Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 1.10.2014 kello on 10:37
-
On aikoihin eletty ja tässä kohtaa vois mainita että kyllä lyötyä lyödään peräperää.
Siis ostin n. kk sitten henkilöauton Helsingistä jossa lisävarusteena on polttoainekäyttöine n lisälämmitin eli kotimaisittain vepasto, tosin Eberspächer -merkkinen. Auto on vanha, käyttöönotettu 2004, ja sillä on ajettukkin jo 280tkm mutta kun kyseessä oli Toyota niin ostimme pois koska varustelutaso sattui kohdalleen.
Kävi vain niin ikävästi että toimivaksi mainostettu eberi ei sitten toiminutkaan halutulla tavalla eli ei lämmittänyt autoa niin otin yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen. Sieltä vakuutettiin että lämmitin oli testattu ja toimivaksi havaittu. Ohjeeksi sain käydä luetuttamassa vikakoodit. No, käytin autoa paikallisessa Toyota liikkeessä jossa vikakoodit luettiin ja huoltopäällikkö sanoi huoltomiehen säestyksellä että jätetään nyt tämä asia "pöydälle" (eli ei tarvinnut vielä tuossa vaiheessa maksaa koodien lukua) ja minun tehtäväksi jäi "testata" vielä lämmitintä ja kuulostella miten se toimii/ei toimi, miten kauan se pysyy päällä jne.
Eipä tuota paljoa pystynyt testaamaan kun nappia painaessa ei tapahtunut muuta kuin että kelloon syttyi valo ja liekin kuva.
Soitin uudestaan autoliikkeeseen ja sieltä sain "sopimuskorjaamon" numeron ja varasin sinne ajan diagnoosia varten (myyjä saa määrätä korjaamon takuujutuissa). Vein autoni aamulla Kempeleeseen ja läksin bussilla kotiin kun korjaamopäällikkö sanoi että voi ottaa päivän selvittää vikaa. Kun pääsin kotiin (noin 1 tunti kesti ajella linkalla Kempeleestä Patelaan) niin kaveri soitti ja kertoi syyn miksei lämmitin toiminut (siis oli saanut sen jo käyntiin). Syynä oli että eberistä oli johto irti ja polttoaineletku myös....siis HÄH!!!...jos olis ollut vaikka toinen vain irti niin olisin ymmärtänyt että tärinästähän se mutta kun molemmat. Että vähän haiskahtaa vikakoodit lukeneen merkkiliikkeen toiminta. Voihan kyseessä olla huolimattomuus tms. mutta aion käydä kysäisemässä tässä päivänpälle että miten oli mahdollista että liitin ja letku oli irti.
Että tämmöstä potkintaa tänään.
-
Sulle sitä sattuu ja tapahtuu.
-
Jos "merkkiliike" lukee vikakoodit, ei siinä tarttee kyllä johtoja ja polttoaineputkia irrotella - enemmän epäilisin sitä myyjän puolella tapahtunutta, jos laite oli siellä testattu toimivaksi.
Olishan tuossa tullut kiva efekti, jos olisit hoksannu pukata johdon paikalleen ja sitten olisi alkanut testaileen... Jos palopuhallin pyörii eli laite olisi muuten toimiva, kerkiää hetken pumpata ennen kuin lopettaa polttoaineen puutteeseen.
-
Joo...niin sattuu ja tapahtuu mutta eipähän ole elämä ykstoikkosta.
30e maksoi onneksi vain toi johdon ja polttoaineputken paikalleen laitto.
Käväsin tullessa toyotaliikkeessä kertomassa tästä ja siellä "ihmettelivät" 3:een mieheen että mitenkähän oli mahdollista tommottinen.....eiv ät perineet vikakoodien luennasta vieläkään sitä 51 euroa mikä siellä lapussa oli että senpuoleen asia saa jäädä tälleen mutta aika paljon mielipahaa ja turhaa ajelua tästä tuli.
Vieläkö joku oikia Toyotamies tai -nainen kertois millaseen lämpötilaan 2.0l D-4D 5kw eberi lämmittää moottorin niin olisin kokemusperäisestä tiedosta kiitollinen...se kun en kumastakaan putiikista saanut selvitettyä lämpiääkö esim. moottori sen verran että moottorin lämpömittarin viisari värähtää vaiko ei kun kylmästä laittaa pelit soimaan.
-
Oudolta tuntuu että poltto-aine letku ja virtajohto olisivat yhtä aikaa irronneet.
Kannattaa käyttää se lämmitin kuumaksi ja pitää sammutin vieressä jos alkaa kärytä.
-
Jos ei ole tojotalla omia kytkentöjä niin sinne 70asteen paikkeille se nesteen lämmittää, abauttiarallaa. Eli kyllä se varmaan näkyy Toyotankin lämpömittarissa.
Lienee jälkiasennettu lämmitin kun kerran erikseen on ohjainkello? Ei siis sellainen toyotan omiin systeemeihin naitettu? Jos viikkokello niin huolto voi lukea koodit siitä (jos vain on oikein kello kytketty). Ja ne koodit voi lukea itsekin jos haluaa.
Noiden letkujen ja piuhojen irto-oleminen haisee minulle siltä että sitä olisi käytetty irti ja testipenkissä mutta tuo on vain arvaus.
Ja ihan vaan toinen arvaus mutta eihän ne eka testaukset (ennen toyota huollon panosta) sattuneet aikaan moottorin ollessa lämmin? Jos moottori on lämmin niin se ei se eberi paljoa ala mekkaloimaan, korkeintaan käynnistää sisäpuhalluksen jos se on siihen kytketty. Ja jos eberiä ei ole käytetty vähään aikaan, esim. kuukauteen, voi vaatia useamman käynnistyrityksen että lähtee (polttoaine linja "kuiva" yms yms joka ottaa useamman käynnistysyrityksen).
Niin ja löytyikö virhekoodeja kun lukivat ne?
-
Ja jos eberiä ei ole käytetty vähään aikaan, esim. kuukauteen, voi vaatia useamman käynnistyrityksen että lähtee (polttoaine linja "kuiva" yms yms joka ottaa useamman käynnistysyrityksen).
Koskee kuulemma myös Webaa ihan samalla tavalla, vaikkakin esim. tuo oma kyllä lähti tänä aamuna laakista tulille vaikka sitä on käytetty viimeksi keväällä Thumb
-
Tässä mun toyotassa on tehtaan asentama eberi johon on jossain vaiheessa (liekkö uudesta asti ollut) lisätty Webaston kello-ohjain...ei näinollen helppoa vikakoodin lukumahdollisuutta. Liekkö tuohon tehtaan viritykseen voisi vaihtaa eberin oman kellon/viikkokellon/kauko-ohjaimen...
54 ja 52 oli vikakoodit mitä löytyi laitteesta.
-
interwebistä..
- 052 No start safety time exceeded No flame detected on start attempt. Check fuel delivery and fuel
supply, Check exhaust gas and combustion air ducts. - 054 Flame cutout in high mode Heater has started successfully the flame has extinguished.
Check fuel supply. Check combustion air and exhaust flow.
-
Olisko ilmakuplia polttoaineletkussa tai pumppu vähän "jäässä"... Hämähäkkejä paloilmapuhaltimess a yms yms seisonnasta siunaantuvaa.
Molemmat on muistaakseni sellaisia virheitä että yksi onnistunut käynnistys nollaa ne > ei mene koko laite lukkoon.
Ja kolmekohan "vauhdista sammumista" se kesti ennenkuin menee lukkoon, muistelen. Sen jälkeen tarttee sitten virheet nollata tavalla tai toisella.
-
Tuli vaan mieleen että kun kattoo noita vikakoodeja niin ettei vain se irrallaan ollut polttoaineletku olis ollu syypää vikakoodeihin, tosin ihmetyttää miten eivät toyotahuollossa huomanneet sitä....enivei, asiaa testataan taas aamuisin.
-
Jos ne toijotahuollossa kattele kuin virtuaalisesti, testerillä :-[
-
Tässä meille esimerkki siitä miten asiat eivät saisi olla.
Myyjä/huoltaja sanoo asioita jotka eivät pidä paikkaansa.
Meillä tulisi olla selvä sivusto jossa JPVäisäsen tavoin asiallisesti kerrotaan virhe ja vastapuolen suhtautuminen siihen.
Kun maine leviäisi ei huono palvelu/valhe kauaa vallitsisi ko työpaikalla.
Meidän valittajienkaan ei pitäisi langeta virheellisten tietojen antamiseen jos nimiä tuodaan julki vaan oltava valmis vaikka käräjäoikeuteen.
-
Tässä meille esimerkki siitä miten asiat eivät saisi olla.
Myyjä/huoltaja sanoo asioita jotka eivät pidä paikkaansa.
Meillä tulisi olla selvä sivusto jossa JPVäisäsen tavoin asiallisesti kerrotaan virhe ja vastapuolen suhtautuminen siihen.
Kun maine leviäisi ei huono palvelu/valhe kauaa vallitsisi ko työpaikalla.
Meidän valittajienkaan ei pitäisi langeta virheellisten tietojen antamiseen jos nimiä tuodaan julki vaan oltava valmis vaikka käräjäoikeuteen.
Mitenkäs todistat että myyjä/huoltaja puhuu puppua?
Tämä on se kokonaisvaltainen ongelma ja koskee ihan kaikkea tavaran tai palvelun kauppaa mitä tässä maassa tapahtuu. Tavallinen kansalainen on aika kädetön jos tulee ongelmia..sen olen karvaasti kokenut.
-
Mitenkäs todistat että myyjä/huoltaja puhuu puppua?
Kauppiaan myyntipuheillahan ei pitäisi olla yhtään mitään arvoa ostajalle, mikäli paikalla ei ole todistajaa, noita puheita ei nauhoita tai saa niitä peräti kirjallisena. Kaikki, siis aivan kaikki, jokainen lause pitää kyetä ostajan myöhemmin todistamaan ja ilman em. "välineitä" se on aika heikkoa :-X
-
Ei se niin pitkälle toimi että lennosta sammuttaisi jos polttoainesyöttö on irti. Jotta nuo virheet syntyy, pitää olla putket ja johdot kiinni. Ilman jäähdytysnesteitä se pyörisi kyllä aikansa mutta sitten sammuisi ylikuumenemiseen aika äkkiä.
Ja minusta tämä ei ole ollenkaan niin selvää että myyjä tai joku muu vastuullinen puhuisi puppua.
Tästä puuttuu (minusta) tietoja siitä miten laite on oireillut alunpitäen (onko yrittänyt käynnistyä, onko paloilmapuhallin lähtenyt käyntiin eli onko tehnyt alkutuuletuksen, onko polttoainepumppu lähtenyt nakuttamaan ja onko hehkuttanut ja yrittänyt käynnistyä).
Jos eberi on noita yrittänyt tehdä mutta ei ole käynnistynyt, silloin on mahdollista että virrat on ollut kiinni mutta polttoaine ei. Jos taas ei ole yrittänytkään käynnistyä niin silloin ei taas ole välttämättä johdot olleet kiinni alunpitäenkään. Nämä on asioita joita ei osaa seurata jos ei ole asiaan sen verran perehtynyt että tietää mitä napsutuksia ja tuhinoita noista ensinnäkin pitää kuulua kun ne toimii ja mitä tarkoittaa minkäkin äänen/toiminnon puuttuminen.
Ja jos "irtojohdoilla" on huoltoon mennyt niin silloin en välttämättä ihmettele jos ovat ne omilta jäljiltäänkin irti jättäneet (toki olisivat voineet kokeilla autossa piuhat kiinni ja jos toimii niin sitten kysymään asiakkaalta että jätetäänkö ne kiinni). Eli noilta osin ei ole homma toiminut.
Mutta kun tässä on näitä kysymyksen kohtia niin en suoraan julistaisi näillä tiedoilla esim. tuota tojota -huolta filunkipajaksi.
Ja aiempaan: Webaston ja Eberin kellot taitaa olla ainakin osin samoja eri logolla. Jos siinä viikkokello on niin siinä on silloin mahdollisesti myös se koodien lukumahdollisuus (muistelen että diagnostiikkapiuha pitää olla kellolle kytkettynä jotta onnistuu).
-
Ja jos eberiä ei ole käytetty vähään aikaan, esim. kuukauteen, voi vaatia useamman käynnistyrityksen että lähtee (polttoaine linja "kuiva" yms yms joka ottaa useamman käynnistysyrityksen).
Ardik on lähtenyt joka syksy kerrasta tulille, vaikkei ole muistanut kesällä käytellä. Thumb
-
Kyllä minulle on vuosikymmeninä koetut autokaupat, että ne myyjät eivät käytännössä juuri mitään tekniikasta tiedä (yleensä kaup.koulutuksen saaneita). Lätisevät vain niitä (tekn.) juttuja joita heille on "opetettu".. matkailuverme puolella ihan säälittävän huonoa tuntemusta, siis "tomaattikauppias" -ainesta lähinnä. Tarkoitus on tehdä määrällisesti kannattavaa kauppaa..
Kerran erään autossa myyjä kehui hyvää hf/bt ominaisuutta - rattinapeista (luurit) meni "vipuun".. mutta ko. autosta kys. bt/tel -sarjan purkit puuttui. Vaan kauppojen jälkeen pyydin häntä naittamaan puhelimeni. Ei taito riittänyt, haki viisaamman, joka valikot tunsi ja sanoi värkin puuttuvan.. nooh, myyjä joutui hommaamaan puheidensa pitimeksi Parrotin satsin ja asennuttaa, jotta ei kasvot menisi..
Molemmissa ruotsalais autoilla on nyt parin viikon aikana harjoteltu weban ja eberin käyttöä; ajastettuna ja kylmimpinä aamuina can-väylän ohjaa pakosti päälle.. Saabissa jo pitkänaikaa käytössä kun +8C lämmöissä öljypoltin tohiseen. Sisälämppärin asetuksilla ei voi webaa sammuta.. 60tkm/3v eikä webaa huolettu koskaan. Samoin Volvossa 90tkm/5v, eikä eberiin kajottu ikuna.. vollen eberi pöllyttelin 2 ensimmäistä käynnistys (3kk sesokki), mutta sitten toiminut nätisti.. Kysyin just merkkihuollossa "mitens eberi.." - vastaus oli: " että ei kannata koskea, jos ei ongelmia.."
-
Mun kesällä ostama volvo s80 käytettiin pistokkeessa (oma lämmitin onko se sitten artic) ensin pöläytti kunnon mustat savut pihalle (vain testaus että käynnistyy) sitten myöhemmin ajaessa siniharmaat savut ja oli sammunut jossain välissä paikallaan ollessa (poika testas) mun mielestä mitään vikakoodia ei ollut. Itse kun ensi kertaa yritin päälle meni heti vikatilaan, edellinen omistaja sanoi laitteen vikatilat kuitatun merkkihuollossa ja testanneet toimivuuden ja toimivan. Itselle jäi käsitys ettei ole edes alkuperäinen vm-99 ja 419tkm liikkunut lämmitin. Osaako kukaan sanoa tällä näköhavainnolla että unohdanko polttoaine käyttöisen lisälämmitimen kokonaan ja luotan vain defaan. Ilman wepastoa olen pärjännyt tähänkin asti muilla kuin työautoilla mutta se onkin alle 5v.
-
Auton oston jälkeen eberi toimi 7 kertaa seuraavasti.
1 kerran tod. näk. lähti käytiin kellolla, oli toiminut aikansa ja sammunut->auto kylmä 1/2 tunnin käynnin jälkeen.
4 kertaa todistetusti lähteyt käyntiin kellolla mutta sammunut kuten edellä->auto kylmä 1/2 tunnin käynnin jälkeen.
1 krt lämmittänyt auton niin että sisätilat lämpimät ja moottorin lämpömittari nousee reilusti.
1 krt työpaikan pihalla käynnistetty käsin ja lähdetty ajamaan. Kaupungissa laite oli mennyt "hitaaseen moodiin" mutta käynnistyi moottorin jäähdyttyä uudestaan. Sammui kun puol tuntia tuli täyteen.
Todistetusti tarkottaa että napinpainalluksen jälkeen rele napsahti, paloilmapuhallin pyörähti, joku toinen rele napsahti ( varmaankin hehku), polttoainepumppu alkoi naputtaan ja sitten kierrokset nousi paloilmapuhaltimess a....
Sitten aloin soittelemaan autoliikkeeseen ja varaileen aikaa vikakoodin lukuun. Lopun tiedätte.
Ja tässä mun vekottimessa on webaston vuorokausikello...l iekkö laitettu toyotaliikkeessä sekin vain sentakia ettei itse voi lukea vikakoodeja.
Mikä helkutti siinä on että tänäpäivänä on niiiiin vaikeaa myöntää virheensä. Selityksiä kyllä löytyy vaikka kuinka.
Joku mulle sanoikin että vasta se että asentaja/huoltoliike myöntää tehneensä virheen ja korjaa sen mukisematta kertoo kokemuksesta. Ei se että on 40 -vuotta värkänny autojen kanssa.
Minusta se että piuha ja letku oli irti vikakoodien luvun jälkeen kertoo virheestä ja huolimattomasta työstä vaikka minkäväristen silmälasien läpi katsoo.
Ei se niin pitkälle toimi että lennosta sammuttaisi jos polttoainesyöttö on irti. Jotta nuo virheet syntyy, pitää olla putket ja johdot kiinni. Ilman jäähdytysnesteitä se pyörisi kyllä aikansa mutta sitten sammuisi ylikuumenemiseen aika äkkiä.
Ja minusta tämä ei ole ollenkaan niin selvää että myyjä tai joku muu vastuullinen puhuisi puppua.
Tästä puuttuu (minusta) tietoja siitä miten laite on oireillut alunpitäen (onko yrittänyt käynnistyä, onko paloilmapuhallin lähtenyt käyntiin eli onko tehnyt alkutuuletuksen, onko polttoainepumppu lähtenyt nakuttamaan ja onko hehkuttanut ja yrittänyt käynnistyä).
Jos eberi on noita yrittänyt tehdä mutta ei ole käynnistynyt, silloin on mahdollista että virrat on ollut kiinni mutta polttoaine ei. Jos taas ei ole yrittänytkään käynnistyä niin silloin ei taas ole välttämättä johdot olleet kiinni alunpitäenkään. Nämä on asioita joita ei osaa seurata jos ei ole asiaan sen verran perehtynyt että tietää mitä napsutuksia ja tuhinoita noista ensinnäkin pitää kuulua kun ne toimii ja mitä tarkoittaa minkäkin äänen/toiminnon puuttuminen.
Ja jos "irtojohdoilla" on huoltoon mennyt niin silloin en välttämättä ihmettele jos ovat ne omilta jäljiltäänkin irti jättäneet (toki olisivat voineet kokeilla autossa piuhat kiinni ja jos toimii niin sitten kysymään asiakkaalta että jätetäänkö ne kiinni). Eli noilta osin ei ole homma toiminut.
Mutta kun tässä on näitä kysymyksen kohtia niin en suoraan julistaisi näillä tiedoilla esim. tuota tojota -huolta filunkipajaksi.
Ja aiempaan: Webaston ja Eberin kellot taitaa olla ainakin osin samoja eri logolla. Jos siinä viikkokello on niin siinä on silloin mahdollisesti myös se koodien lukumahdollisuus (muistelen että diagnostiikkapiuha pitää olla kellolle kytkettynä jotta onnistuu).
-
Osaako kukaan sanoa tällä näköhavainnolla että unohdanko polttoaine käyttöisen lisälämmitimen kokonaan ja luotan vain defaan. Ilman wepastoa olen pärjännyt tähänkin asti muilla kuin työautoilla mutta se onkin alle 5v.
Oma havainto käytännöstä - jos pakkasta alkaa olla yli -20, D5 ei tuota enää riittävästi lämpöä pitääkseen kabiinin +20 asteessa.
Defa on tuossa D5:ssä säteilylämmitin, joten siitä ei saa oikeasti lämmintä kovilla pakkasilla. Kun mennään -15 ja kylmempään saa Defalla lämmittää yli 2h ja silloinkin kone on vaan auttavasti lämpöinen - mielummin niillä keleillä käytän ardikia.
-
Auton oston jälkeen eberi toimi 7 kertaa seuraavasti.
1 kerran tod. näk. lähti käytiin kellolla, oli toiminut aikansa ja sammunut->auto kylmä 1/2 tunnin käynnin jälkeen.
4 kertaa todistetusti lähteyt käyntiin kellolla mutta sammunut kuten edellä->auto kylmä 1/2 tunnin käynnin jälkeen.
1 krt lämmittänyt auton niin että sisätilat lämpimät ja moottorin lämpömittari nousee reilusti.
1 krt työpaikan pihalla käynnistetty käsin ja lähdetty ajamaan. Kaupungissa laite oli mennyt "hitaaseen moodiin" mutta käynnistyi moottorin jäähdyttyä uudestaan. Sammui kun puol tuntia tuli täyteen.
Todistetusti tarkottaa että napinpainalluksen jälkeen rele napsahti, paloilmapuhallin pyörähti, joku toinen rele napsahti ( varmaankin hehku), polttoainepumppu alkoi naputtaan ja sitten kierrokset nousi paloilmapuhaltimess a....
Jos polttoainelinja on tyhjä/vajaa, lämmitin toimii juuri noin. Kun tarpeeksi monta kertaa oli yrittänyt, polttoainetta alkoi tulla kokoaikaisesti ja autokin lämpeni.
-
Mun kesällä ostama volvo s80 käytettiin pistokkeessa (oma lämmitin onko se sitten artic) ensin pöläytti kunnon mustat savut pihalle (vain testaus että käynnistyy) sitten myöhemmin ajaessa siniharmaat savut ja oli sammunut jossain välissä paikallaan ollessa (poika testas) mun mielestä mitään vikakoodia ei ollut. Itse kun ensi kertaa yritin päälle meni heti vikatilaan, edellinen omistaja sanoi laitteen vikatilat kuitatun merkkihuollossa ja testanneet toimivuuden ja toimivan. Itselle jäi käsitys ettei ole edes alkuperäinen vm-99 ja 419tkm liikkunut lämmitin. Osaako kukaan sanoa tällä näköhavainnolla että unohdanko polttoaine käyttöisen lisälämmitimen kokonaan ja luotan vain defaan. Ilman wepastoa olen pärjännyt tähänkin asti muilla kuin työautoilla mutta se onkin alle 5v.
ardic pois ja weba tai eberi tilalle. siinä kohtaa ku ongelmat alkaa äkkiä menee uuden lämmittimen hinta vanhan korjauksiin ja hetkennpäästä se on taas rikki.
d5 on kylmä kovemmilla pakkasilla jos lämmitin rikki. jo -15c jälkeen alkaa palelemaan ja varsinkin kaupunkiajossa niin hyvä ois kyllä olla löpö lämppärikin.
-
Jos polttoainelinja on tyhjä/vajaa, lämmitin toimii juuri noin. Kun tarpeeksi monta kertaa oli yrittänyt, polttoainetta alkoi tulla kokoaikaisesti ja autokin lämpeni.
Kuinka vajaa? Merkkihuolto sanoi minulle että eberin polttoaineen syöttö on haaroitettu juuri ennen polttoaineen suodatinta niin en usko että vajaa tankki olis tuota aiheuttanut. Ja jos toi ainut kunnon lämmityskerta olis tapahtunut viimeisellä kertaa näistä 7:stä niin sitten uskoisin ja en olisi etes vikakoodin lukuun vienyt....pitääköhä n joku minua ihan tyhmänä :(?
-
Auton oston jälkeen eberi toimi 7 kertaa seuraavasti.
1 kerran tod. näk. lähti käytiin kellolla, oli toiminut aikansa ja sammunut->auto kylmä 1/2 tunnin käynnin jälkeen.
4 kertaa todistetusti lähteyt käyntiin kellolla mutta sammunut kuten edellä->auto kylmä 1/2 tunnin käynnin jälkeen.
1 krt lämmittänyt auton niin että sisätilat lämpimät ja moottorin lämpömittari nousee reilusti.
1 krt työpaikan pihalla käynnistetty käsin ja lähdetty ajamaan. Kaupungissa laite oli mennyt "hitaaseen moodiin" mutta käynnistyi moottorin jäähdyttyä uudestaan. Sammui kun puol tuntia tuli täyteen.
Todistetusti tarkottaa että napinpainalluksen jälkeen rele napsahti, paloilmapuhallin pyörähti, joku toinen rele napsahti ( varmaankin hehku), polttoainepumppu alkoi naputtaan ja sitten kierrokset nousi paloilmapuhaltimess a....
Sitten aloin soittelemaan autoliikkeeseen ja varaileen aikaa vikakoodin lukuun. Lopun tiedätte.
Ja tässä mun vekottimessa on webaston vuorokausikello...l iekkö laitettu toyotaliikkeessä sekin vain sentakia ettei itse voi lukea vikakoodeja.
Mikä helkutti siinä on että tänäpäivänä on niiiiin vaikeaa myöntää virheensä. Selityksiä kyllä löytyy vaikka kuinka.
Joku mulle sanoikin että vasta se että asentaja/huoltoliike myöntää tehneensä virheen ja korjaa sen mukisematta kertoo kokemuksesta. Ei se että on 40 -vuotta värkänny autojen kanssa.
Minusta se että piuha ja letku oli irti vikakoodien luvun jälkeen kertoo virheestä ja huolimattomasta työstä vaikka minkäväristen silmälasien läpi katsoo.
Eikös tuo vihreä rivi jo todista, johto ja polttoainelinja olleet kiinni ennen merkkiliikkeessä vierailua.
-
Minusta tuossa ensinnäkin on se virhe että polttoaineotto on haaroitettu auton linjasta ennen polttoainesuodatint a...
Kuka tietää mitä siellä polttoainelinajssa on ennen haaroitusta? Voi olla vaikka siirtopumppua sun muuta joiden läpi eberi sitten yrittää polttoainetta imeä. En tunne tojotaa noilta osin mutta tuo polttoaineen haaroitus on minusta anyway kyseenalainen.
Minusta ainoa oikea tapa on laittaa otto tankilta niin varmaksi tietää ettei siellä välissä ole ylimääräistä.
Vallankin jos on maahantuojan asennus lisälämmittimeksi ilman kelloa jolloin voidaan ajatella tarkoitetun auton olevan käynnissä aina kun eberiä käytettän. Ja jos/kun kello on laitettu jälkikäteen niin siinä ei sitten ole mahdollista löpöongelmaa ajateltu ollenkaan. Nämä siis puolisivistyneitä arvauksia kun en tiedä mitä sieltä tankista löytyy.
Se putki, jolla lisälämppärit gasonsa saavat, on todella pientä sisämitaltaan eikä siellä tarvita ihmeitä pykimiä kumisissa liitosletkuissa tai vuotoja liitoksissa kun polttoaineongelmat alkavat. Jos lämppäri on sijoitettu näkösälle niin eikun polttoaineputkea katsomaan ja kuikkimaan näkyykö putkessa ilmaa.
Mahdollista on myös että Eberin pumppu on tiensä päässä. Tai sitten vaan on vähän jumittanut ja käyttö sen jo herkistänyt kuosiinsa.
Kaikki nuo oireilut, niinkuin tuossa jo edellä mainittiin, haisee polttoaineen syöttöongelmalle.
Ja nuo "käynnistymistiedot" jos olisi kannattanut laittaa eka viestiin. Selventävät kuviota ihan jonkun verran Thumb
----------------
Eikös tuo vihreä rivi jo todista, johto ja polttoainelinja olleet kiinni ennen merkkiliikkeessä vierailua.
Joo, nyt kun "täydellisemmät tiedot" toiminnasta/toimimattomuudesta on tiedossamme, osoittautui spekulaationi turhaksi. Mutta vasta nyt kun tuo on kerrottu on tiedossa.
-
Kuinka vajaa? Merkkihuolto sanoi minulle että eberin polttoaineen syöttö on haaroitettu juuri ennen polttoaineen suodatinta niin en usko että vajaa tankki olis tuota aiheuttanut. Ja jos toi ainut kunnon lämmityskerta olis tapahtunut viimeisellä kertaa näistä 7:stä niin sitten uskoisin ja en olisi etes vikakoodin lukuun vienyt....pitääköhä n joku minua ihan tyhmänä :(?
Tuo haaroituspaikka on minustakin väärä ja esim. Weban ohjeissa polttoaine otetaan aina tankista. Pumppukin pitäisi olla sielläpäin, mieluummin auton alla. Jos lämmitin on käyttämättä pitkään, tässä tapauksessa haaroituksen ja lämppärin välinen putki saattaa olla vajaa, vaikka tankissa olisi aina ollutkin polttoainetta. Ei siellä pumpussa tarvi olla kuin hyttysen p*ska, niin moottori imee putken tyhjäksi.
Weban polttoaineputki on tähän asti ollut kirkas, vielä viime syksynä mutta keväällä toimittivat jo mustalla putkella. Täytyy jostain etsiskellä pätkä vanhaa, jotta saa 'ikkunan'. Näkee sitten mahdolliset kuplat.
Ja tällä palstalla Sinua ei kukaan pidä tyhmänä, ainoastaan pirun huono-onnisena.
-
Mitenkäs todistat että myyjä/huoltaja puhuu puppua?
Tämä on se kokonaisvaltainen ongelma ja koskee ihan kaikkea tavaran tai palvelun kauppaa mitä tässä maassa tapahtuu. Tavallinen kansalainen on aika kädetön jos tulee ongelmia..sen olen karvaasti kokenut.
Kauppakirjaan maininta: lisälaitteet toimivat. Mutta jos ostat yksityiseltä olet ilman suojaa.
-
Weban ohjeet Anjovikseen
http://doc.webasto-russia.ru/Car/toyota/avensis/
-
Weban ohjeet Anjovikseen
http://doc.webasto-russia.ru/Car/toyota/avensis/
Oliko peräti ohjeistettu ottamaan haaroituksella löpö :o Jos oli ja aloittajan vaivat laitteen kanssa jatkuvat niin sitten varmaan tarkastamaan että on putket ehjiä ja lemmarit tiukkalla.
Kun en germaniaa osaa niin kuvista katsellen oli haaroitus jostain letkusta ???
Uudemmassa, englanninkielisessä, taisi olla paluulinjasta haaroitus (joka sekin tuntuu, ymh, hassulta).
-
Vielä tarkennuksena että eberi on asennettu tehtaalla...eli on mahdollista että polttoaineensyöttö on nyt
väärässä paikassa kun siihen on jälkiasennetu se kello. Edellinen omistaja kertoi että lämmitin toimi hienosti kun auto oli hänellä vielä viime keväänä kun vaihtoi isompaan kulkuvälineeseen.
Kiitos tsahakali...on tässä koeteltu suunnalta jos toiselta :) mutta pää pystyyn ja kohti uusia pettymyksiä :D
Oliko peräti ohjeistettu ottamaan haaroituksella löpö :o Jos oli ja aloittajan vaivat laitteen kanssa jatkuvat niin sitten varmaan tarkastamaan että on putket ehjiä ja lemmarit tiukkalla.
Kun en germaniaa osaa niin kuvista katsellen oli haaroitus jostain letkusta ???
Uudemmassa, englanninkielisessä, taisi olla paluulinjasta haaroitus (joka sekin tuntuu, ymh, hassulta).
-
Oliko peräti ohjeistettu ottamaan haaroituksella löpö :o Jos oli ja aloittajan vaivat laitteen kanssa jatkuvat niin sitten varmaan tarkastamaan että on putket ehjiä ja lemmarit tiukkalla.
Kun en germaniaa osaa niin kuvista katsellen oli haaroitus jostain letkusta ???
Uudemmassa, englanninkielisessä, taisi olla paluulinjasta haaroitus (joka sekin tuntuu, ymh, hassulta).
Näkyi olevan tankkiotin, joka tuli tankin huohotinletkuun. Eli, siinä haaroituksessa on pilli, joka menee tankin pohjalle. Minulla on Rangerissa haara paluuputkessa. Laiskuuttani laitoin konehuoneeseen ja pumppu on siinä vieressä. On se toiminut.
-
Näkyi olevan tankkiotin, joka tuli tankin huohotinletkuun. Eli, siinä haaroituksessa on pilli, joka menee tankin pohjalle. Minulla on Rangerissa haara paluuputkessa. Laiskuuttani laitoin konehuoneeseen ja pumppu on siinä vieressä. On se toiminut.
Ookkay, moottorille menevästä otettu haaroitus tuntuisi edelleenkin kummalle ohjeistukselle.
-
Ookkay, moottorille menevästä otettu haaroitus tuntuisi edelleenkin kummalle ohjeistukselle.
Outoa ehkä mutta näin on mun toyotassa...kuikuil in itse ja kyllä se näyttäs suodattimen inputista haaroitetun
eberin pumpulle...pittää yrittää ottaa kuva huomenissa.
-
Minkäs vahvuinen letku menee siitä haarasta eberille?
Tosin sen ei pitäisi vielä näillä keleillä vaikuttaa, mutta kysynpä vaan. Eberin vakiona oleva letku on niin kaitanen, että omiini on laitettu aina vähän suurempi letku...en nyt muista halkaisijaa, mutta enivei.
Se kuulemma auttaa varsinkin pakkasilla, että polttoaine kulkee herkemmin lämppärille. Ja eipä mulla ole ongelmia ollutkaan sen suhteen
-
Ei oikeastaan letku vaan putki. Se on pienireikäinen ja kova, jotta ei antaisi yhtään periksi ja polttoaine kulkisi tasaisesti. Kerran on Weba pysähtynyt ajon aikana ja silloin oli ulkosalla -46 ja tankissa puolet kesälöpöä... >:(
-
Outoa ehkä mutta näin on mun toyotassa...kuikuil in itse ja kyllä se näyttäs suodattimen inputista haaroitetun
eberin pumpulle...pittää yrittää ottaa kuva huomenissa.
Tuon kellon asennussarjan mukana pitäisi siis ostaa myös tuo letkusarja, jolla polttoaine otetaan suoraan tankista.
-
Tuon kellon asennussarjan mukana pitäisi siis ostaa myös tuo letkusarja, jolla polttoaine otetaan suoraan tankista.
Siis täh....? Sillon kun lämmitin asennetaan, niin asennetaan siihen yleensä polttoaineen syöttökin, ei se pelkäksi lisäpainoksi tule. Orjalämmittimiin on sitten saanut ostaa kellosarjoja erikseen.
-
Siis täh....? Sillon kun lämmitin asennetaan, niin asennetaan siihen yleensä polttoaineen syöttökin, ei se pelkäksi lisäpainoksi tule. Orjalämmittimiin on sitten saanut ostaa kellosarjoja erikseen.
Toyotassa kun tuo lämmitin on asennettu tehtaalla manuaalikäyttöiseks i, eli sen saa ajon aikana napista käyntiin jos tahtoo. Silloin tuo polttoaine on otettu tuolta suodattimen luota. Kun autoon halutaan kellolaite tai muu vastaava, niin silloin suositellaan tuota polttoaineletkun laittamista suoraan tankkiin.
-
Toyotassa kun tuo lämmitin on asennettu tehtaalla manuaalikäyttöiseks i, eli sen saa ajon aikana napista käyntiin jos tahtoo. Silloin tuo polttoaine on otettu tuolta suodattimen luota. Kun autoon halutaan kellolaite tai muu vastaava, niin silloin suositellaan tuota polttoaineletkun laittamista suoraan tankkiin.
Sorry. :-[ Nyt ymmärsin. Lämmittimien myyjillä on noita tankkiottimmia erilaisia. Mittarin/pumpun luukkuun, letkuihin, tankin kylkeen...
Noinkin pienessä asennuksessa pitää olla tarkkana: Foresterin asennusohjeessa oli, että nimenomaan siihen luukkuun, jossa pumppukin on. Siihen toiseen luukkuun asentaminen olisi helpompaa mutta kun tankki on puolillaa, sillä puolen ei ole tippaakaan polttoainetta! Mystinen pönttö! :o
-
Joo, oletan Toyotan siirtopumpun siirtävän kyllä auton käydessä polttoainetta tuohon suodattimelle ja näin pa riittää myös eberille. Tuo manuaalikäyttöhän ei liene toimi, kuin auton käydessä?
Ja kun auto ei käy, niin saattaa eberi hiipua polttoaineen vähyyteen.
JPVäisänen, kokeilitko ajaa autolla sen puolituntia lämppäri päällä, niin kuin oli taannoin puhetta työmaalla?
Erillinen tankkiotin olisi varmaan ihan oikea veto.
-
Onkos noissa vain moottorin käydessä toimivissa edes kiertovesi pumppua?
-
Onkos noissa vain moottorin käydessä toimivissa edes kiertovesi pumppua?
Eihän sitä mihinkään tarttee.
-
Eihän sitä mihinkään tarttee.
Mutta silti voi olla pumpullinen malli tai irtopumpulla varustettu.
-
Mutta silti voi olla pumpullinen malli tai irtopumpulla varustettu.
Tottakai voi, mutta jos laite asennetaan tehtaalla pelkäksi automaattiseksi lisälämppäriksi, voidaan polttoaine ottaa konehuoneesta ilman omaa polttoainepumppua ja erillistä nesteen kiertopumppua ei tarvita.
Jos tuohon laitetaan jälkeenpäin kello, pitänee pumput asentaa ja siirtää ottamaan polttoaine tankista.
B-mallin vectrassa ei ollut Eberille kumpaakaan pumppua.
-
Tottakai voi, mutta jos laite asennetaan tehtaalla pelkäksi automaattiseksi lisälämppäriksi, voidaan polttoaine ottaa konehuoneesta ilman omaa polttoainepumppua ja erillistä nesteen kiertopumppua ei tarvita.
Jos tuohon laitetaan jälkeenpäin kello, pitänee pumput asentaa ja siirtää ottamaan polttoaine tankista.
B-mallin vectrassa ei ollut Eberille kumpaakaan pumppua.
Ainakin weballa polttoainepumput on nykyään annospumppuja, joten se on aina oltava.
-
Joo, oletan Toyotan siirtopumpun siirtävän kyllä auton käydessä polttoainetta tuohon suodattimelle ja näin pa riittää myös eberille. Tuo manuaalikäyttöhän ei liene toimi, kuin auton käydessä?
Ja kun auto ei käy, niin saattaa eberi hiipua polttoaineen vähyyteen.
JPVäisänen, kokeilitko ajaa autolla sen puolituntia lämppäri päällä, niin kuin oli taannoin puhetta työmaalla?
Erillinen tankkiotin olisi varmaan ihan oikea veto.
Termos Jani :) joo, kerran kokeilin ja minusta se toimi sillon ok. Ihmettelen vaan miksi edellinen omistaja sano että lämmitti auton parkissa lämpimäksi asti...tai ainaki ymmärsin niin. Nyt kun tuo taas suostuu lähtemään päälle niin testailen tässä viikkosen ja käyn sitte vikakoodin luvussa taas.
-
Ainakin weballa polttoainepumput on nykyään annospumppuja, joten se on aina oltava.
Sama Eberien kanssa (ja ollut noin tietääkseni jostain 70-luvun lopulta/80-luvun alusta (ainakin).
Tikityksen tiheys "määrittelee" polttoaineen syöttömäärän (no joo, yhden sykäyksen syöttömäärää voi jossain pumpuissa säätää) joka lämppärille menee. Tiheä tikutus > korkea teho, harva tikitys > matalampi teho. Siksi pumpun nimi lontooksi onkin "fuel metering pump".
Siksi rohkenen kovasti kummastella ja ihmetellä jos jossain tuota pumppua ei ole ollut jossain kokoonpanossa :-\ On nimittäin sen verran olennainen osa kokonaisuutta.
Ainahan on mahdollista että jotain spesiaalikeissejä olisi mutta sekin olisi omituista kun puhutaan massatuotteesta.
-------------------
Netistä äkkiä katsellen d4d tojotassa ei olisi siirtopumppua tankissa joten se imu auton omasta polttoaineotosta voi toimiakin.
Tosin: jos lämmitin on käyttämättä, voi auto imaista sen eberille menevän polttoaineletkun tyhjäksi (koska eihän eberin linjassa vakiona ole mitään takaiskuventtiiliä) jonka jälkeen eberin käynnistys voi olla kovastikin tiukassa kun koko eberin linja on ilmaa täynnä.
-
Termos Jani :) joo, kerran kokeilin ja minusta se toimi sillon ok. Ihmettelen vaan miksi edellinen omistaja sano että lämmitti auton parkissa lämpimäksi asti...tai ainaki ymmärsin niin. Nyt kun tuo taas suostuu lähtemään päälle niin testailen tässä viikkosen ja käyn sitte vikakoodin luvussa taas.
Jotenkin vaikuttaisi siltä, että tuo polttoaineen saanti ei ole kohdillaan auton ollessa sammuksissa. Onko se haaroitus piste kovinkin korkealla vs. tankki ja lämmitin?
-
Jotenkin vaikuttaisi siltä, että tuo polttoaineen saanti ei ole kohdillaan auton ollessa sammuksissa. Onko se haaroitus piste kovinkin korkealla vs. tankki ja lämmitin?
Lämmittimen ja tankin yläpuolella eli haaroitus naftasuodattimen sisäänmenoputkesta. ...vikakoodikin viittais polttoaineensaantii n.
Lämmitin on nyt kyllä lähteny käyntiin mutta alle sen puolentunnin minkä pitäis olla päällä on sammunut kokonaan eikä minusta auto ole mitenkään erityisen lämmin.
Pitää vielä kerran pari testata se että laitan päälle ja käyn ajelemassa ja kuulostelen lähteekö uudestaan käyntiin kun laittaa auton parkkiin.
-
Ei liity enää webaan tai eberiin, mutta otsikkoon kyllä - tai no, Saabissa siivoilin lehdistä ja muusta roskasta weban vieressä olevaa raitisilmaoton ritiläkön sadevesikourua ja sen kumiläppää. Törkyä täynnä..
Samalla avasin peitelevyt raitisilmasuodattim en luota. Saabissa suodatin vaihdetaan konehuoneenpuolelta .. päätimpä pestä tuolta puaskat pois ja paikat puhtaiksi, niin ei ikkunat huurru yhtä helposti kun ei ole kosteuden keräävää sotkua tuolla.
Viimekerralla merkkiliikkeessä oli laitettu väärä laskossuodatin - vekit rutussa ja kevätpölyt tulivat kabiiniin Thumbd Nyt oli taas huolto laittanut oikean Mahlen aktiivihiilisuodatt imen, mutta voe-v**tu piti osua idootti asentaja kohdalle - suodatin nurinpäin. Ei iso musta nuoli ja teksti: "Air Flow" ei sanonut mitään. Eikä paljoa sekään, että päätylaskokset eivät mene uriinsa. Lisäksi pussilaskokset ovat nurinpäin ja suodatinpinta tukkeutuu nopeammin sekä aktiivihiilipuoli "p*skasellapuolella".. Maanantaina uutta suod. hakemaan >:D
Ku on näitä tuoreita romuja useita, joita joutuu käyttää "täydellisen" huoltokirjan takia noita (merkki)puljuja, kyllä tästedes teen kaikki mikä ite tehtynä mahdollista, ja hae vain "leimoja". Joka ikisen huollon jäljiltä jokin kaapeli- tai letkukiinnike väärin/irti/rikottu.. sekä kun peremmälle konetta kattoo, niin löytyy pesemätöntä öljyä, jarru- tai jäähd.nestettä Thumbd
Onhan tässä sekin mahdollista, että täällä näppiksen päässä on nihilisti.. joo, autohan pitää olla puhdas myös konehuoneestaan :-[
-
Huollot voi ihan hyvin tehdä itekki jos vain on paikka jossa tehä! ja pistää ne vihkoon mitä ja milloin+ km on tehty..
-
Ku on näitä tuoreita romuja useita, joita joutuu käyttää "täydellisen" huoltokirjan takia noita (merkki)puljuja, kyllä tästedes teen kaikki mikä ite tehtynä mahdollista, ja hae vain "leimoja". Joka ikisen huollon jäljiltä jokin kaapeli- tai letkukiinnike väärin/irti/rikottu.. sekä kun peremmälle konetta kattoo, niin löytyy pesemätöntä öljyä, jarru- tai jäähd.nestettä Thumbd
Onhan tässä sekin mahdollista, että täällä näppiksen päässä on nihilisti.. joo, autohan pitää olla puhdas myös konehuoneestaan :-[
Täällä toinen nihilisti...
Joka ainoa kerta on merkkihuoltoon mennyt reklamaatiota huoltotöiden osaamattomuudesta ja puutteellisuudesta. Huollot on kellotettu niin tiukoiksi, että tulee sutta ja sekundaa. Useimmiten ovat kuitenkin myöntäneet virheensä. Kerran ajoivat puskurinkin kasaan. Eivät myöntäneet, mutta korjasivat kun hurjistuin. Siellä merkkiliikeessä varmaan lukee asiakaskirjoissa kohdallani, jotta "vittumainen asiakas"
Heti kun takuuaika loppuu, niin loppuu myös merkkihuollossa käynti. Onneksi omasta kylästä löytyy huolto, jossa tietotaitoa on niin paljon, että merkkiliikkeestäkin kysyvät apuja. Onnekseni saan myös itse olla mukana huolloissa kyseisessä korjaamossa ammattilaisen opastuksella. :)
-
Lämmittimen ja tankin yläpuolella eli haaroitus naftasuodattimen sisäänmenoputkesta. ...vikakoodikin viittais polttoaineensaantii n.
Lämmitin on nyt kyllä lähteny käyntiin mutta alle sen puolentunnin minkä pitäis olla päällä on sammunut kokonaan eikä minusta auto ole mitenkään erityisen lämmin.
Pitää vielä kerran pari testata se että laitan päälle ja käyn ajelemassa ja kuulostelen lähteekö uudestaan käyntiin kun laittaa auton parkkiin.
Jos suodatin on moottoritilassa ja haaroitus siellä niin ei kyllä varmaan jaksa eberin pumppu imeä tankilta asti tavaraa. Senhän pitäisi silloin imeä lopö auton isompaa putkea pitkin, kaikkien niiden mahdollisten "esteiden" läpi mitä siinä matkalla on ja vielä nostaa sitä jonkun matkaa...
Ja jos vaikka suodatin (ja siten haaroituskin) on takana mutta eberin pumppu tankin yläpuolella niin ei sekään kyllä skulaa luotettavasti vaikka imuletkussa ei "esteitä" olisikaan, loppuu nostoteho kesken.
Eberin pumppu pitäisi olla tankin nestepinnan alapuolella (että lappo täyttää pumpun ja pumppu vain puksii sitten eteenpäin sitä (lapon tuomaa) polttoainetta). Se pumpun teho polttoaineen nostamiseen ei ole mikään kummoinen vaikka kyllähän se imua tekee jossain määrin.
Esim. kelkkakärryn bensaeberille 30 sentin nosto on jo kova pala ja se on sentään kaikki siinä sitä lämppärin omaa hengetöntä putkea.
Kaikki merkit kyllä nyt viittaa siihen että perusongelma on polttoaineen otto tavalla jossa oletuksena on se että auto käy kun eberikin käy. Nyt Eberi pyörii sen verran kuin putkissa on kamaa saatavaksi ja sitten kun pitäisi tankilta asti saada niin homma hyytyy siihen kunnes auto käynnistyy seuraavan kerran ja täyttää putket. Ja tuo ongelma tulee siksi että asennuksessa on ajateltu eberin olevan pelkkä lisälämmitin käynnissä olevalle autolle... Ja kun yhtälöön on lisätty kello niin näin sitten käy.
Itse laittaisin seuraavaksi kylmän auto tyhjäkäynnille ja eberi päälle ja eikun seuraamaan miten pitkään eberi sitten pyörii. Tai käyttää autoa pikku pätkissä eli varmistelee että eberin pumpulla on evästä. Dieselauto lämpiää kuitenkin sen verran hitaasti että se eberi tahtoo pyöriä auton käydessäkin varmasti ihan jonkin aikaa (veikkaan jotain 15-30 minuutin väliin) ja sen toimintaa ehtii siinä kyllä tarkkailla.
Kun ja jos eberi tässä kelissä pyörii 30minuuttia, on neste varmasti selvästi lämmintä ja koppiinkin pitäisi tulla lämmintä heti.
Tämä kaikki luonnollisestikin epävarmaa etäanalysointia. Oletin aiemmin esim että se haaroitus olisi auton alla jossa olisi auton polttoainelinjassa oleva suodatin jota ennen haaroitus olisi. Mutta ilmeisestikään näin ei ole.
Tämänkaltaisissa asioissa yksi pikku nyanssi voi tuhota koko teoriaketjun tai avata oven aivan uusille teorioille. Siksi niin minun kuin muidenkin tekemät ongelmanratkaisu visiot on kovasti suhdanneherkkiä kun koko "totuus" ei ole tiedossa.
-
Ehkä teen yksinkertasen testin....otan naftaa puteliin josta letku eberin pumpulle...senverra n pitkä letku että yltää maahan asti tai 20-30cm maasta niin simuloidaan tankista pumppaamista ja sit katotaan miten käy. Tai ehkä ensin semmonen lyhyt letku siihen pumpun viereen ja testaan käykö sitte lämpimäksi asti.
Edelleen ihmettelen edellisen omistajan kommenttia lämppärin lämmittävästä ominaisuudesta kun auto oli kylmä....ota näistä sitte selvää.
-
Ehkä teen yksinkertasen testin....otan naftaa puteliin josta letku eberin pumpulle...senverra n pitkä letku että yltää maahan asti tai 20-30cm maasta niin simuloidaan tankista pumppaamista ja sit katotaan miten käy. Tai ehkä ensin semmonen lyhyt letku siihen pumpun viereen ja testaan käykö sitte lämpimäksi asti.
Edelleen ihmettelen edellisen omistajan kommenttia lämppärin lämmittävästä ominaisuudesta kun auto oli kylmä....ota näistä sitte selvää.
Laita siihen sitten samanvahvuinen imu ottopuolelle kuin autossakin on ja matkaa saman verran ja samoilla vastuksilla jos tankista imemistä haluat simuloida.
Itse en juuri askartelisi sen kanssa ennenkuin olisin varma gason saannista. Ja siinä ajassa kun purkkien ja purnukoiden kanssa vehtaa, melkeinpä vetäisee tankilta oikean oton löpölle ja laittaa sen annospumpun sinne auton alle ohjeiden mukaisesti sopivaan kulmaan ja asianmukaiseen paikkaan.
Miten auton käynnistyminen jos Eberi onnistuu olemaan pitkään päällä? Sahuuttako pidempään startilla kuin muulloin? Sillä vaan että jos eberi imisi suodattimen tyhjäksi niin luulisi että startatessa vähän joutuisi pyörittämään.
Jos on ihan satavarmaa että tuolla asennuksella on toiminut niin silloin kannattaa tarkistaa, ongelmien jatkuessa, pumpussa oleva suodatin.
Ja voihan sitä auton testimielessä pysäköidä jyrkkään myötämäkeen jotta mahd. lappo toimisi.
Eberin oman polttoainelinjan ilmaaminen saattaa pumpulla kestää 20-30 minuuttia niin mitäpä se kestää jos siellä on vaikka 9mm kumiletku jota yrittää täyttää ja vetää polttoainetta?
Mutta itse heitän kyllä näillä tiedoilla epäilyksen varjon sen päälle että Eberi olisi tuolla tavalla asennettuna toiminut niinkuin se on tarkoitettu (kellon lisäyksen jälkeen). Ajonaikaisena lämppärinä > mikä ettei kun sitä dieseliä tuutataan putken täydeltä tulemaan koko ajan mutta muuten? Epäilen :-X
------------------------
Ihan oikeasti: Eberit ja Webastot on erittäin tarkkoja tuosta polttoainepuolesta (asia jota ihmiset ei sitten oikein tahdo uskoa miten herkkä se on) eikä siitä kannata tinkiä tai yrittää nopeuttaa asennusta 10-15minuutilla "oikaisemalla" jossain kohtaa joka tuntuu vähemmän tärkeälle.
Oma otto tankilta (tai paikasta jossa sitä gasoa riittää, esim auton oma polttoainelinja paikasta joka tankista lapolla täyttyy), pumppu oikeassa paikassa ja oikeassa suhteessa tankiin (korkeussuunnassa) ja pumppu oikeassa kulmassa (jotta ilmaantuu), polttoaineen vienti omilla kovilla ja ohuilla putkilla lämpärille ilman että välissä on kumiletkuja "sykkimässä" niin voi olla aika paljon on jo tehty käytön onnistumisen hyväksi.
Ne ei ole mitään kaivopumppuja ne annospumput vaan enemmänkin tippa per syke ja se tippakaan ei ole iso. Jos linja on ilmaton, nykii se pumppu kakkua ihan ok mutta vähänkään jos pääsee sinne ilmaa niin tehot häviää saman tien. Tai jos väliin tulee kuplia, huomaa sen kyllä käyntiäänestä. Ja sen kuplan, joka laitteen sammuttaa, ei tartte olla suuren suuri...
Jos yrittää kumiletkuilla viedä gasoa eteenpäin tai on pitkä imumatka ilman lapon apua niin suattaapi toemia tai olla toemimatta tai välillä toemia ja olla tuas toemimatta.
Kun systeemit on kunnossa, on eberi tai webasto erittäin varma peli. Huolimatta siitä että päin peetä asennettuja on maailma pullollaan eikä ne virheet ole välttämättä edes isoja mutta vaikutus on iso.
-
Oma otto tankilta (tai paikasta jossa sitä gasoa riittää, esim auton oma polttoainelinja paikasta joka tankista lapolla täyttyy), pumppu oikeassa paikassa ja oikeassa suhteessa tankiin (korkeussuunnassa) ja pumppu oikeassa kulmassa (jotta ilmaantuu), polttoaineen vienti omilla kovilla ja ohuilla putkilla lämpärille ilman että välissä on kumiletkuja "sykkimässä" niin voi olla aika paljon on jo tehty käytön onnistumisen hyväksi.
Juuri näin, sillä lisäyksellä että puoli milliä lisää halkaisijaa siihen eberin orggisputkeen, niin kulkee löpö kovillakin pakkasilla läpi.
-
Heti kun takuuaika loppuu, niin loppuu myös merkkihuollossa käynti.
Merkkihuollossa tehdyt huollot eivät ole takuun edellytys.
-
Eberin oman polttoainelinjan ilmaaminen saattaa pumpulla kestää 20-30 minuuttia niin mitäpä se kestää jos siellä on vaikka 9mm kumiletku jota yrittää täyttää ja vetää polttoainetta?
Jos linja on tyhjä, helpoin tapa on irroittaa liitin pumpun kyljestä ja tuoda sähvö suoraan akulta. Toinen kiinni ja toisella tökkii sitä liitintä, jotta pumppu sanoo naks, naks...
Napaisuudella ei ole väliä.
-
Juuri näin, sillä lisäyksellä että puoli milliä lisää halkaisijaa siihen eberin orggisputkeen, niin kulkee löpö kovillakin pakkasilla läpi.
Virtausongelmat aiheutuvat parafiinista. Jos alkaa ahistaa, ei sillä ½ millillä ole merkitystä.
-
Virtausongelmat aiheutuvat parafiinista. Jos alkaa ahistaa, ei sillä ½ millillä ole merkitystä.
Asentajani sanoi, että on ihan suositus olemassa tuohon putken suurentamiseen. En nyt juuri muista, oliko se puoli milliä vai koko milli, mutta enivei.
-
Alla olevassa kuvassa näkyy nyt miten mulla on Corollassa sijoitettu pa-pumppu.
(http://karavaanari.org/kuvat/1412659584.jpg)
Tässä kuvassa yritän kertoa miten polttoaineen syöttö eberille on toteutettu. Eli kuten aiemmin kerroin se on haaroitettu
suodattimelle menevästä letkusta.
(http://karavaanari.org/kuvat/1412659595.jpg)
Elikkä mikäli olen tulkinnut oikein ei tuo pumppu ole varsinaisesti mikään pumppu vaan antaa sykäyksittäin polttoainetta lämmittimelle. Jos toiminta on näin niin pumppu on täysin väärässä paikassa eikä näinollen ole koskaan voinut toimia mistä tullaankin siihen että jos näin on niin mitä autoliikkeen asentaja on miettinyt kun on tämän asentanut???
Lämmitin siis toimii n.10-15 min ja sammuu sitten totaalisesti kun se on kellolla käynnistetty.
Onkos kukaan löytänyt hyvää Toyota foorumia? Peugeotille se on olemassa mutta pösön kanssa sitä tarvittiinki :) ei sillä että pösö olis huono auto....lähtihän munkin biili afrikkaan :D
-
Elikkä mikäli olen tulkinnut oikein ei tuo pumppu ole varsinaisesti mikään pumppu vaan antaa sykäyksittäin polttoainetta lämmittimelle. Jos toiminta on näin niin pumppu on täysin väärässä paikassa eikä näinollen ole koskaan voinut toimia ...
Tuo asennus vaikuttaa kyllä aivan siltä kuin Eberiä ei olisi koskaan ollut tarkoitettukaan käytettäväksi muulloin kuin auton käynnissä ollessa. Jo 80-luvulla asiansa osaava Eber asentaja tiesi aivan tasan tarkkaan kuinka kriittinen polttoaineen imukohta lämmittimelle on. Viimeistään muutaman takuukorjauksen jälkeen.
Jos haluat käyttää Eberiä, niin aja jollekin nimenomaisesti lämmittimiä asentavaan liikkeeseen (autosähkö), siirtävät pumpun ja polttoaineen imun jonnekin sopivaan paikkaan. Tai sitten harrastat itse. Ja kas, hermoilu tuon tiimoilta loppuu siihen.
Minä asensin ensimmäisen Eberin 80-luvulla bensa-autooni. Haaroitin vähän vastaavasti polttoaineenoton, ja ongelmia oli heti kun tankissa oli vähemmän kuin puoli tankillista bensaa. Eli käytännössä polttoaineen pitää tulla lappona pumpun omaan ohueen nylonputkeen asti, siitä tuo solenoidipumppu pystyy kyllä imemään, yllättävänkin korkealle. Kahdessa seuraavassa diesel-autossa haaroitin imun polttoaineen paluuletkusta, paluuletku/putki yletti tankkiin melko syvälle, joten vasta kun tankissa oli alle 1/4 polttoainetta, ongelmat alkoivat. Mutta siis nämäkin asennukset olivat "siitä yli mistä aita on matalin". Nykyisessä polttoaine otetaan suoraan tankista omalla yhteellä, ei mitään ongelmia.
-
Tuo asennus vaikuttaa kyllä aivan siltä kuin Eberiä ei olisi koskaan ollut tarkoitettukaan käytettäväksi muulloin kuin auton käynnissä ollessa. Jo 80-luvulla asiansa osaava Eber asentaja tiesi aivan tasan tarkkaan kuinka kriittinen polttoaineen imukohta lämmittimelle on. Viimeistään muutaman takuukorjauksen jälkeen.
Jos haluat käyttää Eberiä, niin aja jollekin nimenomaisesti lämmittimiä asentavaan liikkeeseen (autosähkö), siirtävät pumpun ja polttoaineen imun jonnekin sopivaan paikkaan. Tai sitten harrastat itse. Ja kas, hermoilu tuon tiimoilta loppuu siihen.
Minä asensin ensimmäisen Eberin 80-luvulla bensa-autooni. Haaroitin vähän vastaavasti polttoaineenoton, ja ongelmia oli heti kun tankissa oli vähemmän kuin puoli tankillista bensaa. Eli käytännössä polttoaineen pitää tulla lappona pumpun omaan ohueen nylonputkeen asti, siitä tuo solenoidipumppu pystyy kyllä imemään, yllättävänkin korkealle. Kahdessa seuraavassa diesel-autossa haaroitin imun polttoaineen paluuletkusta, paluuletku/putki yletti tankkiin melko syvälle, joten vasta kun tankissa oli alle 1/4 polttoainetta, ongelmat alkoivat. Mutta siis nämäkin asennukset olivat "siitä yli mistä aita on matalin". Nykyisessä polttoaine otetaan suoraan tankista omalla yhteellä, ei mitään ongelmia.
Kiitos tiedosta.....paljon kohan tuosta alkuperäis"asennuksesta" on veloitettu asiakkaalta....tosi n takuulapuissa on printattu että autoon on asennettu LiteOn vakkari ja toi eberin kello jo ennen ensimmäiselle asiakkaalle luovutusta niin ehkä se on sisällytetty hintaan.
Ainiin..jos joku tietää Oulussa ko. toimenpiteeseen pystyvän ja luotettavan firman niin vinkkejä vastaanotetaan.
-
Käväsin tänään PowerFlash nimisessä firmassa mikä asentaa,huoltaa ja korjaa Webastoja ja Eberspärchereitä Oulussa. Kertoilin tästä mun ongelmasta paikanpäällä. Kaveri siellä oli sitä mieltä että "kyllä pumpun PITÄIS toimia noinkin asennettuna" ja että joku muu vika siellä polttoaineen syötössä nyt on. Olisivat halunneet tutkia asiaa mutta en jostain syystä vielä varannut aikaa.
Laitoin (vahingossa) eberille UK:hon kyselyä aiheesta.Tuossa alla heidän vastaus joka tuli tosi nopeaa.
"The only information that we have on a Toyota Corolla water heater installation is contained in the attached pdf.
Unfortunately it is only in German language as we do not install them here in the UK.
The photograph and pictures etc. are of great assistance.
We realise that this pdf covers the 1.4 & 1.6 4 cylinder model but the majority of the installation information will also be identical to your vehicle.
I would like to point you to the fuel system which starts on page 16 with a separate standpipe connected through the car fuel tank sender unit.
The Fuel Metering Pump is located under the vehicle by the side of the fuel tank as shown on page 17.
This may be why you are having problems with your heater operation / installation.
Your heater may be running out of fuel where it is taken from, hence the 10 – 15 minute heater operation and the fault code 52 and 54 obtained."
Että taas tulee mieleen ketä uskoa?
Odottelen nyt vastausta suoraan valmistajalta mikä on heidän ohje asennukseen Toyotalle.
-
Eikös tuossa tuo valmistajan kanta tullut ihan selväksi?? Pumppu tankin viereen ja ongelmat poistuu.
Mulla oli vähän samaa ongelmaa Octaviassani aikanaan. Se imaisi letkun tyhjäksi ja lopetti toiminnan. Itse ratkaisin ongelman silloin niin, että eberille oli oma pieni tankki, joka täyttyi aina auton käydessä ja riitti hienosti eberin käyntijaksoon.
-
Ikinä ei ole tullut mieleenikään (weban asennuksessa) yrittää imeä weban/eberin annospumpulla (tik,tik,.. -malli) auton oman polttoaineen sähköisen siirtopumpun läpi - tuhoon tuomittu yritys :-X
Ilmeisesti sellaisesta nyt kyse..
-
Eikös tuossa tuo valmistajan kanta tullut ihan selväksi?? Pumppu tankin viereen ja ongelmat poistuu.
Mulla oli vähän samaa ongelmaa Octaviassani aikanaan. Se imaisi letkun tyhjäksi ja lopetti toiminnan. Itse ratkaisin ongelman silloin niin, että eberille oli oma pieni tankki, joka täyttyi aina auton käydessä ja riitti hienosti eberin käyntijaksoon.
Eiköhän....tuntuu vaan uskomattomalta että joku jossain ei noudata valmistajan ohjeita ja luotetaan ihmisten hyväuskoisuuteen... oottakaapa kun saan saksasta varmistuksen niin laitan ehkä useammalle foorumille tästä tietoa...uskokoon sen infon sitten ken haluaa.
Ikinä ei ole tullut mieleenikään (weban asennuksessa) yrittää imeä weban/eberin annospumpulla (tik,tik,.. -malli) auton oman polttoaineen sähköisen siirtopumpun läpi - tuhoon tuomittu yritys :-X
Ilmeisesti sellaisesta nyt kyse..
Sanoppa muuta...mutta näin ne asiantuntijat väittää kiven kovaa. Ja aion laittaa kyllä valmistajan infoa näille asiantuntijoille kunhan saan sen....saas nähä mitä selityksiä sitten keksivät. Vien vastauksen jumaliste nenän eteen että näen ilmeet sitten.
-
No jos se Saksa taipuu, niin tuolla on koottuna niitä Webaston ja Eberin asennusohjeita.....
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4
-
No jos se Saksa taipuu, niin tuolla on koottuna niitä Webaston ja Eberin asennusohjeita.....
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4
Tässä vain jälkiasennusohjeita, otaksun? Tarvisin Toyotan merkkikohtaisen asennusohjeen jota tuskin saan etes saksanmaalta mutta yrittänyttä ei laiteta.
-
Asiaa vähän sivuten..
Työkaverillani oli uutena hankittu Toyota Corolla vm:-08. Tässä autossa oli tehdasasennettu lisälämmitin vakiovarusteena. Siinä oli tehdasasennettuna myös katkaisija, josta lämmittimen sai päälle ja pois. Katkaisijasta huolimatta lämmitin ei ollut käytettävissä kuin moottorin käydessä.
Autoon haluttiin muuttaa järjestelmä sellaiseksi, että lämmitin toimisi myös silloin, kun moottori ei ole käynnissä. Tämä ei kuitenkaan Toyota huollon mukaan ollut mahdollista, eli kyseiseen autoon ei saanut toimintoa muutettua, muuten kuin koko järjestelmän vaihdolla, jos sittenkään.
Työkaverini kysyi, jotta miksi se jälkiasennus sitten toimii minun Sitikoissani, Fiatissa ja Peugeotissa. Kuulemma se on ihan eri juttu, kuin Toyotoissa.
Olisiko tässä toimimattomassa yksilössä tehty joku puukotus, joka sotii Toyotan muita toimintoja vastaan?
-
Toyotan tehdasasennus-Eberistä puuttuu mm. vesipumppu. Siihen saa kyllä jälkiasenteisena johtosarjan kelloineen ja vesipumppuineen jolla sen saa ajastettua. Kulut töineen n. 700€.
-
Kattokaapas minne se annospumppu asennetaan weban ohjeessa (s. 24) - mielenkiintoinen "putki" (s.30) :D;
http://doc.webasto-russia.ru/Car/toyota/corolla/corolla_2004_1.4_1.6_1.8_2.0_b_d_d.pdf
-
Kattokaapas minne se annospumppu asennetaan weban ohjeessa (s. 24) - mielenkiintoinen "putki" (s.30) :D;
http://doc.webasto-russia.ru/Car/toyota/corolla/corolla_2004_1.4_1.6_1.8_2.0_b_d_d.pdf
Loistava idea Thumb Ei uusia reikiä tankkiin (jota itse vieroksun kovasti), mutta silti polttoaine suoraan tankista ilman että on mitään mahdollisuuksia auton oman polttoaineensaannin häiriintyä. Hyvä löytö tuo asennusohje Thumb Tuollaisia "putkia" siis löytyy, varmaan eri halkaisijaisiakin. Ratkaisi yhden ongelman mahdollisen sisätilanlämmittime n asennuksen tiimoilta. Thumb Thumb
-
Kattokaapas minne se annospumppu asennetaan weban ohjeessa (s. 24) - mielenkiintoinen "putki" (s.30) :D;
http://doc.webasto-russia.ru/Car/toyota/corolla/corolla_2004_1.4_1.6_1.8_2.0_b_d_d.pdf
Sama kuin siinä Avensiksen ohjeessakin, eli tulee huohotinletkuun.
-
Eikös tuossa tuo valmistajan kanta tullut ihan selväksi?? Pumppu tankin viereen ja ongelmat poistuu.
Mulla oli vähän samaa ongelmaa Octaviassani aikanaan. Se imaisi letkun tyhjäksi ja lopetti toiminnan. Itse ratkaisin ongelman silloin niin, että eberille oli oma pieni tankki, joka täyttyi aina auton käydessä ja riitti hienosti eberin käyntijaksoon.
Tätä mietiskelin itsekkin.
Kuinkahan iso tuon eberin "tankin" tulis olla? Kävisköhän siihen vaikka soppeli metallinen polttoaineen suodatin (liekkö etes olemassa?) jossa sopivat letkuliittimet?
-
Tätä mietiskelin itsekkin.
Kuinkahan iso tuon eberin "tankin" tulis olla? Kävisköhän siihen vaikka soppeli metallinen polttoaineen suodatin (liekkö etes olemassa?) jossa sopivat letkuliittimet?
miten ois investointina viismetrii kaksnapasta piuhaa,samanverran eberin polttoaine putkee +pientarvikkeita ja siirtää pumppu sinne tankinviereen ni loppus noi ongelmat... itekki jo kolkytvuotta omiin vehkeisiin ja välill työkseen, tapellu noiden ongelmien kans ja yleisin vika asennuksessa on pumpun väärä paikka järjeselmässä...
-
miten ois investointina viismetrii kaksnapasta piuhaa,samanverran eberin polttoaine putkee +pientarvikkeita ja siirtää pumppu sinne tankinviereen ni loppus noi ongelmat... itekki jo kolkytvuotta omiin vehkeisiin ja välill työkseen, tapellu noiden ongelmien kans ja yleisin vika asennuksessa on pumpun väärä paikka järjeselmässä...
Tälle ääni myös täältä. Kaiken paras systeemi.
Tuo mun tankki oli pari litraa, mutta turhaa sellaista on ruveta laittamaan, kun auton alta vedettynä uusilla putkilla yms. ei ole kova homma sekään.
-
Tätä mietiskelin itsekkin.
Kuinkahan iso tuon eberin "tankin" tulis olla? Kävisköhän siihen vaikka soppeli metallinen polttoaineen suodatin (liekkö etes olemassa?) jossa sopivat letkuliittimet?
Nyrkkisääntönä syö litran tunnissa.
-
^
Tuossa on kahden 5 kW öljypolttimen verran kulutusta - oikea luku on 0.5-0.6 l/h. Eikäs sitäkään nollakelissä..
E: faijavainaa nuukaili vuosikymmeniä sitten - diesel autossa laittoi erillispöntön ja tankkas siihen ne muutamat litrat verotonta tupaöljyä..
-
^
Tuossa on kahden 5 kW öljypolttimen verran kulutusta - oikea luku on 0.5-0.6 l/h. Eikäs sitäkään nollakelissä..
E: faijavainaa nuukaili vuosikymmeniä sitten - diesel autossa laittoi erillispöntön ja tankkas siihen ne muutamat litrat verotonta tupaöljyä..
0,5l/tunnissa tarkottaa että jos jokapäivä talvikelissä lämittää se puoltuntia aamulla ja puoltuntia iltapävällä+ajon aikainen lämmitys kovilla pakkasilla ja jos 3 kk työpäivisin tämän kans värkkää niin se olis sitten varmaan 0,6l*21,5*3=38,7l talvessa löpöä eberiin...n.55e dieselin keskihinnalla...ei minusta mitenkään halpaa lämmitystä.
Tälle ääni myös täältä. Kaiken paras systeemi.
Tuo mun tankki oli pari litraa, mutta turhaa sellaista on ruveta laittamaan, kun auton alta vedettynä uusilla putkilla yms. ei ole kova homma sekään.
Tälle ääni myös täältä. Kaiken paras systeemi.
Tuo mun tankki oli pari litraa, mutta turhaa sellaista on ruveta laittamaan, kun auton alta vedettynä uusilla putkilla yms. ei ole kova homma sekään.
On se kova homma jos pittää ulkona tehä eikä ole nosturia eikä monttua.
Pittää kysästä tarjoukset korjaamoilta.
-
On se kova homma jos pittää ulkona tehä eikä ole nosturia eikä monttua.
Älä odottele talvea... Joku vuosi sitten naapuri vaihtoi Pököttiin hammashihnan tammikuussa. Se tosin sattui katkeamaan juur sillon. ;D
-
0,5l/tunnissa tarkottaa että jos jokapäivä talvikelissä lämittää se puoltuntia aamulla ja puoltuntia iltapävällä+ajon aikainen lämmitys kovilla pakkasilla ja jos 3 kk työpäivisin tämän kans värkkää niin se olis sitten varmaan 0,6l*21,5*3=38,7l talvessa löpöä eberiin...n.55e dieselin keskihinnalla...ei minusta mitenkään halpaa lämmitystä.
Eihän mikään ole halpaa, mutta ei tuo ole kallistakaan kun suhteuttaa tähän meidän harrastukseen ;)
Ja se 55 euron meno tuntuu äkkiä tulolta, kun näet ne lasinskrapaajien ilmeet kun itse astelet lämpimään sulaan autoon ja hurautat pois ;D
-
faijavainaa nuukaili vuosikymmeniä sitten - diesel autossa laittoi erillispöntön ja tankkas siihen ne muutamat litrat verotonta tupaöljyä..
Itekki joskus tuota mietin, kuinka kiva olis laittaa toinen pikku tankki ja käydä tankkaamassa siihen asemalta suoraan Pöllö-öljyä. Vaikka Polliisin tai Tullimiehen nokanedessä ;D
-
Itekki joskus tuota mietin, kuinka kiva olis laittaa toinen pikku tankki ja käydä tankkaamassa siihen asemalta suoraan Pöllö-öljyä. Vaikka Polliisin tai Tullimiehen nokanedessä ;D
Hintaerohan on hyvin pieni nykyään...
Sitten kannattaa muistaa tankata vain talvilaatua. Näin syksyllä voi jäädä kesälaadut siihen pikkupönttöön. Samoin käyttötarpeesta riippuen voipi polttoaine joskus vanheta. Yksi mahdollisuus on tietty sekin, että pikkupönttö tyhjenee juuri kun sitä lämppäriä tarvitsisi.
-
Ja se 55 euron meno tuntuu äkkiä tulolta, kun näet ne lasinskrapaajien ilmeet kun itse astelet lämpimään sulaan autoon ja hurautat pois ;D
Kyllä! Ja ei ole halpaa se skrapaamisen aikana auton tyhjäkäyttökään. Mutta se mukavuus - ja turvallisuus, siitä kyllä mieluusti vähän maksaa.
Itse asensin ensimmäisen Eberin siksi, että auton parkkipaikka oli sellaisessa montussa, jossa pakkasta oli useita asteita enemmän kuin mäellä, johon reittini vei. Mäen päällä oli suojatietä, liikennevaloa ja ruuhkaa, usein auton lasit jäätyivät (ulkopuolelta) uudelleen noustessa tuohon mäelle. Aivan karmea tilanne, koululaisia juokseen suojatien yli, autojen valot, perävalot ja liikennevalot heijastelevat uudelleen jäätyneestä lasista tehden menosta aivan arpapeliä. Eberin hintaa en miettinyt asennuksen jälkeen koskaan.
Jos on mahdollista pitää autoa aina sähkölämmityksessä (moottori + sisätila), niin silloin tilanne on aivan erilainen, mutta muutoin Eber/Webasto ehdottoman hyvä varuste meidän olosuhteisiin.
-
Mites tämä toteutus? -99 dukato autosähköliikkeen tekemä n.3v sitten ja toimii.
-
0,5l/tunnissa tarkottaa että jos jokapäivä talvikelissä lämittää se puoltuntia aamulla ja puoltuntia iltapävällä+ajon aikainen lämmitys kovilla pakkasilla ja jos 3 kk työpäivisin tämän kans värkkää niin se olis sitten varmaan 0,6l*21,5*3=38,7l talvessa löpöä eberiin...n.55e dieselin keskihinnalla...ei minusta mitenkään halpaa lämmitystä.On se kova homma jos pittää ulkona tehä eikä ole nosturia eikä monttua.
Pittää kysästä tarjoukset korjaamoilta.
Samalla kaavalla laskien sähköllä lämmittäen 57,02eur. Näillä olettamuksilla: sisätilanlämmitin (1200W)+lokilämmitin (500W) ja 2 tunnin lämmitys molemmissa päissä. Että ei toi sähköllä tuusaaminenkaan ole mitenkään ilmaista.
Ja ainakin omien kokemusten mukaan ei tarvita kyllä puolen tunnin lämmittelyä etukäteen ennen kuin vasta oikeilla pakkasilla. Kyseessä kuitenkin 5KW lämmitysteho. Tosin tämä sama pätee kyllä tuohon sähköllä lämmittelyynkin, nollan tuntumassa riittänee vähempikin kuin 2h lämmitysaika.
-
Mites tämä toteutus? -99 dukato autosähköliikkeen tekemä n.3v sitten ja toimii.
Mikään ei ole kiveen hakattu. Aiemmin jo mainitsin, että laitoin Rangeriin paluuputkeen konehuoneeseen ja sekin toimii. Jokainen, ohjeista poikkeava asennus pitää kuitenkin harkita tarkkaan, tai tietää.
-
Mites tämä toteutus? -99 dukato autosähköliikkeen tekemä n.3v sitten ja toimii.
Uskomaton suoritus minusta, pitkäkyntisellä sormella kaivetaan nyt kyllä nenää, jos tuo on asennettu esilämmittimeksi tarkoitettuun käyttöön.
Auton käydessähän tuossa on aina paineista polttoainetta, ja toimii varmasti. Mutta kun putki on täynnä pakkasen kohmettamaa polttoainetta, eikä lapon paine auta yhtään, niin kyllä alkaa kuplat yms. ongelmat olla herkästi esillä. Harrastelijatason asennus, samaa laatua kuin omat ensimmäiset yritykseni.
-
Samalla kaavalla laskien sähköllä lämmittäen 57,02eur. Näillä olettamuksilla: sisätilanlämmitin (1200W)+lokilämmitin (500W) ja 2 tunnin lämmitys molemmissa päissä. Että ei toi sähköllä tuusaaminenkaan ole mitenkään ilmaista.
Ja ainakin omien kokemusten mukaan ei tarvita kyllä puolen tunnin lämmittelyä etukäteen ennen kuin vasta oikeilla pakkasilla. Kyseessä kuitenkin 5KW lämmitysteho. Tosin tämä sama pätee kyllä tuohon sähköllä lämmittelyynkin, nollan tuntumassa riittänee vähempikin kuin 2h lämmitysaika.
Missä sähkö maksaa 26s/kWh?
Kotona lämmitän sähköllä alle 10s/kwh - ja töissä ei maksa mulle mitään ;) Ardikista en kuitenkaan luovu ja kulutuksesta ei tingitä.
-
Eipä paluupuolella kovin paljon painetta ole ja onhan tuo tankin pohja tai siis paluuputken pää ylempänä kun vebasto. Eli kyllä lappoa tulee ilmeisesti tarpeeksi. Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää. No eipä kai tuo ole paras ratkaisu mut varmaan helpoin.
-
Missä sähkö maksaa 26s/kWh?
Kotona lämmitän sähköllä alle 10s/kwh - ja töissä ei maksa mulle mitään ;) Ardikista en kuitenkaan luovu ja kulutuksesta ei tingitä.
Ei missään. Kyllä sähkön hinta on ainakin täällä Oulussa kaikkineen luokassa 13c/kwh. Tuossa laskelmassa vain laskettu 2h lämmitys/kerta. Eihän se tosiaan töissä maksa mitään, mutta ainakin meidän verstaalla on sisätilanlämppärin käyttö kielletty.
-
Ystävällinen autohuolto Kempeleessä luovutti mun tapauksen ja sain luvan myyneeltä autoliikkeltä viedä auto PowerFlashille "hoitoon". Katsotaan josko ensiviikolla saisin auton sinne tutkimuksiin ja löytäisivät vian. Ja saisin vieläpä jotain korvausta liikkeltä...
-
Niille jota tämä mun ongelmanratkaisu kiinnostaa niin sain ajan PowerFlashille 10.marraskuuta..... on se hyvä että joillaki on töitä. Pikkasen tämä odottelu nyt vituttaa mutta eipä ole vaihtoehtoja.
-
Ei missään. Kyllä sähkön hinta on ainakin täällä Oulussa kaikkineen luokassa 13c/kwh. Tuossa laskelmassa vain laskettu 2h lämmitys/kerta. Eihän se tosiaan töissä maksa mitään, mutta ainakin meidän verstaalla on sisätilanlämppärin käyttö kielletty.
Kyllä se leirintäalueilla maksaa, esim. Lohenpyrstössä 26 s / kwh. Hinnalla kuoletetaan sähköverkon 3 km kaapelinippua ja muita vermeitä.
-
Kyllä se leirintäalueilla maksaa, esim. Lohenpyrstössä 26 s / kwh. Hinnalla kuoletetaan sähköverkon 3 km kaapelinippua ja muita vermeitä.
Juu maksaa loppukäyttäjälle, mutta sisäänostossa tuskin on tuollainen hintalappu. Kuten sanoit, sillä kuoletellaan alueen omia kustannuksia.
-
Ja niin tuli soitto PowerFlashilta....t oimilaitteen ohjainkortti viallinen, vaihto uuteen 1000€...ei kuulemma halvemmalla pysty. Taitaa jäädä vaihtamatta ellei Juhan Auto pysty tekeen halvemmalla...että ..tuttaa taas ankarasti. Tosin auton myynyt liike lupasi jotain tulla vastaan mutta pitää selvittää ensin missä halvimmalla tuon teettää.
Niille jota tämä mun ongelmanratkaisu kiinnostaa niin sain ajan PowerFlashille 10.marraskuuta..... on se hyvä että joillaki on töitä. Pikkasen tämä odottelu nyt vituttaa mutta eipä ole vaihtoehtoja.
-
Ja niin tuli soitto PowerFlashilta....t oimilaitteen ohjainkortti viallinen, vaihto uuteen 1000€...ei kuulemma halvemmalla pysty. Taitaa jäädä vaihtamatta ellei Juhan Auto pysty tekeen halvemmalla...että ..tuttaa taas ankarasti. Tosin auton myynyt liike lupasi jotain tulla vastaan mutta pitää selvittää ensin missä halvimmalla tuon teettää.
mikä lämmitin siinä on? kuulostaa aika kalliille kortille ja ilmeisesti uuden lämmitimen vaihto työ määrältään vähäisempi kuin kortin vaihto..
-
mikä lämmitin siinä on? kuulostaa aika kalliille kortille ja ilmeisesti uuden lämmitimen vaihto työ määrältään vähäisempi kuin kortin vaihto..
Eberspacher....JuhanAuto suorittaa uuden lämmittimen vaihdon n.700e keskiviikkona...v.. .tun kallista mutta niin se näyttää elämä olevan täällä Suomessa.
-
Eberspacher....JuhanAuto suorittaa uuden lämmittimen vaihdon n.700e keskiviikkona...v.. .tun kallista mutta niin se näyttää elämä olevan täällä Suomessa.
Näin se ikävä kyllä menee. Sama se on raskaan kaluston puolella, uusi lämmitin on halvempi laittaa kun ruveta sepostaa vanhaa.
-
No uudessahan on sitten uuden takuukin...
Kannattanee ottaa se vanha lämmitin föliin. Joku saattaisi ehkä ymmärtää jotain sen piirikortinkin päälle.
-
Eberspacher....JuhanAuto suorittaa uuden lämmittimen vaihdon n.700e keskiviikkona...v.. .tun kallista mutta niin se näyttää elämä olevan täällä Suomessa.
Eiku viroon laitattaan kuntoon..halpaa ;D
Kaverin autoon remppa suomessa n.1500,- vei viroon ja selvisi n.700,-
-
Aikoinaan korjasin kaverin lämmittimen, en muista oliko se Webato vai Eberi.
Kun kytkentäkaaviota ei saanut mistään, totesin yksinkertaisimmaksi konstiksi vaihtaa kaikki mikropiirit.
Onneksi olivat aivan normaaleja juotettavia piirejä. Kaikki komponentit maksoivat yhtensä kympin luokkaa. Keskimääräinen hinta mikropiirille taisi olla 0,74€.
Homma oli helppo ja nopea, kun oli käytössä työpaikan tinaimupumppu (tein illalla työpaikalla).
-
Aikoinaan korjasin kaverin lämmittimen, en muista oliko se Webato vai Eberi.
Kun kytkentäkaaviota ei saanut mistään, totesin yksinkertaisimmaksi konstiksi vaihtaa kaikki mikropiirit.
Onneksi olivat aivan normaaleja juotettavia piirejä. Kaikki komponentit maksoivat yhtensä kympin luokkaa. Keskimääräinen hinta mikropiirille taisi olla 0,74€.
Homma oli helppo ja nopea, kun oli käytössä työpaikan tinaimupumppu (tein illalla työpaikalla).
Sen on täytynyt olla Eberi, jos ei yhtään fettiä tarvinnut vaihtaa. ;)
-
Aikoinaan korjasin kaverin lämmittimen, en muista oliko se Webato vai Eberi.
Kun kytkentäkaaviota ei saanut mistään, totesin yksinkertaisimmaksi konstiksi vaihtaa kaikki mikropiirit.
Onneksi olivat aivan normaaleja juotettavia piirejä. Kaikki komponentit maksoivat yhtensä kympin luokkaa. Keskimääräinen hinta mikropiirille taisi olla 0,74€.
Homma oli helppo ja nopea, kun oli käytössä työpaikan tinaimupumppu (tein illalla työpaikalla).
Kyl mullaki kolovi pyssyy kädessä...taidan pyytää tai vaatia että saan sen vanhan pöönin ittelleni niin vois tutkiskella sitä lähemmin ajan kanssa.
-
No uudessahan on sitten uuden takuukin...
Kannattanee ottaa se vanha lämmitin föliin. Joku saattaisi ehkä ymmärtää jotain sen piirikortinkin päälle.
Taitaa tuossa mallissa olla ne "aivot" niin tanakassa epoksimöykyssä, että ei tarvi ihan vähällä ihmetellä...
Tais sitä ohjainta saada jostain muutamalla satasella, mutta koko lämppäri lienee silti kannattavinta vaihtaa.
-
Taitaa tuossa mallissa olla ne "aivot" niin tanakassa epoksimöykyssä, että ei tarvi ihan vähällä ihmetellä...
Tais sitä ohjainta saada jostain muutamalla satasella, mutta koko lämppäri lienee silti kannattavinta vaihtaa.
Arvatenkin....mutta koko lämppäri menee tosiaan vaihtoon.
-
Taitaa tuossa mallissa olla ne "aivot" niin tanakassa epoksimöykyssä, että ei tarvi ihan vähällä ihmetellä...
Nykyisiä ei onneksi ole tarvinnut tutkia mutta joskus -70 weba lopetti kipinöinnin, eikä kuulemma uusia palikoita ollut enää hyllyssä. Ei se mitään, hinta olisi kans ollut tähtitieteellinen. Sätkäaskin kokoinen al-laatikko ja täynnä epoksia. Kilkuttelin pikkuhiljaa iltapuhteina sen epoksin hajalle ja sisältä löytyi muutaman markan komponentit ja sytytyspuola! Joku vastus sieltä muistaakseni oli palanut. Tein piirilevyn, tinasin siihen uudet komponentit ja laitoin tavallisen auton puolan. Ja hyvin kipinöi.
Oli siinä katetta, kun valmiin tuotteen hinta oli melkein 50x osien hinta.
-
Eberi toimii!!!
Kiitos Autopalvelu Holappa Ky, Kempele (vikakoodien luku 30e), myönsivät ettei korjaus onnistu heillä ja ehdottivat PowerFlash:ia ja kysyivät luvan autoliikkeestä korjausvastuun siirrolle.
Kiitos PowerFlash, Erkki Pernu (vikakoodien luku ja vian etsintä, 0e) vikadiagnoosista joka osoittautui sitten oikeaksi eli
lämppärin ohjauskortti viallinen. Tosi iso kiitos siitä että ko. hommasta ei veloittanut mitään ja myönsi että heillä vaihto olisi kestänyt sen verran kauan etteivät pystyneet kilpailemaan JuhanAuton kanssa remontin hinnassa.
Kiitos Juhan Auto, Oulu lämppärin vaihdosta ja hyvästä palvelusta (huolimatta siitä että ekalla kerralla olikin johto ja polttoaineletku jääneet irti) ja hyvistä ja yksityiskohtaisista ohjeista miten lämppärin saa pelittämään syksyisin kun kylmät saapuu.
Ja lopuksi ISO kiitos Helsingin Autokeskus, Erkki Weslinille siitä että maksoivat 42% korjauskustannuksis ta eli 300e vaikka olisi voinut kieltäytyä koko korvauksesta. Remppa maksoi lopulta 708e josta 408 jäi omalle kontolle + ajelut sinnesuntänne.
Palvelua vielä näköjään saa mutta kovan työn takana tämä oli ja pitkä prosessi. Toisin kuin DNA:lta...mutta siitä toisessa ketjussa.