Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: havare - 24.10.2014 kello on 13:21
-
Onko kukaan käyttänyt bilteman/tai muita halpoja pullotunkkeja tukijalkoina, pysyvätkö yön yli ylhööllö??
-
Miksi pullotunkki. Ehjä hydraulitunkki pysyy ylhällä mutta en näe tuossa järkeä. Tukijalat ei paljoa maksa ja ne on kiinnitetty alustaan ja tukevampia.
Jos jostakin syystä olisi pakko alkaa virittämään itse kiinnittäisin saksitunkin isompaan alustaan ja käyttäisin sellaista.
-
Kyllähän pullotunkki ylhäällä pysyy jos on kunnossa.
Olettaisin että kysyjä tarkoittaa käyttää ko. tunkkeja vaunun/auton oikaisuun. Tukijalathan ovat mielestäni enemmänkin tarkoitettu kulkuneuvon vakauttamiseen, eli heilunnan ja kallistelujen estämiseen.
Kyllähän tuosta kiikkerä rakennelma tulee jos retkiasumus on neljän pullotunkin varassa, elleivät ne ole kiinteästi ankkuroidut tuonne pohjaan.
Noissa kalliimmissa vehkeissä joissakin on nuo auton oikaisuun tarkoitetut hydraulijalat.
-
Eihän ainakaan vaunussa saa kulmatuilla (tai niitten paikoilla olevilla pullotunkeilla) oikaista vaunua.
Vaunu ajetaan joko lankut pyörien alla sivuttain vaateriin ja nokkapyörällä pituussuuntaan.
Sitten kulmatuilla tuetaan vaunu äsken saavutettuun olotilaan.
-
Pullotunkit ei estä sivuttaista huojuntaa !
-
Eihän ainakaan vaunussa saa kulmatuilla (tai niitten paikoilla olevilla pullotunkeilla) oikaista vaunua.
Kyllä tuo ainakin entisaikaan oli faijallakin tapana talvisäilytyksessä ruuvata vaunu nurkistaan ylös s.e. sen renkaat about irtosivat jo maasta => ei tullut renkaisiin pitkän säilytyksen moukkuja ja vaunu rullasi taas seuraavana keväänä tasaisesti heti lähdöstä :)
-
Kyseessä ois asuntoauto jossa aika pitkä peräylitys ja tarkotuksena saada perä paikoilleen ja käyttää tunkkeja myös lievään perän oikaisuun runkopalkeista nostamalla. Aidot tukijalat tuntuivat melko rimpulalta verrattuna 6t pullotunkkiin.
-
Kyllä tuo ainakin entisaikaan oli faijallakin tapana talvisäilytyksessä ruuvata vaunu nurkistaan ylös s.e. sen renkaat about irtosivat jo maasta => ei tullut renkaisiin pitkän säilytyksen moukkuja ja vaunu rullasi taas seuraavana keväänä tasaisesti heti lähdöstä :)
Se ettei jotakin saisi tehdä ei mitenkään estä että joku tekee niin ::)
-
Minulta löytyy yksi bilteman pullotunkki ja otin toisen lainaan ihan testatakseni samaa. Paikallaan ollessa kun autossa ei oleskeltu pysyi tunkit kuosissaan, mutta sitten tositilanteessa oli seuraavana aamuna molemma tunkit "tipahtanut" pari senttiä, joten ei toiminut. Pullojen alla oli aiemasta vaunuelämästä jääneet alustat (4cm paksut vanerin kappaleet). Sama ilmiö oli myös hallitunkilla, mallia kiina 2tonnia.
-
Kyseessä ois asuntoauto jossa aika pitkä peräylitys ja tarkotuksena saada perä paikoilleen ja käyttää tunkkeja myös lievään perän oikaisuun runkopalkeista nostamalla. Aidot tukijalat tuntuivat melko rimpulalta verrattuna 6t pullotunkkiin.
Edellisessä a-autossa oli kiinteästi tukijalat jotka oli aikas ponnettomat/onnettomat sen takia kun olivat sisäkkäin liukusysteemillä oleva tekele! Poistin ne kokonaan, ja laitoin tilalle 1kpl saksitunkkia jolla sitten autoa keinunnalta jäykistelin..toimih an se! kahella toimisi vielä paremmin..nyt ei tarvi kun on tiukemp/jäykempii perä 8) ja eihän niillä perää nosteta paljoa, enneminkin jäykistetään mökki keinumasta
-
Tukijalat ja tassut ym tunkit pyrkivät ainakin pehmeämmässä maassa kaivautumaan ja heiluminen alkaa joten niitä on syytä kiristellä tarpeen mukaan.
Kun vaihdoin tuohon "lisärunkoiseen" niin heiluminen ja kallistelu leiriytyessä väheni huomattavasti.
-
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Saksitunkki-mekaaninen-15829/
Tai:
http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/773/nurkkatuki-alumiini-4kpl-sarja-carajack/
Tai:
http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/peravaunutarvikkeet/kulmatuet
Tollasista jotkut tassut lisäksi edellisen linkin tukiin:
http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuotteet.php?lTuoteRyhmaTunniste=315
Tai sitteen "oikeat tuet":
http://www.al-ko.fi/443.htm
Ihan miten vaan kuhan ei jiitaa tuu . . . .
-
Kiitos vinkeistä. Nyt on ensimmäinen yö nukuttu bilteman pullotunkkien kanssa ja yllätyin miten tukevat ovat , aikaisemmin käytin 3-haaraisia autonkorjaus pukkeja ja mielestäni nämä pullotunkit tukevat auton yhtä tehokkaasti. eivätkä valuneet yön aikana yhtään. ja ennekaikkea helppo ja nopea laittaa alle.
-
Se ettei jotakin saisi tehdä ei mitenkään estä että joku tekee niin ::)
Johtuu monesti siitä, ettei kiellolle ole järjellistä perustetta.
-
Mikä on peruste siihen, että tukijaloilla ei saisi kohtuuden rajoissa säätää vaunua vaateriin?
Hajoaako tunkki, vaunun teräsrunko vai mikä? Vai kuuluneeko tämäkin caravaani-piireissä aina väliajoin esiin putkahtavien " ihan varmojen " kieltojen, joiden alkuperää ja todenperäisyyttä ei voi osoittaa, pitkään listaan?
-
Eihän tartte lukea kuin vaunun ohjekirja. Tietenkin jos ei sellaista ole tai lukutaidossa puute, hankaloittaa asiaa.
Mikäli tuota pohtii ajatuksella niin ymmärtää. Vaunun runko taipuu mikäli tarpeeksi väännetään kulmaTUILLA. Kerrankin espanjassa saksalaiset ihmetteli kun ei Detfflessin ovi mennyt kiinni. Kerroin heille syyn ja kulmatukia löysätessä vaiva poistui.
-
Eihän kulmatuet ole rungossa kiinni vaan pohjassa jos oikein muistelen? Kyllä se runkopalkki kestää nostamista, mutta pohjasta saa ainoastaan tukevoittaa vaunua
-
Eihän tartte lukea kuin vaunun ohjekirja. Tietenkin jos ei sellaista ole tai lukutaidossa puute, hankaloittaa asiaa.
Mikäli tuota pohtii ajatuksella niin ymmärtää. Vaunun runko taipuu mikäli tarpeeksi väännetään kulmaTUILLA. Kerrankin espanjassa saksalaiset ihmetteli kun ei Detfflessin ovi mennyt kiinni. Kerroin heille syyn ja kulmatukia löysätessä vaiva poistui.
Ja sen jälkeen kun runko taipuilee alkaa myös saumat aukeileen. Ja sitten luetaan ja kysellään kosteus korjauksista. Ja runko"palkit" on melko paperia tunkin päällä.
-
Hieman poiketen! nostin kerran 128 wiiattia vasemmalta sivulta takaa senverran korkialle jotta mahtuisin vaihtaan pakoputken. vaihto onnistui mutta kun laskin kotteron alas niin alkoi pensa haista, oli tankki elänyt korin kanssa ja sauma ratkennut säiliöstä..
-
Eihän tartte lukea kuin vaunun ohjekirja. Tietenkin jos ei sellaista ole tai lukutaidossa puute, hankaloittaa asiaa.
Mikäli tuota pohtii ajatuksella niin ymmärtää. Vaunun runko taipuu mikäli tarpeeksi väännetään kulmaTUILLA. Kerrankin espanjassa saksalaiset ihmetteli kun ei Detfflessin ovi mennyt kiinni. Kerroin heille syyn ja kulmatukia löysätessä vaiva poistui.
Ja jokaisen vaunun ohjekirjassa moinen kielletään?
Ai, vaunun runko taipuu, mikäli tarpeeksi väännetään kulmatuilla? Niin varmasti, rikkomalla kun rikotaan niin tulee epäilemättä vahinkoa. Kirjoitin asennon säätämisestä kohtuuden rajoissa.
Kait se sitten niin on, muutamien senttien passaaminen kulmatuilla vääntää kaikkien vaunujen rungot kieroon ja rakenteet vuotaviksi? :o
-
Meillä on käytössä kaksi 8 tonnin pullotunkkia, käytän niitä etupäässä. motonetista ostettu ja maksoivat muutaman kympin. Takana autossa on kiinteet veivattavat tassut.
En ole huomannut että laskisivat alas vaikka olisi muutaman päivän auton alla.
Lisäksi jos renkaita joutuu reissussa vaihtaan, niin noilla saa turvallisesti senkin tehtyä. Ennen kuljetin aina 2 tonnin hallitunkkia mukana ja nuo pullotunkit menee pienempään tilaan.
-
Tämä sitten meni vaunupuolelle, vaikka kysyjällä onkin auto.
Sen vähät mitä vaunuja olen katsellut, useimmissa tukijalat nostaa tuosta "pärekopan" nurkasta. Jos on hiukankaan katsellut puusta/alumiini pellistä tehtyä vaunun koria, niin pitää olla aikamoinen luottamus moiseen "pärekoppaan", jos kulmasta isommin nostaa. Eräskin tuttu poisti tukijalat ja alkoi nostaa tunkilla, nyt Solikka on jo päässyt poistoon vuotojen takia, tuskimpa noi nostot vuotoja vähensi?
Nuo joissa (kuten vaimon Alpine) on tukijalat rautarungossa on ehkä hiukan erijuttu. Niissä tehdas antaa tietyillä ohjeilla luvan nostaa pyöränkin ilmaan. Itse kyllä toistaiseksi käytän tunkkia.
-
En minä ainakaan rupea särkemään vehkeitä jollai virityksillä :(
-
Se nyt on varmaan ihan samantekevää oikooko vaunua pullotunkilla vai tassuilla, jos on sitämieltä että voi huoleti nostella kulmista, niin sehän on helppo testata se kestävyys. Laittaa ruuvaten kulmista silleen et on fillarit ilmassa ja sitten vaan koppiin rymyymään :D, ihanan kallista saattaa tulla. Itsellä on autossa ilmajouset takana niin niillä teen hienosäädön, tassuilla vaan "vakautetaan" auto.
-
Lyö koivu polkut alle,niin se ei tartte näitä pellopelottimen virtyksiä!
-
Lyö koivu polkut alle,niin se ei tartte näitä pellopelottimen virtyksiä!
En minä ainakaan rupea särkemään vehkeitä jollai virityksillä :(
Oisko sun aika mennä nukkumaan tai ainakin jättää tekniikkakeskustelu t väliin tältä illalta.
-
Oisko sun aika mennä nukkumaan tai ainakin jättää tekniikkakeskustelu t väliin tältä illalta.
Kui?,Kyllä tää on surku hupasta keskustelua! Lyökää pullotunkkeja vaunu/Auto,niin paljon,kun haluetta särkeä!
-
Kui?,Kyllä tää on surku hupasta keskustelua! Lyökää pullotunkkeja vaunu/Auto,niin paljon,kun haluetta särkeä!
Asiallista keskustelua. toisilla on eri tapoja kuin sinulla. Thumbd
-
Asiallista keskustelua. toisilla on eri tapoja kuin sinulla. Thumbd
Ok! ollaan hiljaa ja nuollaan haavoja :(
-
Jos nämä tunkit ois hyviä,kai ne laittas jo tehtaalla valmiiksi!
-
Tämä sitten meni vaunupuolelle, vaikka kysyjällä onkin auto.
Sen vähät mitä vaunuja olen katsellut, useimmissa tukijalat nostaa tuosta "pärekopan" nurkasta. Jos on hiukankaan katsellut puusta/alumiini pellistä tehtyä vaunun koria, niin pitää olla aikamoinen luottamus moiseen "pärekoppaan", jos kulmasta isommin nostaa. Eräskin tuttu poisti tukijalat ja alkoi nostaa tunkilla, nyt Solikka on jo päässyt poistoon vuotojen takia, tuskimpa noi nostot vuotoja vähensi?
Nuo joissa (kuten vaimon Alpine) on tukijalat rautarungossa on ehkä hiukan erijuttu. Niissä tehdas antaa tietyillä ohjeilla luvan nostaa pyöränkin ilmaan. Itse kyllä toistaiseksi käytän tunkkia.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka yleistä on, että tukijalat eivät ole kiinni teräksisessä rungossa? Olen oman, kylläkin hyvin rajallisen, kokemuksen mukaan kuvitelut että pääsääntöisesti jalat ovat teräsrungossa kiinni. Olenko väärässä?
-
Ihan mielenkiinnosta, kuinka yleistä on, että tukijalat eivät ole kiinni teräksisessä rungossa? Olen oman, kylläkin hyvin rajallisen, kokemuksen mukaan kuvitelut että pääsääntöisesti jalat ovat teräsrungossa kiinni. Olenko väärässä?
Jako noiden tukijalkojen osalta menee suurinpiirtein pohjoismaisissa pohjassa kiinni saksalaisissa teräsrungossa kiinni. Tietysti voi olla poikkeuksia mutta näin ainakin niissä joita olen katsellut.
-
Ikävä kyllä olet hieman pihalla. Eli pääsääntöisesti ne on pohjassa , ei rungossa. A-autoissa voi olla eri asia. En tiedä.
Edit: Kuten jo aiemmin kerroin saksalaisvaunu ainakin taipui kulmatuilla niin ettei ovi mennyt kiinni, varmaan saman tekee pohjoismaalaisetkin . En ole kokeillut kun helpompaa ajaa se suoraan ja sitten vaan tukea.
-
Oman, vain muutaman vaunun ja auton kokemuksella niissä on kaikissa ollut kulmatuet rungossa kiinni. Ovet ja luukut on aina auenneet vaikka joskus on vähän voimallisemmin suoristettu.
Juuri lueskelin ohjekirjasta nykyisen kamppeen kulmatuen tiedot. Al-Ko ilmoittaa tuolle kulmatuelle 1000kg kantavuutta, siis per tuki. Joten kait sillä hieman saa punnertaa kampetta suoremmaksi.
-
Auto ja vaunu taitaa olla eri asia noitten kulmatukien suhteen, on tuttavallanikin auto missä hydraulit, painaa nappia niin vaakaa automaattisesti.
-
Totta kai tukijalat on pohjassa kiinni, mutta saksalaisissa näyttäis olevan enemmän metallia niiden tukijalkojen yhteydessä. Liekö tuo sitten runkoa vai ei.
-
Ihan mielenkiinnosta, kuinka yleistä on, että tukijalat eivät ole kiinni teräksisessä rungossa? Olen oman, kylläkin hyvin rajallisen, kokemuksen mukaan kuvitelut että pääsääntöisesti jalat ovat teräsrungossa kiinni. Olenko väärässä?
Ei tarvi kummosta järjenjuoksua olla nupissa kun vaunun alle kurkistuksen jälkeen pitäis ymmärtää olla määräänsä enempää "tunkkaamatta" nurkkatuella vaunua ylös.
Tuo metallirunko on YLEENSÄ siinä kohti missä nurkkatuki on, ( useissa runkopalkki päättyy nurkkatukeen ) on niin "matalaa" että sen vääntölujuus ihan mistä suunnassa tahansa katsottuna ei ole hääppönen, joten tuki tarkoitettu tueksi EI NOSTIMEKSI.
Sama koskee miltei poikkeuksetta asuntoautojenkin takatukia, poikkeuksiakin löytyy. Joissakin asuntoautoissa tuet on sijoitettu runkopalkkeihin tukevasti jolloin ne kestävät jopa tunkkaamisen tosin tuet on heppoisia jolloin ne eivät taasen kestä tunkkaamista . . .
Tuki on tuki, ei tunkki.
Joten ei kannata hankkia liian "rotevia" tunkkeja tuiksi, saatat rikkoa paikkoja koska kuuden tonnin pullotunkki on aika "tunnoton" kun tuetaan muutaman sadankilon styroksikoppia . . .
Niin jollet sijoita noita pullotunkkeja akselin alle, silloin poistuu renkaiden periksiantamisesta johtuva "liikedintä". Sinne voi laittaa riskimmänki tunkin, sijoitus kuitenkin aivan runkopalkin välittömään läheisyyteen, ei akselin keskelle, akselin saat tunkilla mutkalle seurauksena akselin vaihto.
Mutta mulle ykslysti miten tuetta . . .
-
Kyllä siinä pitäisi olla pitkittäinen ja poikittainen palkki. Siltikin jättäisin nostamiset muille. ajattele kun väännät 1700 kiloista vaunua yhdestä pisteestä väkisin haluttuun asentoon. :-[
-
Taitanee vain parasta pysyä saksalaisvaunuissa. Niiden metallirungot ovat vuosia kestäneet vaateriin laittamiset ( sivusuunnassa ) kulmatuilla ilman ongelmia. Pituussuunnassa jatkan nokkapyörän käyttämistä asennonsäätäjänä.
Missä ihmeen pujottelurinteissä jotkut teistä majailevat, kun niin hirmuisia pitää oikoa? Harvoin, tuskin milloinkaan, omalle kohdalle on osunut edes puskaparkkia, missä pyörien välissä reilun kahden metrin matkalla korkeusero on montakaan senttiä. Toki katson etukäteen silmämääräisesti suunnilleen sopivan kohdan, enkä epätoivoisesti ala tunkkaamaan juuri siihen kohtaan, mihin yhdistelmä sattui ensimmäisellä kohdalla jäämään. Kääntyvä ratti, toimiva kaasu ja jarru on onneksi keksitty kauan sitten.
-
Ihan totta, kyllä maailmalla löytyy monenlaista maastoa. :laugh:
Näkee kaikenlaista maastoa ja jopa sen ettei saksalaisvaunuissak aan kaikissa ole rungossa nuo tuet , ainakaan etummaiset. ;D
(http://karavaanari.org/kuvat/1414350414.jpg)
-
Ihan totta, kyllä maailmalla löytyy monenlaista maastoa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1414351189.jpg)
Aisaakin nostettu pari ruuvin mittaa-- oon naureskellu mitenkä toimittais jos vaunu olisi 7 m. pitkä, ja 2.5 leveä. ;D Tässäkin perä on lähes maassa, onneksi ovi on peräpäässä ettei tarvii tikapuita.
-
Vaununhan voi vallan mainiosti suoristaa pullotunkilla. Mutta toki se pitää sijoittaa keskelle, runkopalkin vahvimpaan kohtaan. Itsellä oli aina kahden tonnin tunkki mukana. Ajoin vain vaunun parkkiin ja veivasin tunkilla vaunun suoraan jos oli tarvetta. Ei tarvinnut leikkiä lautojen kanssa...
-
Juu, ihan eri asia kuin kulmatuet Thumb
Itsellä kyllä pari oranssia kiilaa joitten päälle sopivan matkaa peruuttamalla vaunu on poikittain vaakasuorassa. Olempa ollut kyllä paikassa missä pullotunkilla nostin runkopalkista vaunua ylös ja 3kpl 2x4 palikkaa päällekkäin pyörän alle. Sitten oli about suorassa.
-
Onko kukaan käyttänyt bilteman/tai muita halpoja pullotunkkeja tukijalkoina, pysyvätkö yön yli ylhööllö??
Oli niin monta vastausta tullut ja monenlaista että en lukenut oliko vastausta kysymykseen tullut ;D Joka tapauksessa itse ostin bilteman tunkit as.autoon ja ei ne ylhäällä pysy.Aamulla kun ulos menee niin saa taas tunkata :o
-
Kysyjähän antoi tuolla keskustelun alkupäässä itse vastauksen omaan kysymykseensä.
-
Onko kukaan käyttänyt bilteman/tai muita halpoja pullotunkkeja tukijalkoina, pysyvätkö yön yli ylhööllö??
Asuntoautossa käytän takana auton kiinteitä tukijalkoja ja jos parkissa on useamman yön niin laitan keulan alle pullotunkit. Pullotunkit on 3 ja 5 tn tunkkeja. Kaikki tukijalat on hyvä välillä kiristää, varsinkin kun ollaan pois asfaltilta. Tuo keulan tukeminen tekee autosta todella tukevan. Jos olen vain yhden yön, niin saatan laittaa vain yhden pullon rapun lähelle, jolloin autoon astuessa se rajoittaa valtavasti heilahtelua. Vaikka ne on tunkkeja, ei niillä kannata nostella autoa "vääristä kohdista, tunkkauskohdat on asia erikseen. Pullotunkit kulkee pienessä tilassa ja toimii hyvänä apuna monessa tilanteessa.
-
Laita toyota maasturin mekaaninen tunkki..