Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Pekka - 29.12.2014 kello on 08:58
-
Ostin viikonloppuna ensimmäisen dieselautoni ja nyt mietin
onko noissa polttoaineissa mitä eroja vai tankataanko vaan siellä missä halvinta on.
Neste ainakin omaansa kovasti mainostaa, mutta tuleekos se dieseli kaikki sieltä Nesteen jalostamolta.
Pitäisikö tommoseen lohkolämmitin laittaa vai lähteekö käymään Helsingin pakkasissa ilmankin?
-
Eihän se lämmitin pakollinen ole, mutta auttaa se kummasti. Käyntiinkin lähtee mikäli kaikki on kunnossa.
-
Itse tankkaan aina halvinta dieseliä...
En käytä mitään Nesteen ja ABC:n kalliimpia ihmedieseleitä.
Lämmitys aina ennen käynnistystä, jos mahdollista jo nollakelillä. Kaikissa autoissani on Webaston, tai Eberin vesikiertoinen esilämmitys.
-
Jokainen auto jos on kunnossa, lähtee käyntiin kelissä kuin kelissä. Mutta kuinka "mukavaa" se sitten on kuunnella jonkin dieselin kylmäkäynnistyksen ronksutusta jostain yli 20 asteen pakkasessa, niin :-X
Mutta Webasto on aika kova sana noissa nykyisissä diesel-moottoreissa. Kulutukset on niin pieniä, että moottori ei enää tuota riittävästi hukkalämpöä koville pakkasille ja muutenkin moottorin lämpiäminen ajolämpöiseski kestää melko pitkään. Weba tuottaa tarvittaessa lisälämpöä ja homma on handussa. Toki tuolla saa myös esilämmityksen, piuhasta riippumatta, suosittelen! 8)
Dieselin suhteen Nesteen Pro kestää parhaiten pakkasta eikä kylmäkäynnistyksess äkään juuri savuta = FAP:kin pääsee helpommalla, varsinkin lyhkäsessä talviajossa kun FAP ei pääse lämpenemään kunnolla puhtaaksipoltossaka an. Kaikki muut dieselit ovat samaan perus-dieseliin perustuvia, eri tavoin lisäaineistettuja polttoaineita = ne savuttavat yms. ihan samalla tavalla enkä ainakaan itse ole havainnut mitään hyötyä ABC:n tai ST1:n kalliimpien super-dieseleiden käytöstä vs. Nesteen ihan normi-disu. Nesteen Pro:takin käytän vain pidemmillä, kovilla pakkasjaksoilla, muutoin mennään ihan Nesteen perinteisellä 8)
-
Nykyään kun nuo webastot alkavat olla lähes pakollisia näissä nykyajan dieseleissä niin joskus kuulee aina jonkun sanovan että miten vähällä dieselillä ne kulkevat näin talvellakin, mutta johtuuko se siitä että katsotaan vain sitä ajotietokoneen lukemaa, webaston kulutushan ei siinä näy.
Nyt mulla on bensa-auton takia jopa hiukan pohjaa väitteelleni että se webasto on itseasiassa aika syöppö moottorinlämmitin, nyt vaimon autolla kun on ajettu vajaa 2000 km niin tuon webaston kulutuslisä on aika tarkalleen 1.1 l/100km siihen nähden mitä auto on kuluttanut ilman sitä webastoa.
Mutta mitä siitä, mukavuushan maksaa mutta ei unohdeta sitä näissä polttoainelämmittim issä vai eikö se sitten menekkään noin dieselautoissa ?
-
Nykyään kun nuo webastot alkavat olla lähes pakollisia näissä nykyajan dieseleissä niin joskus kuulee aina jonkun sanovan että miten vähällä dieselillä ne kulkevat näin talvellakin, mutta johtuuko se siitä että katsotaan vain sitä ajotietokoneen lukemaa, webaston kulutushan ei siinä näy.
No eihän tuo Weban ruoka tuossa ajotietokoneessa tietenkään näy. Ja itse lopetin tuon kulutuksen seurailun kun taloon tuli tuo allekirjoituksen perinteinen automaatti. Syö mitä syö ja tankataan kun tarvitaan. Ei, tämä ei kuitenkaan tarkoita ylenmääräistä polkemista, vaan köykäsellä kaasulla ja ecolla mennään jo ihan selkäytimestäkin. Eikä tuollainen liiallinen revittely muutenkaan sovi moiseen C5:n hyde-mukavuuteen 8)
-
Minun täytyy todeta, ettei omalla kohdalla juurikaan Webasto lisää kulutusta. Mittaan aina tankkauskerrat, enkä katso ajotietokoneesta. Talvella varmaan kuluu kylmyyden, kitkan ja vierinvastuksen takia enemmän, mutta talvinopeudet taas tasaavat.
Kulutus on Webaston 5kW mukaan 0,61L/tunnissa täydellä teholla. Puoliteholla 0,3L/tunnissa.
Lämmitysaika mulla 2x 30 min, elikä 0,6 litraa päivässä. Matkat keskimäärin 2x 70km päivässä. Keskilutus henkilöautossa nyt 4,5 litraa sekä kesällä, että talvella. Samoin pakussa kesät talvet 7 litran kahta puolen.
Enemmänkin olen huolissani akun kapasiteetista, kuin polttoaineen kulutuksesta. Lyhyillä matkoilla tulee käyttää järkeä Webaston suhteen, tai ottaa avuksi ylläpitolaturi.
-
Muistan kun Velj. Keskiselle tuli huoltoasema ja he alkoivat myymään Dieseliä halvemalla kuin muut.
Eipä aikaakaan kun alkoi kiertämään huhu, että Keskisen huoltoasemalla on Dieseliin lisätty vettä, siksi ne voivat myydä sitä niin halvalla. Ja kun sitä vesi dieseliä ostaa niin talvella auto jättää välille, koska dieselissä on liikaa vettä. Tämä on tapahtunut yli 10 vuotta sitten.
No aika on kulunut eikä kukaan puhu enää Keskisen vesi Dieselistä ja itsellänikin on tullut yli 500.000 km ajettu Keskisen dieselillä eikä kertaakaan ole jättänyt välille ei edes tänä aamuna kun pakkasta oli 26 astetta. Eli aina tankannut halvimmalta asemalta mistä on dieseliä saanut ja aina toiminut.
Diesel moottoreissa on eroja talvella käyntiin lähdön kanssa. Mitä minulla on autoja ollut niin ylivoimaisesti paras diesel lähtemään on PSA:n HDI koneet eli Peugotin ja Citroenin diesel koneet. Aina lähteneet käyntiin, kylmintä ollut 36 astetta ja ilman lämmitystä käyntiin. Pisimpää saa hehkuttaa Volvoa aamuisin ja aika pitkään on saanut hehkutella Passatinkin diesel koneita. Mutta käyntiin ovat lähteneet.
Kyllä minä suositten ainakin lohkolämmintä diesel koneeseen, kyllä se vaan talvella auttaa koneen läpiämisessä.
-
2000 mallin Väyrys Mersussa näkyi webaston kulutus ajotietokoneessa .
Neste mainosti ProDieselin vähentävän kulutusta mutta en minä ainakaan tällaisella trippimittari/tankkaus laskennalla saanut eroa aikaiseksi
siksi ostetaan sieltä mistä halvimmalla saa.
-
Talvella olen tankkaillut pääasiassa Teboilin diiseliä. Voipi olla sattumaa tai olla olematta, että Teboilin dieseleiden kanssa omalla kohdalla on ollut vähiten ongelmia.
-
Eikä tuollainen liiallinen revittely muutenkaan sovi moiseen C5:n hyde-mukavuuteen 8)
Tuo on niin totta. Ennen Alfaa minulla oli Xantia ja ihan eri tyylillä nuo houkuttelevat ajamaan. Suurin osa autoista ei herätä minkäänlaista halua ajaa erityisellä tavalla ja sitten taas muutamat viestivät selkeästi jotain kuljettajalle.
Hyde- mukavuus ainakin houkutteli minua ajamaan pehmeästi ja rauhallisesti, tällä en tarkoita hitaasti ja tukkeena.
Ihan varteenotettava ja mukava tuollainen C5 olisi kun autokuume on taas iskenyt, mutta vaimo ei sellaista halua.
-
Talvella olen tankkaillut pääasiassa Teboilin diiseliä. Voipi olla sattumaa tai olla olematta, että Teboilin dieseleiden kanssa omalla kohdalla on ollut vähiten ongelmia.
Työautoissa jähmetty yhtenä vuonna 10 kuorma-autoa syksyn ensimmäisellä pakkasella. Silloin ei vielä saanut talvilaatua, joten kesälaadulla mentiin. Pakkasta oli muutama aste.
Meillä oli juuri vaihtunut Teboilin kortit ST1 kortteihin. Siihen aikaan ST1 ilmoitti kesälaadun kestävän 0 asteeseen saakka. Teboilin kesälaatu olisi kestänyt -15 asteeseen.
Kortit vaihtuivat takaisin Teboilin kortteihin ja niillä mennään.
Jostain syystä edelleenkin kartan talvella ST1 asemia, vaikka tiedän sielläkin korjatun dieselin pakkaskestävyyttä.
Yksi asia, mikä pistää myös hälytyskellot soimaan on biodiesel. Ei oikein kiinnostaisi kasvattaa levää tankissa. Eikös ST1 ole yksi biodieselin pioneereistä.
-
Minulla on Golf diesel ja siinä on lohkolämmitin, ei Weberiä. Lämmitän mootteria heti pakkasten tultua ½ - 1 tuntia (kauko-ohjaus pistorasiaan).
Käytän yleensä halvinta dieseliä Neste, Shell tai ABC automaateilta.
Lämmityslaitteessa on(lämpö)vastus, joka nopeuttaa selvästi sisätilan lämpenemistä ja pitää lämmön ajon aikana. Pakkasten tultua laitan keulalle suojamaskin. Ja kovilla pakkasilla ajan 4.vaihteella 80:n rajoituksilla. Suuntaan tuulilasille menevää puhallusta jalkoihin kun se on mahdollista, sillä tuulilasi jäähdyttää tulevaa ilmaa vauhdissa.
-
Itse kartan myös biopolttoaineita ja varsinkin vähän käytettävissä moottoreissa. Eihän niissä ongelmia minun tietääkseni synny jos niitä käytetään jatkuvasti ja aine säiliössä vaihtuu.
Olen muutaman kaasuttimen puhdistanut kun laitteeseen on jäänyt 95E10 tankkiin yli vuoden ajaksi harrastelaitteisiin, oletan että, biodiesel tekisi saman.
-
Jostain syystä edelleenkin kartan talvella ST1 asemia, vaikka tiedän sielläkin korjatun dieselin pakkaskestävyyttä.
Yksi asia, mikä pistää myös hälytyskellot soimaan on biodiesel. Ei oikein kiinnostaisi kasvattaa levää tankissa. Eikös ST1 ole yksi biodieselin pioneereistä.
Minusta ST1 ja niitten kehitys biopolttoaineissa on pelkästään myönteistä jos aineita käytetään eikä jätetä seisomaan. Biojätteen hyödyntäminen polttoainevalmistuk sessa on mielestäni parasta mahdollista kierrättämistä. Huomattavasti fiksumpaa kun peltojen antimien käyttö polttoainevalmistuk seen ruuan sijasta mitä muut tekee.
-
Minusta ST1 ja niitten kehitys biopolttoaineissa on pelkästään myönteistä jos aineita käytetään eikä jätetä seisomaan. Biojätteen hyödyntäminen polttoainevalmistuk sessa on mielestäni parasta mahdollista kierrättämistä. Huomattavasti fiksumpaa kun peltojen antimien käyttö polttoainevalmistuk seen ruuan sijasta mitä muut tekee.
Olen täysin samaa mieltä.... :)
Silti en halua levää tankkiini.
-
Nyt olen itse kokeillut ST1:n ihme-dieseliä kahdesti ja no more! >:( Moottori tuntuu kumman tukkoiselta ja kovemmissa pakkasissa tyhjäkäynti on ihan nollissa. Tänäkin aamuna jouduin oikein kaasua polkemaan että sain C5:n edes käyntiin ja edelleen pitämään jalkaa kaasulla jonkin aikaa tyhjäkäynnin tuntumassa, jotta sain sen jäämään käymään tyhjää :-X Nesteen tavallisella, saati Pro:lla ei ole moisia oireita, aina on ollut laakista C5 käynnissä polkemati ja myös jäänyt käymään ongelmati => enää ei ST1:n dieseliä lirutella allekirjoittaneen autojen tankkiin vaikka jonkun centin halvempaa olisikin Thumbd
-
Aina tankatessamme st1 löpö ei riitä....samalle matkalle eri asemalta ja riittää..=testattu muuan kerta ja st1 ei tankata,jos ei ole ihan pakko >:(
-
Nyt olen itse kokeillut ST1:n ihme-dieseliä kahdesti ja no more! >:( Moottori tuntuu kumman tukkoiselta ja kovemmissa pakkasissa tyhjäkäynti on ihan nollissa. Tänäkin aamuna jouduin oikein kaasua polkemaan että sain C5:n edes käyntiin ja edelleen pitämään jalkaa kaasulla jonkin aikaa tyhjäkäynnin tuntumassa, jotta sain sen jäämään käymään tyhjää :-X Nesteen tavallisella, saati Pro:lla ei ole moisia oireita, aina on ollut laakista C5 käynnissä polkemati ja myös jäänyt käymään ongelmati => enää ei ST1:n dieseliä lirutella allekirjoittaneen autojen tankkiin vaikka jonkun centin halvempaa olisikin Thumbd
Mielenkiintoista.
Lainasin siskoltani diesel Octavian yli joulun ja hän kertoi, että se kylmällä käynnistettäessä käy huonosti hetken. Hän tankkaa lähinnä ST1 asemilla Tankkasin siihen Neste Prota ja minkäänlisia ongelmia ei ollut. Tänään hän itse oli autolla liikenteessä ja kysyin mitä auto tykkäsi aamupakkasesta, heillä oli ollut runsaat -20c. Oli kuulemma käynnistynyt ihan nätisti. Ilmeisesti noissa on eroja.
-
No eihän tuo Weban ruoka tuossa ajotietokoneessa tietenkään näy.
Miksei? Mittaahan se vehje polttoaineen määrää tankissa. Ja uskoisin, että ajo lämpimälä moottorilla jopa vähentää kulutusta Webaa käytettäessä.
-
Minun ensimmäinen oli tämmöinen, jouset oli, ei joustanut mutta möyrysi vaikka pohjiaan myöten työmailla.
Ei tarvinnut lapiolla avitella kuten volvo ja scania miehet teki.
(http://karavaanari.org/kuvat/1419920888.jpg)
Tosin ei tämä yksilö, vaan oli väriltään kokonaan kirkaan punainen ovien muutamaa ohutta valkoista raitaa lukuunottamatta. Ei ollut webastoa , ei lohkolämmitintä, mutta tuppo trasselia ja jäteöljyä aamulla ani varhain peltiseen pesuvatiin, tuli palamaan ja öljypohjan alle puoleksi tunniksi. Ja oli tanner kohta sinisenä dieselin käryä.
Naapurit tykkäs.
-
Tosin ei tämä yksilö, vaan oli väriltään kokonaan kirkaan punainen ovien muutamaa ohutta valkoista raitaa lukuunottamatta. Ei ollut webastoa , ei lohkolämmitintä, mutta tuppo trasselia ja jäteöljyä aamulla ani varhain peltiseen pesuvatiin, tuli palamaan ja öljypohjan alle puoleksi tunniksi. Ja oli tanner kohta sinisenä dieselin käryä.
Naapurit tykkäs.
Meidän kunnassa vielä noin 10 vuotta sitten yksi yrittäjä ajeli samanlaisella Sisulla, tosin vähän oli jo punainen haalistunut, ja auton lämmitäminen oli juuri em tavalla. Tuli öljypohjan alle.
-
Otsikkoon: Taisi olla Detroit diesel 6.2 vinkkelimukinen GeneralMistake -tuote..
Miksei? Mittaahan se vehje polttoaineen määrää tankissa. Ja uskoisin, että ajo lämpimälä moottorilla jopa vähentää kulutusta Webaa käytettäessä.
Se taitaa kulutuslukemat tulla lasketuista suuttimien aukipitopulsseista, tiedetyistä suutinarvoista, pa-paineesta, kammenkulmasta (rpm) ja vauhdista kalkuloiden.. mutta tokihan tankkianturin arvoakin hyödynnetään, esim. laskettaessa "tankkityhjä" -arvoa.
Talouden parissa ruotsalaiskärryssä kulutuslukemaa jotenkin korjataan can-väyläisen weba/eberin käyttöä, mutta isompi on lukemaheitto mitä kesällä.
Toisessa, jossa hiukkasloukku regeneroidaan polttoaineella, toimenpide liki tuplaa kulutusnäytön luvut joksikin aikaa..
-
Otsikkoon: Taisi olla Detroit diesel 6.2 vinkkelimukinen GeneralMistake -tuote..
Se taitaa kulutuslukemat tulla lasketuista suuttimien aukipitopulsseista, tiedetyistä suutinarvoista, pa-paineesta, kammenkulmasta (rpm) ja vauhdista kalkuloiden.. mutta tokihan tankkianturin arvoakin hyödynnetään, esim. laskettaessa "tankkityhjä" -arvoa.
Talouden parissa ruotsalaiskärryssä kulutuslukemaa jotenkin korjataan can-väyläisen weba/eberin käyttöä, mutta isompi on lukemaheitto mitä kesällä.
Toisessa, jossa hiukkasloukku regeneroidaan polttoaineella, toimenpide liki tuplaa kulutusnäytön luvut joksikin aikaa..
Ja vaikka mittaisi kuinka hienosti, niin se ainoa tarkka mittaus saavutetaan tankkaukset kirjaamalla.
-
Outoa toi teidän st1 polttoaine ongelmat. Meillä tuli noin 2vuotta sitte st1 polttoaine toimittajaksi. Ei ole sen jälkeen koneessa kertaakaan tarttenu pakkasella ruveta suodattimien vaihtoon, myös veden tyhjentäminen erottajasta on vähentynyt. Omaan autoon ja matkakulkineeseen on niin ikään tankattu st1seltä samainen 2 vuotta, ei mitään ongelmia. Kulutus on pysynyt samassa.
-
Outoa toi teidän st1 polttoaine ongelmat. Meillä tuli noin 2vuotta sitte st1 polttoaine toimittajaksi. Ei ole sen jälkeen koneessa kertaakaan tarttenu pakkasella ruveta suodattimien vaihtoon, myös veden tyhjentäminen erottajasta on vähentynyt. Omaan autoon ja matkakulkineeseen on niin ikään tankattu st1seltä samainen 2 vuotta, ei mitään ongelmia. Kulutus on pysynyt samassa.
Tuosta meidän työautojen hyytymisestä on jo yli kaksi vuotta ja sittemmin ST1 paransi kesälaadunkin pakkaskestävyyttä.
Ongelma on vain siinä, kun kerran maineensa menettää, niin sitä on vaikeata saada takaisin. Edelleen tuo leväongelma mietityttää. En etenkään talviseisotettaviin autoihin tankkaisi biodieseliä.
-
^Viimekeväänä tyhjensin vedet ja löpönjämät puolisenvuotta seisseestä kaivinkoneesta tynnyriin, eipä ollut levää havaittavissa, aiemmin kuulin että olisi joissain teboilin naftaa käyttävissä kuormureissa ruvennut kertymään mustaa mönjää tankinpohjalle, tiedä sitten sen paikkansapitävyydes tä. St1seltä kun tilaa löpöä koneelle niin on tarjolla kahta laatua, otetaan aina sitä "parempaa". On johtajan sanoman mukaan silti ylivoimaisesti halvinta.
-
Jotenki luottaa enempi NExBTL (http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,11990,22214,22215,22216)(HVO) tuotteeseen mitä pelkkiin FAME-tuotteisiin, joissa kait noita stabiliteettiriesoj a..
Osa, joillain esiintyneistä ongelmista, saattaa johtua kylmäaseman tankeista - vaihtuvuus vähäistä, tai on sattumalta tankattu pian täytön jälkeen (pohjaliete ja vesi sekoittunut uuteen tavaraan)
-
Itse tankkaan terapiatraktorini vuonna 2000 tilatulla tupaöljyllä.... :)
En ole siinäkään vielä havainnut leväongelmaa.
Tuo hintahan perustuu firmoissa kaiketi tuohon tarjouskilpailuun. Firman kortilla kun tankkaa, niin se hinta joka mittarissa näkyy ei pidä paikkaansa. Joskus koontilaskussa on isompi ja joskus pienempi litrahinta mitä kuitissa.
-
Itse tankkaan terapiatraktorini vuonna 2000 tilatulla tupaöljyllä.... :)
En ole siinäkään vielä havainnut leväongelmaa.
..
Joo, niin minäkin tekisin, jos jostain sopivasti tupaöljyä (talvilaatua) saisi - turhaa nuo hienot MPöt kun oma pihalelun suorasuihkuun kävisi kaikki palavista esteröidyistä rasvoista alkaen ;D
Toinen riesa on tuo, että tonnin satsille pitää olla kunnolliset suojaukset nykyään..
-
Joo, niin minäkin tekisin, jos jostain sopivasti tupaöljyä (talvilaatua) saisi - turhaa nuo hienot MPöt kun oma pihalelun suorasuihkuun kävisi kaikki palavista esteröidyistä rasvoista alkaen ;D
Toinen riesa on tuo, että tonnin satsille pitää olla kunnolliset suojaukset nykyään..
Joo paitsi mulla se on kesälaatua ja just tyhjensin tankin... :(
Matka käy tänään kohti huoltsikkaa ja tuon kannullisen talvilaatuista moottoripolttoöljyä, niin pääsen lumihommiin.
Mulla on jäämistönä 500L tupaöljyä säiliössä. Riittää mun terapiatraktoriin koko loppuiäkseni ja vähän ylikin.
-
Outoa toi teidän st1 polttoaine ongelmat. Meillä tuli noin 2vuotta sitte st1 polttoaine toimittajaksi. Ei ole sen jälkeen koneessa kertaakaan tarttenu pakkasella ruveta suodattimien vaihtoon, myös veden tyhjentäminen erottajasta on vähentynyt. Omaan autoon ja matkakulkineeseen on niin ikään tankattu st1seltä samainen 2 vuotta, ei mitään ongelmia. Kulutus on pysynyt samassa.
Minä en tiedä johtuuko nuo mainitsemani ongelmat ST1 polttoaineesta vai jostain muusta. Tuo HiTecin kommentti vaan toi mieleen siskoni kommentin huonosta kylmäkäynnistymises tä. Toisaalta siskoni toisessa autossa samaa ilmiötä ei ole ja samaa dieseliä siinä käytetään.
-
^Mullahan autot on kyllä vanhuksia, josko uudemmat o krantumpia.
-
^Mullahan autot on kyllä vanhuksia, josko uudemmat o krantumpia.
Siskon oikkileva Octavia on -06 mallia ja Fabia -13. Vanhempi siis kuulemma oikkuilee kylmällä säällä.
-
Jaa, taitaa mennä henkimaailman puolelle:-)
-
En ole toiminnassa huomannut eroja ST1:n dieselissä. Ei kummassakaan autossa.
-
Toisaalta siskoni toisessa autossa samaa ilmiötä ei ole ja samaa dieseliä siinä käytetään.
No enpä minäkään kerrasta uskonut ja ajoin tankkausten välillä Nesteen liemillä. Mutta kun ilmiö tosiaan toistui ja about heti ST1:n tankkauksen jälkeen molemmilla kerroilla, niin aika hankalaa on olla tekemättä asiasta omia johtopäätöksiään :-X Ei, en todellakaan sano että näin tapahtuisi jokaisella diesel-autolla, mutta tuo C5 vaan tuntuu olevan hieman kranttu. Itsellä ollut dieseleitä talossa -99 lähtien ja koskaan ei yksikään auto ole nirsoillut tankatusta dieselistä, tämä C5 yksilö on siis ihan eka nirsoilija itsellänikin :-\
Tuohon diesel-historiaani sentään mahtuu niin esikammio-vapareita kuin näitä uudempia common raileja ja piezo-suuttimellisiakin. Autojen nokka-logoina on ollut Peugeotia, Citroënia, Renaultia, Fiatia, Opelia, Volvoa... muistinkohan vielä edes kaikkia. Eli jonkin moinen setti kuitenkin. Ja tämä 2.0HDi 136 on ainut joka yskii tietyllä liemellä kylmässä. Mutta taas toisaalta eipä noita ihme-litkuja vielä kovin montaa vuotta ole ollut olemassakaan = tuo otantanikin on hieman puolueellinen kun suurimmalla osalla ei ole olut kuin tavis-disuja edes tarjolla :-[
Vaan siltikin Nesteen Pro on aidosti se ainut, oikeasti uusi diesel, muiden ollessa vain samaa perus-lientä eri tavoin lisäaineistettuina. Josta tietty voisi tehdä johtopäätelmän että tuo HDi on "allerginen" noille lisäaineille, vaan kun esim. ABC:n ihme-diesel on kokeilemati, niin ei voi ihan suoralta noinkaan kyllä sanoa. Prolla tuo kuitenkin käydä naputtaa tuokin ihan normaalisti, no probs 8)
-
Vaan siltikin Nesteen Pro on aidosti se ainut, oikeasti uusi diesel, muiden ollessa vain samaa perus-lientä eri tavoin lisäaineistettuina.
Mitenkäs se sitten eroaa muista? Noin ihan oikeasti....
-
Mitenkäs se sitten eroaa muista? Noin ihan oikeasti....
Se on FAME-vapaa NExBTL-diesel 8)
http://autohullut.fi/etusivu/nakokulma-hammentava-polttoainetarjonta/
Neste luottaa tuotteeseensa vahvasti ja erityisesti sen moottoria säästävään vaikutukseen mm. sen vuoksi, että esterityyppistä biodieseliä (rasvahapon metyyliesteri, FAME) ei löydy Pro Dieselistä lainkaan, mikä on WWFC4-luokituksen vaatimus tällä hetkellä. EN 590 –standardissa biodieselin osuus saa olla jopa 7%, Smart Dieselin ja Diesel Plussan tuoteselosteesta ei näitä arvoja löydy. Biodieselillä on mm. moottoriöljyä laimentava ominaisuus ja siksi Neste on korvannut biodiesel osuuden uusiutuvaksi dieseliksi kutsumallaan vetykäsitellyllä kasviöljyllä (HVO) eli ns. NExBTL-dieselillä. Tällä saadaan hiilidioksidipäästö jä alas ilman biodieselin suurimpia haittapuolia. Myös 95 % pisteen alentaminen 360 C:stä 340 C:hen on WWFC 4:n vaatimus moottoriöljyn laimenemishaittojen ehkäisemiseksi. Tämä öljyn laimeneminen on noussut huolenaiheeksi hiukkassuodattimell a varustetuissa autoissa, koska suodattimen regeneroinnissa pakokaasun lämpötilaa nostetaan ruiskuttamalla Common Raililla ylimääräinen polttoaineannos sylintereihin mäntien ollessa jo alhaalla. Pro Diesel vaikuttaa olevan arvoiltaan parempaa myös tuhkan määrässä, voitelevuudessa ja polyaromaateissa. Tuhkan vähyys pidentää hiukkassuodattimien ja voitelevuus ruiskutuspumpun käyttöikää. Polyaromaattien vähyys puolestaan pienentää pakokaasujen terveyshaittojen riskiä. Tätä vertailua tosin taas vaikeuttaa Smart Dieselin ja Diesel Plussan tyypillisten arvojen puuttuminen tuoteselosteesta.
-
Neste luottaa edelleen vahvasti siihen että jos tekee vähän tehoa sisältävää ainetta niin se on hyvää.
Neste myy dieselin mukana uskomattoman määrän ilmaa muihin jalostajiin verrattuna.
Vilkaiset kerran niiden dieselin ominaispainon verrattuna muihin jalostajiin niin selviää nesteen dieselin teho.
Keski-euroopan diesel ja minun matkavauhti sata, minun matkamökki vie 12,5 - 13 l. Suomesta nesteen ainetta vauhti 85 km ja kulutus 13 - 13,5l.
-
Vilkaiset kerran niiden dieselin ominaispainon verrattuna muihin jalostajiin niin selviää nesteen dieselin teho.
Duodaa... tuotetiedotteiden mukaan:
- ABC:n Smart Diesel laaturaja 800...840, tyypillinen 805 http://www.abcasemat.fi/abc/polttoaineet/tuotetiedot
- Nesteen Pro laaturaja 820...840, tyypillinen 825 http://www.neste.fi/doc/150425_fi.pdf
Eli mitäköhän dieseliä olet oikein vilkuillut? ::)
-
Nii, tiedotteet...
Kun reissuun menee niin koneen käyntiäänikin muuttuu ja löpöä kuluu todellakin vähemmän kuin täkäläistä.
Kai sen energiatiheys obn parempi ja rasvasempaa tavaraa että paikat voitelee.
-
Nii, tiedotteet...
Kun reissuun menee niin koneen käyntiäänikin muuttuu ja löpöä kuluu todellakin vähemmän kuin täkäläistä.
Kai sen energiatiheys obn parempi ja rasvasempaa tavaraa että paikat voitelee.
Tämä on erittäin totta, kuten myös Bavaria mainitsi.
Reissussa keskinopeus nousee ja kulutus laskee, jos nyt ei ihan Saksan ja Ranskan motareilla niin muualla.
-------------------------------
Joku mainitsi taas, että ABC:llä on kallis diesel. Ei ole kun halvin sillä vähintään 5% bonusalennuksella, versus 2-3 sentin litrahintaero. :o
-
Oma eka diesel autoni! Mb 312td Sprinter vm 1998
-
Oma eka diesel autoni!
VW Jetta "Ameriikan malli" 1.6 D, 52 hv, vm. -90.
Olisi vieläkin, jos ei olisi kone mennyt. :-[
-
mersu 124koppanen 2liitranen vaparitiisseli. ostaessa oli jo yli 600tkm ajettu, aivan kauhee ruosteenraiskaama raato. No se oli se mihin rahat riitti, ja hyvin se kyllä toimi. Se oli mun eka diisseli auto.
-
Kiitos mielenkiinnosta. Tieto lisää tuskaa. Varmaaan hinnan mukaan tankataan ja kun autoani lähemmin katsoin niin olihan siinä lohkolämmitin. Ostaessa ihastuin tuohon mahtavaan vääntöön ja päätin sen perusteella.
Jos diesel autoilu maistuu jatkossa niin Webasto tai vastaava tulee varmasti ostoslistalle. :)
-
Eka dieselini oli Toyota Crown piilofarmari -69 Peugeotin moottorilla (Indenor). Moottori ei oikein tahtonut istua sinne nokalle joten kytkimen kanssa oli aina ongelmia.
-
Mb 220d vm. -78. Karsea laite mutta kaikista vioista huolimatta helpoin auto myydä eteenpäin mitä olen koskaan omistanut.
-
Wolksvagen Golf vm. 2003 oli ensimmäinen dieselautoni. Tykkäsin ja rouva tykkäsi. Ei sammunut liikkeelle lähtiessä. Minusta tuli golfari :D
(http://karavaanari.org/kuvat/1420014907.jpg)
Kuvassa Tenojoen suiston matalikolla P-Norjassa.
http://karavaanari.org/blog/retkeilija/luontoretkeilijan-pelit-ja-vehkeet/12/ (http://karavaanari.org/blog/retkeilija/luontoretkeilijan-pelit-ja-vehkeet/12/)
-
Aika erikoista sillä jo pitkään kulutus on laskettu ruiskutussuuttimen aukiolosta. Tieto tulee aivan ilmaiseksi ECUsta.
2000 mallin Väyrys Mersussa näkyi webaston kulutus ajotietokoneessa .
-
Eka dieselini oli Toyota Crown piilofarmari -69 Peugeotin moottorilla (Indenor). Moottori ei oikein tahtonut istua sinne nokalle joten kytkimen kanssa oli aina ongelmia.
Muistan tuon auton, siihen oli laitettu Idenor nokalla noin vain. Nokkapainoinen sutija tarvella, 504 oli aivan eri luokkaa, välitykset ja resorit moottrin mukaan.
-
Chevrolet Chevy Van 6.5 TD vm.98 oli ensimmäinen diesel autoni
-
Neste mainosti ProDieselin vähentävän kulutusta mutta en minä ainakaan tällaisella trippimittari/tankkaus laskennalla saanut eroa aikaiseksi
siksi ostetaan sieltä mistä halvimmalla saa.
Sulla on liian epätarkka menetelmä mitata - onhan siinä eroa kun ammattilaiset mittaa ;D
http://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;2707;3361;3552;19494;19498;23474&page=23474&field=FileAttachment&version=1.
-
Tällä dieseli autolla aloitettiin. Mersu 180d
(http://karavaanari.org/kuvat/1420023087.jpg)
Sitten seurasi 190d
(http://karavaanari.org/kuvat/1420023194.jpg)
-
Oldsmobile Custom Cruiser -82 oli minun eka diisseli. Ei maailman paras yhdistelmä kone ja laatikko siinä ja vaihdoin nokalle bensakoneen kun laatikkoremppoja olin tehnyt kahdesti.
-
Skoda Felicia 1.9D. Paras Diesel auto tähän mennessä :)
-
Mun eka dieseli oli Mitsubishi SpceVan 1,8 TD sitten oli bensaa välissä sitten tuli VW Polo 1,9D se vaihtui Golf Variant 1,9 TD (vm 99 & pakettiautoksi rekattu), sitten tuli alle VW Tranporter T4 2,4 D se vaihtui M-B 250 T D, sitten oli taas bensaa välissä kunnes alle tuli VW Transporter T4 2,5 TDI ja sitten olikin vuorossa nykyinen M-B Spinter 313 D CDI LMC:n korittamana
-
Mun paras diesel tähän mennessä Fiat RitmoDucatoBravoDuc ato ;D Bensavehkeitä muissa väleissä paitsi ei viimeisessä. Bravo on rv nimissä ja edelleen käytössäni.
-
Diesel-pa-laaduissa on todellakin eroja, ite tykänny ajaa TB:n aineella, se oli aiemmin vähän kuohuvaa ja sain sille luottokortin sopivasti. Venäläiset osti TB:n joskus 5 vuotta(?) sitten, jolloin aineen kuohuvuus oli sen jälkeen samaa mitä muilla.
Ulkomailla ajellessa on huomannut hyvin milloin on jotain kuraa tankissa ja milloin löytyy aineesta ylimääräistä potkua verrattuna suomidiiseliin. Kulutuksessa vaunun kanssa voi olla jopa 10% ero samankaltaisessa menossa.
Ajelin viime vuoskymmenen vaihteessa pari vuotta myös käytetyllä ranskisöljyllä. Kaadoin sen grilleiltä kerätyistä 10 litran törpöistä 200 l tynnyriin, kuumensin 2000W "teenkeittimellä" kosteuden poistamiseksi lähelle 100 °C, jäähdytin että eläinrasvat painuu pohjalle ja sitten pumppasin 5 eri filtterin läpi tankkiin. Tankkilinjassa oli lämmönvaihdin, jolla sai pa-lämpötilan n. 60°C:ksi. Hyvin pelas esikammiodiesel 50/50 suhteella kesällä noinkin, mutta ihan raakanakin pelas hienosti kun laitoin toisen pikkutankin dieselille, jolla sai auton käyntiin ja sitten lämmettyä vaihtoi linjan ranskistankille. Talvella taas tynnyrissä pysyi jo lusikka pystyssä muutaman asteen lämmössäkin, joten lantrausta piti tehdä isolla kädellä. Tehossa ei tuntunut puutetta, jopa päinvastoin. Melkosta läträystä tosin ja tullillehan pitää suorittaa valmistevero tuosta itsevalmistetusta pa:sta. Olikohan jotain vajaa 40 senttiä/litra kaikkineen. Halvalla pääsi ja harrastaa sai, mutta eipä jäänyt ikävä kuitenkaan, ei yhtään. ^-^ Maakaasuvehje tuli tilalle, ompa eri helppoa ja siistiä tankkausta.
Eka dieselauto oli Land Cruiser LJ70 -90, sittemmin ollu 5 muutakin, viimeisin edelleen pihassa mutta kakkosautona bensakoneinen vastaava olis halvempi pitää. Mutta reippaasta alaväännöstä voi vähän maksaakkin.
-
Kaikki suomessa myytävä dieseli on toimivaa, kunhan katsoo että pakkasenkestävyys on ok. Dieselsuodatin vaihtoon tarpeeksi usein, se on se ongelma talvisin. Paljon ajettuun joku Fortekäsittely suodattimen vaihdon yhteydessä.
Hiukkassuodatin malliin ei mitään Esson miesten neuvoja.
Puheet laatueroista on laseboa. Suomalainen diesel on happirikkaampaa ja rikittömämpää, kuin esim. idässä. Siksi kuluttaa hiemän enemmän suominaftalla.
-
Skoda Felicia 1.9D. Paras Diesel auto tähän mennessä :)
Oot jääny aika paljosta paitsi. ;D
-
Skoda Felicia 1.9D. Paras Diesel auto tähän mennessä :)
Oot jääny aika paljosta paitsi. ;D
Taitaa olla samasta syystä paras kuin mun entinen Jetta. Halpa hankkia ja käyttää, suhteellisen luotettava, osaa huoltaa ja korjatakin itse ja vähän vikoja.
-
Taitaa olla samasta syystä paras kuin mun entinen Jetta. Halpa hankkia ja käyttää, suhteellisen luotettava, osaa huoltaa ja korjatakin itse ja vähän vikoja.
Juurikin näin. Ja meni vielä vähällä polttoaineella :)
-
Ensimmäinen oli -74 mallin MB 220,115 korilla !
-
Mun eka kiisseli peli oli Toyota hj60 , oli letkee peli ajella ! Thumb
(http://karavaanari.org/kuvat/1420386433.jpg)
-
Minun eka ;) Ja automaatti Thumb
https://www.google.fi/search?q=peugeot+604&biw=1067&bih=479&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=sGGpVMXuMuK_ygOChYDQDA&sqi=2&ved=0CB0QsAQ
-
Kyllä se TB (Trustivapaa Bensiini) on ollut jo sotien jälkeen venäläinen. Lukoil hankki sen vuosia sitten.
-
Mun eka kiisseli peli oli Toyota hj60 , oli letkee peli ajella ! Thumb
(http://karavaanari.org/kuvat/1420386433.jpg)
Myöskin kaiholla muistelen tätä hj 60 jonka ennen veronkorotusta sai ostaa ihan henkilöauton hinnalla. Eteläpohjanmaalta kun lähti ylläkselle iso vaunu perässä niin eipä tarvinnut kertaakaan välillä vaihtaa kun sai pitkän sisään ( taisi olla 4-vaihteinen), vääntöä nimittäin riitti. Ihan niinkuin automaatilla olis päästellyt. :D
-
Myöskin kaiholla muistelen tätä hj 60 jonka ennen veronkorotusta sai ostaa ihan henkilöauton hinnalla. Eteläpohjanmaalta kun lähti ylläkselle iso vaunu perässä niin eipä tarvinnut kertaakaan välillä vaihtaa kun sai pitkän sisään ( taisi olla 4-vaihteinen), vääntöä nimittäin riitti. Ihan niinkuin automaatilla olis päästellyt. :D
Siinä oli sitä tunnelmaa, oli messevää istua edessä.. Sitten 8kymppinen oli mukava ottaa kiihdytys kilpailuja, kun kiihtyi sen aikaisen vehkeeksi todella hyvin viellä 2000 luvulla moni vielä jäi. ;D
-
Heh, aika kultaa muistot.
Vehje kulki hieman yli 140 ja kiihtyi satasen vauhtiin vajaassa 30 sekunnissa. Enpä oikein tiedä tehtiinkö 2000-luvulla noin hitaita autoja.
Massaa pari tonnia ja tehoa satakunta heppaa.
-
Hdj 80 tarkennuksena. Vakio vehjkeellä muistelisin 0-100 12,3. Rajotin tuli vastaan viitosella huippareissa. Hj60 se kysyy Jaappanista lupia ja juuttuu vielä lupa palvelun tiskille.
-
Hdj 80 tarkennuksena. Vakio vehjkeellä muistelisin 0-100 12,3. Rajotin tuli vastaan viitosella huippareissa. Hj60 se kysyy Jaappanista lupia ja juuttuu vielä lupa palvelun tiskille.
Tähän kommenttiin voi yhtyä. Saihan tämänkin kolmella eri konevaihtoehdolla Suomessa. Bensa kokoa en muista mutta diisseli turbolla ja ilman 4.2l. :) Kiihtyy td versiona aika kivasti, vaparista ei voi sanoa samaa, vaikkei silläkään ihan jalkoihin jääny. Molempia ajaneena. Huiput oli joskus navilla mitattuna 174kmh, mikä lienee maastoajoon tarkoitetulle autolle kohtalaisen hyvin. Meno on silloinkin aika vakaata ja vauhti ei niinkään tunnu. Thumb Ja mukavan puolena diisselissäkin; Se lähtee käyntiin aina kuin palmun alta. Hehkujen kanssa se ei paljon mieti. Talvella muut miettivät mitä tekis ja ruiseri on jo käynnissä. Lämpöjen puolesta ei sovi lyhyeen ajoon, on aika kylmä peli ajella jos ei kone kerkiä lämmetä kunnolla. Pitemmällä matkalla tulee kuuma
Hdj80:stä on hyvät muistot ja niitä tulee edelleen... ;) Tosin ei oma auto mutta vanhempien. 60:stä ei ole oikein muistoja mutta haluttu auto sekin, kun käytiin ilman myynti-ilmoitusta pihasta ostamasta.
-
Kaikki suomessa myytävä dieseli on toimivaa, kunhan katsoo että pakkasenkestävyys on ok. Dieselsuodatin vaihtoon tarpeeksi usein, se on se ongelma talvisin. Paljon ajettuun joku Fortekäsittely suodattimen vaihdon yhteydessä.
Hiukkassuodatin malliin ei mitään Esson miesten neuvoja.
Puheet laatueroista on laseboa. Suomalainen diesel on happirikkaampaa ja rikittömämpää, kuin esim. idässä. Siksi kuluttaa hiemän enemmän suominaftalla.
Minä suosittelisin vanhempiin vehkeisiin hieman kaksitahtiöljyä dieselin sekaan talvikäytössä. Tai sitten Red Linea (http://www.roadmachine.fi/redline/RL2.html).
Kaverin neljä vuotta vanhaan CDI- mersuun vaihdettiin juuri pumppu. Syynä rikkoontumiseen oli Vehon huoltomiehen mukaan liian kuiva talvidiesel.
-
Minä suosittelisin vanhempiin vehkeisiin hieman kaksitahtiöljyä dieselin sekaan talvikäytössä. Tai sitten Red Linea (http://www.roadmachine.fi/redline/RL2.html).
Kaverin neljä vuotta vanhaan CDI- mersuun vaihdettiin juuri pumppu. Syynä rikkoontumiseen oli Vehon huoltomiehen mukaan liian kuiva talvidiesel.
Uusista diisseleistä kuiva talvidieseli kuluttaa pumpun lisäksi esimerkiksi suuttimia ja korkeapainepumppua. Minä olen kantapään kautta oppinut talvisin lorauttamaan ajoittain täyssynteettistä kaksitahtiöljyä diisselin joukkoon ihan uudessakin autossa.
-
Mun ihka oma eka tiissuli = käppyräni vm -84 (( vw caddy )) lattia reikää täynnä lavapressun alle en ole uskaltanut kattoo... Thumb
Elikkäs mulle ihan unelma kaara he he :-*
Hitto en ees huutanu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Mulla oli -90 1.6 kovalla kuomulla 2005-2006. Ajettu jotain 440 tkm. Repesi ylikuormassa etujousi, korjaamo hitsasi tyynesti kiinni. Totesi, että varaosaa ei saa, kun pommittivat serbit vaiko Nato tehtaan sodan aikana. Hyvin pelitti ja kävi kaupan kanssa. Thumb
-
Mulla oli -90 1.6 kovalla kuomulla 2005-2006. Ajettu jotain 440 tkm. Repesi ylikuormassa etujousi, korjaamo hitsasi tyynesti kiinni. Totesi, että varaosaa ei saa, kun pommittivat serbit vaiko Nato tehtaan sodan aikana. Hyvin pelitti ja kävi kaupan kanssa. Thumb
Mä en tajuu ,,kuka katsastaja ton = edes läpi päästäny...nouu hätä ehkäpä opin hitsaileen ens kesänä ;D
Repes etujousi....tuon ko vien konttorille nii repee katastaja.. :laugh: :laugh:
Mutt kyllä siitä veturi tehdään....vaikka väkisin...enhän mä näistä ""aarteistani ""kokkaan ikuna luovu.. :-*
((Ja isäntä >:D >:D keleen kele ruostelootat)) :laugh: :laugh:
-
Prkl, sori kirjoitin kiireessä. Ei etujousi vaan etujousen tuenta eli se jousijalka alapäästä. :laugh:
Toki jousia saisi edes jotenkin samanlaisia.
Kantavuus oli 480 kg - kuomu. Mulla oli reilu tonni laiminaattia ja parkettia, kattoon asti kuormattuna. Ja maaliskuun poorit tiessä. :o
-
Prkl, sori kirjoitin kiireessä. Ei etujousi vaan etujousen tuenta eli se jousijalka alapäästä. :laugh:
Toki jousia saisi edes jotenkin samanlaisia.
Kantavuus oli 480 kg - kuomu. Mulla oli reilu tonni laiminaattia ja parkettia, kattoon asti kuormattuna. Ja maaliskuun poorit tiessä. :o
Hitto kon repesin...ei pä pahakaan lasti...ehkä en kokeile..
Kyllä vanhat = niin ihania,,mutt uudempiakin kiva kattella ;)
Mitkä = poorit :o ??
-
Urat, ja kun tarkemmin mietin niin tammi- tai helmikuun (maaliskuussa oltiin jo muutettu). Heti siinä kun ajoin Jyväskylän silloisen Oron pihalta tielle. :o
Seuraavana päivänä ihmettelin, notta miten rengas hinkkaa kuopissa iskarin yläpäähän. Oltiin justiin lähdössä Tallinnaan osteleen rakennustarvikkeita . Onneksi ajoin pajalle, muuten olisi saattanut tulla ruumiita, kun olisi revennyt kokonaan.
-
Urat, ja kun tarkemmin mietin niin tammi- tai helmikuun (maaliskuussa oltiin jo muutettu). Heti siinä kun ajoin Jyväskylän silloisen Oron pihalta tielle. :o
Seuraavana päivänä ihmettelin, notta miten rengas hinkkaa kuopissa iskarin yläpäähän. Oltiin justiin lähdössä Tallinnaan osteleen rakennustarvikkeita . Onneksi ajoin pajalle, muuten olisi saattanut tulla ruumiita, kun olisi revennyt kokonaan.
kiitosta :)
Tarkka mies...ja hyvä niin ;) hi hi hyvää yötä :-*
-
Volkkari transporter vm-89 ja käytössä edelleen.
-
Tässähän tämä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1420802685.jpg)
Chevy starkki 6.2 vm89. Tällä tuli vedettyä vaunuakin. Tämän jälkeen tuli hommattua ranskalais valmisteinen diisseli, jolla ajelen vieläkin. Joku varoitteli ranskalaisista sähköistä, vastasin sille `kun on kokenut amerikkalaiset sähköt niin eiköhän ne ranskalaisetkin sähköt mene siinä sivussa`. Tällä hetkellä kahdella eri diisselillä 10 vuotta kulunut yhteensä peräjälkeen, eikä loppua näy.
-
Ensimmäinen tankillinen ajettu ja taitaa mennä Nesteen dieseliä edelleen. 1,199 litra.
2T öljyä en ole ajatellu laittaa sekaan, mutta olisikos kerran talvessa toi tankkiin kertynyt vesi? syytä poistaa jollain lisäaineella?
Polttoaineen kulutusta seuraan tuommoisessa ohjelmassa. fuelly.com
Olen todennut tuon ohjelman hyväksi, jos haluaa tietää mitä autoilu maksaa polttoaineen osalta.
Ajotietokone tietysti kertoo aika paljon, jos sitä viitsii käyttää, eurot kiinnostaa kuitenkin enemmän kuin se mitä litroissa menee.
-
Silloin tällöin on hyvä käyttää X1R:n diesel-lisäainetta, jos ei halua 2t-öljyä käyttää. Tuolla X1R:n lisäaineella oman kotteron suutinten korjauskertoimet putosi suunnilleen 30%. Ennen lisäaineen käyttöä yksi suutin oli vaihtokunnossa ja yksi rajoilla, paremmasta tuli lisäaineella hyvä ja huonommasta käypä.
-
Silloin tällöin on hyvä käyttää X1R:n diesel-lisäainetta, jos ei halua 2t-öljyä käyttää. Tuolla X1R:n lisäaineella oman kotteron suutinten korjauskertoimet putosi suunnilleen 30%. Ennen lisäaineen käyttöä yksi suutin oli vaihtokunnossa ja yksi rajoilla, paremmasta tuli lisäaineella hyvä ja huonommasta käypä.
Onko se vastaavaa kuin Forte?
Itse käytän Fortea 60 tuhannen välein.
-
Muistikuva on, että Forte on pelkästään puhdistava, kun taas X1R/Resurs/muutama muu on voitelevia. En mene kuitenkaan takuuseen tuosta Fortesta.
Tuo on siis sellaista siirappimaista tavaraa, jota riittää pullosta n. 10 tankilliseen, joten kustannuskin jää pieneksi, kun hintaa tulee pullolle reilu 15€
-
X1R
http://www.x1r.fi/metallinhoitoaine
Ei ole polttoaineeseen sekoitettava vaan öljyn sekaan (moottori, vaihteisto, perä, hydrauliikka) blandattava "metallinhoitoaine" - jättää metallipinnalle jonkinlaisen pitkään kestävä "vähäkitkaisen kalvon".
On ollut markinoilla jo 20 vuotta.
2T öllen tilalla polttoaineen seassa voi käyttää esim. lisäainetta nimeltä Redline RL-2:sta http://www.roadmachine.fi/redline/RL2.html
Liki yhtä vanha tuote tämänkin..
EDIT: sitten on täm himppa tuoreempi (puolet :D) alkujaan "venäläinen avaruustuote" RVS http://www.rvs.fi/rvstechnology/page6.html
Kaikkea on kokeiltu :laugh:
-
X1R Diesel +Booster on dieselin sekaan sotkettava voiteluaine suuttimille ja pumpulle. Näköjään Resursilla ei ollutkaan vastaavaa, mutta RVS:n valikoimissa oli lähes vastaava tuote.
Sitten taas nuo öljynlisäaineet, nekin on ihan oikeasti toimivaa sorttia. Kuluneiden koneiden öljynsyönti ja huohotus on pienentynyt noilla käsittelyillä, nuo aineet sisältää kuparia, joka pienentää kitkaa ja tarttuu liukupinnoille.
Edit: Tuo Redlinen lisäaine vaikuttaa täysin vastaavalta kuin X1R Diesel +Booster.
-
No juu...
Minäkin kauppasin nuoruudessani öljyn lisäainetta nimeltä Lubrifilm. Meille annettiin kova aivopesukoulutus aineesta. Itsekin käytettiin joissakin mittauksissa firman autoissa. Valtakunnallinen hurja myyntikampanja oli muutaman vuoden.
Täyttä humpuukia oli koko aine, enkä sitä koskaan omaan autooni laittanut. Poistui sitten aikoinaan Suomen markkinoilta.
Tuo Forte on nimenomaan dieselin puhdistusaine, jota ei käytetä jatkuvasti vaan tietyin välein. Tätä ainetta käytetään myös autojen merkkihuollossa ja on yleisesti tunnustettu toimivaksi. Aine lisätään polttoainesuodattim een ja polttoainesäiliöön.
-
Mun eka ja ainoa diisseli h-autona oli nissanin vai oliko se vielä datsun bluebird. Eihän se mikään raketti ollu,ei ohitella tarvinnu. Paksu musta savu vaan pöllysi putkesta kun tallan pohjaan laittoi,vauhtihan ei paljoo mikskään muuttunut.
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Toinen dieselautoni (-87 Hilux 2wd 2.4D) oli hiukan laiskanlainen. Sitä kun tekohengitti sopivan solmun aiheuttamalla 2,2bar ylipaineella ja nesteytystä paransi isommalla nestepäällä, niin kulku oli varsin sopivanlaista. Mites se meni, elämä alkaa kilosta ja riemu kahdesta.