Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: hobby08 - 28.10.2014 kello on 10:45
-
Truma Combi 6 E ei reagoi millään lailla, ei kaasulla eikä sähköllä. Ohjauspaneeliin ei tule edes häiriövaloja. Pannun lasisulake tarkistettu ja ehyt. Pannuhuoneessa oli 230V "tötsä" lauennut punaiselle. Sen uudelleen kytkeminen ei auttanut, eikä lauennut uudestaan. Aika huoltoon on varattu, mutta jos tältä palstalta löytyisi vinkkejä, joilla voisi vielä itse paikantaa vikaa.
-
Korjaus tuohon omaan aloitukseeni. Ei se verkkovirran sulake ollutkaan lauennut. Tulkitsin asian väärin. Verkkovitaa siis tulee, mutta lämppärin säätimissä ei kummalakaan (sähkö/kaasu) alueella mitään eloa.
-
Korjaus tuohon omaan aloitukseeni. Ei se verkkovirran sulake ollutkaan lauennut. Tulkitsin asian väärin. Verkkovitaa siis tulee, mutta lämppärin säätimissä ei kummalakaan (sähkö/kaasu) alueella mitään eloa.
Tuleeko pannun kuitenkin jännite?
-
Pitäisikö siellä näkyä jossakin valo, vai onko se vain mitattava jostain? Täsysin pimeältä pannuhuone kyllä näyttää. Tietoni noista sähköasioista aika lailla puutteelliset.
-
Moron!
Minulla oli 2009 vuoden Detskusta mennyt Kombi 6 E:stä Paloilmapuhaltimen moottori ja se oli lyönyt verkkokortin lukkoon ! Tästä 2009 mallin Trumasta ei saanut verkkokortiia avattua, joten piti laittaa uusi ! ( kortin hinta 490 eur ) Thumbd
-
Mitähän se verkkokortin lukkiutuminen ja sen mahdollinen avaaminen käytännössä tarkoittaa. Minullakin on paloilmapuhaltimen moottori pari vuotta sitten oikkuillut, mutta silloin säätökytkin ilmoitti häiriöstä.
-
Moron!
Minulla oli 2009 vuoden Detskusta mennyt Kombi 6 E:stä Paloilmapuhaltimen moottori ja se oli lyönyt verkkokortin lukkoon ! Tästä 2009 mallin Trumasta ei saanut verkkokortiia avattua, joten piti laittaa uusi ! ( kortin hinta 490 eur ) Thumbd
Verkkokortti on eri juttu ja sinulla meni pääohjainkortti lukittuun tilaan. ;)
-
Pitäisikö siellä näkyä jossakin valo, vai onko se vain mitattava jostain? Täsysin pimeältä pannuhuone kyllä näyttää. Tietoni noista sähköasioista aika lailla puutteelliset.
Kuvan vasemmassa yläkulmassa on jännitejohdot, joista mitataan jännite.
(http://karavaanari.org/kuvat/1414505579.jpg)
-
Jännitettä ei tule. Vänkärin istuimen alla oleva 10A sulake oli palanut. Vaihtamalla se uuteen, tuli edistystä sen verran että kortin vikakoodi alkoi toimia. Koodi on ti ti taa ti taa taa taa ti. Muuten tilanne ennallaan, eli säätökiekkoon ei tule mitään valoa, eikä jännitettä löydy. Lisäksi vaihdoin säätimeltä korttiin tulevan pistokkeen viereiseen liittimeen. Koska jännitettä ei tule, voiko päätellä että vika olis siis pannuhuoneen ulkopuolella? Onko jossain vielä sulake? Asunto on Hobby Van -08.
-
Vikakoodi on 46. Tarkistaisin ensimmäisenä paloilmamoottorin kunnon. Sitten tarkistaisin harmaan liittimen juotolset paloilma moottorille.
(http://karavaanari.org/kuvat/1414571330.jpg)
-
Lienee kiertoilma moottorissa vika (hiilipölyn aiheuttama "piikki"). Tämä on yleisin vika kuvaamassasi toiminta häiriössä. Ohjauspanelille tulee virta (eli valot syttyy) kun itse vika on poistettu.
-
Lienee kiertoilma moottorissa vika (hiilipölyn aiheuttama "piikki"). Tämä on yleisin vika kuvaamassasi toiminta häiriössä. Ohjauspanelille tulee virta (eli valot syttyy) kun itse vika on poistettu.
Piikin poistaminen ja samalla lamellien välien puhdistus, on hieman haasteellinen homma, mutta onnistuu kyllä. Toi oli minulle uusi tieto, että paneelin valot sammuu kun moinen vika on päällä. Aina oppii jotain uutta, kiitos tahko. Thumb
-
Lienee kiertoilma moottorissa vika (hiilipölyn aiheuttama "piikki"). Tämä on yleisin vika kuvaamassasi toiminta häiriössä.
Huh! Toivottavasti ei koskaan tule muunlaista vikaa. Tuon voinee vielä korjata, ilman että purkaa puolta takatallista! :o :D
-
Kiitos kaikille vihjeiden antajille. Käytin tänään kulkinettani klinikalla. Ensin vaihdettiin valintakytkin, ei tulosta. Sitten palokaasujen puhallin, ei tulosta. Seuraavaksi piirikortti, ei tulosta. Viimeiseksi jäi tuo työläin (vaan ei kallein) kiertoilmapuhaltime n moottori, joka vaati koko pannun pöydälle nostoa. Siitä vika sitten löytyi. Vanha moottori on nyt minulla. Sitä ei kai saa avattua ilman lievää väkivaltaa. Olis mukava katsoa löytyykö sieltä piikkiä tai muut silmin havaittavaa vikaa.
-
Kiitos kaikille vihjeiden antajille. Käytin tänään kulkinettani klinikalla. Ensin vaihdettiin valintakytkin, ei tulosta. Sitten palokaasujen puhallin, ei tulosta. Seuraavaksi piirikortti, ei tulosta. Viimeiseksi jäi tuo työläin (vaan ei kallein) kiertoilmapuhaltime n moottori, joka vaati koko pannun pöydälle nostoa. Siitä vika sitten löytyi. Vanha moottori on nyt minulla. Sitä ei kai saa avattua ilman lievää väkivaltaa. Olis mukava katsoa löytyykö sieltä piikkiä tai muut silmin havaittavaa vikaa.
onko sulla kaikki muutkin vaihdetut osat vai palauttiko ne vanhan tilalle kun ei ollut apua...
tommonen osien vaihtelu kyll kielii mun mielestä ammatti taidosta ;D
-
onko sulla kaikki muutkin vaihdetut osat vai palauttiko ne vanhan tilalle kun ei ollut apua...
tommonen osien vaihtelu kyll kielii mun mielestä ammatti taidosta ;D
Toivotaan etteivät ainakaan laskuttanut noista
turhista töistä ja tarvikkeista.
-
Kiitos kaikille vihjeiden antajille. Käytin tänään kulkinettani klinikalla. Ensin vaihdettiin valintakytkin, ei tulosta. Sitten palokaasujen puhallin, ei tulosta. Seuraavaksi piirikortti, ei tulosta. Viimeiseksi jäi tuo työläin (vaan ei kallein) kiertoilmapuhaltime n moottori, joka vaati koko pannun pöydälle nostoa. Siitä vika sitten löytyi. Vanha moottori on nyt minulla. Sitä ei kai saa avattua ilman lievää väkivaltaa. Olis mukava katsoa löytyykö sieltä piikkiä tai muut silmin havaittavaa vikaa.
Eikös tahko jo aiemmin maininnut, että vika on lämminilma puhaltimessa. Miksi et kertonut sitä huoltoliikkeessä? Tahko on ammattilainen, joten kannattaa lukea tarkkaan hänen kommentit. ;) Tarkistiko huoltomies myös, että paloilmapuhaltimen takana oleva paloilman lämpötila-anturi on myös eristetty?
-
Kyllä kaikki ehyeksi todetut osat laitettiin takaisin paikoilleen. Maksoin siis vain tästä viallisesta osasta. Sopivaa piirikorttia ei löytynyt hyllystä, vaan asentaja irroitti sen myytävänä olevasta autosta, joten työaikaa siinä meni. Olin korjaamolla noin 4.5 tuntia. Asentaja piti välillä pienen ruokapaussin ja pari kertaa kävi tupakalla. Työn osuutta veloitettiin lopuksi 2.5h, jota pidin kohtuullisena. En tiedä olisiko vikaa pystynyt toteamaan muuten kuin kokeilemalla varmasti ehyitä osia?
-
Niinhän hän mainitsi ja kerroinkin asentajalle myös tämän. Koska vikakoodi mahdollisti nämä muutkin viat, niin hän halusi kokeilla helpommin vaihdettavat ensin. Paha mennä "lääkäriä" kovin neuvomaan. Tuosta toisesta kysymästäsi asiasta en tiedä. Mitä se käytännössä vaikuttaa Lämmittimestä tuli kyllä käryä, joka arveltiin johtuvaksi uuden osan tuoksuista tai lamelleista paineilmalla puhalletusta pölystä. Pidän huomenna lämmitintä pitempään päällä, niin katson loppuuko käryt.
-
Nyt Truma taas pelaa moitteettomasti ilman ylimääräisiä tuoksuja.
ThumbAukaisin vaihdetun puhallinmoottorin, puhdistin sen pölystä jota oli kertynyt huomattava määrä. Lisäksi putsasin kollektorin välit. Kokosin paketin ja testasin toimivuuden akusta otetulla virralla. Moottori lähti ainakin sillä systeemillä hyrisemään. Kolletori oli hiilien kohdalta kulunut noin 0.3 mm syvälle uralle, joten kannattaakohan tuota säästellä enää varaosasksi?