Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Lakelander - 18.11.2014 kello on 12:33

Otsikko: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Lakelander - 18.11.2014 kello on 12:33
Moi.

Autohan on siin transit-matkaaja vuodelta 1990. Pelittää muuten ihan kivasti, mutta jostain syystä ei laturi anna ajon aikana virtaa hupiakulle asti. Valot, pumput ym pelaa kyllä jos vaan akussa on virtaa, ja auton laturikin näyttää toimivan ihan hyvin, latausjännite akuilla 14,5. Virtapaneli kuitenkaan ei näytä varausta sen enempää auton kuin asunto-osankaan akulle.

Oma diagnoosini olisi, että jokin liitin tai sulake on pettänyt. Auton akulta lähtee takaosaanpäin 2 johtoa, jossa toisessa on 20 A ja toisessa 17 A sulakkeet. Onko matkalla mutakin mikä voisi olla rikki?

Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: kimi - 18.11.2014 kello on 12:57
Oletko mitannut jännitteen noista johdoista jotka on ajoakun ja asosan välillä.  Sulakkeetkin kannattaa mitata, että ovat ehjät.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Lakelander - 18.11.2014 kello on 13:23
Joo mittarin tuolta konetilasta noiden kahden sulakkeen jälkeen ja sieltä löytyi latausjännitten verran sähköä auton käydessä. Sitten en tiedä mihin menevät ja mitä on välillä. Latauksesta ilmoittava valo ei pala  paneelissa.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjh48 - 18.11.2014 kello on 17:41
Taitaa olla laturi D+ jodossa olla katkos tai huono liitos.
Tuo D+ eli latauksen merkkivalon lähtö ohjaa yleensä relettä koka kytkee latauksen hupakulle.
Rele on yleensä asunto-osan 12V:n sähkökeskuksessa tai as.osan laturissa.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 18.11.2014 kello on 18:08
Moi.

Valot, pumput ym pelaa kyllä jos vaan akussa on virtaa, ja auton laturikin näyttää toimivan ihan hyvin, latausjännite akuilla 14,5. Virtapaneli kuitenkaan ei näytä varausta sen enempää auton kuin asunto-osankaan akulle.


Jos laitat paljon valoja asunto-osassa päälle niin näyttääkö mittari sitten? Eihän sitä virtaa kulje, jos akku ei sitä tarvitse. Jännitteet ainakin kertoo kaiken olevan kunnossa.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Oulaa - 19.11.2014 kello on 10:02
-91 mallisessa oli siellä hupiakkukotelon vieressä latausjohtimessa diodi
katso tuleeko se jännite sinne diodille edes ja kumman sulakkeen kautta
jos ei tule kummankaan sulakkeen kautta johto on poikki
mulla ei ollut kuin yksi jälkiasennettu sulake auton akulta hupipuolelle
siinä autossa ei akkumatti ladannut starttiakkuja
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: kimi - 19.11.2014 kello on 11:29
En tunne tuon rakennetta ja kommentoin mutu tuntumalla.
Jos johtoja taakse menee 2 ja niissä 17 ja 30a sulakkeet (oletan että ovat + johtoja molemmat) toinen voisi olla syöttö jääkaapille ja toinen laturille/ asosan muille sähköille.
Diodi kiinteässä kahden akun järjestelmässä estäisi hupiakun tyhjentymisen paikalla ollessa mutta käynnistysakku olisi aina kytketty hupiakkuun ja voisi tyhjentyä. Vaunuissa tuo oli yleinen kytkentä.
Tuossa mielestäni ei auta kun johtojen seuraaminen ja mittaaminen siinä missä pystyy. Asuinosan sähkötaulun/ laturin tienoolla kannattaa mielestäni aloittaa.

Jos laitat paljon valoja asunto-osassa päälle niin näyttääkö mittari sitten? Eihän sitä virtaa kulje, jos akku ei sitä tarvitse. Jännitteet ainakin kertoo kaiken olevan kunnossa.

Mielestäni asuinosan jännite moottorin käydessä ei ole kerrottu, jos se on sama kun starttiakun, kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta jos se ei ole, miten tuonikäisissä matkaajissa lataus oli toteutettu.
 
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Oulaa - 19.11.2014 kello on 11:50
En tunne tuon rakennetta ja kommentoin mutu tuntumalla.
Jos johtoja taakse menee 2 ja niissä 17 ja 30a sulakkeet (oletan että ovat + johtoja molemmat) toinen voisi olla syöttö jääkaapille ja toinen laturille/ asosan muille sähköille.
Diodi kiinteässä kahden akun järjestelmässä estäisi hupiakun tyhjentymisen paikalla ollessa mutta käynnistysakku olisi aina kytketty hupiakkuun ja voisi tyhjentyä. Vaunuissa tuo oli yleinen kytkentä.
Tuossa mielestäni ei auta kun johtojen seuraaminen ja mittaaminen siinä missä pystyy. Asuinosan sähkötaulun/ laturin tienoolla kannattaa mielestäni aloittaa.

Mielestäni asuinosan jännite moottorin käydessä ei ole kerrottu, jos se on sama kun starttiakun, kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta jos se ei ole, miten tuonikäisissä matkaajissa lataus oli toteutettu.

Asuntopuolen paneelissa syttyi punainen merkkivalo kun auto latasi hupiakkua .
En jaksa muistaa syttyikö se jo kun virran laittoi päälle mutta ainakin moottorin käydessä se sitten paloi ja mittarilla näki vaihtokytkimella että kummassakin akuussa oli suuripiirtein sama jännite
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 19.11.2014 kello on 11:53

Mielestäni asuinosan jännite moottorin käydessä ei ole kerrottu, jos se on sama kun starttiakun, kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta jos se ei ole, miten tuonikäisissä matkaajissa lataus oli toteutettu.

" latausjännite akuilla 14,5."

On se mainittu.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: kimi - 19.11.2014 kello on 11:57
 
" latausjännite akuilla 14,5."

On se mainittu.

Taas olin lukenut huolimattomasti.

Siis tuo näyttää toimivan ok ja ainoastaan merkkivalo ei syty paneelissa.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Oulaa - 19.11.2014 kello on 12:29

Taas olin lukenut huolimattomasti.

Siis tuo näyttää toimivan ok ja ainoastaan merkkivalo ei syty paneelissa.

käsitin tuon että auton molemmilla akuilla on tuo jännite ja hupiakiulla ei
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 19.11.2014 kello on 12:55
Kysyja voisi tarkentaa kysymystä. ;)
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: kimi - 19.11.2014 kello on 13:34
Kysyja voisi tarkentaa kysymystä. ;)

Jep. Oikeati kysymyksen esittäminen on vaikeaa ja usein tulkittavissa eri tavoin.

Kuva paneelista ja laturista olisi varmasti avuksi jotta tuota voisi analysoida lisää. Jos tauluun kuuluu syttyä valo vähintään se on rikki ja mikä vaan voi olla mahdollista. En vaan halua uskoa että, ajoakku ja hupiakku on erotettu toisistaan ainoastaan releellä, pakko siellä on olla joku muu varmistus ettei ajoakku tyhjene auton ollessa moottori sammuksissa. Käytettiinkö jo tuossa vaiheessa jännitteen haistavia releitä tai D+ ohjauksia asuntoautoissa? joilla erotettiin akut toisistaan.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjh48 - 19.11.2014 kello on 15:55
Käytettiinkö jo tuossa vaiheessa jännitteen haistavia releitä tai D+ ohjauksia asuntoautoissa? joilla erotettiin akut toisistaan.

Tuota D+ ohjausta on käytetty niin kauan kuin minulla on tietoa asunto-osan latauksesta auton laturilla.
Omassa 1989 Dethleffs Ducatossa se oli käytössä ja tietojeni mukaan se oli myös kaikissa Matkaajissa korjatkaa, jos olen väärässä.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 19.11.2014 kello on 16:33
Ei ole mitään muuta varmistusta. Vain D+ ja rele joko laturissa tai erikseen.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Lakelander - 19.11.2014 kello on 21:06
Joo siis. Pääsin tänään taas tutkimaan lisää. Autopuolen lataus toimii siis normaalisti. Myös autopuolen latauksen merkkivalo. Laturin päässä on kolme ohutta johtoa, joita joku edellisistä omistajista on juotellut epämääräisen näköisesti. Yksi ilmeisesti menee laturin merkkivalolle, joka toimii normaalisti. Liittyyköhän toiset kaksi latausjännitteen säätöön, se kuitenkin pysyy autopuolella noin 14,5 voltissa kierroksista riippumatta. Muita johtoja en nähnyt siitä lähtevän.

Akulta rintapellin läpi lähtee kaksi johtoa, joissa toisessa on 15 A (ei 17A) sulake ja toisessa 20 A sulake. Molemmat sulakkeet toimivat ja kuljettavat auton käydessä 14,5 V jännitteen eteenpäin. Ainakin 20 A sulakkeelle varustettu johto liittyy webaston toimintaan, mutta tuon toisen sulakkeen poisto ei vaikuttanut webaston toimintaan. Jääkaappi toimii tässä vain verkkovirralla/kaasulla, joten jääkaapille meneviä 12 V johtoja ei ole.

Hupiakku puolestaan latautuu normaalisti kun vaunuosa on liitetty verkkovirtaan. Myös koko 12 V järjestelmä toimii kunhan hupiakussa on varausta. Auton käydessä ajoakkujen navoista mitattuna jännite on tuo 14,5 V, mutta hupiakun navoilta vain 12,6 V nyt kun hupiakku on ladattu akkumatilla ja mitattaessa akkumatti kytketty irti.

Ohjekirjan mukaan järjestelmä on varustettu diodilla, joka estää auton akkujen tyhjentymisen hupiakkujen virtaa käytettäessä. Tämä diodi lienee hupiakun kotelon vieressä oleva nappimainen sähköosa. Jos ymmärrän oikein auton laturilta tulevan latausvirran pitäisi tulla vaunun ohjauspanelilta tämän diodin kautta hupiakkuun. Vaan ei tule. Jännite niissä johdoissa on sama kuin latautuneen hupiakun jännite. Myöskään hupiakun latauksen merkkivalo ei toimi, sen pitäisi palaa kun auton laturi lataa hupiakkua.

Että silleen.

Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: kimi - 19.11.2014 kello on 21:19
 Ne kolme johtoa laturilta tulee ilmeisesti omalta navalta, eli D+ navalta. Yksi niistä saattaa ohjata relettä jonka kautta toinen noista + johdoista kulkee. Pelkkä diodi autossa ei minusta tunnu järkevältä
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 19.11.2014 kello on 22:18
Mikä verkkolaturityyppi autossa on?
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Rölli - 19.11.2014 kello on 23:17
Mikä verkkolaturityyppi autossa on?
olin lukevinaani Akku Matin..
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Oulaa - 20.11.2014 kello on 17:18
 Vaan ei tule. Jännite niissä johdoissa on sama kuin latautuneen hupiakun jännite.

No eikö se diodi ole sitten rikki jos hupiakun jännite on kummallakin puolella .
Voiko se olla Zener-diodi vain ?
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: perho-ukko - 20.11.2014 kello on 19:05
Minkähän takia tuohon on tehty tuo latauksen ohjaus noin monimutkaiseksi ? Minulla ainakin Fiiliksessä latauksen ohjaus on kytketty virtalukkoon,rele napsahtaa,kun kääntää virran päälle,toimii idiootivarmasti !
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 20.11.2014 kello on 19:37
Minkähän takia tuohon on tehty tuo latauksen ohjaus noin monimutkaiseksi ? Minulla ainakin Fiiliksessä latauksen ohjaus on kytketty virtalukkoon,rele napsahtaa,kun kääntää virran päälle,toimii idiootivarmasti !

Sinullakin se on tehty väärin, pitää olla vain auton käydessä. Mutta edelleen ei ole tietoja siitä mikä laturi, niin voisi hieman miettiä. Jos se on Mattilaturi niin jossain täytyy ola rele.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: perho-ukko - 20.11.2014 kello on 20:57
Sinullakin se on tehty väärin, pitää olla vain auton käydessä. Mutta edelleen ei ole tietoja siitä mikä laturi, niin voisi hieman miettiä. Jos se on Mattilaturi niin jossain täytyy ola rele.
    Miks se olis väärin,ainahan auto käynnistetään sen jälkeen,ja onha tuo toiminut jo 20 vuotta !
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: perho-ukko - 20.11.2014 kello on 21:01
Ja sorry,kun sotkeiduin asiaan,pitää muistaa !!!!!!!!!!
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: MM - 20.11.2014 kello on 21:15
Transit-Matkaajassa lienee keskustelun perusteella tämä sähkösysteemi.  Ainakin -90 Ducato-Matkaajassa on tällainen (tosin ilman sähkörappua), jossa asunto-osan akun latauksen merkkivalo on kytkintaulussa.
Alkuperäinen verkkolaturi on automaatti-Matti.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 20.11.2014 kello on 21:31
    Miks se olis väärin,ainahan auto käynnistetään sen jälkeen,ja onha tuo toiminut jo 20 vuotta !

Pitkässä starttauksessa evästä tulee myös hupiakuilta ohutta piuhaa myöten ja muutaman kymmenen amppeerin releen kautta. Itse en ole katsonut kuinka on kytketty, riittää kun auton käydessä hupiakkujen mittari näyttää pulska 14 volttia.  :)
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: jip59 - 21.11.2014 kello on 19:09
Pitkässä starttauksessa evästä tulee myös hupiakuilta ohutta piuhaa myöten ja muutaman kymmenen amppeerin releen kautta. Itse en ole katsonut kuinka on kytketty, riittää kun auton käydessä hupiakkujen mittari näyttää pulska 14 volttia.  :)
Tuo tuli mullakin heti mieleen ja on oikestaan ihme ettei ole savunneita/sulaneita johtimia tuollaisen kytkennän jäljiltä. :o Ainoa selitys taitaa olla että hupipuolen akut ovat aina tyhjemmät kuin käynnistysakut tai sitten johtimet ovat vaan ohuet/ järjestelmän ylimenovastukset riittävän isot että kestävät sen jännite-eron.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 21.11.2014 kello on 19:47
Pitkässä starttauksessa evästä tulee myös hupiakuilta ohutta piuhaa myöten ja muutaman kymmenen amppeerin releen kautta. Itse en ole katsonut kuinka on kytketty, riittää kun auton käydessä hupiakkujen mittari näyttää pulska 14 volttia.  :)

Eivät tule.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: perho-ukko - 21.11.2014 kello on 20:16
No, jospa selvennän asiaa. Minulla on starttiakun ja a-puolen valiä 50sm,kaapeli paksu,rele järeä,joten startatessa on kaikki akut jo käytössä,tämä minun kytkentä,mutta omapahan on !
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 21.11.2014 kello on 20:30
No, jospa selvennän asiaa. Minulla on starttiakun ja a-puolen valiä 50sm,kaapeli paksu,rele järeä,joten startatessa on kaikki akut jo käytössä,tämä minun kytkentä,mutta omapahan on !

Miksi olet noin tehnyt? En ymmärrä.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: perho-ukko - 21.11.2014 kello on 20:31
Miksi olet noin tehnyt? En ymmärrä.
  Omat tarpeeni !
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 21.11.2014 kello on 20:33
  Omat tarpeeni !

OK ;)
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Lakelander - 21.11.2014 kello on 21:08
Luin tuossa pikaiseen vastaukset, en nyt taas ole ehtinyt tutkailemaan enempää, mutta tuo Matkaaja-Dukaton kytkinkaaviot ja ohjauspanelit näyttää kyllä olevan aivan yks yhteen mun Matkaaja-transittini kanssa. Siinä ei kyllä ole mitään nappia ohjaamossa. Mutta muuten taitaa olla aivan samanlainen systeemi.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 21.11.2014 kello on 21:47
Luin tuossa pikaiseen vastaukset, en nyt taas ole ehtinyt tutkailemaan enempää, mutta tuo Matkaaja-Dukaton kytkinkaaviot ja ohjauspanelit näyttää kyllä olevan aivan yks yhteen mun Matkaaja-transittini kanssa. Siinä ei kyllä ole mitään nappia ohjaamossa. Mutta muuten taitaa olla aivan samanlainen systeemi.
Mitään kuvia ei ilmeisesti laitteista saa?
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: MM - 21.11.2014 kello on 22:42
Siinä ei kyllä ole mitään nappia ohjaamossa. Mutta muuten taitaa olla aivan samanlainen systeemi.

Ei siinä olekaan ohjaamonappia silloin, kun on tuo Grandhotellin järjestelmä, jossa punainen latauksen toiminnasta ilmoittava valo palaa kytkinpanelissa.  Vanhemmissa Dugatoissa oli yksinkertaisempi sähkösysteemi ja painonappi kuului siihen.

Kaaviosta näkee, että diodin takaa menee johto tuolle valolle, joten laturin jännite ei tule sinne asti, koska valo ei pala. Sitä ennen on rele ja sitä ennen 8 A:n sulake, jota melkein veikkaisin syylliseksi, jos vaikka asuntopuolen akun +napa olisi joskus hipaissut vahingossa maata koneen käydessä.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: MM - 21.11.2014 kello on 22:54
Kävin tuossa vielä kokeilemassa Ducato-Matkaajasta, että ohjauspanelin punainen latausvalo syttyy jo, kun kytkee virrat päälle virtalukosta.  Moottorin ei tarvitse käynnistyä. Jännite asunto-osan akulle menevään systeemiin tulee silloin ajoakun +navasta, vaikka tuossa kaaviossa johdossa on pieni väli.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 22.11.2014 kello on 11:40
Sanoit, että matti-laturi on alkuperäinen, mutta kuitenkin ohjauspaneeli on Caliran. Miten on toteutettu ohjauspaneelin kytkentä latausjärjästelmään? Tossa akkujen välissä olevassa relekytkennässä on jotain outoa.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: MM - 22.11.2014 kello on 12:40
Sanoit, että matti-laturi on alkuperäinen, mutta kuitenkin ohjauspaneeli on Caliran. Miten on toteutettu ohjauspaneelin kytkentä latausjärjästelmään? Tossa akkujen välissä olevassa relekytkennässä on jotain outoa.

Ajattelin, että nuo 1 A:n johdot molempien akkujen +navoilta menevät panelin volttimittareihin ja johto diodin "takaa" panelin diodisymbolilla varustetulle merkkivalolle ja näille on yhteinen maadoitus.  Tuskin siinä muuta lataukseen liittyvää on. 
Relekytkennän kuvauksesta puuttuu  virtalukon osuus.  Miten se sitten pitäisikään tuohon sijoittaa.

Tuosta diodin punaisesta merkkivalosta on jossain sanottu, että se kertoo latauspiirin olevan kunnossa.  Ei siis sitä, että latausta todella tapahtuisi.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 22.11.2014 kello on 13:32
Ajattelin, että nuo 1 A:n johdot molempien akkujen +navoilta menevät panelin volttimittareihin ja johto diodin "takaa" panelin diodisymbolilla varustetulle merkkivalolle ja näille on yhteinen maadoitus.  Tuskin siinä muuta lataukseen liittyvää on. 
Relekytkennän kuvauksesta puuttuu  virtalukon osuus.  Miten se sitten pitäisikään tuohon sijoittaa.

Tuosta diodin punaisesta merkkivalosta on jossain sanottu, että se kertoo latauspiirin olevan kunnossa.  Ei siis sitä, että latausta todella tapahtuisi.

Sellaisessa calira-paneelissa, jossa merkkivalo on vihreä, on myös painonappitoiminta, jolla lataus saadaan päälle testausta varten, että on kunnossa. Oletko tutkinut pelkääjän jalkatilan yläosan, siellä yleensä Calira-laturi on. Minun mielestä Matti-laturi on jälkiasenteinen.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: hapero - 22.11.2014 kello on 16:16
Relekytkennän kuvauksesta puuttuu  virtalukon osuus.  Miten se sitten pitäisikään tuohon sijoittaa.

Ohjaisiko virtalukon 15-napa  relettä? Tällöin led syttyisi, kun virrat käännetään päälle.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: perho-ukko - 22.11.2014 kello on 16:43
Ohjaisiko virtalukon 15-napa  relettä? Tällöin led syttyisi, kun virrat käännetään päälle.
     Tätä minä juuri yritin kertoa! Kun tuo Fiilis on täysi kopio Dukato-matkaajasta,(kaverilla on,joten on verrattu),samalla tavalla on otettu releen vetovirta virtalukosta,minä vaan vaihdoin releen ja kaapelin järeämpään,mutta sama systeemi on alkujaan,myös matkaajassa !
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Lakelander - 1.12.2014 kello on 19:20
Kiitoksia tähänastisista jutuista keskustelussa. Mulla ollut melkein kahden viikon työputki ilman vapaita ja jäänyt nää jutut vähälle. Noista releistä ja latauksen ohjauksesta... ainakin tuon vuoden transitissa on joku ihme juttu tuossa latauksen ohjauksessa. Nimittäin auto lähtee tosi herkästi käyntiin, mutta latauksen merkkivalo palaa kunnes moottori on saanut kierroksia. Jos antaa käydä tyhjäkäynnillä niin laturin valo ei sammu, mutta kun on antanut kierroksia niin valo sammuu ja pysyy sammuneena vaikka kierrokset laskisikin tyhjäkäynnille. Liittyy kai jotenkin noihin releihin ja latauksen ohjaamiseen?
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Rölli - 1.12.2014 kello on 19:27
Kiitoksia tähänastisista jutuista keskustelussa. Mulla ollut melkein kahden viikon työputki ilman vapaita ja jäänyt nää jutut vähälle. Noista releistä ja latauksen ohjauksesta... ainakin tuon vuoden transitissa on joku ihme juttu tuossa latauksen ohjauksessa. Nimittäin auto lähtee tosi herkästi käyntiin, mutta latauksen merkkivalo palaa kunnes moottori on saanut kierroksia. Jos antaa käydä tyhjäkäynnillä niin laturin valo ei sammu, mutta kun on antanut kierroksia niin valo sammuu ja pysyy sammuneena vaikka kierrokset laskisikin tyhjäkäynnille. Liittyy kai jotenkin noihin releihin ja latauksen ohjaamiseen?
toi heräämis ongelma on iha normaali kun lisätään kuormaa laturin d+ nastaan, sitä voi kompensoida tehokkaammalla laturin valon polttimolla
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Ventti - 1.12.2014 kello on 22:03
Taitaa olla Fordin ominaisuus laturin merkkivalo, itsellä sama juttu. Alkaa lataamaan vasta kun antaa kierroksia, jostain luin selitykseksi että starttaa helpommin kun laturi ei "vastusta" käynnistettäessä.

Niin tai näin, ei ole vaikuttanut hupiakun lataukseen tai ainakaan en ole huomannut moista.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: kimi - 2.12.2014 kello on 00:01
Eihän tuo herääminen ole ongelma, päinvastoin. Tuo varmistaa sen että kone käy kunnolla ennen kun alkaa lataamaan. Laturi tykkää kyttyrää jos kone ei käynnisty kunnolla ja sammuu ja potkaisee hiukan taaksepäin silloin kun se lataa. Nykyään useassa laturissa on hihnapyörässä vapaapyörä joka estää laturin pyörimästä väärään suuntaan.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: uppotukki - 2.12.2014 kello on 00:14
olisko kyse laturin magnetointi virrasta
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: Rölli - 2.12.2014 kello on 11:45
olisko kyse laturin magnetointi virrasta
just siitä
Eihän tuo herääminen ole ongelma, päinvastoin. Tuo varmistaa sen että kone käy kunnolla ennen kun alkaa lataamaan. Laturi tykkää kyttyrää jos kone ei käynnisty kunnolla ja sammuu ja potkaisee hiukan taaksepäin silloin kun se lataa. Nykyään useassa laturissa on hihnapyörässä vapaapyörä joka estää laturin pyörimästä väärään suuntaan.
ei se laturi tykkää paskaa vaikk sitä pörittäs minuutin täysill väärinpäin, ainoost siin tulee raja kun jähytys ei riitä. se vapaa kytkin on sitävarten jottei laturi pyörintä massallaan löysää jousikuormitteista hihnan kiristintä ja aiheuta remmin hyppäämistä pois tai väärälle uralle..
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: kettunen - 2.12.2014 kello on 20:39
Kiitoksia tähänastisista jutuista keskustelussa. Mulla ollut melkein kahden viikon työputki ilman vapaita ja jäänyt nää jutut vähälle. Noista releistä ja latauksen ohjauksesta... ainakin tuon vuoden transitissa on joku ihme juttu tuossa latauksen ohjauksessa. Nimittäin auto lähtee tosi herkästi käyntiin, mutta latauksen merkkivalo palaa kunnes moottori on saanut kierroksia. Jos antaa käydä tyhjäkäynnillä niin laturin valo ei sammu, mutta kun on antanut kierroksia niin valo sammuu ja pysyy sammuneena vaikka kierrokset laskisikin tyhjäkäynnille. Liittyy kai jotenkin noihin releihin ja latauksen ohjaamiseen?
Heippa.
Valo sammuu vain antamalla kierroksia. On Transun ominaisuus.
Uuden laturin testipaperista....l ainattua. "Turn on speed (or indicator lamp out) 1580 RPM"
ja vielä...:" Regulator activation speed 1610 RPM" suomentakaa siittä ken osaa.
Terveisin
Toivo
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: mjo33400 - 2.12.2014 kello on 21:27
Hiilet siitä on loppu eli jännitteensäädin.
Otsikko: Vs: Transit-matkaajan hupiakun lataus
Kirjoitti: kimi - 2.12.2014 kello on 22:24
Heippa.
Valo sammuu vain antamalla kierroksia. On Transun ominaisuus.
Uuden laturin testipaperista....l ainattua. "Turn on speed (or indicator lamp out) 1580 RPM"
ja vielä...:" Regulator activation speed 1610 RPM" suomentakaa siittä ken osaa.
Terveisin
Toivo

Käynnistys kierroksilla 1580 ja regulattorin käynnistys kierroksilla 1610. Laturin kierroksia oletettavasti.

just siitäei se laturi tykkää paskaa vaikk sitä pörittäs minuutin täysill väärinpäin, ainoost siin tulee raja kun jähytys ei riitä. se vapaa kytkin on sitävarten jottei laturi pyörintä massallaan löysää jousikuormitteista hihnan kiristintä ja aiheuta remmin hyppäämistä pois tai väärälle uralle..

Ihan uskottava selitys. Aikoinaan minulle tuon omani kertoi varaosamyyjä.