Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 230 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Tepikka - 20.09.2014 kello on 19:58
-
Onko kukaan penkonut Burstnerin 230v järjestelmästä esiin paikkaa, missä jaetaan pistorasioille/elektroniikka yksiköille virrat. Ei viitsisi koko sisustusta purkaa. Netistä ei tunnu löytyvän johdotuskuvaa. Auto on uusi Nexxo.
-
Hei!
Ei mullakaa just semmosta ole, mutta kaikista kulkimista on löytynyt jakokeskus tai rasia jonkun kaapin sisältä.
Voi olla vähän piilossa esim lämmiitimen kaapissa tai vaatekaapissa, jos ei löydy, niin myynti/huolto auttanee.
m
-
Onko kukaan penkonut Burstnerin 230v järjestelmästä esiin paikkaa, missä jaetaan pistorasioille/elektroniikka yksiköille virrat. Ei viitsisi koko sisustusta purkaa. Netistä ei tunnu löytyvän johdotuskuvaa. Auto on uusi Nexxo.
Mitä tiedolla teet ?
Omaatko sähköasennusluvat ?
Jos omaat, luulisi sähköalan ammattilaisen jakorasian löytävän . . .
Nuot caravan kamppeiden sähköasennukset vaativat huolellisuutta ja tietoa, asennukset hiemankin väärin tehtynä saattavat johtaa mitä vaarallisimpiin lopputuloksiin . . .
Elikkä jos et omaa asennusoikeuksia vie ammattilaisen hoteisiin, sähköasennukset ovat luvanvaraisia asennustöitä.
Tuossa linkissä varjoon jäänyt kohta, miettikääpä mikä . . .
http://www.ipasahko.fi/Tarkastukset.html
-
Ei kyllä äkkiä keksi, mikä jäi varjoon?
-
Omaan ammattipätevyyden, jolla voin toimia työnjohtajana sähkölaitekorjaamol la, lisäksi työkokemus ko. töistä yli 20 vuotta. Joten en maksa korjaamolle siitä 82 euroa tunti jos eivät edes osaa sanoa paljonko aikaa menee muutostöihin. Tarkoitus vain päästä helpommalla, ettei tarvitsisi joka kaappia purkaa, jos jollain jo tietoa ko. asiasta. Netistä en minkäänlaista sijoituskuvaa löytänyt. Olen kyllä vaunujen kanssa pelannut 80 luvulta lähtien, mutta tietoa ne "ammattimiehetkin kyselevät". Edellinen korjaamolla käynti maksoi 240 euroa, mutta vika ei selvinnyt, vaikka oli merkkihuolto. Tanskassa ja Ruotsissa kävin matkan aikana vikaa esittämässä kummassakin nostivat kädet pystyyn, että ei heillä ole kokemusta ja tietoa missä vika, tai miten korjataan. Ei auttanut, kun reissun jälkeen itse alkaa koppeloimaan. Aikaa vian löytämiseen meni 10 minuuttia. ETTÄ se niistä alan ammattilaisista. Voin sanoa että laite oli Dometicin valmistama ja neuvoja kysyivät maahantojalta asti.
-
Mikähän se vika sitten on?
-
en tunne kyseistä vekotinta, mutta yleensä ne on jaettu samasta rasiasta missä vikavirtasuoja ja muut sulakkeet... ja sehän on yleensä jonkun kaapin perällä "näkösällä"
-
Onko kukaan penkonut Burstnerin 230v järjestelmästä esiin paikkaa, missä jaetaan pistorasioille/elektroniikka yksiköille virrat. Ei viitsisi koko sisustusta purkaa. Netistä ei tunnu löytyvän johdotuskuvaa. Auto on uusi Nexxo.
Vilkaise sieltä, mistä sähkö tulee autoon, eli sähkörasian takaa.
Myös jääkaapin taakse kannattaa vilkaista.
-
Jos oletetaan pätevyyttä löytyvän, niin pysytään asiaraiteilla..
Juu, eihän m-auton 230VAC -pistorasiaverkon tarviste olla "tähtimäinen", eikä joka pistorasian oman johdonsuojan takana - jatkaa siltä pistorasialta, mikä parhaiten sopii kaapelireitin ja läheisyyden kannalta.
-
^
Noin asian on mullakin kaksi eri sähkömiestä toteuttanut.
-
Kyseessä on uusi auto Nexxo, joten kokemusta/tietoa jakorasioista ei palstalla vielä juurikaan ole. Kysymys oli ihan asiallinen.
Kysyjä selvisi hyvin ongelmasta heti palattuaan reissusta ja paikallisti vian. Arvelen olleen huono kontakti tai jopa irronnut johto. Ja vielä veikkaan (huvikseni) ilmastointilaittees ta olleen kyse?
Tuo laite jossa oli toimintahäiriö ja myös vikatyyppi, kiinnostaa useita. Miten vika ilmeni ja korjaus tapahtui?
-
Kysyjä selvisi hyvin ongelmasta heti palattuaan reissusta ja paikallisti vian. Arvelen olleen huono kontakti tai jopa irronnut johto. Ja vielä veikkaan (huvikseni) ilmastointilaittees ta olleen kyse?
Tuo oli se edellinen kerta
Nyt hän omaa uudenvian samassa kulkineessa.
Tässä kohtaa yhdyn 88:n sanomaan.
Tökkeliltä tökkelille käypi sähkön tie.
-
Omassa 1989 mallin Detkussa on jakorasioita monesa eri paikassa. Yläkaapeissa ja alakaapeissa ja selvästi merkitty minkä rasian alla on 12 V ja missä 220 V.
Mutta tämän ikäisissä vaunuissa ei tietääkseni ole vikavirtasuojaa?
Vai toimivatko automaattisulakeet samalla periaatteella? Kysyn kun en tiedä?
Joten käytän tarvittaessa irallisia pistorasiaan tulevia vikavirtasuojia.
Eikös näissä alueilla missä sähköstä maksetaan, pitäisi tolpassa olla vikavirtasuojat?
-
Automaattimälli lentää kun kuorma ylittyy
Vikavirtasuoja katkaisee kun vuotaa maihin
-
Automaattimälli lentää kun kuorma ylittyy
Vikavirtasuoja katkaisee kun vuotaa maihin
Automaattisulake kanattaa vaihtaa/vaihdattaa henkilösuojaan joka on automaattisulakkeen ja vikavirtakytkimen yhdistelmä, niin kulkimessa on parempi suojaus, vaikka tolpassa ei olisikaan vikavirtakytkintä.
-
Minulla on vaunussa vakiona molemmat.
Mutta ylläoleva hyvä kenellä ei ole.
-
Automaattisulake kanattaa vaihtaa/vaihdattaa henkilösuojaan joka on automaattisulakkeen ja vikavirtakytkimen yhdistelmä, niin kulkimessa on parempi suojaus, vaikka tolpassa ei olisikaan vikavirtakytkintä.
Minä laitatin kWh-mittarin asennuksen yhteydessä erillisen vikavirtasuojan. Maksoi muistaakseni parinkympin luokkaa eikä tarvinnut uusia molempia automaatteja.
-
Omaan ammattipätevyyden, jolla voin toimia työnjohtajana sähkölaitekorjaamol la, lisäksi työkokemus ko. töistä yli 20 vuotta.
Nonnii, tuosta on hyvä jatkaa.
Taitaa kyseinen kampe olla tuiki tuntematon palstalaisille tuon asian suhteen, harvalla palstalaisilla kun on oikeuksia noita sähköhommia tehdä niin mitäpä noita rasioita senkummemmin ihmettelemään.
Itse tutkisin noin "päälisinpuolin" joka kaapin, mahdolliset kaksoispohjat ja penkin aluset, noissa kun jakorasiat yleensä luuraa. Näin on ainakin omassani vermeessä.
Mielikuvitusta "kehiin".
-
Ei kyllä äkkiä keksi, mikä jäi varjoon?
http://www.ipasahko.fi/Tarkastukset.html
Tekstissä kohta:
Asuntoautoissa ja vaunuissa määräaikaistarkastu svelvoite tuli alkuvuodesta 2013, sähkölaitteistojen tarkastus on tehtävä 3 vuoden välein.
Totta vai eeeiiiii ?
-
Jos vielä palaa alkuperäiseen kysymykseen, en tiedä miten suljettuja kaikki rakenteet on kyseisessä asuntoautossa, mutta ainakin saksalaisissa vaunuissa rasian löytää helposti kun seuraa johtoa pistorasiaan takapuolella tai joissain tapauksissa sen alapuolisesta kaapista tai laatikosta. Ensimmäinen rasia on varmaankin melko likellä sulakkeita.
-
http://www.ipasahko.fi/Tarkastukset.html
Tekstissä kohta:
Asuntoautoissa ja vaunuissa määräaikaistarkastu svelvoite tuli alkuvuodesta 2013, sähkölaitteistojen tarkastus on tehtävä 3 vuoden välein.
Totta vai eeeiiiii ?
Ainakaan ko.Trafin linkki ei asiasta mitään sanonut. Vai oliko se kohta: '35A tai yli'? ;D
Jonkinlainen fakta olisi tuossa ollut paikallaan. (En jaksanut etsiä)
-
http://www.ipasahko.fi/Tarkastukset.html
Tekstissä kohta:
Asuntoautoissa ja vaunuissa määräaikaistarkastu svelvoite tuli alkuvuodesta 2013, sähkölaitteistojen tarkastus on tehtävä 3 vuoden välein.
Totta vai eeeiiiii ?
Jokuaika taisi asiasta olla nostatusta, mutta suositushan tuo vain..
http://www.caravan-lehti.fi/nettijatkot/matkailuajoneuvojen-sahkotarkast/