Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Aakku - 4.11.2014 kello on 10:32
-
Onko kokemusta...
http://www.talouselama.fi/uutiset/automyyja+peitti+kosteusvauriot+vanerilla++nain+kavi/a2274965
-
Eikä ollut kyseessä edes mikään halpa matkailuauto, tuolla hinnallahan alkaa saada jo 2010 vuotisia joten tarkkana sitä saa olla myös liikkeistä ostettujen autojen/vaunujen suhteen.
Jos asuisin lähempänä niin kävisin katsomassa millainen myyjä on kyseessä. >:(
-
Olisi kannattanut liikkeen suosiolla hakea ostajaa tyydyttävä ratkaisu tilanteeseen. Olisi tullut kaikinpuolin halvimmaksi ja lisäksi puhutaan jo suuremmista summista kun mietitään minkälaisen kolauksen yrityksen maineelle aiheuttaa tällaisen casen vieminen loppuun saakka.
-
Tuon hintainen ao. liikkeessä löytyy - "asiakkaan lukuun" :D Oisko kierto privan kautta, niin katkeaa liikkeen velvollisuus .. ihan mutuna..
(http://www.autosofta.fi/autosofta/kuvat/cartradeoy0000000000/thumb_ford-hobBPN-710_01.jpg)
Ford-Hobby T 650 AK GFM LIMITED EDITION 2011 82 tkm 33 800 €
SUOMI-AUTO, 1-OMISTAJA, 6 HLÖ REKISTERÖITY, SEKÄ NUKKUMAPAIKAT, B-AJOKORTILLINEN , VIIMEISIN HUOLTO TEHTY 82 TKM 9/14, HINTA SISÄLTÄÄ VÄHENNETTÄVÄN ALV:N 24%, MYYDÄÄN ASIAKKAAN LUKUUN !!, Trumatic ilmakeskuslämmitys + sähköpatruuna, Markiisi, ... (http://www.autosofta.fi/autosofta/portals/haku84.php?c=CARTRADE&s=&m=&o=0&so=0&v=745&k=1&u=0&k1=&k2=&k3=&k4=&ty=0&p=#DETAILS)
-
Tuon hintainen ao. liikkeessä löytyy - "asiakkaan lukuun" :D Oisko kierto privan kautta, niin katkeaa liikkeen velvollisuus .. ihan mutuna..
Tuossa on ollut yritys jo aikaisempana omistajana ja kauppa kuuluu kuluttajasuojan piiriin jo sen takia. (alv vähennys mahdollisuus).
Noista toisen laskuun myytävistä on paljon esimerkkejä ja tapauksia ja ratkaisut on vaihtelevia. Jos auto myydään liikkeen muitten autojen tavalla ja ostaja voi käsittää ostaneensa auton liikkeestä, liikkeellä on velvotteita. Jos suorassa kaupassa maksaa liikkeelle velvoitteitakin on koska raha liikkuu liikkeen kautta. Jos taas liike ottaa vaihdokin ja rahaa vaihdossa tilanne on taas sellainen, että liike voidaan katsoa myyjäksi.
Kauppakirjassa pitää olla selkeästi ilmaistu kuka sen auton myy ja silloin liikkeelle ei jää korvausvelvollisuuk sia.
-
Näitä tälläisiä kun lukee niin hiipii pieni pelko persiiseen ja varsinkin meikäläisen tapaisilla joilla tuollaiset rahasummat ovat hypotiaa,että uskaltaisko laittaa 30ke käytettyyn muutaman omistajan jjo kierettyyn kulkineeseen...
Vai meneekö näillä parasta ennen päiväys siinä 8-10 vuodessa?....
Ja kannattaisko ostaa jo alkuun varmasti hieman kosteusvaurioinen jonka ehjäis itelleen loppuiäksi?...
Sillä en osaisi kuvitella mitään niin ressaavaa tilannetta kuin jos vielä velkarahalla ostais jonkin pommin ja sitä alkais eri asteissa peräämään niin huh huh ja terve vaan.
Ja harvempi meistä nyt ainakaan niin varakas on että joku 30 ke voi pistää riskibisneksiin tuosta vaan ja varsinkaan jos ei satu asumaan Tikkakoskella. :D
Ja kun vielä mieltää näiden vehkeiden olevan suunniteltuja ulkona olemaan ja ulkokäyttöön et jos aina pitäis olla joku katos suojana niin minusta se on vaan tae hemmetin huonosta laadusta ja vielä kun puhutaan kalliista harrastlaitteista joihin voi vielä liittyä piilevä terveysriski...ei saamari,-tää vetää mietteliääksi.
Näin vaan tässä pohdiskelin ja jatkossa pidän itelläni henk koht matkakulkineeseen sijoittettua rahhoo siinä maks 5-6 tonnin korvilla niin ei iske niin kovaa ja korkealta jos menee ihan mettään mut eihän mulla tuollaisiakaan löysiä summia vielä ole käytettävissä kun mökkikin on keskeen... :D
Kuhan nyt kirjoitin......hyvä ä kauniin harmaan kosteaa alkutalvea ainaski ny e-suomeen!!!!!!!! t migel
-
Valitettavasti perusmatkailukori, oli se sitten autossa tai vaunussa, on kosteusvaurioiden suhteen riskirakenne.
Useimmissa malleissa ulkokuoressa on kymmeniä metrejä pelti/muovisaumaa jossa tuhansia ruuveja ja ainoana tiiveydentuottajana elastinen massa tai massanauha. Tiivistysaineiden käyttöikä on rajallinen, niin kokemuspohjaisesti, kuin valmistajien ilmoittamana. Ruuvit ovat kiinni yleensä orgaanisessa materiaalissa ( puu ) ja lämpöeristeenä monissa tapauksissa avosoluinen, kosteutta imevä, ns styrox-tyyppinen lämmöneriste.
Rakennusteknisesti asuintilan seinä- ja kattorakenteen pitäisi harventua ulospäin asumisesta tulevan kosteuden ja lämpötilaerojen takia. Matkailukoreissa tilanne on valitettavasti päin vastoin.
Tilanne on sitä pahempi, mitä enemmän matkaillaan talvella. Asumisesta tuleva kosteus tiivistyy pelti/muovikuoren sisäpuolelle.
Ongelma minimoituu, mikäli tarkkailee aktiivisesti, ennenmmin tai myöhemmin, tulevia vuotoja ja tarttuu korjaustoimeen välittömästi. Asuu mahdollisimman vähän talvella sekä valitsee korin, jossa on käytetty umpisoluista lämmöneristettä. Pisteenä i:n päälle olisi teräsrunko, mutta sitten valinnanvara alkaa jäädä aika vähäiseksi.
Tämä ei toki koske heitä, joilla kertomustensa mukaan iso auto kuluttaa kuin pikku auto, ei mene koskaan rikki ja iso huolto maksaa muutaman kympin sisältäen toki ison kupin kahvia ja kinkkuvoileivän. ^-^
-
Mutta eiks nämä kulkimet ole tehty ympäri vuotista käyttöä varten vai onko joku asia mennyt ohi korvien?
-
Kauppakirjassa pitää olla selkeästi ilmaistu kuka sen auton myy ja silloin liikkeelle ei jää korvausvelvollisuuk sia.
Eihän autoa voi myydä kuin omistaja...
-
Tämä ei toki koske heitä, joilla kertomustensa mukaan iso auto kuluttaa kuin pikku auto, ei mene koskaan rikki ja iso huolto maksaa muutaman kympin sisältäen toki ison kupin kahvia ja kinkkuvoileivän. ^-^
Täytyykin ruveta emännältä kyseleen sen kinkkuvoileivän perään....
-
Aivan oikein! Sillä mitä nyt rakentelen mökkiä niin eristeen pitää hengittää ulospäin ja ulkovuorauksen väliin jätettävä kunnon tuuletusrako jotta ulospäin suuntautuva kosteus pystyy kuivumaan.
Näin ei ole missään matkakulkineessa pystytty toteuttamaan vaan viimeisenä on alumiini/muovieste vailla minkään näköistä tuulettumis mahdollisuutta. Eri asia on jos laitteessa on koko aika tasalämpö ja siten rakenteet kuivat mutta silloin ihminen ei oikein sovi enään kuvioon vaan pitää majoittua etutelttaan ja joka sekin pitää sijoittaa siten ettei rytki katon saumaa auki tuulen voimasta ja näinollen aikaansaa vuotokohtaa.
Tämä nyt on tietysti hieman kärjistettyä mutta tietty totuus kyllä tässäkin piilee...
Ei juma jos näitä liikaa pohtii niin kohta ei uskalla majoittua muuta kuin hiacen takaboksiin jyskin runkopatjalle ja sekin on uusittava aika ajoin!!! :D :D :D
t migel
-
Sillä en osaisi kuvitella mitään niin ressaavaa tilannetta kuin jos vielä velkarahalla ostais jonkin pommin ja sitä alkais eri asteissa peräämään niin huh huh ja terve vaan.
No tässähän se kaikkein paskin kuoppa on itelläkin. Rahaa ei ole niin paljoa laittaa että saisi kovin uutta ja wanhan kun ostaa niin kysymys on ennemin kuinka märkä sattuu ko. yksilö olemaan kuin että muka olisi kuiva :-X
-
Eihän autoa voi myydä kuin omistaja...
Ei voi ei. Käytännössä omistaja voi kuitenkin jättää auton toiselle myytäväksi ja jos auto seisoo liikkeen pihassa ja maksat liikkeen omistajalle ostajana et välttämättä tiedä keneltä ostat.
Tai viet vaihdokin jonka liike ostaa itselleen ja maksat erotuksen uuteen myyjälle, liike vielä saattaa hoitaa rekisteröinnin nimiisi.
-
Eihän autoa voi myydä kuin omistaja...
Kyllä voi, mutta valtakirjalla. Silloin vastuuoikeus monimutkistuu koska jos "alkuperäinen" myyjä on yksityishenkilö niin tuotevastuu on toisenlainen kuin liikkeen myydessä omaansa.
-
Ei voi ei. Käytännössä omistaja voi kuitenkin jättää auton toiselle myytäväksi ja jos auto seisoo liikkeen pihassa ja maksat liikkeen omistajalle ostajana et välttämättä tiedä keneltä ostat.
Tai viet vaihdokin jonka liike ostaa itselleen ja maksat erotuksen uuteen myyjälle, liike vielä saattaa hoitaa rekisteröinnin nimiisi.
Jos ostaja ei halua nähdä papereita ja vielä pistää nimensä johonkin, niin joutaakin saada takkiinsa.
-
On kokemusta kyseisestä liikkeestä ja huonoja sellaisia. Thumbd Myivät meillekin kostean auton muutama vuosi sitten. Onneksi huomattiin asia jo ensimmäisellä reissulla, seinä ihan pehmeä sormella painettaessa. Saatiin onneksi kauppa purettua koska kaupan ehtona meillä oli kosteuskartoitus ja siitä vaadin silloin ihan erikseen maininnan kauppakirjan lisätietoihin. Autoa sovitusti hakiessa huolto oli jo kiinni eikä kosteuskartoituspap eria saatu muukaan, lupasivat postittaa jälkikäteen. Niimpä...
Meniköhän viikko-pari kun tuo auto ilmestyi takaisin myyntiin ja silloin mietittiin, mitenkähän kosteusvauriot olivat hoitaneet. Koko takaseinä märkä, sivuseiniinkin levinnyt, takatallin lattiaan valunut (metallilevyn alta märkä)...
Onneksi siis päästiin pienellä vaivalla tuohon linkin tapaukseen verrattuna, vaikka vaivaa, harmia ja rahanmenoa meillekin tuosta kostui. Ehti jo viikossa tulla iso peikko ja kolhu karavaanaritouhuun, miten sitten jos olisi pitänyt pidempään lähteä asiaa puimaan ja eteenpäin viemään? Kyllä noissa pitkissä riita-asioissa elämänlaatu kärsii ja paljon. Matkailun on kuitenkin tarkoitus olla henkireikä, ei murheenkryyni.
Hirvitti silloin että entä jos jekuttivat meidät nalkkiin kosteusvaurioiseen autoon josta ei ole kuin harmia ja mielipahaa luvassa, omat ja lainatut rahat kaupassa tietenkin kiinni.
Onneksi löydettiin myöhemmin samana kesänä KUIVA auto ja sillä reissataan yhä. Jos jotain ilmenee niin se korjautetaan heti. Esim. viime syksynä takatallin oven alareunasta hälyytti kosteutta joten se korjautettiin entistä ehommaksi eikä pitäisi sen vaivan enää uusiutua. Myös kattoluukkuja on vaihdettu ja sitä myötä tiivisteet uusittu entisiä turvallisimmiksi. Thumb Eli kyllä niitä kuiviakin autoja löytyy ja kun säännöllisesti tarkistaa, ei ongelmat ehdi paisua.
-
Jos ostaja ei halua nähdä papereita ja vielä pistää nimensä johonkin, niin joutaakin saada takkiinsa.
No ei ehkä ihan näinkään. Tuskin se ostaja kieltäytyy lukemasta papereita jos ne hänelle esitetään. Mielestäni myyjän velvollisuus on esittää myyntivaltuutus jos hänellä sellainen on. Moni ei ostotohinoissaan osaa tuollaista edes pyytää nähtäväksi.
Meillä on sellainen järjetön oletus että jokainen kansalainen tuntee suomen lain ja omat oikeutensa ja velvoitteensa, näinhän se ei suinkaan ole.
Tässä on huima kokemusero kaupanteossa myyjän hyväksi, hänhän hieroo kauppaa ko. värkeistä päivittäin, ostaja taas tekee kauppoja näistä ehkä muutaman kerran eläessään, eli myyjä tuntee kyllä kaikki jipot jopa lain osalta ja ostaja taas ei. Tätä epäkohtaa ei edes oikeus yleensä ota huomioon.
Epärehellinen myyjä sotkee ostajan ajatuksia eikä anna hänen rauhassa miettiä ja sulatella näkemäänsä ja kuulemaansa, juttua kun tulee kuin liukuhihnalta ja myyjä tuo painokkaasti esille niitä seikkoja joista hän on havainut ostajan kiinnostuneen. Huijaaminen on helppoa, rehellisenä pysyminen paljon vaikeampaa kun rahasta on kysymys.
Siksi näistä epärehellisistä myyjistä ja myyntitapahtumista kannattaa kertoa siellä missä ostajat ja ostoa suunnittelevat vaihtavat kokemuksia ja mielipiteitä asian tiimoilta. Silloin näiltä huijareilta vähenee asiakkaat. Taas vastaavasti kannattaisi kertoa myös niistä rehellisistä myyjistä, tämähän meiltä yleensä unohtuu, sillä ohjataan tulevia ostajia rehellisiin liikkeisiin.
Yleisesti ottaen kai voisi sanoa että mitä suurpiirteisemmältä ja reilummalta myyjä tuntuu, sitä varovaisempi kanattaa ostajan olla kauppaa tehdessään.
-
Vaihtoautossa voi olla kansio jossa auton paperit ja niitten mukana edellisen omistajan rekisteriote. Ei ostaja välttämättä tiedä onko autossa oleva osa se voimassa oleva vaiko edellisen omistajan jäljiltä. Varsinkin asautoissa otteita voi olla useampi vanha kun niitä poistetaan liikenteestä kohtalaisen usein, meilläkin taitaa muutama löytyä autosta.
-
"Tuossa on ollut yritys jo aikaisempana omistajana ja kauppa kuuluu kuluttajasuojan piiriin jo sen takia. (alv vähennys mahdollisuus)".
Ei noi asiat sido kauppaa kuluttajasuojalain piiriin. Yritys ostaa myydessään vastuun vain jos sen toimialana on autokauppa. Jos putkiurakoitsija myy itse oman yritysautonsa naapurilleen niin ei sellaisessa kaupassa ole mitään kuluttajasuojaa vaikka onkin yritys myyjänä. Alv vähennysoikeus on autossa jos edellinenkin omistaja on tehnyt siitä alv- vähennyksen ostohinnasta kirjanpitoonsa. Ei sekään liity kuluttajasuojaan. Paitsi jos ostaja on alvillinen yritys niin taaskaan ei ole kuluttajasuojalain alainen kauppa kun ostaja on yritys. Monimutkainen viidakko mutta näin se menee. Kauppiaat osaavat kyllä kertoa myydessä että auto ei ole heidän. Koska miksi he ostaisivat vastuun toisen omistamasta välitystavarasta. Hankalia ovat nämä käytetyt pelit. Kuluttajahan siinä on ensin huijannut yrittäjää työntämällä kehujen kera lahon pelin muiden murheeksi.