Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Projektit => Aiheen aloitti: jp1975 - 23.09.2014 kello on 12:24
-
Pienehkö kosteusvaurio alkovissa joka olisi tarkoitus korjata kaverin tallissa (kotoa matkaa n.80 km) .
Osaisiko joku ystävällisesti sanoa minkäkokoiset/vahvuiset eristeet ja runkovärkit on alkovin seinässä/lattiassa,että osaisin hommata nuo etukäteen että ne olisi mukana sitten kun pajalle lähden autoa viemään. Auto on siis -02 Ducato Dethleffs A 5421 ja itse en uskalla alkaa vanereita ym purkamaan etukäteen ettei tule pahempaa vahinkoa.
Kaikki muutkin neuvot kyseiseen hommaan liittyen on enemmän kuin tervetulleita!
-
Joko vuoto kohta on löydetty ja korjattu. :)
-
Vuotokohta on paikallistettu ja rungon vauriot kosteusmittarilla mittaamalla rajattu eli vuotokohta sijaitsee alkovin alapuolen kulmalistan välissä ,erittäin salakavala vuosien saatossa pikkuhiljaa muhinut.
Kysymys on viikon vanhasta ja minulle arvokkaasta hankinnasta ja kyllä yksityiseltä ostamasta kamppeesta. Päällepäin ei mitään näkyviä vaurioita mutta käytin onneksi varmuuden vuoksi mittauttamassa (ikävä kyllä jälkeenpäin) kun pitolehmästä on kysymys.
-
Siinä kohden missä kosteus mittari piippaa, tee sisävuoraukseen pienen ilmaritilän peittävä aukko, näät onko ihan oikeasti kosteutta. Laita siisti kromattu tai muovinen ritilä päälle. :)
-
On siellä reilun metrin matkalla runkopuu aivan laho ja keski-suomessa alan nimeltämainitsemato n liike tarjosi jo auttavaa kättään hintaan 4000 euroa en oikein tiennyt oisinko itkeny vai nauranut mutta alkujärkytyksestä selvittyäni toivotin hyvät päivänjatkot ja lähdin ajelemaan kotiinpäin.
Lähdettyäni liikkeestä ja ajeltuani puolisen tuntia puhelin piippasi tekstiviestin merkiksi ja viesti oli tältä kyseiseltä liikkeeltä joka tarjosi nyt palveluaan hintaan 2900 euroa?? no jätin vielä vastaamatta kun noin pian putosi hinta että josko se ois kotipihaan saavuttaessa olisi jo lähempänä tonnia mikä nyt vieläkin minulle juuri auton ostaneelle kuulostaa paljolta parin puupalan ja mahdollisesti eristelevynpalan vaihtamisesta ????
Ei sieltä mitään kumminkaan kuulunut enää ja varmaan se liikkeen edustajakin tajusi että tämän kertainen "ryöstöyritys" ei mennyt läpi.
-
Saattaapi se työnmäärä joka siihen muutaman puupalan ja eristeiden vaihtamiseen uppoaa, yllättää negatiivisesti... No joo, neljä tonttua on minustakin yläkanttiin mutta kyllä siinä osaa puuhaa olla ennenkuin on kuivat paikat ja tehty niin ettei parin vuoden päästä ole samassa paikassa (tai naapurikohdassa) vikaa.
Eihän se korjaaminen ollenkaan mahdotonta taikka ylitsepääsemätöntä ole mutta itse en tuohon työhön ryhtyisi "kevyellä mielellä" ja "suitsait valmistatuli" ajattelumallilla (tahtomatta kuitenkaan olla ylinegatiivinen).
Harmi tietenkin että tuoreesta investoinnista tuollaista löytyy mutta pikku googlailu tai tämän palstan selailu kertoo että moista sattuu.
Onnittelut kuitenkin hankinnalle Thumb
Ohjeista: vietä ilta tai pari vaikka täältä foorumin haulla löytyivä korjausjuttuja lukien niin saat vähän kuvaa ja perspektiiviä asiaan. Aineita, työmenetelmiä ja muita on täälläkin leivottu sen verran että varmasti löytyy vinkkiä aiheesta. Ja kun tekee niin tekee sitten kunnolla ettei tartte joka toinen vuosi puljata saman paikan kanssa.
-
Joo kyllä siinä varmaan aikaa meneekin mutta omalle työlle kun ei laske hintaa niin varmaan säästää pitkän pennin.
Ja jos siellä liikkeen hinnoissa on ilmaa heittää reilu tonni pois kättelyssä ja ensin sanotaan että alle ei voi tehdä niin onko se lopputuloskaan luotettava sitä tiiä en..? :)
-
Neljättä viikkoa alkoviremontti menossa, kattoa lukuunottamatta meni kaikki uusiksi paitsi pellit. Pitkiä päiviä tehty. Auto kylläkin erimerkkinen mutta kannattaa varautua aikamoiseen projektiin. Huomenna pitäisi viimein tulla valmista. Eikä kaikki mennyt kuin Strömsössä.
-
Pienehkö kosteusvaurio alkovissa joka olisi tarkoitus korjata kaverin tallissa (kotoa matkaa n.80 km) .
Osaisiko joku ystävällisesti sanoa minkäkokoiset/vahvuiset eristeet ja runkovärkit on alkovin seinässä/lattiassa,että osaisin hommata nuo etukäteen että ne olisi mukana sitten kun pajalle lähden autoa viemään. Auto on siis -02 Ducato Dethleffs A 5421 ja itse en uskalla alkaa vanereita ym purkamaan etukäteen ettei tule pahempaa vahinkoa.
Kaikki muutkin neuvot kyseiseen hommaan liittyen on enemmän kuin tervetulleita!
Sen verran olen joutunut katsomaan vanhemman Detflesin alkovin lattian sisälle, että sieltä löytyi 30x30mm:n puurimaa ja saman paksuista styroksia.
Poikki saumasta alkovin alapuolelta oli apukuskin puolelta vuotanut ja lahottanut puurimat. Vanerin sahaus vuotokohdasta auki, kuin myöskin styroksin irrotus.Vuotokohtie n korjaus liima tiivistemassalla molemmin puolin.Ulkopuolelle tietenkin vain saumaan, mutta sisälle laajemmin kattaen kaikki heikot paikat. Sitten painepesurilla kevyesti vettä ulkopintaan jolloin varmistetaan vielä mahdolliset vuotokohdat. Eli turha tehdä sisälle mitään jos ulkokuori falskaa.Pienet alueet voi täyttää uretaanilla uusien puulistojen välistä. Isompiin aukkoihin voi liimata rakennusliimalla tai uretaanilla tai tiivistemassalla uutta fin foam levyä. Alkovin alaosan voi tukea ulkopuolelta jos on isommasta alueesta kysymys.
Ensin kannattaa purkia kaikessa rauhassa ja sitten arvioida korjauksen laajuus ja tarvikkeiden menekki. Yleensä aikaa kannattaa varata vähintään kymmenkertainen määrä ensiksi ajateltuun aikatauluun. Siitä vaan vauriokohta esille. ;)
-
Kiitos Jorma tuossahan tulikin jo monta hyvää vinkkiä! Onko Ventin projektista mahdollisesti kuvia missään?
-
Kuvia on mutta ovat liian suuria tiedostoja tänne, en saa puhelimella pienennettyä tai en osaa. OneDriveen menivät, jos laitat yv;llä sähköpostiosoitteen niin lähetän linkin kuviin.
-
YV:tä lähetetty.
-
Hyvännäköistä jälkeä oli kyllä.
YV:tä lähetetty.
-
Olen suht tyytyväinen työn jälkeen, ottaen huomioon että ulkona tein homman. Lopussa hupenevaa aikaa ja huononevaa säätä vastaan. Sivupellit menivät kuhmuraisiksi sryroksien poistossa, siihen olisi pitänyt keksiä hellempi tapa mutta ehkä pystyn asian kanssa elämään.
-
Miten toteutit tuon ulkopuolisen etuosan poikkisauman teon?
-
Alkovissa oli alunperin ikkuna jonka yläpuolella peltien sauma (alla kaksi rimaa) ja sen päällä ruuveilla kiinni lista, siitä oli tullut vesi väärälle puolelle ja lahottanut puuosat.
Leikkasin listan päältä pellin poikki auton leveydeltä ja samoin ikkunan alapuolelta, tilalle laitoin mökin lattialla tekemäni elementin (uusi pelti johon liimasin puurimat ja foamin valmiiksi). Tämä oli helppo asentaa entisen ikkunan paikalle. Peltien alle tueksi kaksi rimaa (21*30) yhteen ruuvattuna niin ylä-ja alasauman kohdalle.
Elementtiin laitoin vierekkäin kaksi 19 mm kaksipuoliteippiä, ylä- ja alasaumaan kumpaankin. Liki auton leveydeltä, reunasaumat pari senttiä auki. Kun sain elementin kohdilleen vedin suojamuovit pois ja painoin osan paikoilleen. Sitten hienoin saumoja pitkään ja hartaasti. Tämän jälkeen sikaflexiä reunasaumojen alle ja parilla ruuvilla kiinni. Pellit asettui tiiviisti päällekkäin mutta laitan vielä varmuuden vuoksi tiivistemassan liitoskohtaan.
Teippi 3M VHB 5952. Saa nähdä miten kestää, lujasti otti kiinni kun tein muutaman kokeen ennen tositoimia.
-
Ok,eiköhän tuon luulis noilla kestävän/pysyvän jonkin aikaa tiiviinä.
Alkovissa oli alunperin ikkuna jonka yläpuolella peltien sauma (alla kaksi rimaa) ja sen päällä ruuveilla kiinni lista, siitä oli tullut vesi väärälle puolelle ja lahottanut puuosat.
Leikkasin listan päältä pellin poikki auton leveydeltä ja samoin ikkunan alapuolelta, tilalle laitoin mökin lattialla tekemäni elementin (uusi pelti johon liimasin puurimat ja foamin valmiiksi). Tämä oli helppo asentaa entisen ikkunan paikalle. Peltien alle tueksi kaksi rimaa (21*30) yhteen ruuvattuna niin ylä-ja alasauman kohdalle.
Elementtiin laitoin vierekkäin kaksi 19 mm kaksipuoliteippiä, ylä- ja alasaumaan kumpaankin. Liki auton leveydeltä, reunasaumat pari senttiä auki. Kun sain elementin kohdilleen vedin suojamuovit pois ja painoin osan paikoilleen. Sitten hienoin saumoja pitkään ja hartaasti. Tämän jälkeen sikaflexiä reunasaumojen alle ja parilla ruuvilla kiinni. Pellit asettui tiiviisti päällekkäin mutta laitan vielä varmuuden vuoksi tiivistemassan liitoskohtaan.
Teippi 3M VHB 5952. Saa nähdä miten kestää, lujasti otti kiinni kun tein muutaman kokeen ennen tositoimia.
-
Minä hieman epäilen noiden kaksipuolisten teippien veden pitävyyttä. Miksi et laittanut bytylmassaa?
-
Asiasta toiseen,tänään tuli postiin tuota alumiinikulmalistan kumista alustiivistettä (auton omaansa) ja siinä näytti olevan myös massat valmiina,että mahtakohan tuo tiivisteessä valmiina oleva massa olla riittävä määrältään vai laitanko vielä butyylimassaa lisäksi?
-
Tuumin että teipillä saa pellit kiinni ilman ruuveja, saumat vinoseinällä ja pellit nelisen senttiä päällekkäin. Paikallaan ollessa ei tuosta tule vesi sisään. Saumojen reunoille sivelen vielä jotain massaa niin voi huoleti ajella sateellakin vaikka teipit ei täysin vettä pitäisikään.
Butya tuli listojen alle, jouduin myös uusimaan osan tiivistettä ja uudessa oli butyyli valmiina. Sen alle en massaa laittanut.
-
Minulla on vastaavanlainen pulma. 1999 -vuoden alkovimallinen Dethleffs on salakavalasti vuotanut alkovin vasemman puolen ja pohjan puuosat pehmeiksi.
Poistin kaikki puuosat ja styrokxin, joihin pääsin käsiksi. Vaurio on koko alkovin vasemman sauman ja pohjan laajuinen.
Ihmettelen tässä, miten osaan tehdä tilalle uuden rungon. Entinen on 30 mm vaneria. Niin lahonnut, että tulee humuksena pois.
Onko joku rakentanut alkoviin rungon, josta saisin vinkkiä. Eihän ole samantekevää miten uusi runko rakennetaan, jotta se vastaa lujuudeltaan entistä. Eristeeksi aion laittaa Finnfoamia.
-
Minulla on vastaavanlainen pulma. 1999 -vuoden alkovimallinen Dethleffs on salakavalasti vuotanut alkovin vasemman puolen ja pohjan puuosat pehmeiksi.
Poistin kaikki puuosat ja styrokxin, joihin pääsin käsiksi. Vaurio on koko alkovin vasemman sauman ja pohjan laajuinen.
Ihmettelen tässä, miten osaan tehdä tilalle uuden rungon. Entinen on 30 mm vaneria. Niin lahonnut, että tulee humuksena pois.
Onko joku rakentanut alkoviin rungon, josta saisin vinkkiä. Eihän ole samantekevää miten uusi runko rakennetaan, jotta se vastaa lujuudeltaan entistä. Eristeeksi aion laittaa Finnfoamia.
Niimpä, remontti on jo hyvällä mallilla jos laho-osat on poistettu ja pinnat puhdistettu. Tein ihan samanlaisen remontin 10 vuotta vanhempaan vastaavanlaiseen autoon kesän aikana.
Siitä on jonkun sortin sepustus tämän aloituksen 1-osiossa, varmaan olet huomannutkin.