Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: virpimu76 - 8.10.2014 kello on 10:52
-
:-\ Miksi jotkut väittää ,että sprite vm.80-84 olisi valmistettu Ruotsissa ?? Olen lukenut Andrew Jenkinsonin kirjaa kyseien vaunun historiikista ja ainoa asia joka siellä Ruotsiin viittaa on se ,että kovalevyt ovat tulleet kyseisestä maasta Spriten vaunuihin..Huomasin tuon myös itse kun noita levyjä vaunustani irti kiskoin..Te ketkä tästä jotain oikeesti tiedätte niin info tervetullutta..
-
Kyllähän Sprite on englantilainen keksintö.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sam_Alper
Minulla oli aikoinaan Sprite 400 ja se oli valmistettu Englannissa ja sillä oli edustus kehä 3:n varrella Vantaalla.
-
Thumb Näin juuri minunkin mielestä.Hienoja vaunuja nää spritet vm 70-,kun nyt sais oman rakennettua kuntoon.
-
Thumb Näin juuri minunkin mielestä.Hienoja vaunuja nää spritet vm 70-,kun nyt sais oman rakennettua kuntoon.
hienoa Thumb
saiskos vähän kuvia siittä
olis kivaa nähdä
miten fiiniksi oot sen laittanut :)
-
Moikka
Mulla Sprite Major vm. 1984. Valmistettu ruotsissa.
Terveisin Toivo
(http://karavaanari.org/kuvat/1412767791.jpg)
-
Minä olen ostanut ensimmäisen vaununi käytetyn pikku-Spriten pappa Muuroselta sieltä Helsingin kaasutehtaan läheltä rannasta.
-
Hellou Kettunen,kerros mulle mistä tiedät että vaunusi on Ruotsissa valmistettu ? Kun koko Spriten historiassa ei ole mainintaa että olisi ollut valmistuksessa Ruotsissa.Ihan enkku valmistetinen pitäisi olla. ::)
-
:D Hei Sipu,kuvia on vain kun olen repinyt seinäpahvit pois...seuraavaksi tarttis tuhota lattiavanerit.Laitt elen tänne kuvia kunhan pääsen rakennusvaiheeseen kaiken tän tuhoamis jakson perään.Takaa tarvii vain oikea kulma uusia ja uutta puuta laittaa,sitten pääsee rakentamaan sitä lattiaa :) Oon vaan vähän laiska tuota tekeen.
-
Hellou Kettunen,kerros mulle mistä tiedät että vaunusi on Ruotsissa valmistettu ? Kun koko Spriten historiassa ei ole mainintaa että olisi ollut valmistuksessa Ruotsissa.Ihan enkku valmistetinen pitäisi olla. ::)
Moi
Tiiän sen siitä kun Trafin paperissa lukee.
Ja varmuuden vuoksi kävin aisasta oikaisemassa pellinreunan jonka taitteesta löytyi. kas..kas.
Manufatured By? CI-Sävsjö
ja lisäksi Ci-Caravan Sävsjö Ab 57600 Sävsjö Sveden.
Sitte kuukle kertoi linkin:
Sävsjö Caravans 1976-87
user.tninet.se/~iub870r/caravan.htm
Elikkä huonon käännöksen mukaan on valmistettu englantilaista vaunumallia pohjolan oloihin...... (Sprite Alpine on aivan sama mallli mutta jonkin verran lyhempi sitä missä sitä on tehty en tiiä.) Em .virma on kaiketi yhdistynyt Polarin valmistajan kanssa, tämä on kyllä tutkimatta.
Oisko tästä apuja selvittelethän lisää, olisi mukava lukea väh enemmän historiikkia,varsinkin kun vaunu täyttää nyt 30v.
Terv Toivo
-
ThumbHei taas Toivo,Kiitos kaunis vaivannäöstä,jännää .. nyt selvisi tämäkin,juu ja selvitys on siirretty ukon paremmalle englannille ja swift:in nettisivulle.Toivot tavasti saadaan lisää infoa.Tilasimme spriten historiikki kirjan ,mutta ei ole vielä posti sitä tuonut.Mukavaa nähdä josko siitä löytyisi mainintaa myös Sinun Spriten kaltaisista Ruotsi valmisteisista vaunuista :D.Hyvän aikaa on vaunusi jo tietä niellyt ja lisää vaan saa tulla..eikös näin :laugh:
-
Jos muistan oikein noita 30 vuotta vanhoja asioita niin jotta Spriteen olisi saatu pohjoismaista uskottavuutta niin osa valmistuksesta annettiin juuri tuonne Sävsjön tehtaalle joka oli Jönköpingistä noin 70 km kaakkoon. Muistaakseni jotain lämmöneristykseen/lämmitykseen tehtiin parannuksia kun pohjolan vaunumerkit panostivat talvikelpoisuuteen mainoksissaan ja Spriten myynti laski kun talvimatkailu yleistyi ainakin Suomessa.
Sen saman tien varrella Jönköpingistä n. 15 km sijaitsee edelleen Kaben tehdas joka usein unohtuu. Jokin aika sitten (1-2 numeroa sitten) mm. alan lehti mainitsi artikkelissaan Polarin ainoaksi ruotsalaismerkiksi.
-
Näistä olisi hienoa saada juttua tuonne karavaanariwikin puolelle, niin löytyisi tulevaisuudessakin tietoa hakevalle.
-
Tuossa se Kettusen linkki Sävsjön historiikkiin
http://user.tninet.se/~iub870r/caravan.htm
-
Mun vaunu on vuodelta -97 ja tarra takana juhlavuodesta 20v.
Rek otteessa on merkkinä Polar.
Kellokin sisällä seinällä on merkitty Sävsjö
nimellä.
Mitään muuta Polarista ei ole.
-
Polar osti aikoinaan Sävsjön tuotannon. Malli tuli kaupoissa mukana.
Onhan samoja juttuja autopuolellakin vaikka huru mycket ;)
Ps voisi otteessa tai vaunussa lukea Kafi Euroline myös :o
-
Jos muistan oikein noita 30 vuotta vanhoja asioita niin jotta Spriteen olisi saatu pohjoismaista uskottavuutta niin osa valmistuksesta annettiin juuri tuonne Sävsjön tehtaalle joka oli Jönköpingistä noin 70 km kaakkoon. Muistaakseni jotain lämmöneristykseen/lämmitykseen tehtiin parannuksia kun pohjolan vaunumerkit panostivat talvikelpoisuuteen mainoksissaan ja Spriten myynti laski kun talvimatkailu yleistyi ainakin Suomessa.
Sen saman tien varrella Jönköpingistä n. 15 km sijaitsee edelleen Kaben tehdas joka usein unohtuu. Jokin aika sitten (1-2 numeroa sitten) mm. alan lehti mainitsi artikkelissaan Polarin ainoaksi ruotsalaismerkiksi.
Tossa vaunussa on eristeenä 30mm styroksi seinissä katossa voipi olla vähä paksumpi. Lämmityksen hoitaa Alden pystypannu ja vesikierto.Meijän vaunu on kait karvalakkimalli koska sähköpatruunaa ei oo,eikä lämmintä vettä.
Normaalikesässä tarkenee hyvinkin, pakkasella ei oo kokeiltu edes.
Lattia kyllä tuntuu viileältä,voipi olla ettei eristeet enää toimi kunnolla, tai sitte johtuu huonosta verenkierrosta? Kaikki laitteet toimii hyvin mitä nyt 12v sähköjä ja lataukset ym. on johdotettu uudestaan.
Terv. Toivo
-
Kun kerroit tuosta 30 mm:n styrox eristyksestä alkoi muisti palata lisää.
Totta kai piti tutustua tuohon uuteen "talvilämpimään" malliin, kun oli kokemusta Alpinesta mutta kun vertasi sitä uutuutta noihin pohjoismaisiin vaunuihin tuntui tuo 30 mm hempulilta eikä kaduttanut jo luopumisen päätöksen tehneestä. Lisäksi hinta kohosi merkittävästi.
Ei kuitenkaan varat riittäneet kotimaisiin tai oikeisiin talvimalleihin joten keskuslämmitteinen pystypannullinen ilman kiertopumppua oleva Gygnet (Sinetti) vaunu tuntui "melkein talvivaunulta". Vähän tuo luonnonkierto piti ääntä, ehkä ne ilman poistot eivät oikein olleet onnistuneet eikä oikein ohjeitakaan ollut olemassa - vain huhuohjepuheita.
Sinettikin oli Englannissa valmistettu ja hyvin tukeva mm. kalusteiltaan.
Voi ajatella senaikaisten Spriten engelsmannien ajatuksenkulun: Lisää eristettä tekee vaunusta lämpimän - ainakin on hyvä myyntiväittämä.
Täytyy muistaa Spriten merkittävä kehitystyö koko vaunualalle, se oli/on rakenteeltaan erinomainen kesävaunu. Kevyt vetää 60-luvun autojen tehoilla. Isompi malli varmaankin hyvinkin ilmavastukseltaan hyvä verrattuna esim. sen ajan pystyetuseinäisiin Solifereihin ja Cabbyihin ym:ihin.
Tuo meidän Sinettikin painoi muistaakseni yli 300 kg enemmän kuin Alpine ja kyllä -73 mallin Taunus 1600 teki ihan kunnolla töitä Itä-Suomen sorateiden ylämäissä.
-
Polar osti aikoinaan Sävsjön tuotannon. Malli tuli kaupoissa mukana.
Ja sitten nämä 'alihankinnat'. Tuttavilla on auto joka on täynnä Soliferin tarroja ja rekisteriotteessa lukee: Fiat-Hymer.
-
Älä välitä , kaverilla on iso auto jossa lukee Hymer , valmistaja on kyllä Niesmann Bischoff ;)
-
:)Elikkäs Swfit kertoi ettei ole koskaan toimittanut vaunuja Ruottinmaalle,mutta Saksaan alihankkijoille kylläkin.Onko nyt sitten oletettava että vaunut on Saksasta siirretty Ruotsiin :-X
Aina kun jotain selviää,ni tulee myös lisää selvitettävää :D
-
:)Elikkäs Swfit kertoi ettei ole koskaan toimittanut vaunuja Ruottinmaalle,mutta Saksaan alihankkijoille kylläkin.Onko nyt sitten oletettava että vaunut on Saksasta siirretty Ruotsiin :-X
Aina kun jotain selviää,ni tulee myös lisää selvitettävää :D
Trafin paperissa lukee yksiselitteisesti "valmistusmaa Ruotsi"
Terv. Toivo.
-
Swift:iltä kerrottiin myös että kaikki Sprite rungot on aina valmistettu ja aina valmistetaan englannissa,niitä on voitu mahdollisesti muokata muualla oloihin sopiviksi.Itse vaunu on aina englannista lähtöisin.Näin ne selittää sekä uusien että vanhojen Spritejen kohdalla. :-X ääähh.Tarviis lähteä vissiin sitte enklantiin juttua selvittämään Thumb Kunnon reissu vaunu liikkumaan
-
Tuo runkojuttu on taas ihan omansa.
Runkojen valmistajia ei tänäpäivänäkään ole montaa.
Eikä akselistojen.
TS ne voi olla ihan muualta kuin "vaunun valmistusmaasta"
Samoin lämppärit jne.
-
Tuo runkojuttu on taas ihan omansa.
Runkojen valmistajia ei tänäpäivänäkään ole montaa.
Eikä akselistojen.
TS ne voi olla ihan muualta kuin "vaunun valmistusmaasta"
Samoin lämppärit jne.
Tämä valmistusmaa ei ainakaan minun tapauksessa ole oleellinen, tärkeintä on se että se tulee kiltisti ja vikuroimatta transitin perässä. On "tarpeeksi lämmin" kaasuvehkeet toimii turvallisesti ja varaosia on saatavana.
30v vanhalta vaunulta ei voi kauhiasti odottaa. Yksi pointti vanhan vaunu hankintaan oli sen käyttömäärä/ hinta tänä kesänä käyttöä on ollut kokonaista 4 yötä ja matkaa noin 400 km.
-
Nii,eipä sillä valmistusmaalla nii väliä olekkaan.Itse ostin Spriteni ihan vaan "vanhana vaununa" kun halvalla sain.Maksoin 150,-Kaiken sanottiin toimivan,en kokeillut vaan se mikä ei irronnut purkuraudalla,lähti kyllä naminamilla.Se siitä sitte.Kaasulaitteit a ei enää tule,sähköllä kyllä pärjää :)
Paino tulee kyllä nousemaan,se on varmaa.Vasta myöhemmin aloin tsekkailla merkkiä.Ihastuin näihin vaunuihin ja varmasti hankin niitä lisää,kunhan tämän saan valmiiksi.Ja vain vanhoja vaunuja,just näitä vihreen sävyisiä,ehkä myös sinappisiakin .
-
Kyllä tuo vaimon Alpine vaikuttaa niin vanhalta Englantilaiselta, kuin voi.Paitsi lämmitin ja jääkaappi.
Pyörän laakeritkin on tuumakokoa, hiukan hirvittää jos hajoavat, tuppaavat nimittäin maksamaan. Myös pulttijako 5 1/2 tuumaa. Seinäeriste 7/8 tuumaa, silti peiton alla tarkenin aatamin yöpuvussa reilun parinkymmenen pakkasessa.
-
Trafin paperissa lukee yksiselitteisesti "valmistusmaa Ruotsi"
Terv. Toivo.
Olisko niin ettei Sprite ole koskaan toimittanut vaunuja ruotsiin, kun tuo vaunu on kokonaisuudessaan tehty siellä ruottissa ;)
-
:laugh:....Juu ihan tyhymää tätä on selvittää..väittäkö öt kukin mitä uskoo..aivan sama..päätän että Sprite on enkkuvaunu sonoo muut asiakirjat mitä sanoo.Ainakin omani on:P Pääasia itselleni = että vaununi =Sprite ja vanha sellainen. Thumb Ihaninta on kun kaikki vaan voivat nauttia matkustelusta haluamansa merkkisessä ja tyylisessä vaunussa/autossa :)
-
Jaahas... no täällä meillä oleva -83 Musketeer on tehty Ruotsissa :D
-
Trafin paperissa lukee yksiselitteisesti "valmistusmaa Ruotsi"
Terv. Toivo.
Nuo Trafin merkinnät on usein vain sinnepäin...
Itselläni on pakuna Fiat Scudo, jossa merkitty valmistusmaaksi ITALIA.
Se auto tuskin on Italiassa käynytkään, vaan on valmistettu Sevel Nord tehtaalla Pohjois-Ranskassa. Fiat on vain italialaisena firmana tilannut sellaisen Ranskasta.