Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Pefletti 750 - 2.12.2014 kello on 18:47

Otsikko: Korealaistako ?
Kirjoitti: Pefletti 750 - 2.12.2014 kello on 18:47
Moro !
Tekeekö tämmösellä vetohommissa mitään vai ????

http://www.nettiauto.com/hyundai/terracan/6739735

Tällä hetkellä vedän pajero 2,8 tdic -99  vaunua jonka kokonaismassa 2200kg paperilla !
Jos jollain kokemusta terracanista, niin mycket bra !  Thumb
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: tsahkali - 2.12.2014 kello on 20:23
Käy koevetämässä, kun lähellä on. Näet samalla, mitä oikeasti kuluttaa.
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: 88k5 - 2.12.2014 kello on 20:32
Vähäisellä kuvien kattomisella heräsi kymysys: onk Hyndässä alennusvaihteistoa?

Jos ei, niin se mikään maasturi ole, vaikka siltä näyttäis..
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: perhomies - 2.12.2014 kello on 20:46
Ainakin Hyundain Galloper pohjautuu täysin Mitsun Pajeroon... niin taitaa tämäkin ....
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Vanikuski - 3.12.2014 kello on 10:36
Moro! Meillä on ollu 2,5 vuotta Terracan käytössä ja oon tosi tyytyväinen Hyundaihin :) Autossa on kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto joten oikea maastoauto se on. Kulutus meillä ollu pienin maantiellä 8,7l/100km ja vaunu perässä reilu 13l/100km ja 2,5 vuoden keskikulutus ollu 11l/100km. Terracan ei pohjaudu Galloperiin vaan on täysin eri auto. Varaosat saa halvalla suoraan koreasta tai ebaysta :) Ei muuta kun kokeilemaan ja osta pois vaan :)
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Ossi66 - 3.12.2014 kello on 10:56
Vähäisellä kuvien kattomisella heräsi kymysys: onk Hyndässä alennusvaihteistoa?

Jos ei, niin se mikään maasturi ole, vaikka siltä näyttäis..

Eikös vetotavan valinta ole tuo keskikonsolissa kepin ja mukitelineen välissä oleva namiska?
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Vanikuski - 3.12.2014 kello on 11:15
Eikös vetotavan valinta ole tuo keskikonsolissa kepin ja mukitelineen välissä oleva namiska?

Se on just siinä :)  Takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Pefletti 750 - 3.12.2014 kello on 15:49
Jep, kävin "renkaita potkimassa" eipä aiheuttanu ostohysteriaa se terracan !
Katon etureuna ruosteen raiskaama , liikkeelle kun auton nytkäytti niin valahti vedet sisäkaton päältä mittaristolle  Thumbd

Et se siitä  Thumb  ei muuta ku leuka rintaa vasten ja kohti uusia pettymyksiä !
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: jva61 - 3.12.2014 kello on 19:50
Toinen Korean ihme on Kia Sorento, samaa hintaluokkaa nämä ensimmäiset ja ainakin minulta positiivinen kommentti Thumb
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Pefletti 750 - 3.12.2014 kello on 20:04
Sorentosta kyssäri että mistä vuosmallista alkaen on se tehokkaampi pata, 170 hv se pikkasen tehottomampi tais olla 140 hv ja niissä alkupään malleissa. Ja onkos sorrentossa erillisrunko vai "citymaasturi" ? Ja bensapelit ei kiinnosta kun kilsoja tulee noin 40-50 tuhatta vuodessa !
Muistan koeajaneeni sen sillon kun ne ekat suomeen tuli, sillon oli pirun laiska ja vetelä alusta !
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Vanikuski - 3.12.2014 kello on 20:40
Se uudempi VGT 170hv tuli myyntiin kaiketi 2007. Sorentossa on erillisrunko ja alennusvaihteisto joten kunnon veturi se on Thumb
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: jva61 - 3.12.2014 kello on 21:27
Vanhassa on erillisrunko, uudemmassa ei.  uudempi 170hv tuli markkinoille 07, se on ilman nelivetoa etuvetonen, neliveto kytkeytyy automaattisesti, tämä vanhempi on takavetonen jos neliveto ei kytkettynä
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: akiville - 3.12.2014 kello on 21:49
Kesällä kehui eräs vaunuilija omaa sorentoa joka on alunperin se 140 heppanen, mutta joku lastutus tehty. Kuulemma hyvin tulee hobby 720 perässä koska automaattilaatikko on hyvä ja löytyy sopiva vaihde helposti. Automaatti noissa uusiutui 2005. Oli kuulemma ajanut automaatti terracania jossa on niin harva laatikko ettei sopivaa vaihdetta oikein tuntunut olevankaan. Vasta tässä uudessa (2009) sorentossa ei ole omaa runkoa...vetopainok in "vain" 2000kg

-a-

Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: akiville - 3.12.2014 kello on 21:52
Vanhassa on erillisrunko, uudemmassa ei.  uudempi 170hv tuli markkinoille 07, se on ilman nelivetoa etuvetonen, neliveto kytkeytyy automaattisesti, tämä vanhempi on takavetonen jos neliveto ei kytkettynä

-07 on kyllä vielä sitä ekan sukupolven sorentoa jossa on erillisrunko ja taka/neliveto...

-a-

Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Vanikuski - 3.12.2014 kello on 22:25
Kesällä kehui eräs vaunuilija omaa sorentoa joka on alunperin se 140 heppanen, mutta joku lastutus tehty. Kuulemma hyvin tulee hobby 720 perässä koska automaattilaatikko on hyvä ja löytyy sopiva vaihde helposti. Automaatti noissa uusiutui 2005. Oli kuulemma ajanut automaatti terracania jossa on niin harva laatikko ettei sopivaa vaihdetta oikein tuntunut olevankaan. Vasta tässä uudessa (2009) sorentossa ei ole omaa runkoa...vetopainok in "vain" 2000kg

-a-

Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2

Terracanissa on 4 vaihteinen automaatti ja Sorennossa vuoteen 2005 asti on kans 4 vaihteinen automaatti ja siitä eteenpäin 5 vaihteinen automaatti käsivalintamahdolli suudella.
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Pefletti 750 - 4.12.2014 kello on 17:02
Nonniin, tänään tuli sitte "uusi" vetopeli ostettua ! Ei tullu korealaista vaan "brittipiirakka"  Thumb

(http://karavaanari.org/kuvat/1417705207.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1417705276.jpg)
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Vanikuski - 4.12.2014 kello on 17:26
Onnea "uudesta" autosta :) Minkä vuotinen ja onko paljon ajettu ?
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: 88k5 - 4.12.2014 kello on 17:30
^^
Ainakin ko. merkki on osannut tehdä oikeita maastureita Thumb

Noilla samaisella rengasmerkillä ja -tyypillä ajelin kesät-talvet vuosia - auto oli 4tn painonen Suburban..

Mahtaakohan Discossa olla vetokoukun nuppi pykälien mukaisella korolla 350-400mm maasta? Paha vetää, jos liika ylhäällä ..
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Pefletti 750 - 4.12.2014 kello on 17:49
Juu tota koukkuu on pakko tiputtaa ainakin 5cm !! vuosmalli on 2001 ja tuotu 2006 saksasta ja ajettu "vasta" 183 tkm ja niistä onneks löyty dokumentit  Thumb
tyyppi on diskovery 2 2,5 td5s ja manuaali lootalla (ite en niin tykkää automaateista)
Onhan tossa taas pikku opettelemista että oppii lantikkaa käskyttää !
Pehmee ja notkee ku rautakanki, eli just mun pervoon makuun sopiva  ^-^
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Rölli - 4.12.2014 kello on 18:02
Juu tota koukkuu on pakko tiputtaa ainakin 5cm !! vuosmalli on 2001 ja tuotu 2006 saksasta ja ajettu "vasta" 183 tkm ja niistä onneks löyty dokumentit  Thumb
tyyppi on diskovery 2 2,5 td5s ja manuaali lootalla (ite en niin tykkää automaateista)
Onhan tossa taas pikku opettelemista että oppii lantikkaa käskyttää !
Pehmee ja notkee ku rautakanki, eli just mun pervoon makuun sopiva  ^-^
on siin mun mieles ainaki ainoo oikee vetotapa, kolme tasauspörästöö pitää autoss olla, ja hyvä notkee alusta ni niil lukoil on aika vähä tarvetta ku kaikill renkail sama paine alustaan...   Thumb ainu toi rataslaatikko  ;D
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: K.E.V - 4.12.2014 kello on 19:27
Onnea uudelle ja hyvälle veturille. Jos noihin jotain tarttee niin englannista saa nopeasti myöskin. Mikäli
Ei täältä löydy.
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Ossi66 - 5.12.2014 kello on 08:40
Nonniin, tänään tuli sitte "uusi" vetopeli ostettua ! Ei tullu korealaista vaan "brittipiirakka"  Thumb

 Thumb Thumb Thumb

Kaverilla oli tuommoinen vastaavanikäinen - osti suomesta englantiin mennessä ja toi sitten parin vuoden päästä muuttoautona.
Hydraulinen kallistuksenvakaus oli siinä vehkeessä kiva lelu eli vakaajat antoi akselien liikkua vapaasti olikos se alle 30km/h vauhdissa ja alusta jäykistyi automaattisesti kun ajoi kovempaa ;D kiva sekä maastossa että maantiellä ;D
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: relluttelija - 5.12.2014 kello on 08:59
Onneksi olkoon! Uskoisin valinnan olevan huomattavasti parempi kuin uudempi korean ihme  Thumb
Mutta muista: vaunu ei välttämättä tykkää tulla joka paikkaan mihin tuolla pääsee  :D
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: "Masi" - 5.12.2014 kello on 09:31
Nyt kun auto soveltuu maastoon on vaunu seuraava varmaankin ?

http://www.kimberleykaravans.com/
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: virpimu76 - 5.12.2014 kello on 09:33
Nyt kun auto soveltuu maastoon on vaunu seuraava varmaankin ?

http://www.kimberleykaravans.com/

HIUKKA MAHTAVA YHISTELMÄ   Thumb Thumb menee teistä piittaamatta :laugh:
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: 88k5 - 5.12.2014 kello on 09:45
Tuli etuteltasta luetuista runkopalkkimurheist a mieleen; lukeeko näissä nykyisoissa vaunuissa aisassa jotain D-arvoja--> näistä laskennallisesti saadaan max vetoautomassa eli suomeks, joillakin vaunu merkeillä "liian raskaat" veturit halutaan karsia pois.

Vaunu sen verta heppoista tekoa, että jos se ei saa vapinoissaan keikuttaa veturia, spöijaa aisa  :o
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: tsahkali - 5.12.2014 kello on 10:39
Thumb Thumb Thumb
Kaverilla oli tuommoinen vastaavanikäinen

Eihän noissa ole enää tunnelmaa, muistuttavat jo autoa...   Mulla oli kerran 109 tuumanen.   8)
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: K.E.V - 5.12.2014 kello on 14:33
Tuli etuteltasta luetuista runkopalkkimurheist a mieleen; lukeeko näissä nykyisoissa vaunuissa aisassa jotain D-arvoja--> näistä laskennallisesti saadaan max vetoautomassa eli suomeks, joillakin vaunu merkeillä "liian raskaat" veturit halutaan karsia pois.

Vaunu sen verta heppoista tekoa, että jos se ei saa vapinoissaan keikuttaa veturia, spöijaa aisa  :o
Jotkut kai kertoo ääneen, ne epäävät vedon KUORMA-AUTOILLA (eikä pakuja lasketa), jotkut jotka käyttää omatekemää alustaa ja  kärsivät murtumista.
Tasan ei mene lahjat!
Se etuteltan ihminenkin oli aiemmin erimerkkistä vaunua vedellyt ilman ongelmia, tässä uudessa tuli heti  ;)

Lainaus
Hobby runkopalkki poikki

Tarkennusta asiaan, vaunu on yli 7 m pitkä ja kokonaispaino liki 2500 kg että milläköhän henkilöautolla tuota vetäisi siksi kait yleisin veturi on maasturi jota sanotaan liian jäykkäperäiseksi, myyjän selitys.
Eli vaunu vietiin myyjän korjaamolle katkennen palkin vuoksi ja sieltä saatiin tieto hiushalkeamista joita on tarkoitus mennä kuvaamaan/katsomaan että siltä osin asia on saadun tiedon varassa. Katsotaan miten asia kehittyy, edellinen liki vastaava vaunu oli LMC ja sama veturi ilman tälläisiä ongelmia. Harmittaa !!!! 
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Yusuf - 5.12.2014 kello on 16:26
Laintikka ei ole auto vaan elämäntapa! Varaudu poskettoman hintaisiin huoltoihin ja varaosiin. 13 vuotta tuli ajettua ja vedettyä, myös maastossa, Lantikalla ja vaihdoin korealaiseen jo rahaa on säästynyt. Tosin huolto suomessa on peestä ja kallis. Siksi huollot tehdäänkin Tallinnassa merkkihuollossa. Pidä huoli ettei alumiinikori pääse syöpymään, sitä näet ei pysäytä kuin kokonaan uusi pelti, onneksi osia saa englannista ja pop niittejä oli omastatakaa.
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: K.E.V - 5.12.2014 kello on 16:32
Tämä ei ole popniittilantikka vaan herrasmiesmäisempi. Kaverini tilasi tuollaiseen vaikka mitä englannista eikä maksanut paljoa.
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Pefletti 750 - 5.12.2014 kello on 16:59
Juu kattelin kans et englannista näköjään saa kaikkee kivaa "karvanoppa" tuunaus osia. 349 puntaa oli lastupaketti jolla sai noin 30 laiskaa lisähepoista mutta 90 nm vääntöä lisää ! Se vois tehä "eetvarttia" kun tossa vakiona on 102 kw ja 320 nm  :laugh:
Alkuperäis aluvanteet pitäs löytää, 15 tuumasia löytys helposti mutta 16 tuumasia en oo ainakaan viel nähny ja tossa on tietty se 16"
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Rölli - 5.12.2014 kello on 17:48
Juu kattelin kans et englannista näköjään saa kaikkee kivaa "karvanoppa" tuunaus osia. 349 puntaa oli lastupaketti jolla sai noin 30 laiskaa lisähepoista mutta 90 nm vääntöä lisää ! Se vois tehä "eetvarttia" kun tossa vakiona on 102 kw ja 320 nm  :laugh:
Alkuperäis aluvanteet pitäs löytää, 15 tuumasia löytys helposti mutta 16 tuumasia en oo ainakaan viel nähny ja tossa on tietty se 16"
parikyt vuotta sitten oli vanne tilanne toisinpäin, silloin ei saanu kunnollisia 16 tuuman renkaita kohtuu hintaan , ja kaikki oli vaill 15 tuuman vanteita ja ne oli haluttua herkkua.. jos peltivanteet kelpaa mullaki saattas olla niit alkuperäsiii.. ja offi harrastajilta vois löytyy jopa aluumiinisiä...
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: ------- - 6.12.2014 kello on 08:48
Jotkut kai kertoo ääneen, ne epäävät vedon KUORMA-AUTOILLA (eikä pakuja lasketa), jotkut jotka käyttää omatekemää alustaa ja  kärsivät murtumista.
Tasan ei mene lahjat!
Se etuteltan ihminenkin oli aiemmin erimerkkistä vaunua vedellyt ilman ongelmia, tässä uudessa tuli heti  ;)

Ei näköjään lainaa koko kirjoitusta...

Se pitäisi olla vovutus veturina.. Ei murru runkopalkit.. Vaan vivotus hajoaa seuraavaksi..  8)
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Yusuf - 6.12.2014 kello on 14:50
Löytyy muuten popniittejä ja kun korjataan niin taas niitä käytetään! Alumiinipeltejä kun paljon hitsailla. Lentokoneissakin liimaillaan. Kuten kerroin on useamman vuoden omakohtainen kokemus ko. Autosta. Isommassa huollossa vaihdetaan öljyt yhdeksään eri paikkaan, noin kuriositeetina.
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Rölli - 7.12.2014 kello on 09:36
Löytyy muuten popniittejä ja kun korjataan niin taas niitä käytetään! Alumiinipeltejä kun paljon hitsailla. Lentokoneissakin liimaillaan. Kuten kerroin on useamman vuoden omakohtainen kokemus ko. Autosta. Isommassa huollossa vaihdetaan öljyt yhdeksään eri paikkaan, noin kuriositeetina.
mikä on yheksäs, ei kai syöttöpumppu oo omalla öljyll enää?
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: 88k5 - 7.12.2014 kello on 11:26
^
Mä en päässyt edes noin pitkälle  ;)
Mitkähän ne on?
Oliko lantikassa hydealusta - se vakaintangon vapautus, mikä on hyvä..

Rasvaprässikohteita ei lasketa..  :D
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: tsahkali - 7.12.2014 kello on 11:38
Erillinen keskitasauspyörästö ...?
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Pefletti 750 - 7.12.2014 kello on 17:06
No jo on kohteita  :o
Tilasin ens viikon perjantaiksi öljyjen vaihdot yheltä erikoispajalta tästä läheltä, ovat kyll erikoistunu USA peleihin mutta on kuulemma lantikkakin ihan tuttu ! (pikku paja jossa isä + poika )
Sovittiin että ite vien öljyn, ilman ja naftasuodattimen, niin kaikki öljyt ja työt maksaa 380€ , en pitäny pahana !  Thumb
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Yusuf - 7.12.2014 kello on 20:51
+Etuvedon navat 2x vaihteistoöljyä,
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: tsahkali - 8.12.2014 kello on 10:07
+Etuvedon navat 2x vaihteistoöljyä,

Ei taida enää olla niitä nahkapusseja suojana...?   :D
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: Rölli - 8.12.2014 kello on 12:56
Ei taida enää olla niitä nahkapusseja suojana...?   :D
discon etu
akselihan on tutumpi rangesta, eli navoissa oma öljy ja tasauspörästö erikseen
eli
ohjaustehostin
etunavat x 2
etu tasauspyörästö
moottori
päävaihteisto
jakolaatikko
takaperä
sit se yheksäs
syöttöpumppu?
viskolukko?
ac-compura?
haluis tietää vaikkei sill oo varmaan mitään merkitystä...
Otsikko: Vs: Korealaistako ?
Kirjoitti: K70 - 13.01.2015 kello on 09:21
Rupeaakohan tämmösiä hybridi-Lexuksia Korean suunnalta pukkaamaan...

http://www.topgearsuomi.fi/content/tallaista-toyota-priusta-ei-tuskin-ole-nahty-ymparistoystavallisyys-kaukana