Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Projektit => Aiheen aloitti: Anniina92 - 3.10.2014 kello on 11:27

Otsikko: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Anniina92 - 3.10.2014 kello on 11:27
Pistänpäs tähän nyt ensimmäisenä linkin blogiini, jonne olisi tarkoitus tarkemmin kuvailla projektin edistymistä..
http://booginalma.vuodatus.net/sivut/solifer-artic-552l-vm-84

Elikkäs, vanhempieni vaunu on nyt sitten jo riittävän kauan ollut puoliksi purettuna sisätiloissa, tarkoitus olisi saada tuo ensi vuonna ulos, jotta saisin omani tilalle purettavaksi.. Mutta nyt en tiedä mistä aloittaa ja blogiani seuraa pääasiassa muita askarteluja harrastavat, joten sinne ei tullut neuvoja asiasta  ::)



(http://karavaanari.org/kuvat/1412324306.jpg)

Täältä olen saanut jo paljon hyviä neuvoja ja aivan yhtä tärkeinä myös ohjeita siihen, miten EI kannata tehdä.

Ostoslistalle olen saanut kiiltofix liima massan puuosille, uretaaniliiman finfoamille. Puutavarasta heti kysymys, toiset käskevät tehdä vanerista, toiset ihan tavallisesta raakalaudasta, joku puhui painekyllästetystäk in, mutta se kuulemma syövyttää alumiinia..?

Tänään kävin kuvailemassa ja tutkailemassa vaunua tarkemmin, mietein miten seinä ja katto täytyy tukea ettei enemmän purkaessa rötkähdä mihin sattuu. Yritin myös päättää mistä aloittaa, mutta en oikein tiedä mikä olisi järkevin? Joku käski aloittaa ottamalla ulkopuolelta kaikki ruuvit ja listat pois, mutta pysyykös tuo seinä sitten enää pystyssä  ::)

Huomautan, että olen vain teoriassa opiskellut näitä juttuja, vasara pysyy kyllä kädessä, mutta näin hulluun projektiin en ole ennen sotkeutunut. eli pahoittelen jo etukäteen jos joudutte vääntämään asioita minulle rautalangasta   :D
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Jakelfin - 3.10.2014 kello on 15:14
Listathan suojaavat pintapeltien saumoja, eli voit ne irroitella huoletta. Älä pura koko vaunua jos et aio tehdä koko seinää yhtenä elementtinä uusiksi. Se voi olla helpoin tapa jos uusittavaa on paljon. Eli kannattaa purkaa pala kerrallaan ja kasata taas. Täällähän on paljon projekteja joista kannattaaki ensimmäisenä lukea vastaavanlaisten vaunujen projektitarinat, niistä saa paljon vinkkejä ja keinoja korjaukseen. Paljon se vaatii työtä, mutta palkitsee lopussa kun pääsee reissuun. Tsemppiä projektiin!
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: nestori78 - 3.10.2014 kello on 22:57
Ite irroittelin listoista vain ruuvit sitä mukaan kun purin, omassa vaunussa ei ollut enää muualla kuin kulmissa ehjää puuta(en liioittele) muut mustaa mujua, lattia ympäri asti pehkaa. Itellä olisi saattanut rossata koko vaunu jos olisi ottanut listat pois. Omassa projektissa aloitin lattiasta, siitä oli hyvä lähteä ylöspäin.Alkuun kun pääsee niin kyllä se siitä lähtee.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Anniina92 - 4.10.2014 kello on 10:36
juu pari projektia luin alusta loppuun, joitain vain selailin.. sitten kuitenkin huomasin että tulee varmasti sellaisia kysymyksiä, joihin en osaa hakea vastausta noin suurien viestimäärien joukosta niin aloitin tämän..

Eipä tuossakaan paljon mitään ehjää ole :D yhtä puuosaa yritin ottaa irti niin käteen jäi pehmeää ihan kuin kasa karvoja olisi ollut.. olisi edes osa ehjää niin sais mallia hiukan, varsinkin päädyn kaaresta..

Nyt matka kohti rautakauppaa toivoen että tästä tulisi jotain!
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: virpimu76 - 11.10.2014 kello on 16:17
 :) Hyvä siitä tulee..  Thumb tsemppiä Sulle urakkaan.Laittele kuvia miten edistyy.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Anniina92 - 27.12.2014 kello on 19:03
Noniin, tämä jäi pahasti suunnitelu vaiheelle, keittiöremontti oli tärkeämpi saada jouluksi valmiiksi. Toisaalta ihan hyvä, tänä aikana olen ehtinyt enemmän lukemaan toisten projekteja ja etsimään neuvoja. Tänään uskaltauduin tekemään ensimmäisen aloitteen ja poikkesin Rautiassa.


(http://karavaanari.org/kuvat/1419699383.jpg)

Tuommoiset sieltä lähti mukaan, täältä saatujen ohjeiden perusteella. Kiiltofix liimamassa puuosien kiinnitykseen 11,55€/tuubi. Uretaaniliimaa menin kyselemään eristeiden liimaukseen, myyjä kuitenkin suositteli tuota Elite liimamassaa, joka pakkausselosteen mukaan soveltuu ihan mihin tahansa. Purkki tuntui myös kätevämmältä kuin tuollainen tuubi. Elite maksoi 16,95€/purkki.

Toisten projektien selaamisen jälkeen ajattelin aloittaa oven pielestä ja edetä kohti vaunun etuosaa. Nyt jo kuitenkin ongelma, olen vieläkin epävarma millaista puutavaraa tähän kannattaisi laittaa? Byggmaxille meinasin mennä. Meiltä löytyy varastosta finnfoamia, jossa alumiinipaperi toisella puolella (toivottavasti kirjoitan termit oikein..) enkä nyt muista oliko se 30 vai 35mm paksua. Onko tuon käytöstä mielipiteitä/kokemuksia? Mahtaisinko olla niin onnekas, että paksuudeltaan sopivaa puutavaraa löytyisi valmiina kaupan hyllyltä...
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: kuusaan.matti - 27.12.2014 kello on 21:48
Hei!
Kova ja vaativa urakka on tuo vaunun eristeiden vaihto, muttei kuitenkaan mahdoton.
Noista liimoista on monenlaista mieltä, mutta näyttää sopivilta.
Finnfoam tmv kova uretaani on parasta eristettä vaunuun.
Tue vaunu sisältä ja ulkoa, työn ajaksi, niin pysyy mallissa.
m
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Anniina92 - 31.12.2014 kello on 18:45
eipäs onneksi tarvinnutkaan lähteä puutavaraa ostamaan, löytyi omistakin nurkista suoraakin pattinkia sen verran että pääsee alkuun. Onneksi, koska tuli vasta mieleen että mistä liikkeestä puutavaraa mahdetaan myydä kuivista sisätiloista? ei tullut äkkiseltään mitään mieleen. Byggmaxilla ainakin on isompi tavara ulkona. Sieltä haettiin listoja keittiöremonttiin ja parissa viikossa nurkat rupes irvistelemään, vaikka listat heillä myydään sisältä..



(http://karavaanari.org/kuvat/1420043958.jpg)

Tämmönen yllätys löytyi kun tuota pintavanerin rääppeitä putsailin pois. Yläosa olikin terve.


(http://karavaanari.org/kuvat/1420044025.jpg)

Etukulmasta vasta tuli muurahaisten onkaloita. Ennen tämän alueen putsausta meinasin jo kumota kokonaan sen muurahaisten syönti tarinan, koska ovelta päin lähdin pintaa putsaamaan ja tuo alue on ihan kastunut. Eikä muurahaisten onkaloita ollenkaan. Mutta etupäästä ne olivat tulleet tukijalkaa pitkin seinän sisälle.. Ihme, että vettä on tullut vain kyljen keskeltä listasta ja ikkunoista, ei katon listasta eikä tuuletusaukon reunoista..

Nyt ruvettiin miettimään, kannattaako noita ehjiä styrokseja ruveta edes vaihtamaan? Finnfoamissa tietysti parempi lämpöeristys, mutta hyvinhän näilläkin on pärjätty. Eri asia olisi jos kaikki seinät ja katto jouduttaisiin avaamaan, silloin tietysti kannattaisi saman tien kaikkiin uusia finnfoamit kun kertta on avattu..
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Yrjö - 31.12.2014 kello on 19:42
  Se on tietysti jokaisen ratkaistava ihan ite, alkaako ehjää korjaamaan? Ehkäpä vettymättömyys olisi peruste vaihtaa finfoamiin. ( Itse en oo viitsinyt vaihtaa ees kuivia lahoja puita pois).
  Kosteusmittari (puun) on hyvä varuste taloudessa, sillä on monenlaista käyttöä vaunun ulkopuolellakin. Hätätilassa Biilteemankin menettelee, sillä ennen ostoa/maalausta/liimausta/asennusta/polttoa näkee suunnilleen puun kosteuden.
  Voi sitten vaunuakin mittailla myöhemmin, ellei reijät satu silmään.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Anniina92 - 1.01.2015 kello on 09:44
hmm. finfoamissa varmaan useita hyviä puolia styroksiin verrattuna. mutta tosiaan, onko siitä hyötyä jos vain yhdessä seinässä on uusi finfoami? Ehkä ei noita ruveta vaihtamaan. Vettymättömyys.. totta, mutta puuosat ei kuitenkaan kestä kosteutta. Ulkopuolelta kun laittaa kaikki listat ja ruuvinreijät butyylillä niin.. hmm :D ajatuskatkoksia näin vuoden alkuun. tuo kosteusmittari olisikin hyvä hankinta, tosin tämän kanssa sitä ei tarvita kun parikymmentä vuotta ollut sisällä niin uskoisin olevan kuiva :D enkä usko että koskaan ostan kuivaa ehjää vaunua. korjattujen tarkkailuun olisi kyllä hyvä..

Onko sulla täällä jokin projekti keskustelu kuvien kera, kun sanoit ettet itse vaihtanut edes puita pois? :)

taidan päätyä siihen ettei ehjiä ruveta vaihtamaan. parempi vaan ajatella täällä "ääneen" jokainen asia, koska ihan aloittelija ja tietämätön, pääsette heti sanomaan kun olen tekemässä jotain pahasti pieleen  ;D
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: ------- - 1.01.2015 kello on 10:33
Jos ois minun projekti, niin leikkaisisin pehmeän puun ympäriltä styroksia pois sopivasti, jotta lahot puut saisi vaihdettua. Puhallin kuivattamaan ehjiä puita. Sen jälkeen poistaisisin märkää syytöksiä esim. 30x40 palasen, leikkaisisin kuivaa styroksia samankokoisten palan ja liimaisin kiinni seinään pullossa olevalla uretaani liimalla (tarvitaan pistooli) ja sopivan kokoisilla tikuilla pingottaen seinästä seinään. Liima 30min kuiva. Tällä säästyt ylimääräisiltä seinän ulkopuolisilta tukemisilta.
Sitten tuo finfoam on mielestäni ihan turha ajatus, koska jos et laita uusia massoja siinnelistojen/nauhojen alle, niin se finfoamin ympärillä oleva puu/seinä vaneri vetyy. Ihan turhatyö ruveta vaihtamaan kuivia materiaaleja.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: happa66 - 1.01.2015 kello on 11:47
Tuosta kosteusmittarista. Tuli ostettua Biltemasta se kympin mittari ja mielestäni meni rahat haaskoon. Mutta mittareista on keskustelu täällä jossakin, niin lukase se ennen kuin ostat halvan ja "säästät" :)

a-p
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Yrjö - 1.01.2015 kello on 14:33
Onko sulla täällä jokin projekti keskustelu kuvien kera, kun sanoit ettet itse vaihtanut edes puita pois? :)
  Edesmenneen Infon puolella oli pikkasen juttua asiasta, kuvia en tuolloin osannut laittaa.
  Vessan seinän purin ja uusin, etu ja takanurkat alhaalta reijitin, odotin kuivamista, laitoin päälle vaneerin palat. Sieltä niitä tuskin huomaa, ovat kalusteiden takana. Koska puuta ei ollut, piti listat osin kiinnittää pop-niiteillä. Emme ole huomanneet mitään homeen tai muuta vastaavaa hajua.       
  Tietenkin aina vanhassa tärkeintä listojen ym. tiivistäminen.
  Varsinkin vaunun omistaja on aika tarkka, haistoi aikanaan kun olin poikennut Lahtisella hiukankin pidempään, sieltä tarttui vanhan talon haju vaatteisiin.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: tsahkali - 1.01.2015 kello on 15:56
Tuosta kosteusmittarista. Tuli ostettua Biltemasta se kympin mittari ja mielestäni meni rahat haaskoon.

Miksi?
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Yrjö - 1.01.2015 kello on 17:01
  Onhan aina, varsinkin halvoissa kamppeissa suuret yksilöerot. Moniin Bilteeman vehkeisiin oon pettyny, tähän kosteusmittariin en toistaiseksi?
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Anniina92 - 10.05.2015 kello on 18:39
Nonnii, tarttis tuota otsikkoa muuttaa... Vanhempien vaunusta siis oli kyse ja nyt isä kuitenkin innostui korjaamaan tuon itse.

MUTTA enpäs taida tätä kekustelua kuitenkaan poistaa, oma vaununi meni ja mätäni talven aikana.. Olihan se jo viime vuonna aika raasu, mutta toivoin pienen butyylimassapaikkai lun auttavan vielä tämän kesän yli.. toisin kävi.



(http://karavaanari.org/kuvat/1431271807.jpg)

Vaunusta oli tullut niin härskin näköinen, etten viitsi edes kuvia tänne ladata.. Harmittaa vietävästi kun kuitenkin useita kertoja kävin talven aikana tarkistamassa, että kaikki on ok. Kosteudenpoistaja toimii. Sitten tuli kevätaurinko ja pilasi kaiken.

Kuvassa siis vaunu neljän tunnin purkamisen jälkeen (aikaa kuluu paljon kun yritän saada kalusteet ehjänä pois). Enpäs enää ihmettele, että etupään ikkunan reunasta tuli vesi lentäen sisälle. Tuota on joku yrittänyt aikaisemminkin korjailla. Jesarit eivät siis ole minun jäljiltäni.

MUTTA nyt asiaan. Mietein kun nyt kerran vedän vaunun sisältä ihan kaljuksi, niin mitä parannuksia kannattaisi tehdä.. En ihan samallaisena viitsisi takaisin (yrittää) kasata. Mietein finnfoamin vaihtamista seiniin styroksin tilalle.. Ei vain lämmön vuoksi, vaan saattaisi myös pysyä kesällä viileämpänä..? Jonkinlaista tuuletinta ajattelin kattoikkunoihin. Lämmitys nyt ehkä suurin kysymysmerkki, tässä ei ole minun aikanani lämmitys toiminut, joten en tiedä olisinko tuohon systeemiin tyytyväinen. Tarkoitus ei ole reissata talvella, mutta kaikkeen kannattaa varautua. Tuo lämmitysjärjestelmä on hiukan potkittu ja kolhiintunut, ilmeisesti edellisen remontoijan jäljiltä.. Mitä muita vaihtoehtoja tämmöiseen voisi olla? Selailen myös noita muita projekti ketjuja täällä, mutta olisi hienoa saada neuvoja myös suoraan tänne, jotta löydän ne myös myöhemmin uudelleen helpommin.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: happa66 - 11.05.2015 kello on 21:20
Noista tuulettimista, laita tietokone tuulettimia sivutuuletusluukkui hin ja jääkaapin taakse, sopii ne kattoluukkuihinkin pikku virityksellä. On halpoja ja pieni virrankulutus.

a-p
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: K.E.V - 12.05.2015 kello on 08:36
Lainaus
Mietein finnfoamin vaihtamista seiniin styroksin tilalle.. Ei vain lämmön vuoksi, vaan saattaisi myös pysyä kesällä viileämpänä
Ei eristeitten lämpöarvo samalla materiaalipaksuudel la heitä toisistaan. Eli yhtä hölmöä kuin säkillä valon kantaminen ikkunattomaan huoneeseen.
Eriasia jos joudut kosteusvahingon takia vaihtamaan eristeitä, silloin voit huvikses ostaa finnfoamia. Helpompaa muotoilla sahalla eikä lentele valkoisia pallukoita jokapuolella.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: plagu - 13.05.2015 kello on 23:00
Mielestäni finnfoamin tärkein ominaisuus vaunuhommissa on se että se ei ime kosteutta sisäänsä lainkaan, vaan jos vuoto on jossain niin se kyllä puskee samantien sisälle /ulos jolloin se saattaa jopa kuivua aina sateen jälkeen rakenteitten sisällä. Styroksihan on kuin pesusientä.

Oman kaben kun tein niin en kyllä jaksanu korjata kuin takaseinän ja sivuseiniä peräpäästä sen verran kuin oli pakko (~50cm)
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Yrjö - 14.05.2015 kello on 13:25
Ei eristeitten lämpöarvo samalla materiaalipaksuudel la heitä toisistaan.
  Ainakin taulukoiden mukaan on eroja, ehkä märkänä enemmänkin? Ei kuitenkaan pelkästään sen takia kannata eristeitä vaihtaa, joutunee monta talvea asumaan jotta saa eristeiden hinnan "tienattua"?
  Oli eristeeet mitkä vaan, pitäisi saada ulkokuori tiiviiksi.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: K.E.V - 14.05.2015 kello on 13:32
Tauluikoita varmaan monia, tässä yksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rakennuseriste
Lainaus
Tyypillisesti eristeen eristyskyky perustuu ilmaan, joka on suljettu eristerakenteeseen. Lämmöneristeen eristyskykyä mitataan lämmönläpäisykertoi mella, jonka arvo hyvillä nykyeristeillä on suuruusluokkaa 0,022 W/(Km²)lähde?. Esimerkkejä lämmonjohtavuudesta (lambda declared): BauderPIR 0,022 W/(Km²), Kingspan(Fenoli) 0,020 W/(Km²),   Finnfoam (XPS) 0,037 W/(Km²), Styrox (EPS) 0,037 W/(Km²) ja Paroc (mineraalivilla) 0,035 W/(Km²)
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: tm17 - 17.05.2015 kello on 18:32
Kyllä se näin on että ei sillä eristeen laadulla kovinkaan suurta merkitystä lämmitystehon tarpeeseen ole. Eri lähteistä riippuen lämmönläpäisyssä ja yleisesti rakennusalalla suunniteltaessa pieni ero XPS ja EPS levyissä on,mutta suurin merkittävä tekijä on juuri se ettei XPS ime kosteutta.

Esimerkki: Vaunussa eristettävää pinta-alaa (poislukien lattia luukut ikkunat ym.) on yhteensä 1,9X2,5X2(päädyt) + 1,9X5X2(sivut) + 2,5X5 (katto)= 41 neliötä. Finnfoamin eristeen lambda on  0,029-0,034 W/(m K) ja normaali styrox-levyn eli EPS-levyn lambda 0,039 W/(m K) (lähteistä riippuen) jos oletetaan että kovimmillaan vaunussa kehtaa olla -25°C pakkasella ja vaunussa on 20 °C lämmintä sisällä.

Karkeasti 30mm vahvalle seinälle ja katolle:
U-arvo eristeenä XPS on 1/0,030m/0,031 W/(m K) =1,03 W/(m2K)
U-arvo eristeenä EPS on1/0,030m/0,039 W/(m K) =1,3 W/(m2K)

Tarvittava lämmitystehon ero on siis:
XPS 41 neliötä x 1,03 W/(m2K) x 45 °C =1900W
EPS 41 neliötä x 1,3 W/(m2K) x 45 °C =2398W

Ero 498W.. Tekee rahassa vuorokaudessa suoralla sähköllä 24h*0,5kw*0,1€/kwh=1,2€ ;D

Todellisuudessa kylmäsillat ja ikkunat, luukut ym johtaa lämpöä enemmän ja lämmitysteho on isompi mutta varsinainen eristeen merkitys ei ole tuon isompi.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Ossi66 - 17.05.2015 kello on 22:00
Kyllä se näin on että ei sillä eristeen laadulla kovinkaan suurta merkitystä lämmitystehon tarpeeseen ole. Eri lähteistä riippuen lämmönläpäisyssä ja yleisesti rakennusalalla suunniteltaessa pieni ero XPS ja EPS levyissä on,mutta suurin merkittävä tekijä on juuri se ettei XPS ime kosteutta.

Esimerkki: Vaunussa eristettävää pinta-alaa (poislukien lattia luukut ikkunat ym.) on yhteensä 1,9X2,5X2(päädyt) + 1,9X5X2(sivut) + 2,5X5 (katto)= 41 neliötä. Finnfoamin eristeen lambda on  0,029-0,034 W/(m K) ja normaali styrox-levyn eli EPS-levyn lambda 0,039 W/(m K) (lähteistä riippuen) jos oletetaan että kovimmillaan vaunussa kehtaa olla -25°C pakkasella ja vaunussa on 20 °C lämmintä sisällä.

Karkeasti 30mm vahvalle seinälle ja katolle:
U-arvo eristeenä XPS on 1/0,030m/0,031 W/(m K) =1,03 W/(m2K)
U-arvo eristeenä EPS on1/0,030m/0,039 W/(m K) =1,3 W/(m2K)

Tarvittava lämmitystehon ero on siis:
XPS 41 neliötä x 1,03 W/(m2K) x 45 °C =1900W
EPS 41 neliötä x 1,3 W/(m2K) x 45 °C =2398W

Ero 498W.. Tekee rahassa vuorokaudessa suoralla sähköllä 24h*0,5kw*0,1€/kwh=1,2€ ;D

Todellisuudessa kylmäsillat ja ikkunat, luukut ym johtaa lämpöä enemmän ja lämmitysteho on isompi mutta varsinainen eristeen merkitys ei ole tuon isompi.
Hyvä laskelma, mutta väärä hinta. Alueilla yleinen hinta on 25 senttiä/kWh eli ero on 3eur päivässä.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: tm17 - 19.05.2015 kello on 22:31
Hyvä laskelma, mutta väärä hinta. Alueilla yleinen hinta on 25 senttiä/kWh eli ero on 3eur päivässä.

Jep, tuo on markkinasähkön nyrkkihinta. Alueilla tosiaan vetävät vielä välistä sopivasti. :)
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Laaga - 19.05.2015 kello on 23:04
Jep, tuo on markkinasähkön nyrkkihinta. Alueilla tosiaan vetävät vielä välistä sopivasti. :)
Ei alueilla vedetä välistä, sähköä kuluu siellä alueen valaistukseen ym. Kaikkea tuota ei ole mielekästä laittaa leiriytymishintaan vaan tuolla sähköhinnalla saadaan sekin alueen kulu maksettua.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Anniina92 - 23.05.2015 kello on 20:50
vau, tässähän meni lauantai ehtoo kivasti kun hakkasin päähäni noita teidän matemaattisia kaavoja ja laskelmia.. Aloin ehkä jo muutenkin kaatumaan siihen, etten rupea kaikkia vaihtamaan, nukkumaan mennessä kun tulee paljon pyöriteltyä tätä mielessä.. Yksi seinä taitaa olla niin vettä täynnä, että täytyy vaihtaa.

Nyt alkaa olemaan suorastaan paniikki tuon kanssa, meinasin "säästää" tämän kesän, pitää volvon seisonnassa ja ajella halvemmalla autolla, vaunu saa levätä rauhassa, joten säästäisin myös aika reippaasti mm. leirintämaksuissa.. mutta nyt kun alkaa ulkona olemaan lämmintä ja varsinkin facebook pursuaa karavaanareiden kuvia ympäri suomea, alkaa tuntumaan siltä että pakko päästä liikkeelle... eipä taida ihan ensi viikonloppuna onnistua..
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: virpimu76 - 24.05.2015 kello on 07:43
Huh hei Anniina92    Taidanpa viettää hetken toisineen tuolla projektisi linkissä  ::)
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: tm17 - 25.05.2015 kello on 22:08
vau, tässähän meni lauantai ehtoo kivasti kun hakkasin päähäni noita teidän matemaattisia kaavoja ja laskelmia.. Aloin ehkä jo muutenkin kaatumaan siihen, etten rupea kaikkia vaihtamaan, nukkumaan mennessä kun tulee paljon pyöriteltyä tätä mielessä.. Yksi seinä taitaa olla niin vettä täynnä, että täytyy vaihtaa.

Nyt alkaa olemaan suorastaan paniikki tuon kanssa, meinasin "säästää" tämän kesän, pitää volvon seisonnassa ja ajella halvemmalla autolla, vaunu saa levätä rauhassa, joten säästäisin myös aika reippaasti mm. leirintämaksuissa.. mutta nyt kun alkaa ulkona olemaan lämmintä ja varsinkin facebook pursuaa karavaanareiden kuvia ympäri suomea, alkaa tuntumaan siltä että pakko päästä liikkeelle... eipä taida ihan ensi viikonloppuna onnistua..

Suottapa tuota tervettä vaihtaa. Itse purin niiin kauan että löytyi kuivaa ja jätin siihe... Eli melkeen koko vaunu läpi :D Lattia oli itse asiassa todella kuiva, puoli neliötä vaihdoin pintalevyä ja eristettä.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Anniina92 - 16.11.2015 kello on 20:42
Yllytyksestä täällä taas... blogi jostain syystä tökkii,en saa sinnekään päivitettyä vaunun edistymistä..



(http://karavaanari.org/kuvat/1447699223.jpg)

Yllytyksestä myös tämmönen kuva tänne. Ko. Styrox vaunun etupäästä lattialta. Koko 57×50cm. Arvatkaapa mitä painaa.
Pieni vihje, vastaavan kokoinen kuiva pala katosta painaa 160grammaa.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Yrjö - 16.11.2015 kello on 20:57
  4.2 kg.  ;D
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 16.11.2015 kello on 20:58
1.6kg
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: 0yxxy0 - 16.11.2015 kello on 21:52
15kg
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: mjo33400 - 16.11.2015 kello on 21:56
11,4 kg
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Ossi66 - 16.11.2015 kello on 22:03
25% vettä, niin 2.3kg ;)
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: arska100 - 16.11.2015 kello on 22:30
3 kiloa.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: seppoko - 16.11.2015 kello on 22:55
3,56kg?
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: vesako - 17.11.2015 kello on 06:09
4,1 kg saattaa tosin mennä vähän yläkanttiin.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Humoristi - 17.11.2015 kello on 15:50
5,75kg
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Anniina92 - 17.11.2015 kello on 19:18
2,5kg. ihan riittävästi tohon kuivaan verrattuna. siittä saa kivasti arvioitua kuinka paljon vaunussa on ylimääräistä painoa vedestä....



(http://karavaanari.org/kuvat/1447780560.jpg)


mahdoinko jo aiemmin mainita, että tätä vaunua on joku jo aikaisemminkin korjaillut... kattoluukkua rupesin tänään irrottamaan. tuohon oli joku edellinen omistaja lykännyt ihan kivan määrän erilaisia massoja. olisikos hyviä vinkkejä millä myrkyllä tuon saa puhtaaksi, luukun sain lopulta irti, mutta aika törkysen näköinen on vieläkin...
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Ossi66 - 17.11.2015 kello on 19:34
2,5kg. ihan riittävästi tohon kuivaan verrattuna. siittä saa kivasti arvioitua kuinka paljon vaunussa on ylimääräistä painoa vedestä....


Eli hieman yli neljäsosa styroksin tilavuudesta vettä  :o
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: mjo33400 - 17.11.2015 kello on 19:38
Eli hieman yli neljäsosa styroksin tilavuudesta vettä  :o

Nyt Ossi lottoomaan niin hyvin tiesit. Thumb
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Ossi66 - 17.11.2015 kello on 19:49
Nyt Ossi lottoomaan niin hyvin tiesit. Thumb

No jos osasi laskea styroksin tilavuuden ja arvata tuon neljäsosan, niin taitaa lottoamalla saada edelleen vetää vaunua vanhalla Volvolla  :laugh:  :laugh:  :laugh:
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: mjo33400 - 17.11.2015 kello on 19:52
No jos osasi laskea styroksin tilavuuden ja arvata tuon neljäsosan, niin taitaa lottoamalla saada edelleen vetää vaunua vanhalla Volvolla  :laugh:  :laugh:  :laugh:

Jos näin on niin otan osaa. ;)
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: hartsakoski - 17.11.2015 kello on 22:33
Juu,käsittämättömän määrän styroksi saa imettyä vettä.Tuota Adrian etuseinää korjatessa tulin huomaamaan,että vettä aivan valui styroksista kun pikkusen puristi.
En jäänyt arpomaan kuivumisen kans vaan vaihdoin foamit tilalle.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Yrjö - 17.11.2015 kello on 22:44
tuohon oli joku edellinen omistaja lykännyt ihan kivan määrän erilaisia massoja. olisikos hyviä vinkkejä millä myrkyllä tuon saa puhtaaksi, luukun sain lopulta irti, mutta aika törkysen näköinen on vieläkin...
  On varmaankin tiukassa, ite otin puukolla/hiomalla. Myös tärpättiä/asetoonia/ksyleeniä/ tinneriä kannattaa kokeilla, kolme viimeistä tuppaa myös maalin irroittamaan.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: ------- - 18.11.2015 kello on 06:57
Kauan on täytynyt vuotaa..
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Anniina92 - 18.11.2015 kello on 08:46
Juu on se aika tiukassa, varsinkin kun on noin älyttömän paksu kerros ja suurimmaksi osaksi kuivunutta/kovettunutta. 1,5h sitä raaputtelin, en tosin kauaa luukun irtoamisen jälkeen kun totesin ettei tästä tule raaputtamalla ikinä valmista. Tärpätti kans tuli ensimmäisenä mieleen, mutta en uskaltanut omin päin ruveta kokeilemaan mitä haittaa se tekee pellille..

Nyt menee foamit kastuneiden styroksien tilalle. Tuon täysmärän vieressä oli edellisen omistajan laittamaa foamia ja se oli kuin uutta. Tosin en edes tiedä, kuinka monta vuotta edellisestä korjailusta on. Hän olisi voinut kyllä jättää tuon jesarin pois, ehkä vesi olisi sillon päässyt nopeammin näyttäytymään myös sisäpuolelle, en tiedä mutta nyt ainakin näyttäisi siltä, että ikkunan reunasta on vettä falskannut, mutta kun edessä on ollut foamia ja jesari estänyt pääsyn pintavaneriin niin vedet on valunu peltiä pitkin lattiaan kunnes on tullut puuta tai styroksia vastaan mihin on sitten ollut hyvä imeytyä....

Nyt sain taas bloginkin toimimaan, sinne laitan laajemmin kuvia ja tekstiä mitä on tullut tehtyä.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: ------- - 18.11.2015 kello on 09:19
Eli vikaa ei oltu täysin korjattu, vaan vuotokohta jätetty tiivistämättä.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Ossi66 - 18.11.2015 kello on 10:28
Eli vikaa ei oltu täysin korjattu, vaan vuotokohta jätetty tiivistämättä.

Vai oliko käytetty väärää massaa, joka oli sitten päästänyt vedet uudelleen läpi?
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: ------- - 18.11.2015 kello on 15:34
Vai oliko käytetty väärää massaa, joka oli sitten päästänyt vedet uudelleen läpi?

Niinpä.. Mutta materiaalissa ja materiaalin vika se ei ole, jotta on päässyt vettymään.
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Anniina92 - 18.11.2015 kello on 20:12
silikoonia olen nyppinyt ulkopuolelta ainakin muutaman tuubin edestä........ joukossa oli myös muitakin massoja ja mitä lie kittejä.  Etupäästä oli alta tipahtanut pelti alaspäin, tietysti kun puuosat oli jo ihan multaa, siitä raon kohdalta vedin sellaisen noin 5senttiä leveän ja reilun sentin paksuisen silikooni pötkön pois.. Jännä kyllä, että tuo etu ja takapää on ikkunoiden alapuolelta korjattu jo aikaisemmin, vaihdettu uutta puuta ja foamia styroksin tilalle, mutta näiden alueiden pellin saumoihin ei mielestäni ole mitään ylimääräisiä massoja/silikooneja lykätty. Olisi ehkä ollut jopa parempi, että olisi jättänyt sisältä korjaamatta ja pistänyt ulkopuolelle uudet kunnon tiivisteet..

harmittavaista korjata toisten jälkiä. vaikka harmittaisi se varmaan siltikin, jos tässä nyt omia mokiaan korjailisi  :D
Otsikko: Vs: Projekti solifer 552l vm. -84
Kirjoitti: Yrjö - 18.11.2015 kello on 22:26
  Olisi ehkä ollut jopa parempi, että olisi jättänyt sisältä korjaamatta ja pistänyt ulkopuolelle uudet kunnon tiivisteet..
  Ulkokuoren tiiviys kaiken a ja o.
  Ei asetooni,ksyleeni ja tinneri metalleja syövytä, maalia ja ihoa kylläkin pidemmän päälle, ja huonon humalan saa. >:( Yleensä maalattua pintaa voi vain pyyhkäistä.
  Minä en kaikkialta kiinteitä massoja poistanut, minulle riitti kunhan se oli hyvin kiinni, tasaista, eikä tuleva massa/liima liottanut vanhaa.