Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: virpi55 - 3.12.2014 kello on 18:02
-
Ostettiin vaunu aikanaan vain kesänreissuja varten,vaunussa vain sähköpatteri,nyt tulisi vaunulle talvella käyttöä ja ei ole sähköä saatavilla ja ei ole kaasulla toimivaa lämmitintä :(
Onko kokemuksia myytävistä siirrettävistä kaasulla toimivista lämmittimistä?
Tarkeeneeko noilla talvella? esim. Vai onko tarkoitettu vain lisälämmittimenä? http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.motonet.fi%2Ffi%2Ftuote%2F384458%2FKaasulammitin&ei=ojN_VJrGKqW7ygOahYCIDA&usg=AFQjCNFMXuwT82vG_TPHSIps2hWypZQyFw&bvm=bv.80642063,d.bGQ
-
Tuo ei soveltune pieniin ja suhteellisen suljetuihin tiloihin ollenkaan. Palokaasut tulee sisälle!
Lämmitin on tarkoitettu vain huoneiden lämmitykseen ja edellyttää hyvää ilmanvaihtoa.
-
Ostettiin vaunu aikanaan vain kesänreissuja varten,vaunussa vain sähköpatteri,nyt tulisi vaunulle talvella käyttöä ja ei ole sähköä saatavilla ja ei ole kaasulla toimivaa lämmitintä :(
Onko kokemuksia myytävistä siirrettävistä kaasulla toimivista lämmittimistä?
Tarkeeneeko noilla talvella? esim. Vai onko tarkoitettu vain lisälämmittimenä? http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.motonet.fi%2Ffi%2Ftuote%2F384458%2FKaasulammitin&ei=ojN_VJrGKqW7ygOahYCIDA&usg=AFQjCNFMXuwT82vG_TPHSIps2hWypZQyFw&bvm=bv.80642063,d.bGQ
Sinun tilanteessa saattaisi Truma 2400 olla helpoin asentaa näin jälkikäteen. Onko sisällä kaasulla toimivia laitteita, jos on niin toi Truma mahtuu pieneen tilaan ja joudut pain putket lämminilmalle vetämään. Minulla sattuu olemaan tuollainen lämmitin ylinmääräisenä, mutta en sitä tyrkytä, kerroin vain yhden vaihtoehdon. ;D
Tota telttalämmitintä ei sisällä käytetä, jos elää haluaa.
-
Tota telttalämmitintä ei sisällä käytetä, jos elää haluaa.
Sehän EI ole mikään 'torilämmitin', vaan ihan sisäkäyttöön tarkoitettu katalyyttilämmitin.
-
Taitaa vaunussa vain ilmanvaihto olla riittämätön tuommoselle, lämmitin kerran veneen hyttiä kuomu kiinni retkikeittimellä ja seurauksena järjetön päänsärky, varmaan happi kävi vähäksi
-
Taitaa vaunussa vain ilmanvaihto olla riittämätön tuommoselle, lämmitin kerran veneen hyttiä kuomu kiinni retkikeittimellä ja seurauksena järjetön päänsärky, varmaan happi kävi vähäksi
Kai siellä manuaalissa sanotaan jotain käyttöpaikasta. Kun kuvaa vilkaisin, pisti silmään sana 'happivahti'
-
Kiitoksia.
onko tietoo minkä kokoinen agrigaatti jaksaa sähköpatteria vaunussa lämmottää että talvella tarkenee?
-
Kiitoksia.
onko tietoo minkä kokoinen agrigaatti jaksaa sähköpatteria vaunussa lämmottää että talvella tarkenee?
Jotta tarkenee, tarttee vähintään pari kilowattia lämmitystä. Silloin vaatinee aggrekaatilta myös vähintään sen jatkuvana kuormituksena.
-
Kiitoksia.
onko tietoo minkä kokoinen agrigaatti jaksaa sähköpatteria vaunussa lämmottää että talvella tarkenee?
3000W. Elikkä melkonen mötikkä on. Tarkenee pienemmälläkin, mutta kun me haluamme että kulkimessa on vähintään samat olosuhteet ja lystit kuin kotonakin. ;)
-
Jotta tarkenee, tarttee vähintään pari kilowattia lämmitystä.
Riippuu hyvin paljon vaunusta. Ei riitä moneenkaan vaunuun kahdenkymmenen asteen pakkasessa.
-
Riippuu hyvin paljon vaunusta.
Ja varsinkin talvesta. :)
-
Riippuu hyvin paljon vaunusta. Ei riitä moneenkaan vaunuun kahdenkymmenen asteen pakkasessa.
No vaunusta ei oo tietoa, joten vähintään tuo pitää olla olis se mikä tahansa.
Käytännössä ei taida onnistua asuminen aggrekaatti+sähköpatteri -yhdistelmällä mitenkään ilman oikeaa vaunuun tarkoitettua, ulos hengittävää kaasulämmitintä.
-
No vaunusta ei oo tietoa, joten vähintään tuo pitää olla olis se mikä tahansa.
Käytännössä ei taida onnistua asuminen aggrekaatti+sähköpatteri -yhdistelmällä mitenkään ilman oikeaa vaunuun tarkoitettua, ulos hengittävää kaasulämmitintä.
Sähköpatterilla (pistelämmityksellä) lämmitettäessä on nurkat ja kaluston aluset jopa jäässä, ja siellä ne vesiputket yleensä on. :)
-
No vaunusta ei oo tietoa, joten vähintään tuo pitää olla olis se mikä tahansa.
Käytännössä ei taida onnistua asuminen aggrekaatti+sähköpatteri -yhdistelmällä mitenkään ilman oikeaa vaunuun tarkoitettua, ulos hengittävää kaasulämmitintä.
Eihän se välttämättä vaadi kaasulämmitystä, mutta lämmön ohjaaminen kaikkialle on vaikeaa ilman vesi- tai ilmakiertoista lämmitystä.
Kaverilla Hobby jonka osti kosteusvauriot korjattuna ja siinä ei ole kun pari irtopatteria ja lämpöpuhallin. Ihan hyvin tuon saa lämpimäksi, mutta ei se reissaamiseen toimi, satunnaiseen yöpymiseen harrastetallin pihalla myös talvella ihan ok.
Sähköä on saatavilla ja kyllä se käytännössä vähintään pitäisi olla 3 kw agregaatti jos aikoo maastossa yöpyä.
Tässä on huomioitu ilman kierto ja vuoteena runkopatja jonka alla ilma lämpiää ja kiertää. Tavanomainen rakenne vanhemmassa vaunussa jossa suljettua säilytystilaa vuoteen alla ei toimisi. Tämän foorumin kautta tuo aikoinaan on hankittu ja myyjä luultavasti tunnistaa tapauksen, ihan hyvissä käsissä vaunu on ja säilytys katon alla.
-
Pellettikamiina ja savupiippu kattoluukun paikalle!!
-
Eihän se välttämättä vaadi kaasulämmitystä, mutta lämmön ohjaaminen kaikkialle on vaikeaa ilman vesi- tai ilmakiertoista lämmitystä.
No tarina ei kerro millaisesta vaunusta on kyse ja miksi oikea lämmitys puuttuu - onko niin vanha ettei oo aikanaan lämmitystä ollut, vai onko joku (idiotti?) jossain vaiheessa riisunut pois.
Kuitenkin sitä lämpötehoa tarvinnee senverran ettei sähkö riitä ainakaan yhden liitännän kautta kytkettynä.
Ossi
-
Pellettikamiina ja savupiippu kattoluukun paikalle!!
Kaverilla oli ennen Commeri, jossa oikeasti oli kamina. Siinä keitettiin ja se lämmitti. Rakentajasta ei muistikuvaa.
-
Kuitenkin sitä lämpötehoa tarvinnee senverran ettei sähkö riitä ainakaan yhden liitännän kautta kytkettynä.
Riippuu tietysti monesta asiasta mutta kyllä 16A paukun kautta melkoinen teho tulee.
-
Riippuu tietysti monesta asiasta mutta kyllä 16A paukun kautta melkoinen teho tulee.
P=U*I eli 16A*240V=3840W tai 10A*240V=2400W, mutta ottain huomioon jännitteen alenemat pitkissä johdoissa niin max teho jää vähän pienemmäksi. Eriasia miten eri pistokkeiden liitos pinnat kestää (likaiset ja löysät) kuorman. Saapi lukea sitten lehdestä että sähkö sytytti tulipalon :( .
-
Eriasia miten eri pistokkeiden liitos pinnat kestää (likaiset ja löysät) kuorman. Saapi lukea sitten lehdestä että sähkö sytytti tulipalon :( .
Siksi minulla on kaapeli haarotettu kahteen pistokkeeseen. :D
-
Tällä kysyjällä ei ole sähköä käytettävissä!