Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: JeanS - 15.04.2011 kello on 21:05
-
Tuli tänään valmisteltua kesän vaununvetoa siten, että vaihdatin Santa Fe:en automaattivaihteist on, jakovaihteiston ja perän öljyt.
Huoltokirjan mukaan vaihto on 90tkm välein, joten eka vaihto on todennäköisesti tehty, ja seuraavaan olisi ollut vielä hyvän matkaa jäljellä.
Vaihteistoon meni Castrolin Transmax Z öljyä 9 litraa. Hintaa yllämainitulle öljyille vaihtotöineen tuli himan päälle 500€ :o .
- No onhan tuo reilusti halvempi hinta kuin tehdä jossain vaiheessa vaihteistoremonttia .
Jännä huomio oli kuitenkin, että vaikka vaihteisto toimi ennen öljynvaihtoa todella hyvin, niin nyt vaihtoa ei oikeasti meinaa huomata ollenkaan.
- Mitenkäs muilla "automaattimiehillä" tuo öljynvaihto on tullut huomioitua?
-
Huolto-ohjeen mukaan 80000 km välein vaihdatetaan öljyt laatikkoon.
-
Meillä on rönttään huollon mukaan vaihdettava 120000 tkm kohdilla nyt mittarissa 84 tkm, suunnittelin vievän vaihdettavaksi nyt alkukesästä vaikkei kerkeäkkään tulla tuota huollon suosittelemaa km määrää.
-
Audissa on laatikossa "elinikäiset öljyt". Ensimmäisen kerran vaihdettiin kymmenen vuoden iässä ja 250 tkm kohdalla.
Tässähän on todella isot riskit kyseessä, laatikot hajoavat usein tuon öljynvaihdon jälkeen kun kaikki p*ska, joka on pinttynyt kiinni irtoaa pesevän öljyn vaikutuksesta, ja hajoavat varmasti jos niitä ei vaihda silloinkaan.
Ekalla kerralla vaihdettiin suodatin ja öljyt, noin 5 tkm jälkeen loota rupesi ravistamaan, taas öljyt vaihtoon, edelleen kuraa. Kolmannella kerralla vaihdettiin suodatin ja öljyt vuosihuollon yhteydessä. Nyt öljyt olivat jo puhtaat.
Ehkäpä tuo loota selvisi rumbasta ehjänä.