Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: virpimu76 - 2.12.2014 kello on 20:35
-
MIKÄ MIKÄ MAHTAVA KEKSINTÖ KELLÄÄN KOKEMUKSIA / TIETOA enempi tästä
Surkeelle peruuttajalle pelastus :laugh:
https://www.youtube.com/watch?v=_tLxwJ5PxhA
-
No tuota...Jos oikein ahdas paikka olisi. Tuntuu kyllä hitaalta. Vieköhän paljon akkuvirtaa?
Nuo teippaukset on kyllä hauskat filmissä. Voisi olla että hukkaisin vaunun, jos olisi puskaparkissa.
-
No tuota...Jos oikein ahdas paikka olisi. Tuntuu kyllä hitaalta. Vieköhän paljon akkuvirtaa?
Hidas ;D ;D nopea se minuun verrattuna varmasti on vaikka enpä ole niin varma ahtaassa paikassa kolaroisin varmasti viereiset vaunut :(
-
Tuossa http://www.truma.com/pl/pl/manoeuvring/overview-moving-systems-caravan.php yksi malli. Valiteettavasti puolankielinen, mutta hakusanalla mover löydät muillakin kielillä.
-
Kyllähän toi kiva peli on, jos sitä oikesti tarvitsee. Rakenteeltaan ovat aika surkeita.
-
Tuossa http://www.truma.com/pl/pl/manoeuvring/overview-moving-systems-caravan.php yksi malli. Valiteettavasti puolankielinen, mutta hakusanalla mover löydät muillakin kielillä.
KIITOS Sinulle itse löysin saksaksi kait ::) molempi parempi mukavaa saada paaaljon tietoa moisesta ihanasta keksinnöstä ;D
-
Oli jo hankintalistalla muutama vuosi sitten, mutta päädyinkin vaihtamaan matkailuautoon. Vähän kallishan se on, etenkin suhteellisesti, jos vaunukaan ei ole uusi.
Kuten aiemmin täällä todettua, Keski-Euroopan ahtailla leirintäalueilla joutuu tilanteisiin, joissa vaunun peruuttaminen autolla on mahdotonta. Huonolla tuurilla vielä yhdistettynä ylämäkeen. Pariisissa Bois de Boulognen (http://www.campingparis.fr) alueella jouduttiin vaihtamaan paikkaa.
Kroatiassa aikanaan ei olisi selvitty ilman puolenkymmenen ystävällisin naapurin apua, kun osoittivat meille mahdottoman pitchin. Moverilla olisi hoitunut helposti. :)
-
Oli jo hankintalistalla muutama vuosi sitten, mutta päädyinkin vaihtamaan matkailuautoon. Vähän kallishan se on, etenkin suhteellisesti, jos vaunukaan ei ole uusi.
Kroatiassa aikanaan ei olisi selvitty ilman puolenkymmenen ystävällisin naapurin apua, kun osoittivat meille mahdottoman pitchin. Moverilla olisi hoitunut helposti. :)
Se vaan ett Herra Alan :lla on sitä ajotaitoa Thumb Thumb, joka itsellä puuttuu :( pakittamisesta ny puhumattakaan :laugh: :laugh:
Noh joku päivä minäkin osaan pakittaa vaikka norjaan ;D
-
Herrasta en tiiä, ja juuri siksi kyllä teki moveria mieli, kun peruutustaito nyt ei mikään erinomainen ole vaan ihan tavallisella tasolla.
Eli olisin tuollaisen moverin halunnut, sitä tarkoitin. Hinta vaan kauhistutti suhteessa arvioituun käyttömäärään, mutta voi sitä typerämpäänkin kohteeseen rahansa laittaa, harrastushommissaki n. :)
-
Kun laittaa moverin, ei tarttee opetellakkaan peruuttamaan ;D
(jos akussa on virtaa ;D )
ja liikenteessäkin voi aina hakea parkkipaikan, johon voi ajaa keula edelle ja lähteä samoin? - ehkä se moverin käyttö ei ole aina mahdollista, joten peruuttamisen joutuu opetteleen kuitenkin.
-
Moverilla pystyy peruuttamaan kahden esteen välistä helposti niin, että tilaa on molemmin puolin vain senttejä. Autolla haastavampaa, mutta eiköhän joku kohta väitä senkin onnistuvan. ;D
Noissa ei ole se pelkkä korkeahko hankintahinta, vaan myös asennus vaatii jonkinmoisia taitoja - itse en ryhtyisi. Mijon kanssa tehtiin tuollaisesta kauppaa, mutta hänellä mielenkiinto sitten loppuikin.
-
Tuo peruuttaminen on taito joka unohtuu.
Jonkin verran ahtaisiin paikkoihin ja mutkankin taakse joskus osasi.
Kun vaunu myytiin 90-luvulla.
Tänä päivänä kun yrittää tavaraperäkärryä peruuttaa - jos katsojia on paikalla - kyllä nolottaa.
-
Tänä päivänä kun yrittää tavaraperäkärryä peruuttaa - jos katsojia on paikalla - kyllä nolottaa.
Kevyt kärry ja lyhyt aisa, ei tarvi kun käpy jäädä pyörän taakse, niin viturallaan on... Turha noloilla.
-
meillä kun oli solikka
joka oli niin kevyt
että jopa minä sain sitä käänneltyä
ja kun oli kinkinen pysäkki
niin solikka vaan irti autosta
ja tuuppaus paikalle
näin se toimi ainakin täällä suomen kamaralla
mutta ei niitä kinkkisiä paikkoja ollut
onneksi meillä kuin pari kolme :)
-
Eikös noista edullisimmat ole ihan langallisiakin, tarkoitettu ohjattavaksi lähinnä vain aisan lähettyviltä. Ja telat ruuvataan vaunun renkaaseen kiinni tukijalkojen kammella, käsin, halvimmat yksi kerrallaan, hieman kalliimmissa sitten jommalta kummalta puolelta niin molemmat telat liikkuu. Ja ohjauskin on langattomalla kaukkarilla, jossa siinäkin on muutakin kuin eteen/taakse per moottori = 4 nappia. Fiksuimmissa yhdellä napilla liikuttaa tai pyörittää paikallaan = 8 nappia yhteensä. Toki nuokin on tehtävissä tuolla 4-nappisella, painamalla kahta nappia samaan aikaan, mutta laiskalle on siis yhden napin systeemikin :D
Mutta siis jos sitä joskus itse vaunun hommaan, niin kyllä siihen tuollainen mover tulee. Onhan se sitten ruuvattavissa irti siihen seuraavaankin vaunuun, itse vaunun hinnasta riippumati. Lähinnä tuo säilytyspaikka on sellainen että aika suhari pitää olla jos siihen vaunun peruuttaa. Ja onhan noilla vaunuill sitä omaakin massaa jonkin verran, eikä se tuollaisella mäkisellä, möykkyisellä alustalla ihan helppoa ole yksin muutoin siirrellä 8)
-
monenlaisia on myynnissä .... ihan mielenkiinnosta kattelin asennuksen läpi ::) eipä iso homma osaavalle :D
Ny jos kuitenki kehittelis ensin hauistaan ;D :laugh: :laugh: :laugh: vaikka ei se tule kyllä riittämään vaunun siirtoon :laugh:
-
liki parikyt vuotta sitte nkehittelin autonkuletus traileriin vastaavaa, ei liikuttelun takia vaan siks ku nelivetosell ei saanu pahasta paikasta kärryy liikkeelle ku siin oli kuorma pääl, niin ois ollu millä pikkasen jelpata Thumb
va tekemättä jäi vaik melkeen kaikki osat oli koneistettu..
-
liki parikyt vuotta sitte nkehittelin autonkuletus traileriin vastaavaa, ei liikuttelun takia vaan siks ku nelivetosell ei saanu pahasta paikasta kärryy liikkeelle ku siin oli kuorma pääl, niin ois ollu millä pikkasen jelpata Thumb
va tekemättä jäi vaik melkeen kaikki osat oli koneistettu..
Siis itte :) Sinä :D voi helevata mitkä massit ny menee toisten taskuun
-
liki parikyt vuotta sitte nkehittelin autonkuletus traileriin vastaavaa, ei liikuttelun takia vaan siks ku nelivetosell ei saanu pahasta paikasta kärryy liikkeelle ku siin oli kuorma pääl, niin ois ollu millä pikkasen jelpata Thumb
va tekemättä jäi vaik melkeen kaikki osat oli koneistettu..
Meinasitko tehdä sen entivanhasen maaseutu kikan intikka ja vetäväperäkärry. ;D ;D ulosotto vaan taitaa puuttua.
-
Meinasitko tehdä sen entivanhasen maaseutu kikan intikka ja vetäväperäkärry. ;D ;D ulosotto vaan taitaa puuttua.
kyllä mä iha sähkösenä sitä suunnitelin.. sähkö vinssejä tekkiin useampia ja semmonen ku oli auton keulalla ni pikkasen hiasti sitä kärryprojektia mikä jäiki sitt projektiasteelle...
-
Moverina käytin tuossa pari viikkoa sitten Audi 80, 2.0 koneella ja tuuletin sökönä.
Vaunun kun sain paikalleen niin tuli asennussavut, eikun höyryt pellin alta. Onneksi
ei kannen tiiviste palanut :D
-
Noissa movereissa on mielestäni yksi perusvika, ne pienentävän maavaraa oleellisesti. Jalkakäytävän reunaan on monen moverin matka päättynyt.
Uusimmista Truma-movereista tosin löytyy palkin korkeuteen mahtuviakin kovaan hintaan.
En ole tarkemmin tutustunut niiden rakenteisiin, mutta miksi ne tarvitsevat sitä jykevää yhdystankoa, tästä syystä juuri tuo maavara pienenee.
Euroopan alueilla moverista olisi hyötyä, ajoreitit kun ovat kovin ahtaat vaikka parcellat ovat suuria.
-
En ole tarkemmin tutustunut niiden rakenteisiin, mutta miksi ne tarvitsevat sitä jykevää yhdystankoa, tästä syystä juuri tuo maavara pienenee.
Sillä jäykistetään se rakenne. Ei sitten vehkeet vääntele runkopalkkeja, jotka eivät maailman lujimpia ole.
-
Itsellä on Truma Mover XT. Toi on totta että syö hieman maavaraa (noin 5 cm). Skodan perässä vaunu on vielä keula perää alempana joten hidastetöyssyissä ja kanttikivien ylityksissä saa tosiaan olla tarkkana.
Muutoin on kyllä kätevä laite. Ja tekee laiskaksi peruuttelemaan helpommissakin paikoissa. Näin Moverin ensimmäistä kertaa viime kesänä Hampurin keskustan lertsalla joka oli sarjassa ahdas ja totesin että tuollainen tulee jos vaunun joskus hankin.
Oma piha on nykyiselläänkin pirullisen ahdas. Ja lomien jälkeen kun saa piharempan valmiiksi niin sen jälkeen vaunu meneekin sitten aisa edellä lievään ylämäkeen eli tekemätön paikka ilman Moveria.
Asennuksen vaikeudesta tai helppoudesta ei ole tietoa kun tuli asennettuna.
Kalleus on suhteellinen käsite. Itse säästän mielelläni tolla investoinnilla omia ja vaimon hermoja. Ja ehkä jonkun kolhunkin...
Edit:
Nopeudesta: Autosta virtapiuhan irrottaessa kun laittaa sen samantien Moverin töpseliin kiinni ja kaukosäätimestä rullat menemään pyöriä vasten niin Moverin on ajovalmis käytännössä samaan aikaan kun vaunu on veivattu koukusta irti.
XT:tä yksinkertaisempaa ohjaaminen ei voi olla => eteen taakse liuku ja "ratista" pyöritellen suunta. Kakessa muistutuksena vielä kummassa päässä on aisa.
Ja sivukaltevalla alustalla vaunun saa ajettua Moverilla tasauskiilan päälle näppärästi suoraan.
-
Moverin voi asentaa myös akselin takapuolelle.
-
Moverin voi asentaa myös akselin takapuolelle.
Juuri niin , meille tuli akselin takapuolelle moveri ja kyllä on hieno keksintö :)
-
Moverin voi asentaa myös akselin takapuolelle.
Tuota en ollut tullut edes ajatelleeksi kun noi mitä oon nähnyt ovat olleet aina akselin etupuolella. Ja ainakin Truman ohjeissa suositus näyttää jostain syystä olevan juuri akselin etupuolelle.
Kun laitteet on lähellä akselia niin kovin suurta korkeuseroa tuosta ei tule vaikka vaunu olisi keula alempana.
Taakse asennettuna kynnyksien yli mennessä ei ole tietty kolahdusvaarassa. Tosin sama tilanne on toisin päin kynnyksiä alas päin mentäessä jolloin vaunu voi ainakin teoriassa lisäksi niiata jousituksen ansiosta.
-
Takapuolella hieman enemmän hiekkapuhallusta ja paskaa.
Kun veturissa on koukku oikealla korkeudella, niin ei ole keula koskaan alempana. Ja oikeassa "veturissa" on tasonsäätö ;)
-
Takapuolella hieman enemmän hiekkapuhallusta ja paskaa.
Kun veturissa on koukku oikealla korkeudella, niin ei ole keula koskaan alempana. Ja oikeassa "veturissa" on tasonsäätö ;)
Toi on oman veturin suurin miinus. Perä on lähtökohtaisesti turhan alhaalla ja kuorman sietokin saisi olla parempi. En tiedä olisiko huonon tien paketti (nostaa kai 1,5 cm ja jäykentää vähän?) auttanut asiaa mutta kun autoa tilatessa ei ollut vaunun veto vielä mielessä :(
Tolla veturilla mennään seuraava 1,5 vuotta eli työsuhdeliisarin kausi loppuun.
-
Ja oikeassa "veturissa" on tasonsäätö ;)
No enpä tuota omaa C5 nyt "oikeaksi veturiksi" kehtaisi kutsua, niukat 1.600kg saisi repiä, mutta veikkaan että Aisinin 6-lovinen huutaa tuossa kohdin jo leipää aika rajusti :-X Muuton toki varsin mukava perheen liikutin tuokin, jos ei vain ole kovin paljoa tavaraa mukana, sillä konttihan tuossa III-korisessa on enempi vain muodollinen elämäntapa-versio ::)
Mutta mowereista, niin millainenkohan tuo olisi itse nykertää vaikkapa parista 12V vinssistä? Joku väkipyörä vaan väliin, jonka voi vaikka kammella ruuvata painamaan rengasta. Toki mitään suuren heinoa ohjaustahan tuohon ei ihan helpola saa, mutta jos nyt edes eteen/taakse per puoli ja johdolisena jos ei muuten. Näin kokonaisuuden hintakin jäännee aikalailla matalammaksi kuin mitä noiden oikeiden tarvikkeiden Thumb
-
Mutta mowereista, niin millainenkohan tuo olisi itse nykertää vaikkapa parista 12V vinssistä? Joku väkipyörä vaan väliin, jonka voi vaikka kammella ruuvata painamaan rengasta.
No niin, siinä toinen kaheli! Olen monesti miettinyt, että paljonkohan pitäisi takarenkaisiin saada vääntöä, jotta etuvetoinen lähtisi kurakosta.... :laugh:
-
No niin, siinä toinen kaheli! Olen monesti miettinyt, että paljonkohan pitäisi takarenkaisiin saada vääntöä, jotta etuvetoinen lähtisi kurakosta.... :laugh:
Speden "naislogiikkaa" käyttäen. Takarenkaiden alle hiekkaa lisää koska eturenkaathan pyörii jo Thumb
-
No niin, siinä toinen kaheli! Olen monesti miettinyt, että...
Ja sinäkö sitten olet se ensimmäinen :P
Tuollaisessa 12V vinssissä kun on valmiina melko voimakas sähkömoottori + mahd. alennusvaihde, niin ne peruskomponentit tuollaiselle mowerille on siis jo olemassa. Vaijerikelan tilalle vaan renkaaseen ottava pitävä rulla ja homma valmis Thumb
-
Ja sinäkö sitten olet se ensimmäinen :P
Ole vaan tyytyväinen kun saat olla hopea sijalla. ;D
-
Ole vaan tyytyväinen kun saat olla hopea sijalla. ;D
Hopea ei ole häpeä tässä lajissa :D
Kuinkakohan pieneen tuon mowerin saisi mahtumaan? Siis jos olisikin pyörän navassa vanteen sisälle jäävä rataskehä, johon tuo mowerin akseli sitten kiinnittyisi. Tällöin sen mowerin moottorin saisi ylemmäs, renkaan ripustuksen lähistölle alustan suojaan mahd. maakontakteilta ???
Tietty sileällä alustalla voisi olla myös "apuvaunu". Pienet sähkömoottorilla varustetut apuvaunut, joiden rullat asetetaan vaunun renkaan etu- ja takapuolelle, ruuvilla rullat lähemmäs toisiaan s.e. vaunun rengas puristuu väliin ja irtoaa maasta. Nyt rullassa olevalla sähkömoottorillahan tuo vaunu on liikuteltavissa, hyödynnetään vaunun omaa masssaa rullan sutimattomuudessa. Vähän tuohon tyyliinhän ne tekee lentokoneissakin. Ennen veturissa oli massaa "riittävästi" jotta ei renkaat sutineet ja veto tapahtui tyhmällä puomilla. Tänä päivänä veturi on kevyt ja se nostaa koneen nokkapyörän ilmaan = hyödyntää koneen massaa estämään omien renkaidensa sutimisen hinauksessa Thumb
-
vinssien moottorit on kyllä aika kuraa, trust me oon niitä aika monta kertaa joutunu korjaamaan, sen sijaan esim pyörätuolin moottorit voisi olla tuollaiseen hyvät.
-
No enpä tuota omaa C5 nyt "oikeaksi veturiksi" kehtaisi kutsua, niukat 1.600kg saisi repiä, mutta veikkaan että Aisinin 6-lovinen huutaa tuossa kohdin jo leipää aika rajusti :-X Muuton toki varsin mukava perheen liikutin tuokin, jos ei vain ole kovin paljoa tavaraa mukana, sillä konttihan tuossa III-korisessa on enempi vain muodollinen elämäntapa-versio ::)
Mutta mowereista, niin millainenkohan tuo olisi itse nykertää vaikkapa parista 12V vinssistä? Joku väkipyörä vaan väliin, jonka voi vaikka kammella ruuvata painamaan rengasta. Toki mitään suuren heinoa ohjaustahan tuohon ei ihan helpola saa, mutta jos nyt edes eteen/taakse per puoli ja johdolisena jos ei muuten. Näin kokonaisuuden hintakin jäännee aikalailla matalammaksi kuin mitä noiden oikeiden tarvikkeiden Thumb
No tuo automaattinen tasonsäätö ei ole se ainoa kriteeri, mutta ilman sitä normiautosta ei saa veturia.
Noiden vinssien virran voi laittaa PWM ohjauksella niin ei tule äkkilähtöjä ja nykäyksiä - ja vaikka kännykällä langattomasti ohjattuna. ;)
Vetorullat voisi pyöräyttää vaikka ohuesta levyverkosta suoraan vinssin vaijerikelan ympäri ja hitsaamalla kiinni.
-
Noiden vinssien virran voi laittaa PWM ohjauksella niin ei tule äkkilähtöjä ja nykäyksiä - ja vaikka kännykällä langattomasti ohjattuna ;) Vetorullat voisi pyöräyttää vaikka ohuesta levyverkosta suoraan vinssin vaijerikelan ympäri ja hitsaamalla kiinni.
Erästä mainosta lainatakseni; Ja siitä se ajatus sitten lähti :D Itselläni tosin kun tuo as.osa liikkuu 3.0dCi voimin, niin moisille mowereille juuri tarvetta ole, tuohon jarruttomaan nyyttikärryyn kun ei moisia oikein sentään kehtaa nykertää ::)
-
Niin eikös nuo tupa autot ole niille jotka ei osaa peruuttaa :P :P
-
No on kyllä aikalailla paikkoja joihin ei yhdistelmällä mennä, mutta autolla no problemos ???
Ja noista mowereista, niin onhan niitä myös malleja jotka kytketään vaunun koukkuun, niin ei tartte riuhtoa vaunua itse eikä ole vaaraa että tuon jysäyttää vaikka kanttikiveen 8)
-
Niin eikös nuo tupa autot ole niille jotka ei osaa peruuttaa :P :P
On, on.... :)
Siksi mullakin on retkuiluauto...ja vielä mahdollisimman pieni.
-
Ja noista mowereista, niin onhan niitä myös malleja jotka kytketään vaunun koukkuun, niin ei tartte riuhtoa vaunua itse 8)
Mullonkii hjyvää merkkiä toi mun muuveri, merkkiä aviomies ja mallia ... sehän kyllä siirtyy ...kele :D ;D