Mister Tervo olisit valinnut mainostoimiston sijaan autosi maahantuojan huollon tuon teippi asian kanssa . Turhaan minua parjaat. Koska semmoista teippiä ei ole jota ei AURINKO polta alustaansa. Vai olisiko selvempi käsittää se liima teipissä. Otan osaa kun menit tärvelemään autosi
Eipä ole tietosi hääppösiä, teippi lähtee nätisti irti, ei jää liimat peltiin/muoviin . . .
Mulle riitti tuo sun jänkääminen asiasta, kun et näköjään asiasta mitää tiedä . . .
Piste.