Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: pamaus - 7.12.2014 kello on 09:39
-
Varmaan olettekin jo tietoisia, että 1.1.2015 dieselin vero nousee noin 1.2 cnt / ltr
-
Eikös niiden hintojen pitänyt juurikin halventua ?
No, odotellaan kolme viikkoa niin ollaan sitten viisaampia.
Bensan hinnassa on odotettavissa pudotus alkuvuodesta, arvioi maailmankauppaan perehtynyt Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkija Paavo Suni Ylellä.
Sunin laskelmien mukaan pudotus voisi kevään aikana olla kymmenen prosentin luokkaa.
Joten eiköhän tuo sama päde myös dieselin hintaan.
http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/yle-bensan-hinta-laskee-tuntuvasti-alkuvuodesta/682890/
-
Kyllä ja ei. Kukaan ei vielä tiedä, paljonko polttoaineen hinta nousee/laskee 1.1.2015?
Totta se, että dieselpolttoaineen veron osuus nousuu mainitun verran?
...Varmaan olettekin jo tietoisia, että 1.1.2015 dieselin hinta nousee 12 cnt / ltr" ..
-
Eikös niiden hintojen pitänyt juurikin halventua ?
No, odotellaan kolme viikkoa niin ollaan sitten viisaampia.
Bensan hinnassa on odotettavissa pudotus alkuvuodesta, arvioi maailmankauppaan perehtynyt Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkija Paavo Suni Ylellä.
Sunin laskelmien mukaan pudotus voisi kevään aikana olla kymmenen prosentin luokkaa.
Joten eiköhän tuo sama päde myös dieselin hintaan.
http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/yle-bensan-hinta-laskee-tuntuvasti-alkuvuodesta/682890/
Verot eivät laske. Vaikka polttoaineen veroton hinta laskisi, niin verojen suhteellinen osuus vain nousee.
Bensiinissä veroa hintaan on nyt lisätty lähes 140%. Jatkossa veron osuus senkun lisääntyy.
-
Raaka-öljyn hinta on kovassa laskussa, ja öljyn hinta vaikuttaa polttoaineen hintaan. Suomessa kun vaan sattuu olemaan lähes 60 % veroa polttoaineesta.
Esim jo polttoaine maksaa 1.70 €/ltr, niin sen veroton hinta on noin 0,70 €/ltr. 90-luvulla kun raaka-öljy oli halpaa niin vero oli yli 75 % polttoaineen hinnasta. Eli jos polttoaineen hinta puolittuu, niin se sillä on noin 0,35 €/ltr vaikutus polttoaineen hintaan.
Nyt saattuu olemaan erittäin hyvä tuuri kun öljynhinta laskee, niin se 1.2 cnt dieselin korotus ei näy missään.
(http://karavaanari.org/kuvat/1417938904.jpg)
-
Duodaa... Älkää nyt unohtako EU:n rikkidirektiiviä, joka kieltää rikkipitoisen laivapolttoaineen käytön Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa 2015 alusta lukien. Käytännössä siis nämä laivat tulevat jatkossa syömään dieseliä, rikitöntä raskasta polttoöljyä kun ei ole saatavilla = dieselin kysyntä tulee kasvamaan merkittävästi => jalostamot tuskin ainakaan laskee dieselin hintojaan kysynnän kasvaessa, vaikka raakaöljyn hinta kuinka tippuisikin :-\
Ja kun kerran dieseliä pitää tehdä entistäkin enempi, tulee siinä sivussa pakostakin myös muita kevyempiä tisleitä, bensa mukaanlukien => bensasta tulee olemaan jopa ylitarjontaa markkinoilla ja siten sen hinta tulee laskemaan. Tuohon päälle tosiaan vielä tuo raakaöljyn hinnan lasku, niin ... No melkoinen talousnero (tai tienpäällä asuva ;)) saa olla jos joku jotenkin pystyy vielä tämänkin jälkeen taloudellisesti perustelemaan yksityisen diesel-autoilun kannattavuutta Suomessa :-X
-
No oudolta tuntuu kun manner euroopan puolella on tultu viimme keväästä keskimäärin 20 sentiä litra alas päin.
Ilmeisesti nesteen seuraavat optiot on laukeamassa.
-
Pitää kuitenkin muistaa Euron ja Dollarin keskinäinen suhde? Ennen, nyt ja tulevaisuudessa?
-
No oudolta tuntuu kun manner euroopan puolella on tultu viimme keväästä keskimäärin 20 sentiä litra alas päin.
Tuossa saksalaisen sivuston mukaan polttoaineiden hintakehitys Saksassa 8 vuoden ajalta.
(http://karavaanari.org/kuvat/1417946146.jpg)
Tuo -20 s/l näyttää olevan siellä aika hyvin toteutunut.
(http://karavaanari.org/kuvat/1417946206.jpg)
http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/fuelprice_trajectories.html?timerange=0
-
Näin siis dieselistä tulee kalliimpaa, kuin bensiinistä. Olisikohan aika poistaa ns käyttövoimavero jo kokonaan, kun näitä "haittaveroja" tälleen nostellaan valtion kassan kerryttämiseksi.
-
Oma veikkaus on se, että 1.1.2015 diesel on noin 10 cnt halvempaa kuin nyt tällä hetkellä halvin hinta eli varmaan dieseliä myydään 1.20 €/ltr tammikuussa.
Vaikka raakaöljyn hinta laskee, niin myös dollarin kurssi vahvistuu suhteessa euroon ja se samalla syö raakaöljyn laskua.
Laskeehan se dieselin hinta nyt, mutta laskeeko kuinka paljon ?
-
Täällä käydään kaksi keskustelua rinnan. Toisessa puhutaan 1,2 centin veronkorotuksesta ja toisessa 12 centin korotuksesta. Kumpi nyt on oikein?
-
12 cnt, lue tämän ketjun ensimmäinen viesti.
Öö... Lepo nyt vaan, sillä tuo aloituksen uutinen on päivätty jo 8.12.2011, 14:48 :D
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/verottaja+iskee++bensan+ja+dieselin+hinta+nousee+vuodenvaihteessa/a736012
Eli kyllä se on se pienempi, 1.2c korotus nyt vain dieseliin 2015 alussa tulossa, ei enempää 8)
-
Vaikea käydä tätä keskustelu, kun avaaja on muutellut viestiään??
-
Vaikea käydä tätä keskustelu, kun avaaja on muutellut viestiään??
Pakko oli muuttaa koska olin väärässä, olin lukenut vuoden 2011 uutisen, jossa hinnankorotus oli 12 cnt. Ja sitä ei ole nyt tulossa.
Pahoittelut siitä.
Joten korjasin otsikon sen mukaisesti, joka on nyt oikea ja tapahtumassa
Eli se korotus on vain 1.2 cnt ei 12 cnt.
Siis taitaa käydä loppupeleissä niin, että dieselin hinta laskee. Thumb
-
Ok, tästä on hyvä jatkaa!
Pakko oli muuttaa koska olin väärässä, olin lukenut vuoden 2011 uutisen, jossa hinnankorotus oli 12 cnt. Ja sitä ei ole nyt tulossa.
Pahoittelut siitä.
Joten korjasin otsikon sen mukaisesti, joka on nyt oikea ja tapahtumassa
Eli se korotus on vain 1.2 cnt ei 12 cnt.
Siis taitaa käydä loppupeleissä niin, että dieselin hinta laskee. Thumb
-
Minun mielestä vielä kohtuu korotus,mutta vuosi tasolla,jonkun verran :(
-
Siis taitaa käydä loppupeleissä niin, että dieselin hinta laskee. Thumb
Älä unohda laivojen rikkidirektiiviä, joka kieltää rikkipitoisen raskaan polttoöljyn käytön Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa liikkuvilta aluksilta => nämä alukset siirtyvät mahd. rikittömän dieselin käyttäjiksi => dieselin kysyntä tulee pomppaamaan ja kun markkinahinnat määräytyvät kysynnän vs. tarjonnan lakien mukaan niin... :-X
http://www.fi.dsv.com/about-dsv/press/News/2014/10/Uusi-rikkidirektiivi-voimaan-1-1-2015
Direktiivi kattaa kaiken merirahdin Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin alueella (nk. SECA-alue). Alue on merkitty oheiseen karttaan.
Ratkaisuja rikkipäästöjen rajoittamiseksi
Laivayhtiöt työskentelevät nyt rajoittaakseen rikkipäästöt hyväksytylle tasolle direktiivin vaikutusalueella. Seuraavista vaihtoehdoista on keskusteltu:
- vaihto huomattavasti kalliimpaan, mutta puhtaampaan matalarikkiseen dieseliin,
- rikkipesurien asentaminen alusten piippuihin,
- alusten korvaaminen uusilla, korvaavia polttoaineita kuten nesteytettyä maakaasua LNG:tä tai metanolia käyttäviin aluksiin.