Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Raato - 18.04.2011 kello on 07:29
-
http://www.telajarvi.net/teat/wanker.html ;)
-
Vanha ketju mutta sopiva otsikko.
Tuulilasissa Ketonen sanoo 1.2 TSI Octavian olevan hyvä vetoauto, tuota lukiessa tulee mieleen että miksei täällä Orgin palstoilla ole sitten näitä uusia pikkubensaturboja vetoautona jos se niin on.
Onko kukaan edes kokeillut miten tuollainen nykyaikainen 1.2 bensaturbo tai 1.6 dieselturbo jaksaa liikuttaa n. 1300 tai mahdollisuuksien mukaan jopa 1600 kiloista vaunua ?
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/vaunun-veto
Tapio Ketonen:
Octavia on ihan hyvä vetoauto, jo 1.2 TSI:ssä on aivan tarpeeksi tehoa. Jätä kuitenkin se kuutosvaihde (jos autossa sellainen on) tai tarvittaessa viitonenkin suosiolla käyttämättä. Pidä koneessa riittävästi kierroksia, siinä 2000 r/min on sopivasti. Silloin auto kulkee kevyesti, ja tehoreserviä on mukavasti. Kuluttaahan se hieman enemmän, mutta mitä sitten? Ei se pieni lisäkulutus ketään konkurssiin vie.
-
Paremmin ne noita liikuttaa kuin 2l vapaastihengittäväl lä koneella. Kierroksilla tuo perinteinen kone antaa kyllä enemmän tehoa, mutta näillä käyttö-/vetokierroksilla nämä em koneet vetää paljon pirteämmin.
-
Omia kokemuksia 1.8l bensa avensiksesta vaunun veturina ja sitten subaru foresterista 2l dieseli..voi jokainen varmaan päätellä kumpi nuista veturi on?..lähtökohtaisesti n1500kg:n vaunuissa pitää vääntöä löytyä vähintää 300nm.muuten siitä on mukavuus kaukana.. :D
-
Voi pxskx kun tuon kerroit. En tiennyt näitä sääntöjä ja luulin, että mun 230Nm vapari on riittävä vetämään 1500kg vaunua. Täytynee vaihtaa veturia!
-
Voi pxskx kun tuon kerroit. En tiennyt näitä sääntöjä ja luulin, että mun 230Nm vapari on riittävä vetämään 1500kg vaunua. Täytynee vaihtaa veturia!
Nii'in. Onneks sulla ei ole sitä 2000kg vaunua, mitä CVT:llä sais vetää! ;D
-
CVT:llä EI sais vetää. Kyseessä katsos Outback ja 2.5i - 1800kg max vetomassa. Diesel versiossa 1700kg.
Alkukyssäriin, kyllä luulis 1.2TSI:n soveltuvan kevyen vaunun vetelyyn aivan helposti. Onhan niitä vedetty maailman ajat parilitraisilla vapareilla, alle 200Nm väännöillä ilman mitään ongelmia voimien suhteen.
Mun näkemyksellä tuo 1.2TSI on nykypäivän "kakslitrainen" tehojen ja kulkupuolen suhteen. Mitäänhän se ei tosin kestä, mutta se taas on ihan toinen juttu. Ja jos tämä kiinnostaa, niin suunta VAGarenan foorumille ja TSI:n ongelmia haeskeleen.
-
CVT:llä EI sais vetää. Kyseessä katsos Outback ja 2.5i - 1800kg max vetomassa. Diesel versiossa 1700kg.
Sorry. Outbackillä onkin jostain syystä pienemmät massat kuin Foresterilla. :-[
-
;D
Sorry. Outbackillä onkin jostain syystä pienemmät massat kuin Foresterilla. :-[
Sehän se vähän ihmetyttääkin miks ob:llä pienempi vetomassa kui forella vaikka kyseessäon jo luokkaa jymäkämpi auto..no,oli miten oli..itellä olis haaveena jonaki päivänä fore vaihtaa outbaciin ja diesel+cvt sellaiseen ja solikka 620polariin..sitten pä se alakas olla paketti kasassa.. Thumb
-
Hyvin tuo 1310 konaismassan omaava solikka kulki kakkosauton perässä, kunhan pysyi liikkeessä. Nimittäin se vauhdin otto kesti jonkin aikaa.. Auto on Audi A3 1.6 102 laiskaa luupäätä ja taitaa väännöt liikkua 150nm tuntumassa. Vetäähän tolla saa vaan 1200 mutta pienen lenkin jouduin sillä heittää.
Ja tosiaan toi 1.2tsi n heikko kohta on se jakopää, nykyäänhän 1.4 on taas hihnalla kun se vitja on vaihtokunnossa joka toisessa huollossa. Nykyään kyllä tehneet muutoksia siihen ketjuunkin että varmaan kestää paremmin kun ne ensimmäiset muutaman vuoden painokset.
-
VAGarenalla on juttua. Uudet "parannetut" ketjut joillakin vaihtoon alle 50tkm. Kiristävä räikkä puuttuu joten homma kusaisi jo suunnittelupöydällä . Ei pelkästään huonojen materiaalien/tuotantovirheiden vuoksi. Uusimmissa koneissa tästä rakenteesta on (yllättäin..) luovuttu. Samoista ongelmasta kärsii myös 1.4tsi ja 1.8tsi jossain määrin. Ilman reilua takuuta tuollaisen osto on melkoista rulettia IMO.
-
Itse en oikeen luota noihin starttimoottorin kokoisiin laitteisiin, joista on revitty tehoa melko rapsakat määrät. Toki tekniikka kehittyy koko ajan, mutta mun puolesta muut saa maksaa niitten lastentaudit ja kehityksen. 10 vuoden kuluttua jo ihan eri asia.
-
Hyvin tuo 1310 konaismassan omaava solikka kulki kakkosauton perässä, kunhan pysyi liikkeessä. Nimittäin se vauhdin otto kesti jonkin aikaa.. Auto on Audi A3 1.6 102 laiskaa luupäätä ja taitaa väännöt liikkua 150nm tuntumassa. Vetäähän tolla saa vaan 1200 mutta pienen lenkin jouduin sillä heittää.
Ja tosiaan toi 1.2tsi n heikko kohta on se jakopää, nykyäänhän 1.4 on taas hihnalla kun se vitja on vaihtokunnossa joka toisessa huollossa. Nykyään kyllä tehneet muutoksia siihen ketjuunkin että varmaan kestää paremmin kun ne ensimmäiset muutaman vuoden painokset.
Joo,kyllähän kun liikkeelle saapi nii meneehä se pienemmälläki autolla,pehmeästä hiekasta kun joutuu lähtemään nii siellä voi olla tarkanpelin ajat sillo.. :)
Ite viimeviikolla yritin avella kiskasta mökiltä vaunua liikkeelle ja vaunu ei änähtänykkää ja ave kaivautu hiekkaan..no,sitte joutu subarun hakuun ja,tiukkaa teki lähtö senkin kans mut nuosi kuitenki kerralla ylös..kun paikotin vaunun jokuviikko takaperin mökille nii sillo oli vielä routaa pihassa ja kun se suli nii jättipähän tuo vaunu kohtuu selvät renkaanjälet pihaan.. ::)