Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: pamaus - 31.08.2014 kello on 08:49
-
Asuntovaunujen koko ja vaatimustaso kasvaa kasvamistaan. Niiltä odotetaan samaa kuin kesämökiltä ja satsataan enemmän kuin kotiin. Iso koko voi tarkoittaa auton vaihtoa, sillä millään pikkuautolla jättivaunuja ei vedetä. Karavaanarialueille kulunut kesä on ollut erinomainen.
http://yle.fi/uutiset/nykyvaunu_ei_liikahda_milla_tahansa_autolla/7435979
-
"Juha Hämäläisen mukaan vetoautot ovat vaihtuneet monessa tapauksessa katumaastureihin tai C-kortilla ajettaviin tila- ja pakettiautoihin."
Mitenkäs tuo C-kortilla vedettävän perävaunun kokonaismassa muodostuukaan? C riittää kyllä max. 750kg saakka? Eikös tähän oikeasti vaadita vähintään pikku-e?
-
C-kortilla ajettaviin tila- ja pakettiautoihin.
Kyllä se B:kin riittää ihan hyvin esim. pakuun, jolla revitään 2.000kg nyyttiä perässä. Tosin se pikku-e voi tulla tällöin tarpeeseen, yhdistelmän ylittäessä 3.500kg 8)
-
Kyllä se B:kin riittää ihan hyvin esim. pakuun, jolla revitään 2.000kg nyyttiä perässä. Tosin se pikku-e voi tulla tällöin tarpeeseen, yhdistelmän ylittäessä 3.500kg 8)
Ja C paku tarviikin sen ison E:n jos kiskotaan sitä 2000kg nyyttiä perässä.
-
Niin meille on tullut myös tuo C1E ajokortti
C1-luokan vetoauto (kokonaismassa yli 3500 kg ja enintään 7500 kg) ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg;
Yhdistelmän kokonaismassa kuitenkin enintään 12 000 kg
Jotta vanhan C-kortin voi päivittää C1E kortiksi tarvitaan
Opetusvaatimus: 8 h teoriaa + 10 h ajo-opetusta; hinta noin 1500 €
Tätä C1E korttia tarvitsee silloin, jos vetää esim Sprintterillä, joka rekisteröity kuorma-autoksi yli 750 kg vaunua.
-
Samoin sitä C1E:tä tarvitaan silloin kun 3501-7500 kg matkailuautolla kiskotaan enemmän kuin 750kg, vaikka ei ole kuorma-auto.
About 15v sitten C1E;en ei vaadittu kuin lääk.tod. ,kirjalliset ja käsittelykoe (ajokoe sivuutettiin joutavana :D) sekä tietty maksut noista ja uudesta kortista..
-
Asuntovaunujen koko ja vaatimustaso kasvaa kasvamistaan. Niiltä odotetaan samaa kuin kesämökiltä ja satsataan enemmän kuin kotiin. Iso koko voi tarkoittaa auton vaihtoa, sillä millään pikkuautolla jättivaunuja ei vedetä. Karavaanarialueille kulunut kesä on ollut erinomainen.
http://yle.fi/uutiset/nykyvaunu_ei_liikahda_milla_tahansa_autolla/7435979
Onko se jätti vaunu,sit nyky vaunu ;) Ja mikä se jätti vaunu on? Eiköhän ne ole kausipaikalla..
-
ESIMERKKEJÄ B- BE- C- C1E JA MUISTA AJOKORTTILUOKKIEN AJONEUVOYHDISTELMIS TÄ
B-LUOKAN AJOKORTTI:
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
• yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
• perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
• B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
• Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
• Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
C-luokka:
kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.
C1-luokka:
kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3500 kg, mutta enintään 7500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
ESIMERKKEJÄ C1E-AJOKORTTILUOKASTA
C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:
1. Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
2. Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg
Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.
E-luokka:
ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin.
-
Mitäs jos on ABECEDE,mitäs sitten tehdään ;)
-
Mitäs jos on ABECEDE,mitäs sitten tehdään ;)
Ei taida kaikki, liikennettä valvovat poliisitkaan tietää ;)
-
Mitäs jos on ABECEDE,mitäs sitten tehdään ;)
Mitäs sitten jos on suomalainen ja ranskalainen ABECEDE ? ;)
-
Tuolla reissulla näin kun oli kuorma-autoon istutettu vanha asuntovaunu. (Sitä sai kuljettaa pelkällä kuorma-autokortilla siinä, mutta ei saisi hinata)
-
Onkos joku vaihtanut CE-kortin C1E kortiksi? Meneekö pelkkänä ilmoitus-/kirjaamisasiana?
-
Mitäs jos on ABECEDE,mitäs sitten tehdään ;)
Opetetaan lapsille aakkosia. :laugh:
-
Onkos joku vaihtanut CE-kortin C1E kortiksi? Meneekö pelkkänä ilmoitus-/kirjaamisasiana?
Miksi kukaan haluaisi tuollaista tehdä?
-
joo o:oon esimerkeissä on vanhaa tietoa koskien kohtia "perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa". Nämä rajoitukset poistuivat 19.1.2013.
-
joo o:oon esimerkeissä on vanhaa tietoa koskien kohtia "perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa". Nämä rajoitukset poistuivat 19.1.2013.
Hyvä kun päivitit tämän ajan tasalle :)
-
Onkos joku vaihtanut CE-kortin C1E kortiksi? Meneekö pelkkänä ilmoitus-/kirjaamisasiana?
Muistelen, että naapurin isäntä, jolla oli "nälkäraamiauto", joutui eläköidyttyä luopumaan CE:stä näön vai sydämen takia, olisi saanut pitää ABEC1EC:nä.. luopui kuitenki C1E:stä kun ajokotin uusimisväli olisi ollut 2v, 5v sijaan.
-
On teillä isot vaunut, mullei koko aakkosia ole, kuitenkin koppi liikkuu laillisesti nyttenkin.
-
Monelle tuo henkilöauto lisenssi +pikku e riittää tuonne 7t saakka.Mutta juttu mutkistuu jos on ABC kortti ja ajaisit siihen tuon pikku e merkinnän.Voimaan astuisi tuo EU määräys päivittää kortti joka viides vuosi,vaikka kyse olisi AB +e päivityksestä.Moni ei halua luopua tuosta C lisenssistä mikä aiheuttaa tuon päivitystarpeen. Thumbd
-
http://www.kuljettajakoulutus.fi/ammattipaetevyyskoulutus
Tästä lisätietoa lisäkoulutuksesta ;) Ja ketä koskee..
-
Vastauksista päätellen kukaan ei ole tehnyt kyseistä muutosta?
Täytyy laittaa postia liikkeelle ja kysäistä asiasta.
Onkos joku vaihtanut CE-kortin C1E kortiksi? Meneekö pelkkänä ilmoitus-/kirjaamisasiana?
-
^^
TD - ei näissä vaanarihommissa tarvita ammattipätevyyksiä, pelkkä ajo-oikeus riittää Thumb
Toi on nykyään harmi, jos ajortiiluokkaa korotta, menee aiemmin 70-kymppiseksi saakka voimassa ollut kortti määräaikaiseksi..
Minäkin kun C1E:ksi päivitin, tuli BE lahjana - silloin -90 luvulla turhaan sen ostin ..
-
Toi on nykyään harmi, jos ajortiiluokkaa korotta, menee aiemmin 70-kymppiseksi saakka voimassa ollut kortti määräaikaiseksi..
No eipä tuo välttämättä 70v saakka enää mene, sillä ikuisellakin ajokortilla kun on jo "parasta ennen" -leima siitä huolimatta mitä läpykässä itsessään lukee :P
-
joo o:oon esimerkeissä on vanhaa tietoa koskien kohtia "perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa". Nämä rajoitukset poistuivat 19.1.2013.
Oliko tämä se muutos?B-kortila: Eli vaunu voi olla kokonaismassaltaan 1.5 kertainen vetoauton kok.massaan nähden?
Melkoinen muutos :o Kunhan yhdistelmän kok.massa ei ylitä >3,5t.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130407
32?a?§
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
-
Sen verran vielä iteselleni tarkennusta kaipailen että omassa autossani on
max.sallittu vetomassa jarruin 1500kg. Nyt vaunun kok.massa on 1400kg
eli voisin periaatteessa laittaa vaunun perään joka painaa kok.massaltaan
2250kg? Alkaa olla laatikolla jo kokoa. Puhtia koneesta kyllä löytyy
mutta kuitenkin äärirajoilla mentäisiin... :)
-
Sen verran vielä iteselleni tarkennusta kaipailen että omassa autossani on
max.sallittu vetomassa jarruin 1500kg. Nyt vaunun kok.massa on 1400kg
eli voisin periaatteessa laittaa vaunun perään joka painaa kok.massaltaan
2250kg? Alkaa olla laatikolla jo kokoa. Puhtia koneesta kyllä löytyy
mutta kuitenkin äärirajoilla mentäisiin... :)
Auton valmistajan ilmoittamat luvut on ne joita käytetään. Jos auton otteessa lukee max 1500kg se on sinun autolle suurin sallittu.
-
Auton valmistajan ilmoittamat luvut on ne joita käytetään. Jos auton otteessa lukee max 1500kg se on sinun autolle suurin sallittu.
Ok, kiitti Kimi. Thumb
-
^^
TD - ei näissä vaanarihommissa tarvita ammattipätevyyksiä, pelkkä ajo-oikeus riittää Thumb
Toi on nykyään harmi, jos ajortiiluokkaa korotta, menee aiemmin 70-kymppiseksi saakka voimassa ollut kortti määräaikaiseksi..
Minäkin kun C1E:ksi päivitin, tuli BE lahjana - silloin -90 luvulla turhaan sen ostin ..
Tämä oli seijantielle ;)
-
Ok, kiitti Kimi. Thumb
Tuo pykälä on suurin paino jolle auton voi rekisteröidä. Valmistajan enimmäispainot ohittaa tuon pykälän mutta ei ylöspäin. Muistan jostakin lukeneeni autoista joille sallitaan suurempi vetopaino muualla, siis tuon pykälän rajoissa, ja sitten kun auto on tuotu käytettynä suomeen vetopainoja on laskettu.
Sitten on vielä koukku, koukunvalmistaja voi ilmoittaa isomman sallitun massan jonka hyväksyy koukulle, silloin sen pyuitteissa pitää mennä jos se on alle autonvalmistajan hyväksymän.
Meillä valmistaja on ilmoittanut koukulle max 2000kg ja muistaaksen alustan valmistaja 2500kg max , pienempi määrää tässä tapauksessa.
-
Sen verran vielä iteselleni tarkennusta kaipailen että omassa autossani on
max.sallittu vetomassa jarruin 1500kg. Nyt vaunun kok.massa on 1400kg
eli voisin periaatteessa laittaa vaunun perään joka painaa kok.massaltaan
2250kg? Alkaa olla laatikolla jo kokoa. Puhtia koneesta kyllä löytyy
mutta kuitenkin äärirajoilla mentäisiin... :)
Tota-tota.. Ylikovan kommentti koski ajokorttiluokaa C1E - ei siis mitään ajoneuvoa/sen teknistä kytkentämassaa..
Jos sulla sigun mukainen Matukka femma (mullakin oli -08), se ei todellakaan ole Maastohenkilöauto M1G - eli rekisteriotteessa lukee ihan oikein :D Se siitä 1.5x :)
-
Lyhyempi voimassaoloaika kuitenkin.Pojalla tuo ongelma tuon kuorma-autokortin kanssa.Jos käy hakemassa siihen tuon pikku e merkinnän joutuu kuorma-autokortin takia uusimaan korttiaan määrävuosin.Nyky mallissaan kun ei hae tuota pikku e merkintää kortti menee vanhaksi vasta joskus hamassa tulevaisuudessa mikä on korttiin merkitty. Thumbd
-
Kait se C- kortti ja siitä ylöspäin olevat luokat vaatii määrävuosin ainakin lääkärintarkastukse n ?
Ja nämä ovat tiheämmin kuin B-luokan ?
-
Nyky mallissaan kun ei hae tuota pikku e merkintää kortti menee vanhaksi vasta joskus hamassa tulevaisuudessa mikä on korttiin merkitty. Thumbd
Eipä muuten pidä paikkaansa - ellei se satu olemaan 2033 tai vähempi mikä siihen korttiin on präntätty :D
https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/EEC2B64FCE6FA618C2256BC30042B5F6
Ennen 19.1.2013 myönnetyt ajokortit ovat voimassa koko korttiin merkityn voimassaoloajan, kuitenkin enintään vuoteen 2033 asti. Tällöin vanhatkin ajokortit tulee viimeistään uusia.
-
Sen verran vielä iteselleni tarkennusta kaipailen että omassa autossani on
max.sallittu vetomassa jarruin 1500kg. Nyt vaunun kok.massa on 1400kg
eli voisin periaatteessa laittaa vaunun perään joka painaa kok.massaltaan
2250kg? Alkaa olla laatikolla jo kokoa. Puhtia koneesta kyllä löytyy
mutta kuitenkin äärirajoilla mentäisiin... :)
Siis laillisesti tämä olisi mahdollista jos auton valmistaja olisi nostanut tämän vetomassan tuonne 2250 kg.
Tästähän on jo vähän esimakua esim VW Tiguan omamassa 1655 kg ja vetokyky 2.0 tdi Track&Style on 2500 kg.
-
Siis laillisesti tämä olisi mahdollista jos auton valmistaja olisi nostanut tämän vetomassan tuonne 2250 kg.
Tästähän on jo vähän esimakua esim VW Tiguan omamassa 1655 kg ja vetokyky 2.0 tdi Track&Style on 2500 kg.
Tätä mä tarkoitinkin. Joo mulla on tuo mainittu matukka 5, vetoautona. Pienempää vaunua kohti tässä mennään kun lapset ei kohta lähde mukaan
-
Tätä mä tarkoitinkin. Joo mulla on tuo mainittu matukka 5, vetoautona. Pienempää vaunua kohti tässä mennään kun lapset ei kohta lähde mukaan 
Älä vaihda pienempääm,niin voit sit pitää pienet tanssit :D
-
TD , olette aivan oikeassa ?
-
Mahtavaa vastailla kännykällä kun hymiöt on kysymysmerkkejä =)
-
TD , olette aivan oikeassa ?
:D Sit huomaat Thumb
-
Se waatii hyvän peruskunnon tuo iso waunu! juosta emännän perässä syyswiriänä, vaan kun pienemmän laittaa niin johan pääsee käskopelolle alta aikayksikön.. ;D
-
joo o:oon esimerkeissä on vanhaa tietoa koskien kohtia "perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa". Nämä rajoitukset poistuivat 19.1.2013.
Oletteko ihan varmoja, että tämä on poistunut?
Duster on 1369 kg omamassaltaan ja nykyinen vaunun kokonaismassa on 1300 kg. Olen ajatellut, että kun tulee vaunun vaihto, tuon ehdon takia joudun ajamaan pikku E-kortin. Dusterilla saa vetää 1500 kg ja sen kokonaismassa 1890 kg, joten jos hankkisin 1500 kg vaunun, jäisi se alle 3500 kg tuo kumminkin.
-
Oletteko ihan varmoja, että tämä on poistunut?
Ajokorttilaki 2.luku 4§: " B, johon kuuluvat: c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg;"
-
Asia selvinnyt. Nyt voimme nauttia alkavan syksyn kaudesta.
"Vaunu" liikahtaa jälleen sopivalla autolla ja sopivalla kortilla.
Vastauksista päätellen kukaan ei ole tehnyt kyseistä muutosta?
Täytyy laittaa postia liikkeelle ja kysäistä asiasta.
-
^
Hyvä, että selvisi.
Btw. Mikä etu/tarve oli tiputtaa C1E:hen?
-
En tiputtanut, ainakaan vielä, asia tulee ajankohtaiseksi myöhemmin ... halusin vain tietää asiasta enemmän!
^
Hyvä, että selvisi.
Btw. Mikä etu/tarve oli tiputtaa C1E:hen?
-
En tiputtanut, ainakaan vielä, asia tulee ajankohtaiseksi myöhemmin ... halusin vain tietää asiasta enemmän!
Minuakin kiinnostaisi tuo kuvio ihan mielenkiinnosta - mitä siitä selvisi? Miksi kannattaa tiputtaa luokkaa?
Onko C1E:n uusimisväli "yli-ikäisenä" harvempi kuin CE:n?
-
Eiköhän CE:n uusimiseen tarvite kurssi, mutta C1E:hen ei.
-
Eiköhän CE:n uusimiseen tarvite kurssi, mutta C1E:hen ei.
Jos ei sotketa ammattipätevyystutk intoa tähän, niin ei kait kursseja vaadi?
-
Eiköhän CE:n uusimiseen tarvite kurssi, mutta C1E:hen ei.
Näiilä ammatikursseilla ja ajokortti luokalla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Sinulla voi olla kortti siis ilman ammattitutkintoa. Mutta ilman tutkintoa et voi tehdä töitä rahallista korvausta vastaan ammattiliikenteessä . Mutta voit laittaa 24 tonniseen asunto-autoon peräkärri ja ajella menemään ilman ammattitutkintoa.
itsellä menee nuo ammattitutkinnot vanhaksi kahden vuoden kuluttua enkä ajatellut lähteä enää niitä uusimaan, mutta kortin käyn uusimassa eli toimintan lääkärin todistukset ajallaan ja kortti pysyy voimassa.
Tosin näitä pisaa, on suomalainen joka täytyy uusia siinä vaiheessa kun muuttaa suomeen takaisin, belgian kortti viiden vuoden välein ja ranskalaista ei tarvitse edes uusia.
-
Näiilä ammatikursseilla ja ajokortti luokalla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Sinulla voi olla kortti siis ilman ammattitutkintoa. Mutta ilman tutkintoa et voi tehdä töitä rahallista korvausta vastaan ammattiliikenteessä . Mutta voit laittaa 24 tonniseen asunto-autoon peräkärri ja ajella menemään ilman ammattitutkintoa.
itsellä menee nuo ammattitutkinnot vanhaksi kahden vuoden kuluttua enkä ajatellut lähteä enää niitä uusimaan, mutta kortin käyn uusimassa eli toimintan lääkärin todistukset ajallaan ja kortti pysyy voimassa.
Tosin näitä pisaa, on suomalainen joka täytyy uusia siinä vaiheessa kun muuttaa suomeen takaisin, belgian kortti viiden vuoden välein ja ranskalaista ei tarvitse edes uusia.
Juuri näin se menee Thumb
-
Mutta ilman tutkintoa et voi tehdä töitä rahallista korvausta vastaan ammattiliikenteessä .
Tutkintovaatimus koskee myös ei ammattiliikennettä. Ei tosin siviiliajoa sentään.
-
Tutkintovaatimus koskee myös ei ammattiliikennettä. Ei tosin siviiliajoa sentään.
Niin, mitens se nyt olikaan: Käydään kuus kertaa sama kurssi, eikä oppimista mitenkään testata! Siinä meillä 'tosi ammattilaisia'. :laugh:
-
Niin, mitens se nyt olikaan: Käydään kuus kertaa sama kurssi, eikä oppimista mitenkään testata! Siinä meillä 'tosi ammattilaisia'. :laugh:
Koskaan et ole ammattimies vaikka käyt kuinka kouluja ja kurseja aina on opittavaa..
-
Katsoin uusia malleja jo etukäteen netistä. esim. Hobby vaunujen kokonaispainot on taas noussut 2015 esim. UFE495 oli ennen 1400 kg nyt on 1500 kg.
Nykyautot ei kohta riitä. Tää suuntaus pitäisi muuttua ihan toiseen suuntaan raskaista -> kevyisiin.
-
Katsoin uusia malleja jo etukäteen netistä. esim. Hobby vaunujen kokonaispainot on taas noussut 2015 esim. UFE495 oli ennen 1400 kg nyt on 1500 kg.
Nykyautot ei kohta riitä. Tää suuntaus pitäisi muuttua ihan toiseen suuntaan raskaista -> kevyisiin.
Vai olisiko niin päin että pikku hiljaa painot ilmoitetaan likemmäs todellisuutta.
Taisi olla joku vuosi taakse päin ettei ilmoitetulla ja todellisella painolla ollut mitään yhteistä.
Vaan kaikki oli tyytyväisiä , myyjät kun sai isompia vaunuja myytyä ja ostajat kun edelleen se rimpula kelpais ison vaunun vetoon.
Eli suuntaus taitaa olla aivan oikea.
-
Katsoin uusia malleja jo etukäteen netistä. esim. Hobby vaunujen kokonaispainot on taas noussut 2015 esim. UFE495 oli ennen 1400 kg nyt on 1500 kg.
Nykyautot ei kohta riitä. Tää suuntaus pitäisi muuttua ihan toiseen suuntaan raskaista -> kevyisiin.
Sammaa mieltä kuin Bavaria. Asiansa osaavat maahantuojat alkaa nyt tilata vaunut painonkorotuksilla, jolloin kokonaispaino vastaa vaunun todellista painoa. Muut painot ei oo papereissa välttämättä muuttunu, mutta kantavuutta on lisää jolloin se riittää.
Jos on pulaa vetoauton vetokyvystä, voi edelleen katsoa sitä ilmoitettua "paino vetokunnossa" ja sitten lastaa vain senverran tavaraa ettei tule ylitystä auton vetokykyyn. Jos ei tiedä todellista painoa voi huijata itseään ja ajaa hyvällä omallatunnolla. ;)
-
Tai sitten pitää hommata se veturi taloon erikseen, joku pikkupakukin kun repii papereiden mukaan 2.000kg kummasti. Eikä disuverokaan noissa ole kummoinen. Toki niitä jakkaroita on sitten vähempi, mutta onhan näitä "retkailyautoinakin" olemassa, vaikka sitten se oikea majoitustila kulkeekin koukussa mukana ja veturi on as.auto vain papereissa 8)
-
Sitä tehdään ja myydään, millä kauppa käy? Kuluttajat haluavat isompia ja varustellumpia vainuja? Ja kun rahassa löytyy ...?
Onhan noita kevyitäkin kaupan ... http://www.jyvascaravan.fi/matkailuvaunut/poksi/
Katsoin uusia malleja jo etukäteen netistä. esim. Hobby vaunujen kokonaispainot on taas noussut 2015 esim. UFE495 oli ennen 1400 kg nyt on 1500 kg.
Nykyautot ei kohta riitä. Tää suuntaus pitäisi muuttua ihan toiseen suuntaan raskaista -> kevyisiin.
-
Mikä niissä vaunuissa oikeasti painaa entistä enemmän? Runko, eristeet, muut kopin materiaalit vai varusteet??
-
Vai olisiko niin päin että pikku hiljaa painot ilmoitetaan likemmäs todellisuutta.
Taisi olla joku vuosi taakse päin ettei ilmoitetulla ja todellisella painolla ollut mitään yhteistä.
Vaan kaikki oli tyytyväisiä , myyjät kun sai isompia vaunuja myytyä ja ostajat kun edelleen se rimpula kelpais ison vaunun vetoon.
Eli suuntaus taitaa olla aivan oikea.
Just näin...
itse kun vielä haaveilen vaunusta, niin alunperin on ollut selvä, että jos autolla saa vetää 2100kg vaunua, niin vaunu ei ikinä todellisuudessakaan paina enempää.
Jos vaunukaupoille päädyn, niin aivan varmasti puntarin kautta käydään ja lasketaan päälle perheen lomavarustus, eikä yli saa mennä.
Voisko jotenkin toisin menetellä ???
-
Mikä niissä vaunuissa oikeasti painaa entistä enemmän? Runko, eristeet, muut kopin materiaalit vai varusteet??
Sanoisin varusteet - listamalli on trumaticillä ja suomimalli aldella - painot samat ;)
-
Tosiasiassa Suomimallit on Trumalla myös ja lisävarusteena saa Aldella.
-
No ei kai kukaan lapinkävijä joka talvisinkin matkustaa ole oikeasti ostamassa Hobbya tms ::)
-
Alde siinäkin on ja Lapissa noita näkyy paljon. Vähän enemmän kuluttaa tietysti, mutta kyllä tuolla hintaa lämmittääkin vaunua, on kymppitonnin halvempi kuin pohjoismainen vaunu.
-
Juu juu :)
Yhtä lämminkin , kaasua saa kantaa urakalla ,verrattuna pohjoismaisiin.
Osta vaan hobby, ei hetkauta mitenkään.
Kysele nyt kuitenkin ihmisiltä jotka ovat käyttäneet eri malleja + merkkejä.
Esim Iso-Juuso joka ympäri vuoden käyttää vaunua.
-
... on kymppitonnin halvempi kuin pohjoismainen vaunu.
Muistanko oikein täällä useinkin esille tulleen asian, jotta halpuus johtuu merkittäviltä osin vaatimattomammasta varustuksesta.
-
Juu juu :)
Yhtä lämminkin , kaasua saa kantaa urakalla ,verrattuna pohjoismaisiin.
Osta vaan hobby, ei hetkauta mitenkään.
Kysele nyt kuitenkin ihmisiltä jotka ovat käyttäneet eri malleja + merkkejä.
Esim Iso-Juuso joka ympäri vuoden käyttää vaunua.
Just näin Thumb
-
Muistanko oikein täällä useinkin esille tulleen asian, jotta halpuus johtuu merkittäviltä osin vaatimattomammasta varustuksesta.
Ja eristyksestä ;)
-
Muistanko oikein täällä useinkin esille tulleen asian, jotta halpuus johtuu merkittäviltä osin vaatimattomammasta varustuksesta.
Ainakin alueellamme oleva henkilö osti Fendtin samaan aikaan kuin minä Soliferin 2007 mallisen uutena, hän itse tuli räknäämään ja totesi voihan ****** kun laski puutteet. Jäi vielä puuttumaan se nestelämmitys lattiaan , sitähän ei saa jälkikäteen.
Ja sai vielä ylivuotisen laitteen eli 2005 mallin.
-
Muistanko oikein täällä useinkin esille tulleen asian, jotta halpuus johtuu merkittäviltä osin vaatimattomammasta varustuksesta.
No en nyt ihan noikaan sanois. Omassa nyt ei pahemmin ole varustuksessa puutteita, tai ainakaan ei osaa kaivata.
-
tai ainakaan ei osaa kaivata.
Se on taas käyttäjästä johtuvaa, joskus vaunustakin.
-
Se on taas käyttäjästä johtuvaa, joskus vaunustakin.
Näillä eväillä menään Thumb
-
Se on taas käyttäjästä johtuvaa, joskus vaunustakin.
No kesällä kieltämättä ilmastointia kaipasi, mutta se taitaa olla jokaisessa vaunussa lisävaruste?
-
Ketjuun liittymät ilmastointijorinat löytyy nyt vanhasta tutusta ketjusta Takkahuoneesta !! ;D
Ilmastointilaitteen paino liittyy tähän ketjuun, ei muut asiat siihen liittyen (kun lähtee heti mopo keulimaan).