Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Hauho - 11.01.2015 kello on 22:10
-
Otsikko sen vuoksi kun luulo oli toinen.
Kun minulla raukalla ei ole kortissa muita kirjaimia kuin AB ja E niin koetin katsoa mikä on maksimi ajoneuvo + peräkärry jota saan kuljettaa.
Vastauksen löysin Trafin sivuilta että 3500+750 kg.
Ajatuksen tuohon tutkimukseen antoi se että ajattelin ottaa pikkuauton mukaan peräkärryssä matkalle.
Mutta eihän tuohon peräkärryyn mahdu kokonaispainoon kuin polkuauto.
Mitähän nuo vedettävät Euroopassa ovat joissa vain etupyörät ovat yksiakselisen päällä ja takapyörät pyörivät omia aikojaan?
Lieköhän noita hyväksytty myös Suomeen? Toisaalta taitaa kevyinkin auto painaa jo tuon 750 kg kun Smarttikin on painavampi.
Hankittava Trabant, ei kai se haisee.
Lienee pakko lähteä kohottamaan ajokorttiluokkaa jos meinaa tehdä haaveesta totta?
-
Joko hommaat tuollaisen rekisteröidyn dollyn (mihin itsekin viittasit, eli pelkästään yksi akseli on kyydissä) tai jarrullisen trailerin johon koko auto kyytiin. Ei tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa tuon nykyisen korttisi kanssa jos vetoautosi on B-kortilla ajettava ja vetokykyä riittää sille trailerille+autolle.
-
Täältä:
http://www.ajovarma.fi/ajokortit-ja-tutkinnot/ajokorttiluokat/Sivut/be-yhdistelman-ajokortti.aspx
BE-yhdistelmän ajokortti
Kevyen yhdistelmän ajokortti (BE)
Ajokorttivaatimus, kun:
vetoauto on B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg)
ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg
perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3500 kg
Jos auto ja vaunu sallii niin max 7000kg
-
Trafin sivuilla: http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat#beluokka
BE-luokan ajokortti
1. Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään
3 500 kg.
HUOM:
B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää
3 500 kg.
Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
Kökkö teksti vaikka se ilmaisee saman kun Ajovarman
-
..
Lienee pakko lähteä kohottamaan ajokorttiluokkaa jos meinaa tehdä haaveesta totta?
B-ajokorttiluokkaan (eli max 3.5tn) kuuluvalla autolla vetämiseen ei löydy "korkeampaa" korttia kuin hallussasi oleva BE.
Eli sen mukaan saa vetää esilletullutta max 3.5tn kärryä, jos sellaisen autoosi saa kytkeä (ko. painoisena).
Tyypillisesti suomessa nähdyt/tehdyt hinausdollyt ovat jarruttomia, jolloin yli 750kg hinattavalla jarruttomalla laitteella on max nop 60km/h, ja toinen riesa on mihin ajoneuvoon saa kytkeä esim. 1.5tn jarrutonta..
Edit; ei taida aihe liittyä vaunuihin?
-
Yritin ymmärtää vastauksista että saisin vetää tuolla 3,5 tonnin veturillani esim. jarrullista peräkärriä jossa kuorma + omapaino yht esim. 1500 kg.
Eihän tuollaisella jarruttomalla dollylla mitään tee Saksan moottoriteillä. Pitäisi siis olla jarrullinen. Rekat ajaa yli.
Tietääkö joku sellaisen Dollyn ja mistä sellaisia saa - pitääkö Saksasta hakea?
-
Mitä autosi rekisteriote kertoo vetopainoista
-
Ei ihan heti löydy yleensäkään myynnissä Saksassa - saati jarruin..
http://www.ebay.de/sch/Auto-Motorrad-Teile-/131090/i.html?_from=R40&_nkw=Abschleppen+Dolly
Taitavat dollyt jo olla "kuusenalusvehkeitä" Suomessakin kun kilvissä pitäisi olla tän vuoden alusta, kaikki vanhatkin. Ilmeisesti massojen kanssa ongelmia..
Eli jarrullinen traileri taitaa olla ainoa vaihtoehto..
Äkkiä vaan tulee sellanen mieleen, että eikös olis halvempaa ostaa esim. Espanjassa talvehtiessa, käytetty auto paikan päältä kuin maksaa tuhansia €uroja sellaisen kiskomiseksi sinne ja takas :o
-
Se on just tuo 1500 kg. En tiennyt kun edellistä kirjoitin mutta nyt tarkistin. Siihen painoon menisi Smartti ja joku muukin kärryn lisäksi.
Minä en ole matka-autolla liikkuessani sellainen että pystyisin olemaan sen kanssa paikallaan 1-3 kk. Vaan päivittäin liikkeelle, kauppaan ja muuallekin.
Haluan liikkua leirialueelta muuallakin kuin määränpäässä joten auton hankkiminen sinne ei ole hyvä.
Lentomatkallakin otan auton lentoasemalta ja palautan sen sinne. Viimeksi Ford Focus 1,6 autom. vajaa 2 kk 430+täysvakuutus 120 euroa eli n. 10€/vrk.
Sekin voisi olla vaihtoehto myös matka-autolla liikkuessa mutta kun muutaman päivän leiriytymisen aikana vuokraukset suhteettoman kalliita ja vaivalloisia. Siitä tuo oman auton mukaanotto.
Ja olisihan sillä kenties käyttöä kotonakin.
-
En nyt ala neuvomaan, mutta monella 2hlö skootteri mukana?
Niille löytyy näppäriä telineitä runkopalkkeihin auton perään..
Sigusta päätellen sulla skode jo onkin 8)
-
Etupyörien alle sijoitettavalla dolly ei saa mitenkään jarrullisen nopeuksia kun siellä jää edelleen se taka-akseli jarruttomaksi, Dow barr systeemiläkään ( Kolmiohinaus varsi ). Ja monessa maassa tuo hinaus nopeus noilla molemmilla systeemillä on alle 60 km/Hh eli ei asiaa moottoriteille. Esimerkiksi saksa, belgia, hollanti ja ranska ainakin edellyttävät ajoneuvolta YLI 60km/h tunti vauhtiin pystymistä
Ja alumiini traileri painaa noin 400 kg joten autokin saa olla melko möhkäle.
pösö,sitikka , toy-ota pikkumalli ja moni muukin samanmoinen sopii tuohon 1100 kg
http://suchen.mobile.de/lkw/search.html?isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&lang=de&scopeId=T&category=CarCarrierTrailer&grossPrice=false&axles=ONE&loadCapacity=FROM_1_TILL_1500_KG
-
Niin, tai ihan jarruttoman kärryn kyytiin "mauto" :laugh:
L6e:n omapainohan on rajattu 350kg..
-
Todellisuudessa ne tuppaa painamaan selvästi enemmän. Taitaa meidän tytön mauton paino olla n. 500kg. 460kg on rekkarissa ilmoitettuna, siihen sitten kaikki neidin aarteet ja poppivehkeet. Mutta jarruttomalla kulkisi kuitenkin.
-
Se on just tuo 1500 kg. En tiennyt kun edellistä kirjoitin mutta nyt tarkistin. Siihen painoon menisi Smartti ja joku muukin kärryn lisäksi.
Minä en ole matka-autolla liikkuessani sellainen että pystyisin olemaan sen kanssa paikallaan 1-3 kk. Vaan päivittäin liikkeelle, kauppaan ja muuallekin.
Haluan liikkua leirialueelta muuallakin kuin määränpäässä joten auton hankkiminen sinne ei ole hyvä.
Lentomatkallakin otan auton lentoasemalta ja palautan sen sinne. Viimeksi Ford Focus 1,6 autom. vajaa 2 kk 430+täysvakuutus 120 euroa eli n. 10€/vrk.
Sekin voisi olla vaihtoehto myös matka-autolla liikkuessa mutta kun muutaman päivän leiriytymisen aikana vuokraukset suhteettoman kalliita ja vaivalloisia. Siitä tuo oman auton mukaanotto.
Ja olisihan sillä kenties käyttöä kotonakin.
Jotkut on ratkaissut tämän ongelman vaihtamalla matkailuauton vaunuun. Sen voi jättää leiriin paikoilleen, jolloin vetoautolla pääsee käymään kylillä. ;) Eikä tarvise ajella Smartilla. ???
-
Todellisuudessa ne tuppaa painamaan selvästi enemmän. Taitaa meidän tytön mauton paino olla n. 500kg. 460kg on rekkarissa ilmoitettuna, siihen sitten kaikki neidin aarteet ja poppivehkeet. Mutta jarruttomalla kulkisi kuitenkin.
Pitäiskös minunki ottaa Sätkä perään, kun senkin paino on 510kg. :)
-
Pitäiskös minunki ottaa Sätkä perään, kun senkin paino on 510kg. :)
Mini 1000 meni kisavarustuksella just Junkkarin alukärrylle.
-
Saa niitä oikeitakin uusia autoja, vieläpä aitoja urheiluautojakin tuohon painoon!
Caterham 7 (http://en.m.wikipedia.org/wiki/Caterham_7)
-
Tuo Caterham on hauska kampe mutta kauppakassina ei kovin kummoinen. Kaverilla on jo toinen tuollainen menossa, olen jokusen kerran pitänyt sillä hauskaa Saksassa (Kaveri on Saksalainen ja auto on siellä rekisterissä). Nykyisin noita saa onneksi Suomessakin kilpiin, vähitellen meidänkin säännöt muuttuu väkisin EU:n painostuksesta järkevämmiksi.
-
Tuo Caterham on hauska kampe mutta kauppakassina ei kovin kummoinen.
Minua on aina ärsyttänyt, että tehdään 'autoja', joilla ei ole mitään hyötykäyttöä.
-
Minua on aina ärsyttänyt, että tehdään 'autoja', joilla ei ole mitään hyötykäyttöä.
Jos jollekin asialle omasta näkökulmasta ei ole hyötykäyttöä voi asia olla toisin toisen näkökulmasta.
Ei kannata ärsyyntyä moisista. Näille meidän matkailukulkimille ja vaunuille on varmaan monen mielestä vaikea keksiä perusteltua käyttöä, saati ihan hyötykäyttöä.
-
Minua on aina ärsyttänyt, että tehdään 'autoja', joilla ei ole mitään hyötykäyttöä.
Hyötykäyttöä? Miksei tuollaisella voisi kaupassa ja töissä käydä. Tai muuten vaan ajelulla. Kukin tavallaan ja onhan se hyvä, että on vaihtoehtoja.
Mikä se hyötykäyttö oikeasti on? pitäisikö yksityisautoilu kieltää kokonaan ja laittaa auton käyttö luvanvaraiseksi hytykäytön mukaan, ja saako sillä hyötymatkalla toimittaa muita asioita jos asiointipaikka sattuu kohdalle.
Kyllä minä ainakin olen tyytyväinen siihen että pystyn korttini puitteissa käydä hupiajelulla minkälaisella vaan ajoneuvolla johon kortti riittää. Ajaminen on hauskaa ja jos siitä nauttii niin henkinen hyvinvointi pitäisi laskea hyödyksi, ajan sitten millä vaan
-
Jotkut on ratkaissut tämän ongelman vaihtamalla matkailuauton vaunuun. Sen voi jättää leiriin paikoilleen, jolloin vetoautolla pääsee käymään kylillä. ;) Eikä tarvise ajella Smartilla. ???
Viime kesälomareissu vedettiin vaunua ja kuskattiin auton perässä kahta moposkootteria, jolla käytännössä kaikki kohdeliikkuminen suoritettiin.
-
Ajaminen on hauskaa ja jos siitä nauttii niin henkinen hyvinvointi pitäisi laskea hyödyksi, ajan sitten millä vaan
Halvempaa tuo on kuin mielenterveys-puolen sossukulut. Itsekin tässä kevättä jo oottelen että pääsee taas tuolla 2-pyöräisellä "tuulettumaan" 8)
-
Tuo ajatusmalli, mitä minulla ei ole ei saa olla muillakaan, on aina herättäny ihmetystä minussa. Minä ajelen myös motskarilla ihan vaan hermolevoksi, on se niin hauskaa ja "hyödytöntä"
-
Tuo ajatusmalli, mitä minulla ei ole ei saa olla muillakaan, on aina herättäny ihmetystä minussa. Minä ajelen myös motskarilla ihan vaan hermolevoksi, on se niin hauskaa ja "hyödytöntä"
Jos tarkoitit minua, niin olet väärässä. En vaan voi hyväksyä sitä, että muutamat, jotka 'haluavat pitää hauskaa', aiheuttavat toisille häiriötä ja jopa vaaratilanteita. Lainrikkomisista nyt puhumattakaan.
-
meillä myöskin vetokoukku- ja perävaunuasiat tapetilla jos Epsanjassa talvehtimaan aletaan .
Akkakin sanoi että ne siellä varmaan vuokraisi pyöriä >:(
(http://karavaanari.org/kuvat/1421172343.jpg)
mutta mä haluan oman Homosohvan mukaan
korttiasiat ei meillä ole riesana niinkun ei aloittajallakaan
mutta en saa mistään tietoa mitä Fiat Chaussonilla saisi vetää ,jarrutonta / jarrullista
vai meneekö se vai alustan mukaan
koukkupaja tekee kyllä kuudellasadalla koukun ,kuulemma vaikka mihinkä autoon
-
Oulaa:
Katso rekisteriotteesta, sieltä minäkin omani löysin.
Taidan kuitenkin ensi kesäksi tutkia kuinka saisin runkoon kiinnitettävän telineen tuon takapuskurin alle kun hissillä oleva pyöräteline on aivan liian korkealla, eikä taida kantaakaan moposkootterin painoa. Voisi kokeilla riittääkö se lähiympäristön tutkimiseen (vesisateessa).
-
Mulla ei juuri muuta olekaan, kuin hyödyttömiä ajoneuvoja... :)
Vanhoja aikansa eläneitä autoja ja motskareita ja kaiken kruunaa täysin hyödytön retkuiluauto.
Hyödyllisiä ajoneuvoja lienevät ne, joilla kuljetetaan rahtia ja matkustajia.
Aikoinaan mulla luki Kuorma-auton perässä "Minä kuljetan, Sinä kulutat" Sitä lausahdusta saattoi siellä takana jonossa sitten kukin miettiä syvissä ajatuksissaan.
Sellainen tarra oli hyvä aikoinaan, jossa luki Kuorma-auton perässä "Ajan mielummin moottoripyörällä".
-
Dollyjä eli hinausapuvaunuja ei rekisteröidä, ne eivät ole hinattavia laitteita vaan rinnastetaan puomiin! Nopeus max. 60 km/h. Tuolta 3. sivu:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1351253069/7cf53ba2bb324cc10a45af5d75211355/10518-7_2012_Tiedote_katsastajille.pdf
-
Jos tarkoitit minua, niin olet väärässä. En vaan voi hyväksyä sitä, että muutamat, jotka 'haluavat pitää hauskaa', aiheuttavat toisille häiriötä ja jopa vaaratilanteita. Lainrikkomisista nyt puhumattakaan.
Tarkoittaako tämä että et suvaitse moottoripyöräilyä ilman päämäärää tai 2-paikkaisella (liian) tehokkaalla avoautolla ajelua ihan ajankuluksi? :-\
-
Dollyjä eli hinausapuvaunuja ei rekisteröidä, ne eivät ole hinattavia laitteita vaan rinnastetaan puomiin! Nopeus max. 60 km/h. Tuolta 3. sivu:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1351253069/7cf53ba2bb324cc10a45af5d75211355/10518-7_2012_Tiedote_katsastajille.pdf
Tilanne vähintäänkin epäselvä..
Poliisilta on saatu toisenlaisia vastauksia, mm.
Kysyin asiaa Liikkuvalta Poliisilta...homma on aika selkeä, ei ole koko dolly henkilöauton/pakettiauton perässä vetohommiin soveltuva Shocked
Tässä LP:n vastaus:
*******************************************
Hei
Erityislainsäädäntö, joka olisi säädetty apuvaunua varten puuttuu. Siksi siihen on sovellettava muuta voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Näitä ovat mm. vakuutus-, kytkentä ja ajokorttisäännökset .
Samaa tukee hovioikeustasoinen ratkaisu asiasta. Hinattavan ajoneuvon kytkentäsäännökset rajoittavat melko tavalla apuvaunun käyttöä, koska ne ovat pääsääntöisesti jarruttomia.
Henkilö- ja pakettiautoon kytkettynä jarruttoman dollyn omamassa ja sillä hinattavan ajoneuvon massa eivät yhteismassaltaan saa ylittää 750 kg.
Normaalissa hinauksessa samanlaista rajoitusta ei ole, koska siellä hinattavassa autossa pitää olla "jarrumies". Normaalissa hinauksessa ei myöskään ajokorttivaatimus muutu - riittää kunhan on vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Apuvaunun myötä hinattava ajoneuvo on "kytketty", joten se vaikuttaa useissa tapauksissa myös ajokorttiluokkaan (massoista riippuen).
Dollyt, jotka on käyttöönotettu 1.1.2011 jälkeen, täytyy rekisteröidä ja loputkin liikenteessä käytettävät 2015 mennessä niin kuin muutkin hinattavat laitteet.
Vetokytkimeen kytkettävä härpäke on aina joko perävaunu tai hinattava laite. Ne ovat ainoat vaihtoehdot, koska muita lainsäädäntö ei tunne.
Maksimi hinausnopeus on 60 km/h.
Hinattavassa ajoneuvossa tulee olla liikennevakuutus, hinataan sitä apuvaunulla tai ilman. Kokonaan trailerin kyytiin nostettuna asia on toisin.
1. Trafin ohjeen mukaan liikennekäytöstä poistettua autoa saa hinata toinen akseli ilmassa. Siitä voidaan johtaa, että apuvaunun käyttö on sallittua.
2. Samalla periaatteella voidaan siis hinata katsastamatontakin autoa.
3. Liikennevakuutus on lakisääteinen.
Eli lailliset mahdollisuudet käyttää jarrutonta apuvaunua ovat henkilö- ja pakettiautolla minimaaliset. Kuorma-autolla repertuaari kasvaa huomattavasti.
***************************************
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=55570&postdays=0&postorder=asc&start=20&sid=8562cc0f7b7fda3ac41c85087b494091
-
Tuo ajatusmalli, mitä minulla ei ole ei saa olla muillakaan, on aina herättäny ihmetystä minussa. Minä ajelen myös motskarilla ihan vaan hermolevoksi, on se niin hauskaa ja "hyödytöntä"
Mä ajelen kans! Tosin mun motskarini ovat Gilera skootteri ja Yamaha 125cc mp joka on vallan hauska menopeli!
Siinä saa samat ihanuudet kuin kalliimmissakin,hyönteisten pistot ajaessa kun ne törmäävät naamaan,viiman tuntu,hanskojen kaipuu ja sateen sattuessa äkkiä sisätiloihin! Heh hee,-isommat rattaat kuin skootterissa ja parempi satula! Vakuutusmaksut vaan on kohtuuttomia muutaman päivän cruisailuun mut menee sitä rahaa muutenkin hassuihin paikkoihin.
Mut se on vaan niin kivaa-vailla päämäärää ja tarkoitusta,-jes! t migel
-
Mulle jäi epäselväksi onko kysymyksessä pikku e vai oikea E...
-
Mulle jäi epäselväksi onko kysymyksessä pikku e vai oikea E...
Ja mulle on epäselvä mikä jäi epäselväks :laugh: ;D
Jos alkup. kysyjään viittaat (Hauho), vetoauto oli B-ajokorttiluokan auto. Eli tässä tapauksessa C1E, CE, D1E, DE -jne ovat vääriä vastauksia - pelkästään BE oleellinen :D
-
Mulle jäi epäselväksi onko kysymyksessä pikku e vai oikea E...
Jos kortti on AB , niin ei kat siihen saa isoa E millään ilveellä jos ei aja sitä C sinne väliin.
Aika selvästi se siellä aloituksessa on kerrottu että on ABE kortti.
-
Jos kortti on AB , niin ei kat siihen saa isoa E millään ilveellä jos ei aja sitä C sinne väliin.
Aika selvästi se siellä aloituksessa on kerrottu että on ABE kortti.
Eli ABe ;)
-
Tilanne vähintäänkin epäselvä..
Vetokytkimeen kytkettävä härpäke on aina joko perävaunu tai hinattava laite. Ne ovat ainoat vaihtoehdot, koska muita lainsäädäntö ei tunne.
Maksimi hinausnopeus on 60 km/h.
Ny se myrkyn lykkäs ;D ;D ;D Polkupyöränkuljetus teline kun sen laittaa koukkuun kiinni. :-\ :-\
-
Vetokytkimeen kytkettävä härpäke on aina joko perävaunu tai hinattava laite.
Onpahan vastaus, joten onko tämä perävaunu vai hinattava laite?
(http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/medium/2000020562)
-
Ei mut laki ei tunne tuota!
-
Eli ABe ;)
Kyllä se on ihan A BE.
-
Ei mut laki ei tunne tuota!
Mutta poliisin vastauksen mukaan se on joko perävaunu tai hinattava laite.
-
Kyllä se on ihan A BE.
No sit sillä saa vetää mitä vaan Thumb
-
Näin valitettavasti on Thumb Ja onneksi Thumb Thumb
https://www.antinautokoulu.fi/ce-kortti/
-
Onpahan vastaus, joten onko tämä perävaunu vai hinattava laite?
(http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/medium/2000020562)
Entäs tällainen :laugh:
(http://www.vapaa-aika.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/6/166230.jpg)
.. nio, joo - ehkä vallesmannin vastaus oli hieman "kansanomainen"..
Jossain asetuksessa muistelen mm. kytketämassan muodostuvan pyörien kautta tiehen - näinhän dollyssä tapahtuu... oleellista taitaa olla nuo renkaat.
Trafi on minusta kyllä mennyt "vipuun" rinnastaessaan dollyä puomiin, saati hinausköyteen. Saakos pelkkä sellainen perässä ajella tiellä? Dollyä ei välttänmättä viskata konttii..
-
No sit sillä saa vetää mitä vaan Thumb
Mitä vaan mitä saa kytkeä kiinni alle 3500 kg painavaan autoon.
-
Mitä vaan mitä saa kytkeä kiinni alle enintään 3500 kg painavaan autoon.
1 kg puuttui ;D Lisäsin 8)
-
Miten niin saa vetää mitä vaan? Hiukan tarkkuutta ja selvyyttä näihin vastauksiin.
Siis mitä saa vetää A BE kortilla?
Mitä saa vetää mulla olevalla A BE C DE kortilla?
Mun kortin takapuolella olevan kuvaselostuksen mukaan BE-kortilla saa vetää asuntovaunua.
Mun ABECDE kortilla ei oo mitään hyötyä kun en ny ala bussilla vetään rekkaperäkärryä!
Kuormurilla sitä en saa tehä! Mut bussill kyll? Hassua
-
jaa ett vajaa 400,- pitäs pulittaa,jotta saa vaunua vetääKÖÖN HANDUUNSA ##ttu sakkoa tänne sitt vaan,,ihan sama Thumbd Thumbd
Mulla tyttis joka oman firman tukkirekkaa ajoi ja ei saanu heppavaunua vetää sprintterin perässä >:( siinä sitte korttia ajaan >:( ei keleen kele
-
Miten niin saa vetää mitä vaan? Hiukan tarkkuutta ja selvyyttä näihin vastauksiin.
Siis mitä saa vetää A BE kortilla?
Mitä saa vetää mulla olevalla A BE C DE kortilla?
Mun kortin takapuolella olevan kuvaselostuksen mukaan BE-kortilla saa vetää asuntovaunua.
Mun ABECDE kortilla ei oo mitään hyötyä kun en ny ala bussilla vetään rekkaperäkärryä!
Kuormurilla sitä en saa tehä! Mut bussill kyll? Hassua
Joo, ehkä pieni täsmennys; jos jostain löytyy max. 3.5tn busa (M2-luokan ajon. > D1-kortti), niin siihen ei saa koskea B(E):llä 8)
-
..
Mulla tyttis joka oman firman tukkirekkaa ajoi ja ei saanu heppavaunua vetää sprintterin perässä >:( siinä sitte korttia ajaan >:( ei keleen kele
"Mormoonibussi" ;D
-
"Mormoonibussi" ;D
Tyhmä ei taas tajuu....no ei pä haittaa ::)
-
Tyhmä ei taas tajuu....no ei pä haittaa ::)
Jos tukkirekkaa luvan kanssa ajelee, on hällä kortti CE. Tai siis (A)BECED(tai D1), jos hän kärrytöntä (tai siis max 0,75tn kärryllistä) Sprinteriä ajaa saa.. eli tuon Sprintterin täytyy olla väh. 1+9hlö "pikkubussi" - "perheautoiksi" hankittuja näitä ex. koulutaxi(busse)ja yllä kuvatuiksi nimitellään, joilla "perhesuunnittelu osana aatetta" ;)
-
Jos tukkirekkaa luvan kanssa ajelee, on hällä kortti CE. Tai siis (A)BECED(tai D1), jos hän kärrytöntä (tai siis max 0,75tn kärryllistä) Sprinteriä ajaa saa.. eli tuon Sprintterin täytyy olla väh. 1+9hlö "pikkubussi" - "perheautoiksi" hankittuja näitä ex. koulutaxi(busse)ja yllä kuvatuiksi nimitellään, joilla "perhesuunnittelu osana aatetta" ;)
Ei tartte bussi korttia eli D...
-
Jos tukkirekkaa luvan kanssa ajelee, on hällä kortti CE. Tai siis (A)BECED(tai D1), jos hän kärrytöntä (tai siis max 0,75tn kärryllistä) Sprinteriä ajaa saa.. eli tuon Sprintterin täytyy olla väh. 1+9hlö "pikkubussi" - "perheautoiksi" hankittuja näitä ex. koulutaxi(busse)ja yllä kuvatuiksi nimitellään, joilla "perhesuunnittelu osana aatetta" ;)
Juu ihan paku oli ja ei tod.mikään suurperheellinen ;D
-
Juu ihan paku oli ja ei tod.mikään suurperheellinen ;D
Jos ajaa "tukkirekkaa", niin CE.
CE kortilla saanee ajaa kaikkia yhdistelmiä, joissa vetoautona on paku, tai kuormuri.
-
^^
^^^
Jos hän ilman hepokoppia saa ajaa, ja hän saa ajaa "tukkirekka" eli varsinaisen perävaunun ja kuorma-auton yhdistelmää (joo "rekka" viittaa sanan historian alkupäässä puoliperäv jne.., mutta tällaisia "pöllijunia" ei täältä taida löytyä). Siksi hänellä taskussaan * BECE**, millähän saa ajaa hlö-, paku- ja kuorkki-Sprintteriä kärryn kera.. ja, jos hän ei saisi kortillaan ajaa sitä;
a) Sprintterin täytyy olla D1-kortilla ajettava
b) tai hän ajaakin "tukkirekan" sijasta "tukkiautoa" eli pelkkää rekannuppia, ts. pelkkää kuorma-autoa C-kortilla
Olinko oikeassa?
Edit: b) vaihtoehto taitaa selittää tapauksen.. :D
-
^^
^^^
Jos hän ilman hepokoppia saa ajaa, ja hän saa ajaa "tukkirekka" eli varsinaisen perävaunun ja kuorma-auton yhdistelmää (joo "rekka" viittaa sanan historian alkupäässä puoliperäv jne.., mutta tällaisia "pöllijunia" ei täältä taida löytyä). Siksi hänellä taskussaan * BECE**, millähän saa ajaa hlö-, paku- ja kuorkki-Sprintteriä kärryn kera.. ja, jos hän ei saisi kortillaan ajaa sitä;
a) Sprintterin täytyy olla D1-kortilla ajettava
b) tai hän ajaakin "tukkirekan" sijasta "tukkiautoa" eli pelkkää rekannuppia, ts. pelkkää kuorma-autoa C-kortilla
Olinko oikeassa?
Selitä tässä ny miehelle naisen logiikalla,,tukkirekka tarkoitta tässä = rekka täyslasti + perävaunu täyslasti..= sillä ny se viimonenkin kortti handussa...soon tarkka muija ;D
-
Selitä tässä ny miehelle naisen logiikalla,,tukkirekka tarkoitta tässä = rekka täyslasti + perävaunu täyslasti..= sillä ny se viimonenkin kortti handussa...soon tarkka muija ;D
Täälä vaan ABECEDE ;)
-
Täälä vaan ABECEDE ;)
Ihan kuin olisin tuon nähnyt ennenkin, ehkä se on täällä jollain toisellakin. ;D
-
Täälä vaan ABECEDE ;)
Mitäs noilla EI saa ajaa...
Pelkät "nupit" = naisten mieleen :laugh:
-
Pansari vaunua ;)
-
Pansari vaunua ;)
Mutt tykki ja ammukset omasta takaa he he :-*
-
Nyt mennää jo liukkailla..
Miksi hän ei saanut Sprinsulla turpapömpeliä vetää, vaikka kirjaimia kuin tikkakosken aapisessa ;D?
:-X
-
Mitäs noilla EI saa ajaa...
Pelkät "nupit" = naisten mieleen :laugh:
Lentokone ja juna tulis yhtäkkiä mieleen. ;D
-
Täälä vaan ABECEDE ;)
Kuinka pitään vielä?
-
Mitäs noilla EI saa ajaa...
Raitiovaunua!
-
No juu tietty ;D mää aattelin vaan tylsästi tätä autokantaa..he he :laugh:
-
Vakuutusmaksut vaan on kohtuuttomia muutaman päivän cruisailuun mut menee sitä rahaa muutenkin hassuihin paikkoihin.
Itsellä tuo 2-pyöräinen on Honda FJS600 Silverwing -02 ja siihen IF:stä ympärivuotinen täyskaskoineen kaikkineen Hki:ssä alle 250e vuodessa ja vielä ei ole edes bonarit tapissaan :D
Ja mitä tulee tuohon autohinauksen apuvaunuun, dollyyn, niin tyhjänä kun tuota perässäsi revit, on se tällöin hinattava laite ja siten nykypykälien mukaan rekisteröitävä. Vaan kun siinä on tavaraa kyydissä, hinauksessa, niin se on tällöin hinauspuomiin rinnastettava värkki ja siten ei tartte rekisteröintiä => dollya kun kuskaat vaikka lavalla tai peräkontissa ja otat käyttöön vain tarvittaessa, niin se mitään rekisteröintejä tartte vieläkään Thumb
-
Miksi hän ei saanut Sprinsulla turpapömpeliä vetää, vaikka kirjaimia kuin tikkakosken aapisessa ;D?
:-X
Tukkirekka tarvii ison-Een ja se kyllä riittää Sprintteriin ja heppakoppiin, jos nyt ei oo valjastettu linja-auto-Sprintteriä hevosvankkureitten eteen.
-
Ja mitä tulee tuohon autohinauksen apuvaunuun, dollyyn, niin tyhjänä kun tuota perässäsi revit, on se tällöin hinattava laite ja siten nykypykälien mukaan rekisteröitävä. Vaan kun siinä on tavaraa kyydissä, hinauksessa, niin se on tällöin hinauspuomiin rinnastettava värkki ja siten ei tartte rekisteröintiä => dollya kun kuskaat vaikka lavalla tai peräkontissa ja otat käyttöön vain tarvittaessa, niin se mitään rekisteröintejä tartte vieläkään Thumb
Ookkona varma asiasta.....?
”Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekisteröintivelvol lisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h nopeudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinaukseen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14 §:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä. Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru -ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä.”
http://www.trafi.fi/filebank/a/1351253069/7cf53ba2bb324cc10a45af5d75211355/10518-7_2012_Tiedote_katsastajille.pdf
-
Täälä vaan ABECEDE ;)
Rekkamiehen ura on kiinnostava...
(http://karavaanari.org/kuvat/1421340259.jpg)
-
Ookkona varma asiasta.....?
No tuo on ainut, edes jotenkin järkeen käypä ha-dollyn tulkinta hinauspuomin ja vedettävän laitteen välillä. Periaatteessa verrattavissa siis mm. telamurskaimen siirtämisessä käytettävään apuakselistoon. Niin kauan kun tuota apuakselistoa ei vedellä sellaisenaan auton perässä, ei se ole oma hinattava laitteensa eikä näin ollen tartte nykylainkaan mukaista rekisteröintiä 8)
-
No tuo on ainut, edes jotenkin järkeen käypä ha-dollyn tulkinta hinauspuomin ja vedettävän laitteen välillä. Periaatteessa verrattavissa siis mm. telamurskaimen siirtämisessä käytettävään apuakselistoon. Niin kauan kun tuota apuakselistoa ei vedellä sellaisenaan auton perässä, ei se ole oma hinattava laitteensa eikä näin ollen tartte nykylainkaan mukaista rekisteröintiä 8)
Ok...
Siis oma tulkintasi.
-
Mulla ois helppo ratkasu asiaan ;) :D
-
Mulla ois helppo ratkasu asiaan ;) :D
Mullakin ois... :)
Kielletään kaikki, niin sillä siitä päästäisiin.
-
Mullakin ois... :)
Kielletään kaikki, niin sillä siitä päästäisiin.
Vielä helpompi tapa Thumb
-
Nyt mennää jo liukkailla..
Miksi hän ei saanut Sprinsulla turpapömpeliä vetää, vaikka kirjaimia kuin tikkakosken aapisessa ;D?
:-X
Vaihdetaan kumet ,loppuu liukastelu ;)
Ja
En minä tiedä... ::) Rekalla menny ja ny myös heppakopalla...reka t tosin jo myyty poijettees ja muissa hommissa,