Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: ktako - 16.09.2014 kello on 13:09
-
Onko kokemuksia matkailuautoissa sprintterin -08=> etujousen pohjaalyöntikumien tilalle asennetuista uretaanipalloista. Auttaako vaimentamaantien poikittaishalkeimie n ja terävien kuoppien synyttämää terävää iskua?
-
Ei kait ne halkeamat nyt niin syviä ole että jousitus menisi pohjaanlyöntikumeil le??
Omassa fiudessa renkailla oli suurin vaikutus tuollaisissa tärskyissä. Auton mukana kun tuli kolmet renkaat, kahdet misukat ja yhdet GT Radialit. GT oli sellaiset mitkä tärskytti saumoissa yms, misukat oli pehmoiset, samoilla paineilla.
-
Mersun jousitus tuskin makaa pohjaanlyöntikumien päällä. Tällöin ne urtsikkapallot ei auta.
Kai sulla on oikeat (melko alhaiset) rengaspaineet edessä? Mulla on vastaava paku enkä muista vastaavaa ongelmaa. Veikkaan että painoa on kuitenkin saman verran etuakselilla.
-
Eipä siinä ole kuin pari senttiä kumin ja raudan välissä ilmaa. Ilmanpaineen vähennys kyllä helpottaa, mutta kun painoa etuakselilla niin julmasti, niin rajansa paineen vähennykselläkin. Paljonkohan tuo ilmarako pitäisi normaalisti olla? Jousi pitäisi olla sitä vahvempaa laatua. Pitänee laittaa auto ilmeisesti laihdutuskuurille.
-
Minkä merkkiset renkaan on alla ?
Varmaan kuiteski Camperit, Misukan tahi Contin ?
Lue toinen aloituksesi, siellä jonnin verran jotain ?
-
bridgestone blizzak w 800 kitka
-
Eipä siinä ole kuin pari senttiä kumin ja raudan välissä ilmaa. Ilmanpaineen vähennys kyllä helpottaa, mutta kun painoa etuakselilla niin julmasti, niin rajansa paineen vähennykselläkin. Paljonkohan tuo ilmarako pitäisi normaalisti olla? Jousi pitäisi olla sitä vahvempaa laatua. Pitänee laittaa auto ilmeisesti laihdutuskuurille.
Jos kuopat kolisee, niin pehmeemmäksihän se etupää pitäisi saada, niin että renkaat/jousitus imee iskun ja vaimennin tappaa liikkeen.
-
Mulla paripyörä-Fordissa oli samaa vaivaa kun joutui pitämään rengaspaineita edessä kovana (4.8 bar), koska hoikka rengas (samaa kokoa kaikki 6) lämpeni ja myötäili liikaa.. palkintona rengaspaineista oli äänekkyys ja nuo tärskyt poikkisaumoista.
Kun vaihdoin leveämmät renkaat eteen, joissa LI luku (mulla 104->107) isompi kantavuus, niin pystyi laskemaan rengaspainetta (-0.3bar), ja kun ilmatila isompi, niin mukavuus toista..
E: tästä Fordista Rengastuunaus -juttu: http://karavaanari.org/index.php/topic,10821.0.html
-
Kun vaihdoin leveämmät renkaat eteen, joissa LI luku (mulla 104->107) isompi kantavuus, niin pystyi laskemaan rengaspainetta (-0.3bar), ja kun ilmatila isompi, niin mukavuus toista..
Saman huomasin myös Adriassa kun nuukuuksissani nypin 8000 km ajetuista talvirenkaista nastat pois ja rengaskoko muuttui niiden myötä 215 -> 225 profiilin ollessa sama. Huono puoli noiden talvirenkaiden käytössä on niiden tuoma kulutuslisä, lähes 1.5 l/100km mutta jahka kesärenkaiden osto tulee eteen niin niiden koko tulee olemaan tuo 225, mukavuus on nyt toista luokkaa.
-
Rengas vaikuttaa paljon ja meillä ongelma oli takana. Iskarit vaihdettiin Suomen Vaimentimen iskareihin jotka on suunniteltu asautoille ja rengasprofiili muuttui 215 leveästä 235 leveään. Aiemmat renkaat oli asautoon tarkoitetut ja niissä painetta piti olla yli 5 bar toimiakseen, muuten kosketuspinta tiehen oli suhteettoman pitkä. Tilalle tuli Mickelinin normi pakurenkaat joissa kantavuutta reilusti enemmän ja ne on suunniteltu alemmalle paineelle, max paine luokkaa 4,5, käytän hiukan tuota pienempää painetta ja auton käyttäytyminen on täysin eri ja sopivan pehmeä.