Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Aiheen aloitti: Sammal - 27.08.2014 kello on 09:17
-
Terve.
Ostin asuntoaunun kesällä ja mukaan tuli moottorikaasupullo. Tämä käy kyllä vehkeisiin ja hella toimii.
Primusta en ole uskaltanut kokeilla. Mitä mielestänne kannattaisi tehdä? Siihen ei tällähetkellä normaali pullo käy, kun on tuolle moottorikaasulle. Onkohan tuohon mahdollisesti tehty jotain erityisiä virityksiä, vai onnistaisiko minun vain vaihtaa painoventtiili tuon MK:n tilalle huoletta, vaiko kenties alkaa kokeilemaan primusta tällä pullolla?
-Saku
-
JOS se on moottorikaasupullo älä käytä, vaan mene ja vaihda pullo. Oletko varma, että on moottorikaasua eikä vain tavallinen kierreventtiili pullo?
-
Mun mielestä painoventtiili on kulkineessa huono, liekö edes sallittu sekään. Kun jo pihagrillissä tahtoo olla niin, että joutuu myötäänsä irrottamaan ja hieromaan takaisin kiinni. Saati sitten, kun on liikettä ja tärinää.
Kierreventtiili on ainoa oikea ja moottorikaasu on nimenomaan kielletty.
-
Onko siinä pullossa punainen kaulus? Tavallinen alumiinipullo on vähän saman näköinen. Moottorikaasusta seuraa räjähdys, kun aine menee nestemäisenä kulutuslaitteille!!
-
HETI pullo kiinni ja irti vaunusta ja koko systeemi kaasuhuoltoon tarkastukseen!
-
Eihän se voi olla moottorikaasua - et varmaan olisi täällä kysymässä jos olisi :o
-
No niinpä kyllä. Mutta se pullon kauluksen väri? Ite kyllä kanssa olin hiukan ihmeissäni, kun näin ekaa kertaa alupullon, kun olin tottunut, että kaulukselliset on moottoripulloja, eikä tuo punainen väri ollut silloin tiedossa moottorikaasun merkkinä...
-
Miten se moottorikaasu muuten poikkeaa normaalista?
-
Miten se moottorikaasu muuten poikkeaa normaalista?
Eikös siinä ole se venttiilistä lähtevä putki sisällä, joka painuu aina pullon pohjalle, jotta kaasu tulee ulos nesteenä.
-
Miten se moottorikaasu muuten poikkeaa normaalista?
Moottorikaasupullos sa ei ole kaansuuntumistillaa => kaasu tulee pullosta nestemäisenä.
-
Miten se moottorikaasu muuten poikkeaa normaalista?
Kaasu on hajustettu toisella aineella, muita eroja kaasun suhteen ei taida olla. Pullo rakenne on eri, kaasu tulee putkea pitkin höyrystymättä ja liittimessä sama kierre, mutta vastapinta on suora ilman tiivistettä.
-
Suomalainen trukkikaasupullo näyttää tältä;
(http://media.tori.net/image/medium/94/9462074495.jpg)
Onko kysyjällä oikeasti tällainen pullo?
Karavaanarin kierreventtiilipull o taas
(http://image.nettix.fi/extra/partimg/1814401_1814500/kaasupullo-11kg-1814426_b_e38a6e7f58e4c157.jpg)
tai
(http://media.tori.net/image/medium/86/8653437059.jpg)
-
Sisällä pullossa on putki joka on määrätyssä kohdassa pullon puolivälissä seinässä miltei kiinni ja pullohan on laitteessa jossa sitä käytetään kyljellä eli kaasu tulee ulos nestemäisenä ja menee sitten laitteen höyrystimeen.
Hyvin harvassa, itse en tiedä ainoatakaan, laitteessa sitä ehkä käytetään loppujen lopuksi nestemäisenä.
Ja jos asunto-autossa lasket hellan suuttimesta nestemäisenä niin vähintäin katto palaa sillä on siinä sen verran tohoa käytössä.
Eli aloittajalla ei ole oikeasti voinut olla moottorikaasupullo kiinni joillei pullo ole yli puoliksi tyhjä ja pysty asennossa.
Tuon toho homman voi testa siten että käy kaupasta sytkärin täyttöpullon ja laskee sieltä nesteenä kaasun ulos ja sytyttää sen. Mutta muista pitää lujasti kiinni pullosta, sillä se potkaisee kuin haulikko ammuttaessa.
-
Taitaa aloittaja luulla että kaikki kierreventtiilipull ot on moottorikaasupulloj a, kun on kerran vaihtamassa painoventtiiliä siihen tilalle.
-
Terve.
Sainpas rekatuksi.
Kyllä se on punakauluksinen moottorikaasupullo. Olin sitä vaihtamassa täydempään, kun huoltsikalla sanottiin, että älä käytä tällaista vaunussasi. Hellan olin sillä jo silloin testannut ja toimi hienosti.
Liekkö edellinen omistaja jonkunsortin höyrystimen sinne sitten laittanut. Täytyy katsella, kun vaunulla käyn.
Painoventtiilistä puhuin siksi, koska minulla on niitä pulloja entuudestaan useampi, mutta kierreventtiili kaiketi paras tuohon (primuksen?) ja letkun asennuksen kannalta.
Kiitoksia näistä tiedoista. Kylänmies, joka kävi vaunua katsomassa, kertoili minun voivan huoletta käyttää moottorikaasua, koska samaa kaasua ovat. Jäin kuitenkin epäileväiseksi, enkä ole pulloa vaunuun enään sen hakemisen jälkeen asentanut.
-Saku
E: Pullo vaikutti kyllä suhteellisen täydeltä painonsa perusteella. Pystyasennossa kuitenkin käytin, kuin asensinkin.
Täytyy tarjota tuota pulloa kylän huoltsikalla, josko sen saisi jollain järkevähköllä hinnalla vaihdettua oikeaan.
-
Loppu hyvin. Kaikenlaisia sankareita sitä alalla liikkuu (tarkoitan vaunun myyjää). Tervetuloa foorumille.
-
Moottorikaasupullos ta en tiedä vaihtavatko päikseen, mutta painettavan vaihtavat sivuventtiiliseen aivan vain kaasunhinnalla joka on sama molempiin malleihin yleensä
-
Tervetuloa mukaan, vielä tosiaan onneksi hengissä.
-
Poistin ketjusta yhden viesteistäni.
Kysy huoltoasemalla tai muussa paikassa missä moottorikaasua on myytävänä vaihtavatko pullon normi 11 kiloseen. Häviät sen mitä tuossa pullossasi on kaasua jäljellä mutta pieni kuluhan se on kokonaisuudessa ja varsinkin turvallisuudesta
-
Terve.
Sainpas rekatuksi.
Kyllä se on punakauluksinen moottorikaasupullo. Olin sitä vaihtamassa täydempään, kun huoltsikalla sanottiin, että älä käytä tällaista vaunussasi. Hellan olin sillä jo silloin testannut ja toimi hienosti.
Liekkö edellinen omistaja jonkunsortin höyrystimen sinne sitten laittanut. Täytyy katsella, kun vaunulla käyn.
Painoventtiilistä puhuin siksi, koska minulla on niitä pulloja entuudestaan useampi, mutta kierreventtiili kaiketi paras tuohon (primuksen?) ja letkun asennuksen kannalta.
Kiitoksia näistä tiedoista. Kylänmies, joka kävi vaunua katsomassa, kertoili minun voivan huoletta käyttää moottorikaasua, koska samaa kaasua ovat. Jäin kuitenkin epäileväiseksi, enkä ole pulloa vaunuun enään sen hakemisen jälkeen asentanut.
-Saku
E: Pullo vaikutti kyllä suhteellisen täydeltä painonsa perusteella. Pystyasennossa kuitenkin käytin, kuin asensinkin.
Täytyy tarjota tuota pulloa kylän huoltsikalla, josko sen saisi jollain järkevähköllä hinnalla vaihdettua oikeaan.
Ettäkö tuollainen tms. olisi - epäilen ::)
(http://www.made-in-china.com/image/2f0j00CBjaZtPUaQleM/LPG-Reducer-ZTQ2-2-.jpg)
Olisko ollut ihan tuurissaan, että kaasupullon sisällä purkuputki pysynyt nestepinnan yläpuolella.. tai lyhyellä käytöllä putkiin pääässyt pienimäärä nestettä on itsehöyrystynyt paineenalennuksen jälkeen.. Suosiolla trukkipullo pois. Thumb
Suomessahan on kahdenlaisia painoventtilejä paineenalentimineen;
(http://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuotekuvat/IGT001_S_1_web.jpg)
1. vakio matalapaine 30mbar (kotitalouspaine, grillit, jne..)
2. säädettävä korkeapaine 0-2bar (=2000mbar) työkalut, tohot jne..
(http://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuotekuvat/IGT003_S_1_web.jpg)
Riippuen Primiksesta vakio 500mbar paine tai säädettävä, mutta kuitenki jääkaappi, liesi jne. 30mbar (ellei 50mbar)
Kannattaa varmaan kääntyä karavaanihuollon puoleen, että laitteet tulevat säädösten mukaisiksi ja turvallisiksi..