Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Pefletti 750 - 2.12.2014 kello on 18:47
-
Moro !
Tekeekö tämmösellä vetohommissa mitään vai ????
http://www.nettiauto.com/hyundai/terracan/6739735
Tällä hetkellä vedän pajero 2,8 tdic -99 vaunua jonka kokonaismassa 2200kg paperilla !
Jos jollain kokemusta terracanista, niin mycket bra ! Thumb
-
Käy koevetämässä, kun lähellä on. Näet samalla, mitä oikeasti kuluttaa.
-
Vähäisellä kuvien kattomisella heräsi kymysys: onk Hyndässä alennusvaihteistoa?
Jos ei, niin se mikään maasturi ole, vaikka siltä näyttäis..
-
Ainakin Hyundain Galloper pohjautuu täysin Mitsun Pajeroon... niin taitaa tämäkin ....
-
Moro! Meillä on ollu 2,5 vuotta Terracan käytössä ja oon tosi tyytyväinen Hyundaihin :) Autossa on kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto joten oikea maastoauto se on. Kulutus meillä ollu pienin maantiellä 8,7l/100km ja vaunu perässä reilu 13l/100km ja 2,5 vuoden keskikulutus ollu 11l/100km. Terracan ei pohjaudu Galloperiin vaan on täysin eri auto. Varaosat saa halvalla suoraan koreasta tai ebaysta :) Ei muuta kun kokeilemaan ja osta pois vaan :)
-
Vähäisellä kuvien kattomisella heräsi kymysys: onk Hyndässä alennusvaihteistoa?
Jos ei, niin se mikään maasturi ole, vaikka siltä näyttäis..
Eikös vetotavan valinta ole tuo keskikonsolissa kepin ja mukitelineen välissä oleva namiska?
-
Eikös vetotavan valinta ole tuo keskikonsolissa kepin ja mukitelineen välissä oleva namiska?
Se on just siinä :) Takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto
-
Jep, kävin "renkaita potkimassa" eipä aiheuttanu ostohysteriaa se terracan !
Katon etureuna ruosteen raiskaama , liikkeelle kun auton nytkäytti niin valahti vedet sisäkaton päältä mittaristolle Thumbd
Et se siitä Thumb ei muuta ku leuka rintaa vasten ja kohti uusia pettymyksiä !
-
Toinen Korean ihme on Kia Sorento, samaa hintaluokkaa nämä ensimmäiset ja ainakin minulta positiivinen kommentti Thumb
-
Sorentosta kyssäri että mistä vuosmallista alkaen on se tehokkaampi pata, 170 hv se pikkasen tehottomampi tais olla 140 hv ja niissä alkupään malleissa. Ja onkos sorrentossa erillisrunko vai "citymaasturi" ? Ja bensapelit ei kiinnosta kun kilsoja tulee noin 40-50 tuhatta vuodessa !
Muistan koeajaneeni sen sillon kun ne ekat suomeen tuli, sillon oli pirun laiska ja vetelä alusta !
-
Se uudempi VGT 170hv tuli myyntiin kaiketi 2007. Sorentossa on erillisrunko ja alennusvaihteisto joten kunnon veturi se on Thumb
-
Vanhassa on erillisrunko, uudemmassa ei. uudempi 170hv tuli markkinoille 07, se on ilman nelivetoa etuvetonen, neliveto kytkeytyy automaattisesti, tämä vanhempi on takavetonen jos neliveto ei kytkettynä
-
Kesällä kehui eräs vaunuilija omaa sorentoa joka on alunperin se 140 heppanen, mutta joku lastutus tehty. Kuulemma hyvin tulee hobby 720 perässä koska automaattilaatikko on hyvä ja löytyy sopiva vaihde helposti. Automaatti noissa uusiutui 2005. Oli kuulemma ajanut automaatti terracania jossa on niin harva laatikko ettei sopivaa vaihdetta oikein tuntunut olevankaan. Vasta tässä uudessa (2009) sorentossa ei ole omaa runkoa...vetopainok in "vain" 2000kg
-a-
Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2
-
Vanhassa on erillisrunko, uudemmassa ei. uudempi 170hv tuli markkinoille 07, se on ilman nelivetoa etuvetonen, neliveto kytkeytyy automaattisesti, tämä vanhempi on takavetonen jos neliveto ei kytkettynä
-07 on kyllä vielä sitä ekan sukupolven sorentoa jossa on erillisrunko ja taka/neliveto...
-a-
Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2
-
Kesällä kehui eräs vaunuilija omaa sorentoa joka on alunperin se 140 heppanen, mutta joku lastutus tehty. Kuulemma hyvin tulee hobby 720 perässä koska automaattilaatikko on hyvä ja löytyy sopiva vaihde helposti. Automaatti noissa uusiutui 2005. Oli kuulemma ajanut automaatti terracania jossa on niin harva laatikko ettei sopivaa vaihdetta oikein tuntunut olevankaan. Vasta tässä uudessa (2009) sorentossa ei ole omaa runkoa...vetopainok in "vain" 2000kg
-a-
Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2
Terracanissa on 4 vaihteinen automaatti ja Sorennossa vuoteen 2005 asti on kans 4 vaihteinen automaatti ja siitä eteenpäin 5 vaihteinen automaatti käsivalintamahdolli suudella.
-
Nonniin, tänään tuli sitte "uusi" vetopeli ostettua ! Ei tullu korealaista vaan "brittipiirakka" Thumb
(http://karavaanari.org/kuvat/1417705207.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1417705276.jpg)
-
Onnea "uudesta" autosta :) Minkä vuotinen ja onko paljon ajettu ?
-
^^
Ainakin ko. merkki on osannut tehdä oikeita maastureita Thumb
Noilla samaisella rengasmerkillä ja -tyypillä ajelin kesät-talvet vuosia - auto oli 4tn painonen Suburban..
Mahtaakohan Discossa olla vetokoukun nuppi pykälien mukaisella korolla 350-400mm maasta? Paha vetää, jos liika ylhäällä ..
-
Juu tota koukkuu on pakko tiputtaa ainakin 5cm !! vuosmalli on 2001 ja tuotu 2006 saksasta ja ajettu "vasta" 183 tkm ja niistä onneks löyty dokumentit Thumb
tyyppi on diskovery 2 2,5 td5s ja manuaali lootalla (ite en niin tykkää automaateista)
Onhan tossa taas pikku opettelemista että oppii lantikkaa käskyttää !
Pehmee ja notkee ku rautakanki, eli just mun pervoon makuun sopiva ^-^
-
Juu tota koukkuu on pakko tiputtaa ainakin 5cm !! vuosmalli on 2001 ja tuotu 2006 saksasta ja ajettu "vasta" 183 tkm ja niistä onneks löyty dokumentit Thumb
tyyppi on diskovery 2 2,5 td5s ja manuaali lootalla (ite en niin tykkää automaateista)
Onhan tossa taas pikku opettelemista että oppii lantikkaa käskyttää !
Pehmee ja notkee ku rautakanki, eli just mun pervoon makuun sopiva ^-^
on siin mun mieles ainaki ainoo oikee vetotapa, kolme tasauspörästöö pitää autoss olla, ja hyvä notkee alusta ni niil lukoil on aika vähä tarvetta ku kaikill renkail sama paine alustaan... Thumb ainu toi rataslaatikko ;D
-
Onnea uudelle ja hyvälle veturille. Jos noihin jotain tarttee niin englannista saa nopeasti myöskin. Mikäli
Ei täältä löydy.
-
Nonniin, tänään tuli sitte "uusi" vetopeli ostettua ! Ei tullu korealaista vaan "brittipiirakka" Thumb
Thumb Thumb Thumb
Kaverilla oli tuommoinen vastaavanikäinen - osti suomesta englantiin mennessä ja toi sitten parin vuoden päästä muuttoautona.
Hydraulinen kallistuksenvakaus oli siinä vehkeessä kiva lelu eli vakaajat antoi akselien liikkua vapaasti olikos se alle 30km/h vauhdissa ja alusta jäykistyi automaattisesti kun ajoi kovempaa ;D kiva sekä maastossa että maantiellä ;D
-
Onneksi olkoon! Uskoisin valinnan olevan huomattavasti parempi kuin uudempi korean ihme Thumb
Mutta muista: vaunu ei välttämättä tykkää tulla joka paikkaan mihin tuolla pääsee :D
-
Nyt kun auto soveltuu maastoon on vaunu seuraava varmaankin ?
http://www.kimberleykaravans.com/
-
Nyt kun auto soveltuu maastoon on vaunu seuraava varmaankin ?
http://www.kimberleykaravans.com/
HIUKKA MAHTAVA YHISTELMÄ Thumb Thumb menee teistä piittaamatta :laugh:
-
Tuli etuteltasta luetuista runkopalkkimurheist a mieleen; lukeeko näissä nykyisoissa vaunuissa aisassa jotain D-arvoja--> näistä laskennallisesti saadaan max vetoautomassa eli suomeks, joillakin vaunu merkeillä "liian raskaat" veturit halutaan karsia pois.
Vaunu sen verta heppoista tekoa, että jos se ei saa vapinoissaan keikuttaa veturia, spöijaa aisa :o
-
Thumb Thumb Thumb
Kaverilla oli tuommoinen vastaavanikäinen
Eihän noissa ole enää tunnelmaa, muistuttavat jo autoa... Mulla oli kerran 109 tuumanen. 8)
-
Tuli etuteltasta luetuista runkopalkkimurheist a mieleen; lukeeko näissä nykyisoissa vaunuissa aisassa jotain D-arvoja--> näistä laskennallisesti saadaan max vetoautomassa eli suomeks, joillakin vaunu merkeillä "liian raskaat" veturit halutaan karsia pois.
Vaunu sen verta heppoista tekoa, että jos se ei saa vapinoissaan keikuttaa veturia, spöijaa aisa :o
Jotkut kai kertoo ääneen, ne epäävät vedon KUORMA-AUTOILLA (eikä pakuja lasketa), jotkut jotka käyttää omatekemää alustaa ja kärsivät murtumista.
Tasan ei mene lahjat!
Se etuteltan ihminenkin oli aiemmin erimerkkistä vaunua vedellyt ilman ongelmia, tässä uudessa tuli heti ;)
Hobby runkopalkki poikki
Tarkennusta asiaan, vaunu on yli 7 m pitkä ja kokonaispaino liki 2500 kg että milläköhän henkilöautolla tuota vetäisi siksi kait yleisin veturi on maasturi jota sanotaan liian jäykkäperäiseksi, myyjän selitys.
Eli vaunu vietiin myyjän korjaamolle katkennen palkin vuoksi ja sieltä saatiin tieto hiushalkeamista joita on tarkoitus mennä kuvaamaan/katsomaan että siltä osin asia on saadun tiedon varassa. Katsotaan miten asia kehittyy, edellinen liki vastaava vaunu oli LMC ja sama veturi ilman tälläisiä ongelmia. Harmittaa !!!!
-
Laintikka ei ole auto vaan elämäntapa! Varaudu poskettoman hintaisiin huoltoihin ja varaosiin. 13 vuotta tuli ajettua ja vedettyä, myös maastossa, Lantikalla ja vaihdoin korealaiseen jo rahaa on säästynyt. Tosin huolto suomessa on peestä ja kallis. Siksi huollot tehdäänkin Tallinnassa merkkihuollossa. Pidä huoli ettei alumiinikori pääse syöpymään, sitä näet ei pysäytä kuin kokonaan uusi pelti, onneksi osia saa englannista ja pop niittejä oli omastatakaa.
-
Tämä ei ole popniittilantikka vaan herrasmiesmäisempi. Kaverini tilasi tuollaiseen vaikka mitä englannista eikä maksanut paljoa.
-
Juu kattelin kans et englannista näköjään saa kaikkee kivaa "karvanoppa" tuunaus osia. 349 puntaa oli lastupaketti jolla sai noin 30 laiskaa lisähepoista mutta 90 nm vääntöä lisää ! Se vois tehä "eetvarttia" kun tossa vakiona on 102 kw ja 320 nm :laugh:
Alkuperäis aluvanteet pitäs löytää, 15 tuumasia löytys helposti mutta 16 tuumasia en oo ainakaan viel nähny ja tossa on tietty se 16"
-
Juu kattelin kans et englannista näköjään saa kaikkee kivaa "karvanoppa" tuunaus osia. 349 puntaa oli lastupaketti jolla sai noin 30 laiskaa lisähepoista mutta 90 nm vääntöä lisää ! Se vois tehä "eetvarttia" kun tossa vakiona on 102 kw ja 320 nm :laugh:
Alkuperäis aluvanteet pitäs löytää, 15 tuumasia löytys helposti mutta 16 tuumasia en oo ainakaan viel nähny ja tossa on tietty se 16"
parikyt vuotta sitten oli vanne tilanne toisinpäin, silloin ei saanu kunnollisia 16 tuuman renkaita kohtuu hintaan , ja kaikki oli vaill 15 tuuman vanteita ja ne oli haluttua herkkua.. jos peltivanteet kelpaa mullaki saattas olla niit alkuperäsiii.. ja offi harrastajilta vois löytyy jopa aluumiinisiä...
-
Jotkut kai kertoo ääneen, ne epäävät vedon KUORMA-AUTOILLA (eikä pakuja lasketa), jotkut jotka käyttää omatekemää alustaa ja kärsivät murtumista.
Tasan ei mene lahjat!
Se etuteltan ihminenkin oli aiemmin erimerkkistä vaunua vedellyt ilman ongelmia, tässä uudessa tuli heti ;)
Ei näköjään lainaa koko kirjoitusta...
Se pitäisi olla vovutus veturina.. Ei murru runkopalkit.. Vaan vivotus hajoaa seuraavaksi.. 8)
-
Löytyy muuten popniittejä ja kun korjataan niin taas niitä käytetään! Alumiinipeltejä kun paljon hitsailla. Lentokoneissakin liimaillaan. Kuten kerroin on useamman vuoden omakohtainen kokemus ko. Autosta. Isommassa huollossa vaihdetaan öljyt yhdeksään eri paikkaan, noin kuriositeetina.
-
Löytyy muuten popniittejä ja kun korjataan niin taas niitä käytetään! Alumiinipeltejä kun paljon hitsailla. Lentokoneissakin liimaillaan. Kuten kerroin on useamman vuoden omakohtainen kokemus ko. Autosta. Isommassa huollossa vaihdetaan öljyt yhdeksään eri paikkaan, noin kuriositeetina.
mikä on yheksäs, ei kai syöttöpumppu oo omalla öljyll enää?
-
^
Mä en päässyt edes noin pitkälle ;)
Mitkähän ne on?
- moottori
- vaihteisto
- jakolaatikko
- etutasauspyörästö
- takatasauspyörästö
- tehostin (ohjaus- ja jarrun hydeboost yleensä samassa)
- a/c kompura
- rivipumppu
- ?
Oliko lantikassa hydealusta - se vakaintangon vapautus, mikä on hyvä..
Rasvaprässikohteita ei lasketa.. :D
-
Erillinen keskitasauspyörästö ...?
-
No jo on kohteita :o
Tilasin ens viikon perjantaiksi öljyjen vaihdot yheltä erikoispajalta tästä läheltä, ovat kyll erikoistunu USA peleihin mutta on kuulemma lantikkakin ihan tuttu ! (pikku paja jossa isä + poika )
Sovittiin että ite vien öljyn, ilman ja naftasuodattimen, niin kaikki öljyt ja työt maksaa 380€ , en pitäny pahana ! Thumb
-
+Etuvedon navat 2x vaihteistoöljyä,
-
+Etuvedon navat 2x vaihteistoöljyä,
Ei taida enää olla niitä nahkapusseja suojana...? :D
-
Ei taida enää olla niitä nahkapusseja suojana...? :D
discon etu
akselihan on tutumpi rangesta, eli navoissa oma öljy ja tasauspörästö erikseen
eli
ohjaustehostin
etunavat x 2
etu tasauspyörästö
moottori
päävaihteisto
jakolaatikko
takaperä
sit se yheksäs
syöttöpumppu?
viskolukko?
ac-compura?
haluis tietää vaikkei sill oo varmaan mitään merkitystä...
-
Rupeaakohan tämmösiä hybridi-Lexuksia Korean suunnalta pukkaamaan...
http://www.topgearsuomi.fi/content/tallaista-toyota-priusta-ei-tuskin-ole-nahty-ymparistoystavallisyys-kaukana