Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: velnum - 15.10.2014 kello on 14:31

Otsikko: Fiat Ducaton vm 89 takalehtijouset, taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: velnum - 15.10.2014 kello on 14:31
 Että tollain pläjäys. Kävin tossa kysymässä jousien taonta ja lisälehdet 2kpl puolelleen.
Vähän alle 380 e lahdessa  (vallilantakomo- 600e asennus siellä. )pitää sisällään uusien u-pulttien teko . Asennus itse .
Mulla on suomenkielinen  korjaamoille tarkoitettu asennus ja korjaus ohjekirja  ducaton , kuvalliset  asennus ohje säädöistä . Samalla kannattaa vaihttaa uudet puslat ja varnapultit. Siinä ei ole mikään ylivoimainen toi pois otto ja asennus.  Ajattelin että kun noi entiset näyttää väsähtäneiltä  ja päistä kääntyneen lievästi alaspäin.
Tossa on kyllä alle 100.000 .89 v ajetut pussimallin  pösön  jouset tarjolla josta saisi 2 lisälehteä per kappale.
ilmeisesti näyttäisi olevan hyvässä hapessa valmiiksi irrallaan 10v varastossa seisseet. Vallilantakomon kaveri sanoi että alkuperäiset on todella laadukkaat olleet ,aikanaan kun ovat valmistetut. samoja käytetty ducatossa,pösössä ja citicassa.

Jos kuulemma jouset on kääntyneet päistä alaspäin, (niin kuin minulla):Kannatta taottaa ja sitten vasta uudet lisä lehdet , tai ilmajouset Thumb. Paras tulos saadaan 1 lisälehti taonta ja ilmajouset.lehtien kanssa.
Vaste kuulemma parasmahdollinen.  Thumb
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: turhapuro - 15.10.2014 kello on 15:45
Ilmapussit voi myös lisätä lehtien kaveriksi.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: mjh48 - 15.10.2014 kello on 16:51
Ilmapussit voi myös lisätä lehtien kaveriksi.
q

Jos päätyy ilmalisäjousiin niin ne kannattaa laittaa kumpikin omaan piiriinsä. Samassa piirissä ollessaan ne aiheuttavat vaikutelman ilmapallon päällä olosta.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: velnum - 15.10.2014 kello on 17:08
hyvä juttu ,tarviiko molemmat piirit oman mittarin paineen toteamiseksi.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: kimi - 15.10.2014 kello on 17:16
hyvä juttu ,tarviiko molemmat piirit oman mittarin paineen toteamiseksi.

Jos laittaa mittarilla niin kyllä. Jos laittaa pelkät pussit, letkut ja venttiilit ei tarvitse mittaria vaan käytetään kompressorin painemittaria.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: velnum - 15.10.2014 kello on 17:56
moi mistä tällä hetkellä saa edulisimmin. Tiedä että vallilantakomo myy,taisi olla viimevuonna 89 ducatoo 500e
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: turhapuro - 15.10.2014 kello on 18:10
q

Jos päätyy ilmalisäjousiin niin ne kannattaa laittaa kumpikin omaan piiriinsä. Samassa piirissä ollessaan ne aiheuttavat vaikutelman ilmapallon päällä olosta.
En oo tommosta ominaisuutta huomannut vaikka yhden venttiilin perässä ovat. Toki jos iskarit on loppu niin sitten pompottaa varmasti.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: Rölli - 15.10.2014 kello on 18:21
hyvä juttu ,tarviiko molemmat piirit oman mittarin paineen toteamiseksi.
mulla on kompura, poistoventtiili sekä mittari sarjassa sen jälkeen valinta kumpaa pussia käytetään .
eli napin painalluksella saan samaan mittariin kumman pussin haluun ja kun painan kumpaakin niin kummasssakin sama paine.
sitt on painetta lisää joka käynnistää kompuran sekä painetta pois mikä avaa tyhjennys ventiilin minkä jatkeena on virtausventtiili jottei kerralla tipaha kenttään, ku ei oo enää niin nopee nuorimies.... :D
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: 0yxxy0 - 15.10.2014 kello on 22:24
http://www.vallilantakomo.fi/

Kokeileppa tuolta, ainakin löyty hiluxiin ja tuli kaariin tilaa ja vetokoukku nousi ylemmäksi.

E: Täältä siis ostettiin kummallekkin puolelle kaksi lisäjousta, tosin jousitus koveni mutta kun kokoajan täyspaino päällä niin ei hattaa.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: Yrjö - 15.10.2014 kello on 23:34
Jos kuulemma jouset on kääntyneet päistä alaspäin, (niin kuin minulla):Kannatta taottaa ja sitten vasta uudet lisä lehdet
   Josko on harrastuksen puutetta, ja muitakin kun hierojan työkalut, voi itsekkin takoa, ei oo mittään avaruustiedettä.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: mjh48 - 16.10.2014 kello on 11:26
Jos päätyy ilmalisäjousiin niin ne kannattaa laittaa kumpikin omaan piiriinsä. Samassa piirissä ollessaan ne aiheuttavat vaikutelman ilmapallon päällä olosta.

En oo tommosta ominaisuutta huomannut vaikka yhden venttiilin perässä ovat. Toki jos iskarit on loppu niin sitten pompottaa varmasti.

Tarkoitin kallistelua ajo on kuin pallon päällä olisi. Itsekin laiton ensin lisäilmajouset yhdellä syötöllä, joka oli paketissa.

Kun mutkassa auto kallistuu, niin ulkokaarteen puolelta ilma painuu sisäkaarteen puolelle jolloin kallistuminen tehostuu.

Kun erotin piirit niin kallistustaipumus väheni, näin ainakin oma kokemus Ducato 1989 mallissa.
Laitoin paineen syötöt ja painemittarit kuskin penkin sivuun jolloin täyttö ja tarkkailu oli helppoa.
Kuvassa täyttä venttiilit jäävät kärijarrukahven taakse piiloon, mutta ne ovat  rengasventtiilin näköiset joten täyttä onnistui vaikka käsipumpulla.

(http://karavaanari.org/kuvat/1413447647.jpg)
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: kimi - 16.10.2014 kello on 11:35
mulla on kompura, poistoventtiili sekä mittari sarjassa sen jälkeen valinta kumpaa pussia käytetään .
eli napin painalluksella saan samaan mittariin kumman pussin haluun ja kun painan kumpaakin niin kummasssakin sama paine.
sitt on painetta lisää joka käynnistää kompuran sekä painetta pois mikä avaa tyhjennys ventiilin minkä jatkeena on virtausventtiili jottei kerralla tipaha kenttään, ku ei oo enää niin nopee nuorimies.... :D

Omalla kommentilla tarkoitin asennusta jossa ei autossa ole kompuraa vaan täyttö tapahtuu esim. huoltoasemalla. Yksinkertaisin mahdollinen asennus ja toimiva jos painovaihteluja ei ole ja käyttöolosuhteet ei muutu.  Tilanne on eri jos kuormaa auton painavaksi tai laittaa aisapainoltaan painavan kärryn perään. Silloin on mukava kun pystyy säätämään tarpeen mukaan

hyvä juttu ,tarviiko molemmat piirit oman mittarin paineen toteamiseksi.

Jos laittaa mittarilla niin kyllä. Jos laittaa pelkät pussit, letkut ja venttiilit ei tarvitse mittaria vaan käytetään kompressorin painemittaria.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: kimi - 16.10.2014 kello on 12:03
Onhan myös olemassa mittareita kahdella viisarilla kahdelle piirille.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: tsahkali - 16.10.2014 kello on 12:09
Omalla kommentilla tarkoitin asennusta jossa ei autossa ole kompuraa vaan täyttö tapahtuu esim. huoltoasemalla. Yksinkertaisin mahdollinen asennus ja toimiva jos painovaihteluja ei ole ja käyttöolosuhteet ei muutu.

Ja matkailuautossahan ei mitään säätötarvetta ole. IMHO  Minulla on ollut Ducatossa ilmajouset ja kun pari kertaa vuodessa tarkisti paineet, niin hyvä oli.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: kimi - 16.10.2014 kello on 12:24
Ja matkailuautossahan ei mitään säätötarvetta ole. IMHO  Minulla on ollut Ducatossa ilmajouset ja kun pari kertaa vuodessa tarkisti paineet, niin hyvä oli.

Yleensä noin. Minulla oli jenkkifarmarissa ilmajouset ja käytännössä paineet tuli tarkastettua sen muutaman kerran vuodessa. Asuntoautoon olen noita harkinnut ja meillä kun käyttöön kuuluu paljon huonoja teitä ja vaihtelevia olosuhteita nuo olisi mukavat. Jos kahdella piirillä ja omalla kompuralla voisi parkissa hiukan säädellä myös auton asentoa.  Hyvin pärjää ilman ja mitä yksinkertaisemmin toteuttaa sen vähemmän niistä on huolia ja tuo perusasennus riittää useimille hyvin.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: tsahkali - 16.10.2014 kello on 14:36
Jos kahdella piirillä ja omalla kompuralla voisi parkissa hiukan säädellä myös auton asentoa.

Taitaa olla aika teoreettista....   ::)
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: perho-ukko - 16.10.2014 kello on 15:15
Taitaa olla aika teoreettista....   ::)
   Ei toimi! Kaverillani oli hydrauliset tukijalat a-autossa,nosti vaikka auton perän ilmaan,sai asennon säädettyä erillisillä piireillä,toimi hyvin !
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: velnum - 16.10.2014 kello on 18:20
Toden näköisesti itse päädyn erillispiireihin ,sillä usko että jos molemmat piirit on samassa tulee vesipatja- evekti .
Ainoastaan   jos molempiin piireihin asentaa takaiskuventtilit, ettei paine pääse karkaamaan toiseen piiriin ja pussiin. niin uskoisin että sillä vältetään toi keinuminen sivuittain.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: Rölli - 16.10.2014 kello on 19:15
mulla traas tulee säädettyä lähes päivittäin, kun ajan auton parkkiin säädän ilmajousilla auton vaateriin, harvoin kahtena päivänä peräkäin samassa kohtaa ajamatta välissä. ja joskus käy tuuri ja löytyy parkkipaikka mmikä on vaateris ni ei tartte ajon jälkeen kallistella..
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: velnum - 16.10.2014 kello on 19:52
Toi on hyvä ominaisuus noissa ilmajousissa saa auto hyvin vaateriin  ajoa varten tai yöpymistä  ,joskus kun on paljon takana lastia . ;D Poika lähti kesällä kavereiden kanssa reissaamaan katsoi että keskiturnua laittoivat perään varmaan 6 lavaa ,sanoi kun ne pakkasivat , että on nesteytys  kyllä hyvin  hoidettu näin kuumalla. Perä oli selvästi  alempana kun läksivät ajelemaan ,ei mitenkään ryhdikäs näky ja siinä päätin . Ajattelin itsekseni että homma pitää
hoitaa kuntoon ensikesää silmälläpitäen . Minäkin olen yli 50v niin toi jousi homma täytyy hoitaa kunnolla . Ei oikein jaksa kekuloida ton kanssa..
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Thumb Mulla on toi sama juttu leiriintymisen  kanssa  ei oikein jaksa olla samassa paikkaa 2 päivää pitempään. Se on jatkuvaa auto vaateriin laittoa.

Mites onko kukaan ostanut sarjaa muualta kuin vallilantakomosta , saisiko jotakin edullisimmin. Kollaisin tota nettiä nii sieltä löytyi hyvät kuvalliset asennus ohjeet sarjalle nimen omaan Ducato alko pohjalle. Asennuksen pystyy kyllä itse hoitaa hyvin.
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: Rölli - 16.10.2014 kello on 20:28
mä tilasin pussit jenkeist ja ite kasasin rautaosat sekä pneumatiikka osat mist halvimmalla löyty, jos ei töitä lasketa ni koko homma jäi johonni kahensaan pintaan tai karvan yli.. kaverille tilattiin joltain suomalaiselt jopparilta samat pussit ni ne makso 250 pari...
Otsikko: Vs: fiat ducaton 89. takalehtijouset , taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: mike - 16.10.2014 kello on 20:35
Kysyppä pusseja keskipinta oy:stä turengista ovat ainakin joskus valmistaneet niitä.
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton vm 89 takalehtijouset, taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: Oulaa - 1.11.2018 kello on 12:16
http://www.cercocamion.com/foto/vetrina/8549/2017/01/27/11-32/foto_8549_MHdZG_1.jpg (http://www.cercocamion.com/foto/vetrina/8549/2017/01/27/11-32/foto_8549_MHdZG_1.jpg)
Nää autot näyttää kaikki siltä kuin takajouset olis pohjassa mutta ei ne ole. Siellä on melkein 10cm joustovaraa vielä kyllä.
 Italiaanoilla (https://www.sospensionieasytop.it/en/catalogue/6~iveco/iveco-daily-ruota-gemellata-modello-358-3510-3512-4912-5912-35-c10-21-50-c10-21-60-c12-18-65-c12-18.html) olisi tarjouksessa ilmajousia,vaimikäniidenoikeanimityson.
Mutta enivei ,kannattaisiko tuollaiset laittaa vähän nostamaan takapäätä kun tuntuu että takapuskuri joissain tapauksissa mulkee aikas matalalla ja takanurkassa on vesienlaskuventtiil it ja näkyyvät saaneen joskus pohjakosketustakin.
Ja eikö tuo auton asento olisi parempi olla silimällekkin enempi vaakassa kuin perä alhaalla.
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton vm 89 takalehtijouset, taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 1.11.2018 kello on 12:25
^
Edessä on vääntövarsijousitus . Sitä on helppo itsekkin säätää. Oisko sitten taakse järkevin laittaa ilmapussit, tai taottaa lehdet uuteen muotoon. Niin no, tuo ei ole Ducato vaan Iveco.
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton vm 89 takalehtijouset, taonta ja lisälehdet.
Kirjoitti: Team Ahma - 1.11.2018 kello on 12:36
http://www.cercocamion.com/foto/vetrina/8549/2017/01/27/11-32/foto_8549_MHdZG_1.jpg (http://www.cercocamion.com/foto/vetrina/8549/2017/01/27/11-32/foto_8549_MHdZG_1.jpg)
Nää autot näyttää kaikki siltä kuin takajouset olis pohjassa mutta ei ne ole. Siellä on melkein 10cm joustovaraa vielä kyllä.
 Italiaanoilla (https://www.sospensionieasytop.it/en/catalogue/6~iveco/iveco-daily-ruota-gemellata-modello-358-3510-3512-4912-5912-35-c10-21-50-c10-21-60-c12-18-65-c12-18.html) olisi tarjouksessa ilmajousia,vaimikäniidenoikeanimityson.
Mutta enivei ,kannattaisiko tuollaiset laittaa vähän nostamaan takapäätä kun tuntuu että takapuskuri joissain tapauksissa mulkee aikas matalalla ja takanurkassa on vesienlaskuventtiil it ja näkyyvät saaneen joskus pohjakosketustakin.
Ja eikö tuo auton asento olisi parempi olla silimällekkin enempi vaakassa kuin perä alhaalla.
Kannattaa laittaa.
Halvat on mutta postikulut 72€, makarooni ottaa vähän alehintaa takaisin posti- ja käsittelykuluilla. Ja jos maksaa paypallilla niin 5% vielä päälle , kyllä ne osaa.
Kysyppä Vallilan takomosta tarjousta, voi olla hyvinkin lähellä tuota italiaanojen kokonaishintaa.