Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: Obelix - 2.09.2014 kello on 14:57
-
Mikä tuo kuvassa oleva Webaston säätimen alla oleva liekkinappi oikein on? Käyttöohjeessa ei siitä puhuta mitään. Webaston malli on joku Thermotop E (?). On vm. 2003 Ducato-Dethleffs asuntoautossa.
-
Taitaa olla kesänappi, jolla saa Weban pelkälle tuuletukselle.
-
Mikä tuo kuvassa oleva Webaston säätimen alla oleva liekkinappi oikein on? Käyttöohjeessa ei siitä puhuta mitään. Webaston malli on joku Thermotop E (?). On vm. 2003 Ducato-Dethleffs asuntoautossa.
Taitaa olla ihan "starttinappi" eli olisko ensin ollut ilman tuota ajastinta joka lisätty jälkenpäin??
-
Olisiko kyseessä kytkin jolla saa Webaston toimimaan moottorin lisälämmittimenä myös ajon aikana.
Kun asennutin Webaston kysyi liike asennetaako ko. kykin (70 €), ei asennettu kun asentaja itsekään ei sitä ollut itselleen asentanut.
Sillä kytkimellä olisi voinut pitää pakkasella Webaston ajossa päällä, mikäli kone ei muuten jaksa pitää lämpöä yllä.
Paku Ducatoissa ja mersuissa on ollut valmiiksi asennetuna plttoainekäyttöisiä lämmityslaitteita, nykykoneet kun eivät jaksa pakkasella pitää lämpöä yllä.
Itse tökkään Webaston talvella käyntiin jos lämmöt ei pysy ylhäällä ajossa, tosin Webasto käy tällöin vain puoli tuntia (säädetty käyntiaika), näin toimii kuulema asentajakin.
Taitaa olla ihan "starttinappi" eli olisko ensin ollut ilman tuota ajastinta joka lisätty jälkenpäin??
Jos se on starttinappi, niin se selviää kokeilemalla käynnistyykö Webasto, ilman virran kytkemistä, jos se on apulämmitys, niin se vaatii koneen käyntiin.
-
Taitaa olla ihan "starttinappi" eli olisko ensin ollut ilman tuota ajastinta joka lisätty jälkenpäin??
Hmmm.... Tuskin. Mielenkiintoinen kysymys on toki, mitä kytkimestä tapahtuu. Antaako vain impulssin, vai onko kaksiasentoinen. Kesäkytkimessä pitäisi kyllä olla liekin ja flektin kuva...
-
Taitaa olla kesänappi, jolla saa Weban pelkälle tuuletukselle.
toi termotop e on vettä lämmittävä vebasto.. ei taija tuuletus onnistuu..
-tuota liekin kuva nappia käytetään aina ku kellon rinnalla on joku muu manuaali toiminto, joko termostatti ohjattu ylläpito lämpö tai ajon aikanen ylläpito lämpö..
jos ei oo papereis mukana asennusvirman tietoi ni sit kysyy edelliseltä omistajalta .. tai sitt ku ilma jäähtyy ni vaa rupee kokeileen..
-
toi termotop e on vettä lämmittävä vebasto.. ei taija tuuletus onnistuu..
Onnistuu.... Webassa on moodi, joka weban käynnistyessä ei käynnistä poltinta, vaan ainoastaan lämppärin puhaltimen. Autossa saadaan siis ilma vaihtumaan silläaikaa kun ollaan poissa, jos esim koiria on autossa, tai muuten vaan ei haluta kulkimen lämpiävän auringossa.
Jos on kojelautakello, valinta tehdään erillisellä katkaisijalla, ohjelmoitavalla kaukosäätimellä vaihtamalla lämmitys/tuuletus.
-
Oma kokemukseni kahdesta Webastosta on sellainen että ainakin käyttöohjekirja on tarkoitettu ko. tehtaan henkilökunnalle joka osaa laitteesta perusasiat eikä tulevalle käyttäjälle. Ohjeista puuttuu yksinkertainen perusohje että tästä ja tästä nappulasta saat lämmön päälle joka sisätilan ja tuolla nappulala saat myös moottorilämmityksen päälle. (Onkohan ko odotukset liikaa?)
Lisäksi kun lisätään laitteen asentajan omat ajatukset/sovellutukset asennuksessa ollaankin aikamoisessa viidakossa.
Edellisen laitteen sain kylläkin toimimaan, käytin sitä vain manuaaliohjauksella vaikka siinäkin oli kello.
Tämä nykyinen on myös kellolla varustettu ja lisäksi Aldessa on lämmönvaihdin. Kerran koetin sillä lämmittää aluksi autoa, mutta ennenkuin sain sen lämpöä tuottamaan oli Alde ehtinyt jo lämmittää autoon peruslämmön. Odotukseni oli että olisin saanut Webastolla 15 minuutissa lämmintä puhallusta enkä saanut, vaikka se pöhisi ja ilma kiersi/puhallin toimi sekä lämmintä pakokaasua tuli meni hermot ja suljin koko vehkeen puolen tunnin jälkeen enkä sen jälkeen ole avannut - kesä tuli.
Nyt kun ilmat viilenevät täytyy kokeilla saisinko sen toimimaan edes käsiohjauksella.
-
Oma kokemukseni kahdesta Webastosta on sellainen että ainakin käyttöohjekirja on tarkoitettu ko. tehtaan henkilökunnalle joka osaa laitteesta perusasiat eikä tulevalle käyttäjälle. Ohjeista puuttuu yksinkertainen perusohje että tästä ja tästä nappulasta saat lämmön päälle joka sisätilan ja tuolla nappulala saat myös moottorilämmityksen päälle. (Onkohan ko odotukset liikaa?)
Lisäksi kun lisätään laitteen asentajan omat ajatukset/sovellutukset asennuksessa ollaankin aikamoisessa viidakossa.
Edellisen laitteen sain kylläkin toimimaan, käytin sitä vain manuaaliohjauksella vaikka siinäkin oli kello.
Tämä nykyinen on myös kellolla varustettu ja lisäksi Aldessa on lämmönvaihdin. Kerran koetin sillä lämmittää aluksi autoa, mutta ennenkuin sain sen lämpöä tuottamaan oli Alde ehtinyt jo lämmittää autoon peruslämmön. Odotukseni oli että olisin saanut Webastolla 15 minuutissa lämmintä puhallusta enkä saanut, vaikka se pöhisi ja ilma kiersi/puhallin toimi sekä lämmintä pakokaasua tuli meni hermot ja suljin koko vehkeen puolen tunnin jälkeen enkä sen jälkeen ole avannut - kesä tuli.
Nyt kun ilmat viilenevät täytyy kokeilla saisinko sen toimimaan edes käsiohjauksella.
Ei minusta siinä mitään vaikeutta ole. Webasto syttyy liekin kuvalla merkitystä painikkeesta ja palaa niin kauan kuin on asetuksissa määrätty.
Ellei lämpöä tullut vika saattaa olla auton lämpötilasäädössä. Ainakin meidän autossa Webasto on lämmityslaitteen kanssa sarjassa eli kiinni lämppärin letkussa, ilmeisesti yleinen tapa, Webaston lekujen koosta päätellen.
Jos lämpötila autossa on säädetty pienelle, tai jopa nollille ei Webaso lämmitä, kun kierto ei toimi, vaikka lämmitin olisikin päällä.
Eli jos lämmittää Webastolla, niin auton lämmönsäätö täysille, niin toimii.
Niin, siinä EI siis ole erillistä sisätilan- ja moottorin lämmitystä, vaan se lämmittää jäähdytysjärjestelm än vettä lämmityslaitteen putkiston kautta
-
Mulla ei ole varmaa tietoa, mutta uskoisin, että liekki-nappulasta webasto lähtee saman tien päälle. Nuo toiset nappulat on sitten sitä seuraavan aamun ajatusta varten.
Vai onko peräti niin, että ensin valitaan se aamun kellon aika ja lopuksi painetaan liekkiä?
Mun bemariin asennettiin webasto, kun se tuli meille 2010. Toimii vain kaukosäätimellä. Onhan se kiva napsauttaa keittiöstä päälle aamukahvia juodessa, mutta mutta... kun kaukosäätimen paristo loppuu, sitä ei sitten saa millään päälle. Ja just sitä paristoa ei myydä missään Tarjoustalossa. Viimeksi tilasin jostain Duracell-verkkokaupasta.
Täytyykin loman jälkeen varuiksi tilata molempiin autoihin. Noihin molempiin on laitettu webasto samaan aikaan. Mulla kesti paristo 2 talvea, Pasilla 3, vaikka se vilukissa käyttää webastoa paljon enemmän.
-
Eikös tuossa pitäisi olla keinukytkin (onko tuo?) jolla valitaan joko pelkkä moottorin lämmitys tai moottorin+sisätilan lämmitys, ainakin omassa autossa näin. Oisko hyllystä puuttunut oikealla kuvalla varustettu kytkin. Webastohan lähtee käyntiin tuosta ajastimen liekistä
-
Eikös tuossa pitäisi olla keinukytkin (onko tuo?) jolla valitaan joko pelkkä moottorin lämmitys tai moottorin+sisätilan lämmitys, ainakin omassa autossa näin. Oisko hyllystä puuttunut oikealla kuvalla varustettu kytkin. Webastohan lähtee käyntiin tuosta ajastimen liekistä
MattiS tuossa kirjoittikin kuten asia on.
Itseltä jäi mainitsematta kun kirjoitin liekinkuvalla varustetusta kytkimestä, että tarkoitin ajastimessa olevaa kytkintä.
tässä vielä linkt eri tyypisten kello-ohjaintenjen käyttöön
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/webasto_TT_vuorokausiajastimella.pdf
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/webasto_Ajastin_1533_nettiversio.pdf
Kyllä sitä webastoa voi testata tässäkin lämpötilassa ja kannattaakin testata ennen pakkasten tuloa.
Webasto ei käynnisty jos veden lämpötila ylittää 70 ast. muuten kyllä, eli jos konetta ei ole käytetty, niin Webaston pitäsi käynnistyä.
Ihmettelen vaan mitä ongelmaa noissa ohjeissa on. Tietysti jos luulee Webaston kykenevän lämmittämään erikseen ohjaamon ja toisaalta moottorin, niin eihän sellaista ohjetta ole.
Lisäys:
Jos lämmitin on kytketty "oiken" eli puhalluksen ohjaus kytketty ennen nopeuden säätö valitsinta, voi lämmityksen virrankulutukseen vaikuttaa jättämällä esim. sisäpuhalluksen pois, jolloin vain moottori lämpeää ja se kuluttaa maksimissaan 42W eli n. 3,5A, kun auton lämmittimen virta on paljon suurempi.
Jotkut asentajat kytkevät se auton lämmityslaitteen puhaltimeen suoraan kakkosnopeudelle jolloin itse ei voi säätää puhallusta.
-
Onhan se kiva napsauttaa keittiöstä päälle aamukahvia juodessa, mutta mutta... kun kaukosäätimen paristo loppuu, sitä ei sitten saa millään päälle. Ja just sitä paristoa ei myydä missään Tarjoustalossa. Viimeksi tilasin jostain Duracell-verkkokaupasta.
Täytyykin loman jälkeen varuiksi tilata molempiin autoihin. Noihin molempiin on laitettu webasto samaan aikaan. Mulla kesti paristo 2 talvea, Pasilla 3, vaikka se vilukissa käyttää webastoa paljon enemmän.
Jos et kesällä käytä tuuletustoimintoa, ota paristo irti, se kestää pidempään. Ja kun se sitten loppuu, uusia saa joka kamerakaupasta/valokuvausliikkeestä.
-
Vastaan heille jotka kertoivat mitä tuosta erillisestä keinukytkimestä olisi pitänyt tapahtua noissa kahdessa Webastossani.
Ekassa tosiaan se käynnisti lämmityksen ja toimi ilman aikarajaa.
Tässä toisessa käynnisti, muttei lämmittänyt. Lämpötilan asetus tuskin väärin koska a) käynnistyi b) ulkona oli pakkasta samoin kuin sisällä.
Laitetta on tuskin paljoakaan käytetty ennen hankintaani.
Tutkin asiaa kunhan ehdin.
-
Vastaan heille jotka kertoivat mitä tuosta erillisestä keinukytkimestä olisi pitänyt tapahtua noissa kahdessa Webastossani.
Lämpötilan asetus tuskin väärin koska a) käynnistyi b) ulkona oli pakkasta samoin kuin sisällä.
Webastossa ei ole lämpötilan asetusta, tarkoitan lämpötilan säädöllä auton lämpötilan säätöä, eli lämppärin vesihanaa, se tulee olla täysin auki, tästä ei ohjeissa ole mainintaa.
Jos Webasto käynnistyi, sen olisi pitänyt automaattisesti lämmittää, koska jos vesipumppu ei toimi ja kierrätä vettä pitäsi Webaston pysähtyä
-
Eikös tuossa pitäisi olla keinukytkin (onko tuo?) jolla valitaan joko pelkkä moottorin lämmitys tai moottorin+sisätilan lämmitys, ainakin omassa autossa näin. Oisko hyllystä puuttunut oikealla kuvalla varustettu kytkin. Webastohan lähtee käyntiin tuosta ajastimen liekistä
MattiS sinulla on ilmeisesti auton puhaltimen ohjaus kytketty johonkin kiinteään nopeuteen ja tuolla kytkimellä voidaan katkaista puhallus.
Eli täysin tarpeeton kytkin, jos Webasto on kytketty "oikein" voidaan valita tehdä auton puhaltimen nopeussäätimellä.
-
Ei ole kiinteä nopeus vaan sisään puhaltaa sillä teholla joka on valittuna auton lämmityslaitteen puhaltimen säätimestä.
-
Ei ole kiinteä nopeus vaan sisään puhaltaa sillä teholla joka on valittuna auton lämmityslaitteen puhaltimen säätimestä.
Höh, miksi lisäkytkin?
Jatkuvan lämmityksen ymmärrän, mutta "pelkkä moottorin lämmitys tai moottorin+sisätilan lämmitys" en ymmärrä.
Lisäys
Matkailuautoissa joissa on lämmönvaihdin voidaan lisäkytkimellä käynnistää Webaston pumppu jolloin asuintilan lämmittimellä voidaan lämmittää myös moottotori.
-
Jos et kesällä käytä tuuletustoimintoa, ota paristo irti, se kestää pidempään. Ja kun se sitten loppuu, uusia saa joka kamerakaupasta/valokuvausliikkeestä.
Et sitten viitsinyt vinkata ennen pääsiäistä? ;)
Nyt taitaa olla myöhäistä....
-
Nyt en ymmärtänyt? Toisessa asennossahan se lämmittää ainoastaan moottoria ja kun haluaa myös sisätilaa lämmittää voi valita tehon. Viime talvena testailin tuota ja näytti että kun Webastolla lämmitti niin asuintilan akun jännite laski (ainakin ohjauspanelin mukaan) ei starttiakun, sinällään järkevä kytkentä niin ei jää puskiin auto sen takia.
-
Höh, miksi lisäkytkin?
Jatkuvan lämmityksen ymmärrän, mutta "pelkkä moottorin lämmitys tai moottorin+sisätilan lämmitys" en ymmärrä.
Joku on halunnut ylimääräistä hynää tarpeettomasta kytkimestä. ;D
Matkailuautoissa joissa on lämmönvaihdin voidaan lisäkytkimellä käynnistää Webaston pumppu jolloin asuintilan lämmittimellä voidaan lämmittää myös moottotori.
Ja kaikenkaikkiaan Weban sähkö kannattaa ottaa hupiakusta, jolloin ei vahingossa tyhjää ajoakkua.
-
Kyllä mulla on lämmönvaihtimen vieressä ihan oma pumppu joka laitetaan päälle kun moottoria lämmitetään aldella, ei minun mutu tuntumalla liity Webastoon (toki voin olla väärässäkin). Pitää melkosta lutkutusta se pumppu sen verran kokeillu sitä.
-
Ja kaikenkaikkiaan Weban sähkö kannattaa ottaa hupiakusta, jolloin ei vahingossa tyhjää ajoakkua.
Yhden Toyotan kanssa mä kaksi kertaa tyhjensin akun. Prkl! Kävin nappaa Webaston päälle ja jatkoin surffaamista netissä. WouWouWou. Ekalla kerralla oli sen verran kolikoita, että pääsin bussilla Hesaan. Toisella kerralla löytyi jo akkulaturi.
Sen jälkeen lähdin enimmäkseen kylmällä autolla... :-X Varmuuden vuoksi.
Eli siinä oli varmaan just tuo aloittajan kuvan mukainen juttu. Siitä liekin kuvasta se käynnistyi. Ja mun tapauksessa kävi niin pitkään, kuin akku kesti 8)
-
Yhden Toyotan kanssa mä kaksi kertaa tyhjensin akun. Prkl! Kävin nappaa Webaston päälle ja jatkoin surffaamista netissä.
Olen laittanut Weballe oman, pienemmissäkin kulkimissa.
-
Mielenkiintoista arvailua nupikan käyttötarkoituksest a josta kukaan ei oikeastaan voi tietää varmaksi mitä se tekee ennenkuin seuraa johdot päästä päähän... ;)
En ainakaan huomannut että oliko mainittu onko kyseessä painokytkin joka palautuu vaiko keinukytkin.
Webastoista ja Ebereistä yleisellä tasolla (koska näyttää että ihan perusajatuksetkin on sekaisin...).
- lämmittävät joko moottorin nestettä tai ovat ilmalämmittimiä jolloin puhaltavat lämmittämänsä ilman omalla puhaltimellaan joko tilaan johon lämmitin on asennettu tai minne ilma on johdettu putkistolla.
Seuraavassa lähinnä nestelämmittimistä:
- käynnistyvät joko ajastinkellon, kaukosäätimen tai muun perusteella (esim ihan keinu/muulla kytkimellä). Voivat olla myös ns. lisälämmittimiä jolloin elävät ja toimivat enemmän tai vähemmän autonomisesti auton käyntiä ja nesteen lämpötilaa tarkkaillen.
Tässä kirjoitan lähinnä niistä joita voi "itse" ohjata tavalla tai toisella.
- kun lämmitys käynnistetään kaukosäädöllä/ajastinkellolla/ajastinkellon "käy nyt" napista, toimii lämmitin sen aikaa joka siihen on asetettu käyntiajaksi. Tuota aikaa käyttäjä voi usein säätää itse tarpeidensa ja autonsa akkukapasiteetin mukaan. Ajan säätäminen tehdään esim. ajastinkellon käyttöpaneelilla jos sellainen on. Yleensä aika on jotain 30-60minuutin välistä. 60minuuttia on jo pitkä aika koska auton oma puhallin toimii silloin esim. 45minuuttia ja sehän se sitä akkua syö, ei juurikaan lämmitin. Moottorin lämmittämiseen riittää hyvinkin 15-30 minuuttia käyttöaikaa jonka ehjä akku kestää melkeinpä autossa kuin autossa ongelmitta.
- kun jäähdytysneste saavuttaa lämmittimeen (siis eberiin tai webastoon ohjelmoidun) lämpötilan, käynnistää lämmitin sisäpuhalluksen auton omalla puhaltimella (jos puhallin on kytketty ja toimii). Käsisäätöisissä lämmityslaitteissa pyritään asentamaan puhaltimen virtasyöttö niin että sisäpuhalluksen voimakkuuden voi säätää sillä mekaanisella auton omalla, puhaltimen nopeusasetuksella. Jos on automaatti-ilmastointi / "sähköinen" puhallinnopeuden asetus, käytetään kytkentää joka kytkee auton puhaltimen puhaltamaan asentajan/huollon esiasettamalla voimakkuudella (jota huolto/osaava käyttäjä voi säätää). Auton lämmityslaitteen säätimien asento vaikuttaa siihen miten kuumaa sieltä tulee koska ilma tulee ulkoa lämmityslaitteen kennon läpi niillä asetuksilla mitkä auton lämmityslaitteesta on asetettu. Joissain automaatti-ilmastoinnilla varustetuissa autoissa tarvitaan vielä kytkentää joka säätää auton lämmönsäätöläpät sopivaan asentoon / tarvitaan virransyöttö auton automaatti-ilmastoinnin käyttöpaneeliin jotta säädöt toimivat. Tuossa on sitten mallikohtaista eroa miten homma toimii ja mitä tarttee tehdä.
- kun eeberi / webasto on lämmittänyt nesteen riittävän lämpimäksi, tiputtavat laitteet lämmitystehoaan mutta jatkavat sisätilojen lämmittämistä niillä asetuksilla jotka auton lämmityslaitteesta on asetettu (joko käyttäjän tai huollon/asentajan toimesta). Kun neste jäähtyy, nostaa lämmitin taas toimintatehoaan. Tässä on laitteiden välillä eroja miten hyvin ja tarkkaan ne tuota tehonsäätöä tekevät. Ja sykli jatkuu niinkauan kunnes asetettu käyttöaika tulee täyteen, akun jännite tipahtaa asetetun raja-arvon alapuolelle tai polttoaine loppuu (tai tulee joku toimintavirhe) tai lämmitys katkaistaan ohjauspaneelista/"napista".
- akun jännitteen seurannan "pitäisi" sammuttaa eeberi / webasto ennenkuin akun jännite tippuu niin alhaiseksi että auton käynnistäminen käy vaikeaksi mutta käytännössä noin ei ole. Kun lämmitin sammuttaa itsensä alijännitteen takia, on virta jo niin vähissä että yleensä tuntuu olevan että autokaan ei enää käynnisty. Toki aika pienen levon jälkeen akku saattaa jo lämpimän moottorin jaksaa veivata käyntiin tai esim. ihan 10-15 minuutin akunlataus palauttaa riittävästi voimaa akkuun.
Ylimalkaisesti yleisellä tasolla siis noin niinkuin edellä kirjoitan.
Lisämausteita:
- myös neste eeberiä / webastoa on mahdollista käyttää sitätilojen tuuletukseen niinkuin joku tuossa aiemmin kuvasi. Tuolloin eeberi / webasto ei kytke lämmitystä vaan pyörittää pelkästään auton omaa puhallinta (ja sähköä kuluu luonnollisesti). Tuolle voi olla oma nappi tai oma toiminto ohjainyksikössä riippuen laitteesta ja ohjaustavasta.
- nestekiertoon on mahdollista kytkeä magneettiventtiilit joilla voidaan säätää sitä, kiertääkö eeberin / webaston lämmittämä nesto pelkästään moottorissa vai ohjautuuko kierto myös lämmityslaitteen kennolle. Tuo kytkentä ei liene mitenkään yleinen mutta laitteet myös tuollaista tukevat. Yleisin tapa on ehdottomasti se että lämmitin on jossain kohtaa moottorin nestekierrossa ja lämmitetty neste kiertää koko "paketin" lävitse (jos vain auton lämmityslaitteen asetukset/vesiventtiili(t) sen sallivat eli ovat oikeassa/sopivassa asennossa = auton lämmityssäädöt täysillä)
- Siihen, miten hyvin lämpöä sisälle riittää, on monia vaikuttajia: onko eeberi / webasto nestekierrossa missä kohtaa: meneekö kuuma neste ensin moottorille ja sieltä lämmityslaitteen kennolle vaiko ensin kennolla ja sitten moottorille vaiko jopa niin "typerästi" että ensin moottoriin, sitten jäähdyttimelle ja sitten mahdollisesti lämmityslaitteen kennolle. Kaikkia näitä on tullut käytännössä nähtyä. Auton lämmityslaitteen kennon lämmönluovutuskyky vaikuttaa olennaisesti kuten myös se millä teholla auton lämmityslaitteen puhallin on asetettu puhaltamaan. Eeberin / webaston lämmitysteho + auton lämmityslaitteen "lämmönluovutusteho" + puhallusteho ovat kolminaisuus josta sitten voi hakea sen parhaan eri olosuhteisiin. Eli että ei puhalla liikaa jottei akku tyhjene tai lämppärin kenno jäähdy mutta puhaltaa tarpeeksi jotta sisätiloihin puhaltamisella on jotain merkitystäkin.
- Myös nestelämmittimelle on mahdollista kytkeä sisätilan termostaatti jolloin saadaan "älyä" lämmitykseen eli laite ei käynnistä sisäpuhallusta jos sisätilat ovat riittävän lämpimät. Ei taida olla kovin yleisesti käytössä koska nuo nestelämmittimet eivät ole mitään ylläpitolämmittimiä .
Kun sitten noita laitteita asennellaan eikä dokumentoida tai merkitä noita erillisiä namiskuukkeleitta, on vaihtoehtoja jonkun tuntemattoman napin toiminnoille ihan jonkun verran ja arvaukset ovat arvauksia (vaikkakin olisivat kohtuullisen sivistyneitä sellaisia).
Polttoainekäyttöise t lisälämmittimet ovat kohtuullisen yksinkertaisia laitteita perusidealtaan ja aivan ylivoimaisia moottorin lämmittimiä. Mitään "pidän auton kuumana 6h" -ratkaisuja ne eivät ole eli ylläpitolämmityksee n kannattaa hankkia ihan muuta kuin neste eebereitä / webastoja. Tämä siksi että kun siihen ilman liikuttamiseen käytetään auton omaa puhallinta ja ne puhaltimet kun ovat niin kovin virtasyöppöjä, tulee akkukapasiteetin rajat vastaan jossain kohtaa (yleensä äkimmin kuin mainoksen uhrina uskoisikaan). Lisäksi nestelämmittimet joutuvat pyörittämään vesipumppuaan jolla neste saadaan kiertämään joka sekin vie tietenkin sitä akkua. Ilmaa lämmittävät eeberit / webastot ovatkin sitten ylläpitolämmityksee n ihan passeleita vehkeitä, niiden virrankulutukset ovat aivan muuta luokkaa kuin mainittujen nestelämmittimen. Mutta ne eivät taas sitten paljoa moottoria lämmittele.
Oman kokemuksen mukaan eniten tuskaa ja ongelmia eebereidein ja webastojen käytössä aiheuttavat käyttäjät, joko vahingossa tai tietämättään.
Muutama perusjuttu:
- käytä lämmitintä myös lämmityskauden ulkopuolelle ettei paloilmapuhallin, nestepumppu tai polttoainepumppu "jämähdä" eli jumiudu. Suositus on käyttää lämmitintä vähintään kerran kuukaudessa.
- kun lämmitin käynnistyy, anna sen käydä kunnolla lämpimäksi. Jos lämmittimet toimivat jatkuvasti lyhyitä aikoja, likaantuvat vallankin diesel -toimiset voimakkaastikin. Lisäksi lyhyt käyttö kerää kosteutta lämmittimen sisälle ja esim. pakoputkeen, joka ei tietenkään ole lämmittimille hyvästä. Tästä aiheutuvaa ongelmaa on ollut nähtävissä vallankin ns. lisälämmittimissä jotka toimivat "autonomisesti" ja kun autolla ajetaan lyhyttä matkaa: lämmittimelle tulee lyhyttä toimintasykliä paljon ja se on sama kuin tilaisi postitse ongelmia laitteeseen.
- asennukset: se on kohtuu simppelilaite mutta ihan pienillä asennusvirheillä saa ongelmia aikaan: polttoaineen imu otetaan mistä sattuu, paloilmaa otetaan mistä sattuu ja pakoputki vedetään miten sattuu. Esim. lämmittimen pakoputkeen kertyvä kosteus voi tehdä sen että se "jäätyy" juuri kovilla pakkasilla umpeen ja sen jälkeen yllättäen lämmitin ei toimi. Kun auto viedään pajalle, toimiikin lämmitin ok koska jää oli ehtinyt pajan lämmössä sulaa putkesta pois. Kunnes taas kertyy kosteutta putkeen jne jne... Tuohon auttaa joko vetää putki niin että neste tulee ulos tai tehdä pakoputken alimpaan kohtaan pieni reikä jotta neste pääsee siitä ulos. Tuolloin vaan tarkkana sen kanssa ettei kuumat pakokaasut polta väärää paikkaa. Ne putkesta tulevat pakokaasut ovat nimittäin oikeasti KUUMIA.
summasummarum: ne on hyviä vehkeitä siihen mihin ne on tehtykin mutta vaativat jonkinlaista huolellisuutta käyttäjältä ja asentajiltaan.
Sellaisena "T-paita päällä autoon -30c pakkasella kun eeberi oli päällä 30min" ratkaisuna en niitä itse koe vaan enemmänkin ovat "moottori kunnolla lämpimäksi ennen starttia" -vehkeitä.
-
Siinä se tuli täydellisesti.
Ainoa huomautus tuosta lämmitysajasta aloittajan mallisella kellolla siinä käyntiaika ei ole säädettävissä:
Digitaalinen vuorokausiajastin 1530
Vakiona Thermo Top E ja C:n sekä C-kit:in mukana aikaisemmin ollut vanhanmallinen ajastin. 60 min. punainen taustavalo, 30 min. vihreä taustavalo.
-
Jees, mun pakussa 2kpl, toinen nesteelle, toinen puhaltaa kuumaa ilmaa kabiiniin ja tavaratilaan. Akkujakin on 2. Tehdasasenteisia molemmat
-
Mielenkiintoista arvailua nupikan käyttötarkoituksest a josta kukaan ei oikeastaan voi tietää varmaksi mitä se tekee ennenkuin seuraa johdot päästä päähän... ;)
En ainakaan huomannut että oliko mainittu onko kyseessä painokytkin joka palautuu vaiko keinukytkin.
Vastausta siihen ei vielä ole tullut..
Jos on automaatti-ilmastointi / "sähköinen" puhallinnopeuden asetus, käytetään kytkentää joka kytkee auton puhaltimen puhaltamaan asentajan/huollon esiasettamalla voimakkuudella (jota huolto/osaava käyttäjä voi säätää).
Tai sitten kytkentä tehdään niin, että puhaltimen säätö toimii normaalisti. Esim. Foresteriin piti laittaa muutaman diodin hässäkkä ja pari johtoa kierrätettiin niiden kautta. Ohje löytyi suoraan Weban asennusohjeesta, eli tehdas on ajan hermolla.
- kun eeberi / webasto on lämmittänyt nesteen riittävän lämpimäksi, tiputtavat laitteet lämmitystehoaan mutta jatkavat sisätilojen lämmittämistä niillä asetuksilla jotka auton lämmityslaitteesta on asetettu (joko käyttäjän tai huollon/asentajan toimesta).
Ainakin Weban ohjelmoitavassa kaukossa voi valita 'mukavuusluokan', vai mikä se oli, eli kabiinia lämmitetään sen mukaan.
- akun jännitteen seurannan "pitäisi" sammuttaa eeberi / webasto ennenkuin akun jännite tippuu niin alhaiseksi että auton käynnistäminen käy vaikeaksi mutta käytännössä noin ei ole. Kun lämmitin sammuttaa itsensä alijännitteen takia, on virta jo niin vähissä että yleensä tuntuu olevan että autokaan ei enää käynnisty.
Valitettavan totta. Siksi oma akku on poikaa.
- nestekiertoon on mahdollista kytkeä magneettiventtiilit joilla voidaan säätää sitä, kiertääkö eeberin / webaston lämmittämä nesto pelkästään moottorissa vai ohjautuuko kierto myös lämmityslaitteen kennolle. Tuo kytkentä ei liene mitenkään yleinen mutta laitteet myös tuollaista tukevat.
Tuntuu kytkentänä aika turhalta. Puhallin pois päältä, eikä tule kuin kennon lämmönhukka.
- Siihen, miten hyvin lämpöä sisälle riittää, on monia vaikuttajia: onko eeberi / webasto nestekierrossa missä kohtaa: meneekö kuuma neste ensin moottorille ja sieltä lämmityslaitteen kennolle vaiko ensin kennolla ja sitten moottorille vaiko jopa niin "typerästi" että ensin moottoriin, sitten jäähdyttimelle ja sitten mahdollisesti lämmityslaitteen kennolle. Kaikkia näitä on tullut käytännössä nähtyä.
Asennusohjeissa on pääsääntöisesti niin, että pumppu kierrättää vettä lämmittimeltä lämmityslaitteelle.
- Myös nestelämmittimelle on mahdollista kytkeä sisätilan termostaatti jolloin saadaan "älyä" lämmitykseen eli laite ei käynnistä sisäpuhallusta jos sisätilat ovat riittävän lämpimät. Ei taida olla kovin yleisesti käytössä koska nuo nestelämmittimet eivät ole mitään ylläpitolämmittimiä .
Kuten tuossa yllä mainitsin. Laitteistossa on sisätermostaatti ja lämpötilan näkee myös kaukosäätimeltä.
Kun sitten noita laitteita asennellaan eikä dokumentoida tai merkitä noita erillisiä namiskuukkeleitta, on vaihtoehtoja jonkun tuntemattoman napin toiminnoille ihan jonkun verran ja arvaukset ovat arvauksia (vaikkakin olisivat kohtuullisen sivistyneitä sellaisia).
Asennus pitäisi aina tehdä sen 'virallisen' ohjeen mukaan ja sitten merkata sinne paperin kulmaan, mitä lisähärpäkkeitä asennettiin.
Sellaisena "T-paita päällä autoon -30c pakkasella kun eeberi oli päällä 30min" ratkaisuna en niitä itse koe vaan enemmänkin ovat "moottori kunnolla lämpimäksi ennen starttia" -vehkeitä.
Ja ikkunat sulaksi. Ainakin niin, että loput pystyy raapimaan itse.
Liian vähissä vaatteissa autoon on nykyään aika paha tauti. Nykyautot kun ovat kohtuu lämpimiä, niin sitten 'ei tarvita' päällysvaatteita. Ja kun kottero hyytyy tuonne selkoseen, missä puhelinkin on katveessa, ovat vitsit vähissä.
-
Mulla on tuo automaatti Eber autossa ja en oo keksinyt miten sen sais käynnistymään
esim.+15c lämpötilassa. Eli kevät-syksy ajan eberi on hiljaa Thumbd Ymmärrän käynnistelyjen
tarpeen ympäri vuoden.Sama kuin ilmastoinnin kanssa.
-
Tänään viimeksi kesäkäyttö, 15 min, ei ongelmaa, sen kun heittää napista tulille!
Edit; kyseessä D5W ja minikello
Mulla on tuo automaatti Eber autossa ja en oo keksinyt miten sen sais käynnistymään
esim.+15c lämpötilassa. Eli kevät-syksy ajan eberi on hiljaa Thumbd Ymmärrän käynnistelyjen
tarpeen ympäri vuoden.Sama kuin ilmastoinnin kanssa.
-
Tänään viimeksi kesäkäyttö, 15 min, ei ongelmaa, sen kun heittää napista tulille!
Niinpä, hyvä hyvä.Mutta kun ei ole nappia :o
Kysymys siis henkilöauton lämmittimestä.
-
Ok, puhutaan eri asiasta, sori!
Niinpä, hyvä hyvä.Mutta kun ei ole nappia :o
Kysymys siis henkilöauton lämmittimestä.
-
Ok, puhutaan eri asiasta, sori!
No hätä.Olisin itse voinut täsmentää ja sinänsä olen asian kanssa hieman väärällä foorumilla :)
-
Mulla on tuo automaatti Eber autossa ja en oo keksinyt miten sen sais käynnistymään
esim.+15c lämpötilassa. Eli kevät-syksy ajan eberi on hiljaa Thumbd Ymmärrän käynnistelyjen
tarpeen ympäri vuoden.Sama kuin ilmastoinnin kanssa.
Käsittääkseni niihin on myyty lisäsarjoja, joilla ne saa toimimaan 'normaaleina' lämmittimminä.
-
Käsittääkseni niihin on myyty lisäsarjoja, joilla ne saa toimimaan 'normaaleina' lämmittimminä.
Niin on myynnissä. Mutta kun on niin suolainen hinta...Ajaisi mieluummin auton pakkaseen
pari kertaa kesässä ;)
Mut kyllä olet oikeassa, välillä tuo käy jo liiankin herkästi päällä esim.kaupunkiajossa .
Edellisessä autossa oli edellinen omistaja laittanut katkon keinuvivulla. Pitää tutkia asiaa...
-
Mut kyllä olet oikeassa, välillä tuo käy jo liiankin herkästi päällä esim.kaupunkiajossa .
Edellisessä autossa oli edellinen omistaja laittanut katkon keinuvivulla. Pitää tutkia asiaa...
Yhtä helppoa lienee käynnistäminen? Lämmittimelle menee tieto ulkolämpötilasta ja moottorin lämmöstä, ei kai muuta? Yksinkertaisimmilla an 2-napainen kytkin... ::)
Jostain netin syövereistä voisi löytyä kytkentäkuva.
-
CAN väylään naitetut vehkeet saattavat jutella yllättävän paljonkin auton kanssa eli välttämättä ei ole ihan "huijataan lämpötilaa" tms toteutus. Voi olla että lämmittimelle ei mene lämpötilatietoa vaan ihan vaan pyyntö käynnistyä kun auton omat "aivot" niin haluavat.
Malli, merkki ja ikäkohtainen kirjo lienee suuri noissa naitetuissa systeemeissä ja sen vuoksi metodit niiden ohittamiseenkin voi kai vaihdella suuresti. Kaikki on osaavalle mahdollista mutta työlästä se saattaa olla.
Helpoimmillaan niinkuin edellä on tsahkali kirjoitti, vaikeimmillaan ohjausyksikön uudelleen ohjelmointia yms?
Oma kokemusta noista ei ihmeemmin ole mutta noin ole isojen poikien kuullut puhuvan.
-
Mielenkiintoista arvailua nupikan käyttötarkoituksest a josta kukaan ei oikeastaan voi tietää varmaksi mitä se tekee ennenkuin seuraa johdot päästä päähän... ;)
En ainakaan huomannut että oliko mainittu onko kyseessä painokytkin joka palautuu vaiko keinukytkin.
Sen verran testasin Webastoa kesällä että kellokytkimellä lähtee pöhisemään heti. En testannut niin kauaa että tietäisin kävikö 30 vai 60 minuuttia. Kellokytkimeen tuli punainen tautavalo. Eikös sen tuosta"mjh48" viestistä päätellen pitäs käydä se 60 min.
Se ylimääräinen kytkin, joka on keinukytkin joka ei palaudu, ei itsessään tee yhtään mitään. Ainakaan silloin kun kellokytkin on sammuksissa. Nyt en muista tekikö se mitään silloin kun kellokytkin/webasto oli päällä. Nämä testasin kun auto oli sammuksissa ja virrat pois. Auton käydessä en testannut mitään. Lopetin siihen että en hajottaisi Webastoa heti kättelyssä, kun en yhtään tiennyt mitä olin tekemässä.
Jos joku osaisi antaa yksityiskohtaiset "for dummies" ohjeet niin voin viikonloppuna testailla lisää ja palata asiaan.
Muuten, olen laittanut kysymykset kytkimestä sähköpostilla kuvan kera kolmeen Webastoja asentavaan liikkeeseen, kukaan ei ole vastannut. Lienee niillekin mysteeri tuo ylimääräinen kytkin?
Löysin autosta saksankielisiä Webastoa käsitteleviä papereita/ohjeita/tarroja. Noista päätellen Webasto olisi asennettu jo Dethleffsin tehtaalla v.2003. Onko tämä mahdollista?
-
CAN väylään naitetut vehkeet saattavat jutella yllättävän paljonkin auton kanssa eli välttämättä ei ole ihan "huijataan lämpötilaa" tms toteutus. Voi olla että lämmittimelle ei mene lämpötilatietoa vaan ihan vaan pyyntö käynnistyä kun auton omat "aivot" niin haluavat.
Malli, merkki ja ikäkohtainen kirjo lienee suuri noissa naitetuissa systeemeissä ja sen vuoksi metodit niiden ohittamiseenkin voi kai vaihdella suuresti. Kaikki on osaavalle mahdollista mutta työlästä se saattaa olla.
Helpoimmillaan niinkuin edellä on tsahkali kirjoitti, vaikeimmillaan ohjausyksikön uudelleen ohjelmointia yms?
Oma kokemusta noista ei ihmeemmin ole mutta noin ole isojen poikien kuullut puhuvan.
Tätä mietin itsekkin. Epäilen ettei homma ole niin yksinkertainen kuin vuosia sitten. Pitää kysellä
asentajamiehiltä.
-
Löysin autosta saksankielisiä Webastoa käsitteleviä papereita/ohjeita/tarroja. Noista päätellen Webasto olisi asennettu jo Dethleffsin tehtaalla v.2003. Onko tämä mahdollista?
Kytkimellä valittaneen jompi kumpi seuraavista vahtoehdoista:
- Vain moottorin lämmitys / moottorin ja ohjaamon lämmitys
- Mottorin ja ohjaamon lämmtys / vain ohjaamon lämmitys
En muista kummpi noista omassa Dethleffsissä oli.
On valmiina tehtaalta lähtiessä, koska ohjekirjassa oli tuosta
kuvaus. Koitan etsiä kuvan tuosta sivusta, sillä samaa
asiaa pähkäilttiin jo jossain palstalla aiemmin.
-
Hurjasti rupee oleen mahdollisuuksia! :laugh:
Tässä pari linkkiä, jos joku haluaa tutkia:
http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html
http://doc.webasto-russia.ru/Car/
-
No ainakin tuon minun version voit testata helposti. Laita auton lämppärinpuhallin vaikka 2 asentoon ja ajastimen liekistä tulille kun webasto lähtee lämmittämään pitäisi toisessa asennossa alkaa puhaltaamaan sisälle ja toisessa ei jolloin pelkkä moottori lämpiää. Sitä en tiedä voiko vaihtaa "lennossa" mutta sammuta välillä
-
Hurjasti rupee oleen mahdollisuuksia! :laugh:
Tässä pari linkkiä, jos joku haluaa tutkia:
http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html
http://doc.webasto-russia.ru/Car/
Hyvä linkki tuo ensimmäinen ainakin. Pitääpä tulostella räjäytyskuvia Thumb
Ja toinen melkein parempi.Kiitti.
-
Mikä tuo kuvassa oleva Webaston säätimen alla oleva liekkinappi oikein on? Käyttöohjeessa ei siitä puhuta mitään. Webaston malli on joku Thermotop E (?). On vm. 2003 Ducato-Dethleffs asuntoautossa.
Eipä taaskaan tullut luettua Webaston ohjetta, minullakin se olisi ollut, vaan piti katsoa netistä Thumbd
Kytkimellä voi jättää lämmityksen pois, kun tuossa vanhan mallisessa ohjaimessa ei ole muuten valinnan mahdollisuutta
(http://karavaanari.org/kuvat/1409826371.jpg)
-
Eli sitten vaan testaamaan (kylmällä koneella):
- keinu johonkin asentoon ja webasto päälle: jos ei ala kutakuinkin heti puhaltaa vaan webasto alkaa tohista ja puhallus kytkeytyy vasta sitten kun neste on lämmintä, on kytkin talviasennossa.
- keinu toiseen asentoon (kylmällä koneella) ja sitten webasto päälle: jos puhaltaa muttei lämmitä > kesäasento.
Miksi erikseen maininta kylmästä koneesta? Siksi ettei nesteenlämpötila ja siitä seuraavat "puhallukset" sotke testiä... Ajon jälkeen se webasto kun alkaa puhaltaa kuitenkin ilman lisälämmitystäkin kun neste on tod.näk. riittävän lämmintä puhalluksen aktivoitumiseksi.
Ja jos sen Webaston saa hajoitettua noita kellon namiskoita tai lisäkytkintä painelemalla niin lienee kyllä aika väärin asennettu :-D Eli rohkeasti vaan loogiset testit kehiin.