Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: sprite_jope - 27.10.2014 kello on 23:51
-
Tervehdys! Uusi jäsen ilmoittautuu samalla foorumille! Elikkäs ostin viimekeväänä ensimmäisen vaununi, teeseitse mies ja ooiskelija kun olen, muitaman satasen Sprite Alpine Cn vuodelta 1973, kilvettömän komeron jossa etuseinä/laattia märkänä. Kunnostelin vaunun etupään uusilla runkorimoilla ja finnfoam-eristeillä, sekä uudella seinä/lattialevyllä. Tällä fiksillä kopista tuli katsastus/asuinkelpoinen. Kesällä n. 2500km ja n. 15 nukuttua yötä takana ja vaunu saa perusteellisemman huollon! ;D
Mutta itse asiaan! Tarvitsisin tietoa ks. Pömpelistä mm.
Akselin valmistaja?
Jarrujen valmistaja?
Pyöränlaakerien koot/mistä saa?
Jarrukenkien/hihnojen koot ja mistä saa?
Lisäksi kaikki knoppitieto otetaan vastaan!
Hakusessa olisi myös näppärä pienehkö kaasupullokotelo, ulko-ovi (monessa vaunussa sama veräjä?)
Sekä varapyörä! Myös etutelttaa retrohengessä katteltu ;)
Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen! Pitänee projektiosioon alkaa kertoilemaan miten hommat etenee!
Jope
-
Tästä vuosimallista en tiedä ( empä oo kurukaan :(), empä heti muista ketään muutakaan jolla olis??
Yleensä laakerin rasvakupissa lukee akselin valmistaja, Spriteissäkin käytetty erilaisia akselistoja.
Laakerit selviää mittaamalla, laakerikaupasta pitäisi löytyä, yleensä ne ovat kestäviä jos ovat olleet oikein kiristettynä ja hyvin voideltuna. Sikäli kun todennäköisesti ovat tuumakokoa hintaan tulee harvinaisuus lisää?
Jarrupintaa saa myös metritavana, voi itse niitata ja varmistaa liimalla. Myös jarrukorjaamot liimaavat pintaa vanhoihin kenkiin.
Kaasupullokotelo on todennäköisesti lasikuitua, sen voi matolla ja hartsilla "parsia" kasaan.
-
Kiitos yrjölle, laitahan vielä sun vaunun akseli/jarru/laakeritiedot jos löytyy nii on vähä mihin verrata! Laakerit kun ovat tällähetkellä kunnossa mutta varalle ostaisin! Joo oon sitäkin miettinyt, ei vain ole kuiduttamisesta kokemusta :D
Ja kaikille topicin lukijoille: onko kenelläkään tiedossa minkäänlaista pihanperälle unohdettua mätää spriteä? varaosia kun olisi kiva saada?
Jope
-
Kiitos yrjölle, laitahan vielä sun vaunun akseli/jarru/laakeritiedot jos löytyy nii on vähä mihin verrata! Laakerit kun ovat tällähetkellä kunnossa mutta varalle ostaisin! Joo oon sitäkin miettinyt, ei vain ole kuiduttamisesta kokemusta :D
Ja kaikille topicin lukijoille: onko kenelläkään tiedossa minkäänlaista pihanperälle unohdettua mätää spriteä? varaosia kun olisi kiva saada?
Jope
Moikka
OOtko kattonu sitä akselia tarkemmin, löytyykö siitä niitattua kilpeä mulla tossa -84 sessa on vaikkain huonosti luettavissa. Ton akseli on Knott.
Vankkuri Srite Major -84. Jos ei muu auta niin laakerit mukaan kauppaan, kyl ne siällä sit sanoo onko käypästä.
Terv . Toivo
-
Navat näyttäis olevan Harrisons Redditch. Oon huono mittaamman, tulee usein väärin katsottua. Laakerit kuulalaakereita: 2-7/8 * 1-1/2 * 21/32 tuumaa milleinä suunnilleen 73 *38 *17. Joskus sain luvan ottaa vanhemmasta Spritestä laakerin rasvakupin, ei sopinut.
Jarrupinnat n. 36 mm. leveät min. tarve 750 mm.
Tässä hiukan lasikuituohjeita:
http://www.terpol.fi/korjla.htm
Lisää jostain virmasta mistä ostat aineet, rautarissa mielestäni välttämätön.
-
Kaasupullokotelo on alumiinipeltiä,tein itse aikoinaan wanerista uuden !
-
Kiitos kaikille, akselin tyyppikilpeä ei ole ainakaan vielä tullut vastaan pitää syventyä alustaan lähemmin... Rasvakupeissa ei ollut merkintöjä, näytti kartiolaakereilta äkkiseltään! Laakereita en tosiaan viitsisi toimivana purkaa, mutta jatketaan kyselemistä! :D Joo taitaa mennä askarteluksi, ovi ja kotelo molemmat... tuntuvat olevan tiukassa. Mikä firma on tuonut spriteä maahan aikoinaan? olisikohan siellä kuinkapaljon dataa?
-
Laakereita en tosiaan viitsisi toimivana purkaa, mutta jatketaan kyselemistä!
Kyllä ne mielestäni muutaman vuoden välein kannattaa purkaa, puhdistaa, rasvata, ehkä tiiviste vaihtaa uuteen. Kartiorullalaakerei ssa näkee selvästi, että onko ulkokoolissa hakkaumia, niitä tulee josko on liian löysällä, tai kovinkin pian jos on liian tiukalla. Tai rasvassa liikaa hiekkaa.
-
Akselit on helpohkot päivitellä nykyaikaan kunhan vain mittaa leveydet ja tietää paljonko kantavuuden pitäisi olla. Valmistaijia on monia. kysele vaikka täältä (http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=1136&OpenGroups=1136) apuja
-
Akselit on helpohkot päivitellä nykyaikaan
Ainakin tuohon vaimon Alpineen, joutuu sovittelemaan. Siinä näet on Mc. Persson tyyppinen jousitus.
Toivonkin sen kestävän, sillä pidän sitä parempana, kun näitä nykyisiä.
-
Akselit on helpohkot päivitellä nykyaikaan kunhan vain mittaa leveydet ja tietää paljonko kantavuuden pitäisi olla. Valmistaijia on monia. kysele vaikka täältä (http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=1136&OpenGroups=1136) apuja
Pittää muistaa, että tänäpäivänä pitää akselit ja vetopää olla paritetut. Vaikka on wanhempikin, lienee paras olla varovainen, tai ainakin kysyä enste ja pyytää leima katastajalta.
-
oon kyllä akselipäivitystäkin miettinyt, eikä katsastuksestakaan väliä koska katsastusvapaa! :P
-
oon kyllä akselipäivitystäkin miettinyt, eikä katsastuksestakaan väliä koska katsastusvapaa! :P
Kuitenkin sen vetopään täytyy vetää jarrutangosta sopivasti, jotta jarrut toimii kunnolla.
Meillä saattaa vetopää tulla ensin vaihtoikään, tosin rasvalla yritän vaihtoa siirtää.
Koukkuun laittamisen jälkeen olen ottanut tavaksi veivata kaksin käsin nokkapyörällä ylöspäin, varmistaakseni ettei ole kuulan päällä, tai muuten huonosti. Käsivoimat ei välttämätä aina riitä.
Toistaiseksi pysynyt kuulassa. :D