Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Teukka-74 - 5.09.2014 kello on 16:46
-
Mikähän kumma tuota auton lähivalo järjestelmää riivaa, kun
saa vaihtaa väh.5000km välein H7 polttimot?
Käytän LAADUKAITA polttimia ja samalla siis tyyriitä joten alkaa
sapettamaan tuo kärähtely.
Liekköhän mitään tekemistä sillä että "viiksestä" on valittuna
AUTO-asento. Joku muistaakseni joskus puhui että jännite eroja on
auto-ja manuaali asennoilla.
Kokemuksia??? Auto on allekirjoituksen mukainen.
-
Ei kai kyseessä ole semmoiset +50% H7 polttimot?
-
Minä siirryin muutama vuosi sitten Tarjoustalon
myymiin Osramin polttimoihin.
Niihin saa kolmen vuoden takuun. ;) Pari kertaa
olen käynyt vaihtamassa kuitin kanssa. Thumb
-
Mulla oli Business Touring - siinä xenonit. kesti sen 60tkm kunnes autoi vaihtui. Edellisen Matukka 6 jälkeen en ole halogeeneja kaivannut..
Pöljä auto-asento oli -08:ssakin - renkutti tunneliin tai sillanalle ajaessa vain mittarivaloja ja infonäytön taustaa.. päivävalot oli = ajovalot Thumbd
Ajakko paljon pätkäajoa? Latausjännite korkealla.. toisekseen sanojat, että H7:ssa pieni kaasukupu, jolloin polttimon lanka käy kuumana..
-
Latausjännite korkealla..
Tuo mullakin tuli mieleen mutta pitäs kärähellä muitakin polttimoita. Normi hehkulampussa taisi olla että 10% korkeampi jännite mitä leima, lyhentää lampun ikää 50%. Mutta toisinpäin kääntäissä alijännite ei jatka polttoikää juuri yhtöön.
-
Nyt kärähti tämmöinen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/431987/H7-polttimo-Osram-NightBreaker-Unlimited-110-12V
Kaupunkiajoa tulee vuoden aikana joka päivä. Joo tuo "valoisuuden" tunnistin on enemmän kuin outo :o
Pitkät ajot tulee lomilla, koppi perässä eli pääsääntöisesti kaupunkiajoa.
Noissa Osrameissako on 3 v takuu??? Voi prkl kun en säilyttänyt kuittia >:D
-
Tuo mullakin tuli mieleen mutta pitäs kärähellä muitakin polttimoita. Normi hehkulampussa taisi olla että 10% korkeampi jännite mitä leima, lyhentää lampun ikää 50%. Mutta toisinpäin kääntäissä alijännite ei jatka polttoikää juuri yhtöön.
Muita polttimia en ole eläissään vaihdellut ja kaikki palaa.
-
Ootko kanta-asiakkaana motonetissä, eikös ne kuitit pitäs löytyä sieltä koneelta.
-
http://www.motonet.fi/fi/tuote/431957/H7-polttimopari-Philips-BlueVision-Ultra-12V-55W
Onko kellään kokemuksia? Nyt olis Motonetissa K-A hintaan.
-
Ootko kanta-asiakkaana motonetissä, eikös ne kuitit pitäs löytyä sieltä koneelta.
Olen. HYVÄ VINKKI!!! Pitää käydä maanantaina kyselemässä. Kiitti Thumb
-
Unohda ihan suosiolla nuo NB-polttimot, et todellakaan ole ainut jolla ne eivät oikesti kestä yhtään mitään ja maksavatkin mokomat 2-3x sen mitä ns. tavallinen polttimo, halpiksista nyt puhumattakaan Thumbd
-
Unohda ihan suosiolla nuo NB-polttimot, et todellakaan ole ainut jolla ne eivät oikesti kestä yhtään mitään ja maksavatkin mokomat 2-3x sen mitä ns. tavallinen polttimo, halpiksista nyt puhumattakaan Thumbd
NB? Ihan mielenkiinnon vuoksi vaan et mistä tuo lyhenne.
Tuo valoteho houkuttelee mut joo, hermoja ja lompakkoa repii tuo
polttimen kestoikä.
Tuollaiset jos laittais.Eiköhän niillä näe sen mitä tarvitsee.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/431397/H7-polttimo-12V55W-Osram-UltraLife-3v-takuu
-
Ostin keväällä Biltemasta pösöön polttimot ja hämmästyin kun niin himmeät kunnes hokasin kuitista että on 24volttiset. Ajoin kesän niillä ja viime viikolla vaihdoin 12v polttimot. Saisi olla kesän valoisuus aina niin ei tarttis huolehtia
-
Night Breaker. Kaikki nuo +50% yms. polttimot tahtoo kestää muutamasta kuukaudesta korkeintaan vuoteen - lisävaloa samalla ottoteholla ei saa ilmaiseksi.
Sent from my menneen talven Lumia 520 using Tapatalk
-
Joo, kaikki teho maksaa :) Näköjään.
Toisaalta jos paremmalla valolla näkee ja onnistuu estämään esim.hirvikolarin niin
silloin kiittelee itseään.
Taidan sijoittaa noihin Pilipsin tarjous polttimoihin Motonetista, jos ei takuu kanna
Night brakereissa. Niistä kun en löydö tekstiä takuusta :o
n.15€ joutuu maksamaan kuitenkin halvemmistakin. Jos jotain hyvää
niin onneksi meni nyt syksyllä, kun keväällä.
-
Omassa käytössä H7 Night Breaker kestää keskimäärin noin 6 kk. Valo on valmistussarjasta riippuen joko normipolttimon tasoa tai selkeästi kirkkaampi. Philipsin +100% H7 ( olikohan Night Vision ) kestää noin 10 kk, mutta ennen kaikkea, valo on erittäin kirkas.
Mikäli haluaa kestävät, mutta aika himmeät H7:t, niin Osramin Long ( Ultra ? ) Life on hyvä. Kestää monia vuosia, mutta vaatii erinomaiset umpiot, jotta niillä näkee sysipimeässä.
-
NB? Ihan mielenkiinnon vuoksi vaan et mistä tuo lyhenne.
Tuo valoteho houkuttelee mut joo, hermoja ja lompakkoa repii tuo
polttimen kestoikä.
Tuollaiset jos laittais.Eiköhän niillä näe sen mitä tarvitsee.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/431397/H7-polttimo-12V55W-Osram-UltraLife-3v-takuu
Jos valotehoa haluat niin laita ksenon sarjat keulalle K4300 arvolla niin jopas alkaa metsän eläimet ja tienvieruskulkijat näkymään.
Helppo asentaa ja halvat kestoonsa nähden. Thumb
-
Jos valotehoa haluat niin laita ksenon sarjat keulalle K4300 arvolla niin jopas alkaa metsän eläimet ja tienvieruskulkijat näkymään.
Helppo asentaa ja halvat kestoonsa nähden. Thumb
Jälkiasennetut yleensä laittomia.
Enkä ala "taistelemaan" asiasta sen enempää.
-
Jälkiasennetut yleensä laittomia.
Enkä ala "taistelemaan" asiasta sen enempää.
Niinhän se on humalassa ajo ja ylinopeus.Ja kuitenkin ihmiset harrastaa molempia.
Mutta näistä kolmesta pidän ksenoneita ei laittomina kun on tarkoitus tiettymillä teillä nähdä oikeesti jotain.
Mun omatuntoa ei häiritse moisen käyttö paitsi rihloilla varustetuilla umpioilla.
Kysyjän matukka on kuitenkin niin uusi ettei siinä ole rihloja.Kuten ei ollut omassa Avensiksessa. 8)
Eikä tästä kai tarvi taistella.
-
Niinhän se on humalassa ajo ja ylinopeus.Ja kuitenkin ihmiset harrastaa molempia.
Mutta näistä kolmesta pidän ksenoneita ei laittomina kun on tarkoitus tiettymillä teillä nähdä oikeesti jotain.
Mun omatuntoa ei häiritse moisen käyttö paitsi rihloilla varustetuilla umpioilla.
Kysyjän matukka on kuitenkin niin uusi ettei siinä ole rihloja.Kuten ei ollut omassa Avensiksessa. 8)
Eikä tästä kai tarvi taistella.
Vakavassa harkinnassa xenonit on Thumb
Kun ei tuo näkökään enään parane ;)
-
Jos autossa on ns."valomuisti" eli ajovalot kytkeytyy avaimesta virrat päälle kääntäessä, niin hetkellisesti startatessa syntyvä jänniteheilahdus "tappaa" polttimot pikkuhiljaa.
Eli kun starttaat autoa, kytke ensin parkit päälle ja sitten käännä avainta. Tämän jälkeen ajovalot.
-
Jos autossa on ns."valomuisti" eli ajovalot kytkeytyy avaimesta virrat päälle kääntäessä, niin hetkellisesti startatessa syntyvä jänniteheilahdus "tappaa" polttimot pikkuhiljaa.
Eli kun starttaat autoa, kytke ensin parkit päälle ja sitten käännä avainta. Tämän jälkeen ajovalot.
Tämä on ihan totta, ja xenonlyhdyllisiinki n. Omissa ruotsalaismerkeissä aivotoiminta on sen verta älyllistä, että startin ajaksi valot sammuvat, jos jostain kummasta syystä ajovalokytkin olisi unohtunut ajovalopuolelle drl:ien sijaan.. Näin ei käynyt noissa aiemmissa japsimerkeissä. Varsinki tuota xenon vehettä starttasin vain parkkiasennossa..
-
Tuota parkeille kääntämistä suosittelen kans. Ainakin pösössä autto polttimoiden kestoon. Ksenoneita jos meinaa, niin kannattaa tarkistaa sopiiko ne auton omat umpiot niille suoraan. Joissakin käy, joissakin ei.
-
xenonit vaan sinne keulille..alkaa näkymään..itse tilailen e baystä..halvat ja hyvät.kolmas vuosi lähtee halpiksilla.eipä niitä tavan tuikkuja paljoo kehtaa asennella kun kerran on xenoneita kokeillu :D ja hyvin nuo katsastukseen kelpasi..ei tullu ees otteeseen muikkaria :)
-
Halogen-polttimossa se on se langan lämpötila, millä siitä saadaan enempi valoa. No {N}ight {B}reaker (lyhennekin varmaan valkeni ;)) kun on jotain +100%, niin se lanka käy jo todella kuumana = kaikki valoteho on näin pois polttimon kestosta, minkä olet jo ihan käytännössä jo huomannutkin :-X
Noi kiinalaiset, halogen kantaiset xenonit ovat aina 100% laittomat, asensit ne sitten ihan mihin maailman umpioon tahanasa. Aito tieliikennekäyttön hyväksytty xenon on aina ja joka tapauksessa D-kantainen. Se että puututaanko asiaan on kokonaan toinen juttu, mutta puuttumattomuuskaan ei niistä laillisia tee, piste :-\
Jos kuitenkin tuon xeno-muunnoksen haluaa tehdä, mutta laadukkaasti, niin suosittelen tutustumaan esim. http://www.retrofitlab.com/projector-kits/bi-xenon-mini-motor-kit-1.html tarjontaan. Näin valokin ohjautuu just tasan sinne minne pitääkin eikä tasan tarkkaan häiki ketään ynnä saat Bi-Xenot = xeno myös pitkille Thumb
-
Laita vain long liwe! Tai lisäpitkät!
-
Vakavassa harkinnassa xenonit on Thumb
Kun ei tuo näkökään enään parane ;)
Joo myöhän vanhetaan koko ajan ja näkö huononee... :-*
Siksipä tuosta kunnon setti ja joka kestää..Suosittelen kin 4300-5000 K värisävyä joka vasta lähinnä valkoista väriä kun et tuunaa autoas.. ;)
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/cobra-xenon-muutossarja-h7-55w/1010400020/
On laadukkaat ja ei herätä hilpeyttä konstaapeleissa.Kat astukseen kun vaihtaa taas vanhat lamput niin vuojen taas kestää komiasti.. 8)
-
Halogen-polttimossa se on se langan lämpötila, millä siitä saadaan enempi valoa. No {N}ight {B}reaker (lyhennekin varmaan valkeni ;)) kun on jotain +100%, niin se lanka käy jo todella kuumana = kaikki valoteho on näin pois polttimon kestosta, minkä olet jo ihan käytännössä jo huomannutkin :-X
Noi kiinalaiset, halogen kantaiset xenonit ovat aina 100% laittomat, asensit ne sitten ihan mihin maailman umpioon tahanasa. Aito tieliikennekäyttön hyväksytty xenon on aina ja joka tapauksessa D-kantainen. Se että puututaanko asiaan on kokonaan toinen juttu, mutta puuttumattomuuskaan ei niistä laillisia tee, piste :-\
Jos kuitenkin tuon xeno-muunnoksen haluaa tehdä, mutta laadukkaasti, niin suosittelen tutustumaan esim. http://www.retrofitlab.com/projector-kits/bi-xenon-mini-motor-kit-1.html tarjontaan. Näin valokin ohjautuu just tasan sinne minne pitääkin eikä tasan tarkkaan häiki ketään ynnä saat Bi-Xenot = xeno myös pitkille Thumb
Se onkin jännä että laillinen Skeidan ksenon on ainut joka häikäisee silmään kun vastaan tulee..
Kyllä mun mielestä sinne muutama laitonkin mahtuu.. ;) ;)
-
Taidan sijoittaa noihin Pilipsin tarjous polttimoihin Motonetista, jos ei takuu kanna
Night brakereissa.
Ei oo Yön Särkijöissä takuuta, mutta näissä on: http://www.motonet.fi/fi/tuote/431397/H7-polttimo-12V55W-Osram-UltraLife-3v-takuu
(http://imageshack.us/a/img904/4326/N6kS7a.jpg)
Kokeile ny noita tai asenna päivävalot ettei tartte poltella suotta ajovaloja pilalle.
-
Joo myöhän vanhetaan koko ajan ja näkö huononee... :-*
Siksipä tuosta kunnon setti ja joka kestää..Suosittelen kin 4300-5000 K värisävyä joka vasta lähinnä valkoista väriä kun et tuunaa autoas.. ;)
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/cobra-xenon-muutossarja-h7-55w/1010400020/
On laadukkaat ja ei herätä hilpeyttä konstaapeleissa.Kat astukseen kun vaihtaa taas vanhat lamput niin vuojen taas kestää komiasti.. 8)
Aika mielenkiintoinen asenne... yllytetään laittomuuksiin.
Minusta nuo laittomat xenonit häikäisevät juurikin vanhenevaa autoilijaväkeä, joilla hämäränäkö on heikentynyt. Asiaa ei paranna pakollisten heijastamattomien silmälasienkaan käyttö.
Hyvin huomaa, kun vastaantulijalla on mielettömän kirkkaat xenonit keulalla. Varmaan kuskilla itsellä hyvä fiilinki.
Itselläni on Philipsin +100% H7 polttimot syksystä kevääseen. Enempää ne eivät kestä. Lisäpitkissä on Philipsin +100% H1 polttimot. Ne tuntuvat kestävän puolestaan vuodesta toiseen.
-
Minusta nuo laittomat xenonit häikäisevät juurikin vanhenevaa autoilijaväkeä, joilla hämäränäkö on heikentynyt. Asiaa ei paranna pakollisten heijastamattomien silmälasienkaan käyttö. Hyvin huomaa, kun vastaantulijalla on mielettömän kirkkaat xenonit keulalla. Varmaan kuskilla itsellä hyvä fiilinki.
Ihan samaa mieltä! Myönnän että itselläkin on nuorempana ollut nämä H-xenot silloisessa Megane II:ssa, jossa siis on nykyaikaiset heijastinumpiot ja ... no sanoo kuka nyt ihan mitä tahansa, mutta ei tuo valokuvio kyllä "ihan" ollut sitä mitä se oli halolla :-X Sittemmin talossa oli Grand Scenic II aidoilla bi-xenoilla ja tuossa voi sanoa että siinä oli tosiaan valot! Niillä ihan oikeasti näki, valokuvio oli lyhkäsilläkin terävä kuin veitsellä leikaten jne. Eli jatkossa en kyllä noihin h-xenoihin enää sekaannu, mieluummin olen sitten ilman jos aitoja ei nokalle ole varaa hankkia 8)
Josta tulikin mieleen että voisi olla aika vinkeät nuo C5:n orig.xenot kun mokomat ovat vieläpä mutkaan kääntyvät. Nyt on vain erilliset H7 varustetut kääntymisvalot nokalla. Kyllähän nuokin toki sinne mutkaan ihan hyvin näyttä, mutta... 8)
-
Aika mielenkiintoinen asenne... yllytetään laittomuuksiin.
Minusta nuo laittomat xenonit häikäisevät juurikin vanhenevaa autoilijaväkeä, joilla hämäränäkö on heikentynyt. Asiaa ei paranna pakollisten heijastamattomien silmälasienkaan käyttö.
Hyvin huomaa, kun vastaantulijalla on mielettömän kirkkaat xenonit keulalla. Varmaan kuskilla itsellä hyvä fiilinki.
Itselläni on Philipsin +100% H7 polttimot syksystä kevääseen. Enempää ne eivät kestä. Lisäpitkissä on Philipsin +100% H1 polttimot. Ne tuntuvat kestävän puolestaan vuodesta toiseen.
Jotenki tämä viimeinen kappale romuttaa aiemmat :D
Jos oikeasti Ph 100% lampuissa on 2x enempi valoa, niin eihän sekään enää ole laillinen. Sitä myytiin jo 80-luvulla H4:ia 80/100 langoilla (ja paremmillakin) - laittomina.
Monella muullakin tapaa valot voivat olla laittomat; väärin perussuunnattu, kuormanmukaan -säätö jätetty tekemättä (kenties ei toimi), polttimon asennusvirhe, polttimon valmistusvirhe, liikaa hajavaloa kuluneista laseista jne.. eikä ole itsestään selvää, että "laittomat", ts. hyväksymättömät valaisimet häikäisevät ja "lailliset" vastaavasti eivät.. Toisekseen on outoa, että toisessa Eu-maassa laiton on laillista..
Sitten mitä xenon-muunnoksiin tulee, löytyy autoja joiden umpiosta löytyy DC ja HC-merkinnät ja sarjoissa kiinanpoika loihti E-hyväksynnän jotenki. Mutta yleensä puuttumaan jää tuo autom. tasonsäätö - jota tosin ei vaadita vanhimmista autoista. Jos lähivaloteho on normi 35W xenonia alempi, ei pesureita ja autom.säätöä tarvitse - muistaakseni jollain ransk. merkillä uusissa malleissa tällaisia on (oliko teho 25W).
Alkuperäiseen ongelmaan (kestoikään), ei ole oikein muuta ratkaisua alkup. tai Longlife -versiot, ja kääntäpuolena valoteho, joka on se auton hyväksynnässä käytetty. Tai olla käyttämästä turhaan ajovaloja - tarv. drl:t arkeen.. Halogeenin polttojännitteen alentaminen ei ole eds järkevä vaihtoehto, koska polttimo mustuu sisältä (wolframi höyrystyy/pisaroituu kuvun sisäp.). Pimeällä kun valotehoa tarvisisi, polttimoista ei irtoa oikein valoa. Tuntien täydellä jänniteellä polttaminen palauttaa pisara takaisin kaasuksi (yleensä).
-
Jos olisin rahamies niin vasaran kanssa kiertäisin laittomia ja päin peetä olevia "huippuhyviä" Xenon asennuksia säätämässä...
Voi sieltä oman ratin takaa näyttää kivalle ja tsuipaduipa naminamille kun valot ei tillota omaan silmään mutta vastaantulijaa, vallankaan silmälasipäistä, asia ei juuri lämmitä kun valokuvio lentää taivaalla ja muutenkin valo leviää minne sattuu. Vähän kun vettä ripsii, tuulilasilla on kosteutta ulkopinnalla jne niin kylläpä hyvin tuollaisen "taakse" kun siihen vielä sattuu vastaantulijaksi sviduilleen osoittavat ebay -xenonit.
Ja sama koskien niitä laillisia xenon valoja joissa joko säädöt on persiillään tai muuten vaan huonosti tehty >:D
Subarun outback:issa oli erinomaiset lyhyet valot, parhaat xenonit joilla olen ajanut. Pitkät eivät sitten olleetkaan niin kaksiset, ne taisi olla perinteisellä polttimolla.
Volvon bi-xenonien kai pitäisi olla hyvät mutta eipä ole erikoiset, minusta. Joko polttimot on lopun puolella (ovat kyllä kirkkaat jne) tai sitten ne vaan ei ole niin hyvät mitä jotkut niistä leuhottaa. Renault Masterin, siis asuntokopin, perinteiset valot on melkeinpä paremmat (pitkien osalta ovatkin ihan selvästi). Oikeastaan Renaultin pitkät on erinomaisen hyvät ja lyhyetkin ihan ok Thumb
H7:n kestosta: aikanaan Pösössä H7:at kärsi ainakin siitä jos konepellin löi valot päällä kiinni. Tuon kun teki niin melkein tiesi että viikon sisällä on poltin jumppaa tulossa. Myöskin poltinmerkkien välillä oli suuria eroja ja silloin minulla parhaiten kesti General Electronics:in polttimot (jos muistan nimen oikein). En tiedä kuka tuon polttimon oikeasti teki mutta hyvin se kesti. Saattoi mennä jopa melkein vuoden ;D Joka oli tosi hyvin verrattuna siihen että joku toinen kesti max 2kk.
-
Jos autossa on ns."valomuisti" eli ajovalot kytkeytyy avaimesta virrat päälle kääntäessä, niin hetkellisesti startatessa syntyvä jänniteheilahdus "tappaa" polttimot pikkuhiljaa.
Eli kun starttaat autoa, kytke ensin parkit päälle ja sitten käännä avainta. Tämän jälkeen ajovalot.
Katos vaan. Kyllä on valomuisti. Laitetaanpas muistiin tämä vihje. Thumb
Ps.Xenonia keulalle jos saa siten että muut ei häiriinny. :)
-
Halogen-polttimossa se on se langan lämpötila, millä siitä saadaan enempi valoa. No {N}ight {B}reaker (lyhennekin varmaan valkeni ;)) kun on jotain +100%, niin se lanka käy jo todella kuumana = kaikki valoteho on näin pois polttimon kestosta, minkä olet jo ihan käytännössä jo huomannutkin :-X
Noi kiinalaiset, halogen kantaiset xenonit ovat aina 100% laittomat, asensit ne sitten ihan mihin maailman umpioon tahanasa. Aito tieliikennekäyttön hyväksytty xenon on aina ja joka tapauksessa D-kantainen. Se että puututaanko asiaan on kokonaan toinen juttu, mutta puuttumattomuuskaan ei niistä laillisia tee, piste :-\
Jos kuitenkin tuon xeno-muunnoksen haluaa tehdä, mutta laadukkaasti, niin suosittelen tutustumaan esim. http://www.retrofitlab.com/projector-kits/bi-xenon-mini-motor-kit-1.html tarjontaan. Näin valokin ohjautuu just tasan sinne minne pitääkin eikä tasan tarkkaan häiki ketään ynnä saat Bi-Xenot = xeno myös pitkille Thumb
No just.NB :D Tunnen itteni taas pölijäksi.
JOS lähden muunnista tekemään niin laadukkaasti. Kaveri asensi Audi A4:een ja hyvin vörkkii. Ei välkyttele porukka valoja ja on muuten MAHTAVA valoteho!
Pakko myöntää että hieman kateellisena kattelin vierstä kun viime talvena kairassa ajeltiin.
-
Laita vain long liwe! Tai lisäpitkät!
Lähivaloista kysymys. Pitkät on todella näyttävät, siis valotehokkaat Thumb
-
Lähivaloista kysymys. Pitkät on todella näyttävät, siis valotehokkaat Thumb
Jos pitkiä pidät hyvinä, sitten ne vasta hyvät ovat kun niihin xenon sarjan laittaa Thumb
Ne halogeenipitkät olivat todella "karmeat" alkup. xenonien kavereina - tosin 2-5 sek täyskirkkausviive häiritsi alussa (lähivalot eivät tietnkään sammu).
Jos hyvää-hyvää kaipaa niin bi-xenon+xenon apukaukov. Thumb Mulla Saabin ajovaloumpioissa on.. näissäkin on huonotpuolensa; aivan liikaa valoa lumisateessa, pitäis saada nappulasta pois noi apuvalot, mutta kun tehdas toista mieltä..
-
Jotenki tämä viimeinen kappale romuttaa aiemmat :D
Jos oikeasti Ph 100% lampuissa on 2x enempi valoa, niin eihän sekään enää ole laillinen. Sitä myytiin jo 80-luvulla H4:ia 80/100 langoilla (ja paremmillakin) - laittomina.
Tämä on täysin totta...
Kyllä itsekin pitää olla huolellinen valojen vaihdossa, kun lisävalojakin käyttää. Ei ole kovin mielekästä häikäistä vastaantulijaa omilla tehokkaammilla valoilla.
Tuosta romuttamisesta vain sen verran, että lailliset +100% H1 ja H7 polttimot laillisissa umpioissa eivät ole mielestäni häikäisyteholtaan lähellekään samaa luokkaa kuin laittomat xenonit vääränlaisissa umpioissa. Tässähän oli siis kyse prosenteista, eikä Wateista.
Raskaammilla ajettaessa käytössäni on jossakin autossa jopa 6 laillista Xenon pitkää. Kyllä sellaisillakin ajellessa pitää järki olla, eikä kaikkia edes yhtäaikaa saa edes pitää päällä. Sellaisilla kun lähtisin valosotaan, niin valokeilassa menisi jo jäniksetkin selälleen.
-
..
Tuosta romuttamisesta vain sen verran, että lailliset +100% H1 ja H7 polttimot laillisissa umpioissa eivät ole mielestäni häikäisyteholtaan lähellekään samaa luokkaa kuin laittomat xenonit vääränlaisissa umpioissa. Tässähän oli siis kyse prosenteista, eikä Wateista.
..
Prosentti vai watti - molemmat yo. periaatteesa johtavat samaan lopputulokseen..
Mutta lumeneissa on standardoitu H7 (55 W @ 12.0 V, 1500 lm ±10% @ 13.2 V) eli ~27lm/W
Eli jos valmistaja lupaa +100%, se oikeasti tarkoittaa 3000lm. Totuus ei ole ihan se mitä luvataan.. Sen sijaan H4 80W tuottaa "vain" 2400lm..
Kumpi on laiton ja/tai kumpiko häikäisee?
Sitten normi 35W xenon, tuottaa ~3200lm ;)
Mutta ihan totta; se missä eniten valoa, häikäisee kun valo tulee "väärään paikkaan" - laillisesti tai laittomasti :D
-
Sitten on tuo hämäränäkö!! ite jotenkuten näen vaan pitäisi olla jokakelin lasit taskussa
-
Prosentti vai watti - molemmat yo. periaatteesa johtavat samaan lopputulokseen..
Mutta lumeneissa on standardoitu H7 (55 W @ 12.0 V, 1500 lm ±10% @ 13.2 V) eli ~27lm/W
Eli jos valmistaja lupaa +100%, se oikeasti tarkoittaa 3000lm. Totuus ei ole ihan se mitä luvataan.. Sen sijaan H4 80W tuottaa "vain" 2400lm..
Kumpi on laiton ja/tai kumpiko häikäisee?
Sitten normi 35W xenon, tuottaa ~3200lm ;)
Mutta ihan totta; se missä eniten valoa, häikäisee kun valo tulee "väärään paikkaan" - laillisesti tai laittomasti :D
Mielenkiintoisa faktaa...
Mulla on ihan vain empiirisiä tutkimuksia ja mututuntemuksia.
Tällälailla fiilinkipohjalta voisin sanoa, että kyllä 100W polttimot antavat huomattavasti kirkkaamman valotehon, kuin +100% polttimot sallituilla tehoilla. Missään tapauksessa + 100% ei tuplaa valotehoa. Sensijaan hämmästelin sitä, kun laitoin henkilöautoon nämä + 100% polttimot, niin vaikutus oli olematon vakiopolttimiin nähden. Pakussa taas valoteho vastaavalla toimenpiteellä lisääntyi selvästi. Jotain merkitystä lienee umpioillakin ja kenties johdotuksilla.
Sitä olen aina ihmetellyt, miten Xenoneilla tuo referenssiluku on saatu niin alas, vaikka valoteho näyttäisi olevan jotain ihan muuta.
Kerran tuli juttua eräästä henkilöautoilijasta, joka oli saanut neronleimauksen. Hän oli asentanut 100W lähivalot ja kehui, että ei tarvitse enää vaihtaa valoja lainkaan, kun on niin tehokkaat lähivalot. Valojen suuntaus oli kuulemma ihan kohdallaan, joten ei häikäissyt vastaantulijaakaan. Totesin vain, että näet kyllä tehokkaasti ja terävästi, kun törmäät lähivalojen näyttämällä hirveen. Tämä kuski ei kyllä ymmärtänyt minun pointtiani ainakaan sillä kertaa.
-
Ei oo Yön Särkijöissä takuuta, mutta näissä on: http://www.motonet.fi/fi/tuote/431397/H7-polttimo-12V55W-Osram-UltraLife-3v-takuu
(http://imageshack.us/a/img904/4326/N6kS7a.jpg)
Kokeile ny noita tai asenna päivävalot ettei tartte poltella suotta ajovaloja pilalle.
Perskule ko aloitta höpöttää polttimoista jo kesällä, volvo ilmoitti justiinsa toisen ajovalot pimeeksi. Ei vielä viittis laittaa uusia night breakereita, jotta kestävät keväällä riittävän pitkään. No varapolttimo vielä muutamaksi viikoksi.
Justiin kaupassa katsoin tuota long life paketin takapuolta - valoteho ja kantama hieman huonommat kuin ns. normipolttimolla - ei kiitos, jos pitää liikkua valaistujen katujen ulkopuolella.
Edit:
Tekstiä korjattu. Ittu näitä arvaavia tekstinsyöttöjä.
-
Sitä olen aina ihmetellyt, miten Xenoneilla tuo referenssiluku on saatu niin alas, vaikka valoteho näyttäisi olevan jotain ihan muuta.
Xenoneissa referenssiluku määritellään erilailla kuin halogeneissa. Taitaa olla liki puolta pienempi mitä vastaavalle halogeenille annettaisiin, en tiedä miks.
Ei pidä käsittää referenssilukua pelkästään valon tehokkuuden mittarina, sama valo mitä saa 37.5 ref. ja 17.5 ref., 37.5:ssa on pidempi ja kapeampi valokeila, 17.5:ssa puolestaan lyhempi ja leveämpi eli normaalikäyttöön parempi. Valoa tulee siis yhtä paljon, mutta eri muodossa.
Tuohon tehokkuusasiaan kommentti; mulla 120% GE:n polttimot ja Motonetin valovahvistinsarja. Polttimoiden vaihdolla teho lisääntyi perstuntumalta max. 20%, valovahvistimella (eli jännitteen muuttamisella 13.6->14.6V) n. 30%. Nyt on hyvät valot molemmat yhdessä, polttimotkin kestäneet noilla volteilla jo 1.5 v., kiitos DRL:ien. Thumb
-
Mikä on DRL? +120% polttimoilla ja vielä 1,5 V korotetulla jännitteellä kestänyt 1,5 vuotta? Jokin ihmeellinen juttu on keksitty tai sitten auton ajomäärä ei ole montaa tuhatta kilometriä 1,5 vuoden aikana.
-
Mikä on DRL?
Eiköhän se ole suomeksi päiväajovalot tjsp. ;)
-
Mikä on DRL? +120% polttimoilla ja vielä 1,5 V korotetulla jännitteellä kestänyt 1,5 vuotta? Jokin ihmeellinen juttu on keksitty tai sitten auton ajomäärä ei ole montaa tuhatta kilometriä 1,5 vuoden aikana.
Daytime Running Lights = päiväajovalot = huomiovalot.
Eihän niitä ajovaloja tarvii kuin yöllä, no talvisaikaan enempi. :) Taitaa olla kesäkuussa kun viimeks tarvitsi valoja.
On nuo ollu nyt jo yli 40 tkm paikoillaan, mutta ei varmaan ole kuin n. 10 tkm matkalla poltettu. Valovahvistimen pitäisi tasata jännittä (piikit pois) mikä auttaa lisäämään kestoikää. Ja Voltti kyseessä, ei 1.5V. Jännite tarkalleen 14.65V polttimon kannalla.
-
Mulla nyt kolmas Volvo ja kertaakaan ei ole tarvinnut vaihtaa ajovalo polttimoita,ainostaan taakse kuskin puolelle ja yhden kerran ;)
-
Mulla nyt kolmas Volvo ja kertaakaan ei ole tarvinnut vaihtaa ajovalo polttimoita,ainostaan taakse kuskin puolelle ja yhden kerran ;)
Mulla tuo auto ei ole pelkästään pihankoristeena ;D
Tänään pistin taas vähänkäytetyn peruspolttimon keulalle palaneen tilalle, vaikka eilen jo ostin parin uusia "+110%" night breakereita. Vaihdan sitten ne kun alkaa olla aamulla pimeää ouluun ajaessa. ;)
-
Mulla tuo auto ei ole pelkästään pihankoristeena ;D
Tänään pistin taas vähänkäytetyn peruspolttimon keulalle palaneen tilalle, vaikka eilen jo ostin parin uusia "+110%" night breakereita. Vaihdan sitten ne kun alkaa olla aamulla pimeää ouluun ajaessa. ;)
Ei tääläkään korista pihaa ;)
-
On jollekin sattunut vaan erikoinen Volvo... Polttimoita ei pala ollenkaan ja vaunun kanssa kulutus on luokkaa sama kuin Fordin 1.0 ecoboost moottorissa. ;D
-
On jollekin sattunut vaan erikoinen Volvo... Polttimoita ei pala ollenkaan ja vaunun kanssa kulutus on luokkaa sama kuin Fordin 1.0 ecoboost moottorissa. ;D
Mutta näin on tosiasia Thumb Miks sitä ostaa huonoa,kun saa hyvänkin ;) :D
-
Palataan aiheeseen.
Ostin Philipsin tuotteen Motonetista:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/431956/H4-polttimopari-Philips-BlueVision-Ultra-50-12V-6055W
Päivämäärä ja kilsat ylhäällä eli kestotestiä tehdään. Paketin takana luvataan 400H paloaikaa.
Long lifet lupaa kyllä väh. 3-4x kestoiän mut ei ainakaan voi moittia noita ostettuja polttimia
valotehosta Thumb Hyvin näkyi viime yönä. Ja tuli siniset parkitkin mukana. Hyvä niin koska
parkit oli mustuneet ja kohta olisivat pimenneet.
-
Daytime Running Lights = päiväajovalot = huomiovalot.
Eihän niitä ajovaloja tarvii kuin yöllä, no talvisaikaan enempi. :) Taitaa olla kesäkuussa kun viimeks tarvitsi valoja.
On nuo ollu nyt jo yli 40 tkm paikoillaan, mutta ei varmaan ole kuin n. 10 tkm matkalla poltettu. Valovahvistimen pitäisi tasata jännittä (piikit pois) mikä auttaa lisäämään kestoikää. Ja Voltti kyseessä, ei 1.5V. Jännite tarkalleen 14.65V polttimon kannalla.
Ok, eli polttimot kestävät, kun niitä ei käytä. :)
Hyvä suoritus toki, mikäli +120 GE:t kestävät 10000 km vielä korotetulla jännitteellä. Osram NB:t eivät kestä yhtään enempää edes perusjännitteellä. Tuohon tasaukseen en kyllä nykyautojen kohdalla oikein usko. Pitää olla aika ikitekniikkaa, että ajovaloille saakka tulisi olennaisia virtapiikkejä.
-
On teillä ihme vehkeitä,kun joka kuukausi pitää vaihtaa lamppuja :o Samaan aikaan ne polttimot pitää vaihtaa!!
-
On teillä ihme vehkeitä,kun joka kuukausi pitää vaihtaa lamppuja :o
Nythän mää sen hokasin - Tiplomaatti vaihattaa polttimot Volvolla ettei itte tarttee vaihtaa koskaan. Eihän se kuulemma kustanna kuin 15eur/kpl. ;D
-
Nythän mää sen hokasin - Tiplomaatti vaihattaa polttimot Volvolla ettei itte tarttee vaihtaa koskaan. Eihän se kuulemma kustanna kuin 15eur/kpl. ;D
Ei,kun ei tartte vaihtaa Thumb Bemariinkin piti vaihtaa yhden kerran polttimot,kun yksi oli palanut 5V aikana ;)
-
TD. Valoja pitää käyttää. Näin sanoo tieliikennelaki ;)
Sulla vain on hyvä tuuri. Kuulostaa Volvoistakin palavan
tuikkuja samalla tavalla kuin muistakin merkeistä. Hyvä
sulle Thumb
-
TD. Valoja pitää käyttää. Näin sanoo tieliikennelaki ;)
Sulla vain on hyvä tuuri. Kuulostaa Volvoistakin palavan
tuikkuja samalla tavalla kuin muistakin merkeistä. Hyvä
sulle Thumb
Aina on valot päällä,enkä tartte mitään päivä valoja jotta maailma pelastus ;)
-
Niinpä niin, kyllähän nuo ajokilometrit polttimoiden kestoon vaikuttaa. Esim. ite ajan n. 40 tkm vuosi, niin kyllä jokusen tunnin lamput siinä ajassa palaa. Itsellä suunnilleen kerran vuodessa Osramin NightBreaker:rit menee. Johan jo valotehonkin kannalta fiksua vaihtaa ennen kuin sammuvat itsestään.
Ja tiplomaatin Volvossa kestää kun ei tule käyttötunteja!
-
Mulle tulee 27tkm/vuosi, tällä pääkulkineella.
Nyt 3v aikana vaihdettu 2x Xenon
1x takaparkki
1x rek kilven toinen polttimo
Toisaalta en ole vaihtanut toiseenkaan autoon kuin pari parkkipolttimoa ,1x H4 ja kilven valot samana aikana
VW T5 kysymyksessä kakkosena
tiedä häntä sitten......
-
Ei,kun ei tartte vaihtaa Thumb Bemariinkin piti vaihtaa yhden kerran polttimot,kun yksi oli palanut 5V aikana ;)
Meillä tuohon Adriaan ei ole tarvinnut vaihtaa vielä mitään muita polttimoita kuin niitä Jokonin sivuvaloja kolmet, mutta niitä ajovaloja ei ole mennyt yhtäkään vaikka takana jo kuusi vuotta ja 59000 km joten aika hyvin vaikka itse sen sanonkin.
Täytyy silti pitää jo Thumb jotta sama meno jatkuisi.
-
itellä tulee kilometrejä aikas vähän kumpaanki autoon , mutta tuo voi syödä polttimoja, kun ajetaan karkealla soratiellä (tärinä)..atriassa päivävalot (led),, toyotassa philipsin tavikset, ja mielestäni niillä näkee oikein hyvin(lyhyet).pitkät woisi olla hieman leveämpi kiilainen valonsäde..
-
Meilliä nuot kantatietkin on kuin kyntöpeltoa - se syö varmasti polttimoita Thumbd
-
Meilliä nuot kantatietkin on kuin kyntöpeltoa - se syö varmasti polttimoita Thumbd
Sulla on vaan väärää kalustoa ;D Tuo C5 kulkee varsin jouhevasti röykkyjenkin yli. Ei todellakaan tuota suotta kutsuta taikamatoksi :D
-
Mitähän siihen palleroon ois vaihdettu noilla metreillä, toisekseen se polttimoitten palamisvaiva oli Teukan Mazdassa :-*
-
Mitähän siihen palleroon ois vaihdettu noilla metreillä, toisekseen se polttimoitten palamisvaiva oli Teukan Mazdassa :-*
Näinpä. Itte vaan koitin keksiä, mistä johtuu se että minä vaihdan polttimoita, mutta Tiplomaatti ei. Olisko muuten Tiplomaatilla dementia kun on jo noin vanha mies ja ei siksi muista enää polttimonvaihtoja ;D
-
Näinpä. Itte vaan koitin keksiä, mistä johtuu se että minä vaihdan polttimoita, mutta Tiplomaatti ei. Olisko muuten Tiplomaatilla dementia kun on jo noin vanha mies ja ei siksi muista enää polttimonvaihtoja ;D
:laugh:
Ootas, kun Tiplomaatti vaihtuu Risto66:ksi...
:laugh:
-
Näinpä. Itte vaan koitin keksiä, mistä johtuu se että minä vaihdan polttimoita, mutta Tiplomaatti ei. Olisko muuten Tiplomaatilla dementia kun on jo noin vanha mies ja ei siksi muista enää polttimonvaihtoja ;D
Eipä niitä ole vaihdeltu,uskoo,ken uskoo Thumb
-
:laugh:
Ootas, kun Tiplomaatti vaihtuu Risto66:ksi...
:laugh:
Kui ;) :D
-
Kui ;) :D
Luulee vaan etten mää tiiä meitä samanikäisiksi ;)
-
Eipä niitä ole vaihdeltu,uskoo,ken uskoo Thumb
Vaihtaa koko auton jos lamppu palaa. ;D ;D ;D