Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: trapper - 3.12.2014 kello on 20:35
-
pisti silmään tuossa vaunussa oleva tarra takana 100 ,siis saako tuolla maassa mis tuo kuvattu ni ajaa satasta vaunun kanssa?
-
Tämä kotimainen 80 km/h rajoitus on omaa laatuaan, muualla tuo 100 km/h on sallittua myös vaunuilijoille.
-
Ei kaikkialla päde 100, eikä millä vaunulla vaan saksassakaan missä tuota tarraa käytetään. Taas Ranskassa moottoritiellä saa vetää 130 kuivalla kelillä 110 sateella. ;)
-
Mutta nyt kun uuteen aiheeseen ollaan päästy kiinni niin mitkä on ne maat kotimaan lisäksi joissa uutta, nykyaikaista vaunua joutuu vetämään max. 80 km/h nopeudella ?
-
Mutta nyt kun uuteen aiheeseen ollaan päästy kiinni niin mitkä on ne maat kotimaan lisäksi joissa uutta, nykyaikaista vaunua joutuu vetämään max. 80 km/h nopeudella ?
Ruotsissa taitaa nykyään olla 80km/h aikoinaan oli 70km/h
-
http://www.camper.fi/uutiset/matkailuautojen-nopeusrajoitukset-euroopassa
-
Ei kaikkialla päde 100, eikä millä vaunulla vaan saksassakaan missä tuota tarraa käytetään. Taas Ranskassa moottoritiellä saa vetää 130 kuivalla kelillä 110 sateella. ;)
saa vetää jos löytyy valmistajan cco todistuksesta tuo nopeus. useimmilla valmistajilla se 100km/h
-
Taas Ranskassa moottoritiellä saa vetää 130 kuivalla kelillä 110 sateella. ;)
Ja on muuten ihan kohtalaista haipakkaa, kokeiltu on. Melko tarkkaan kannattaa tuntea oma yhdistelmä ja etenkin kuormata se oikein. Sittenkään kauaa viitti, eikä tuohon jokainen veturi edes pysty. Kattoluukut ensimmäisenä vaarassa.
Suomessa lähtisi kortti pois ja pääsisi varmaan käräjille haukuttavaksi. :o
-
noh kyllähän näitä nopeampia vaununvetäjiä suomestakin löytyy,kesällä ajettiin vakkarilla 85km/h ja muutama vaunu hurahti ohi mukavasti,mutta minun mielestä tuo 100 ois aika passeli myös suomeen,mutta turha toive
-
http://www.camper.fi/uutiset/matkailuautojen-nopeusrajoitukset-euroopassa
Tämä taitaa koskea vain matkailuautoja ei vaunuja. Taulukossa pisti silmään taajamanopeus suurimmalla osalla 50 ja muutama poikkeus, tuumamittaiset ja jollain 60.
-
Tuo 80 on oikein hyvä vauhti silloin kun on äärirajoilla oleva vetoauto-vaunu-yhdistelmä. Jos veturi on riittävän suuri vaunuun nähden ja vaunu muutoinkin kunnossa, ei 115 ole ollenkaan paha nopeus, täytyy tunnustaa että joskus motarilla kokeilin ;)
-
Hitto meijän pösöboxerilla ei päässy 80 nopeempaa ko alamäes ilman kärryä tietenkin :laugh: :laugh: :laugh:
Solikka kun Lieksasta haettiin nii ne mäet ne oli tuskaa pösölle ;D
Ei muuten silloin naurattanu ;) päästäänkö ylös......päästänkö m ylös.....vauhti hiipuu 40 ... ??? jonoa perässä Thumbd noituvat takana ett taas joku vaanarin prkl tien tukkii >:( jeee mäen päällä taas :-*
ja pösö lämpenee kilpaa kuskin kanssa :laugh: :laugh:
-
Tämä taitaa koskea vain matkailuautoja ei vaunuja. Taulukossa pisti silmään taajamanopeus suurimmalla osalla 50 ja muutama poikkeus, tuumamittaiset ja jollain 60.
Kyllä se on ihan vaunuille.
Tuolla keskisessä Euroopassa pidän moottoriteillä sen 100 vauhtina vakionopeussäädin päällä. On leppoinen vauhti ja osuu väännönkanssa hyvin kohdalleen .
Eihän tuo ole mikään miniminopeus eikä määräys. Ajetaan tilanteen mukaan. Joskus kun Ranskassa kiire ollut niin kovempaakin.
-
Ei kyllä Camper-lehden taulukolla ole mitään tekoa pv-vedon nop. rajoituksiin..
Autoliiton matkustusoppaasta poimitut maat joilla eri kuin Suomessa, ja niiden poikkeamat suomalaisesta rajoituksesta. HUOM. Suomalaiseen rekisteriotteeseen ei saksalainen Dekra voi mitään merkintöjä lisätä - eli käytännössä 80km/h.. Maata ei mainittu, jos rajoitukset samat mitä Suomessa
- Belgia, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
- Bulgaria, 100 motarilla
- UK,96 km/h (60 m.p.h.) motarilla
- Itävalta, 100 motarilla, jos yhdistelmä max 3.5tn
- Kosovo, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
- Kroatia, 90 motarilla, jos yhdistelmä max 3.5tn
- Kypros, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
- Latvia, 90 motarilla, jos yhdistelmä max 7.5tn
- Liettua, 90 motarilla
- Luxemburg, 90 motarilla
- Moldova, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
- Portugali, 100 motarilla
- Ranska, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon max 3.5tn yhdistelmä. Motarilla 90, jos yhdistelmä >3.5tn. Huomioiden allaolevan;
Perä- tai matkailuvaunua vetävä ajoneuvo:
Suurin sallittu nopeus vaihtelee enimmäismassojen mukaan. Jos kokonaismassa on vähemmän kuin 3,5 t, nopeusrajoitus on yhdistelmälle sama kuin vetoautolle. Jos kokonaismassa on yli 3,5 t, nopeusrajoitus on ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassan mukainen.
Jos perävaunun kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton kokonaismassa, nopeusrajoitukset ovat seuraavat:
– 65 km/t, jos massan ylitys on vähemmän kuin 30 %.
– 45 km/t, jos massan ylitys on enemmän kuin 30 %.
Viimeksi mainituissa tapauksissa on matkailuvaunun tai muun perävaunun perään laitettava tarra, joka osoittaa enimmäisnopeuden. Tällaista ajoneuvoyhdistelmää ei saa ajaa 3-kaistaisten moottoriteiden vasemmanpuoleisimma lla kaistalla. - Romania, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
- Saksa, 100 motarilla, mikäli:
Jotta henkilöauto-matkailuvaunuyhdistelmällä saisi ajaa 100 km/h, tarvitaan kirjallinen lupa Saksan TÜV:ltä. Saksan kolmas asetus tieliikenneasetukse n 9. poikkeusasetuksen muuttamiseksi määrää 100 km/h-nopeudelle seuraavat ehdot:
· Vetoajoneuvossa on oltava ABS-jarrut.
· Yhdistelmän aisapaino määräytyy joko vetoajoneuvon tai perävaunun suurimman sallitun aisapainon mukaan, kuitenkin niin, että pienemmän aisapainon arvo on määräävä.
· Perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on oltava pienempi tai korkeintaan sama kuin suurin sallittu perävaunumassa eikä saa ylittää vetoajoneuvon suurinta sallittua kokonaismassaa.
· Perävaunun perään on kiinnitettävä Saksan tieviranomaisten myöntämä 100 km/h –nopeuskyltti.
· Perävaunun renkaat eivät saa olla yli 6 vuotta vanhat ja renkaiden nopeusluokan on oltava vähintään L = 120 km/h.
Tekniset määräykset:
1. Jos matkailuvaunussa on jarrut, hydrauliset iskunvaimentimet sekä ISO 11555-1 –normin mukainen heilahtelunvaimenni n tai vastaava vaimennin, jolla on virallinen tekninen hyväksymistodistus (yleinen käyttölupa):
Matkailuvaunun suurin sallittu kokonaismassa < vetoajoneuvon omapaino.
2. Muut jarrulliset perävaunut, joissa on hydrauliset iskunvaimentimet:
Perävaunun suurin sallittu kokonaismassa < 1,1 x vetoajoneuvon omapaino.
3. Muut perävaunut kuten kohdassa 2, mutta perävaunuissa on lisäksi ISO 11555-1 –normin mukainen heilahtelunvaimenni n tai vastaava vaimennin, jolla on virallinen tekninen hyväksymistodistus (yleinen käyttölupa):
Perävaunun suurin sallittu kokonaismassa < 1,2 x vetoajoneuvon omapaino.
4. Kiinteärakenteinen matkailuvaunu, jossa on jarrut ja hydrauliset iskunvaimentimet:
Matkailuvaunun suurin sallittu kokonaismassa < 0,8 x vetoajoneuvon omapaino.
5. Kaikki jarruttomat perävaunut sekä jarrulliset perävaunut ilman hydraulisia iskunvaimentimia: Perävaunun suurin sallittu kokonaismassa < 0,3 x vetoajoneuvon omapaino.
Kun vaaditut ehdot täyttyvät, virallinen katsastustoimisto (TÜV/DEKRA tai GTÜ) antaa todistuksen,
joka viedään paikalliseen rekisteröintitoimis toon. Rekisteröintivirano mainen tekee 100 km/h-
luvasta merkinnän ajoneuvon papereihin ja antaa 100 km/h-tarran. Tarra tulee kiinnittää vaunun
takaosaan.
Ohjeet englanniksi ovat verkkosivulla www.dekra.de/en/1407. Saksan katsastusta varten pitää tilata aika etukäteen. Katsastus maksaa noin 70 euroa ja lupa noin 15 euroa.
- Slovakia, 90
- Viro, ei ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
Niikuin näkyy, osassa maita ei ole henkilöautolla vedettävää vaunuun asetettu mitään yhdisteslmää rajoittavia nop. rajoituksia - eli samat kuin pelkällä autolla. Usein tällöin motarilla 100 tai enempi..
Nämä siis suurimmat sallitut, jotka sallitaan vain motareilla. Sitten mm. maanteillä on omanlaiset porrastukset toisin kuin Suomessa..
-
Belgia, Jarrullinen perävaunu 80 km/h, sama koskee myös sitä matkailuvaunua. Alle 750 kg jarruton on nopeus vapaa.
Ranskassa ei erityistä rajoitusta, mutta valmistajan cco todistuksesta pitää selvitä suurin sallittu nopeus.
Nämä kaksi ainakin ovat varmoja, joten noihin camper lehden listoihin suhtautuisin lähinä jätepaperina.
P.s. Joka vuosi on paikallisessa hollannissa ja belgiassa ilmestyvässä kck lehdessä kyselyjä ; miksi sain sakot ranskassa vaikka en rikkonut nopeusrajoitusta ?
Ja aina vastaus on sama, että suurimmalla osalla vaunuja valmistaja on rajoittanut nopeuden 100km/h.
-
Belgia, Jarrullinen perävaunu 80 km/h, sama koskee myös sitä matkailuvaunua. Alle 750 kg jarruton on nopeus vapaa.
..
Näin sanoo Autoliitto. Mitenhän on tuo nopeusraj. nastarenkain - onko noin?
https://autoliitto-fi.directo.fi/matkailu/matkakohteet/matkustusopas/?x4373901=1544707§ion=liikennesaannot
..
Nopeusrajoitukset
Taajamassa suurin sallittu nopeus on 50 km/h (mopedeilla tehon mukaan joko 25 tai 45 km/h). Taajamissa voi olla myös alempia tai ylempiä nopeusrajoituksia. Ne on viitoitettu liikennemerkein.
Henkilöauto joko perävaunun kanssa tai ilman perävaunua, moottoripyörät, matkailu- ja pakettiautot alle 3,5 t
Maantie 90 km/h
Moottoritie 120 km/h
Pienoisbussit ja linja-autot
Maantie 75 km/h
Moottoritie 90 km/h
Ajoneuvot, joiden kokonaispaino on 3,5 – 7,5 t
Maantie 90 km/h
Moottoritie 90 km/h
Ajoneuvot, joiden kokonaispaino on yli 7,5 t
Maantie 60 km/h
Moottoritie 90 km/h
Nastarenkailla ajettaessa nopeusrajoitus maanteillä on 60 km/h ja moottoriteillä 90 km/h. Nastarenkailla ajettaessa täytyy käyttää erityistä ”60”-nopeusrajoitusmerkkiä auton perässä.
Jos hinataan esimerkiksi hinausköyden avulla rikkoutunutta ajoneuvoa, suurin sallittu ajonopeus on 25 km/h.
Moottoriteillä alin sallittu nopeus on 70 km/h. Ajoneuvot, joiden rakenteellinen nopeus on alle 70 km/h, eivät saa ajaa moottoritiellä.
Navigaatiolaitteet, joihin on tallennettu kiinteiden valvontakameroiden sijainnit, ovat sallittuja, mutta tutkan- tai valvonnanpaljastusl aitteet, jotka aktiivisesti etsivät valvontakameroita tai jotka haittaavat poliisin valvontavälineitä, ovat kiellettyjä.
Flanderin alueella on runsaasti valvontakameroita, samoin Brysseliin johtavilla sisäänajoväylillä. Kameravalvonnasta ei välttämättä aina varoiteta etukäteen liikennemerkillä. Kamerat ovat hyvin piilotettuja ja kuvaavat usein takaapäin.
-
Tuo nastarengas sääntökin on jo vanha eli ajele vaan menemään rajoituksen mukaan. Mutta muista että rajalla sitten nypit ne nastat pois läksit minne vaan. Mutta ketjut päällä on maksimi nopeus 60 km/h.
Nuo nopeudet ovat yleisrajoituksia eli maantiellä ellei muuta mainita on nopeus 90 km/h ja moottoritiellä 120 km/h.
Ja kun perävaunusta puhutaan, niin täällä puhutaan aina silloin jarruttomasta jota saa vetää sen rajoituskyltin mukaan. Ja sitä jarrutonta ei tarvitse rekisteröidä vaan siihen kiinnitetään rekisteriksi veto-auton kilpi. Mutta kun jarrut tulee kuvaan mukaan niin se onkin sitten maksimi 80km/h tai vähemmän kilven mukaan.
Ja jarrullinen vaunu perässä ei saa vesi-, lumisateella tai usvan aikaan ohittaa missään muita ajoneuvoja.
Ja sitten yli 3,5 tn on monta sääntöä nopeuteen tieluokan mukaan.
-
Kyllä joka maan rajalla on kyltit mitä missäkin maassa saa ajaa ja millä. Ois pitänyt ottaa valokuvat, muistoksi.